TEXELSE 11 COURANT
Burgemeester Giskes: 2012 jaar waarin college moet gaan oogsten'
'We trekken en duwen
waar we kunnen'
'Bestaansrecht kleine
gemeente verdedigen'
'Vooral veel achter de
schermen bezig zaken
voor elkaar te krijgen'
Een extreem droog voorjaar, afgewisseld met een natte
zomer, voortijdig vertrekkende toeristen en een niet al te
florissante economie. Het jaar 2011 gaat niet de boeken in
als een topjaar. Dat het minder gaat, biedt volgens burge
meester Francine Giskes echter kansen juist nu te vernieu
wen en te innoveren om het eiland in de markt te houden.
'Texel heeft wat dat betreft gelukkig een goede onderne
mersgeest.' Een terugblik met de burgemeester op het afge
lopen jaar en een vooruitblik naar 2012.
Bij de jaarwisseling
Economisch is 2011 niet echt een
goed jaar geweest.
Op Texel is het op zich nog meege
vallen, maar wat elders in de wereld
gebeurt, merkje hier ook. Minstens
zo belangrijk is dat we in 2011 zeer
natte en droge tijden hebben
gekend. Over de hele linie heeft
Texel nog niet heel erg de gevolgen
van de economische teruggang
ervaren. Het lijkt eerder door het
klimaat een minder seizoen te zijn
geweest.
Bij de bouw zie je toch tekenen
dat het minder gaat.
Dat is een hoek waar het ingewik
keld begint te worden. Als gemeen
tebestuur proberen we daar wat
aan te doen met het toestaan van
grotere zomerwoningen. Alles wat
er ligt aan aanvragen proberen we
met spoed af te werken. Er wordt
overlegd met vertegenwoordigers
van de bouw over wat voor ideeën
zij zelf nog meer hebben, maar het
moet wel netjes blijven verlopen,
zodat alle belangen een kans krij
gen. Het gaat echter minder floris
sant dan voorheen.
En bij het toerisme?
Dat valt nog mee. Het is een samen
loop met het weer geweest. Ik durf
niet voorspellend te zeggen wat we
in 2012 op gebied van toerisme
gaan merken, maar we moeten in
deze sector wel alert zijn. Je wordt
in deze tijden eens te meer uitge
daagd het toeristisch product goed
in de markt te blijven zetten. Achter
over zitten en de dingen doen zoals
je altijd hebt gedaan, kan niet altijd
meer. Er moet gezocht worden naar
innovaties, verbeteringen en andere
vormen van toeristische mogelijk
heden. Dat kan gehonoreerd wor
den met bedden als er sprake is
van iets nieuws of verbredend. Er
zitten nog bedden in de pot. Het is
aan ondernemers zelf om zulke
zaken op te pakken. De gemeente
kan faciliteren. Maar de onderne
mersgeest is er op Texel als je kijkt
naar het verhaal dat hier evenveel
bedrijven in het handelsregister van
de Kamer van Koophandel zijn
ingeschreven als in Den Helder. We
hebben gelukkig mensen die heel
innovatief zijn.
Wat zijn voor u hoogtepunten in
2011 geweest?
Als ik het moet samenvatten, is dit
een jaar geweest waarin ik vooral
heel veel achter de schermen bezig
ben geweest zaken voor elkaar te
krijgen. Bezig met het oplossen van
langslepende kwesties en zaken
waar de gemeente bij betrokken is.
Dan gaat het bijvoorbeeld om de
haven van Oudeschild, er is veel
energie in de erfpacht van Staats
bosbeheer gaan zitten, de tweede
ambulance, een noodaanlanding
voor TESO in Den Helder en we
proberen intern bij de gemeente de
vergunningsprocedures bij bouw-
aanvragen korter te laten worden,
want daar zijn veel klachten over.
Maar er zijn ook vaak mensen
geweest die beroep op mij deden
om te helpen een conflict op te los
sen. Dat is nuttig geweest en daar is
wat mij betreft ook een burgemees
ter voor.
Wat achter de schermen gebeurt,
is vaak niet zichtbaar. Is dat een
bewuste keuze?
Ik zie het primair als mijn taak dat
dingen worden opgelost. Het
belangrijkste is dat mensen tevre
den zijn en weer door kunnen. Of
dat ze zo min mogelijk ergens last
van hebben als ze van de gemeente
afhankelijk zijn. We trekken en
duwen waar we kunnen.
Bij de tweede ambulance bestond
het beeld dat u een zeer bemid
delende rol innam, terwijl je in
zo'n situatie verwacht dat een
burgemeester op de barricade
springt en dat de ambulance tot
de laatste snik wordt verdedigd.
