TEXELSE^COURANT 'Extreem negatief voorgespiegeld' Cjrocn ^wartr jéxels in het harL, 2 Callcenter 'te direct' over stremming boot Vraagtekens bij cijfers versterking PH-dijk Wuis uit bestuur van landelijke erfpachters OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12629 DINSDAG 29 NOVEMBER 2011 Door de storm kwam de haven van Oudeschild De jaarlijkse keuring van Kotex werd voor het eerst op zaterdag gehouden en trok veel publiek. Boogschutter Gert-Jan Schoorl won bij de Eilandschut- ters de titel 'Super Keizer'. 'Huisaannemer voor Texel' De Vries van de Wiel bestaat 60 jaar. De historie staat in een boek. zondagavond blank te staan. De verwachte stremming van TESO afgelopen zondag heeft verwarring gewekt bij mensen die belden met de veerdienst. Zij kre gen een callcenter aan de lijn waar 's avonds verkondigd werd dat de boot al uit de vaart lag, ter wijl hij in de praktijk nog gewoon voer. Woordvoerder Rieuwert Pol van TESO laat desgevraagd weten dat het callcenter 'iets te direct' ant woord gaf op vragen over de ver wachte stremming als gevolg van de hoge waterstand en de storm. 'Er wordt uitgezocht hoe dat in het ver volg kan worden voorkomen.' TESO werkt samen met een callcenter, zodat er ook buiten kantooruren vragen kunnen worden gesteld. Vol gens Pol zat de directheid in de details doordat woorden als 'waar schijnlijk' en 'mogelijk' wegvielen. Onduidelijkheid was er wanneer aan het callcenter de vraag werd gesteld of er later op de avond alsnog een boot zou varen. Een redacteur van deze krant kreeg via de telefoon te horen dat er zondagavond geen boot meer zou varen, terwijl TESO het principe hanteert dat iedereen die vóór het vertrek van de laatste boot op het haventerrein is, wordt met waarschuwen dat de boot 's avonds mogelijk uit de vaart zou gaan. Als het water hoger dan 2,10 meter boven NAP komt, kan de brug op de haven niet meer naar behoren worden gebruikt. Aanvankelijk waar schuwde TESO dat de bootdienst mogelijk vanaf 18.30 uur zou zijn gestremd. Later in de avond ver schoof dit telkens, totdat duidelijk was dat de boot in de vaart bleef. Volgens Pol zat het er echter dicht tegenaan, het water steeg bij de veerhaven tot 2,08 meter boven NAP. TESO gaf berichten af via onder meer de eigen website, Twitter en Teletekst. Veel mensen namen de waarschuwingen serieus en gingen zondag eerder op pad om op tijd aan de juiste kant van het Marsdiep te zijn. 's Avonds was het volgens Pol opvallend stil op de boot. Er werd ook op andere fronten reke ning gehouden met de waarschu wing; basketballers van De Mareis vervroegden bijvoorbeeld een wed strijd en bij Kotex werd de tentoon stelling van kleindieren eerder afge broken, zodat iedereen op tijd de boot zou kunnen nemen. De veerdienst begon 's middags al In de driehoek tussen Sommeltjesweg, Langwaal en Laagwaal- derweg werd zaterdagochtend veel werk verzet. Kranen en trek kers van de firma Smit ut Oosterend waren bezig met wat grond eigenaar Jan van der Haas 'grondverbetering' noemt. De Waal ging daarbij gedurende enige uren schuil achter grote bergen grond van verschillende kleur. Het werk werd voortvarend aange pakt, zondagmorgen was er niets meer van te zien. Harry Wuis heeft zich terugge trokken als bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Erf pachters (NLVE). Wuis laat desgevraagd weten dat hij zich op die manier beter kan inzetten voor de belangen van de Texelse erfpachters. Als bestuurs lid van de NLVE moest hij geregeld terugkoppelen met de rest van het bestuur van de NLVE en dat werkte niet altijd even voortvarend om tegelijkertijd als voorzitter van de Texelse erfpachters specifiek voor de Texelse belangen op te komen. Het leidde ook tot verschil van inzicht met de landelijke voorzitter over de vertegenwoordiging van Texel in de discussie over de erf pacht. Door terug te treden als landelijk bestuurslid kan Wuis namens Texel op dezelfde wijze als Vlieland en Terschelling met betrokken partijen overleggen. Op Vlieland zijn de erfpachters vertegenwoordigd in een stichting en op Terschelling in een eigen vereniging. De Texelse erfpachters vormen nu nog een onderafdeling van de NVLE. Vol gens Wuis wordt bekeken of die structuur kan veranderen, zodat de Texelse erfpachters op dezelfde wijze als Vlieland en Terschelling de belangen kunnen verdedigen. 'We willen wel via een lidmaat schap bij de landelijke groep verte genwoordigd blijven.' Het bestuur van de NLVE zegt op haar website de beslissing van Wuis te betreuren, maar respec teert hem en toont waardering voor de vele inspanningen die hij heeft geleverd in het belang van erfpach ters in Nederland en op Texel. De erfpachters zijn momenteel in afwachting van een brief van staatssecretaris Bleker waarin hij onder meer aangeeft welke criteria hij wil hanteren voor de verkoop van erfpachtgrond. Strenger toezicht mountainbikers Naar aanleiding van klachten over overlast gaan de boswachters van Staatsbosbeheer de komende tijd strenger controleren op mountain bikers die zich niet aan de regels houden. Er komen de laatste tijd steeds opnieuw klachten binnen van recreanten - wandelaars, fietsers en ruiters - die last zeggen te heb ben van zich misdragende moun tainbikers. Deze zouden zich bui- Buitendijks de Prins Hendrikdijk versterken kan een stuk goed koper dan de circa €90 miljoen die er volgens het hoogheem raadschap voor nodig is. Dat vermoedt zowel de gemeente als deskundige Herman Ridder- inkhofDe twijfel is sterk genoeg om ervoor te pleiten het vraag stuk nogmaals serieus te onder zoeken. Het oorspronkelijke plan, waarbij de dijk aan de bin nenkant wordt versterkt met klei en waarbij landbouwgrond, hui zen en bedrijven moeten ver dwijnen, wordt geraamd op tus sen de €30 en €34 miljoen. 