'We gaan er weer een mooie cross van maken' Zodra de vlag valt, ben ik gefocust en wil ik strak rijden' TEXELSE 7 COURANT Autocrosser Pieter Langeveld als 20-jarige al zesde van Nederland Tot vijf ronden voor het einde van de finale van de Nederlandse kampioenschappen, zondag in Sint Maarten, lag de 20-jarige Pieter Langeveld op de eerste plaats, met een voorsprong van bijna een halve baan op de num mer twee. Vier herstarts en een slimmigheidje van één van de oude cracks wierpen de Texelse stockcarcoureur echter terug naar een zesde plaats. Jammer, vindt hij ook zelf, maar geen reden om al te teleurgesteld te zijn. Want zondag wacht alweer een nieuwe wedstrijd: de tweede en laatste Texelse autocross van dit seizoen. 'Het was de ervaring van een oude crack. Die weten precies wat ze moeten doen en zijn net even bru taler', kijkt vader Arnold Langeveld, die het schouwspel vanaf de tri bune aan zich voorbij zag trekken, terug op de finale. Pieter glimlacht: 'Maar Ouwe Bijlsma (de crack in kwestie, red.) werd ook geen eer ste. Ik heb hem later een klein duwtje gegeven. Net genoeg om hem niet te laten winnen.' Het is twee dagen na de cross, we zitten bij elkaar in de kantine van de boerderij van de familie Lange veld in Eierland. Naast Pieter zijn ook zijn grootste supporters aan geschoven: vader Arnold, moeder Annemiek en zijn 15-jarige broer Marijn, die zelf zondag in de junio renklasse uitkomt. 'Het ging rede lijk goed', zegt Pieter met gevoel understatement. 'Ik had de eerste manche gewonnen, werd tweede in de tweede manche en was opnieuw eerste in de derde man che. In de finale lag ik twintig rond jes lang op kop. Maar we kregen vier keer een gele vlag. Eén keer omdat een auto in de sloot lag. Dan kwam het hele veld weer bij elkaar en was er een herstart. Daardoor raakte ik steeds mijn voorsprong kwijt. Bij de laatste herstart kreeg ik een zet op mijn achterbumper van Ouwe Bijlsma. Ik kwam dwars op de baan te staan en daarna kon ik de overwin ning wel vergeten.' Toch was het bijzonder dat Pieter zo ver kwam. Hij rijdt pas voor het tweede jaar in een stockcar. Met een oude auto stond het eerste jaar vooral in het teken van het opdoen van ervaring. Zijn nieuwe stockcar heeft hij zelf gebouwd, met hulp van zijn crossende neef Arjan Koorn, oud-crosser en oom Maarten Koorn en vaste monteur Alex Bakker. 'We begonnen met een hoopje ijzer en hebben 'm daarna helemaal opgebouwd.' Van november tot mei werd er op avon den en in weekends menig vrij gemopperd. Dat mag best in het vuur van de strijd. Maar het mag nooit zo erg worden dat je het niet meer kunt uitpraten.' Arnold benadrukt graag de 'gemeenschapszin': 'Het gaat niet alleen om het rijden, maar ook om wat de jongens met elkaar hebben. Je zag het vorige maand ook bij het crossweekend. Normaal gaan Texelse jongens naar de overkant, het is leuk om de jongens van daar ook eens hier te ontvangen. Het weekend is sportief verlopen, zon der onvertogen woord. Een prach tig succes. Alle Texelse crossers hopen dat het een terugkerend evenement wordt. Ik vind dat de MAB dat ook echt verdient. Ik weet hoeveel werk ze erin stoppen om het te organiseren. Dat wordt met alle regelgeving en benodigde ver gunningen alleen maar meer. Wij dragen de MAB een gigantisch warm hart toe. De ontsluitingsweg en een deel van het parkeerterrein liggen op ons land. Dat vinden we geen enkel probleem. Mensen kla gen wel eens over overlast. Wij niet. Wij kunnen ervan genieten als anderen genieten.' Na