De Pepermolen Vrolijkheid en enthousiasme in Fotograaf legt Texel vast met nieuw 'oud' materiaal TEXELSE 10 COURANT 'Voor kinderen zijn we verlengstuk van thuis' DINSDAG 8 FEBRUARI 2011 Er zit muziek in de Pepermolen. Angela van Kolthoom (midden voor) en Ramon Schneiders, temidden van de kinderen en leidsters. Succesvol ondernemen in een moeilijke tijd. Dat het kan, bewij zen Angela van Kolthoorn en Ramon Schneiders van kinderop vang De Pepermolen in Ooste rend. Na de start eind 2008 in kerkelijk centrum De Parel, zitten ze al weer ruim een jaar in hun eigen kinderdagverblijf aan de Peperstraat en onlangs openden ze ook een opvang in Den Hoorn. Zij kreeg het er dermate druk mee, dat hij zijn baan bij het Korps Mariniers heeft opgezegd. Waar een paar jaar geleden nog auto's werden geshowd, is de inrichting onherkenbaar veranderd en heerst een vrolijke drukte. Dreumesen en peuters zitten in een kring rond de leidster, kijken even op als de verslaggever bin nen stapt, waarna het gekwek weer vrolijk verder gaat. De sfeer is ontspannen, kinderen voelen zich op hun gemak. Angela: 'We zijn voor de kinderen een verleng stuk van thuis. We bakken koek jes, knutselen met ze en maken allerlei leuke uitstapjes, zoals naar De Krim. Als ze in de bus stappen, In de serie Texelaars op koers portretten we Texelaars die hun draai hebben gevonden. Ze vertellen over hun werk, passie, wat hen inspireert en hoe ze in het leven staan. Deze keer Angela van Kolt hoorn en Ramon Schneiders. weten ze het al. Fantastisch vin den ze dat. We hebben ook een strandhuisje. Kinderen vinden het heerlijk om buiten te spelen. We houden het bewust kleinschalig. Geen groepen van 30 kinderen, in kleine groepjes gaat het allemaal veel makkelijker. Je hebt meer rust en regelmaat. Zo hebben we peu ters, dreumesen en baby's in dezelfde groep. Heel natuurlijk, want dat heb je ook in gezinnen. De kleintjes leren van de grotere. Bijvoorbeeld het zindelijk wor den.' Heel wat anders dan het kinder dagverblijf op Curagao waar ze werkte toen haar man daar gesta tioneerd was. 'Ik werd daar in het diepe gegooid. Ik had in mijn een tje zestien kinderen. Zoek het maar uit. Ik sprak geen Papia mento, maar de kinderen leerden wel snel Nederlands. Wettelijk was er vrijwel niets geregeld. Het was aanpoten, maar ik heb er veel ervaring opgedaan.' Texel kwam in beeld toen Ramon als bestuurder van een landings vaartuig op amfibisch oefenkamp De Mok terechtkwam. Na een poosje in de kinderopvang in Naarden en Bussum te hebben gewerkt, kwam ook Angela over naar Texel. 'We hebben een jaartje op Oost gewoond en daar de kat uit de boom gekeken. We wilden een eigen kinderopvang beginnen en er kwam iets beschikbaar aan de Slotskok. Maar daar grepen we net naast. Toen tipte Mariëtte de Smit ons dat de showroom van Adrie Rentenaar te koop kwam.' Hij: 'We zagen een flinke verbou wing op ons af komen, maar zagen ook een ruimte die we helemaal konden inrichten zoals we dat zelf voor ogen hadden. Toen hebben we het gekocht. Het was best een moeilijke tijd, maar desondanks gaat het hartstikke goed. We heb ben een peuteropvang, een kin derdagverblijf voor van nul tot vier en twee buitenschoolse opvang locaties.' Daar is het niet bij gebleven. Sinds 1 januari verzorgt Karen Keijser in de Pepermolen cursussen baby massage. 'Het is een mooie aan vulling op wat we hier al bieden. Ouders komen hier ook wel met een baby, horen van de cursus en geven zich op. Onze opvang in Den Hoorn wordt gerund door Lien van der Star. Zij is heel crea tief en zo ontstond het idee om creatieve workshops voor kinde ren op te zetten. Je kunt denken aan knutselen, toneelstukjes, sport en muziek maken. We hebben gesproken met Klarina Combé, Cor van Heerwaarden en Kunst- huys Texel, ledereen is enthousi ast.' Bijzonder in de Pepermolen is dat de kinderen niet alleen uit Ooste rend komen, maar ook uit andere dorpen. 