Wethouder Hennie Huisman: gericht op resultaat 'Als wethouder kun je het verschil maken Huisman stille en harde werker op achtergrond TEXELSE 9 COURANT 'Ik zie bevlogenheid en betrokkenheid' VRIJDAG 6 JULI 2012 'Wethouder is een unieke baan, een voorrecht. Je krijgt de kans iets voor de samenleving te doen, dingen goed te regelen', aldus wethouder Hennie Huisman. Aan haar de vraag of het uit maakt wie er op het pluche zit? 'Wel degelijk, als wethouder kun je het verschil maken.' Toen Huisman twee jaar geleden haar baan bij een bank verruilde voor het werk van wethouder, was dat een behoorlijke omschakeling. 'Het verschil met het bedrijfsleven is dat je daar iets afspreekt met de andere partij, dat gaat uitwerken en na een tijdje is het klaar. Bij de gemeente en in de politiek werkt het totaal anders. Je hebt met allerlei instellingen en personen te maken. Als jij of zij een plan of idee hebben, dat moet je dat de ruimte geven om tot iets goeds te komen. Daarvoor is draagvlak nodig. Je moet partijen bij elkaar brengen en iedereen moet er z'n zegje over kunnen doen, zodat je tot een gezamenlijk plan kunt komen. Je kunt het er niet even snel door heen jagen, maar moet het tijd en ruimte geven. Dat kostte in het begin best moeite. Van nature ben ik nogal ongeduldig. Maar als wethouder moet je een lange adem hebben, zeker op bepaalde dossiers. Ik wil de klussen waar ik mee bezig ben erg graag afmaken. Maar je hebt het niet altijd zelf in de hand, dat is aan de kiezers.' Aan voorbeelden geen gebrek. 'De voorgenomen fusie tussen Pharos en de SWOT is zo'n proces waar voor veel overleg wordt gevoerd en partijen tijd nodig hebben om dat gezamenlijk uit te werken.' En deze liberale wethouder is volop bezig met de WMO-beleidsnota. 'Daar mee slaan we echt een nieuwe rich ting in. Niet meer de overheid die alle touwtjes in handen heeft, maar de invulling meer aan de mensen zelf over laat. Ik zie het niet zo dat het Rijk het bij ons over de schutting gooit. Ze stellen geld beschikbaar en bieden inwoners de gelegenheid met eigen ideeën te komen. Ik vind dat heel waardevol.' Hoewel tijdens het interview bijna voortdurend aan het woord, herkent Huisman zich wel in het beeld van stille werker op de achtergrond. 'Ik ben resultaatgericht. Dat lukt vaak het best als je buiten de schijnwer pers met partijen praat. Er speelt van alles', waarna ze een opsom ming geeft van actuele onderwer pen. 'De Wet Peuterspeelzalen, Wet Sociaal Werk, Werk en Bijstand, Werken naar Vermogen, Wajong en de ontwikkeling van de zorg. We werken aan de medische post, een polikliniek en een netwerk van AED's.' Het zijn onderwerpen die nu en dan voorbij komen tijdens de openbare raad en dan de publiciteit halen, maar veel blijft onzichtbaar. 'Maar wel voorzieningen waar men sen in het dagelijks leven mee te maken hebben.' Een belangrijke ambitie van Huisman is het realise ren van één welzijnsorganisatie. 'Geen bureaucratische processen meer, maar één loket waar iedereen terecht kan en waar snel de hulp wordt verleend die nodig is. Met minder geld, meer kunnen doen.' Ze heeft nog een kleine twee jaar als wethouder. Een speerpunt is ook de organisatieontwikkeling van de gemeente. 