even naden ken: 'Ik vind dat je in de krant best eens de complimenten mag over brengen aan al die vrijwilligers. Neem de jury. Of de mensen aan het hek. Die krijgen van de cross niets mee. Ik vind dat grote klasse. Dat zijn de mensen die het moge lijk maken dat een ander kan rij den.' Vooruitblikkend naar komende zondag, blijft Marijn bescheiden: 'Ik hoop in de finale te kunnen rij den. In de eerste cross had ik veel pech. Ik plaatste me wel voor de finale, maar ik kon 'm niet rijden. Ik ging over de kop, nadat ik door een greppeltje was gereden. Daar door stonden de wielen er scheef onder.' Pieter beseft dat zijn tijd als nieuw komer inmiddels achter hem ligt en dat hij als favoriet scherper in de gaten zal worden gehouden. 'Ik zal meer risico moeten nemen. Maar soms ook mijn geduld moeten bewaren. Wachten totdat een ander een foutje maakt.' Meest boeiend vindt hij het bepa len van de juiste tactiek. 'Je moet soms een duwtje geven. Maar niet zo hard dat ze je later terugpakken. Bovendien is het doseren van de tik moeilijk. Stockcars hebben geen kreukelzone, zodat een tik altijd hard aankomt. Vergelijk het maar met twee hamers die je op elkaar slaat. Die vliegen allebei een kant op. Je moet dus voorzichtig zijn.' Joop Rommets Hoewel hij lichamelijk nog niet helemaal de oude is, is zijn enthou siasme voor de autocross onver minderd. 'Ik heb van de winter ook een nieuwe auto gebouwd. Een Suzuki Swift met een geheim wapen', lacht hij. 'Pas maar op, straks staan ze met de rollerbank voor je klaar', roept Annemiek. 'Niet nodig, hij loopt gewoon maxi maal 60 PK, net als de andere auto's. De verschillen zitten in de details', meent Arnold. 'Maar het is vooral de chauffeur die het verschil maakt', besluit Annemiek de dis cussie. Gevraagd naar hun rol, reageren de ouders bescheiden. Arnold: 'We gaan met ze mee en bieden de faciliteiten om te sleutelen. En we supporteren ze tijdens de race, maar de jongens moeten het zelf doen. Voor de finale in Sint Maar ten dacht ik: Pieter zou kunnen winnen. Maar dat zeg je natuurlijk niet hardop. Bij het instappen help ik hem altijd even zichzelf vast te zetten. Dan geef ik hem wel eens een tip. Of hij het heeft gehoord, weet ik niet, maar in Sint Maarten Arnold en Annemiek Langeveld leven hai uurtje in gestoken. 'Ik heb hem wel eens om half twaalf uit de schuur geplukt. Dan moest hij de volgende dag weer aan het werk of naar school. Maar je weet hoe dat gaat: je bedenkt iets en dan moet het meteen maar worden uitgevoerd', vertelt Annemiek Pieter crosst al sinds zijn twaalfde. Niet zo vreemd, gezien de rol die deze sport in het gezin Langeveld speelt. Ook Arnold deed in het ver leden menigmaal aan de autocross mee, totdat hij als jonge agrariër met een eigen bedrijf tot de con clusie kwam dat hij het risi co op ongeluk ken niet meer wilde lopen. Zijn enthousi asme, en dat dat te doen. Dat is natuurlijk een prettige omstandigheid om in te verkeren.' Pieter bewees al snel na zijn debuut in 2004 een groot talent te zijn. In de juniorenklasse veroverde hij menig ereplaats, werd hij clubkam pioen en eindigde hij in de jaarlijkse cross op het asfaltcircuit in Lely stad op de tweede plaats. Direct na zijn overstap naar de rodeo klasse (bij de senioren) won hij als achttienjarige de eerste cross waaraan hij meedeed én werd hij Gevraagd naar het geheim van zijn succes, is Marijn hem voor. 