ladder Vriendenkring speelt sterk in Blithe Spirit Geest van ex brengt tweespalt op podium Roza 97 passeert grens 10.000 kilo TEXELSE 77C01IRANT TAXITEXEL WMO/ ziekenvervo www.taxitexel.nl onze voordeelpas DINSDAG 13 MAART 2012 Charles (Joop Rommets) had het er maar druk mee. Meerma len was hij én met zijn vrouw Ruth (Anneke Kikkert-Hordijk) én met de geest van zijn overle den ex-vrouw Elvira (Natasja Koopman-Hoogenraad) in gesprek en het viel niet mee om dat in goede banen te leiden. Allemaal te danken aan een seance die een beetje uit de hand is gelopen. aristocratische sfeer hing. Rom mets en Kikkert speelden beiden met een stiff upperlip en waren ingehouden. Huishoudster Edith, een kleine rol van Janny Schuijl, werd overduidelijk als onderge schikte behandeld. Ook hun gas ten, het echtpaar Bradman (Jaco- ce de tafel begon te dansen en er 'iets' gebeurde. Het was de eer ste keer dat Charles aanvoelde dat er wat mis ging, waarna hij zijn gereserveerde en berekende houding moest loslaten. Die controle kreeg hij niet echt meer terug na het verschijnen van Toneelvereniging De Vriendenkring stond vrijdagavond op het podium van dorps huis De Walhoorn in Den Hoorn met het stuk Blithe Spirit van Noel Coward uit 1941 waarin de uit de hand gelopen seance een belangrijke rol speelde. Het was een goed stuk waar de spelers duidelijk hun tanden in hadden gezet om er een leuke voorstel ling van te maken. De seance speelde zich af in de huiskamer van het echtpaar Char les en Ruth waar een Engelse, lien van Kooten-Eelman en Arno Gerritsma), kon een wat hoog staande houding niet worden ont zegd. Zij hadden verder meer een bijrol in het verhaal. Daartegenover stond een fladde- rige en in opvallende en kleurrijke gewaden geklede Gitta Rom- mets-Witte die als Madame Arca- ti het medium speelde. Beide echtparen namen haar niet echt serieus, totdat tijdens haar sean- zijn ex Elvira. De grime had Koop man blauwgrijs gepoederd en ze was in een blauwgrijze jurk gekleed, waardoor ze geloofwaar dig overkwam als geest. Koop man zette Elvira neer als een vastberaden geest die nog een appeltje te schillen had met haar ex in verband met hun slechte huwelijk bij leven. Elvira maakte daarbij dankbaar gebruik van haar onzichtbaarheid (alleen Charles kon haar zien) om met sardonisch plezier een wig tussen Charles en Ruth te slaan. Het leidde tot een serie misver standen, verpakt in volwassen dialogen, die het leuk maakten om naar de voorstelling te kijken. De spelers lieten goed naar voren komen dat Charles en Ruth, die fysiek bij elkaar in de buurt waren, uit elkaar dre ven en dat Charles en Elvira, die elkaar niet konden aanra ken, juist dichter tot elkaar kwamen. Voor Ruth was het meer malen onduidelijk tegen wie Charles praatte, waar door zij veel verkeerd interpre teerde en Charles de boel tussen hen moest rechtbreien, al was het met tegenzin. Charles wekte de indruk het liefst een keer uit zijn vel te springen over zijn onmacht en leverde strijd om toch zo beheerst mogelijk te blijven. Dat werd met overtuiging gespeeld door Rommets. Tussenkomst van Madame Arcati Rolstoelvervoer Tel. 0222-315555 ia 10% korting met om de geest van Elvira weer weg te krijgen, bood geen uitkomst want in navolging van de leven den nam ook zij het medium niet serieus. Dat gaf een andere para dox aan het verhaal, want het medium kreeg juist de dingen voor elkaar waar niemand in geloofde. Gitta Rommets voelde zich zichtbaar thuis in de rol van Arcati en zwierde geregeld met veel handgebaren over het podi um. De jaloezie van Elvira leidde op een gegeven moment tot een ver rassende wending die hier nog niet beschreven wordt, omdat het stuk komende zaterdag nog een keer wordt opgevoerd. Er hoeft geen geheim van te worden gemaakt dat De Vriendenkring, die voor het eerst op het podium van de vernieuwde Waldhoorn stond, goed gebruik maakte van het licht en geluid in de nieuwe zaal. De seance kreeg daardoor de juiste sfeer en die werd ver sterkt doordat tussen de bedrij ven telkens mystieke muziek van Kate Bush te horen was. De toneelvereniging beschikte over een nieuw decor waarin Marco Bakker en Arno Gerritsma voor het slot van Blithe Spirit een paar grappen hadden verwerkt. De regie was in handen van Roel de Waard die veel tijd in de voor bereidingen had gestoken. Saskia Schuijl was souffleuse en Guido Schuijl verzorgde de techniek. Zaterdagavond 17 maart vanaf 20.00 uur voert De Vriendenkring het stuk nog een keer op. Jeroen van Hattum Daar werd zondagmiddag Roza 97 in het zonnetje gezet, omdat ze meer dan 10.000 kilo aan vet en eiwitten heeft geproduceerd. Dat staat gelijk aan circa 126.000 liter melk. De koe, die op 14 april 1996 werd geboren, kent mooie gemiddeldes. Ze geeft volgens Boogaard en Witte per liter melk 4,38 procent vet en 3,51 procent eiwitten. De eerste Roza dateert van 1970 en werd destijds door Marius Wit te gekocht van Toon Goemans. Ze is omgerekend goed voor negen kilometer aan melkpak ken naast elkaar. 'En dan recht opstaand', aldus Anton Witte en Edwin Boogaard van boer derij Wezenspyk. Hoewel inmiddels op leeftijd geeft Roza 97 nog altijd melk. 'Het is een taaie', aldus Witte. 'Het is er ook een die de baas is in de stal.' Roza 97 kalfde elf keer. Vijf van haar dochters staan nog bij Wezenspyk in de stal. Het is voor de kaasboerderij de eerste keer dat een koe de magische grens van 10.000 kilogram passeert. Voor het sterkte geslacht van de Roza's is dat geen uitzondering. Overgrootmoeder Roza 25 pas seerde eind 2001 de grens van 10.000 kilo en Roza 49 had rond die tijd 100.000 liter melk gepro duceerd. Charles (Joop Rommets), Ruth (Anneke Kikkert), Madame Arcati (Gitta Rommets) en mevrouw Bradman (Jacolien van Kooien) maken kennis met elkaar. Zondag 18 maart -16.00 uur Music Club Yuri Honing Acoustic Quartet Winnaar Boy Edgarprijs 2012'.!! Entree €17,50. Zaterdag 24 maart - 20.30 uur Dubbel Cabaret met Zazi en Thijs Maas Entree €16,00. Speciaal 'cabaretdiner" vooraf mogelijk, reserveren gewenst. Programma 15 t/m 21 maart Barry Atsma Susan Visser PROGRAMMA PER FILM: TAPED JOURNEY 2: THE MYSTERIOUS ISLAND 3D Offi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 11