Kerk weigert inzage te geven in kasboek TEXELSE 6 COURANT Gelijkheidsbeginsel leidt in 1795 tot conflict tussen kerk en staat De keerzijde van de égalité door de liefdadigheid van de ove rige leden. De kerkeraad meent dat haar woord - zoals voorheen - geloofd zal worden, zonder dat ze met cijfers hoeft te komen. Daarbij dient opgemerkt dat de doopsge zinden geen aparte armenkas hadden, maar slechts één kas en dat zij niet van plan waren de overheid inzage te geven in de waarde van hun bezittingen, obli gaties en aandelen, de verdien sten van de leraar en de uitgaven aan goederen en geld aan de diverse bedeelden. De Franse egalité (gelijkheid) gold echter ook voor de doopsgezinden en alle kerkgenootschappen dienden met cijfers te komen. Het welzijnscomité schrijft op 9 december 1795 dat de opgave van de doopsgezinden verre van volledig is en secretaris Romans voegt daar aan toe verbaasd te zijn dit te moeten uitleggen. Hij meent toch dat 'verlichte' mensen geen voorschriften nodig hebben en dat het hem bevreemdt dat de kerkeraad het comité zoveel moei te bezorgt. De kerkeraad voelt zich in haar onafhankelijkheid aan getast en voelt zich zwaar op de tenen getrapt. In een brief op poten aan het comité schrijft zij nooit verwacht te hebben niet geloofd te worden en stelt boven dien (onvriendelijk) dat niemand wordt lastig gevallen door bede lende 'Mennonitearmen' terwijl 'de deuren van de gereformeerde bedelaars niet stil staan'. 'En wat zou opgave van huizen, landen en aandelen uithalen als wij toch niet geloofd worden?', voegt de kerke raad daar aan toe. Ook zonder inzage in de boeken te hebben gegeven stuurt de kerkeraad in januari 1796 een verzoek om teruggave van belastingen, onder overlegging van (niet gespecifi ceerde) cijfers, treffen omdat hij zich genoodzaakt ziet voor zijn post te bedanken. Dan stuurt maire (burgemeester) Elout zelf een brief: 'Wij zijn ver wonderd hoe bestuurders van een gemeente die zulke vredelievende gevoelens koestert en zulke zach te leerstellingen belijdt als 't weer loos volk van Menno's kerk, deze zo weinig beoefent.' Verder legt Elout uit slechts uit te voeren wat in Den Haag bepaald is en dat de gevraagde cijfers nodig zijn. Hij besluit met enkele verwijten en met de opmerking dat als de ker keraad het hogerop wil zoeken, ze dat vooral moet doen. De kerke raad leest de brief met verwonde ring en antwoordt dat volgens haar de gevraagde opening van zaken alleen maar is om de nieuwsgierigheid van de munici- paliteit te bevredigen. De raad is van mening dat een plechtige uit spraak van een kerkgenootschap - zij het Rooms, doopsgezind of gereformeerd - geloofd moet wor den. Men gaat op de overige aan tijgingen niet in en sluit af met de niet mis te verstane bewering dat 'staande oorlog' tussen diaconie en municipaliteit geen gevolgen heeft in de persoonlijke sfeer. Jan Bakker de Jonge legt vervolgens in Den Haag de kwestie voor aan het Committé der Financiën en het Committé van Algemeen Welsijn. De commissies luisteren instem mend, onder meer naar het bezwaar dat de diakenen niet de namen van de armen willen noe men omdat de notulen van het Comité van Welzijn publiekelijk worden voorgelezen. Uiteindelijk stelt Den Haag de kerkeraad in het ongelijk en deze moet - om aan spraak te maken op beslastingte- ruggave - opening van zaken geven. functies te aanvaarden omdat bemerken dat een mondelinge anders maatregelen volgen. Jan toelichting niet volstaat. In een Bakker de Jonge stelt in een brief buitengewone kerkeraadsverga- dat hij niet alleen weigert in ver- dering met oude en nieuwe kerke- band met het conflict over de raad blijkt dat Aarjen Dijksen en belastingen en de opgaaf, maar Sijbrand Koning met de municipa- De heethoofden in de kerkeraad ook omdat men