TEXELSE 11 COURANT Burgemeester Giskes: 2012 jaar waarin college moet gaan oogsten' 'We trekken en duwen waar we kunnen' 'Bestaansrecht kleine gemeente verdedigen' 'Vooral veel achter de schermen bezig zaken voor elkaar te krijgen' Een extreem droog voorjaar, afgewisseld met een natte zomer, voortijdig vertrekkende toeristen en een niet al te florissante economie. Het jaar 2011 gaat niet de boeken in als een topjaar. Dat het minder gaat, biedt volgens burge meester Francine Giskes echter kansen juist nu te vernieu wen en te innoveren om het eiland in de markt te houden. 'Texel heeft wat dat betreft gelukkig een goede onderne mersgeest.' Een terugblik met de burgemeester op het afge lopen jaar en een vooruitblik naar 2012. Bij de jaarwisseling Economisch is 2011 niet echt een goed jaar geweest. Op Texel is het op zich nog meege vallen, maar wat elders in de wereld gebeurt, merkje hier ook. Minstens zo belangrijk is dat we in 2011 zeer natte en droge tijden hebben gekend. Over de hele linie heeft Texel nog niet heel erg de gevolgen van de economische teruggang ervaren. Het lijkt eerder door het klimaat een minder seizoen te zijn geweest. Bij de bouw zie je toch tekenen dat het minder gaat. Dat is een hoek waar het ingewik keld begint te worden. Als gemeen tebestuur proberen we daar wat aan te doen met het toestaan van grotere zomerwoningen. Alles wat er ligt aan aanvragen proberen we met spoed af te werken. Er wordt overlegd met vertegenwoordigers van de bouw over wat voor ideeën zij zelf nog meer hebben, maar het moet wel netjes blijven verlopen, zodat alle belangen een kans krij gen. Het gaat echter minder floris sant dan voorheen. En bij het toerisme? Dat valt nog mee. Het is een samen loop met het weer geweest. Ik durf niet voorspellend te zeggen wat we in 2012 op gebied van toerisme gaan merken, maar we moeten in deze sector wel alert zijn. Je wordt in deze tijden eens te meer uitge daagd het toeristisch product goed in de markt te blijven zetten. Achter over zitten en de dingen doen zoals je altijd hebt gedaan, kan niet altijd meer. Er moet gezocht worden naar innovaties, verbeteringen en andere vormen van toeristische mogelijk heden. Dat kan gehonoreerd wor den met bedden als er sprake is van iets nieuws of verbredend. Er zitten nog bedden in de pot. Het is aan ondernemers zelf om zulke zaken op te pakken. De gemeente kan faciliteren. Maar de onderne mersgeest is er op Texel als je kijkt naar het verhaal dat hier evenveel bedrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel zijn ingeschreven als in Den Helder. We hebben gelukkig mensen die heel innovatief zijn. Wat zijn voor u hoogtepunten in 2011 geweest? Als ik het moet samenvatten, is dit een jaar geweest waarin ik vooral heel veel achter de schermen bezig ben geweest zaken voor elkaar te krijgen. Bezig met het oplossen van langslepende kwesties en zaken waar de gemeente bij betrokken is. Dan gaat het bijvoorbeeld om de haven van Oudeschild, er is veel energie in de erfpacht van Staats bosbeheer gaan zitten, de tweede ambulance, een noodaanlanding voor TESO in Den Helder en we proberen intern bij de gemeente de vergunningsprocedures bij bouw- aanvragen korter te laten worden, want daar zijn veel klachten over. Maar er zijn ook vaak mensen geweest die beroep op mij deden om te helpen een conflict op te los sen. Dat is nuttig geweest en daar is wat mij betreft ook een burgemees ter voor. Wat achter de schermen gebeurt, is vaak niet zichtbaar. Is dat een bewuste keuze? Ik zie het primair als mijn taak dat dingen worden opgelost. Het belangrijkste is dat mensen tevre den zijn en weer door kunnen. Of dat ze zo min mogelijk ergens last van hebben als ze van de gemeente afhankelijk zijn. We trekken en duwen waar we kunnen. Bij de tweede ambulance bestond het beeld dat u een zeer bemid delende rol innam, terwijl je in zo'n situatie verwacht dat een