Magazinecovers bekijken: 'echt of gemaakt?' Klankbordgroep: eerst Ruim baan voor trouwerij plan mobiliteit dan vignet TEXELSE 9 COURANT Steun van coalitie voor parkeervignet Aankomst Sinterklaas in haven Oudeschild VRIJDAG 4 NOVEMBER 2011 Weblog Linda Plaude. Op verzoek van de Texelse Cou rant hield oud-Texelse Linda Plau de, student aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), een week lang een weblog bij. Over de Chuk- chi-stam uit Siberië, een ontspan nen bezoekje aan Texel, een hou sefeest in Eindhoven, een naderende deadline, met jongens over jongens praten en echte en gemaakte schoonheid. Het com plete weblog is te lezen via www. texelsecourant.nl. (Vrijdag) Het is het laatste waar je aan denkt voor het slapen gaan en het eerste wat in je opkomt als je wakker wordt. Je bent er zelfs mee bezig tijdens het eten en op loze momentjes in de metro. Het wordt je levensstijl. Ik ben weer begonnen aan een project bij de AMFI! Het project dat nu mijn leven heeft bezet, is het research doen naar een stijl van de Chukchi, een stam uit Siberië. Ske dag naar de openbare bibliotheek en graven maar! Zo veel mogelijk te weten komen over al hun gebruiken, materialen, vervoersmid delen, voedsel, etc. Mijn leraar zei ook: 'For these couple of weeks: become a Chukchi!' Dat is ook te merken. Voor de herinnering om er altijd mee bezig te zijn, draag ik gevlochten leren armbandjes en suè- de schoenen met sliertjes. Het is namelijk een mix van Eskimo en Indi anen stijl. (Zaterdag) Na een ontspannen bezoekje aan Texel is het tijd voor wat actievere ontspanning! Ach, wat was het fijn om mijn vriendinnen weer te zien. Na het behalen van ons middelbare- schooldiploma zijn wij allemaal ver spreid over verschillende steden, scholen en zelfs landen. Je denkt dan heel gemakkelijk: we blijven elkaar nog wel vaak zien. Maar de praktijk bewijst het tegendeel. Je gaat de momenten samen echt koesteren, zodra je merkt hoe moeilijk het is om met elkaar af te spreken. Dit weekend is 'bijna' reünie gelukt! Twee verjaar dagen brachten bijna al mijn vriendin nen bij elkaar, het was weer ouder wets gezellig met de meiden in de kroegjes van Den Burg. onderweg naar een feest in Eindho ven, genaamd Dreamersland. Het is een groot feest met vooral house muziek. Ik weet niet wat ik er van moet verwachten, nooit zoiets mee gemaakt! (Zondag) Oranje, zwart, wit, oranje... Fel gekleurd licht knippert in je gezicht. Wat is de warmste, fijnste plek op het station om om 05.30 uur te wachten op de eerste trein naar huis? Ik bevind me in de pasfotoca bine van station Eindhoven. Met wij soms Looiakkerstraat al voorbij? Zonder sorry zegt hij dat wij er al ver voorbij zijn en dat hij dacht dat wij uit waren gestapt op onze halte. Al lopend door de straat met vele clubs en kroegjes, komt het zater- dagavondgevoel. Na gefouilleerd te mijn hoofd leunend tegen de wand, zie ik langs het grijze gordijntje wat er gebeurt buiten mijn schuilplaats. Uitgeput en koud wachten talloze jonge mensen op de eerste trein. Ik zie een man in slaap vallen, staand tegen de trapleuning die naar spoor 5 leidt. Om hem heen andere feest gangers, gesetteld op de betonnen traptreden en verderop mensen die in de gang liggen op hun rugtassen. Ja, ook dit hoort bij een feest... Vriendelijk vraag ik aan de chauffeur om onze halte om te roepen, aan gezien er geen reisinformatie zicht baar is. Na een zit van ruim 25 minuten loop ik weer naar de forse chauffeur met zijn grijze snor: zijn zijn, komen wij de enorme Beursge bouwzaal binnen. Duizenden men sen op de dansvloer. Ik kan niet wachten om me ook over te geven aan de beat van de muziek. Euforisch