Magazinecovers bekijken: 'echt of gemaakt?'
Klankbordgroep: eerst Ruim baan voor trouwerij
plan mobiliteit dan vignet
TEXELSE 9 COURANT
Steun van coalitie voor parkeervignet
Aankomst Sinterklaas in haven Oudeschild
VRIJDAG 4 NOVEMBER 2011
Weblog
Linda Plaude.
Op verzoek van de Texelse Cou
rant hield oud-Texelse Linda Plau
de, student aan het Amsterdam
Fashion Institute (AMFI), een week
lang een weblog bij. Over de Chuk-
chi-stam uit Siberië, een ontspan
nen bezoekje aan Texel, een hou
sefeest in Eindhoven, een
naderende deadline, met jongens
over jongens praten en echte en
gemaakte schoonheid. Het com
plete weblog is te lezen via www.
texelsecourant.nl.
(Vrijdag)
Het is het laatste waar je aan denkt
voor het slapen gaan en het eerste
wat in je opkomt als je wakker wordt.
Je bent er zelfs mee bezig tijdens het
eten en op loze momentjes in de
metro. Het wordt je levensstijl. Ik ben
weer begonnen aan een project bij
de AMFI!
Het project dat nu mijn leven heeft
bezet, is het research doen naar een
stijl van de Chukchi, een stam uit
Siberië. Ske dag naar de openbare
bibliotheek en graven maar! Zo veel
mogelijk te weten komen over al hun
gebruiken, materialen, vervoersmid
delen, voedsel, etc. Mijn leraar zei
ook: 'For these couple of weeks:
become a Chukchi!' Dat is ook te
merken. Voor de herinnering om er
altijd mee bezig te zijn, draag ik
gevlochten leren armbandjes en suè-
de schoenen met sliertjes. Het is
namelijk een mix van Eskimo en Indi
anen stijl.
(Zaterdag)
Na een ontspannen bezoekje aan
Texel is het tijd voor wat actievere
ontspanning! Ach, wat was het fijn
om mijn vriendinnen weer te zien. Na
het behalen van ons middelbare-
schooldiploma zijn wij allemaal ver
spreid over verschillende steden,
scholen en zelfs landen. Je denkt dan
heel gemakkelijk: we blijven elkaar
nog wel vaak zien. Maar de praktijk
bewijst het tegendeel. Je gaat de
momenten samen echt koesteren,
zodra je merkt hoe moeilijk het is om
met elkaar af te spreken. Dit weekend
is 'bijna' reünie gelukt! Twee verjaar
dagen brachten bijna al mijn vriendin
nen bij elkaar, het was weer ouder
wets gezellig met de meiden in de
kroegjes van Den Burg.
onderweg naar een feest in Eindho
ven, genaamd Dreamersland. Het is
een groot feest met vooral house
muziek. Ik weet niet wat ik er van
moet verwachten, nooit zoiets mee
gemaakt!
(Zondag)
Oranje, zwart, wit, oranje... Fel
gekleurd licht knippert in je gezicht.
Wat is de warmste, fijnste plek op
het station om om 05.30 uur te
wachten op de eerste trein naar
huis? Ik bevind me in de pasfotoca
bine van station Eindhoven. Met
wij soms Looiakkerstraat al voorbij?
Zonder sorry zegt hij dat wij er al ver
voorbij zijn en dat hij dacht dat wij
uit waren gestapt op onze halte.
Al lopend door de straat met vele
clubs en kroegjes, komt het zater-
dagavondgevoel. Na gefouilleerd te
mijn hoofd leunend tegen de wand,
zie ik langs het grijze gordijntje wat
er gebeurt buiten mijn schuilplaats.
Uitgeput en koud wachten talloze
jonge mensen op de eerste trein. Ik
zie een man in slaap vallen, staand
tegen de trapleuning die naar spoor
5 leidt. Om hem heen andere feest
gangers, gesetteld op de betonnen
traptreden en verderop mensen die
in de gang liggen op hun rugtassen.
Ja, ook dit hoort bij een feest...
Vriendelijk vraag ik aan de chauffeur
om onze halte om te roepen, aan
gezien er geen reisinformatie zicht
baar is. Na een zit van ruim 25
minuten loop ik weer naar de forse
chauffeur met zijn grijze snor: zijn
zijn, komen wij de enorme Beursge
bouwzaal binnen. Duizenden men
sen op de dansvloer. Ik kan niet
wachten om me ook over te geven
aan de beat van de muziek.
