Snelle tijden op stuivend circuit TEXELSE 8 COURANT 1Hoeveel van die Starken zijn er eigenlijk?' Spannende strijd op golfbaan Als bij een houseparty dringt het donkere gegrom van de zware motoren de toeschou wers tot diep in het merg. Elke conversatie wordt onmogelijk gemaakt als de stockcars langsdenderen over het stof- stuivende circuit van de MAB- club aan de Hoofdweg, waar zondag de eerder uitgestelde eerste autocross van het sei zoen gereden werd. Hoewel de Hoofdweg over een grote lengte vol staat met gepar keerde auto's en ook het eigen parkeerterrein tot de nok gevuld is, is er op de dijk voldoende ruimte om een plek te vinden waarvandaan het crossterrein goed is te overzien. Het publiek treft het. Het vrijwel windloze weer leent zich uitstekend voor een middagje autocross, hoewel de ene kant van de dijk toch stoffiger is dan de andere. Menigeen loopt met bruin bestoven jas en gezicht. 'Maar water is er goed voor', is het algemeen gevoel. Inmiddels voltrekt zich beneden, op de tussen de manches door zorgvuldig natgespoten en glad gestreken baan, het spektakel. De verschillende klassen wisselen elkaar af, zodat er tussen de man ches door voldoende tijd is om de afstelling van de auto's te regelen en schade te repareren. Boven dien is het voor het publiek op deze manier steeds afwisselend en dus aantrekkelijk. Niet alle schade is eenvoudig te herstellen en elke manche verschijnen er minder auto's op de baan. Het is duidelijk wie de favorieten zijn, dat zijn de coureurs 'met de grootste schoenendozen vol knipsels uit de Texelse Courant', volgens de speaker. Zij rijden al langere tijd mee en kennen de baan, hun auto en hun eigen beperkingen. De cross zelf houdt het midden tussen een gladiatorengevecht en een ballet. Grommend komen de wagens door de poorten de arena binnen, waar opvallend gracieus de bochten zo soepel mogelijk worden gereden, om tijd te win nen en de tegenstander voor te blijven. Een op het circuit achter gebleven band, door een van de auto's verloren, wordt echter genadeloos alle kanten opge duwd. Zozeer, dat het publiek op de dijk gewaarschuwd wordt. Want hij kan alle kanten opsprin gen. Ook verderop vliegen stuk ken en brokken van auto's in het rond, terwijl de geur van smeulend rubber zich mengt met die van brandstof en sommige motoren kokende stoom uitbraken. Een beginnend brandje wordt geblust door de alerte brandweer op het middenterrein. Ondanks de vele regen die vorige week tot uitstel noopte, is de baan hard en zijn de snelheden hoog. Baanrecords worden niet gebro ken, maar het scheelt niet veel. De coureurs hebben nauwelijks tien seconden nodig voor de bijna vierhonderd meter lange baan, wat betekent dat de snelheid boven de 140 km per uur ligt. Dat vergt de nodige stuurmanskunst van de coureurs en het is dan ook niet verwonderlijk dat op de glad de baan auto's de meest wonder lijke manoeuvres maken. Want hoewel het de bedoeling is dat iedereen dezelfde kant oprijdt, gaat dat niet altijd goed. Zeker op een drukke baan heeft dat de nodige botsingen touchéstot gevolg. Dit levert gelukkige slechts blikschade op en weinig persoon lijk letsel. Toch verliep deze eerste cross niet helemaal zonder ernstige onge vallen. Tot tweemaal toe moest de gereedstaande ambulance in actie komen toen een stockcar in bot sing kwam met de muur onderaan de dijk, beide keren met ernstig letsel tot gevolg. Stephan Raate land was bij het ter perse gaan van deze krant overgebracht naar het VU in Amsterdam. Volgens informatie van de familie had hij zijn rechterbeen gebroken en zat er