TEXELSE 7 COURANT DINSDAG 21 AUGUSTUS 2012 Blijdschap en teleurstelling lagen dicht bij elkaar tijdens de tweede autocross zondag op de cross baan in Eierland. Even leek het er op dat Pieter Langeveld zou door stomen en Pieter Dogger naar de tweede plaats zou rijden. Maar na een zetje tegen de kont van zijn bolide draaide zijn wagen een halve slag en was Langeveld kansloos. Dogger reed beheerst naar de eerste plaats. Autocross ten voeten uit, zoals er zondag op de baan meerdere gevechten op leven en dood wer den uitgevochten. Maar alleen tij dens de race, zodra de vlag was gevallen waren de coureurs weer maten en reden elkaar naar de pits, waar het herstelwerk kon begin nen. De cross kende een feestelijke start. Formule 1-coureur Martijn (Tinus) de Veij was de vrijdag voor de cross getrouwd met zijn Diana en mocht een ererondje maken over het circuit. Maar daarna was het gas op de plank geblazen. Minder toeschouwers dan normaal, wat ongetwijfeld het gevolg was van het bloedhete weer, al maakte het zuchtje wind dat het goed te harden was op de dijk. 'Let op uw buurman', luidde het advies. En: 'Blijf drinken en smeren.' Halver wege de middag draaide die wind 180 graden, waarna het aanvanke lijk stofvrije deel van de dijk ineens de volle laag kreeg. 'Duum op de pils', luidde hier het credo. Het werd nog erger toen er donkere wolken kwamen opzetten en spea ker Marco van Sambeek na de finale van de finale van de junioren aankondigde dat de cross werd onderbroken, omdat er onweer kwam opzetten. Met het oog op de veiligheid moest iedereen van de dijk. Immers: veiligheid gaat boven alles. De bui was van korte duur, snel kon weer worden gestart. Maar door het water was de baan spekglad geworden. Met als gevolg dat de finale van de 4-cilinders uitliep op een glibberpartij en heel andere talenten moesten worden aangesproken. Het meest behen dig reed Hans Arnout, de coureur die zich eerder die middag in de manches al naar voren had gere den. Waar hij de binnenbocht nam, gebruikten Ben Rentenaar en andere coureurs de muur als gelei der. Rentenaar leek in te lopen, maar Arnout reed slim en werd als eerste gevlagd. Rentenaar werd tweede, Sander Vermeulen derde. Wat opviel was dat er in deze klasse minder auto's mee reden. Dat had meerdere redenen. Moge lijk reden voor de organiserende MAB om te kijken of het spannen der is te maken door bij de 4-cilin- ders ook overkantse coureurs te laten meerijden. Dat zal nog wel enige discussie geven. Spannen der dan dit jaar zal het snel zijn. Nooit eerder waren de rondetijden lager dan in die glibberige finale. De junioren mogen dan aanstor mende coureurs zijn, het gaspe daal weten ze goed te vinden. Met piepende banden schoten ze in hun kleine karretjes over de baan en hier en daar werd een tikje uit gedeeld. De meesten bleven op de baan, maar het ging ook wel eens mis. In de finale botste Roy Prins frontaal op de muur, waardoor hij de aanhechting van zijn sleutel been scheurde. Hulpverleners waren snel ter plekke. De finale werd glansrijk gewonnen door Kenny de Smidt, die de zoveelste beker in de prijzenkast van de familie kan plaatsen. Na hem kwam Ruud Betsema binnen, en als der de Jacco Veeger. De meeste coureurs kom je tegen bij de Rodeo. In deze klasse trekt een bonte collectie auto's aan het publiek voorbij. Van 'onheilspel lende Volvo's' tot afgereden Opeis. Het uiterlijk kan misleidend zijn. 