Tuinwallenrace
nog niet
helemaal onder
de knie
Autocross paart hogere veiligheid aan spanning en sensatie
TEXELSE 4 COURANT
Hoge snelheden tijdens de 4-cilinder vrije klasse, waar overkanters met de prijzen
aan de haal gingen.
Hachelijk moment voor official Ruud Daalder, die bijna van zijn sokken werd
gereden door Klaas-Jan Modder.
Autocrosser Peter Koorn is zon
dagmiddag winnaar geworden
bij de stockcar Formule 1. In de
4-cilinder vrije klasse, waar ook
niet-Texelaars aan mochten
meedoen, ging alle podiumplaat
sen naar de overkant. Bij de
rodeo's was David Stark het
snelst. Eerst aankomend bij de
junioren was Allard de Wit. De
Dries Veltkamp Bokaal, een eer
betoon aan de monteurs, ging
naar Ben Witte, de mecanicien
van Martijn de Veij.
Het was een ouderwetse autocros
sdag. Geen uitgesproken strand
weer, wel droog, stof, de dijk vol
met circa 2.500 toeschouwers, met
onder hen de arena waarin de 'gla
diatoren van de baan' hun rondjes
denderden. Waar in het volle ren
nerskwartier kameraadschap en
hulpvaardigheid de boventoon
voerde, heerste op de baan rivali
teit. Om letsel door botsingen met
de 'muur' te voorkomen, had de
organisatie in de binnenbochten
dijkjes opgeworpen waardoor de
coureurs niet meer konden afsnij
den en gedwongen werden een
andere lijn te rijden. Het leek effect
te hebben. Een enkeling botste
nog wel op de muur, maar de cou
reurs bleven ongedeerd. Menig
chauffeur die de binnenbocht te
krap nam, bleef met een voorwiel
in de prut haken, waardoor deze
zich vast reed of over de kop
sloeg. Het overkwam coureurs in
alle klassen, met wellicht als meest
spectaculaire buiteling de 'dubbele
Rietberger met flikflak' die Peter
Betsema bij de 4-cilinders maakte,
waarna deze coureur zonder een
schrammetje uit zijn wagen klau
terde. De meeste coureurs bleven
op de baan, maar de nieuwe rijstijl
moest wennen. 'De tuinwallenrace
is nog niet helemaal onder de knie',
concludeerde speaker Marco van
Sambeek. Andere veiligheidsmaat
regel was het wit schilderen van de
muur in de bochten. En er is een
wedstrijdcommissie ingesteld, die
specifiek let op het gedrag van de
rijders, binnen en buiten de baan.
Als dit niet geoorloofd is, dan wordt
de betreffende coureur op het mat
je geroepen.
Er werd wel snel gereden, maar
baanrecords werden niet gebro
ken. De snelste rondetijd (17,747
sec.) werd gereden door Peter
Koorn, een gemiddelde snelheid
van 76 km/uur. De baan werd
regelmatig nat gespoten en na elke
manche gekilverd, zodat hij er voor
elke start weer als een spiegeltje
bij lag. Maar vooral toen de racers
in Formule 1 en 4-cilinderklasse
het gaspedaal intrapten, steeg een
wolk stof op in de arena en vloog
de prut het publiek om de oren.
'Duum op de pils', was de slogan
van de MAB-club, zandkorrels in
het bier geeft immers zo'n rare bij
smaak.
Om de spanning te verhogen wer
den bij de start van de manches
van de Formule 1 de beste cou
reurs achteraan gezet, zodat min
der ervaren rijders ook een kans
hadden en de snelle jongens (en
meiden) zich door het deelnemers
veld naar voren moesten rijden om
vooraan te eindigen. Om ze hier
voor de gelegenheid te geven,
worden in deze klasse meer ron
des gereden. Peter Koorn meldde
voor de microfoon van mobiele
reporter Robin van Sambeek dat
de smalle baan behoorlijk vol zat
en dat het vele inhaalwerk best
Rodeo: David Stark (1), Roy Boeijen (2) en Ruud van der Ploeg (3), winnaars van de
rodeoklasse, in gezelschap van de rondemissen tijdens hun ereronde in de oude
Verbeten gevecht om de eerste plaats bij de Formule 1 tussen Siem Pieter de Porto
en Peter Koorn.
lastig was. Maar wel leuk om naar
te kijken en daar ging het om.
Volop enthousiasme was er in de
juniorenklasse van 12 tot 18 jaar,
bedoeld als opstap naar het grote
werk. Ook hier een middag met
hoogte- en dieptepunten, onder
vond Henk-Jan Slegtenhorst. Hij
won een manche, maar strandde in
de finale, waarin hij na amper één
ronde naar het middenterrein
moest worden gesleept. Heer en
meester in deze categorie was
Allard de Wit. Dit 16-jarige talent
was in de drie manches opper
machtig en ging in de finale triom
fantelijk als eerste over de eind
streep. De winnaar zei dat hij over
twee jaar wil schitteren bij de
rodeo's. Wedstrijdleider Dirk
Barends was goed te spreken over
de 30 juniorcoureurs. 'Jullie heb-
Om achterin te eindigen. Roy Boe
ijen, die zich van een starplek hele
maal achteraan knap naar voren
had gereden, werd tweede.
