IBi Behoud ambulance wordt lastig verhaal TEXELSE 8 COURANT TexelEnergie wint grote prijs 'Men geerde voornamelijk uit emotie' Slufter uitgebreid met nieuwe kwelder VRIJDAG 16 SEPTEMBER 2011 'Wat ïr rie waarde van een nrin- ten aanleveren vnnr een narkeernrnhlemen en vandaliame/ TexelEnergie heeft samen met levensmiddelenconcern Unilever de titel Duurzame Topper 2011 gewonnen. De titel is een initia tief van de internetbladen PM Public Mission, SC en Energie- gids.nl in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Het is de tweede keer dat Texel Energie een landelijke prijs in de wacht sleept. In april 2010 won de energiecoöperatie al de P-Nuts Award. Het landelijke Innovatie- Netwerk riep TexelEnergie daar mee uit tot 'mooiste nieuwe nuts bedrijf van het jaar. De coöperatie kreeg de titel Duurzame Topper 2011 voor de al geleverde presta ties en het feit dat Texelaars zelf de eigen energievoorziening ter hand hebben genomen. 'Eindelijk is het een keer niet de overheid die het initiatief heeft genomen, maar die stronteigen wijze Texelaars zelf,' aldus jury voorzitter Ed Nijpels. TexelEnergie is een voorbeeld voor veel andere gemeenschappen dat je succesvol kunt zijn als je niet te veel praat en wacht op anderen, maar gewoon aan de slag gaat.' Unilever kreeg de prijs voor een plan om bedrijfs breed meer aandacht aan het milieu en de omgeving te schen ken. Dat moet leiden tot een halve ring van de druk op de omgeving. Het concern heeft ook de ambitie alleen producten die duurzaam zijn geproduceerd af te nemen. Vol gens Nijpels zijn beide beloonde projecten niet met elkaar vergelijk baar, maar qua impact beiden heel bijzonder. TexelEnergie had geduchte tegen standers aan de andere initiatieven en projecten die genomineerd waren. Dat waren een plan voor een biomassacentrale om 6000 huizen in Breda van warmte en elektriciteit te voorzien, een plan voor een nieuwbouwwijk in Meppel met 3300 huizen die onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en nieuwbouw van 900 woningen en een verzorgingscentrum in de gemeente Westland die gezamen lijk een warmte/koude opslag heb ben. Die opslag, bestaande uit grondwater, moet in de zomer wor den voorzien van warmte van tomatenkassen in de omgeving. Een in 2005 in Etten-Leur gebouw de wijk met per huis een individu ele warmtepomp was genomi neerd, een plan van netbeheerders om 10.000 laadpalen voor elek trisch rijden te plaatsen, een plan voor energiebesparingen in de bin nenvaart, een monumentaal pand in Amsterdam dat duurzaam is ingericht en plannen voor de bouw van een windpark in de Noordoost polder met 86 windmolens om 900.000 mensen van stroom te De laatste twee kanshebbers waren een project van Urgenda en De Betere Wereld om het gebruik van zonne-energie in Nederland te ver beteren en een project in Amster dam waarbij anderhalf voetbalveld aan zonnepaneel op de daken van 21 scholen en 6 andere gebouwen is gelegd. De scholen zijn voorzien van infopanelen waarop de kinde ren kunnen zien wat er buiten op het dak aan energie wordt opge wekt. Iets soortgelijks werd enkele jaren geleden al op Texelse basis scholen toegepast. Door het afplagggen van wei land De Achtbunder wordt natuurgebied De Slufter een stuk groter. Nadat de dijkjes die in het verleden zijn aangelegd, worden verwijderd, wordt De Achtbunder kwelder. Het weiland wordt geplagd om de natuur een nieuwe kans te geven. Hiervan zullen kwelderplanten als lamsoor en zeekraal profiteren en ook wordt het leefgebied van broedvogels daarmee vergroot. De werkzaamheden maken deel uit van een serie projecten die onder leiding van Rijkswaterstaat zijn ontwikkeld om het gebied te ver groten waar zout en zoet water elkaar ontmoeten. Veel van