'Onze service gaat ver. We halen de kinderen op en bren gen ze naar huis. We hebben zelf vervoer en hanteren daarbij stren ge veiligheidsregels. We zijn om zeven uur 's morgens al open. Daarmee bieden we ouders die hun werk aan de overkant heb ben, de gelegenheid hun kinderen hier al vroeg onder te brengen. En voor ouders die lang doorwerken gaan we 's avonds door tot half zeven. En dan nog zijn er kinderen die niet naar huis willen. Zo probe ren we heel praktisch in te spelen op de vraag van ouders. Tussen de middag blijven kinderen van de Akker (de aangrenzende basis school) hier over. Het komt voor dat die na school bij ons in de buitenschoolse opvang komen. Veel ouders vinden het prettig dat dezelfde leidster hier dan is.' Sinds deze week is de Pepermolen ook op zaterdag geopend. De opzet mag dan kleinschalig zijn, inmiddels werken er op part en fultimebasis wel negen mensen bij de Pepermolen. 'We hebben een leuk en enthousiast team. Jonge meiden, net van school, met frisse ideeën en meer ervaren krachten. De een is peuterjuf geweest, een ander kraamver zorgster en die ervaring is heel waardevol. Zo vullen we elkaar goed aan.' Per 1 januari heeft Ramon zich bij het team gevoegd, wat inhield dat hij zijn baan bij Defensie heeft opgezegd. Angela: 'Toen het hier drukker werd, kwam er ook meer regel- en organisatiewerk bij. Ik heb dat op me genomen, maar merkte dat ik daardoor steeds vaker op kantoor zat, in plaats van tussen de kinderen. Terwijl ik dat juist zo leuk vind en ouders dat ook verwachten.' Ramon: 'Ik hielp wel in de weekenden en deed dan onderhoudsklussen, maaide het gras, etc. Maar eigenlijk was het niet meer te combineren. Als ik met het korps op oefening ging, was ik vaak meerdere weken weg en bleef het werk hier liggen. En ik zag hoe Angela zich een slag in de rondte werkte. Het besluit om weg te gaan bij het korps was best ingrijpend, maar we staan er bei den volledig achter. Het is een heel andere wereld, maar ik heb het naar mijn zijn. Ik doe hier van alles en nog wat. Vervoer kinde ren, pak de telefoon op, doe de administratie, doe onderhouds- klusjes, haal boodschappen en noem maar op. Er is nu een stuk rust gekomen en Angela kan zich helemaal op de kinderen richten.' Om feeling te houden met het water, zijn de vaarpapieren up to date en omdat hij het leuk vindt, helpt Ramon met enige regelmaat een vriend die een duikbedrijf heeft. De service in de Pepermolen gaat ver. 'We verzorgen bijvoorbeeld warme maaltijden. Veel kinderen gaan rond 18.00 uur zwemmen of sporten en dan schiet het eten er vaak bij in. Hier kunnen ze dan op tijd en in alle rust eten. We berei den het hier zelf en maken een menukaart voor de hele week. Met nasi, een stampotje of wat anders. Altijd vers, geen friet. Ook bij de lunch hebben we geen knakwor sten en dat soort dingen, maar verantwoord eten. Gezond eten is belangrijk. Er gaan hier ook ber gen fruit doorheen. Er komen hier wel kinderen en dan is het van: Ik lust geen fruit. Maar na een paar weken eten ze lekker mee.' Wie een kinderopvang runt, en dus de zorg heeft over het dier baarste bezit van ouders, begeeft zich op kwetsbaar terrein. 'Er zijn veel eisen, regels en protocollen, voor gezondheid, hygiëne, vervoer en andere gebieden, waar we aan moeten voldoen. Zeker als rela tieve nieuwkomer krijgen we vaak controle. Daar zijn we steeds goed doorheen gekomen en we letten er ook goed op.' Aan het eind van het gesprek steekt dochter Sterrelijn haar neus om de hoek. Ramon: 'Ze is net drie geworden en zit in de peuter- groep. Ze vindt het hier fantas tisch. Net als andere ouders, ver trouwen we haar toe aan de leidsters. Zo ervaren we het ook als ouders. Ook wij willen dat ze het hier naar haar zin heeft. Ik denk dat die rol, dus als klant van onze eigen opvang, ons extra scherp houdt. Als ze wakker wordt, dan vraagt ze al of ze naar de Pepermolen gaat. En 's avonds wil ze niet naar huis. Dat is een goed teken.' Gerard Timmerman Hij werkt met een moderne technische camera van Sinar, maar het lichtgevoelig materiaal dat hij gebruikt, maakt hij ter plaatse zelf. Sinds enige dagen is hij daardoor een opvallende verschijning in het koude en winderige landschap, de 30-jari- ge Barry van Leeuwen uit Rot terdam. Van Leeuwen studeert fotografie aan de Willem de Kooningacade- mie, waar hij bij wijze van afstu deerproject mensen fotografeert in de stijl van de tijd waarin ze hadden willen leven als ze hadden mogen kiezen. Om even van dit project los te komen, kwam Van Leeuwen enkele dagen naar het eiland, om zich hier te wijden aan een andere interesse, de beginja ren van de fotografie. Van Leeuwen maakt zogeheten ambrotypes, waarbij de foto recht streeks in de camera wordt gemaakt. Het ambrotype, dat in de tweede helft van de negen tiende eeuw werd uitgevonden, was de eerste vorm van fotografie die reproduceerbaar was. 