'Springen is het mooiste dat er is' TEXELSE 15 COURANT Baggeraar Henk Griffioen gaat hele wereld over World's 1 dredger S555»g argest split-hopper at Warrenpoint port 'Ik kan me geen baan van negen tot vijf voorstellen' Proef met wiernetten Jesse (8) crosskampioen noordoost Nederland Foto van een baggerproject in de Baltische Zee, genomen rond middernacht. VRIJDAG 23 DECEMBER 2011 Henk Griffioen in Jemen, met enkele medewerkers. Naast hem Milan uit Servië en zijn schipper AU. Veel Texelaars, misschien wel honderd, zijn werkzaam in de baggersector. Hun werkterrein ligt zelden dicht bij huis, meestal zijn de locaties ver weg. Eén van hen is Henk Griffioen uit Den Burg, werkzaam bij het Deense baggerbedrijf Rohde Nielsen. Momenteel is hij site-manager bij het uitbaggeren van de haven van Warrenpoint in Noord-ler- land. Als site-manager (uitvoerder) regelt Griffioen zo ongeveer alles wat moet worden geregeld voor bag- gerprojecten. 'We werken nu op de grens van Noord-lerland en de Ier se Republiek, aan de Ierse Zee. Het betreft onderhoud van de haven. Dat gebeurt ongeveer één keer in de vier tot vijf jaar, omdat deze anders dicht slibt. We halen er nu 340.000 kubieke meter uit en hebben van de overheid een ver gunning om de bagger op zee te dumpen. Die is afgegeven voor een bepaalde hoeveelheid binnen een bepaalde periode, daar moet je je aan houden. We werken hier met twee eigen schepen en ik huur een bed leveler, dat is een schip met een ploeg er achter die we laten zakken. Het is mijn taak om hier alles te regelen. Dat de beman ning wordt gewisseld, dat er eten aan boord is, logistieke zaken, ik bespreek de prioriteiten met de kapiteins van de schepen, zorg dat apparatuur op schepen wordt geïn stalleerd, bijvoorbeeld om peilin gen uit te voeren. En dat de gege vens van die peilingen worden doorgegeven aan de baggersche pen, enzovoort.' Griffioen staat voor zijn werk ook in verbinding met een projectmanager in Dene marken. 'Op dit werk, Warrenpoint, wordt een jonge Deense projectlei der opgeleid. Hij werkt vanuit Kopenhagen. Dat wordt van boven af gedaan door mijn baas, de area manger UK en Ierland, en vanaf de site door mij. De Deen heeft geen enkele bagger ervaring.' Het is een imposant werk en één van de baggerschepen waarmee wordt gewerkt is wellicht nog indrukwekkender. Op een foto in de lokale krant Newry Reporter is te zien hoe Griffioen de hand schudt met havendirecteur Peter Conway. Op de achtergrond ligt de fonkelnieuwe Njord R, met een lengte van 112 meter en een capa citeit van 6000 ton de grootste splithopper ter wereld. Een splithopper is een baggerschip dat tijdens het lossen van voor tot ach ter splijt. Het bestaat eigenlijk uit twee halve schepen. De Texelaar werkt nu drieëneenhalf jaar voor de Deense onderneming, die met cir ca 400 medewerkers een relatief klein baggerbedrijf is tussen multi nationals als Boskalis en Van Oord. 'Daar werken duizenden mensen en is ben je een nummer. Bij ons is het overzichtelijker en weet ieder een wie je bent.' Want ondanks dat de projecten vaak ver bij de thuis basis in Kopenhagen vandaan lig gen, laat Griffioen op zijn tijd zijn gezicht zien in Kopenhagen. 'Ik ben onlangs nog naar de traditio nele kerstreceptie geweest. Daar mag je bij dit bedrijf niet ontbre ken.' Het betekende dat hij vanuit Ierland naar Denemarken vloog, om direct na de kerstborrel door te reizen naar Texel en de volgende dag weer terug te vliegen naar Ier land. Toch heeft hij niet altijd in de bag ger gezeten. 