deze gebieden zijn in het verleden inge polderd, terwijl hier juist de bijzon dere natuur uit het deltagebied is te vinden. Het werk wordt in opdracht van Staatsbosbeheer in september en oktober uitgevoerd door Westerla- ken BV uit Den Burg. De grond die bij het plaggen vrijkomt, wordt in overleg met het Waterschap gebruikt om de zeewering die door de duinen loopt te versterken. Bij de Krimweg komt een duiker met klep, zodat het zeewater niet onder de weg door kan stromen. Zoetwa ter uit de Eierlandse duinen blijft Dagbelasting In de Texelse Courant werd enkele weken geleden een artikel gewijd aan de gemeentebegroting 2012 en de daaruit voortvloeiende nood zakelijke bezuinigingen. Uiteraard valt het niet mee voor de verant woordelijke politici hier de juiste en verantwoorde keuzes te maken. Het is nu eenmaal realiteit dat de gemeenten minder geld ontvangen van de rijksoverheid (Gemeente fonds). Een van de voorstellen (ideeën) is het invoeren van een toeristenbe lasting voor 'dagjesmensen', gas ten die voor één dag het eiland bezoeken. Dit zou volgens de rekenmeesters ca. 1 miljoen euro moeten/kunnen opleveren. Dit item is enkele jaren geleden ook al eens besproken en ging gelukkig niet door. Het is ook een fout idee. De gemeente heeft hierbij ook derden nodig om het verlangde geld te Er zijn vier mogelijkheden om op Texel te komen. 1) Per vliegtuig. Aan Ed de Bruin de taak om te controleren hoeveel mensen er in de vliegtuigen zitten en ze te laten betalen. 2) Per boot. Een zware taak voor de havenmeester. Elk schip moet gecontroleerd worden op het aan tal opvarenden. Wat te denken van een cruiseschip dat voor één dag in de haven ligt. 3) Met het waddenveer van Sil Boon. Er zijn namelijk mensen van Vlieland die voor een dag Texel bezoeken. Net zo als toeristen van Texel een dag naar Vlieland gaan. Extra werk voor Sil derhalve. 4) Per TESO. Veruit de belangrijk ste en meest intensieve schakel tussen het vasteland en het eiland. Een zware en omvangrijke taak voor TESO dus. TESO is een private en zelfstandige onderneming en TESO bestaat niet, al ruim honderd jaar, dankzij de gemeente. Nee, de gemeente, haar inwoners, gasten en bedrijfs leven floreren dank zij TESO. Omdat TESO zo bedrijfszeker is en veertien uren per dag haar dien sten aanbiedt, maken veel mensen gebruik van de mogelijkheid een 'dagje Texel' te doen. Bijvoorbeeld met een bustocht of een dag lek ker fietsen. Ik weet uit ervaring en uit gesprekken met gasten dat vele van deze dagtoeristen dankzij de beleving van hun dagbezoek terug komen voor een langer verblijf. Zij betalen dan de zo gewenste toeris tenbelasting. Als je nu echt aan imagoschade wenst te doen, moet je een dagbelasting invoeren - onder het motto 'Welkom op Texel, 'Wat is de waarde van een prin cipe-uitspraak van de gemeen te, als nadien de raad een ander oordeel velt?' Dat is de vraag die Marco Tadema en Chantal Thijs van Wadventure Texel stel len in een open brief aan wet houder Kooiman, naar aanlei ding van de discussie rond het klimbos in De Koog. In de brief gaan Tadema en Thijs, initiatiefnemers van het klimbos, uitgebreid in op de geschiedenis van hun aanvraag. Na overleg met de gemeente en Staatsbosbeheer werd al in augustus 2009 een eer ste verzoek ingediend, in maart 2010 gevolgd door een officiële aanvraag. In overeenstemming met gemeente, Staatsbosbeheer en het nationaal park werd toen gekozen voor het bos bij Bosch en Zee, nadat locaties bij de Fonteinsnol en de Paardenwei waren afgewe zen, omdat zij deel uitmaken van het nationaal park. 