TEXELSE 8 COURANT Ellis 'één van de jongens' bij Texelse politie Politie blij met PHH-gebouw 'Persoonlijk contact aan balie belangrijk' Werk aan de winkel Tarieven lokale lasten in 2012 VRIJDAG 18 NOVEMBER 2011 Ellis van Egmond: 'Bij de politie kun je écht iets Aan de balie van het Texelse poli tiebureau is Ellis van Egmond een 'gezicht van de zaak'. Pas in 2009 maakte ze vanuit de toeris tische sector de overstap en heeft daarvan geen moment spijt. 'Bij de politie heb je een maatschappelijke functie. Je kunt écht iets voor de mensen betekenen. Ze kunnen hier hun probleem kwijt en gaan vaak weer opgelucht de deur uit.' 'Regelmatig hoor ik van mensen: goh, ik wist niet dat jij bij de politie werkt...', lacht Ellis. Jarenlang was ze werkzaam in het toerisme. Haar ouders beheerden een bungalow park (De Parel), later werkte ze als receptioniste (De Krim) en groep- begeleidster (Frisse Wind). Toch had ze al eerder interesse voor de politie. 'Toen ik in Friesland woon de, dacht ik: de politie is wel iets voor mij. Ik heb met succes allerlei tests doorlopen, maar helaas was er bij het korps Friesland geen plaats.' Terug op Texel ging haar aandacht in eerste instantie uit naar haar gezin. Met haar tweede man Ger, piloot bij de KLM, woont Ellis (41) in De Cocksdorp. Toen het thuis goed op de rails stond, kwam de politie opnieuw in beeld. Letterlijk: 'Ik reed steeds langs het gebouw dat toen in aanbouw was en dacht: het lijkt me ideaal om daar te wer ken. Maar ja, ik was geen politie agente.' Ellis begon daarom bij de vrijwillige politie. 'Naast een gewo ne baan doe je dan in je vrije tijd politiewerk en kun je in de avond uren -parttime- een opleiding vol gen.' Toen bleek dat er nog iemand nodig was in de 'front office' (recep tie) van het nieuwe PHH-gebouw aan de Pontweg, solliciteerde ze. geweld, diefstal.' Buiten op straat komt ze niet. 'Dan moet ik eerst een opleiding van drie jaar volgen. Nu ben ik buitengewoon opspo ringsambtenaar (BOA). Wij hebben geen strepen, maar dat is ook niet nodig. Het voordeel is dat ik geen avond- en nachtdiensten hebt. Met drie kinderen en een man die vliegt, is dat wel zo prettig. De politie is een sociale club, minder hard dan het bedrijfsleven. Als je loyaal bent, dan is er een hoop begrip.' In totaal werkt ze drie dagen per week. Vooral bij het bureau op Texel, dat van 9.00 tot 12.00 uur is geopend. Af en toe werkt ze 's mid dags, of in het weekend, ook in het politiebureau van Den Helder. Met een beetje passen en meten valt het werk te combineren met haar gezin. 'Elke ochtend start ik de OSG Expres', doelt ze op de rode personenbus thuis in De Cocks dorp. Eerst de kinderen (en fietsen) naar school brengen, dan gauw de paarden verzorgen. Om half negen - een half uur voor openingstijd - is ze alweer op het bureau. Ze draagt haar uniform graag ('Is ook mak kelijk: 's morgens geen gedub van wat nu weer aan te trekken'), maar zodra het werk erop zit gaat de spijker- of paardrijbroek weer aan. Bemiddeling Ze merkt dat enorm op de kwaliteit van nieuwe medewerkers wordt gelet. 'Dat blijkt wel uit de pittige cursus die ik momenteel in Utrecht volg.' De cursus heeft betrekking op het juist opnemen van aangif tes. 'Dat is de basis, die moet klop pen. Anders kan de verdere afhan deling stagneren. Ik werk nog maar twee jaar, dus ik heb nog veel te Met goed gevolg. Nadat het gebouw in mei 2009 de deuren opende, kwam ze in dienst. 'Ik moest wéér allerlei tests doen. Helemaal door de mangel gehaald en er doorheen gerold. Ook al kwam ik van buiten, ben ik toch aangenomen. Dat kwam denk ik ook door mijn levenservaring en motivatie. Zo zie je maar: waar een wil is, is een weg.' Sociaal Het werk bevalt haar prima. 