TEXELSE^COURANT
'Extreem negatief
voorgespiegeld'
Cjrocn ^wartr jéxels in het harL,
2
Callcenter 'te direct'
over stremming boot
Vraagtekens bij cijfers versterking PH-dijk
Wuis uit bestuur van
landelijke erfpachters
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12629
DINSDAG 29 NOVEMBER 2011
Door de storm
kwam de
haven van
Oudeschild
De jaarlijkse
keuring van
Kotex werd
voor het eerst
op zaterdag
gehouden en
trok veel
publiek.
Boogschutter
Gert-Jan
Schoorl won bij
de Eilandschut-
ters de titel
'Super Keizer'.
'Huisaannemer
voor Texel' De
Vries van de
Wiel bestaat 60
jaar. De historie
staat in een
boek.
zondagavond
blank te staan.
De verwachte stremming van
TESO afgelopen zondag heeft
verwarring gewekt bij mensen die
belden met de veerdienst. Zij kre
gen een callcenter aan de lijn
waar 's avonds verkondigd werd
dat de boot al uit de vaart lag, ter
wijl hij in de praktijk nog gewoon
voer.
Woordvoerder Rieuwert Pol van
TESO laat desgevraagd weten dat
het callcenter 'iets te direct' ant
woord gaf op vragen over de ver
wachte stremming als gevolg van de
hoge waterstand en de storm. 'Er
wordt uitgezocht hoe dat in het ver
volg kan worden voorkomen.' TESO
werkt samen met een callcenter,
zodat er ook buiten kantooruren
vragen kunnen worden gesteld. Vol
gens Pol zat de directheid in de
details doordat woorden als 'waar
schijnlijk' en 'mogelijk' wegvielen.
Onduidelijkheid was er wanneer aan
het callcenter de vraag werd gesteld
of er later op de avond alsnog een
boot zou varen. Een redacteur van
deze krant kreeg via de telefoon te
horen dat er zondagavond geen
boot meer zou varen, terwijl TESO
het principe hanteert dat iedereen
die vóór het vertrek van de laatste
boot op het haventerrein is, wordt
met waarschuwen dat de boot 's
avonds mogelijk uit de vaart zou
gaan. Als het water hoger dan 2,10
meter boven NAP komt, kan de brug
op de haven niet meer naar behoren
worden gebruikt. Aanvankelijk waar
schuwde TESO dat de bootdienst
mogelijk vanaf 18.30 uur zou zijn
gestremd. Later in de avond ver
schoof dit telkens, totdat duidelijk
was dat de boot in de vaart bleef.
Volgens Pol zat het er echter dicht
tegenaan, het water steeg bij de
veerhaven tot 2,08 meter boven
NAP. TESO gaf berichten af via onder
meer de eigen website, Twitter en
Teletekst. Veel mensen namen de
waarschuwingen serieus en gingen
zondag eerder op pad om op tijd
aan de juiste kant van het Marsdiep
te zijn. 's Avonds was het volgens
Pol opvallend stil op de boot. Er
werd ook op andere fronten reke
ning gehouden met de waarschu
wing; basketballers van De Mareis
vervroegden bijvoorbeeld een wed
strijd en bij Kotex werd de tentoon
stelling van kleindieren eerder afge
broken, zodat iedereen op tijd de
boot zou kunnen nemen.
De veerdienst begon 's middags al
In de driehoek tussen Sommeltjesweg, Langwaal en Laagwaal-
derweg werd zaterdagochtend veel werk verzet. Kranen en trek
kers van de firma Smit ut Oosterend waren bezig met wat grond
eigenaar Jan van der Haas 'grondverbetering' noemt. De Waal
ging daarbij gedurende enige uren schuil achter grote bergen
grond van verschillende kleur. Het werk werd voortvarend aange
pakt, zondagmorgen was er niets meer van te zien.
Harry Wuis heeft zich terugge
trokken als bestuurslid van de
Nederlandse Vereniging van Erf
pachters (NLVE).