'Daaropvolgend hebben we op 14 december 2010 een positieve prin cipe-uitspraak ontvangen. Op ver zoek hebben wij vervolgens ver schillende documenten (bouwtekeningen, bouwboek van het klimbos, ruimtelijke onderbou wing, ecologisch onderzoek, ont heffing aardkundig moment) moe ten aanleveren voor een omgevingsvergunning', schrijven de initiatiefnemers, die zich naar aanleiding van de discussie in de raadscommissie echter afvragen wat de waarde van een (positieve) principe-uitspraak is. 'Hoe is het mogelijk dat een positief oordeel van de gemeente een week vooraf gaand aan het ter inzage leggen van de stukken negatief wordt beoordeeld door de raad? Het lijkt alsof de raad niet op de hoogte Initiatiefnemers Klimbos reageren is geweest en er niet bij stilstaat dat er al twee jaar lang veel gesprekken, tijd en kosten aan vooraf zijn gegaan.' Ook aan de gesprekken met belanghebbenden hebben Tadema en Thijs geen goed gevoel overge houden. 'Er heerste een grote bezorgdheid en men reageerde voornamelijk uit emotie ten opzich te van de komst van een klimbos. De uitkomsten van de ruimtelijke onderbouwing en van het ecolo gisch onderzoek zouden enige geruststelling kunnen geven, maar daar werd geen interesse in getoond. Men gaf aan zich zorgen te maken over geluidsoverlast, parkeerproblemen en vandalisme/ hangjongeren na sluitingstijd. Deze problemen zijn onderzocht en weerlegd in de ruimtelijke onder bouwing, maar daar wordt niet naar geluisterd. De afgelopen tijd is het klimbos veelal vergeleken met een pretpark, zoals Walibi. Men heeft angst voor het onbe kende. Dat het bos bos blijft, lijkt niet tot de mensen door te dringen. Het klimbos zal vanaf de buitenkant niet te zien zijn en een perceel van 1,5 ha (ongeveer 1/6 deel) van het bos innemen, vrij toe gankelijk blijven, in de wintermaan den dicht zijn en maximaal maar 100 bezoekers per dagdeel kunnen ontvangen. Voor deze bezoekers hebben wij onze eigen parkeer plaatsen gecreëerd in overleg met de gemeente. Dus hier is ook geen sprake van parkeeroverlast.' Daarbij verbazen de initiatiefne mers zich over de plannen van een klimbos bij Calluna 'Is de opmer king "wij willen geen pretpark van ons eiland maken", die steeds terugkeert in de media, ook van toepassing op het nieuwe initiatief van het klimpark bij Calluna, dat een uitkijktoren van tien meter wil aanleggen?' De volledige tekst van de brief van Tadema en Thijs is te lezen via www.texelsecourant.nl. hier naar zee stromen. Staatsbos beheer laat plaatselijk het wandel pad langs de Krimweg ophogen. Hierdoor is kans dat de Krimweg overstroomt niet groter dan nu. Het werk wordt gefinancierd door Rijkswaterstaat en het Overlevings plan Bos en Natuur. De open verbinding met de zee maakt De Slufter tot een uniek kweldergebied. Het grootste gedeelte wordt als vogelreservaat beheerd en is niet toegankelijk bui ten de aangegeven paden, behalve met een excursie. Het zuidelijke gedeelte wel. Dat is ook per rol stoel bereikbaar. maar eerst betalen'. Zo fout als het maar kan. Nu de praktijk. Wie bepaalt aan het loket in Den Helder of iemand een dagtoerist is? Een onmogelijke opgave voor de medewerkers. Enkele voorbeelden: een vertegen woordiger van een overkantse onderneming meldt zich. De loket- tist moet dan bepalen of hij dat echt is. Zo ja, dan zou hij vrijstelling moeten hebben van belasting. Hij komt immers voor zijn werk. Of een servicemonteur meldt zich, maar blijft een nacht over in verband met de hoeveelheid werk. Waar wordt hij voor aangeslagen? Nog gekker: een touringcar met 45 daggasten voor het loket. De beambte moet tellen hoeveel mensen er in de bus zitten. Maar de chauffeur dan? De brave man zit daar voor zijn werk, betaalt hij wel of niet? Zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen die in de praktijk niet uit voerbaar zijn. Domweg alle tarieven en dan aan het eind van het jaar een schatting