TEXELSE 7 COURANT
DINSDAG 21 AUGUSTUS 2012
Blijdschap en teleurstelling lagen
dicht bij elkaar tijdens de tweede
autocross zondag op de cross
baan in Eierland. Even leek het er
op dat Pieter Langeveld zou door
stomen en Pieter Dogger naar de
tweede plaats zou rijden. Maar
na een zetje tegen de kont van
zijn bolide draaide zijn wagen
een halve slag en was Langeveld
kansloos. Dogger reed beheerst
naar de eerste plaats.
Autocross ten voeten uit, zoals er
zondag op de baan meerdere
gevechten op leven en dood wer
den uitgevochten. Maar alleen tij
dens de race, zodra de vlag was
gevallen waren de coureurs weer
maten en reden elkaar naar de pits,
waar het herstelwerk kon begin
nen.
De cross kende een feestelijke
start. Formule 1-coureur Martijn
(Tinus) de Veij was de vrijdag voor
de cross getrouwd met zijn Diana
en mocht een ererondje maken
over het circuit. Maar daarna was
het gas op de plank geblazen.
Minder toeschouwers dan normaal,
wat ongetwijfeld het gevolg was
van het bloedhete weer, al maakte
het zuchtje wind dat het goed te
harden was op de dijk. 'Let op uw
buurman', luidde het advies. En:
'Blijf drinken en smeren.' Halver
wege de middag draaide die wind
180 graden, waarna het aanvanke
lijk stofvrije deel van de dijk ineens
de volle laag kreeg. 'Duum op de
pils', luidde hier het credo. Het
werd nog erger toen er donkere
wolken kwamen opzetten en spea
ker Marco van Sambeek na de
finale van de finale van de junioren
aankondigde dat de cross werd
onderbroken, omdat er onweer
kwam opzetten. Met het oog op de
veiligheid moest iedereen van de
dijk. Immers: veiligheid gaat boven
alles. De bui was van korte duur,
snel kon weer worden gestart.
Maar door het water was de baan
spekglad geworden. Met als gevolg
dat de finale van de 4-cilinders
uitliep op een glibberpartij en heel
andere talenten moesten worden
aangesproken. Het meest behen
dig reed Hans Arnout, de coureur
die zich eerder die middag in de
manches al naar voren had gere
den. Waar hij de binnenbocht nam,
gebruikten Ben Rentenaar en
andere coureurs de muur als gelei
der. Rentenaar leek in te lopen,
maar Arnout reed slim en werd als
eerste gevlagd. Rentenaar werd
tweede, Sander Vermeulen derde.
Wat opviel was dat er in deze
klasse minder auto's mee reden.
Dat had meerdere redenen. Moge
lijk reden voor de organiserende
MAB om te kijken of het spannen
der is te maken door bij de 4-cilin-
ders ook overkantse coureurs te
laten meerijden. Dat zal nog wel
enige discussie geven. Spannen
der dan dit jaar zal het snel zijn.
Nooit eerder waren de rondetijden
lager dan in die glibberige finale.
De junioren mogen dan aanstor
mende coureurs zijn, het gaspe
daal weten ze goed te vinden. Met
piepende banden schoten ze in
hun kleine karretjes over de baan
en hier en daar werd een tikje uit
gedeeld. De meesten bleven op de
baan, maar het ging ook wel eens
mis. In de finale botste Roy Prins
frontaal op de muur, waardoor hij
de aanhechting van zijn sleutel
been scheurde. Hulpverleners
waren snel ter plekke. De finale
werd glansrijk gewonnen door
Kenny de Smidt, die de zoveelste
beker in de prijzenkast van de
familie kan plaatsen. Na hem kwam
Ruud Betsema binnen, en als der
de Jacco Veeger.
De meeste coureurs kom je tegen
bij de Rodeo. In deze klasse trekt
een bonte collectie auto's aan het
publiek voorbij. Van 'onheilspel
lende Volvo's' tot afgereden Opeis.
Het uiterlijk kan misleidend zijn.