een botsplinter van zijn linker been in zijn knieschijf. Ook was er een stukje van zijn onderrug afge broken en tussen zijn vijfde en zesde wervel beland. Zijn borst been bleek gescheurd en wellicht was er schade aan zijn ribben. Maandag zou hij aan beide benen worden geopereerd. Edwin Smit werd zondagavond overgebracht naar Alkmaar, waar een scan gemaakt zou worden van zijn rug. Over zijn toestand is verder niets bekend. Ruud Weijers van de MAB-club geeft toe dat de sport harder en sneller is geworden en dat de ongelukken dus ernstiger kunnen zijn, hoewel de rijders goed ingepakt zitten. 'We zijn aan het kijken of we iets aan de baan kunnen veranderen, maar hele maal voorkomen kun je dit soort dingen nooit.' Op de harde baan waren de ver schillen in de klassementen klein. De rodeoklasse werd gewonnen door Michiel Stark die - net als de andere leden van het team Stark - lange tijd favoriet was. Zozeer zelfs, dat het aan de speaker de verzuchting ontlokte: 'Gaat er nu alweer een Stark aan de leiding? Daar kan ik wel een bandje van maken. Hoeveel van die Starken zijn er eigenlijk?' Stark eindigde met 90 punten net voor Roy Boe- ijen, die 84 punten behaalde. Met hetzelfde aantal punten werd Lisanne Amsing eerste bij de juni oren, waar Erwin Veeger (80) tweede werd. De viercilinderklasse werd met 82 punten gewonnen door Hans Arnout, Gino Biljouw werd tweede, met niet meer dan 74 punten. Bij de stockcars werd Martin Koorn eerste (86 punten), gevolgd door Chris de Vries (78). De derde plaats was hier voor Siem-Pieter de Porto. De volledige uitslagen zijn te vinden op de website van de organisatie, www. mabclub-texel.nl. Hier is ook het laatste nieuws te vinden over de twee coureurs in het ziekenhuis. Aan de cross, die volgens de organisatie uitstekend verlopen is, deden uitsluitend Texelse coureurs mee. Er stonden vorige week nog enkele overkantse deelnemers op de lijst van de viercilinderklasse, maar door het uitstellen van de cross moesten zij verstek laten gaan. In de pits, waar coureurs en mecaniciens bedrijvig in de weer zijn, heerst een gezellige drukte. Het is duidelijk dat de teams steeds meer geld en energie in hun sport investeren, wat op de baan zijn vruchten afwerpt. Er wordt gesleuteld en gelast en een enkeling voorziet zijn wagen zelfs van een camera, zodat op websi tes kan worden teruggezien wat de coureur vanuit de auto zag. Met opwaaiend stof, vlaggen, rook, geparkeerde auto's en een kleurrijke mensenmassa, moet de cross ook vanuit de overvliegende Dakota een spectaculair beeld zijn geweest. Pip Barnard Foto's Texelimages/Olivier Schilling. Thomas Wassenaar en Use van Zuilekom zijn de nieuwe kampi oenen matchplay van de Texelse Golfclub. Matchplay is een individuele afval race: wie zijn tegenstander ver slaat, gaat door naar de volgende ronde. Bijna zestig golfers streden om de titel. Wassenaar nam het in de finale op tegen de ervaren Jan Blancke. Zij maakten er een fantastische strijd van, die door Wassenaar op de vijftiende hole werd beslist, ondanks een birdie van Blancke op de veertiende. Wassenaar wist zodoende met dertien pars en twee birdies beslag te leggen op de beker. Lise van Zuilekom moest het in de finale opnemen regerend kampi oen Annabel Groothuis. De enerve rende strijd werd pas op de laatste hole beslist, waar Van Zuilekom het in ruime mate opgekomen publiek op de banken wist te krijgen. Zij putte haar bal vanaf tien meter en wist daarmee Groothuis, die haar put net miste, te verslaan. Bak-ker Tinvr^L

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 8