Hoog waren de snelheden bij de 4
cilinder vrije klasse. Je kunt deze
veelal zelfgebouwde mooi vinden
of niet, snel zijn ze wel. Ze zijn van
zoveel mogelijk gewicht ontdaan
en bij het opvoeren zijn de grenzen
van het mogelijke opgezocht. In
deze klasse mochten ook overkan-
ters meedoen, waarmee de MAB
een stel geduchte concurrenten
van de Texelaars had binnen
gehaald. Die kwamen er zelfs niet
aan te pas. Ben Rentenaar, Bert
Uitgeest, Hans Arnout en anderen
probeerden het wel, maar kwamen
te kort tegen deze snelle noorder
lingen. Eerste werd Rico Bood,
der een ander wijf, dan een andere
monteur', citeerde de speaker een
uitspraak van deze markante Texe
laar, die de 250 sleutelaars en
andere hulpvaardigen in het ren
nerskwartier betitelde als het leger
der onbaatzuchtigen. Veltkamp
overhandigde de beker aan Ben
Witte, niet alleen de toegewijde
monteur van Formule 1-rijder Mar
tijn de Veij, maar die diens ritten
ook op video vastlegt, zodat ze na
afloop kunnen worden geanaly
seerd.
De Formule 1 ging onverstoord van
start en in deze oorverdovende
race ging Siem Pieter de Porto
aanvankelijk aan kop en vocht een
verbeten duel uit met Peter Koorn,
met daar een eindje achter broer
Arjen. De Porto, de goed rijdende
nestor binnen de Formule 1, was
niet opgewassen tegen de stuur
manskunst van zijn opponent, die
de kop overnam. In het veld achter
deze drie voltrok zich een slach
ting. Zo boorde Albert Schade zich
hard in de muur. Zelf kwam hij er
ongeschonden vanaf, maar enkele
toeschouwers ondervonden dat
ook het kijken naar de autocross
niet zonder risico is. Twee volwas
senen en een kind werden getrof
fen door een projectiel dat losge
komen was van zijn bolide.
Hulpverleners waren snel ter plek
ke en naar het liet zich aanzien
bleef het letsel beperkt tot wat
schrammen en beurse plekken.
Toen opnieuw kon worden gestart,
was ongeveer de helft van de
auto's naar het middenterrein
gesleept. Na de hervatting pro
beerde De Porto nog voorbij Koorn
te komen, maar die vergrootte elk
rondje zijn voorsprong en ging na
vijftien rondes zegevierend over de
finish, gevolgd door De Porto en
broer Arjan. Nummer twee toonde
zich niet teleurgesteld. 'Het is een
eer tussen twee Koorns te rijden.'
Uitslagen:
Formule 1.1. Peter Koorn, 2. Siem
Pieter de Porto, 3. Arjan Koorn.
Snelste ronde: Peter Koorn, gemid
deld 76 km/uur, 17,747 sec). 4
cilinder vrije klasse: 1Rico Bood,
2. Johan Peetoom en, 2.Sytze
Storm. Snelste ronde: Rico Bood
(74 km/uur, 18,3 sec.) Rodeo: 1.
David Stark, 2. Roy Boeijen, 3.
Ruud van der Ploeg. Snelste ronde:
David Stark, 70 km/uur, 19,28 sec.).
Juniorklasse: 1. Allard de Wit, 2.
Jacco Veeger, 3. Kenny de Smidt.
Snelste ronde: Allard de Wit, 66
km/uur, 20,474 sec.) Dries Velt-
kampbokaal: Ben Witte.
Gerard Timmerman
De strijd tussen de rodeo's, afge
dankte auto's die niet mogen wor
den opgevoerd, is een bonte verto
ning van 'een bij elkaar geraapt
zootje'. Waarin wel hard werd gere
den en fanatiek gestreden. In de
drie manches was er veel vuur
werk, maar tijdens de finale gingen
echt alle registers open. David
Stark ging al snel aan kop, achter
volgd door onder meer Rob Vos en
de gebroeders Barry en Jacco
Boersen. De finale werd na cra
shes, buitelingen en rookontwikke
ling om veiligheidsredenen tot twee
keer toe afgevlagd. Ook Barry
Boersen ging uit de strijd, maar
broer Jacco wist er in te blijven.
Allard de Wit en Jacco Veeger, nummers één en twee bij de junioren, bespuiten
elkaar onder toeziend oog van de rondemiss met champagne.
ben netjes gereden, zoals voorge
schreven geen contact. Jullie zijn
de toekomst.' Ze waren de eersten
die de kussen van crossmissen
Sofie Witte en Miriam Koorn in ont
vangst mochten nemen en een
ererondje mochten met de oude
Dodge en elkaar met ('Jip en Jan-
neke-) champagne nat spoten. Dat
de MAB serieus te werk gaat, was
te zien toen de motorkappen van
deze en andere winnaars werden
verzegeld. Er wordt gecontroleerd
of de wagens zijn opgevoerd,
waarvoor ze ook op de rollenbank
gaan.
twee Johan Peetoom en derde
Sytze Storm. Peetoom: 'Ik had wel
meer van de Texelaars verwacht.
Dirk Barends: 'De prijzen gaan met
de boot mee, maar we hebben wel
van jullie genoten.' Een prijs die op
Texel bleef was de trofee die door
Dries Veltkamp in het leven was
geroepen. Want wat zou een cros
ser zijn zonder monteur en in de
pits ontstaan vaak vriendschappen
voor het leven. 'Crossers doen eer-
ffABCLHi: