'Onvoorstelbaar zo vanzelfsprekend soepel als het
TEXELSE 9 COURANT
een hilarisch optreden over een vakantie
Een stormachtig applaus en zelfs
luid gejuich vielen Cor van Heer
waarden ten deel toen hij rond
drie uur in de nacht van zondag
op maandag het podium van het
nog steeds bomvolle Klif 12
beklom en vertelde dat Broadway
2012 hem zo was bevallen dat 'we
er met z'n allen maar ons best
voor moeten doen over twee jaar
weer een festival te organiseren'.
Hij blies daarmee een traditie
nieuw leven in, nadat het jaren
lang steeds spannend was of er
wel een nieuwe editie zou komen.
Het was de apotheose van een in
alle opzichten zeer geslaagde acht
ste editie van het huiskamertheater
festival. Zaterdagochtend ging de
mare door Den Hoorn dat er op de
eerste avond van Broadway twee
glazen waren gesneuveld en dat dat
iuo Hetty Heyting en Arno van der Heyden
naar Griekenland.
het ergste was dat was gebeurd. Dat
kon niet anders dan een mooi ver
haal zijn, maar er zat zeker een kern
van waarheid in. Om de benodigde
vergunningen te verkrijgen, was de
organisatie verplicht twee beveili
gingsmedewerkers in te huren. Zij
waren er, in kostuum en met 'oortje',
maar hadden drie avonden en nach
ten lang niets te doen en liepen er
daardoor enigszins verveeld bij. Het
meeste tumult - als je daar tenmin
ste van kunt spreken - ontstond nog
in de yurt die aan het Hoge Achter
om stond en waar bij een voorstel
ling stoelen te weinig waren, waar
door enkele bezoekers moesten
staan. 'Bij de evaluatie bleek dat de
dames van de EHBO twee pleisters
hadden moeten plakken en twee
paracetamollen hadden uitgedeeld.
De pleisters waren voor een horeca-
medewerker die een kapot glas had
vastgepakt en de paracetamollen
voor de bassist van de Nachtband.
Veel meer is er niet misgegaan', blikt
Van Heerwaarden terug. 'Het is bijna
onvoorstelbaar zo vanzelfsprekend
soepel als het gaat', vult medeorga
nisator Charlotte Lorier aan.
rf aan het Hoge Achterom chansons uit alle
Natuurlijk, niet iedereen vond alles
even goed, maar tegenover elke kri
tische bezoeker stond ook altijd wel
een buitengewoon enthousiaste.
'Daar ontkom je niet aan. Dat heeft
vooral met smaak te maken. Maar er
waren geen artiesten die uit de toon
Bezoekers, artiesten en
organisatie opgetogen
over Broadway 2012
Het was voor het eerst in de geschie
denis van Broadway dat de organi
satie van het festival en de horeca in
verschillende handen waren. Was
Van Heerwaarden voorheen verant
woordelijk voor 'alles', door de
samenwerking met hotel De Peli
kaan kon hij zich nu concentreren op
de artistieke kant van het festival. Tot
zijn eigen genoegen: 'De bediening
was in uitstekende handen. Er was
ruim genoeg personeel om de pie
ken in de pauzes op te vangen. Ik
hoefde daar niet naar om te kijken
en me niet af te vragen of het alle
maal wel uitkon. Ik heb daardoor zo
ontzettend genoten. Ik had alle tijd
voor de gasten en artiesten. Van alle
150 artiesten heb ik iedereen gespro
ken. Op één na, die zondag pas aan
het eind van de middag op het
eiland kwam en maandag al voor het
ontbijt was vertrokken.' Lorier
lachend: 'Eén van de deelnemers
zei: wat leuk, papa en mama zijn er
allebei om ons te begroeten.'
Enthousiast is Van Heerwaarden ook
over de deelnemers en hun animo
om mee te doen. 'Er zijn er een hele
boel die er per se bij willen zijn.
Daaronder zijn ook artiesten die ver
der alleen in de grote zalen optre
den. En het niveau wordt nog steeds
hoger. Dat, én dat ik naar de catering
geen omkijken meer heb, was voor
mij reden om te zeggen: niet langer
zeuren, geen voorbehoud maken, er
moet gewoon weer een volgende
editie komen.'