Wuis laat desgevraagd weten dat
hij zich op die manier beter kan
inzetten voor de belangen van de
Texelse erfpachters. Als bestuurs
lid van de NLVE moest hij geregeld
terugkoppelen met de rest van het
bestuur van de NLVE en dat werkte
niet altijd even voortvarend om
tegelijkertijd als voorzitter van de
Texelse erfpachters specifiek voor
de Texelse belangen op te komen.
Het leidde ook tot verschil van
inzicht met de landelijke voorzitter
over de vertegenwoordiging van
Texel in de discussie over de erf
pacht.
Door terug te treden als landelijk
bestuurslid kan Wuis namens Texel
op dezelfde wijze als Vlieland en
Terschelling met betrokken partijen
overleggen. Op Vlieland zijn de
erfpachters vertegenwoordigd in
een stichting en op Terschelling in
een eigen vereniging. De Texelse
erfpachters vormen nu nog een
onderafdeling van de NVLE. Vol
gens Wuis wordt bekeken of die
structuur kan veranderen, zodat de
Texelse erfpachters op dezelfde
wijze als Vlieland en Terschelling
de belangen kunnen verdedigen.
'We willen wel via een lidmaat
schap bij de landelijke groep verte
genwoordigd blijven.'
Het bestuur van de NLVE zegt op
haar website de beslissing van
Wuis te betreuren, maar respec
teert hem en toont waardering voor
de vele inspanningen die hij heeft
geleverd in het belang van erfpach
ters in Nederland en op Texel.
De erfpachters zijn momenteel in
afwachting van een brief van
staatssecretaris Bleker waarin hij
onder meer aangeeft welke criteria
hij wil hanteren voor de verkoop
van erfpachtgrond.
Strenger toezicht
mountainbikers
Naar aanleiding van klachten over
overlast gaan de boswachters van
Staatsbosbeheer de komende tijd
strenger controleren op mountain
bikers die zich niet aan de regels
houden.
Er komen de laatste tijd steeds
opnieuw klachten binnen van
recreanten - wandelaars, fietsers
en ruiters - die last zeggen te heb
ben van zich misdragende moun
tainbikers. Deze zouden zich bui-
Buitendijks de Prins Hendrikdijk
versterken kan een stuk goed
koper dan de circa €90 miljoen
die er volgens het hoogheem
raadschap voor nodig is. Dat
vermoedt zowel de gemeente
als deskundige Herman Ridder-
inkhofDe twijfel is sterk genoeg
om ervoor te pleiten het vraag
stuk nogmaals serieus te onder
zoeken. Het oorspronkelijke
plan, waarbij de dijk aan de bin
nenkant wordt versterkt met klei
en waarbij landbouwgrond, hui
zen en bedrijven moeten ver
dwijnen, wordt geraamd op tus
sen de €30 en €34 miljoen.
'De kosten voor buitendijkse ver
sterking worden overdreven nega
tief ingeschat', stelt Ridderinkhof.
Daarbij is volgens hem iets soort
gelijks aan de hand als bij het
maken van de plannen van de
Betuwelijn en de Noord Zuid As in
Amsterdam. 'Die plannen moes
ten en zouden doorgaan. Daarom
werden ze door de overheid veel
goedkoper voorgesteld dan ze in
werkelijkheid waren. In dit geval
voelt het hoogheemraadschap
tendespecialemountainbikepaden
begeven en zich daarbij 'asociaal'
gedragen. Daarbij worden klach
ten als schreeuwen, schelden en
de pas afsnijden genoemd.
Bij extra controles die dit weekend
werden gehouden, is tegen twee
personen proces-verbaal opge
maakt. Staatsbosbeheer wil er de
nadruk op leggen dat voor moge
lijke uitbreiding van het aantal
mountainbikepaden afhankelijk
maatschappelijk draagvlak moet
zijn. Als de klachten niet afnemen,
zal Staatsbosbeheer kritisch zijn
in het meewerken aan verdere
uitbreidingen.
niks voor buitendijkse versterking.
