TEXELSE^COURANT i Cjroen ThwartsJïxels in het harL, I I 1 Gemeente koerst af op overname NlOZ-haven Protest tegen uitgave van €50.000 voor Sail TB en D66 kritisch over subsidie zonnepanelen Auto glijdt van Stolpweg OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12648 DINSDAG 7 FEBRUARI 2012 Schaatsend, sleeënd, snow- kitend of op een andere manier, Texel is in de ban van ijs en sneeuw. 175 vrijwilligers namen vrijdag een kijkje achter de schermen bij de nieuwbouw van het Mari tiem en Jutters Museum. Popsterren doken op tij dens de eerste voorronde van de Playback- show zaterdag in De Bijenkorf in Oosterend. Tweedeklassers van het VMBO maakten tijdens de beroepen- markt werk van de projectweek die ze vorige week hadden. Na vijftien jaar is op de Rogsloot bij De Cocksdorp weer een ijsbaan geopend. Bezoekers kunnen er een tocht schaatsen tussen het gemaal en de Hollandseweg en er is achter de Kikkertstraat een plek sneeuwvrij gemaakt om rondjes te draaien. Daar staat ook een tent van de ijsclub. Veel Texelaars wisten de Rogsloot de afgelopen dagen te vinden om de ijzers onder te binden. De ijsclub, die de ijsbaan onderhoudt en ervoor zorgt dat er een tent met koek en zopie staat, vraagt één euro toegang. Dat had niet iedereen in de gaten, er waren verschillende plekken waren waar mensen het ijs op gingen. De gemeente is voornemens de NlOZ-haven over te nemen van het Rijk. Deze stap wordt gezet om de opwaardering van de haven mogelijk te maken. De kosten die de gemeente maakt moeten worden terugverdiend met de erfpacht die het onder zoeksinstituut gaat betalen. Opwaardering van de haven draagt volgens het college positief bij aan de Texelse economie. Hier voor is subsidie van het Rijk en de provincie beschikbaar. Samen met bijdragen van het NIOZ en cofi nanciering door de gemeente is er €5,4 miljoen mee gemoeid. De bijdrage van de gemeente is maxi maal €1,2 miljoen. In juli 2011 is de gemeenteraad hier 'in principe' mee akkoord te gaan. Voorwaarde voor de rijks- en provinciesubsidie is dat de haven een openbaar karakter krijgt. Er is een risicoanalyse gemaakt om in te schatten welke kosten en opbrengsten te verwachten zijn. De kosten zijn renovatie en aanleg van een steiger, baggeren, aanleg van overige havenvoorzieningen en controle en toezicht op uitvoe ring. Het risico bestaat dat de aanloopkosten te hoog zijn in ver houding tot de subsidie. In dat geval wordt het project afgebla zen. Ook bestaat de kans dat de haven minder gebruikers trekt dan verwacht. In het businessplan wordt rekening gehouden met inkomsten uit mosselkweek, aqua- cultuur, getijdecentrale, ballastwa- terzuivering en incidenteel gebruik door schepen en geopperd werd dat de NlOZ-haven uitvalsbasis kan zijn voor een snelle verbinding op Den Helder voor personen. Gerekend wordt ook op opbrengs ten voor gebruik van de haven ten behoevevan verzwaring (€20.000,- en onderhoud (€2.000,-) van de dijk. Totaal €60.000,- aan geschat te inkomsten. Dat is inclusief €12.000,- uit de bietencampagne. Maar bietentelers voelen niets voor de NlOZ-haven door de excentrische ligging. Een voorkeur die wethouder Hercules woens dag ten overstaan van de raads commissie leek te respecteren. Uitgangspunt is volgens het col lege dat de gemeente geen risico loopt, maar politici zijn er niet helemaal gerust op. Meer op pagina 5: 'Risico overna me haven NIOZ goed afgedekt' De uitgave van €50.000,- voor Sail Den Helder in 2013 is bij meerdere politieke partijen niet lekker gevallen. Dat bleek don derdagavond tijdens een com missievergadering. Burgemees ter Giskes zei onaangenaam verrast te zijn over de kritiek. Behalve Texel 2010 toonden ook Texel Belang, WD, D66 en Groen- Links zich kritisch. Willem Vlas (TB) vond dat het college te roos kleurig tegen de betrokkenheid van Texel bij het evenement in Den Helder aankeek. Volgens hem zou het college al te laat zijn voor acti viteiten als er nu nog niks is gere geld. De tallships gaan volgens Vlas sowieso wel voor anker op de Rede van Texel in verband met de hoge liggelden tijdens Sail. Cees Hoogerheide (D66) vond dat het college de uitgave beter moest onderbouwen en moet aangeven wat Texel teruqkrijqt voor de €50.000,-. Rikus Kieft (GL) vroeg zich af of Texel voor dat geld niet zelf activi teiten zou kunnen organiseren. 'Bijvoorbeeld een powerboatrace bij Oudeschild met schepen op zonne-energie.' Nils Lely (PvdA) vond het als enige jammer dat het onderwerp nega tief werd benaderd. 