Van Heerwaardens enthousiasme
over het niveau werd gedeeld door
de bezoekers. Was er bij voorgaan
de festivals nog wel eens kritiek na
een teleurstellend optreden, ditmaal
was daar nauwelijks sprake van.
vielen.' Dat wil niet zeggen dat Van
Heerwaarden, die zelf veel voorstel
lingen bezocht, op zijn lauweren
rust. 'We blijven kritisch en hopen
volgende keer nog iets betere voor
stellingen te kunnen presenteren.'
Overigens kan de kaartverkoop nau
welijks beter. Op de vrijdag waren de
als theaters fungerende huiskamers,
garages en schuren ongeveer voor
driekwart bezet, zondag bleven
slechts enkele stoelen leeg en zater
dag was het ondanks de economi
sche crisis geheel uitverkocht.
Het noemen van namen is een
hachelijke zaak. De verslaggever van
deze krant bezocht 12 van de 57
voorstellingen - méér was fysiek niet
mogelijk - en heeft dus geen beeld
van alles wat er op drie avonden te
zien was. Maar gehoord ook de ver
halen op straat sprongen enkele
optredens er bovenuit. Het duo Duet
Siglette maakte twee decennia gele
den furore met een opvallende com
binatie van imponerende zang, klas
siek pianospel en hilarische grappen
en bleek die kunst nog steeds te
beheersen. Frank van Pamelen en
Jan J. Pieterse speelden als van
ouds op superieure wijze met taal.
Marcel Verreck en Paul Pleijsier, die
een kwarteeuw geleden samen het
Leids Cabaret Festival wonnen,
diepten op zowel serieuze als grap
pige wijze de bijzondere band tus
sen vader en zoon uit. De dames
van LOS gooiden vol zelfspot en
muzikaliteit alles 'los'. Zazf bracht
meeslepende chansons in het Frans,
Spaans, Duits, Engels en een niet
nader genoemde taal, waarin de ene
bezoeker Fries en een ander Zweeds
herkende. Menigeen pinkte een
traantje weg bij publiekslievelingen
Luider Van Donselaar, die na tien
jaar afscheid namen van hun publiek
en daar zelf ook niet onbewogen
onder bleven. Hetty Heyting en Arno
van der Heyden waren de reisleiders
op een Griekse vakantie en improvi
seerden er samen met de toeschou
wers lustig op los. Edo Berger ver
ving moeiteloos het duo Van der
Laan en Woe, van wie Niels van der
Laan na een avond optreden ziek
afhaakte. En de zeven leden van
Andermans Veren Live bliezen
Nederlandse klassiekers van weleer
op een indrukwekkende wijze nieuw
leven in.
Zeer bijzonder ten slotte was de
inbreng van Lauri Brons, die bege
leid door pianist Rowan van der
Westen hoogtepunten uit de Neder
landse musical zong. Hoewel de
Texelse nog maar tweeëntwintig is,
bracht ze een professionele show,
waarbij vooral haar inlevingsvermo
gen opviel. Na een ontroerend lied
over een meisje dat er tot haar schrik
achter komt dat ze zwanger is en er
wanhopig alles aan doet haar onge
boren kind kwijt te raken, schakelde
ze moeiteloos over naar iets roman
tisch om even soepel te vervolgen
met een humoristische bijdrage. Het
maakte nieuwsgierig naar nieuwe
optredens van haar. Misschien wel
tijdens de negende editie van Broad
way, in 2014.
Een laatste compliment is er van de
organisatie voor de tientallen vrijwil
ligers en met name Hans en Saskia
Roosen en Bart en Janny Bos, die
voor de zoveelste keer alles aan de
kant zetten om een week lang te
helpen opbouwen en afbreken. 'Echt
geweldig. Zonder zulke mensen zou
dit festival niet kunnen bestaan',
prijst Van Heerwaarden.
Joop Rommets
Elma ten Boekei en Marianne Kuijper van Blonde Bizon speelden een sterke theter-
show over de zorgen van een dochter over haar dementerende moeder.
De bijzondere band tl
door Marcel Verreck