opgemerkt zou liteit hebben gesproken en dat deze afzag van een specifieke opgaaf van de staat van de gemeentekassen, waaruit blijkt dat de uitgaven de ontvangsten met 264 gulden, 6 stui vers en 10 pennin gen overschrijden. comité besluiten de belasting niet achterste benen en weigeren terug te geven, dreigde de kerke- publieke functies zolang de zaak raad, ziet men zich genoodzaakt niet in het reine komt. Voorop Jan te misleiden en in strikken te van- wordt een kort overzicht opge- zoals ze geëist Mocht het staan door deze uitspraak op hun hebben 'dat ik een onverstandig had, maar genoegen nam met een en geheel levenloos mensch ben, iemand die de municipaliteit zoekt eenvoudige opening. De kerke raad gaat daarmee akkoord. Bakker de Jonge, die niet langer gen, dus een man die onder het In een nieuwe maatschappij als de Bataafsche Republiek moes ten kerk en staat hun plaats nog zien te vinden en hun rela tie tot elkaar bepalen. Dat dat ook op Texel het geval was, blijkt uit een uitgebreid artikel dat Maarten 't Hart schreef over een conflict tussen de doops gezinde kerkeraad en de muni cipaliteit (de gemeente) in 1795. Van het lijvige artikel, vol bloem rijke, maar lastig leesbare cita ten uit de 18de eeuw, die met het oog op de leesbaarheid zijn hertaald naar modern taalge bruik. Wat waren ze in eerste instantie blij geweest, de dissenters, dege nen die geen lid waren van de (gereformeerde) staatskerk. Ein delijk waren de Fransen gekomen met de zo begeerde liberté, egalité en fraternité (vrijheid, gelijkheid en broederschap). Waren zij niet altijd als tweederangsburgers behan deld? Hadden zij niet altijd niet alleen voor hun eigen armen en wezen, maar ook voor die van de gereformeerde kerk moeten mee betalen? Had één van de Menno- nitische vermaners, te weten Cor nells Thijssen, in 1687 dit niet zo onrechtvaardig gevonden dat hij weigerde te betalen? Maar had hij gesommeerd geen ondersteuning borg wil zijn voor Romans en uit De municipaliteit (het gemeente- de commissie voor een werkhuis konden ze in plaats daarvan mate riële zaken of vervangers sturen. In 1672 bijvoorbeeld hadden zij voldoende en weigert de belasting uitvaagsel der maatschappij behoord geplaatst te worden. En stuurd met gegevens over uitke ringen aan armen en kosten voor dijkgeld aan de kant van de uitga- bestuur) beoordeelt de opgave stapt. Ook weigert hij de functie in een brief van het Committé der ven en land- en huishuur, obliga- van de Mennonieten als verre van van dijkgraaf, net als hoofdinge- Zeeweringen wordt hij genoemd ties en collecten aan de kant van land Sijbrand Koning en heemraad 'een man die niets behaagt, dan de inkomsten. In totaal had de grote bedragen voor de verdedi- terug te geven. Gemeentebode Aris Gerritsz Eelman. Pieter mijn eigen werk, die beuseltaal ging van de Republiek geschon- Kikkert komt dit melden op een Jacobsz Dijksen weigerde de spreekt en eigen belang tot zijn drijfveer heeft.' De municiplateit kerk ruim 2222,- (€14.600,-) aan uitgaven en ƒ1958,- inkomsten. ken. Ook hoefden zij geen eed te vergadering waarbij zowel de oude functie van kroosheemraad. Daar- begrijpt dat ze Bakker geen ambt Het Committé van Welsijn neemt kan opdringen, maar later wordt besloten dat weigerachtige bur gers het eiland moeten verlaten. Dit overkomt Sijbrand Koning, die opnieuw weigert zolang de kerke raad geen genoegdoening heeft hiermee genoegen en het bijna een jaar durende conflict komt hiermee tot een goed einde. De notulen van de kerkeraad melden dat Pieter Jacobsz Dijksen en Sij brand Koning de hen opgedragen gekregen en die wordt gelast met posten kunnen aanvaarden en dat zweren op de bijbel, maar konden ze volstaan met 'mijn ja is mijn ja en mijn neen is mijn neen'. Doops gezinden waren trots op