gevoel. Ruim zes uur non stop dansen, dansen en dansen... steeds verder wegvagen van de realiteit. Dit had ik voor geen geld willen missen... (Maandag) Het is weer maandag. Om 8.30 vro lijk op school verschijnen? En ver volgens de hele middag daar door te brengen? En al dat Engels gepraat om me heen... Hartstikke leuk allemaal, maar vandaag liever even niet Ik had enorme hoofdpijn en wou alleen mijn bedje in en dat de tijd even stil ging staan. Even wachten met z'n allen, tijd voor een pauze. Stel je voor dat dat kon. De tijd stil zetten en even kunnen nadenken: is dit wel verstandig? Zou ik dit wel moeten doen? Zijn er misschien andere opties? Hoe zal ik hiernaar kijken over een paar jaar? Zover ik weet, is zo'n apparaat dat ervoor zorgt nog niet op de markt versche nen... We moeten leven nu. Keuzes maken en leven met de consequenties. Geen tijd voor spijt. Alles wat we meemaken, goed of slecht, maakt ons wie wij zijn. Dat is iets moois. Dit zijn dingen die mensen vaak vergeten. Mensen raken verloren in het verleden en spijt. Dat is dood zonde... Deze gedachten helpen mij door zo'n zware, grijze maandag, die geen einde lijkt te hebben. (Dinsdag) Vandaag hoef ik niet naar school. Een jaar terug zou ik juichen: lekker vrij! Maar nu is dat anders. De tijd dringt. Deadline komt steeds dich terbij. Het is weer tijd om hard aan mijn onderzoek te werken. Meer te weten komen over de Chukchi- stam en al hun gebruiken. Deze zonnige dag heb ik jammer genoeg doorgebracht in mijn minus cule kamertje tussen boeken, stof jes en kraaltjes. Achter mijn laptop en schrijven maar. Morgenochtend moet ik weer op een bepaalde punt zijn van mijn onderzoek. Als ik dat niet ben, kan ik heel keurig gevraagd worden om het klaslokaal te verla ten. Ik ben bereid om te vechten voor mijn opleiding. Het kan ook niet anders, als je er in wilt blijven... (Donderdag) Onze lerares blijkt ziek te zijn. Allemaal lange gezichten. 'Tot laat in de nacht aan het huiswerk geze ten en nu komt ze niet eens opda gen?', hoor ik steeds om me heen. Laten we het positief inzien, we gaan gezellig naar beneden en wer ken gewoon verder... Alsof daar wat van terecht komt! Veel te veel gossip en gelach voor een werksfeer. Wat hebben we ons toch vermaakt, wachtend op de volgende les. Zelfs pikante gesprek ken kwamen naar boven. Met jon gens over jongens praten, ja zo gaat dat op mijn opleiding... Les photoshop was een ramp. Er werden twee klassen gecombi neerd, zodat een andere klas geen twee uur hoefde te wachten. Welja! Een grote chaos werd het en ieder een zat uiteindelijk op Facebook. Andere photoshoplessen waren wel erg leerzaam. Leren hoe je iemands huis egaal kan maken, andere oog kleur kan geven, iemand in een andere omgeving kan plakken en nog veel meer... Na zulke lessen ga je veel nauwlettender alle magazi necovers bekijken. Echte schoon heid? Gemaakte schoonheid? Wat is nog natuurlijk tegenwoordig? De week van... Cindy Bakker De oud-Texelse Cindy Bakker houdt de komende week het weblog bij in de serie De week Texel moet een toekomstgericht mobiliteitsplan voor de komende 25 jaar ontwikkelen. De gemeen te, de Klankbordgroep Parkeer- vignet en derden zouden dat in 2012 ter hand moeten nemen. Dat schrijft de klankbordgroep in de brief aan het college en de gemeen teraad waarin de invoering van het parkeervignet in de huidige opzet wordt afgeraden. De groep staat niet per definitie afwijzend tegen over het vignet, maar dan zou het een onderdeel moeten zijn van een totaalplan voor fiets-, wandel-, auto-, bus- en taxivervoer voor toe rist en Texelaar. In zo'n plan zouden alle 'positieve en duurzame moge lijkheden' in een keer helder en tastbaar op papier moeten staan. 