'Heel leuk, dit is echt mijn plek. Bij de frontoffice zijn de taken behoorlijk uitgebreid. In principe kunnen we alle aangiftes opnemen, behalve zedenzaken en eergerelateerde kwesties. Daar zijn speciale afde lingen voor. Verder doen we dus alles: van oplichting tot huiselijk internet, blijft het persoonlijke con tact aan de balie belangrijk. 'Soms merk je dat er meer aan de hand is. En het is fijn als dat er in een gesprek ook uit komt', vertelt Ellis. Leuk team Voelt ze zich het gezicht van de zaak? 'Ja, 'n beetje wel. Degenen achter de balie zijn het eerste aan spreekpunt voor de bezoekers.' Overigens denken veel toeristen dat ze bij een medische post aan kloppen in plaats van bij de politie. 'Ja, dat gebeurt regelmatig', beves tigt Ellis. 'Sommigen beginnen meteen een heel verhaal af te ste ken. 'Mein Frau hat Schmerzen...' Pas als ik vraag hoe ik eruit zie, merken ze dat ze bij de politie zijn.' Voor medische zorg moet men om de hoek zijn, aan de achterzijde van het gebouw, bij gezondheids centrum 'De Zandkoog'. Dat ze geboren en getogen is op Texel, is vaak een voordeel. 'Dat is wel een pre. Je weet hoe dingen in elkaar zitten en kent het 'ons- gevoel'. Maar het gaat om de kwa liteit, ik ben niet aangenomen omdat ik een Texelaar ben.' Tot slot: voelt ze zich, als een van de weinige vrouwen in het team, inmiddels ook één van de jongens? 'Ja hoor, helemaal! We hebben een ontzettend leuk team, heel enthou siast. En hoe je in de groep wordt opgenomen, ligt natuurlijk ook aan jezelf.' Tekst en foto Frans Hopman/ HopText Het achttien man/vrouw sterke korps van de Texelse politie heeft het prima naar de zin in het PHH- gebouw. Ruim twee jaar geleden verhuisde de politie van de oude bureaus aan de Keesomlaan en de Brink naar het gloednieuwe onderkomen aan de Pontweg bij Den Burg. De politie zit links vooraan, naast de brandweer en ambulancedienst. 'Het bevalt heel goed', stelt politie man Jan van der Meer, die al vie rendertig jaar op Texel werkzaam is. Wat hem betreft had de politie wel vijftien jaar eerder over de hui dige ruimte en faciliteiten mogen beschikken. Met name noemt hij de gebruiksvriendelijkheid van het gebouw, zowel voor medewerkers als publiek. Er zijn diverse ruimten waar bezoekers in alle vertrouwe lijkheid met de politie kunnen pra ten. Qua inrichting dient het gebouw zelfs als voorbeeld voor andere korpsen in Nederland. Het politiebureau is op werkdagen van negen tot twaalf uur 's morgens open. Daarnaast houdt de 'buiten dienst' surveillances over het eiland. Dat gebeurt met één, twee of drie koppels, afhankelijk van de drukte. 'De politiezorg voor het publiek is vierentwintig uur per dag gewaarborgd.' De locatie, waarover in het begin veel rumoer is geweest, voldoet eveneens prima. De vrees dat de hulpverleningsvoertuigen bij drukte op de Pontweg niet snel genoeg zouden kunnen wegkomen, is niet bewaarheid. 'Alles is opgelost en tot nu toe heeft het niet tot enig probleem geleid', aldus Van der Meer. Een andere constatering is dat de medewerking van het (Texel se) publiek is toegenomen. 'De mensen willen dat zaken worden opgelost. De campagne om foto's te maken met je mobieltje, speelt daarop in. Burgers zijn de ogen en oren van de politie.' Geslaagd Wim Rid- derinkhof H heeft aan de Universiteit van Utrecht H| cum laude I zijn master f** Meteorology Physical Oceano graphy and I Climate afgerond. Zijn afstudeerscriptie had als onderwerp 'Stromingen in de Indische Oceaan'. Hij blijft ver bonden aan de Universiteit van Utrecht, waar hij een promotieon derzoek gaat verrichten naar de ontwikkeling van buitendelta's zoals de Razende Bol, ondieptes gelegen aan de buitenzijde van zeegaten. dip?! Jongeren Informatie Punt leren. Je moet het systeem onder de knie krijgen en het hele politie wezen leren kennen. Je leert trou wens ook veel door aan te schui ven bij collega's op Texel en in Den Helder.' Ellis wijst erop dat de politie ook advies geeft en bemiddelt. 