'Mijn doel is om de orga nisatie zodanig om te vormen dat als mensen aan de balie komen zaken direct worden afgehandeld. Daar is iedereen bij gebaat zowel inwoners als ambtenaren.' Zo'n dienstbetoon lijkt in tegen spraak met de ambitie om het aantal medewerkers met 25 procent in te krimpen. Huisman, met personeels beleid in haar portefeuille, ziet dat anders. *We groeien toe naar regie gemeente, waarbij taken worden uitbesteed. Het werk verdwijnt niet, mensen gaan met het werk mee. Het idee is een meer compacte overheid die heel efficiënt met taken aan de slag gaat. Er wordt wel gezegd dat de gemeente geen bedrijf is, maar ik vind van wel. Het is er op gericht andere mensen vlot te helpen en te zorgen dat zaken goed worden geregeld. Dat er geen winstoogmerk is, maakt in mijn ogen geen verschil. Het gaat er om dat de klant goed wordt bediend. Wat mij betreft komen hier meer mensen uit het bedrijfsleven werken. Dat werkt heel positief. Dat zie je ook binnen het college. We zijn een heel dyna misch bedrijf en er moet ontzettend veel gebeuren. Vóór dat ik wethou der was, had ik geen idee van wat ambtenaren allemaal moeten doen. Nu wel. Beleidsstukken maken, ver ordeningen, vragen beantwoorden, opdrachten van de raad uitvoeren, onverwachte dingen en noem maar op. Ambtenaren gaan daar voortva rend mee aan de slag. Ik zie bevlo genheid en betrokkenheid. Als wet houder heb ik maar een paar ambtenaren waarmee ik het moet doen. Terwijl er bergen werk zijn. Ik moet sturen op prioriteiten. Dat lukt goed, maar je moet wel steeds bij sturen. Het gaat er ook om dat de juiste mensen op de juiste plekken zitten. Ook in de procesvoering is het nodige te verbeteren. Ik werk daar hard aan en verwacht dat we aan het eind van het jaar belangrijke stappen kunnen maken. Ik ben daar optimistisch over.' Over de samenwerking met de raad is ze positief. 'Raadsleden zijn con structief ingesteld. Ook de oppositie brengt goede ideeën naar voren, die ook worden gesteund. Raadsleden steken de koppen bij elkaar en komen met oplossingen. In mijn beleving worden we als college niet gehinderd door de raad, maar juist geholpen. Ik werk voor de raad en vind het belangrijk dat ik als wethou der afstem wat zij willen. En soms laten ze me horen: Denk je daar nog even aan?' Leefbaarheid in de dorpen staat hoog op haar agenda. 'Hoe houden we ze vitaal? Met de raad hebben we het verkennend Zorgplan Plano logisch Onderzoek in juni bespro ken. Dat was een inventarisatie van welke voorzieningen en zijn en wen sen die er in de dorpen leven. De op. volgende stap is een diepgaander onderzoek, waarvoor de raad met een motie zelf het initiatief heeft genomen. De insteek is om te kijken hoe we de dorpen vitaal en leefbaar houden. De raad heeft ermee inge stemd om daarvoor een gespeciali seerd bureau in de arm te nemen. Gelukkig is de polikliniek er geko men. 'Dat is nu nog bescheiden, mijn ambitie is om dat meer body te geven, in samenwerking met speci alisten van het Gemini.' De ontwik kelingen van het ziekenhuis volgt ze op de voet. 'Het is nu een volwaar dig ziekenhuis, straks meer een basisziekenhuis. Ik volg alle informa tie daarover en ga naar alle bijeen komsten. Ik zoek altijd de kansen. De tendens is het verblijf in het zie kenhuis zo kort mogelijk te houden. Voor het herstel kun je denken aan zorghotels. Dat biedt voor Texel mogelijkheden, zeker als je het com bineert met het toerisme.' Op de vraag waarom het plan voor Texel Spa Resort dat in speelde op die behoefte geen medewerking kreeg, antwoordt ze: 'Ik vond het op zich een prima plan, maar het past niet in het huidige beleid. Je kunt niet voor de één wel een uitzondering maken en voor de ander niet.' Om het vertrek van de tweede ambulance te voorkomen, trok ze veel op met de burgemeester. 'Ach ter de schermen zijn ontzettend veel gesprekken geweest. Met de inspec tie, met de Veiligheidsregio, huisart sen, Den Helder, enzovoorts. Die optie verviel dus. Ik durf wel te zeg gen dat de tweede ambulance defi nitief blijft. De wettelijk eisen voor verantwoorde zorg maken dat nood zakelijk.' In haar portefeuille zit ook jeugdbe leid. 