Euforisch gevoel. Ruim zes uur non
stop dansen, dansen en dansen...
steeds verder wegvagen van de
realiteit. Dit had ik voor geen geld
willen missen...
(Maandag)
Het is weer maandag. Om 8.30 vro
lijk op school verschijnen? En ver
volgens de hele middag daar door
te brengen? En al dat Engels
gepraat om me heen... Hartstikke
leuk allemaal, maar vandaag liever
even niet Ik had enorme hoofdpijn
en wou alleen mijn bedje in en dat
de tijd even stil ging staan. Even
wachten met z'n allen, tijd voor een
pauze.
Stel je voor dat dat kon. De tijd stil
zetten en even kunnen nadenken: is
dit wel verstandig? Zou ik dit wel
moeten doen? Zijn er misschien
andere opties? Hoe zal ik hiernaar
kijken over een paar jaar? Zover ik
weet, is zo'n apparaat dat ervoor
zorgt nog niet op de markt versche
nen...
We moeten leven nu. Keuzes maken
en leven met de consequenties.
Geen tijd voor spijt. Alles wat we
meemaken, goed of slecht, maakt
ons wie wij zijn. Dat is iets moois.
Dit zijn dingen die mensen vaak
vergeten. Mensen raken verloren in
het verleden en spijt. Dat is dood
zonde...
Deze gedachten helpen mij door
zo'n zware, grijze maandag, die
geen einde lijkt te hebben.
(Dinsdag)
Vandaag hoef ik niet naar school.
Een jaar terug zou ik juichen: lekker
vrij! Maar nu is dat anders. De tijd
dringt. Deadline komt steeds dich
terbij. Het is weer tijd om hard aan
mijn onderzoek te werken. Meer te
weten komen over de Chukchi-
stam en al hun gebruiken.
Deze zonnige dag heb ik jammer
genoeg doorgebracht in mijn minus
cule kamertje tussen boeken, stof
jes en kraaltjes. Achter mijn laptop
en schrijven maar. Morgenochtend
moet ik weer op een bepaalde punt
zijn van mijn onderzoek. Als ik dat
niet ben, kan ik heel keurig gevraagd
worden om het klaslokaal te verla
ten. Ik ben bereid om te vechten
voor mijn opleiding. Het kan ook
niet anders, als je er in wilt blijven...
(Donderdag)
Onze lerares blijkt ziek te zijn.
Allemaal lange gezichten. 'Tot laat
in de nacht aan het huiswerk geze
ten en nu komt ze niet eens opda
gen?', hoor ik steeds om me heen.
Laten we het positief inzien, we
gaan gezellig naar beneden en wer
ken gewoon verder...
Alsof daar wat van terecht komt!
Veel te veel gossip en gelach voor
een werksfeer. Wat hebben we ons
toch vermaakt, wachtend op de
volgende les. Zelfs pikante gesprek
ken kwamen naar boven. Met jon
gens over jongens praten, ja zo
gaat dat op mijn opleiding...
Les photoshop was een ramp. Er
werden twee klassen gecombi
neerd, zodat een andere klas geen
twee uur hoefde te wachten. Welja!
Een grote chaos werd het en ieder
een zat uiteindelijk op Facebook.
Andere photoshoplessen waren wel
erg leerzaam. Leren hoe je iemands
huis egaal kan maken, andere oog
kleur kan geven, iemand in een
andere omgeving kan plakken en
nog veel meer... Na zulke lessen ga
je veel nauwlettender alle magazi
necovers bekijken. Echte schoon
heid? Gemaakte schoonheid? Wat
is nog natuurlijk tegenwoordig?
De week van...
Cindy Bakker
De oud-Texelse Cindy Bakker
houdt de komende week het
weblog bij in de serie De week
Texel moet een toekomstgericht
mobiliteitsplan voor de komende
25 jaar ontwikkelen. De gemeen
te, de Klankbordgroep Parkeer-
vignet en derden zouden dat in
2012 ter hand moeten nemen.
Dat schrijft de klankbordgroep in de
brief aan het college en de gemeen
teraad waarin de invoering van het
parkeervignet in de huidige opzet
wordt afgeraden. De groep staat
niet per definitie afwijzend tegen
over het vignet, maar dan zou het
een onderdeel moeten zijn van een
totaalplan voor fiets-, wandel-,
auto-, bus- en taxivervoer voor toe
rist en Texelaar. In zo'n plan zouden
alle 'positieve en duurzame moge
lijkheden' in een keer helder en
tastbaar op papier moeten staan.