'Hoe krommer en beroerder de auto, hoe hoger de snelheid', wist de speaker. En dan is er nog de kwaliteit van de coureurs. Daar zit wel wat verschil tussen. Wie het knap deed, was Lisanne Amsing, die vanuit de junioren is doorge stroomd naar de Rodeo. In haar blauwe bolide sneed deze talent volle Texelse de bochten strak aan reed zich in stijlvolle gang naar de finale. Ook in de Rodeo kan er maar één winnen. Dat was Maichel Koorn, die al snel op kop zat en zijn voorsprong niet meer prijs gaf. Tweede werd Jeffrey de Smidt en derde Barend Terpstra. Ook vanuit de Rodeo kun je door stromen, bijvoorbeeld naar de For mule 1Zo is het gegaan met Erwin Goënga, de eerder al op de race fiets had bewezen snel te zijn. Zijn stockcar was uitgerust met een tweetraps carburateur, alleen had die tijdens een vorige race niet goed gewerkt. Daardoor kwam er 'slechts' 150 pk uit de motor. Nu werkte de tweede trap wel, en dat betaalde zich uit. Met een extra krachtstoot van 350 pk schoot hij als een raket naar voren. De snel heden waren hoog en soms ging het mis. Zoals een manoeuvre waarbij Chris de Vries Martijn de Veij dusdanig hard in de muur drukte dat de dijk er van trilde. Beiden kwamen er zonder kleer scheuren vanaf, maar aan hun wagens moest het nodige sleutel werk worden verricht. Stockcar coureur Piet Schotanus keek dit jaar toe vanaf de dijk. Zijn opleiding voor zijn groot rijbewijs heeft dit jaar prioriteit. Maar volgend jaar wil hij er weer bij zijn. 'Want als ik dit zie, dan kriebelt het wel. In de pits werden huzarenstukjes verricht. Coureurs en monteurs waren met rijdende werkplaatsen gekomen, met las-, snij- en andere apparaten. En met een gewone gieter werd het motorblok gekoeld. Er liepen vele tientallen monteurs rond, die zich het hele jaar uit de naad werken om de boel rijklaar te krijgen. Samen maken ze ergens tussen de 500 en 1000 uur. Zonder die mannen is er geen cross, reden voor Dries Veltkamp om een naar hem vernoemde bokaal in het leven te roepen, een eerbetoon aan de monteur. Kampioen-sleutelaar was dit jaar 'rooie' Kees Witte, monteur bij Joop en Pieter. 'Hij brengt meer tijd door in de schuur dan thuis', rekende Veltkamp voor. Dat zou volgens Witte wel eens kunnen. 'Altijd wel wat te doen.' Zoals tij dens de finale, toen Joop Veltkamp met een lekke band aan de start verscheen, die nog even moest worden vervangen. Veltkamp ein digde als zesde, achter Pascal Spigt (5), Martin Koorn (4), Siem Pieter de Porto (3), Chris Boersen (2) en Pieter Dogger (1). Ook zij kregen na afloop bloemen, een pet, champagne en - wellicht het meest begeerd - een zoen van de twee rondemissen. Tekst en foto's Gerard Timmerman 'Hoe krommer de auto, hoe hoger de snelheid' De winnaars van de Rodeo Maichel Koorn 1Jeffrey de Smidt (2) en Barend Terpstra (3), in goed gezelschap van de twee crossmissen tijden hun ereronde in de oude Dodge. Rodeocoureur Lisanne Amsing reed een strakke race. Crossers verliezen wel eens een onderdeel. Hier raapt baancommissaris Hank Witte een verloren V-snaar op. 'Rooie' Kees Witte kreeg dit jaar de Dries Veltkamp Bokaal, een eerbetoon aan de Ook de junioren gaven flink gas. T Formule 1-rijder Tinus de Veij reed bij aanvang al een gewonnen race. Hier maakt hij een ereronde met zijn kersverse bruid Diana de Veij-Ris en zoontje Mats. Brandweerlieden en baancommissarissen buigen zich de Vries en Martin Koorn, die na een crash in de muur Siem Pieter du Porto koelt zijn motorblok met behulp van een gieter. Spectaculair moment tijdens de Rodeo: Ron Grisnich Autocross heeft toekomst, zoals blijkt uit de foto van deze toeschouwer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 7