'Ik kom uit Diemen, vlak bij Amsterdam, Vera (zijn echt genote) van Texel en door haar ben ik op Texel beland. Ik heb daar gewerkt in de sneeuwklokjes bij "Bolle" Piet Kikkert, daarna kelne ren in de Jelleboog, betontechno- loog bij Rab en barkeeper in Vat 69. Toen kocht ik het pand Wever straat 104 van de heer Swarthof en begon daar een platenwinkeltje. 's Avond werkte ik in De Waddenpa rel, een dancing waar rock en underground werd gedraaid. Een prachtige tijd! Toen stopte mijn vader met zijn bedrijf in grond-, weg- en waterbouw en klein bag- gerwerk in de buurt van Amster dam en heb ik dat voortgezet. Na tien jaar heb ik dat verkocht, ben terug naar Texel gegaan en werd strandexploitant op paal 12. Orga niseren ging hem goed af. Drie jaar runde hij voor eigen rekening de tent van de Ronde om Texel, waar voor hij onder meer de muziek regelde, stands verhuurde en wat al niet meer. 'Als strandexploitant deed ik in de winter allerlei klusjes om het hoofd boven water te hou den. Op een gegeven moment las ik dat een bureau mensen vroeg om in Nigeria aan het werk te gaan. Dat leek me wel wat, zodat ik dan 's winters wat meer geld kon ver dienen, en in het voorjaar het pavil joen weer kon opbouwen. Uitein delijk werd het niet Nigeria, maar raakte ik in Engeland in de bagger aan het werk. Het beviel zo goed, dat ik het strandpaviljoen van de hand heb gedaan.' Het baggerwerk bracht hem op allerlei plekken. Onder meer in Jemen, waar hij werkte aan de aanleg van een installatie voor het overslaan van vloeibaar gas vanaf de wal in schepen. Ik werkte free lance bij een waterbouw bedrijf als dredging manager. We zaten daar in een compound met tienduizend man en geen alcohol... Doordatje maanden samen optrekt, krijg je een erg sterke band, ondanks cul tuur- en godsdienstverschillen. Milan (op de foto links naast hem) stierf op de luchthaven van Sana'a, de hoofdstad van Jemen, onder weg naar huis, aan een hartaan val. In dat soort landen komt adequate hulp vaak te laat...' Soms ligt het werk dichter bij huis. 'Afgelopen zomer ben ik een lan gere periode thuis geweest en deed vanuit huis de werkvoorbe reiding, calculaties, etc. Vorig jaar hebben we met een aantal scha pen samen met Boskalis het strand van Ameland versterkt. Wij deden de vooroever suppletie, waarbij we het verderop in zee opgebaggerde zand vlak voor de kust dumpen. Onze schepen hebben zodanige diepgang dat ze daar kunnen komen, die van Boskalis konden dat niet. We werkten daar tot grote tevredenheid van Rijkswaterstaat, die blij is dat ze keus hebben uit meerdere aannemers. Ik had ook graag geholpen met de suppletie op Texel. Dat zou een mooie thuis wedstrijd zijn geweest. Helaas mocht dat niet zo zijn.' Een paar jaar geleden maakte hij een kortstondige carrièreswitch door aan de slag te gaan in het vliegveldrestaurant. 'De baggerwe- reld beweegt zich in golfbewegin gen, toen was het even slappe tijd. Maar ik was blij dat de bagger weer aantrok en ik daar weer aan de slag kon. Nu de euro niet stabiel is, zie je dat investeerders de gebeurtenissen afwachten. Ook Rohde Nielsen trekt nu meer naar andere continenten zoals Zuid- Amerika, Australië en Canada' Maar momenteel dus een klus in Noord-lerland. Hij heeft er geen moeite mee vaak en ver van huis te zijn. 