burgemeester op de barricade springt en dat de ambulance tot de laatste snik wordt verdedigd. Dat is ook gebeurd, maar niet altijd even zichtbaar. We hadden natuur lijk niet zonder slag of stoot de tweede ambulance ingeleverd. We hebben vooral geprobeerd om, als het echt niet anders kon, het beste eruit te halen. De inzet in de discus sie is steeds geweest dat we op het eiland de beste noodhulpvoorzie ning houden. De Inspectie voor de Volksgezondheid heeft zich hier, wat later dan gewenst, over uitge sproken en dat is gelukkig in ons voordeel uitgepakt. Is de tweede ambulance nu defi nitief gered of voorlopig? Ik weet niet wat directeur Smeekes van de ambulancezorg na het oor deel van de Inspectie nog kan bedenken om de bezuiniging van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord op Texel te laten landen, dus ik denk dat we voorlopig goed zit ten. Er moet echter bezuinigd wor den op de ambulancevoorziening en dat zal dan elders in de regio wel een gevoel opleveren dat er een ondergrens wordt gepasseerd. Het mooiste zou zijn als het ministerie van Volksgezondheid zegt, en dat zouden ze eigenlijk moeten doen, dat een eiland een eigen budget voor ambulancezorg verdient. Dat zou dan kunnen via de rege ling die bij het ministerie van Bin nenlandse Zaken van kracht is om rekening te houden met de uitzonderingspositie van de eilan den? Dat kan daarvoor goed benut wor den. Hoe is momenteel het contact met de andere Waddeneilanden. U heeft als burgemeester binnen het Eilander College nog regel matig overleg met de andere eilanden. Dat loopt heel goed en we werken veel samen bij waddengerelateerde zaken. Bijvoorbeeld bij de erfpacht of een nieuw bestemmingsplan dat voor de Waddenzee als geheel moet komen. Ik ben niet de enige die contact heeft, de wethouders van de eilanden hebben ook zo nu en dan portefeuilleoverleg met elkaar. In de raad gingen laatst geluiden op om de samenwerking tussen de eilanden toch intensiever te maken. Ik zou nu even niet weten wat dat nog meer moet inhouden. Wat de andere vier eilanden met elkaar doen, zijn zaken waarvoor wij naar Noord-Holland kijken. Waarom zou den wij bijvoorbeeld onze iet rege len met de gemeente Leeuwarden zoals de andere eilanden doen? Ik denk dat we nu een goede vorm van samenwerking hebben en die zo moeten houden. Wat samenwerken betreft, Texel wil zich ontwikkelen in de rich ting van een regiegemeente, meer gaan samenwerken en werkzaamheden uitbesteden. Op welke manier moet dat in 2012 zijn beslag krijgen? Hopelijk komt de samenwerking tussen de brandweer van Texel en Den Helder in 2012 echt rond en komt ook de Regionale Uitvoerings dienst van de grond. Die gaat voor de gemeenten in Noord-Holland Noord complexe vergunningaan vragen afhandelen. Het voordeel is dat je daardoor meer kennis beschikbaar hebt omdat je het samen doet. De gemeente wil bij het worden van een regiegemeente de komende jaren het aantal ambte naren met een kwart laten min deren. Wordt in 2012 al van de eerste mensen afscheid geno men? Regie houdt niet alleen het buiten de deur zetten van taken in, maar ook dat we op een andere manier onze werkzaamheden organiseren. Het wordt in ieder geval een belang rijk jaar voor de gemeentelijke orga nisatie en het zal veel voor de medewerkers betekenen. Maar we zetten geen mensen op straat. We zijn bezig de zaken anders te orga niseren en daar kan bijkomen dat een aantal mensen die nu werk bij de gemeente Texel verrichten dat elders gaan doen. Het is te vroeg om te zeggen hoe dat zal uitpak ken, maar het wordt geen een heidsworst. Het wordt maatwerk. Ik realiseer me dat zulke veranderin gen bedreigend kunnen zijn en voor onrust zorgen, maar als gemeente bestuur hebben we ook de taak ervoor te zorgen dat de gemeente goed draait, alles financieel uit kan en dat we ons bestaansrecht als zelfstandige gemeente kunnen ver dedigen. We zijn straks verhou