'In deze gevallen maak je een mutatie. Je zet het verhaal op papier en mocht het later nog eens problemen geven, dan heb je iets om op terug te vallen. Dan kunnen we zeggen: goh, kan de wijkagent daar niet eens naar toe om te bemiddelen. Zodat een aangifte kan worden voorkomen.' De bemiddelingsrol spreekt haar aan: 'Het directe con tact vind ik leuk. Ik merk dat men sen me gauw vertrouwen en me dingen vertellen.' Terwijl steeds vaker aangifte wordt gedaan via Waren we verwend of deden we het zo goed? Feit is dat het Texel decennia lang voor de wind is gegaan. Groei in het toerisme, groei van de beste dingen, groei van het aantal (vakantie)huizen, bedrijven en ook groei bij de gemeente. Nu lijkt die toename tot staan gebracht of zijn we al aan het krimpen? Menig organisatie heeft het moei lijk. Zoals de gemeente, die het personeelsbestand drastisch moet inkrimpen, bezuinigt op subsidies en parkeerheffing aan grijpt om de begroting sluitend te krijgen. OSG De Hogeberg kampt met een flink tekort, verenigingen zuchten, SBB moet fors inleve ren, Ecomare bezuinigt en het Nationaal Park staat op de tocht. Ook vanuit de horeca, midden stand en andere bedrijfstakken klinken zorgelijke geluiden. Dat bestedingen teruglopen. De eerste ontslagen zijn gevallen, onder meer in de bouwsector. Vorige week luidden TVO en Bouwgroep Texel de noodklok. De komende tijd gaan meer medewerkers in deze bedrijfstak hun baan verliezen. En dat scho ling van jonge Texelse bouwvak kers, die nodig zijn om de vergrij zing op te vangen, op de tocht staat. Dat de bouw- en installa tiesector op Texel jaren nodig zal hebben om hiervan te herstellen. Stagnatie van projecten zal resul teren in een domino-effect naar aanverwante bedrijven. Plannen en opdrachten zijn er wel, maar de afwikkeling van pro cedures wil niet vlotten, zodat projecten niet kunnen starten. De stagnatie zit vooral bij projecten die afwijken van het (verouderde) bestemmingsplan en die vooron derzoek vereisen. Wethouders Kooiman en Hercules zegden toe wekelijks met ondernemers om REDACTIONEEL COMMENTAAR tafel te gaan om de voortgang te bespoedigen. Maar praten alleen is niet genoeg, ook organisato risch moeten bij de gemeente meters worden gemaakt, er is immers werkgelegenheid mee gemoeid. Maar heel Texel moet er, zeker de komende jaren, hard aan trekken om de welvaart overeind te hou den en niet in een neergaande spiraal te belanden, zoals begin jaren tachtig. Succes vergt soli dariteit, samenwerking, flexibili teit, inventiviteit, daadkracht, ori ginaliteit, investeringen in toerisme, kwaliteitsproducten, goed gastheerschap en een gun stige verhouding tussen prijs en kwaliteit. Het seizoen is ten einde, maar er is veel werk aan de winkel. OZB 2012 De opbrengst voor de Onroerend Zaakbelasting (OZB) moet in 2012 2,25 procent hoger zijn dan in 2011. De gemeente berekent de hoogte van de OZB door de WOZ-waarde van een gebouw te ver menigvuldigen met tarieven voor de OZB. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in woningen en niet- woningen (bijvoorbeeld bedrijfspanden) en gebrui kers en eigenaren. Woningen Tarief eigenaarsdeel 0,0423 procent Tarief gebruikersdeel wordt niet meer geheven Niet-woningen Tarief eigenaarsdeel 0,0661 procent Tarief gebruikersdeel 0,0529 procent Rekenvoorbeeld: de OZB van een woning met een WOZ-waarde van €250.000,- wordt berekend door die €250.000,- te vermenigvuldigen met het tarief van 0,0423 wat een heffing van €105,75 oplevert. De WOZ-waarden: De gemeente berekent de OZB van 2012 aan de hand van