'Als je de foto overbelicht, ontstaat er een soort negatief, dat je dan kunt afdrukken en eventueel zelfs ver groten', licht Van Leeuwen toe terwijl hij bezig is met de voorbe reidingen voor het maken van een foto van het Hoornder kerkje. Die voorbereidingen zien er wat provisorisch uit, maar Van Leeu wen weet precies wat hij doet. Dat moet ook wel, want de gebruikte stoffen zijn niet allemaal even vriendelijk. Bij de ambrotype wordt een glazen plaat gevoelig gemaakt met zilvernitraat. Dit wordt op de plaat 'geplakt' met collodium, een nitraat dat ook wordt gebruikt voor de vervaardiging van het zeer brandbare schietkatoen en dat fei telijk bestaat uit vloeibaar gemaakt linnen. Nadat het zilvernitraat op de plaat is aangebracht, moet deze nog in vochtige toestand verwerkt worden. Eenmaal opge droogd gaat de lichtgevoelige werking verloren. Na het lichtge voelig maken, heeft de fotograaf dus ongeveer - afhankelijk van de omgevingstemperatuur - tien minuten om zijn foto te maken. Om die reden begint Van Leeuwen het maken van een foto met het instellen van zijn camera en werkt hij bovendien met een mobiele donkere kamer, bestaande uit een eenvoudige houten kist met een rood venster en een lichtsluis. Het maken van de foto is niet anders dan met modern (analoog) materiaal, al is de lichtgevoelig heid, en de daarmee samenhan gende belichtingstijd, een kwestie van gokken en ervaring. 'In Rot terdam moet ik langer belichten dan hier', vertelt Van Leeuwen. 'Door de rook die daar altijd hangt, is het licht duidelijk toch wat gedempt.' De eerste foto's die hij op het eiland maakte, waren daar door dan ook wat overbelicht. Zijn tijd op het eiland gebruikt Van Leeuwen om foto's te maken van mensen en landschappen. Een oproep in deze krant, waarin hij vroeg om modellen en suggesties, heeft de nodige respons opgele verd. 'Ik heb heel wat foto's gemaakt en nog een paar afspra ken lopen', vertelt hij. Voor de mensen die aan het project heb ben meegewerkt, maakt hij thuis afdrukken. 'Op modern PE-papier, dat is net zo mooi en anders wordt het wel erg langdurig en kostbaar.' Over een expositie van Texels werk in De Hollebol is hij nog in gesprek. Al pratend wordt de foto van het Hoornder kerkje gemaakt. Een glasplaat wordt lichtgevoelig gemaakt en in de camera gesto ken. De belichting wordt geschat op vijf tellen met een diafragma opening van 11. Van Leeuwen blijkt zijn materiaal goed te ken nen, want hoewel het zonlicht dwars op de opname staat, komt er na het ontwikkelen een goed doortekend negatief tevoorschijn. Van Leeuwen laat zien hoe het negatief op een zwarte onder grond veranderd in een positief, die zo een plaatsje aan de wand zou kunnen krijgen. Van Leeuwen is één van de weini gen die zich met deze vorm van fotografie bezighouden. 'Ik denk dat er in Nederland nog een stuk of acht mensen zijn die dit zo doen. We spreken elkaar wel via internet en wisselen tips en sug gesties uit.' Te zijner tijd wil Van Leeuwen zijn vaardigheden uit breiden met het maken van daguerrotypes, de allereerste vorm van fotografie, waarbij een uniek, want niet reproduceerbaar, positief wordt gemaakt. Deze techniek wordt in Nederland nog door twee of drie mensen gebruikt. Wat hem zo aantrekt in de oude productiemethoden, zijn met name de onregelmatigheden. 'Fotogra fie als natuurlijk proces. Geen twee platen zijn hetzelfde, door het proces krijg je strepen en onregelmatigheden die in de moderne digitale fotografie niet voorkomen.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 10