Dat is ook gebeurd, maar niet altijd
even zichtbaar. We hadden natuur
lijk niet zonder slag of stoot de
tweede ambulance ingeleverd. We
hebben vooral geprobeerd om, als
het echt niet anders kon, het beste
eruit te halen. De inzet in de discus
sie is steeds geweest dat we op het
eiland de beste noodhulpvoorzie
ning houden. De Inspectie voor de
Volksgezondheid heeft zich hier,
wat later dan gewenst, over uitge
sproken en dat is gelukkig in ons
voordeel uitgepakt.
Is de tweede ambulance nu defi
nitief gered of voorlopig?
Ik weet niet wat directeur Smeekes
van de ambulancezorg na het oor
deel van de Inspectie nog kan
bedenken om de bezuiniging van
de Veiligheidsregio Noord-Holland
Noord op Texel te laten landen, dus
ik denk dat we voorlopig goed zit
ten. Er moet echter bezuinigd wor
den op de ambulancevoorziening
en dat zal dan elders in de regio wel
een gevoel opleveren dat er een
ondergrens wordt gepasseerd. Het
mooiste zou zijn als het ministerie
van Volksgezondheid zegt, en dat
zouden ze eigenlijk moeten doen,
dat een eiland een eigen budget
voor ambulancezorg verdient.
Dat zou dan kunnen via de rege
ling die bij het ministerie van Bin
nenlandse Zaken van kracht is
om rekening te houden met de
uitzonderingspositie van de eilan
den?
Dat kan daarvoor goed benut wor
den.
Hoe is momenteel het contact
met de andere Waddeneilanden.
U heeft als burgemeester binnen
het Eilander College nog regel
matig overleg met de andere
eilanden.
Dat loopt heel goed en we werken
veel samen bij waddengerelateerde
zaken. Bijvoorbeeld bij de erfpacht
of een nieuw bestemmingsplan dat
voor de Waddenzee als geheel
moet komen. Ik ben niet de enige
die contact heeft, de wethouders
van de eilanden hebben ook zo nu
en dan portefeuilleoverleg met
elkaar.
In de raad gingen laatst geluiden
op om de samenwerking tussen
de eilanden toch intensiever te
maken.
Ik zou nu even niet weten wat dat
nog meer moet inhouden. Wat de
andere vier eilanden met elkaar
doen, zijn zaken waarvoor wij naar
Noord-Holland kijken. Waarom zou
den wij bijvoorbeeld onze iet rege
len met de gemeente Leeuwarden
zoals de andere eilanden doen? Ik
denk dat we nu een goede vorm
van samenwerking hebben en die
zo moeten houden.
Wat samenwerken betreft, Texel
wil zich ontwikkelen in de rich
ting van een regiegemeente,
meer gaan samenwerken en
werkzaamheden uitbesteden. Op
welke manier moet dat in 2012
zijn beslag krijgen?
Hopelijk komt de samenwerking
tussen de brandweer van Texel en
Den Helder in 2012 echt rond en
komt ook de Regionale Uitvoerings
dienst van de grond. Die gaat voor
de gemeenten in Noord-Holland
Noord complexe vergunningaan
vragen afhandelen. Het voordeel is
dat je daardoor meer kennis
beschikbaar hebt omdat je het
samen doet.
De gemeente wil bij het worden
van een regiegemeente de
komende jaren het aantal ambte
naren met een kwart laten min
deren. Wordt in 2012 al van de
eerste mensen afscheid geno
men?
Regie houdt niet alleen het buiten
de deur zetten van taken in, maar
ook dat we op een andere manier
onze werkzaamheden organiseren.
Het wordt in ieder geval een belang
rijk jaar voor de gemeentelijke orga
nisatie en het zal veel voor de
medewerkers betekenen. Maar we
zetten geen mensen op straat. We
zijn bezig de zaken anders te orga
niseren en daar kan bijkomen dat
een aantal mensen die nu werk bij
de gemeente Texel verrichten dat
elders gaan doen. Het is te vroeg
om te zeggen hoe dat zal uitpak
ken, maar het wordt geen een
heidsworst. Het wordt maatwerk. Ik
realiseer me dat zulke veranderin
gen bedreigend kunnen zijn en voor
onrust zorgen, maar als gemeente
bestuur hebben we ook de taak
ervoor te zorgen dat de gemeente
goed draait, alles financieel uit kan
en dat we ons bestaansrecht als
zelfstandige gemeente kunnen ver
dedigen. We zijn straks verhou
dingsgewijs een kleine gemeente in
Nederland, maar dat ligt voor de
hand door de eilandpositie. Het
stelt echter eisen aan wat we kun
nen. Het wordt een traject dat een
aantal jaar zal omvatten.