'Pieter blijft altijd rustig.' De oudste beves tigt: 'Dat klopt wel, ja. Van te voren ben ik wel zenuwachtig, maar als ik rijd niet meer. Zodra de vlag valt, ben ik gefocust en wil ik netjes en strak rijden, om zo gauw mogelijk los te komen van de anderen.' Zijn vader: 'Pieter start goed en heeft het voordeel dat hij als nieuwko mer in de manches voorin mag starten. En hij heeft een goede auto, dat is zeker. Maar in Sint Maarten reed hij in de tweede echter niet mee. 'Vanaf het moment dat Pieter stil kon zitten, namen we 'm mee naar de cross', vertelt Annemiek. Marijn: 'Ik viel als kind altijd in slaap bij de stockcars. Ja, dat verwacht je niet met die brul lende motoren.' Iets ouder waren de broers Lange veld op hun manier bezig met de autocross. Arnold: 'Een vriend uit Ridderkerk met een garagebedrijf stalde hier soms afgekeurde auto's. Om te slopen en aan te sleutelen.' Annemiek: 'Als tienjarige reed Pie ter al auto.' Arnold: 'Rond de boer derij hebben we ruimte genoeg om wederom clubkampioen. Een lang durige hegemonie lag in het ver schiet, maar zijn verblijf in deze klasse bleef maar tot één jaar beperkt. Annemiek: 'Succes is leuk, maar als je in je hoofd hebt dat je stockcar wilt rijden.Arnold 'We werden definitief overgehaald door Siem-Pieter de Porto en Klaas Bruining, twee illustere namen uit de Texelse autocross. Zij vonden Pieter echt iemand voor de stock cars en wisten nog wel een goede auto, eigendom van Martin Koorn. Uiteindelijk hebben we die gekocht.' manche van de negende naar de tweede plaats. Dat betekent dat hij nog goed kan rijden ook.' Arnold en Annemiek leven harts tochtelijk mee. Niet alleen met Pie ter, maar ook met Marijn, die even eens op twaalfjarige leeftijd met crossen begon, in een oude auto van zijn broer. Zijn grootste succes tot nu toe is een vijfde plaats in de finale, vorig jaar. Hij behaalde dat succes een jaar nadat hij tijdens de voorbereidingen op het 175-jarig bestaan van polder Eierland werd getroffen door een ernstig ongeluk. heb ik tegen hem gezegd: ik denk dat je het kan.' Annemiek: 'Ik kan erg genieten van de ontlading na afloop. De één wint en voelt zich heerlijk. De ander is teleurgesteld omdat het niet goed is gegaan. Die moet je even met rust laten, zodat ze zich kunnen opladen voor de volgende keer. Dat is het belang rijkste: niet blijven hangen in het negatieve.' Hoewel ze altijd weer blij zijn als de jongens na een crash ongeschon den uit de auto stappen, zijn ze nooit echt bang. Arnold: 'Je hoopt dat het goed gaat, maar aan elke sport kleven risico's. Wel vind ik erg belangrijk dat ze zelf beseffen dat ze op maan dag weer naar het werk of hun studie moeten. Dat geldt ook voor de mannen met een gezin. Je hoopt dat ze zich kunnen beheer sen. Maar ik vind het vooral een mooie sport, een sensationele sport. Het is ook echt een sport. Want zonder strategie en inzicht red je het niet.' Pieter beaamt: 'Het is een individu ele sport. Je weet niet wie je ver trouwen kunt. Niemand, eigenlijk. Op de baan heb je geen vrienden, alleen vijanden.' Arnold: 'Dat klopt. Maar als je uitstapt, moet je elkaar weer een hand kunnen geven. Natuurlijk is er wel eens een ver schil van mening en wordt er wat Op verzoek van de Texelse Cou rant hield Dirk Barends uit Oudeschild deze week het weblog bij in de serie De week van... Hij is als wedstrijdleider betrokken bij de tweede Texelse autocross, die zondag wordt verreden. Over zeventien jaar niet onverdienstelijk crossen, onbeperkt vis en mosselen, han dig zijn met een naaimachine, een middagje strand en de brui lof van Martijn en