'Ik hou van afwisseling en vrij heid en kan mezelf niet in een baan van negen tot vijf voorstellen. In de helft van de gevallen ben ik zelf projectleider, en eindverantwoor delijk voor een werk. Ik kan per dag uitmaken wat ik doe. Natuurlijk is er werk dat moet gebeuren, maar ik maak zelf uit wanneer en hoe. Het mooiste vind ik kleine projec ten die ik in mijn eentje doe. Dan stap ik in de auto, huur een huisje aan het strand, installeer de com puter en voel me op mijn plek. Ik kan heel goed tegen alleen zijn en gelukkig kan Vera dat ook. Als we ergens voor een langere periode zitten, dan vlieg ik naar huis. Als ik dan thuis ben, is het feest.' Gerard Timmerman WBDNEavW Siö'NOVEMBER, 2011 AtVUnj the 'Point :,V: «ET- Krantenknipsel uit de Ierse Newry Reporter, waarop is te zien hoe Henk Griffioen de hand schudt met havendirecteur Peter Conway. Op de achtergrond ligt het fonkelnieuwe baggerschip Njord R. Er worden boeien aan het net geplaatst om het net te markeren. (Foto Job schepers) In de haven van het NIOZ wordt hard gewerkt aan de preparatie van een groot wiernet. Zodra het net gereed is wordt het naar de zee gesleept. Het betreft een proef met het kweken van wie ren in open water. In het net van 20 bij 20 meter is wierzaad gestrooid. Wanneer er drie dagen goed weer is kan de constructie naar open zee gesleept worden. 'Dit is nodig omdat het net maar heel langzaam kan worden versleept. Anders spoelt het zaad uit de netten', vertelt één van de medewerkers. Het net komt zeven kilometer buiten de kust te liggen en wordt gemarkeerd met een aan tal grote boeien. Zodra het op zijn plaats ligt, blijft het daar twee jaar. Daarna wordt gekeken hoe het proces verlopen is. Het is nog onbekend welke gevolgen stro ming en zware weersomstandighe den op de wierkwekerij hebben. Als het project slaagt, biedt dit nieuwe mogelijkheden voor de wiermarkt. De netten kunnen wor den geplaatst op stukken zee die niet gebruikt worden door de vis serij. Te denken valt aan de gebie den achter windmolenparken op zee. Het verschaft de wierbranche meer ruimte. Het wier wordt veel gebruikt als veevoer, omdat het veel eiwitten bevat. Bij het plaatsen van het net werd medewerking verleend door René Boon, die de zware boeien plaatste met zijn kraan, en Werner Dros, die met zijn vrachtwagen hielp met het vervoer van de spullen naar de haven van het NIOZ. Dialectmiddag in beeld en geluid Een ruim twee uur durende regi stratie in beeld en geluid van de manifestatie Echt op sien Tessels is sinds woensdag verkrijgbaar bij boekhandel Het Open Boek in Den Burg. De DVD kost €10,- en kan worden afgehaald door degenen die 'm hebben besteld. Echt op sien Tessels werd zaterdag 22 oktober in De Lindeboom gehou den en bestond uit diverse voor stellingen rond het Texels dialect. en bleef hij maar doorrijden. De rit eindigde pas toen Otto het ventje van de rijdende motor greep, waar na de motorfiets vanzelf tot stil stand kwam. Jesse had de smaak te pakken en toen zijn vader een maal een Yamaha PW50 crossmo tor voor hem had gekocht, was het hek van de dam. Binnen een half jaar reed Jesse tijdens het club kampioenschap van de MAB mee in de hoogste regionen. Pa zag zijn zoon steeds beter presteren en dacht: dit smaakt naar meer. En zo verscheen Jesse aan de start van het regiokampioenschap, om leef tijdgenootjes daar zijn achterwiel te laten zien. En nu hij daar kampi oen is, wacht de volgende uitda ging: het Nederlands Kampioen schap. Daarvoor schakelt Jesse letterlijk een tandje hoger, want hij stapt over op een zwaardere cross motor: een 65 cc KTM met kleine wielen. 