Is het zijn van regiegemeente
toereikend om de zelfstandigheid
in benen te houden?
We zijn overtuigd van wel. Het is
leuk te merken dat in overleggen
met de provincie nooit hints worden
gegeven dat het anders zou moe
ten met Texel. Na de gemeentelijke
herindelingen aan de overkant zijn
er straks vier gemeenten in de
Noordkop (Texel, Den Helder, Hol
lands Kroon en Schagen, red) en
daar zijn wij er eentje van. Ik zal dat
ook nooit tegenspreken. Ik ben
straks ook nog de langstzittende
burgemeester van die vier gemeen
ten.
Toch is het een omslag ten
opzichte van een paar jaar gele
den. Toen wilde de gemeente
nog zoveel mogelijk alles in eigen
beheer doen. Bij de kerntaken-
discussie die een paar jaar gele
den werd gevoerd, was ook de
uitkomst alles in eigen beheer te
houden.
Daar hoor ik verschillende geluiden
over, maar dat was in een andere
tijd. De urgentie om zaken uit te
besteden, was minder. We moeten
nu proberen zo min mogelijk zelf te
doen wat niet des gemeentes is. Als
het een overheidstaak betreft die
we uitbesteden, moeten we er ech
ter wel voor zorgen dat zo'n taak bij
uitbesteding zo goed mogelijk gere
geld en bewaakt wordt.
Wat zijn voor u dieptepunten van
het afgelopen jaar?
Lastig te zeggen. Het was niet zo
mooi dat er in De Koog een burger
wacht opstond, maar om dat nou
meteen een dieptepunt te noemen?
Hetzelfde geldt voor de sluiting van
de Blauwvinger in De Koog, al was
dat wel ingrijpend. Dat is een
moment waarop je als burgemees
ter een eenzaam besluit moet
nemen. Je krijgt gelukkig goede
adviezen, maar jij mag het uiteinde
lijk zeggen. Het is niet niks; je tast
iemand echt in zijn broodwinning
aan, dus zo'n besluit neem ik niet
lichtvaardig. Je moet er ook goed
over nadenken om te voorkomen
dat je later als gemeente nat gaat
wanneer de zaak voor de rechter
komt. Het was een lastige beslis
sing, maar wel een goede. We heb
ben sindsdien van het café ook
weinig overlast meer gehad.
Dan hebben we nog de situatie bij
Gemeentewerken gehad met het
vertrek van het hoofd en twee
teamleiders.
Daar zijn we ook niet lichtvaardig tot
beslissingen gekomen, wantje raakt
aan iemands bestaan. Ik had liever
gezien dat we het niet aan de orde
hadden gehad, maar het was onver
mijdelijk.
De gemeente kon toen dat speel
de moeilijk de vuile was buiten
hangen, maar was tegelijkertijd
onderwerp in verhalen die rond
gingen. Lijkt me een lastige posi
tie.
Dan moet je af en toe op je tong
bijten. Maar als het over mensen en
de persoonlijke levenssfeer gaat,
hebben we als gemeente de lijn niet
flink uit wijden. Dan loop je het risico
dat er dingen over je worden uitge
stort waarvan je denkt "ze weten
niet hoe het zit", maar dat moet dan
maar even. Voor de gemeentelijke
organisatie als geheel was de kwes
tie heel vervelend. Bij Gemeente
werken zitten gelukkig de nodige
goede mensen en het pleit voor ze
dat ze daar alles goed hebben
opgevangen.
Laatst was er het rapport van de
Rekenkamercommissie over het
personeelsmanagement van de
gemeente. Heeft dat intern nog
stof doen opwaaien?
Het rapport bracht eigenlijk niet veel
nieuws. Het meeste wat daarin
stond, was al bekend en daaraan
wordt ook al gewerkt. In het kader
van de reorganisatie zal het perso
neelsmanagement nog verder wor
den aangepakt. Maar het is ook wel
veel om met iedereen die hier werkt
per jaar drie gesprekken over hun
functioneren te voeren. Dit jaar
waren we al begonnen met een
nieuwe aanpak op dit gebied.
In het rapport werd ook gesteld
dat veel jong personeel de
gemeente al snel verlaat. Dat lijkt
me zorgwekkend.