maken hoeveel dagbezoekers er zijn geweest, is je reinste onzin. Het ergste is dat in het bewuste krantenartikel staat dat de gemeen te de macht of de middelen heeft TESO tot medewerking c.q. inning van de belasting te dwingen. Het is treurig, dit soort praktijken vindt alleen plaats in totalitaire regimes. En... wie gaat TESO betalen voor de verleende incassodiensten? Burgemeester Francine Giskes leek woensdagavond wat onge makkelijk met de motie van de gemeenteraad om de Veiligheids regio ervan te overtuigen dat het behoud van een tweede ambu lance op Texel een absolute noodzaak is. De burgemeester vroeg de raad nog eens goed over de motie na te denken. Volgens haar is het ver standig om binnen de veiligheidsre gio aan te sturen op een goede evaluatie van de situatie die ont staat als de tweede wagen negen maanden per jaar wordt vervangen door een rapid responder. Ze volgde daarmee een toezegging van directeur ambulancezorg Smeekes van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Die liet eer der tijdens een bezoek aan een raadscommissie de ruimte open om het vertrek van de tweede ambulance te willen herzien als uit een evaluatie zou blijken dat de veiligheidsregio het bij het verkeer de eind heeft gehad. De burgemeester zei het in de wetenschap dat behoud van de tweede ambulance een lastig ver haal wordt als het bestuur van de veiligheidsregio (bestaand uit de burgemeesters van de 24 gemeen ten in het gebied) er half oktober over vergadert. Dat bestuur had in juni al bijna het besluit genomen de tweede ambulance te schrappen en toen wist Giskes de besluitvor ming in ieder geval nog tot half oktober uit te stellen. Er moet de komende jaren structureel negen ton worden bespaard op een bud get van €10 miljoen voor ambulan- Mensen die voor de boot staan hebben maar één doel voor ogen: tegen een billijk tarief overvaren, zoals nu het geval is. Het zal hen een zorg zijn hoe het veertarief is samengesteld. Als het bootkaartje te duur wordt, krijgt TESO daar de schuld van. Een toerist heeft immers alleen met deze onderne ming te maken om op het eiland te komen en niet met de gemeente. En er is nog een gevaar. Een dag belasting is een 'open eind' con structie en zal/kan jaarlijks ver hoogd worden. Met een hoger boottarief als gevolg, met alle gevolgen van dien. Het is zaak dat op de komende jaarvergadering alle aandeelhou ders als één man achter bestuur en directie gaan staan om deze onzin tegen te houden. Tijdens de verga dering moet flink stelling tegen deze plannen worden genomen. Als het niet anders kan, dan maar de gewone toeristenbelasting met enkele centen verhogen, maar laat TESO, de havens en het vliegveld buiten deze plannen. Arie Knegt, Hardinxveld-Giessendam. cezorg in Noord-Holland Noord en de eerste drie ton moet dit jaar al worden bespaard. De raad wilde echter het signaal afgeven dat vertrek van de tweede ambulance onverantwoord is en dat daar niet aan valt te tornen in verband met de eilandpositie van Texel. 'We moeten het proberen', aldus raadslid Alfred Schaatsen- berg. 'We moeten duidelijk maken dat dit niet kan.' Marjan de Groot verwees naar een akkoord dat minister Donner van Binnenlandse Zaken en de vijf Waddeneilanden eind vorige week hebben gesloten en waarin het rijk erkent dat de eilanden een bijzondere positie hebben waarmee het rijk bij wet- en regelgeving rekening moet houden. Volgens haar zou de veiligheidsre gio dat ook in het achterhoofd moet houden. Rikus Kieft stelde dat de opdracht aan de burge meester duidelijk was en dat een evaluatie als 'second best' moet worden gezien. Giskes had nog wat cijfers meege nomen om inzicht te geven in de rittijden. Die leerden dat Texel van januari tot juli 344 ambulanceritten kende waarvan 90 procent binnen 15 minuten ter plekke was. De ove rige 10 procent overschreed de limiet. In de meeste gevallen was volgens Giskes sprake van een overschrijding van één of twee minuten. In tien gevallen duurde het 30 minuten voor er een ambulance ter plekke was, in zes gevallen een uur en in twee gevallen meer dan een uur. 