I 11 w
TEXELSE 10 COURANT
Oefening Onderdak Texel vuurproef crisisplan
Foto's van Texelaars
op Schiphol gezocht
Texelse rammen stelen de show in Amsterdam
Scheepswerf Visser wordt Damen Texel
'Dankzij de naam
wereldwijd aanzien'
mmmm
fers, registratie van betrokkenen en
het inwinnen en verstrekken van
informatie aan familie, pers en
andere personen en instanties. Om
dit proces in goede banen te leiden
waren onder meer 35 medewer
kers van de gemeente bij de oefe-
Leerlingen van OSG De Hogeberg volgen op hun gemak de verrichtingen van de brandweer tijdens de grootscheepse
Oefening Onderdak Texel.
Honderden hulpverleners en
andere betrokkenen kwamen
dinsdagmiddag in actie voor de
grootscheepse Oefening Onder
dak Texel. Hoofddoel was het
draaiboek van het regionale cri
sisplan te testen. Niet alles ver
liep goed, maar de oefening
leverde volgens coördinator
Rampenbestrijding Arie Rinia
'veel goede leermomenten' op.
Exact volgens het oefenscenario
brak om 15.00 uur brand uit op
OSG De Hogeberg. Vanaf dat
moment volgden gebeurtenissen
zich snel op. Docenten begeleid
den leerlingen via de nooduitgan
gen naar buiten en rook steeg op
uit het gebouw. Een paar honderd
leerlingen verzamelden zich buiten
op de locatie die hiervoor is aange
wezen, om vanaf die plek de
gebeurtenissen verder af te wach
ten. Er arriveerden brandweerau
to's, ambulances, politiewagens en
het SIGMA (Snel Inzetbare Groep
ter Medische Assistentie)-team
richtte in een tent een gewonden
nest in. Leidingevenden van hulp
diensten formeerden in samenwer
king met Officier van Dienst
Bevolkingszorg, Piet Bolier, het
zogeheten COPI (Commando
Plaatselijk Incident), het team dat
de strategie van de actie bepaalt
en de communicatie onderhoudt
met de betreffende hulpdiensten.
In het gemeentehuis trad het draai
boek voor bevolkingszorg in wer
king.
Er moest op veel fronten actie wor
den ondernomen. De brand moest
worden bestreden en
(Lotus)slachtoffers moesten uit het
gebouw worden gehaald, verzorgd,
opgevangen en geregistreerd.
Leerlingen en docenten die buiten
stonden te wachten moesten naar
een opvanglocatie (Stayokay) wor
den begeleid en geregistreerd. Het
gebied moest worden afgezet en
nieuwsgierigen moesten op afstand
worden gehouden.
Hoofddoel van de oefening was
het testen van de werking van de
opvanglocatie, een goed beeld te
krijgen van de (aantallen) slachtof-
ning betrokken.
Over het verloop van de oefening
liepen de meningen uiteen. Veel
leerlingen die anders om 15.00 uur
vrij zouden zijn, mopperden dat ze
lang moesten wachten. Een enke
ling met een al te 'grote mond'
werd zelfs apart genomen door de
politie. Maar brugklasser Roy Prins
had er schik in. 'Leuk, zo'n ramp
oefening.' Niet alle portofoons van
de gemeente bleken te werken en
'in het veld' ontbrak het hier en
daar zichtbaar aan communicatie
en coördinatie. Leerlingen die in
Stayokay waren geregistreerd kre
gen een polsbandje, maar verwar
ring was er over de vaag of ze
Stayokay nu met of zonder dit
polsbandje mochten verlaten.
'Lang niet alles liep goed', erkent
de coördinator Rampenbestrijding,
'maar de oefendoelen zijn bereikt.
Er zijn veel goede leermomenten
uitgekomen, doelde hij onder meer
op de werking van de opvangloca
tie en de begeleiding daar naar toe,
de registratie, de in- en externe
communicatie, afstemming en
andere aspecten van de hulpverle
ning. De coördinatie van de oefe
ning was in handen van de Veilig
heidsregio, in samenwerking met
de gemeente. Bedoeling is dat het
draaiboek eens in de vier jaar wordt
getest.
Tekst en foto's Gerard Timmerman
Leden van het SICMA-team en van OSG De Hogeberg ontfermen zich bij de school
over een slachtoffer.
Historische Vereniging Texel (HVT)
is op zoek naar foto's van Texe
laars op Schiphol.
