'Onvoorstelbaar zo vanzelfsprekend soepel als het TEXELSE 9 COURANT een hilarisch optreden over een vakantie Een stormachtig applaus en zelfs luid gejuich vielen Cor van Heer waarden ten deel toen hij rond drie uur in de nacht van zondag op maandag het podium van het nog steeds bomvolle Klif 12 beklom en vertelde dat Broadway 2012 hem zo was bevallen dat 'we er met z'n allen maar ons best voor moeten doen over twee jaar weer een festival te organiseren'. Hij blies daarmee een traditie nieuw leven in, nadat het jaren lang steeds spannend was of er wel een nieuwe editie zou komen. Het was de apotheose van een in alle opzichten zeer geslaagde acht ste editie van het huiskamertheater festival. Zaterdagochtend ging de mare door Den Hoorn dat er op de eerste avond van Broadway twee glazen waren gesneuveld en dat dat iuo Hetty Heyting en Arno van der Heyden naar Griekenland. het ergste was dat was gebeurd. Dat kon niet anders dan een mooi ver haal zijn, maar er zat zeker een kern van waarheid in. Om de benodigde vergunningen te verkrijgen, was de organisatie verplicht twee beveili gingsmedewerkers in te huren. Zij waren er, in kostuum en met 'oortje', maar hadden drie avonden en nach ten lang niets te doen en liepen er daardoor enigszins verveeld bij. Het meeste tumult - als je daar tenmin ste van kunt spreken - ontstond nog in de yurt die aan het Hoge Achter om stond en waar bij een voorstel ling stoelen te weinig waren, waar door enkele bezoekers moesten staan. 'Bij de evaluatie bleek dat de dames van de EHBO twee pleisters hadden moeten plakken en twee paracetamollen hadden uitgedeeld. De pleisters waren voor een horeca- medewerker die een kapot glas had vastgepakt en de paracetamollen voor de bassist van de Nachtband. Veel meer is er niet misgegaan', blikt Van Heerwaarden terug. 'Het is bijna onvoorstelbaar zo vanzelfsprekend soepel als het gaat', vult medeorga nisator Charlotte Lorier aan. rf aan het Hoge Achterom chansons uit alle Natuurlijk, niet iedereen vond alles even goed, maar tegenover elke kri tische bezoeker stond ook altijd wel een buitengewoon enthousiaste. 'Daar ontkom je niet aan. Dat heeft vooral met smaak te maken. Maar er waren geen artiesten die uit de toon Bezoekers, artiesten en organisatie opgetogen over Broadway 2012 Het was voor het eerst in de geschie denis van Broadway dat de organi satie van het festival en de horeca in verschillende handen waren. Was Van Heerwaarden voorheen verant woordelijk voor 'alles', door de samenwerking met hotel De Peli kaan kon hij zich nu concentreren op de artistieke kant van het festival. Tot zijn eigen genoegen: 'De bediening was in uitstekende handen. Er was ruim genoeg personeel om de pie ken in de pauzes op te vangen. Ik hoefde daar niet naar om te kijken en me niet af te vragen of het alle maal wel uitkon. Ik heb daardoor zo ontzettend genoten. Ik had alle tijd voor de gasten en artiesten. Van alle 150 artiesten heb ik iedereen gespro ken. Op één na, die zondag pas aan het eind van de middag op het eiland kwam en maandag al voor het ontbijt was vertrokken.' Lorier lachend: 'Eén van de deelnemers zei: wat leuk, papa en mama zijn er allebei om ons te begroeten.' Enthousiast is Van Heerwaarden ook over de deelnemers en hun animo om mee te doen. 