dingsgewijs een kleine gemeente in Nederland, maar dat ligt voor de hand door de eilandpositie. Het stelt echter eisen aan wat we kun nen. Het wordt een traject dat een aantal jaar zal omvatten. Is het zijn van regiegemeente toereikend om de zelfstandigheid in benen te houden? We zijn overtuigd van wel. Het is leuk te merken dat in overleggen met de provincie nooit hints worden gegeven dat het anders zou moe ten met Texel. Na de gemeentelijke herindelingen aan de overkant zijn er straks vier gemeenten in de Noordkop (Texel, Den Helder, Hol lands Kroon en Schagen, red) en daar zijn wij er eentje van. Ik zal dat ook nooit tegenspreken. Ik ben straks ook nog de langstzittende burgemeester van die vier gemeen ten. Toch is het een omslag ten opzichte van een paar jaar gele den. Toen wilde de gemeente nog zoveel mogelijk alles in eigen beheer doen. Bij de kerntaken- discussie die een paar jaar gele den werd gevoerd, was ook de uitkomst alles in eigen beheer te houden. Daar hoor ik verschillende geluiden over, maar dat was in een andere tijd. De urgentie om zaken uit te besteden, was minder. We moeten nu proberen zo min mogelijk zelf te doen wat niet des gemeentes is. Als het een overheidstaak betreft die we uitbesteden, moeten we er ech ter wel voor zorgen dat zo'n taak bij uitbesteding zo goed mogelijk gere geld en bewaakt wordt. Wat zijn voor u dieptepunten van het afgelopen jaar? Lastig te zeggen. Het was niet zo mooi dat er in De Koog een burger wacht opstond, maar om dat nou meteen een dieptepunt te noemen? Hetzelfde geldt voor de sluiting van de Blauwvinger in De Koog, al was dat wel ingrijpend. Dat is een moment waarop je als burgemees ter een eenzaam besluit moet nemen. Je krijgt gelukkig goede adviezen, maar jij mag het uiteinde lijk zeggen. Het is niet niks; je tast iemand echt in zijn broodwinning aan, dus zo'n besluit neem ik niet lichtvaardig. Je moet er ook goed over nadenken om te voorkomen dat je later als gemeente nat gaat wanneer de zaak voor de rechter komt. Het was een lastige beslis sing, maar wel een goede. We heb ben sindsdien van het café ook weinig overlast meer gehad. Dan hebben we nog de situatie bij Gemeentewerken gehad met het vertrek van het hoofd en twee teamleiders. Daar zijn we ook niet lichtvaardig tot beslissingen gekomen, wantje raakt aan iemands bestaan. Ik had liever gezien dat we het niet aan de orde hadden gehad, maar het was onver mijdelijk. De gemeente kon toen dat speel de moeilijk de vuile was buiten hangen, maar was tegelijkertijd onderwerp in verhalen die rond gingen. Lijkt me een lastige posi tie. Dan moet je af en toe op je tong bijten. Maar als het over mensen en de persoonlijke levenssfeer gaat, hebben we als gemeente de lijn niet flink uit wijden. Dan loop je het risico dat er dingen over je worden uitge stort waarvan je denkt "ze weten niet hoe het zit", maar dat moet dan maar even. Voor de gemeentelijke organisatie als geheel was de kwes tie heel vervelend. Bij Gemeente werken zitten gelukkig de nodige goede mensen en het pleit voor ze dat ze daar alles goed hebben opgevangen. Laatst was er het rapport van de Rekenkamercommissie over het personeelsmanagement van de gemeente. Heeft dat intern nog stof doen opwaaien? Het rapport bracht eigenlijk niet veel nieuws. Het meeste wat daarin stond, was al bekend en daaraan wordt ook al gewerkt. In het kader van de reorganisatie zal het perso neelsmanagement nog verder wor den aangepakt. Maar het is ook wel veel om met iedereen die hier werkt per jaar drie gesprekken over hun functioneren te voeren. Dit jaar waren we al begonnen met een nieuwe aanpak op dit gebied. In het rapport werd ook gesteld dat veel jong personeel de gemeente al snel verlaat. Dat lijkt me zorgwekkend. Dat is niet zo. We zijn zelf tot de conclusie gekomen dat mensen die voor het onderzoek van de rekenka mercommissie zijn geïnterviewd meer in zijn