'Als het gebodene goed is, mag er (ook voor de toerist) een prijskaartje aanhangen', aldus de klankbord- groep.O Die doet in de brief alvast een voorzet voor een toekomstge richt mobiliteitsplan. Zo zou daarin vooruit gekeken moeten worden naar de rol van de ouder wordende bevolking, het openbaar vervoer en de vraag of in de toekomst de auto of de fiets het vakantievervoermid del wordt. Daarnaast zou goed naar de verkeerstromen in de toekomst moeten worden gekeken. 'Op het moment speelt het concentratiebe leid een belangrijke rol bij de stro men, maar dat wordt anders als bijvoorbeeld ook buiten Den Hoorn, De Koog en De Cocksdorp logies wordt aangeboden', aldus de klank bordgroep. Wat de groep betreft, worden gemeente, dorpsbesturen, ondernemers en burgers betrokken om knelpunten aan te geven en op te lossen binnen het mobiliteitsplan. De gemeente zou ook voor politieke haalbaarheid moeten zorgen en de koers moeten aangeven 'waar de ondernemers op kunnen inspelen met hun ontwikkelingen'. Er zou eveneens ingespeeld moeten wor den op de trend van Texel als proef tuin voor nieuwe ontwikkelingen. De klankbordgroep zegt, ongeacht de besluitvorming over het vignet, verdere aandacht te willen hebben voor het beoogde mobiliteitsplan. Het zou volgens de groep geen kwaad kunnen als er uit de meerop brengsten van het parkeren €75.000,- opzij wordt gezet voor de ontwikkeling van een mobiliteits plan. De groep wil, indien toch gekozen wordt voor invoering van het parkeervignet, met raad en col lege praten 'om de toeristische schade tot een minimum te beper ken'. Volgens de groep zal de toe rist zich 'bedonderd' voelen, wan neer hij er volgend jaar achter komt dat hij meer moet gaan betalen voor hetzelfde. Volgens de groep past dat niet in een tijd waarin de inkom sten uit het toerisme al onder druk staan, gasten kritisch zijn op de kosten, korter op het eiland verblij ven, minder uitgeven en vaker de kortingen van een lastminute afwachten. 'We verwachten van de gemeente een verantwoorde omgang met het toeristisch product en een positieve en duurzame bij drage aan de leefbaarheid op Texel, nu en in de toekomst.' De Klank bordgroep Parkeervignet bestaat uit vertegenwoordigers van TVL, TVO, de Texelse Hotelvereniging, Koninklijke Horeca afdeling Texel, ondernemersvereniging De Koog Badplaats, VW Texel, het Toeris tisch Kennisinstituut en de dorps commissies van De Koog en Den Burg. Voorzitter Ries Swankink van TVO liet dinsdagavond bij de verga dering van TVO weten dat het invoeren van het parkeervignet 'overhaast' is en een 'voorlopig dieptepunt'. De invoering van het parkeervig net vanaf 1 januari 2012 kan reke nen op steun van PvdA, Texel 2010, VVD en D66. Dat bleek dins dagavond tijdens een commissie vergadering. De steun was geen verrassing, onder meer omdat de invoering van het parkeervignet wordt genoemd in het coalitieakkoord. De oppositie keek er anders tegenaan. Marian Merkel- bach (CDA) en Aad van Gils (Texels Belang) vroegen zich af welke par keerproblemen er worden opgelost door betaald parkeren op de haven van Oudeschild in te voeren. Vol gens de partij verhoogt dat juist de druk op woongebieden, wanneer toeristen daar op zoek gaan naar een gratis parkeerplaats. Samen met Rikus Kieft (GroenLinks) deelden ze de gedachte dat de parkeerkaart er komt om de gemeente extra geld in het laatje te brengen. Uit de ver wachte meeropbrengst is reeds €273.000,- in de begroting opgeno men. De PvdA deelde in de zorgen over de haven van Oudeschild. Nils Lely opperde het voorstel om bij de ver enigingshaven een mogelijkheid voor langparkeren