'Weet je wat KTM bete kent? Kan Tegen Modder', neemt hij deTC-verslaggever in de maling. Maar om op dat niveau te preste ren is meer nodig dan een snelle crossmotor. Dennis: 'Jesse heeft talent en de wil om te winnen, al heb ik het idee dat hij zich er soms wat te makkelijk van af maakt.' Een opmerking die bij Jesse een licht protest oproept. Over Jesse's kansen op het NK dat in maart 2012 begint is zijn vader vooralsnog bescheiden. '2012 is een leerschool, in 2013 gaan we voor het kampioenschap. Dan gaan we knallen.' Maar het zou geen verrassing zijn als Jesse ook volgend jaar al goed zal presteren. Tijdens de cross voor het regio kampioenschap in Nieuwe Niedorp reden drie jongens mee die ook uitkomen op het NK. Die hield Jesse ruimschoots achter zich. Jesse kan zijn ervaring delen met Texelaar en supertalent Tim van Dooijeweerd uit Oudeschild, die op het NK al crosst in de 65 cc-klas- se. Motorcrossen is voor Jesse zijn lust en zijn leven. Elke zaterdag en zondag klimt hij op zijn KTM 50, om te trainen op de crossbaan in Eierland of elders in het land aan sen. Grote, volwassen banen, waar de jonge Texelaar vol gas geeft, de prut hoog door de lucht laat vlie gen en het liefst hoge sprongen motorfiets van de zoon van Otto Goënga. Jesse reed er meteen op weg, alleen had hij op die eerste ronde geen idee waar de rem zat maakt op zijn ronkende machine. 'Springen is het mooiste dat er is', zegt hij enthousiast. Snelheden lopen op tot wel zestig kilometer. Vorig jaar gaf hij al zijn visitekaartje af tijdens het clubkampioenschap en de Gerrit Zijmbokaal, de befaamde duurcross op Texel. Een natuurtalent, dat zich tussen tien tallen andere crossers naar voren rijdt en de één na de andere over winning op zijn naam schrijft. Voor lopig hoogtepunt is de eerste plaats in het algemeen klassement in de 50 cc van de regio noordoost Nederland, een competitie waar voor de beste crossertjes uit Noord-Holland en de noordooste lijke provincies tot en met Overijs sel hun krachten meten. Trots toont Jesse de kampioenstrui die hij daarmee in de wacht sleepte. En de beker die hij thuis heeft moet getuige zijn omschrijving van indrukwekkende omvang zijn. Motorcrosser Jesse Poth in actie. Het 8-jarige Texelse motorcros stalent Jesse Poth heeft het kampioenschap in de 50 cc- klasse van de regio Noordoost Nederland in de wacht gesleept. Bij vier van de zeven verreden wedstrijden eindigde Jesse als eerste, drie keer werd hij twee de. Drie wedstrijden werden er afgelast. Volgend jaar wil hij mee doen aan het NK. een race mee te doen. Per jaar rijdt hij er wel een stuk of twintig, op circuits van Nieuwe Niedorp tot Emmen en van Veendam tot Dalf- Een getalenteerde motorcrosser dus, maar toch was het niet van zelfsprekend dat het die kant op zou gaan. Voorvader Dennis kwam het crossen er nooit van. 'Ik heb altijd gevoetbald en nam Jesse op zijn vierde mee naar het voetbal veld.' Maar na drie wedstrijdjes had Jesse het wel gezien. Jesse: 'Ik vond er niets aan en wilde liever een quad.' Het werd geen stoere vierwieler, maar zijn vader nam hem wel mee naar de crossbaan, waar hij een rondje mocht op de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 15