'Jongeren zijn ontzettend belangrijk voor Texel Volgens mij kun je de jeugd op Texel behouden door te zorgen dat er werk en woon ruimte voor ze is. Maar ook dat jon geren alle kansen krijgen, ook als er wat mis gaat. De gemeente heeft vooral een preventieve taak. Tijdig signaleren. Alcohol- en drugsgebruik is een probleem. We zijn er volop mee bezig.' Over ouderen: 'Zij hebben altijd hard gewerkt en het land opgebouwd. We gaan naar een tijd toe dat we geen verzorgingstehuizen meer heb ben, alleen voor de mensen die echt niet meer zelfstandig kunnen. Wie wat gebreken heeft, kan terugvallen op hulp van de Thuiszorg en wijk verpleging. De tendens is dat de financiering niet automatisch gebeurt door de overheid. Dat is een grote uitdaging. Mensen zodanig bewust maken dat ze het zelf goed regelen, ook thuis. Bijvoorbeeld bij de bouw en inrichting van hun huis.' Ze is ook wethouder van Sport. 'Dat is bij mij in goede handen, want ik hou erg van sport.' Ze doet aan ten nis, volleybal en hardlopen en in september wil ze de halve marathon vanaf de boot lopen. 'Ik ben blij dat we zóveel verenigingen op Texel hebben die van alles organiseren. Voor elk wat wils. Fantastisch zoals al die mensen dat doen, allemaal in hun vrije tijd. Belangrijk punt is een goede subsidieregeling. Toen ik aantrad als wethouder had je de jaarlijkse- en waarderingsubsidie. De regels waren tegenstrijdig, het voldeed niet meer. Er moest snel een nieuwe verordening komen. De regeling met een bijdrage per lid was een noodverband. Want of je nu een jeu de boulesclub bent of een gymnastiekvereniging, dat maakt nogal verschil in de kosten die je moet maken. Als je meer geld nodig hebt - bijvoorbeeld door een trainer die nodig is - moet dat tot uiting komen in het subsidiebedrag.. Het mooie is dat we als gemeente niet alles zelf hoeven te bedenken. We hebben de Sportraad gevraagd mee te denken over een goed systeem. Zij hebben veel kennis in hun mid den De Sportraad heeft een fantas tisch systeem uitgedacht. Per lid is een bepaalde weging, met kosten voor training, zaalhuur, materiaal en noem maar op. Aan de hand daar van komen we tot een gewogen gemiddelde. Een heel verfijnd systeem en een eerlijke verdeling. Waarbij ook duidelijk een verschil wordt gemaakt tussen sport en hob by. Want waarom geven we deze subsidie? Omdat we mensen willen laten sporten. Het bevordert de gezondheid en de sociale contac ten. Ik verwacht dat de verenigingen er blij mee zijn.' Bedoeling is de nieuwe regeling binnenkort wordt vastgesteld. Vrijwilligers staan bij Huisman hoog in het vaandel. 'We moeten alert zijn. Mensen hebben minder tijd voor vrijwilligerswerk, zeker de jongere generatie. Zij krijgen steeds meer op hun bordje. Gezin, werk en het heeft ook te maken met de balans tussen werken en vrije tijd. Op Texel zijn we gelukkig gezegend met veel mensen die vrijwilligerswerk en mantelzorg doen, elders in de Kop van Noord- Holland is dat veel minder. We gaan dit in regionaal verband oppakken. We hebben een subsidieaanvraag bij de provincie ingediend. Met dat geld willen we in kaart brengen wat de knelpunten zijn, hoe we kunnen motiveren en het goed regelen. Pha ros heeft daar een rol in en daar naast is op scholen de maatschap pelijke stage verplicht gesteld. Doel is dat jongeren kennis maken met vrijwilligerswerk.' Zelf doet ze geen vrijwilligerswerk. 