'Elke overschrijding is er één teveel, maar het zijn gelukkig geen grote getallen.' Schaatsen- berg merkte op dat dit echter met twee ambulances was en sprak zijn zorg uit dat dergelijke cijfers met één ambulance hoger worden. Cees Hoogerheide zette zijn kant tekeningen bij het laten komen van de traumahelikopter wanneer er geen ambulance beschikbaar is. Smeekes stelde tijdens zijn eerdere bezoek aan de raadscommissie dat een traumahelikopter in 20 minuten aanwezig kan zijn, maar navraag had Hoogerheide geleerd dat het 24 minuten is bij wind mee en meer dan 30 minuten bij wind tegen. 'Bij mist vliegen ze niet en 's nachts mogen traumahelikopters niet in de bebouwde kom landen.' Giskes zei alle ongerustheid goed te kunnen begrijpen, maar liet ook blijken dat het behoud van de tweede wagen echt een lastig verhaal gaat wor den. Vissersommetje naar oesterhaven De opbrengst van de visrook- wedstrijd die zaterdag in Ooste rend werd gehouden, is bestemd voor de aanleg van een 'Visser sommetje', dat van het dorp naar de oude oesterhaven (bij de IJzeren Kaap) moet lopen. Het Vissersommetje is een van de vier aan te leggen wandelingen rond Oosterend, die in samenwer king met de dorpscommissie wor den gerealiseerd door agrarische natuurvereniging De Lieuw. Het eerste wandelpad, het Boerenom- metje, is inmiddels gereed en loopt - door het boerenland - van Zeven huizen naar Oost. Voor het tweede wandelpad, het 'Polderommetje', is de financiering inmiddels rond, waardoor binnenkort met de con crete uitvoering kan worden begon nen. Het is de bedoeling de paden te laten lopen langs historisch inte ressante plaatsen, waarbij gebruik gemaakt wordt van bestaande of eventueel al verdwenen paden en weggetjes. Zolang de financiering nog niet rond is, wordt nog geen concrete invulling gegeven aan de te volgen route en worden nog geen grondeigenaren benaderd. Wel is het de bedoeling het Visser sommetje te laten lopen naar de oude haven bij de IJzeren Kaap. Seniorenkoor Het Seniorenkoor hervat op woens dag 21 september in De Buureton de wekelijkse repetities. Het zingen onder leiding van dirigent Hans Kievits begint om 14.00 uur. Gezien de afstand wordt gedacht aan een wandelronde van zo'n twee uur. Voor de uitvoer van het plan is De Lieuw nog op zoek naar achter grondinformatie over de visserijge schiedenis van Oosterend. Dat kan zijn in de vorm van verhalen, anek dotes, plaatjes, ervaringen en geschiedkundige feiten. Mensen met een verhaal kunnen contact opnemen via info@delieuw.nl. FNV vrouwen De FNV vrouwen openen dinsdag 20 september het seizoen met een bezoek aan het Luchtvaartmuse um. Daar krijgen ze een rondleiding door Bram van Dijk. Afgesloten wordt met koffie in het luchthaven restaurant. Deelnemers verzame len zich om 13.15 uur bij Weikoop. Tijdig opgeven (bij Ria Witte) is noodzakelijk. Moderne dans Anders dan in de cursuskrant van Artex stond vermeld, begint de cursus moderne dans vridjag 23 september niet om 19.30, maar om 18.30 uur. In deze cursus krijgen de leerlingen een combinatie voorgeschoteld van Europese moderne dans en limón. Er wordt op zeer diverse muziek gewerkt aan spanning, ont spanning en flow; het verbinden van de bewegingen, ruimtegebruik en dynamiek. De cursus bestaat uit twaalf lessen en wordt gegeven door dansdocent Lisette Boeijen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 8