'Als het gebodene goed is, mag er
(ook voor de toerist) een prijskaartje
aanhangen', aldus de klankbord-
groep.O Die doet in de brief alvast
een voorzet voor een toekomstge
richt mobiliteitsplan. Zo zou daarin
vooruit gekeken moeten worden
naar de rol van de ouder wordende
bevolking, het openbaar vervoer en
de vraag of in de toekomst de auto
of de fiets het vakantievervoermid
del wordt. Daarnaast zou goed naar
de verkeerstromen in de toekomst
moeten worden gekeken. 'Op het
moment speelt het concentratiebe
leid een belangrijke rol bij de stro
men, maar dat wordt anders als
bijvoorbeeld ook buiten Den Hoorn,
De Koog en De Cocksdorp logies
wordt aangeboden', aldus de klank
bordgroep. Wat de groep betreft,
worden gemeente, dorpsbesturen,
ondernemers en burgers betrokken
om knelpunten aan te geven en op
te lossen binnen het mobiliteitsplan.
De gemeente zou ook voor politieke
haalbaarheid moeten zorgen en de
koers moeten aangeven 'waar de
ondernemers op kunnen inspelen
met hun ontwikkelingen'. Er zou
eveneens ingespeeld moeten wor
den op de trend van Texel als proef
tuin voor nieuwe ontwikkelingen.
De klankbordgroep zegt, ongeacht
de besluitvorming over het vignet,
verdere aandacht te willen hebben
voor het beoogde mobiliteitsplan.
Het zou volgens de groep geen
kwaad kunnen als er uit de meerop
brengsten van het parkeren
€75.000,- opzij wordt gezet voor de
ontwikkeling van een mobiliteits
plan. De groep wil, indien toch
gekozen wordt voor invoering van
het parkeervignet, met raad en col
lege praten 'om de toeristische
schade tot een minimum te beper
ken'. Volgens de groep zal de toe
rist zich 'bedonderd' voelen, wan
neer hij er volgend jaar achter komt
dat hij meer moet gaan betalen voor
hetzelfde. Volgens de groep past
dat niet in een tijd waarin de inkom
sten uit het toerisme al onder druk
staan, gasten kritisch zijn op de
kosten, korter op het eiland verblij
ven, minder uitgeven en vaker de
kortingen van een lastminute
afwachten. 'We verwachten van de
gemeente een verantwoorde
omgang met het toeristisch product
en een positieve en duurzame bij
drage aan de leefbaarheid op Texel,
nu en in de toekomst.' De Klank
bordgroep Parkeervignet bestaat
uit vertegenwoordigers van TVL,
TVO, de Texelse Hotelvereniging,
Koninklijke Horeca afdeling Texel,
ondernemersvereniging De Koog
Badplaats, VW Texel, het Toeris
tisch Kennisinstituut en de dorps
commissies van De Koog en Den
Burg. Voorzitter Ries Swankink van
TVO liet dinsdagavond bij de verga
dering van TVO weten dat het
invoeren van het parkeervignet
'overhaast' is en een 'voorlopig
dieptepunt'.
De invoering van het parkeervig
net vanaf 1 januari 2012 kan reke
nen op steun van PvdA, Texel
2010, VVD en D66. Dat bleek dins
dagavond tijdens een commissie
vergadering.
De steun was geen verrassing, onder
meer omdat de invoering van het
parkeervignet wordt genoemd in het
coalitieakkoord. De oppositie keek
er anders tegenaan. Marian Merkel-
bach (CDA) en Aad van Gils (Texels
Belang) vroegen zich af welke par
keerproblemen er worden opgelost
door betaald parkeren op de haven
van Oudeschild in te voeren. Vol
gens de partij verhoogt dat juist de
druk op woongebieden, wanneer
toeristen daar op zoek gaan naar
een gratis parkeerplaats. Samen met
Rikus Kieft (GroenLinks) deelden ze
de gedachte dat de parkeerkaart er
komt om de gemeente extra geld in
het laatje te brengen. Uit de ver
wachte meeropbrengst is reeds
€273.000,- in de begroting opgeno
men.
