Tuinwallenrace nog niet helemaal onder de knie Autocross paart hogere veiligheid aan spanning en sensatie TEXELSE 4 COURANT Hoge snelheden tijdens de 4-cilinder vrije klasse, waar overkanters met de prijzen aan de haal gingen. Hachelijk moment voor official Ruud Daalder, die bijna van zijn sokken werd gereden door Klaas-Jan Modder. Autocrosser Peter Koorn is zon dagmiddag winnaar geworden bij de stockcar Formule 1. In de 4-cilinder vrije klasse, waar ook niet-Texelaars aan mochten meedoen, ging alle podiumplaat sen naar de overkant. Bij de rodeo's was David Stark het snelst. Eerst aankomend bij de junioren was Allard de Wit. De Dries Veltkamp Bokaal, een eer betoon aan de monteurs, ging naar Ben Witte, de mecanicien van Martijn de Veij. Het was een ouderwetse autocros sdag. Geen uitgesproken strand weer, wel droog, stof, de dijk vol met circa 2.500 toeschouwers, met onder hen de arena waarin de 'gla diatoren van de baan' hun rondjes denderden. Waar in het volle ren nerskwartier kameraadschap en hulpvaardigheid de boventoon voerde, heerste op de baan rivali teit. Om letsel door botsingen met de 'muur' te voorkomen, had de organisatie in de binnenbochten dijkjes opgeworpen waardoor de coureurs niet meer konden afsnij den en gedwongen werden een andere lijn te rijden. Het leek effect te hebben. Een enkeling botste nog wel op de muur, maar de cou reurs bleven ongedeerd. Menig chauffeur die de binnenbocht te krap nam, bleef met een voorwiel in de prut haken, waardoor deze zich vast reed of over de kop sloeg. Het overkwam coureurs in alle klassen, met wellicht als meest spectaculaire buiteling de 'dubbele Rietberger met flikflak' die Peter Betsema bij de 4-cilinders maakte, waarna deze coureur zonder een schrammetje uit zijn wagen klau terde. De meeste coureurs bleven op de baan, maar de nieuwe rijstijl moest wennen. 'De tuinwallenrace is nog niet helemaal onder de knie', concludeerde speaker Marco van Sambeek. Andere veiligheidsmaat regel was het wit schilderen van de muur in de bochten. En er is een wedstrijdcommissie ingesteld, die specifiek let op het gedrag van de rijders, binnen en buiten de baan. Als dit niet geoorloofd is, dan wordt de betreffende coureur op het mat je geroepen. Er werd wel snel gereden, maar baanrecords werden niet gebro ken. De snelste rondetijd (17,747 sec.) werd gereden door Peter Koorn, een gemiddelde snelheid van 76 km/uur. De baan werd regelmatig nat gespoten en na elke manche gekilverd, zodat hij er voor elke start weer als een spiegeltje bij lag. Maar vooral toen de racers in Formule 1 en 4-cilinderklasse het gaspedaal intrapten, steeg een wolk stof op in de arena en vloog de prut het publiek om de oren. 'Duum op de pils', was de slogan van de MAB-club, zandkorrels in het bier geeft immers zo'n rare bij smaak. Om de spanning te verhogen wer den bij de start van de manches van de Formule 1 de beste cou reurs achteraan gezet, zodat min der ervaren rijders ook een kans hadden en de snelle jongens (en meiden) zich door het deelnemers veld naar voren moesten rijden om vooraan te eindigen. Om ze hier voor de gelegenheid te geven, worden in deze klasse meer ron des gereden. Peter Koorn meldde voor de microfoon van mobiele reporter Robin van Sambeek dat de smalle baan behoorlijk vol zat en dat het vele inhaalwerk best Rodeo: David Stark (1), Roy Boeijen (2) en Ruud van der Ploeg (3), winnaars van de rodeoklasse, in gezelschap van de rondemissen tijdens hun ereronde in de oude Verbeten gevecht om de eerste plaats bij de Formule 1 tussen Siem Pieter de Porto en Peter Koorn. lastig was. Maar wel leuk om naar te kijken en daar ging het om. Volop enthousiasme was er in de juniorenklasse van 12 tot 18 jaar, bedoeld als opstap naar het grote werk. Ook hier een middag met hoogte- en dieptepunten, onder vond Henk-Jan Slegtenhorst. Hij won een manche, maar strandde in de finale, waarin hij na amper één ronde naar het middenterrein moest worden gesleept. Heer en meester in deze categorie was Allard de Wit. Dit 16-jarige talent was in de drie manches opper machtig en ging in de finale triom fantelijk als eerste over de eind streep. De winnaar zei dat hij over twee jaar wil schitteren bij de rodeo's. Wedstrijdleider Dirk Barends was goed te spreken over de 30 juniorcoureurs. 