'Er zijn er een hele boel die er per se bij willen zijn. Daaronder zijn ook artiesten die ver der alleen in de grote zalen optre den. En het niveau wordt nog steeds hoger. Dat, én dat ik naar de catering geen omkijken meer heb, was voor mij reden om te zeggen: niet langer zeuren, geen voorbehoud maken, er moet gewoon weer een volgende editie komen.' Van Heerwaardens enthousiasme over het niveau werd gedeeld door de bezoekers. Was er bij voorgaan de festivals nog wel eens kritiek na een teleurstellend optreden, ditmaal was daar nauwelijks sprake van. vielen.' Dat wil niet zeggen dat Van Heerwaarden, die zelf veel voorstel lingen bezocht, op zijn lauweren rust. 'We blijven kritisch en hopen volgende keer nog iets betere voor stellingen te kunnen presenteren.' Overigens kan de kaartverkoop nau welijks beter. Op de vrijdag waren de als theaters fungerende huiskamers, garages en schuren ongeveer voor driekwart bezet, zondag bleven slechts enkele stoelen leeg en zater dag was het ondanks de economi sche crisis geheel uitverkocht. Het noemen van namen is een hachelijke zaak. De verslaggever van deze krant bezocht 12 van de 57 voorstellingen - méér was fysiek niet mogelijk - en heeft dus geen beeld van alles wat er op drie avonden te zien was. Maar gehoord ook de ver halen op straat sprongen enkele optredens er bovenuit. Het duo Duet Siglette maakte twee decennia gele den furore met een opvallende com binatie van imponerende zang, klas siek pianospel en hilarische grappen en bleek die kunst nog steeds te beheersen. Frank van Pamelen en Jan J. Pieterse speelden als van ouds op superieure wijze met taal. Marcel Verreck en Paul Pleijsier, die een kwarteeuw geleden samen het Leids Cabaret Festival wonnen, diepten op zowel serieuze als grap pige wijze de bijzondere band tus sen vader en zoon uit. De dames van LOS gooiden vol zelfspot en muzikaliteit alles 'los'. Zazf bracht meeslepende chansons in het Frans, Spaans, Duits, Engels en een niet nader genoemde taal, waarin de ene bezoeker Fries en een ander Zweeds herkende. Menigeen pinkte een traantje weg bij publiekslievelingen Luider Van Donselaar, die na tien jaar afscheid namen van hun publiek en daar zelf ook niet onbewogen onder bleven. Hetty Heyting en Arno van der Heyden waren de reisleiders op een Griekse vakantie en improvi seerden er samen met de toeschou wers lustig op los. Edo Berger ver ving moeiteloos het duo Van der Laan en Woe, van wie Niels van der Laan na een avond optreden ziek afhaakte. En de zeven leden van Andermans Veren Live bliezen Nederlandse klassiekers van weleer op een indrukwekkende wijze nieuw leven in. Zeer bijzonder ten slotte was de inbreng van Lauri Brons, die bege leid door pianist Rowan van der Westen hoogtepunten uit de Neder landse musical zong. Hoewel de Texelse nog maar tweeëntwintig is, bracht ze een professionele show, waarbij vooral haar inlevingsvermo gen opviel. Na een ontroerend lied over een meisje dat er tot haar schrik achter komt dat ze zwanger is en er wanhopig alles aan doet haar onge boren kind kwijt te raken, schakelde ze moeiteloos over naar iets roman tisch om even soepel te vervolgen met een humoristische bijdrage. Het maakte nieuwsgierig naar nieuwe optredens van haar. Misschien wel tijdens de negende editie van Broad way, in 2014. Een laatste compliment is er van de organisatie voor de tientallen vrijwil ligers en met name Hans en Saskia Roosen en Bart en Janny Bos, die voor de zoveelste keer alles aan de kant zetten om een week lang te helpen opbouwen en afbreken. 'Echt geweldig. Zonder zulke mensen zou dit festival niet kunnen bestaan', prijst Van Heerwaarden. Joop Rommets Elma ten Boekei en Marianne Kuijper van Blonde Bizon speelden een sterke theter- show over de zorgen van een dochter over haar dementerende moeder. De bijzondere band tl door Marcel Verreck

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 9