'Hoe krommer en beroerder de
auto, hoe hoger de snelheid', wist
de speaker. En dan is er nog de
kwaliteit van de coureurs. Daar zit
wel wat verschil tussen. Wie het
knap deed, was Lisanne Amsing,
die vanuit de junioren is doorge
stroomd naar de Rodeo. In haar
blauwe bolide sneed deze talent
volle Texelse de bochten strak aan
reed zich in stijlvolle gang naar de
finale. Ook in de Rodeo kan er
maar één winnen. Dat was Maichel
Koorn, die al snel op kop zat en
zijn voorsprong niet meer prijs gaf.
Tweede werd Jeffrey de Smidt en
derde Barend Terpstra.
Ook vanuit de Rodeo kun je door
stromen, bijvoorbeeld naar de For
mule 1Zo is het gegaan met Erwin
Goënga, de eerder al op de race
fiets had bewezen snel te zijn. Zijn
stockcar was uitgerust met een
tweetraps carburateur, alleen had
die tijdens een vorige race niet
goed gewerkt. Daardoor kwam er
'slechts' 150 pk uit de motor. Nu
werkte de tweede trap wel, en dat
betaalde zich uit. Met een extra
krachtstoot van 350 pk schoot hij
als een raket naar voren. De snel
heden waren hoog en soms ging
het mis. Zoals een manoeuvre
waarbij Chris de Vries Martijn de
Veij dusdanig hard in de muur
drukte dat de dijk er van trilde.
Beiden kwamen er zonder kleer
scheuren vanaf, maar aan hun
wagens moest het nodige sleutel
werk worden verricht. Stockcar
coureur Piet Schotanus keek dit
jaar toe vanaf de dijk. Zijn opleiding
voor zijn groot rijbewijs heeft dit
jaar prioriteit. Maar volgend jaar wil
hij er weer bij zijn. 'Want als ik dit
zie, dan kriebelt het wel.
In de pits werden huzarenstukjes
verricht. Coureurs en monteurs
waren met rijdende werkplaatsen
gekomen, met las-, snij- en andere
apparaten. En met een gewone
gieter werd het motorblok gekoeld.
Er liepen vele tientallen monteurs
rond, die zich het hele jaar uit de
naad werken om de boel rijklaar te
krijgen. Samen maken ze ergens
tussen de 500 en 1000 uur. Zonder
die mannen is er geen cross, reden
voor Dries Veltkamp om een naar
hem vernoemde bokaal in het leven
te roepen, een eerbetoon aan de
monteur. Kampioen-sleutelaar was
dit jaar 'rooie' Kees Witte, monteur
bij Joop en Pieter. 'Hij brengt meer
tijd door in de schuur dan thuis',
rekende Veltkamp voor. Dat zou
volgens Witte wel eens kunnen.
'Altijd wel wat te doen.' Zoals tij
dens de finale, toen Joop Veltkamp
met een lekke band aan de start
verscheen, die nog even moest
worden vervangen. Veltkamp ein
digde als zesde, achter Pascal
Spigt (5), Martin Koorn (4), Siem
Pieter de Porto (3), Chris Boersen
(2) en Pieter Dogger (1). Ook zij
kregen na afloop bloemen, een
pet, champagne en - wellicht het
meest begeerd - een zoen van de
twee rondemissen.
Tekst en foto's Gerard Timmerman
'Hoe krommer de auto,
hoe hoger de snelheid'
De winnaars van de Rodeo Maichel Koorn 1Jeffrey de Smidt (2) en Barend
Terpstra (3), in goed gezelschap van de twee crossmissen tijden hun ereronde in
de oude Dodge.
Rodeocoureur Lisanne Amsing reed een strakke race.
Crossers verliezen wel eens een onderdeel. Hier raapt baancommissaris Hank
Witte een verloren V-snaar op.
'Rooie' Kees Witte kreeg dit jaar de Dries Veltkamp Bokaal, een eerbetoon aan de
Ook de junioren gaven flink gas.
T
Formule 1-rijder Tinus de Veij reed bij aanvang al een gewonnen race. Hier maakt
hij een ereronde met zijn kersverse bruid Diana de Veij-Ris en zoontje Mats.
Brandweerlieden en baancommissarissen buigen zich
de Vries en Martin Koorn, die na een crash in de muur
Siem Pieter du Porto koelt zijn motorblok met behulp van een gieter.
Spectaculair moment tijdens de Rodeo: Ron Grisnich
Autocross heeft toekomst, zoals blijkt uit de foto van deze toeschouwer.