Diana. Het complete weblog is te lezen via www.texelsecourant.nl. Deze keer de week van Dirk Barends. Ik ben sinds drie jaar wedstrijdleider bij de MAB-club, afdeling autocross. Ik heb zeven tien jaar niet onverdienstelijk gecrosst in de stockcarklasse. Met een aantal keer de Texelse cross te hebben gewonnen en, als hoogtepunt, een keer Nederlands kampioen te zijn geweest, kruipt het bloed waar het niet gaan kan. De autocross bleef trekken. Doch ter Linsey wilde gelukkig crossen. Maar nadat zij achttien was gewor den, hield het op. Dus toch weer betrokken bij het autocrossen, maar nu vanaf de andere kant. Nu het weblog dat mij gevraagd is bij te houden in verband met de tweede autocross. Vrijdag 's mor gens om half zeven begonnen bij de Texelse Visspecialist. Het was weer een drukke dag en er ging weer onbeperkt vis en mosselen de deur uit. Lekker op tijd thuis, waar dochter May-britt met vriend en kindjes g Naam: Dirk Barends Woont in: Oudeschild Werkt bij: de Texelse Visspe cialist Was ooit: Nederlands kampi oen stockcar Is nu: wedstrijdleider Texelse autocross waren gearriveerd voor een week je logeren. Aangezien die handig is met een naaimachine, heeft zij de nieuwe vlaggen voor de auto cross gemaakt. Goed gelukt! Zaterdag wederom op tijd begon nen en 's middags op het Haven- vistijn mijn diensten verleend. Een heel drukke maar zeer gezellige dag. Pas om half acht thuis. Moe maar voldaan. In ieder geval te moe om nog een biertje te halen op het havenfeest. Word toch wat ouder denk ik. Zondag. Deze dag wordt de NK autocross in Sint Maarten gere den. Ik zou wel heen te kijken, maar aangezien het zulk mooi weer was, werd het een middagje strand met dochters, schoonzoon en twee kleine meisjes. Maandag. Wederom vroeg begon nen, het is toch nog druk op Texel, 's Middags nog wat gebeld met Ruud Weijers in verband met de vergadering van woensdagavond, ledereen is geïnformeerd en woensdag aanwezig. Dinsdag, 's Middags lekker vrij. De middag doorgebracht in de speeltuin en de achtertuin met de kinderen van May-britt haarvriend. Ben toch iets van een opa. De vlaggen zijn inmiddels klaar. Woensdag; Bert van der Wal gebeld en de bloemen besteld. Die kunnen zaterdag worden opgehaald, 's Avonds vergadering gehad met de baancommissaris sen over wat er de vorige auto cross goed en fout is gegaan. Alles doorgenomen en we gaan weer voor een mooie tweede cross. Donderdag. Deze dag was een autocrossvrije dag. Lekker relaxed. Vrijdag, 's Avonds met vrijwilligers alles weer klaar zetten (prullen bakken, vlaggen, etc.) Een aantal zal verstek laten gaan vanwege de bruiloft van Martijn de Veij en Dia na Ris. Martijn is ook een auto crosser en vrijwilliger bij de MAB De week van... Theo Bakker Oud-Texelaar Theo Bakker houdt komende week het weblog bij in de serie De week van... Hij werd gebo ren op Sunrise, aan wat toen nog de Duinweg heette, de huidige Rozendijk, en woont tegenwoordig in Wieringerwaard. Club. Martijn en Diana, hierbij gefeliciteerd en het zal een gezel lige avond worden. Zaterdag. Wederom een dagje werken en de laatste puntjes op de i zetten wat betreft de auto cross. Zondag. De dag van de tweede cross. We zijn om half negen aan wezig. Eerst nog de briefing van alle klasses en dan gaat om twaalf uur de wedstrijd van start. We gaan er weer een mooie cross van maken. Aan ons zal het niet lig gen! Texelse autocross van 199& Links Peet Boersen, één van zijn grote

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 7