te realiseren en hij wees op het grote parkeerterrein dat al binnendijks nabij Texelwool en Tatenhove ligt. Annie Hin (Texel 2010) zei eerst in dubio te zijn over het betaald parkeren op de haven, maar nam gas terug na aanwijzingen van fractievoorzitter Gerbrand Poster en gaf aan dat beter eerst afgewacht kan worden of het nodig is daar af te zien van betaald parkeren. Wethou der Eric Hercules zei dat het betaald parkeren op de haven een 'aan dachtspuntje' is, maar maakte er evenmin een geheim van dat er bewust parkeergeld wordt geheven op plekken waar veel auto's staan. Het deed hem deugd dat er steun voor het plan was. Volgens hem is het belangrijk het vignet van een goede marketing en communicatie te begeleiden. Het leek Hercules wel wat als de Klankbordgroep Parkeer vignet daarin een rol zou spelen en met een plan zou willen komen. Van Gils vroeg zich af hoe het zit met Het college moet nog ruimharti ger omgaan met trouwen op Texel dan nu al het geval is. Dat vinden D66 en Texels Belang. Zij hebben een plan opgesteld dat erop neer komt dat in principe echt overal een huwelijk kan worden voltrok ken en dat bruidsparen daarbij niet worden geplaagd door allerlei formaliteiten en vereisten vooraf. Het nieuwe plan, dat dinsdagavond tijdens een commissievergadering werd gepresenteerd, volgt op een motie van Texels Belang die de gemeenteraad in mei aannam. Toen werd een lans gebroken om trouwen op heel Texel mogelijk te maken. Burgemeester Francine Giskes liet toen weten dat eerst in beeld moest worden gebracht in hoeverre de plannen zouden voldoen aan eisen die aan een huwelijksvoltrekking worden gesteld. Een huwelijk moet bijvoorbeeld onder een dak worden afgesloten en de ruimte moet open baar toegankelijk zijn. Wat Texels Belang en D66 betreft, kunnen die teugels gevierd worden. Zij baseren zich daarvoor op een speurtocht die naar de gemeenten Nederweert en Gorinchem leidde alwaar het trou wen ook vrijwel overal mogelijk is. In Nederweert gaat het college er van uit dat de verplichting tot openbaar heid van vroeger is om 'geheime en verboden huwelijken' tegen te gaan, maar dat die noodzaak tegenwoor dig niet meer nodig is. Het principe dat een huwelijk in een gebouw moet worden voltrokken, stamt uit de tijd dat een huwelijk in een gemeentehuis moest plaatsvinden en dat is volgens Nederweert ook wel achterhaald. 'En wat Nederweert kan en durft, durven wij ook', aldus D66 en Texels Belang. In Gorcum geldt alleen de regel dat mensen die trouwen voor een uitwijkmogelijk heid zorgen wanneer het slecht weer is. TB en D66 pleiten ervoor dat in principe alle locaties binnen de gemeente als 'huis der gemeente' worden aangewezen, met uitzonde ring van lucht en water, zodat echt overal kan worden getrouwd. Open bare orde, bereikbaarheid en veilig heid moeten de enige algemene toetsingscriteria zijn. Dat moet wor den geregeld in het Reglement Bur gerlijke Stand. Andere zaken als toe stemming van de eigenaar van de plek waar getrouwd wordt, toilet voorzieningen, omkleedruimte en uitwijkmogelijkheid bij mooi weer vallen conform het plan van TB en D66 onder de individuele verant woordelijkheid en zorgplicht van degenen die een aanvraag bij de gemeente indienen. Verzoeken moe ten verder vormvrij zijn. 