algemeenheid hebben gezegd dat het prettig is als jonge medewerkers behouden kunnen blijven. We hebben de cijfers erbij gehad en er zijn bij de gemeente juist minder jongeren dan ouderen weggegaan. Maar aan de andere kant zijn we ook niet vies van een beetje doorstroming. Personeelsmanagement valt nu onder de verantwoordelijkheid van wethouder Huisman. Was het niet logischer geweest als dat onder de burgemeester zou val len, zoals vaak gebruikelijk is? Dat hoeft niet. Mede omdat we vier wethouders hebben, hebben we ervoor gekozen het bij een wethou der onder te brengen. Het lijkt mij beter dat je als burgemeester ergens in laatste instantie bij kunt komen en helpt beslissen of meedenkt, dan wanneer je veel eigen onderwerpen hebt. Als burgemeester zitje op veel scharnierpunten en het werkt het beste als je dan niet veel eigen onderwerpen te verdedigen hebt. Als we vooruit kijken naar 2012, welke zaken gaan dan een belang rijke rol spelen? De vraag wat we moeten doen met de haven van Oudeschild zal flink spelen en ook de Groeneplaats, al is dat nu rustig. Jeugd wordt een ander thema. Wat mij betreft, voeren we volgend jaar een brede maat schappelijke discussie over het gebruik van alcohol en drugs, met name onder jongeren. Daar kunnen we de dorpenronde voor benutten om het bewustzijn over alcohol en drugs te verhogen, want dat heeft op Texel stevige vormen aangeno men. Daar moeten we wat mee doen. We gaan ook proberen de uitgaansoverlast in De Koog voor eens en voor altijd beheersbaar te houden Het jaar 2012 zal ook een jaar worden waarin het college moet gaan oogsten van alles wat er is uitgezet en op poten is gezet. Wordt de versterking van de Wad dendijk ook een belangrijk punt? We zijn in 'gevecht' met het hoog heemraadschap voor een zanddijk bij de Prins Hendrikpolder. Het hoogheemraadschap maakt het gat tussen een zandige oplossing en een binnendijkse versterking het liefst zo groot mogelijk en wij hopen duidelijk te maken dat een zanddijk echt goedkoper kan. Er is voor natuurbouw bij een zanddijk geen €30 miljoen nodig en het risico is matig, dus daar hoef je geen €20 miljoen voor te reserveren, zoals het hoogheemraadschap stelt. We hopen dat, als we de zaken rond de Prins Hendrikdijk hebben uitgevoch ten, dat de dijkversterking op andere plekken ook met zandige oplossin gen kan plaatsvinden. De inzet van de gemeente is dat er zo min moge lijk land aan de binnenkant van de dijk wordt opgesoupeerd voor de dijkversterking. Maar we kunnen moeilijk zeggen dat we géén dijken willen die veilig zijn. Welke rol krijgt het behoud van zoet water op het eiland? Dat wordt genoemd in het ambitie manifest voor 2020 over duurza me energie en is in 2011 even aan de orde geweest bij het bezoek van Deltacommissaris Wim Kuij- ken aan Texel. Met een werkgroep, waar ik zelf ook in zit, zijn we samen met het hoog heemraadschap de mogelijkheden om zoet water langer vast te hou den aan het bekijken. Dat is een interessant vraagstuk, want hoe lan ger je er over doorpraat, hoe meer aspecten een rol spelen, tot infectie gevaar aan toe. In 2012 zul je niet meteen resultaten zien, maar we zijn er mee bezig. Ik was laatst bij een studiedag van het hoogheemraad schap en Kuijken noemde Texel daar als voorbeeld van een plek waar goed met elkaar wordt nage dacht over de zoet waterproblema- tiek. Het is mooi om dat te horen en mooi als je bedenkt hoe vaak het lukt om Texel een voorbeeld te laten zijn of dat ons een pilot wordt gegund dankzij wat mensen hier telkens weten te verzinnen. Vorig jaar tijdens de Nieuwjaars duiken in zee werd gesuggereerd dat u in 2012 ook wel eens mee zou kunnen doen. Gaat dat ook gebeuren? Lachend: Laat dat een suggestie blijven, maar reken er niet al te veel op. Jeroen van Hattum Francine Giskes: 'Ik zie het primair als mijn taak dat dingen door kunnen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 11