'Er gebeurt daar iets prachtigs dat afstraalt op de regio. Daar kunnen we wat aan hebben.' Burgemeester Giskes zei onaan genaam verrast te zijn. Volgens haar ontstond er een sfeer alsof er 'een cadeau aan Den Helder werd gegeven' terwijl dat volgens het college niet het geval is. Giskes benadrukte dat Texel in 2013 nadrukkelijker bij Sail wordt betrokken dan bij de vorige editie in 2008. Daarvoor wordt onder meer een comité opgericht waarin Texel ook zitting heeft. De burge meester zegde de politieke partij en toe dat ze een nadere onder bouwing van het college krijgen. Giskes wees de commissieleden erop dat de gemeente Den Helder en de provincie elk vier ton op tafel leggen en dat Sail in 2008 in vier dagen tijd 350.000 mensen naar Den Helder trok. Volgens haar biedt dat de mogelijkheid nieuw publiek naar Texel te krij gen. Volgens haar is de uitgave bijna een koopje te noemen. Ze wees de partijen erop dat het col lege de bevoegdheid had om zelf over de €50.000,- te beslissen. De discussie leidde nog tot een serieuze aanvaring tussen Annie Hin (Texel 2010) en wethouder Eric Hercules. Meer daarover elders in deze krant: 'Botsing tus sen Hin en Hercules'. OORZAAK: POPULATIE LEPELAARS STIJGT; POPULATIE OOIEVAARS NEEMT AF Geen steun politiek voor Inn de Knip Inn de Knip in Den Hoorn hoeft niet te rekenen op instemming van de politieke partijen om de bestemming veranderd te krij gen. Dat bleek donderdagavond tijdens de raadscommissievergadering. Janien de Bruijn en Irene Penha willen de bestemming van het pand laten wijzigen van detailhan del in horeca, zodat het café tot 23.00 in plaats van 21.00 uur geopend kan zijn. Het college stond daar al afwij zend tegenover en de politieke partijen stelden zich in dezelfde lijn op. Klaas Veenbaas (CDA), Cees Hoogerheide (D66) en Rikus Kieft (GroenLinks) wezen erop dat in het verleden met diverse betrok- Is de bestaande regeling voor zonnepanelen voor particulieren via TexelEnergie nog verdedig baar en houdbaar? Die vraag stellen D66 en Texels Belang. Ook vragen ze waarom er via het Energieloket van de gemeen te geen subsidie wordt verstrekt voor PV-panelen. De regeling 'PV voor particulieren' van TexelEnergie is ontstaan op verzoek van de gemeente en wordt uitgevoerd met geld van de provincie (€1 miljoen aan TWINH- middelen). B en w: 'De particulier moest worden ontzorgd en moest het zonder investeringen kunnen realiseren. Dat kon alleen door het bij één partij te leggen. Dan kan gebruik worden gemaakt van het schaalvoordeel bij de inkoop van panelen en kunnen met banken afspraken over de financiering worden gemaakt.' Volgens de gemeente functioneert het prima. Inmiddels is gebleken dat niet iedereen die wil investeren in PV, kenen in de buurt afspraken zijn gemaakt en daar willen ze niet aan voorbij gaan. 'Het café paste toen in het lood- senproject', aldus Hoogerheide, 'maar de omwonenden hebben niet getekend voor uitbreiding.' Veenbaas zei de afspraken te wil len respecteren en volgens Kieft zou een wijziging van het bestem mingsplan op z'n minst instem ming van de betrokkenen moeten hebben. Annie Hin (Texels Belang) zei het verzoek van De Bruijn en Penha nog eens in de fractie te willen bespreken. Buurtbewoner Wannes Fey merkte als inspreker op dat het draagvlak voor het koffiecafé in het dorp inmiddels is afgenomen. Hooger heide vroeg zich en passant af of Inn de Knip over een terrasver gunning beschikt. Wethouder Edo Kooiman moest op die vraag het antwoord schuldig blijven. Een Texelse vrouw met een baby in de auto is gisteren op de Stolpweg nabij Den Hoorn van de weg gegleden en in de naast liggende sloot beland. De vrouw had het geluk dat het ijs in de sloot voldoende stevig was, waardoor de auto er niet doorheen zakte. De vrouw en de baby kwa men met de schrik vrij. De baby zat in een Maxi-Cosi. Personeel van de ambulance controleerde of alles goed met hen was. De brandweer was erbij geroepen, omdat het er aanvankelijk op leek dat de vrouw bekneld zat, maar zij kon toch op eigen kracht de auto verlaten. De vrouw gleed in een bocht waar het glad was van de weg. Volgens de politie had de auto geen winter handen. (Foto Jerc, van deze (lease)regeling gebruik wil maken. Maar Texelaars die via een ander bedrijf dan TexelEnergie zonnepanelen wilden aanschaffen en bij het Energieloket voor subsi die aankloppen, krijgen nul op het rekest. TB en D66 verbazen zich hierover. Onlangs kwam naar bui ten dat de gemeente de mogelijk heid van subsidiëring van PV- panelen via het Energieloket onderzoekt en overweegt dit ook via TexelEnergie te laten lopen, onder meer met het oog op cen trale inkoop. De provincie moet hiermee nog akkoord gaan. TB en D66 zijn kritisch over een eventu eel 'monopolisme' voor TexelEner gie: 'Het kan niet zo zijn dat PV- panelen of andere duurzame investeringen, alleen bij één aan bieder te verkrijgen zijn. Het gaat om stimulering van duurzaamheid, ongeacht bij wie je dat regelt, leder moet vrij zijn om zich tot een aanbieder naar keuze te richten.' D66 en TB reppen over 'staats- teun' en vragen zich af hoe het zit met de concurrentieverhoudingen. TexelEnergie liet eerder al weten geen financieel voordeel van de regeling te hebben. Ze pleiten er ook voor scholen en andere maat schappelijke gebouwen te laten profiteren van de €2,5 miljoen aan subsidie via het Energieloket. SNELCODE: 568 www.texelseautopagina.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 1