Vanaf ongeveer 1930 gingen de
schoolreisjes van de hoogste klas
sen van toen nog de lagere scholen
op Texel vaak naar Schiphol. Maar
niet alleen Texelse scholieren, ook
plattelandsvrouwen, bakkers, vis
sers, buurtverenigingen, zusterver
enigingen, leden van het Gilde en
veel meer clubjes en gezelschappen
gingen een dagje naar Schiphol. Het
was traditie dat ze daar vereeuwigd
werden door een Schiphol-fotograaf,
voor de Blauwe Texelaar, de Uiver of
een ander roemrucht KLM-vliegtuig.
Bijstaande foto ontvingen we van
Martin en Lia Kikkert. Hij is omstreeks
1950 genomen, mogelijk ter gele
genheid van een reisje van de doops
gezinde jongerenkring? Helemaal
rechts zit Jan Kikkert (zoon van
Jacob Kikkert en Johanna Kikkert-
Kikkert) met naast hem Corrie
Looijestein (dochter van Hendrik
Looijestein en Martha Looijestein-
Cornelisse) Jan en Corrie trouwden
op 6 oktober 1956, nu 55 jaar gele
den. Herkent u misschien nog
gezichten? De kans is groot dat
iedere Texelaar minimaal één keer in
zijn of haar leven daar vereeuwigd is.
HVT is op zoek naar die foto's, in
verband met de gezichten, de namen,
de kleding, het tijdsbeeld. HVT wil
die foto's scannen (men behoudt de
foto) en wil de namen weten van de
gefotografeerde mensen. Een foto
waarop de eigenaar niemand her
kent, is ook welkom. Met wat hulp is
daar mogelijk toch achter te komen.
Men kan bellen naar Simon Dros, tel.
313204, Hans Lasthuizen, tel.
317727, of een mailtje naar histori-
sche-vereniging@texel.com.
Irritatie over
windmolen
'Dat ding begint ons in Oudeschild
mateloos te irriteren', liet Cees
Hoogerheide (D66) in de rondvraag
van de commissievergadering
woensdag weten weinig op te heb
ben met de windmolen op de
haven. Hij vroeg het college alle
kosten en baten eens op een rijtje
te zetten, duidelijk in de hoop dat
de molen snel wordt weggehaald.
Zonder nader op de vraag in gaan,
gaf wethouder Eric Hercules toe
ook niet erg enthousiast te zijn.
'Het resultaat valt tegen. Ik kan u
wel zeggen dat als we 'm vervan
gen het zeker niet hetzelfde type
wordt. Want deze voldoet niet.'
De scheepswerf in Oudeschild, waar in augustus de 89 meter lange en 12,5 meter brede coaster Mare uit Delfzijl werd
gerenoveerd. (Foto arcNet Texelse Courant)
Om zich als werkmaatschappij
van Dames Shipyards Group
Dat geldt ook voor Scheepswerf als bedrijfsleider door het leven
Visser in Den Helder, die in 1993 ging, maar officieel nu yardmana-
beter te kunnen profileren, gaat een werkmaatschappij van Damen ger is.
Scheepswerf Visser - die vesti
gingen in Den Helder en Oude
schild heeft - verder onder de Urk. Het bedrijf werd gesticht door voor de vestiging in Oudeschild.
werd. In 2007 werd Texdok overge- Maar buiten de naamgeving zal er
nomen van scheepwerf Metz uit toch wel een en ander veranderen
naam Damen Shipyards Den Hel
der.
Hans Boom, die het in 2001 ver
kocht aan Metz.
Damen Shipyards is een Neder
lands bedrijf, dat wereldwijd actief personeel, leveranciers en klanten
is, met dertig scheepswerven en
hieraan gerela
teerde bedrijven.
Het hoofdkantoor
staat in Gorin-
chem, maar wer
ven zijn gevestigd
in onder meer
Dubai en Sjang
hai. Ook de werf
in Galaz in Roemenië, waar de
TESO-boot Dokter Wagemaker
werd gebouwd, is eigendom van
Damen. Veel werven in Nederland
behielden hun eigen naam, zoals
de Oranjewerf in Amsterdam en
Maaskant Stellendam, maar zijn al
jaren eigendom van Damen.