dit privi lege en zouden het nooit bescha men, waardoor hun verklaring als de nieuwe kerkeraad aanwezig naast weigeren Jan Bakker de zijn (dat ook de oude kerkeraad is Jonge en Sijbrand Koning de uitgenodigd, geeft het belang van voogdijschap over de kinderen de zaak aan). Hij krijgt direct van Jacob C. Roeper. De munici- schriftelijk antwoord mee. De ker- paliteit neemt hiermee geen keraad kondigt aan de zaak voor genoegen en roept hen op de zelfs betrouwbaarder geacht werd te leggen aan een college 'van dan de gemiddelde afgelegde welke zij verwacht niet als open eed. Maar de Fransen waren geko- bare schelmen behandeld te wor men, de vroedschap terzijde den' en Jan Bakker de Jonge geschoven en een 'Committé van wordt afgevaardigd de zaak in vrouw en kinderen het eiland bin nen veertien dagen te verlaten. Na vele brieven en nog meer kwa de gezichten nodigt het 'Committé van Welsijn' de diakenen der Men nonieten uit om opening te geven van de financiën. Jan P. Bakker en Sijbrand Koning gaan heen, maar de verbanning van Sybrand Koning wordt opgeheven. naar: Maarten 't Hart Bronnen: - Doopsgezind Archief Texel inv.nr. 15 - Gemeentearchief Texel, notulen Munici paliteit, delen 4, 5 en 6 Algemeen Welsijn' was ingesteld. Dit bepaalde op 27 november 1795 dat alle armenkassen moes ten opgeven welke personen zij Den Haag te bepleiten, gemeentebode krijgt verder opdracht om mee te delen dat Jan Bakker de Jonge zijn borgtocht niet aan het kortste eind getrok ken? En hadden in 1787 de Oran jegezinde Oosterenders niet een leraar der doopsgezinden, te weten Johannes Staneke, gedwongen Lang leve de Prins te roepen en moest de arme drom- ondersteunden. De bedoeling voor de aansprakelijkheid (lees: hiervan bleek enkele weken later, zijn financiële steun) van gemeen- toen de armenkassen werden tesecretaris Romans opzegt en dat dit in de notulen van de muni cipaliteit moet worden vastgelegd, naar Oudeschild te zenden om Ook dient de bode mee te delen meer te geven, maar de mannen mei geen geld afstaan voor een ze vrijgesteld van belasting en drinkgelag om niet gemolesteerd te worden? Daarom, nu eindelijk, met de komst van de Fransen daar dienst te nemen op een oor- dat Bakker zich terugtrekt uit de logsschip. Ook moesten de diaco- commissie tot oprichting van een nieën inzage geven in hun inkom- nieuw werkhuis voor de armlasti- sten en uitgaven. Waren er meer gen omdat hij zich door de muni- uitgaven dan inkomsten, werden cipaliteit voelt behandeld als onbetrouwbaar man. zouden reeds betaalde belastin gen worden teruggegeven. Deze Secretaris Romans laat het er niet géén tweederangsburgers meer, maar gerespecteerde, verantwoor delijkheid dragende Texelaars. Zó dachten de Tesselse doopsgezin den. Daarbij verloren ze echter uit het oog dat zij op sommige punten al sinds het begin van de Republiek opgaven werden door de diverse bij zitten en vraagt Bakker op de kerkgenootschappen van de ver- man af wat hij heeft misdaan, hij schillende plaatsen van Texel ruimhartig ter hand gesteld, behal ve door de Verenigde Mennonite van Den Burg, Waal en Ooste rend. Deze sturen een brief, waarin ze verklaren dat de inkomsten niet privileges hadden. Zo hoefden ze voldoende zijn en dat hun armen geen wapenen op te nemen, maar - zeven in getal - worden gesteund heeft toch alleen zijn plicht gedaan en de landelijke aanwijzingen opgevolgd? Of, met Romans woorden: 'dat Bakker zich door de steen beledigd voelde en niet door degene die hem wierp'. Een ver gelijk blijkt niet mogelijk en Romans schrijft in het notulen boek dat hij het zat is en verzoekt de municipaliteit maatregelen te De waag op de Vismarkt, met op de achtergrond het rechthuis, waar de municipaliteit zetelde.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 6