'Mondeling, telefonisch, schriftelijk of per e-mail, het moet allemaal kunnen.' Het plan wordt woensdag 9 november in de raadsvergadering besproken. extra handhaving, wanneer het betaald parkeren op al bestaande plekken wordt uitgebreid. Hercules liet weten dat daarvoor nog een voorstel naar de raad komt, waarna opnieuw een prioriteitenlijst voor handhaving moet worden vastge steld. Hij wees erop dat de handha ving op het parkeren wordt gefinan cierd uit parkeerboetes. Cees Hoogerheide (D66) vond het handig als er 300 parkeerplaatsen extra bij zouden komen. Texels Belang haal de het oude idee van stal om daar voor uit te kunnen wijken naar de ijsbaan van Den Burg, maar vond daarvoor weinig steun. Jur Schuiringa (WD) opperde het idee om de oude LTS te laten slopen en op die plek parkeerterrein aan te laten leggen, maar dat vond weinig weerklank bij wethouder Hercules. Deze wees erop dat dat gebied ook al op het oog is voor de toekomst van de sportaccommodaties in Den Burg. In andere plannen is de optie genoemd op de plek in de toekomst eventueel een nieuwe sporthal te bouwen. Sinterklaas arriveert zaterdag 19 november in de haven van Oude schild. Dat maakt de organise rende stichting Sint en Piet bekend. Om organisatorische redenen maakt de Sint dit jaar geen rondgang door Den Burg. Geen rondgang door Den Burg Direct nadat de Ondernemersvereni ging Den Burg te kennen had gege ven dit jaar geen mogelijkheid te hebben de intocht van Sinterklaas en de rondgang door Den Buig te orga niseren, stak het bestuur van de stichting Sint en Piet de koppen bij elkaar. Ondanks de tijdsdruk, maar met veel medewerking uit verwachte en onverwachte hoek, lijkt de intocht op de haven van Oudeschild zonder verdere problemen doorgang te kun nen vinden. Ook de gemeente, waar bij inmiddels vergunning is aange vraagd, werkt in alle opzichten mee. Anders dan andere jaren wordt Sin terklaas alleen op de haven van Oudeschild ontvangen. De rondgang door Den Burg komt om organisato rische redenen te vervallen. Het schip met aan boord Sinterklaas, de Pak jesboot 12, meert onder muziek van het jubilerend KTF om 14.00 uur af. De stichting heeft bewust voor dit tijdstip gekozen. 'Andere jaren begon om 14.00 uur de rondgang in Den Burg, daardoor moesten we al om 12.30 uur in de haven zijn. Om ook de allerkleinste kinderen en hun ouders tegemoet te komen, hebben we besloten het tijdstip naar 14.00 uur te verplaatsen', aldus voorzitter Pablo Brandenburg. Nadat Sinterklaas voet aan land heeft gezet, zal hij uitgebreid de tijd nemen de kinderen persoonlijk te begroeten. Uiteraard zullen ook de Pieten de kinderen vermaken. Vervol gens spreekt Sinterklaas de belang stellenden toe vanaf een podium en vertellen over zijn reis en avonturen onderweg naar het eiland. Het geheel wordt ondersteund door levende muziek van een Texelse Sinterklaas band. Het hele programma duurt tot ongeveer 16.00 uur. De stichting Sint en Piet vindt het belangrijk dat ieder een in de gelegenheid is Sinterklaas op de haven te verwelkomen. Daar om rijden er tussen 13.00 en 14.00 uur gratis bussen vanaf de bushalte bij het gemeentehuis aan de Emma- laan naar de haven. Ook is er reke ning gehouden met mindervalide mensen, er rijdt een speciale bus die makkelijk toegankelijk is. Zelfs men sen met een rolstoel kunnen gebruik maken van het busvervoer, zij dienen echter vooraf contact te zoeken met T&BO via tel. 312000. Om 16.00 uur vertrekken de bussen weer naar Den Burg. De kosten van de intocht zijn op dit moment nog niet gedekt. 'We maken nu als stichting andere kosten dan normaal. Denk daarbij aan de pepernoten en huren van een boot', aldus penningmeester Ricardo de Graaf. 'Maar we zijn erg blij met de spontane sponsorbijdragen in geld, middelen of mankracht. Het belang rijkste is dat de intocht op Texel gewoon doorgaat, de financiën zijn van later zorg. Het wordt gewoon een knalfeest.' Sinterklaas is ook te volgen via Face book, Twitter en www.sinten- pietoptexel.nl.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 9