'Ik zou graag willen, maar heb er geen gelegenheid voor. Op papier staat voor deze functie 24 uur, maar ik werk zeven dagen per week. Ik heb nog nooit zoveel uren gemaakt. Al mijn tijd gaat op aan gesprekken, lezen, voorbereiden, vergaderingen, bijeenkomsten en noem maar op. Per week heb ik gemiddeld drie avonden ergens een bijeenkomst. Ik klaag niet, want ik kies er voor. En het leuke is datje als wethouder ook op gelegenheden komt waar je anders niet bij zou zijn. Bijvoorbeeld als iemand in het zonnetje wordt gezet. Zoals een tijdje geleden Jaap Lap, bij zijn afscheid als voorzitter van ZDH. Dat was een heel ontroe rende bijeenkomst. Normaal gespro ken zou ik geen onderdeel van zijn. Maar als wethouder maakte ik het aan den lijve mee. Bij die gelegenhe den zie je ook hoe mensen met hun vereniging bezig zijn. Zo is dat ook bij Deuce, Texel '94 en andere clubs. Ik beschouw het als een privilege om daar deel van uit te maken. En leer zo veel mensen kennen.' Gerard Timmerman I analyse Het ene moment is ze zelf volop aan volleyballen op een toernooi op de Groeneplaats, een half uur later houdt ze als wethouder sport bij tennisvereniging Deuce een speech om de jubilerende club te feliciteren. Het is een typerend voorbeeld van de werklust en inzet van Hennie Huisman die sinds 2010 wethouder van Welzijn is. Het opmerkelijke aan Huisman is dat ze naar buiten toe soms niet uit straalt dat ze wethouder is. Ze kan zich bescheiden opstellen wat er in haar begindagen een keer toe leidde dat ze bij een festiviteit waarvoor ze was uitgenodigd over het hoofd werd gezien. Ze kan ook de neiging hebben vooral als stille werker op de achtergrond actief te zijn, waardoor naar buiten toe niet altijd opvalt wat ze allemaal doet. Zo was ze laatst bij een commissievergadering oprecht teleurgesteld toen een commissielid opmerkte dat ouders beter betrok ken moesten worden bij de proble men rond alcohol en drugs, terwijl zij al aan alle kanten bezig was het pro bleem breed onder de aandacht te laten zijn. Haar bescheiden optreden heeft ook zijn voordelen. Het is wethouder Huisman tot nu toe gelukt vrij van kleerscheuren te blijven in de ver houding met de gemeenteraad. Dat is knap, omdat ze behoudens een aantal optredens in de commissie Middelen in de vorige raadsperiode, geen ervaring had als raadslid toen ze wethouder werd. In voorgaande raadsperioden leidde het ontberen van raadservaring bij wethouders nog wel eens tot botsingen met de raad, maar Huisman weet deze klip pen te omzeilen. Kijkend naar het raadsprogramma en haar verrichtingen tot nu toe kan niet anders gesteld worden dan dat de wethouder hard werkt om de zaken in haar portefeuille op de rails te zetten. Zorg en welzijn wordt soms gezien als de 'softe sector', maar Huisman weet inmiddels dat een wethouder daar eerder de tan den op stuk kan bijten dan op 'harde zaken' als ruimtelijke ordening. De wethouder houdt zich echter goed staande en zag onder haar bewind onder meer het Centrum voor Jeugd en Gezin tot stand komen. Daarvoor moest met tientallen betrokken orga nisaties overleg worden gevoerd. De volgende fase in de strijd is dat de komende jaren alle vormen voor zorg en hulpverlening aan jeugd, nu nog in handen van rijk en provincie, op het bord van de gemeente komen. De realisatie daarvan kan voor de wethouder zonder overdrijven wor den gezien als een kanjerproject. Huisman werkte op de achtergrond met de burgemeester aan het behoud van de tweede ambulance. Daarvoor werd onder meer samen werking gezocht met huisartsen, verloskundigen en andere betrokke nen op het eiland om samen sterk te staan. Ook werden veel gesprekken aan de overkant gevoerd. De ambu lance is na een uitspraak van de