De PvdA deelde in de zorgen over
de haven van Oudeschild. Nils Lely
opperde het voorstel om bij de ver
enigingshaven een mogelijkheid
voor langparkeren te realiseren en hij
wees op het grote parkeerterrein dat
al binnendijks nabij Texelwool en
Tatenhove ligt. Annie Hin (Texel 2010)
zei eerst in dubio te zijn over het
betaald parkeren op de haven, maar
nam gas terug na aanwijzingen van
fractievoorzitter Gerbrand Poster en
gaf aan dat beter eerst afgewacht
kan worden of het nodig is daar af te
zien van betaald parkeren. Wethou
der Eric Hercules zei dat het betaald
parkeren op de haven een 'aan
dachtspuntje' is, maar maakte er
evenmin een geheim van dat er
bewust parkeergeld wordt geheven
op plekken waar veel auto's staan.
Het deed hem deugd dat er steun
voor het plan was. Volgens hem is
het belangrijk het vignet van een
goede marketing en communicatie
te begeleiden. Het leek Hercules wel
wat als de Klankbordgroep Parkeer
vignet daarin een rol zou spelen en
met een plan zou willen komen.
Van Gils vroeg zich af hoe het zit met
Het college moet nog ruimharti
ger omgaan met trouwen op Texel
dan nu al het geval is. Dat vinden
D66 en Texels Belang. Zij hebben
een plan opgesteld dat erop neer
komt dat in principe echt overal
een huwelijk kan worden voltrok
ken en dat bruidsparen daarbij
niet worden geplaagd door allerlei
formaliteiten en vereisten vooraf.
Het nieuwe plan, dat dinsdagavond
tijdens een commissievergadering
werd gepresenteerd, volgt op een
motie van Texels Belang die de
gemeenteraad in mei aannam. Toen
werd een lans gebroken om trouwen
op heel Texel mogelijk te maken.
Burgemeester Francine Giskes liet
toen weten dat eerst in beeld moest
worden gebracht in hoeverre de
plannen zouden voldoen aan eisen
die aan een huwelijksvoltrekking
worden gesteld. Een huwelijk moet
bijvoorbeeld onder een dak worden
afgesloten en de ruimte moet open
baar toegankelijk zijn. Wat Texels
Belang en D66 betreft, kunnen die
teugels gevierd worden. Zij baseren
zich daarvoor op een speurtocht die
naar de gemeenten Nederweert en
Gorinchem leidde alwaar het trou
wen ook vrijwel overal mogelijk is. In
Nederweert gaat het college er van
uit dat de verplichting tot openbaar
heid van vroeger is om 'geheime en
verboden huwelijken' tegen te gaan,
maar dat die noodzaak tegenwoor
dig niet meer nodig is. Het principe
dat een huwelijk in een gebouw
moet worden voltrokken, stamt uit
de tijd dat een huwelijk in een
gemeentehuis moest plaatsvinden
en dat is volgens Nederweert ook
wel achterhaald. 'En wat Nederweert
kan en durft, durven wij ook', aldus
D66 en Texels Belang. In Gorcum
geldt alleen de regel dat mensen die
trouwen voor een uitwijkmogelijk
heid zorgen wanneer het slecht weer
is. TB en D66 pleiten ervoor dat in
principe alle locaties binnen de
gemeente als 'huis der gemeente'
worden aangewezen, met uitzonde
ring van lucht en water, zodat echt
overal kan worden getrouwd. Open
bare orde, bereikbaarheid en veilig
heid moeten de enige algemene
toetsingscriteria zijn. Dat moet wor
den geregeld in het Reglement Bur
gerlijke Stand. Andere zaken als toe
stemming van de eigenaar van de
plek waar getrouwd wordt, toilet
voorzieningen, omkleedruimte en
uitwijkmogelijkheid bij mooi weer
vallen conform het plan van TB en
D66 onder de individuele verant
woordelijkheid en zorgplicht van
degenen die een aanvraag bij de
gemeente indienen. Verzoeken moe
ten verder vormvrij zijn. 'Mondeling,
telefonisch, schriftelijk of per e-mail,
het moet allemaal kunnen.' Het plan
wordt woensdag 9 november in de
raadsvergadering besproken.
extra handhaving, wanneer het
betaald parkeren op al bestaande
plekken wordt uitgebreid. Hercules
liet weten dat daarvoor nog een
voorstel naar de raad komt, waarna
opnieuw een prioriteitenlijst voor
handhaving moet worden vastge
steld. Hij wees erop dat de handha
ving op het parkeren wordt gefinan
cierd uit parkeerboetes. Cees
Hoogerheide (D66) vond het handig
als er 300 parkeerplaatsen extra bij
zouden komen. Texels Belang haal
de het oude idee van stal om daar
voor uit te kunnen wijken naar de
ijsbaan van Den Burg, maar vond
daarvoor weinig steun.