Dat is niet zo. We zijn zelf tot de
conclusie gekomen dat mensen die
voor het onderzoek van de rekenka
mercommissie zijn geïnterviewd
meer in zijn algemeenheid hebben
gezegd dat het prettig is als jonge
medewerkers behouden kunnen
blijven. We hebben de cijfers erbij
gehad en er zijn bij de gemeente
juist minder jongeren dan ouderen
weggegaan. Maar aan de andere
kant zijn we ook niet vies van een
beetje doorstroming.
Personeelsmanagement valt nu
onder de verantwoordelijkheid
van wethouder Huisman. Was het
niet logischer geweest als dat
onder de burgemeester zou val
len, zoals vaak gebruikelijk is?
Dat hoeft niet. Mede omdat we vier
wethouders hebben, hebben we
ervoor gekozen het bij een wethou
der onder te brengen. Het lijkt mij
beter dat je als burgemeester ergens
in laatste instantie bij kunt komen en
helpt beslissen of meedenkt, dan
wanneer je veel eigen onderwerpen
hebt. Als burgemeester zitje op veel
scharnierpunten en het werkt het
beste als je dan niet veel eigen
onderwerpen te verdedigen hebt.
Als we vooruit kijken naar 2012,
welke zaken gaan dan een belang
rijke rol spelen?
De vraag wat we moeten doen met
de haven van Oudeschild zal flink
spelen en ook de Groeneplaats, al is
dat nu rustig. Jeugd wordt een
ander thema. Wat mij betreft, voeren
we volgend jaar een brede maat
schappelijke discussie over het
gebruik van alcohol en drugs, met
name onder jongeren. Daar kunnen
we de dorpenronde voor benutten
om het bewustzijn over alcohol en
drugs te verhogen, want dat heeft
op Texel stevige vormen aangeno
men. Daar moeten we wat mee
doen. We gaan ook proberen de
uitgaansoverlast in De Koog voor
eens en voor altijd beheersbaar te
houden Het jaar 2012 zal ook een
jaar worden waarin het college moet
gaan oogsten van alles wat er is
uitgezet en op poten is gezet.
Wordt de versterking van de Wad
dendijk ook een belangrijk punt?
We zijn in 'gevecht' met het hoog
heemraadschap voor een zanddijk
bij de Prins Hendrikpolder. Het
hoogheemraadschap maakt het gat
tussen een zandige oplossing en
een binnendijkse versterking het
liefst zo groot mogelijk en wij hopen
duidelijk te maken dat een zanddijk
echt goedkoper kan. Er is voor
natuurbouw bij een zanddijk geen
€30 miljoen nodig en het risico is
matig, dus daar hoef je geen €20
miljoen voor te reserveren, zoals het
hoogheemraadschap stelt. We
hopen dat, als we de zaken rond de
Prins Hendrikdijk hebben uitgevoch
ten, dat de dijkversterking op andere
plekken ook met zandige oplossin
gen kan plaatsvinden. De inzet van
de gemeente is dat er zo min moge
lijk land aan de binnenkant van de
dijk wordt opgesoupeerd voor de
dijkversterking. Maar we kunnen
moeilijk zeggen dat we géén dijken
willen die veilig zijn.
Welke rol krijgt het behoud van
zoet water op het eiland? Dat
wordt genoemd in het ambitie
manifest voor 2020 over duurza
me energie en is in 2011 even aan
de orde geweest bij het bezoek
van Deltacommissaris Wim Kuij-
ken aan Texel.
Met een werkgroep, waar ik zelf ook
in zit, zijn we samen met het hoog
heemraadschap de mogelijkheden
om zoet water langer vast te hou
den aan het bekijken. Dat is een
interessant vraagstuk, want hoe lan
ger je er over doorpraat, hoe meer
aspecten een rol spelen, tot infectie
gevaar aan toe. In 2012 zul je niet
meteen resultaten zien, maar we zijn
er mee bezig. Ik was laatst bij een
studiedag van het hoogheemraad
schap en Kuijken noemde Texel
daar als voorbeeld van een plek
waar goed met elkaar wordt nage
dacht over de zoet waterproblema-
tiek. Het is mooi om dat te horen en
mooi als je bedenkt hoe vaak het
lukt om Texel een voorbeeld te laten
zijn of dat ons een pilot wordt
gegund dankzij wat mensen hier
telkens weten te verzinnen.
Vorig jaar tijdens de Nieuwjaars
duiken in zee werd gesuggereerd
dat u in 2012 ook wel eens mee
zou kunnen doen. Gaat dat ook
gebeuren?
Lachend: Laat dat een suggestie
blijven, maar reken er niet al te veel
op.
Jeroen van Hattum
Francine Giskes: 'Ik zie het primair als mijn taak dat dingen
door kunnen.