En dus gebeurt nu het tegenover
gestelde en worden de kosten
juist zwaar overtrokken.'
Een woordvoerder van de gemeen
te is minder stellig, maar ook hij
zet vraagtekens bij de diverse
bedragen die worden gehanteerd.
Daarbij moet onderscheid worden
gemaakt tussen de diverse onder
delen van het project. Zo zou de
aanleg van een zanddijk volgens
het hoogheemraadschap zo'n €35
miljoen kosten, maar concludeert
de gemeente uit informele contac
ten met de aannemerij dat dit
bedrag wel eens fors lager zou
kunnen uitpakken. Twijfels heeft
de gemeente ook over de kosten
voor de aanleg van onder meer
een vloedhaak (zandbank) en
schorren. Deze zouden nodig zijn
om de natuurwaarden in het
gebied te beschermen en zodoen
de te voldoen aan de eisen die
Natura 2000 stelt. 'Volgens het
hoogheemraadschap gaan die
maatregelen €32 miljoen kosten,
maar de gemeente betwijfelt dat.
Exacte bedragen zijn lastig te noe
men, maar volgens ons kan het
voor veel minder', aldus de woord
voerder. Ridderinkhof denkt zelfs
dat deze maatregelen helemaal
niet nodig zijn. 'Laat de natuur het
zelf maar doen. Dan duurt het
misschien wat langer, maar wat
geeft dat? Een zanddijk is sowieso
al natuurlijker dan een dikke laag
asfalt.'
Dat voor het buitendijkse alterna
tief volgens het hoogheemraad
schap veel extra geld moet wor
den gereserveerd, komt ook voort
uit onzekerheid over de duurzaam
heid van een zanddijk. Het herstel
van zo'n dijk na een zware storm
zou wel eens €4 miljoen kunnen
gaan kosten. Ervan uitgaand dat
zo'n storm zich eens in de tien jaar
voordoet, denkt het hoogheem
raadschap zo'n €20 miljoen nodig
te hebben in vijftig jaar (dezelfde
termijn die wordt gebruikt voor de
binnendijkse versterking). 'Een wel
erg hoog bedrag. Als je zo rede
neert, zullen er niet veel vernieu
wende projecten meer doorgaan',
oordeelt de gemeente. Ook Rid
derinkhof is sceptisch. 'Ik ben er
bijna wel van overtuigd dat de
kust eerder zal aangroeien dan
eroderen. Dat gebeurt nu ook.
ledereen kan zien dat de strandjes
bij Ceres en bij de NlOZ-haven
een stuk breder zijn dan twintig
jaar geleden. Mijn indruk is dat het
hoogheemraadschap onze oplos
sing gewoon niet serieus neemt.
Zonde, want het is een plan waar
veel draagvlak voor is en dat ook
voor het hoogheemraadschap zelf
erg interessant is. Zo'n zandige
kust is veel flexibeler te beheren.
Dat zie je aan de zandsuppleties.'
Ook de gemeente legt zich nog
niet neer bij het oorspronkelijke
plan. 'We laten eerst nader onder
zoek doen, om een beter gefun
deerde beslissing te kunnen
nemen. Een spannende kwestie,
zeker omdat inmiddels is geble
ken dat ook bijna alle andere Wad
dendijken moeten worden ver
sterkt. Het besluit voor de Prins
Hendrikdijk heeft daarom verstrek
kende gevolgen. Als blijkt dat het
verschil echt zo groot is, dan moet
je je natuurlijk afvragen of je zoveel
belastinggeld moet uitgeven voor
een alternatieve oplossing. Maar
we willen eerst meer duidelijk
heid.'
Aanrijding
Een scooterrijder die vanaf de boot
onderweg was naar Den Burg werd
vrijdagmiddag over het hoofd
gezien door een automobilist die
vanaf de boot komend rechtsaf de
Redoute op wilde rijden. De twee
raakten elkaar, waarbij de scooter
beschadigd werd. De scooterrijder
werd door de ambulance naar huis
gebracht.
WERELD
fjy WINKEL
www.texelseautopagina.nl