de WOZ-waarde met de waardepeildatum 1 januari 2011Op dat gebied moet rekening wor den gehouden met de ontwikkeling van de waarde in 2012 ten opzichte van 2011. De WOZ-waarde van woningen daalt in 2012 gemiddeld met 0,3 procent ten opzichte van 2011De waarde van de niet-woningen stijgt gemiddeld met 2,5 procent. Verwachte opbrengst eigenaarsdeel: €1.395.010,- Verwachte opbrengst gebruikersdeel: 333.460,- Rioolheffing 2012 Per perceel wordt in 2011 €288,27 gerekend. Dat is €14,38 meer dan in 2011. De belasting is met 5,25 procent verhoogd: 2,25 procent is trendmatig en 3 procent boventrendmatig (extra) op basis van het gemeentelijk rioleringsplan. Dit gebeurt al meerdere jaren. De politieke partijen hebben tijdens de begrotingsraad de tarieven voor de lokale lasten in 2012 vastgesteld. In dit plaatje een overzicht van de belangrijk ste lasten en de veranderingen ten opzichte van 2011. De meeste tarieven zijn met 2,25 procent trendmatig gestegen, een paar zijn extra verhoogd. Verwachte opbrengst: €3.179.392,- Parkeertarief 2012 Texel krijgt in 2012 een parkeervignet dat €15,- kost en waarmee het hele jaar op de betaald parkeer plaatsen kan worden geparkeerd. Daarnaast kan los betaald worden bij parkeerautomaten. Parkeren in de binnenring van Den Burg en bij de Lidl in De Koog stijgt in 2012 van €0,60 per 14 minuten naar €2,50 per 60 minuten met een maxi mum van twee uur. Betaald parkeren elders stijgt van €0,60 per 28 minuten naar €2,50 per 60 minu ten met een onbeperkte parkeertijd. Een bedrijven- parkeerkaart kost €75,-. De stijgingen moeten de gemeente een netto meer opbrengst van minstens €273.000,- opleveren om de gemeentelijke begroting dekkend te krijgen. Van 2006 tot en met 2011 bleven de parkeertarieven ongewijzigd. Verwachte opbrengst 2012: De gemeente kan hier moeilijk een raming geven, omdat er in 2012 door de invoering van het parkeer vignet een nieuwe situatie ontstaat. Reisdocumenten 2012 Een paspoort kost in 2012 €48,70 (- €3,42) Een identiteitskaart kost in 2012 €40,05 (- €3,84) Een rijbewijs kost in 2012 €33,60 €0,72) De tarieven voor een paspoort en identiteitskaart zijn volgens rijksvoorschrift verlaagd ten opzichte van 2011 Afvalstoffenheffing 2012 -Éénpersoonshuishouden €156,18 €3,44) -Meerpersoonshuishouden €251,65 €5,54) -Recreatiewoning €196,40 €4,32) De afvalstoffenheffing (voorheen de reinigingsrech ten) wordt in 2012 voor het eerst in vijf jaar met 2,25 procent trendmatig verhoogd. Van 2008 tot en 2011 bleven de tarieven ongewijzigd, omdat het Afval- stoffenbeleidsplan toen nog in de maak was. Daar naast rekent de gemeente diverse tarieven voor bedrijfsafval. Verwachte opbrengst huishoudens: €1.492.850,- Verwachte opbrengst bedrijven: 332.313,- Toeristenbelasting 2012 Het tarief per overnachting stijgt met €0,03 naar €1,53 per overnachting per persoon met een maxi mum van 7 aaneengesloten overnachtingen. Circa vier ton van de opbrengst gaat naar het toeristisch investeringsfonds om besteed te worden aan toe ristische voorzieningen. Verwachte opbrengst: €3.395.666,- Overigen 2012 De tarieven voor onder meer de precariorechten, de forensenbelasting, lijkbezorgingsrechten, marktgel- den en de brandweerrechten stijgen in 2012 trend matig met 2,25 procent. De tarieven van leges worden in een aantal gevallen kostendekkend gemaakt Trendmatig In dit overzicht valt meermalen de term 'trendmati ge verhoging'. Dat betekent dat een tarief wordt aangepast aan de jaarlijkse geldontwaarding (infla tie). De ontvanger (de gemeente wanneer het de lasten betreft) hoeft daardoor niet in te teren op zijn inkomsten. De lasten gaan echt omhoog zodra een 'boventrendmatige verhoging' aan de orde is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 8