Dankzij de naam Damen krijgen
we wereldwijd nog meer aanzien
en meer klanten, ook van buiten
De nieuwste verandering heeft voor Nederland', verwacht Schouwstra.
geen gevolgen. Damen Shipyards
Den Helder heeft zeventig mede
werkers, waarvan er veertien in
Oudeschild werken. 'Officieel gaan
we Damen Shipyards Den Helder
vestiging Oudeschild heten. Maar
in de praktijk zullen we wel Damen
Texel genoemd worden', vertelt
Joop Schouwstra, die tot voor kort
De eerste resultaten zijn al zicht
baar. Werd onlangs een Engelse
standbyboat voor
de booreilanden
gerenoveerd, er
volgen er binnen
kort waarschijnlijk
meer. 'Ook hebben
we al sleepboten
uit Engeland en
Schotland in dok
gehad. Internationaal komen we
beter in de markt.'
Schouwstra benadrukt dat de werf
- buiten de klussen voor de scheep
vaart - ook klanten op Texel van
dienst blijft met leveringen, con
structies en allerhande lasklus-
Vier Texelse ramlammeren en hun
eigenaar, schapenhouder Jan-Wil
lem Bakker van hoeve De Waddel,
stalen woensdag de show in hart
je Amsterdam. Bakker was
gevraagd een presentatie over
zijn vakgebied te houden in de
chique modezaak Maison de Bon-
neterie op het Rokin en deed dat
met verve.
De presentatie was onderdeel van
The Campaign for Wool, die vorig
jaar in Engeland van start ging en dit
jaar voor eerst wereldwijd werd
gehouden. Initiatiefnemer is de
Engelse prins Charles, die zich hard
maakt voor een betere toekomst
voor de schapenhouders in Enge
land en Wales. Het gebruik van syn
thetische materialen in de modewe
reld is sterk ten koste gegaan van
wol en daarmee van de boeren, die
steeds minder voor hun product
krijgen. De prins vindt dat de mode
wereld terug moet naar de oor
sprong, waarin een belangrijke rol is
weggelegd voor wol.
The Campaign for Wool wordt geor
ganiseerd door een groot aantal
organisaties, vooral afkomstig uit de
handel in wol en de modewereld. Zij
benaderden Bakker, met de vraag of
hij iets zou willen vertellen over de
sector die verantwoordelijk is voor
de productie van hun grondstoffen.
'Ik hoef niet zo nodig in de belang
stelling te staan, maar ik heb beslo
ten er toch op in te gaan. Als verte
genwoordiger van de PR-commissie
van de Texelse landbouw en van de
LTO', vertelt de schapenhouder.
Samen met eilandgenoot en hande
laar Sjef Beers toog Bakker naar de
hoofdstad, waar hij in zijn overall, trui
en klompen behoorlijk opviel tussen
alle modieus geklede medewerkers
en bezoekers van de campagne.
'Maar ik ben er uitstekend ontvan
gen en ik geloof ook dat mijn verhaal
wel aansloeg. Het viel me op dat de
meeste mensen uit de modewereld
geen enkel idee hebben van wat er
in onze sector allemaal gebeurt.'
Bakker nam zijn gehoor mee naar
buiten, waar vier ramlammeren -
'best in de wol' - voor de winkel
stonden. 'Ik heb verteld over de dier
vriendelijkheid van onze sector. Dat
onze dieren bijna het hele jaar buiten
staan, op één week na waarin ze
moeten aflammen. Dat kan door hun
vacht, die hen uitstekend beschermt
tegen extreme hitte en kou. En door
dat schapen veel buiten zijn, zijn ze
weinig ziek. Een belangrijk feit, juist
in een tijd waarin veel wordt gepraat
over het welzijn van dieren die nooit
meer buiten komen en waarvan
ziektes worden bestreden met anti
biotica. Dat het medicijngebruik in
de schapenhouderij erg laag is, wist
bijna niemand.'
Slaagde Bakker erin zijn gehoor te
verrassen, ook andersom lukte dat.
'Er waren studenten van een mode
academie die paspoppen hadden
aangekleed. Als je aan wol denkt,
denk je vooral aan wollen truien,
misschien alleen nog gedragen door
een paar oude boertjes. Maar in die
winkel zag je de meest modieuze
pakken, allemaal gemaakt van wol.'
Zijn presentatie bezorgde Bakker
niet alleen veel lof en belangstelling,
maar ook een parkeerbon. 'Ik had
de organisatie verteld dat ik wel wil
de komen, maar dat ik geen zin had
om een parkeerplaats te zoeken.
Voor je het weet ben je met een auto
en aanhanger een halve dag bezig.
Ze vonden het geen goed idee dat ik
voor de winkel zou parkeren. Dat
moest ik maar voor V&D doen, even
verderop. De bon was voor hen.
Nou, er zat inderdaad een prent ach
ter mijn ruitenwisser. Van zeven tien
tjes.'
HfpsnniüLiiiTfr