'De kosten voor buitendijkse ver sterking worden overdreven nega tief ingeschat', stelt Ridderinkhof. Daarbij is volgens hem iets soort gelijks aan de hand als bij het maken van de plannen van de Betuwelijn en de Noord Zuid As in Amsterdam. 'Die plannen moes ten en zouden doorgaan. Daarom werden ze door de overheid veel goedkoper voorgesteld dan ze in werkelijkheid waren. In dit geval voelt het hoogheemraadschap tendespecialemountainbikepaden begeven en zich daarbij 'asociaal' gedragen. Daarbij worden klach ten als schreeuwen, schelden en de pas afsnijden genoemd. Bij extra controles die dit weekend werden gehouden, is tegen twee personen proces-verbaal opge maakt. Staatsbosbeheer wil er de nadruk op leggen dat voor moge lijke uitbreiding van het aantal mountainbikepaden afhankelijk maatschappelijk draagvlak moet zijn. Als de klachten niet afnemen, zal Staatsbosbeheer kritisch zijn in het meewerken aan verdere uitbreidingen. niks voor buitendijkse versterking. En dus gebeurt nu het tegenover gestelde en worden de kosten juist zwaar overtrokken.' Een woordvoerder van de gemeen te is minder stellig, maar ook hij zet vraagtekens bij de diverse bedragen die worden gehanteerd. Daarbij moet onderscheid worden gemaakt tussen de diverse onder delen van het project. Zo zou de aanleg van een zanddijk volgens het hoogheemraadschap zo'n €35 miljoen kosten, maar concludeert de gemeente uit informele contac ten met de aannemerij dat dit bedrag wel eens fors lager zou kunnen uitpakken. Twijfels heeft de gemeente ook over de kosten voor de aanleg van onder meer een vloedhaak (zandbank) en schorren. Deze zouden nodig zijn om de natuurwaarden in het gebied te beschermen en zodoen de te voldoen aan de eisen die Natura 2000 stelt. 'Volgens het hoogheemraadschap gaan die maatregelen €32 miljoen kosten, maar de gemeente betwijfelt dat. Exacte bedragen zijn lastig te noe men, maar volgens ons kan het voor veel minder', aldus de woord voerder. Ridderinkhof denkt zelfs dat deze maatregelen helemaal niet nodig zijn. 'Laat de natuur het zelf maar doen. Dan duurt het misschien wat langer, maar wat geeft dat? Een zanddijk is sowieso al natuurlijker dan een dikke laag asfalt.' Dat voor het buitendijkse alterna tief volgens het hoogheemraad schap veel extra geld moet wor den gereserveerd, komt ook voort uit onzekerheid over de duurzaam heid van een zanddijk. Het herstel van zo'n dijk na een zware storm zou wel eens €4 miljoen kunnen gaan kosten. Ervan uitgaand dat zo'n storm zich eens in de tien jaar voordoet, denkt het hoogheem raadschap zo'n €20 miljoen nodig te hebben in vijftig jaar (dezelfde termijn die wordt gebruikt voor de binnendijkse versterking). 'Een wel erg hoog bedrag. Als je zo rede neert, zullen er niet veel vernieu wende projecten meer doorgaan', oordeelt de gemeente. Ook Rid derinkhof is sceptisch. 'Ik ben er bijna wel van overtuigd dat de kust eerder zal aangroeien dan eroderen. Dat gebeurt nu ook. ledereen kan zien dat de strandjes bij Ceres en bij de NlOZ-haven een stuk breder zijn dan twintig jaar geleden. Mijn indruk is dat het hoogheemraadschap onze oplos sing gewoon niet serieus neemt. Zonde, want het is een plan waar veel draagvlak voor is en dat ook voor het hoogheemraadschap zelf erg interessant is. Zo'n zandige kust is veel flexibeler te beheren. Dat zie je aan de zandsuppleties.' Ook de gemeente legt zich nog niet neer bij het oorspronkelijke plan. 'We laten eerst nader onder zoek doen, om een beter gefun deerde beslissing te kunnen nemen. Een spannende kwestie, zeker omdat inmiddels is geble ken dat ook bijna alle andere Wad dendijken moeten worden ver sterkt. Het besluit voor de Prins Hendrikdijk heeft daarom verstrek kende gevolgen. Als blijkt dat het verschil echt zo groot is, dan moet je je natuurlijk afvragen of je zoveel belastinggeld moet uitgeven voor een alternatieve oplossing. Maar we willen eerst meer duidelijk heid.' Aanrijding Een scooterrijder die vanaf de boot onderweg was naar Den Burg werd vrijdagmiddag over het hoofd gezien door een automobilist die vanaf de boot komend rechtsaf de Redoute op wilde rijden. De twee raakten elkaar, waarbij de scooter beschadigd werd. De scooterrijder werd door de ambulance naar huis gebracht. WERELD fjy WINKEL www.texelseautopagina.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 1