'Jullie heb- Om achterin te eindigen. Roy Boe ijen, die zich van een starplek hele maal achteraan knap naar voren had gereden, werd tweede. Hoog waren de snelheden bij de 4 cilinder vrije klasse. Je kunt deze veelal zelfgebouwde mooi vinden of niet, snel zijn ze wel. Ze zijn van zoveel mogelijk gewicht ontdaan en bij het opvoeren zijn de grenzen van het mogelijke opgezocht. In deze klasse mochten ook overkan- ters meedoen, waarmee de MAB een stel geduchte concurrenten van de Texelaars had binnen gehaald. Die kwamen er zelfs niet aan te pas. Ben Rentenaar, Bert Uitgeest, Hans Arnout en anderen probeerden het wel, maar kwamen te kort tegen deze snelle noorder lingen. Eerste werd Rico Bood, der een ander wijf, dan een andere monteur', citeerde de speaker een uitspraak van deze markante Texe laar, die de 250 sleutelaars en andere hulpvaardigen in het ren nerskwartier betitelde als het leger der onbaatzuchtigen. Veltkamp overhandigde de beker aan Ben Witte, niet alleen de toegewijde monteur van Formule 1-rijder Mar tijn de Veij, maar die diens ritten ook op video vastlegt, zodat ze na afloop kunnen worden geanaly seerd. De Formule 1 ging onverstoord van start en in deze oorverdovende race ging Siem Pieter de Porto aanvankelijk aan kop en vocht een verbeten duel uit met Peter Koorn, met daar een eindje achter broer Arjen. De Porto, de goed rijdende nestor binnen de Formule 1, was niet opgewassen tegen de stuur manskunst van zijn opponent, die de kop overnam. In het veld achter deze drie voltrok zich een slach ting. Zo boorde Albert Schade zich hard in de muur. Zelf kwam hij er ongeschonden vanaf, maar enkele toeschouwers ondervonden dat ook het kijken naar de autocross niet zonder risico is. Twee volwas senen en een kind werden getrof fen door een projectiel dat losge komen was van zijn bolide. Hulpverleners waren snel ter plek ke en naar het liet zich aanzien bleef het letsel beperkt tot wat schrammen en beurse plekken. Toen opnieuw kon worden gestart, was ongeveer de helft van de auto's naar het middenterrein gesleept. Na de hervatting pro beerde De Porto nog voorbij Koorn te komen, maar die vergrootte elk rondje zijn voorsprong en ging na vijftien rondes zegevierend over de finish, gevolgd door De Porto en broer Arjan. Nummer twee toonde zich niet teleurgesteld. 'Het is een eer tussen twee Koorns te rijden.' Uitslagen: Formule 1.1. Peter Koorn, 2. Siem Pieter de Porto, 3. Arjan Koorn. Snelste ronde: Peter Koorn, gemid deld 76 km/uur, 17,747 sec). 4 cilinder vrije klasse: 1Rico Bood, 2. Johan Peetoom en, 2.Sytze Storm. Snelste ronde: Rico Bood (74 km/uur, 18,3 sec.) Rodeo: 1. David Stark, 2. Roy Boeijen, 3. Ruud van der Ploeg. Snelste ronde: David Stark, 70 km/uur, 19,28 sec.). Juniorklasse: 1. Allard de Wit, 2. Jacco Veeger, 3. Kenny de Smidt. Snelste ronde: Allard de Wit, 66 km/uur, 20,474 sec.) Dries Velt- kampbokaal: Ben Witte. Gerard Timmerman De strijd tussen de rodeo's, afge dankte auto's die niet mogen wor den opgevoerd, is een bonte verto ning van 'een bij elkaar geraapt zootje'. Waarin wel hard werd gere den en fanatiek gestreden. In de drie manches was er veel vuur werk, maar tijdens de finale gingen echt alle registers open. David Stark ging al snel aan kop, achter volgd door onder meer Rob Vos en de gebroeders Barry en Jacco Boersen. De finale werd na cra shes, buitelingen en rookontwikke ling om veiligheidsredenen tot twee keer toe afgevlagd. Ook Barry Boersen ging uit de strijd, maar broer Jacco wist er in te blijven. Allard de Wit en Jacco Veeger, nummers één en twee bij de junioren, bespuiten elkaar onder toeziend oog van de rondemiss met champagne. ben netjes gereden, zoals voorge schreven geen contact. Jullie zijn de toekomst.' Ze waren de eersten die de kussen van crossmissen Sofie Witte en Miriam Koorn in ont vangst mochten nemen en een ererondje mochten met de oude Dodge en elkaar met ('Jip en Jan- neke-) champagne nat spoten. Dat de MAB serieus te werk gaat, was te zien toen de motorkappen van deze en andere winnaars werden verzegeld. Er wordt gecontroleerd of de wagens zijn opgevoerd, waarvoor ze ook op de rollenbank gaan. twee Johan Peetoom en derde Sytze Storm. Peetoom: 'Ik had wel meer van de Texelaars verwacht. Dirk Barends: 'De prijzen gaan met de boot mee, maar we hebben wel van jullie genoten.' Een prijs die op Texel bleef was de trofee die door Dries Veltkamp in het leven was geroepen. Want wat zou een cros ser zijn zonder monteur en in de pits ontstaan vaak vriendschappen voor het leven. 'Crossers doen eer- ffABCLHi:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 4