Inspectie voor de Volksgezondheid behouden gebleven, maar de wet houder heeft sindsdien de handen vol aan de toekomst van het Gemini Ziekenhuis in Den Helder. De gemeente heeft weinig zeggenschap in de vraag wat in de toekomst van het Gemini overblijft, maar houdt een vinger aan de pols om bijtijds voor Texel ongewenste ontwikkelin gen te signaleren. Huisman is als wethouder ook ver antwoordelijk voor het personeels beleid van de gemeente. Op dat front werden minpunten gescoord. Uit onderzoek van de rekenkamer commissie bleek eind 2011 dat het personeelsmanagement tekort schoot. Er werden geen functione ringsgesprekken met directieleden gevoerd, geen verslagen gemaakt van gesprekken met afdelingshoof den en niet alle personeelsdossiers lagen op de juiste plek. Dat was het college niet ontgaan en er werden snel verbeteringen toegezegd. Als verantwoordelijke voor het perso neelsbeleid krijgt Huisman nog een harde dobber aan de plannen om het personeelsbestand van de gemeente met een kwart terug te dringen tijdens de omvorming van Texel tot regiegemeente. De wethouder kan zich na twee jaar inmiddels beroepen op meerdere wapenfeiten. Ze presenteerde recent een visie voor nieuw maatschappe lijk beleid en een verkennend zorg- planologisch onderzoek, ze zet zich gedreven in voor het project Langer Zelfstandig Wonen, bekijkt hoe peu terspeelzalen en kinderopvang het beste met elkaar kunnen omgaan en er wordt gewerkt aan beleid voor de dorpshuizen. Daarnaast lijkt een fusie van Pharos en de SWOT tot stand te gaan komen. Huisman heeft ook deregulering in haar portefeuille, maar daar is min der van te merken. De pogingen een burgernetwerk van de grond te krij gen met honderden vrijwilligers die in geval van nood een AED kunnen bedienen, leveren vooralsnog ook niet het gewenste resultaat op. Op gebied van subsidiebeleid viel onder haar bewind het besluit alle subsi dies met 10 procent te korten om te besparen op de gemeentelijke uitga ven. Dat leverde protesten op, maar groot maatschappelijk verzet bleef uit. De vraag is of de wethouder zich in alle ijver altijd even hard afvraagt welke richting ze opgaat. Daarvoor kan het verkennend zorgplanolo- gisch onderzoek als voorbeeld wor den aangehaald. Dat onderzoek, een paar jaar geleden bedacht door GroenLinks, was onder meer bedoeld om te kijken welke zorg voorzieningen voor toeristen naar Texel gehaald kunnen worden. De achterliggende gedachte is dat Texe laars daar dan ook gebruik van kun nen maken en niet naar de overkant hoeven. De gedachte daarachter is dat de leefbaarheid van de dorpen in stand blijft. Volgens raadslid Rikus Kieft gaf het onderzoek op die vra gen echter nou net geen antwoord, maar bleef het hangen in een opsom ming van wat er nu al is aan voorzie ningen. Typerend voor Huisman als wethouder is dat ze niet met een lang betoog de kritiek naar de ach tergrond praatte, maar ontwapenend antwoordde dat Kieft eigenlijk wel gelijk had. Ze had onvoldoende geld om dat ook allemaal in kaart te bren gen. Volgens het raadsprogramma zou de wethouder Texel ook nog op de kaart moeten zetten als 'eiland voor sportevenementen'. Dat werd ooit vertaald in de gedachte dat er een nieuw sportevenement bij zou moe ten komen. De wethouder kan zich er echter ook voor inzetten dat bestaande sportevenementen behouden blijven en bekend zijn aan de overkant. Aan haarzelf zal het niet liggen. Als deelnemer aan diverse sportevenementen op het eiland kan Huisman zelf een sportief bestuurder in het college van burgemeester en wethouders worden genoemd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 9