Jur Schuiringa (WD) opperde het
idee om de oude LTS te laten slopen
en op die plek parkeerterrein aan te
laten leggen, maar dat vond weinig
weerklank bij wethouder Hercules.
Deze wees erop dat dat gebied ook
al op het oog is voor de toekomst
van de sportaccommodaties in Den
Burg. In andere plannen is de optie
genoemd op de plek in de toekomst
eventueel een nieuwe sporthal te
bouwen.
Sinterklaas arriveert zaterdag 19
november in de haven van Oude
schild. Dat maakt de organise
rende stichting Sint en Piet
bekend. Om organisatorische
redenen maakt de Sint dit jaar
geen rondgang door Den Burg.
Geen rondgang
door Den Burg
Direct nadat de Ondernemersvereni
ging Den Burg te kennen had gege
ven dit jaar geen mogelijkheid te
hebben de intocht van Sinterklaas en
de rondgang door Den Buig te orga
niseren, stak het bestuur van de
stichting Sint en Piet de koppen bij
elkaar. Ondanks de tijdsdruk, maar
met veel medewerking uit verwachte
en onverwachte hoek, lijkt de intocht
op de haven van Oudeschild zonder
verdere problemen doorgang te kun
nen vinden. Ook de gemeente, waar
bij inmiddels vergunning is aange
vraagd, werkt in alle opzichten mee.
Anders dan andere jaren wordt Sin
terklaas alleen op de haven van
Oudeschild ontvangen. De rondgang
door Den Burg komt om organisato
rische redenen te vervallen. Het schip
met aan boord Sinterklaas, de Pak
jesboot 12, meert onder muziek van
het jubilerend KTF om 14.00 uur af.
De stichting heeft bewust voor dit
tijdstip gekozen. 'Andere jaren begon
om 14.00 uur de rondgang in Den
Burg, daardoor moesten we al om
12.30 uur in de haven zijn. Om ook de
allerkleinste kinderen en hun ouders
tegemoet te komen, hebben we
besloten het tijdstip naar 14.00 uur te
verplaatsen', aldus voorzitter Pablo
Brandenburg. Nadat Sinterklaas voet
aan land heeft gezet, zal hij uitgebreid
de tijd nemen de kinderen persoonlijk
te begroeten. Uiteraard zullen ook de
Pieten de kinderen vermaken. Vervol
gens spreekt Sinterklaas de belang
stellenden toe vanaf een podium en
vertellen over zijn reis en avonturen
onderweg naar het eiland. Het geheel
wordt ondersteund door levende
muziek van een Texelse Sinterklaas
band. Het hele programma duurt tot
ongeveer 16.00 uur. De stichting Sint
en Piet vindt het belangrijk dat ieder
een in de gelegenheid is Sinterklaas
op de haven te verwelkomen. Daar
om rijden er tussen 13.00 en 14.00
uur gratis bussen vanaf de bushalte
bij het gemeentehuis aan de Emma-
laan naar de haven. Ook is er reke
ning gehouden met mindervalide
mensen, er rijdt een speciale bus die
makkelijk toegankelijk is. Zelfs men
sen met een rolstoel kunnen gebruik
maken van het busvervoer, zij dienen
echter vooraf contact te zoeken met
T&BO via tel. 312000. Om 16.00 uur
vertrekken de bussen weer naar Den
Burg. De kosten van de intocht zijn
op dit moment nog niet gedekt. 'We
maken nu als stichting andere kosten
dan normaal. Denk daarbij aan de
pepernoten en huren van een boot',
aldus penningmeester Ricardo de
Graaf. 'Maar we zijn erg blij met de
spontane sponsorbijdragen in geld,
middelen of mankracht. Het belang
rijkste is dat de intocht op Texel
gewoon doorgaat, de financiën zijn
van later zorg. Het wordt gewoon een
knalfeest.'
Sinterklaas is ook te volgen via Face
book, Twitter en www.sinten-
pietoptexel.nl.