'Twee kinderen hijsen de Argentijnse vlag' Omzet en kosten TESO omhoog Bootkaart wellicht duurder door olieprijs en lage rente TEXELSE 9 COURANT Internationale deelname Fly-in VRIJDAG 7 SEPTEMBER 2012 Grafische weergave van de ontwikkeling van de brandstofkosten in verhouding tot de omzet van TESO. De groene lijn toont het voordeel als gevolg van de termijncontracten die zijn afgesloten. TESO heeft het boekjaar2011 /2012 afgesloten met een nettowinst van ruim €2,3 miljoen. De omzet steeg met 3 procent tot €19,56 miljoen. Ook de kosten stegen, met name die van brandstof en smeerolie, terwijl het rendement op het spaartegoed historisch laag is. Om de nieuwe boot uit eigen middelen te kunnen bekos tigen, overweegt TESO per 1 janu ari 2013 het tarief te verhogen. Dat zou een trendbreuk zijn. De financiële positie van TESO is vooralsnog voldoende om de komende jaren de bedrijfsmiddelen op orde te houden en voldoende te sparen om in 2015 de aanschaf van een nieuw schip mogelijk te maken, zo blijkt uit het jaar verslag van de bootdienst. TESO had per 31 maart 2012 69 procent afvaarten niet worden uitgevoerd, van het benodigde investeringsbe- Het aantal wachtende voertuigen drag beschikbaar. Een jaar eerder steeg met 7,7 procent tot 77.710, het niveau van 2009/2010. De waar dering van passagiers voor de totale dienstverlening daalde van 7,9 naar 7,6, wat volgens TESO hoofdzakelijk nog 7 procent van de totale omzet, in 2011/2012 was dit opgelopen tot 14 procent. In dat jaar groeiden de kosten van gas- en smeerolie met ruim een half miljoen euro. De stij ging zou beduidend hoger zijn geweest als TESO de inkoop niet in termijncontracten zou hebben vast gelegd. Dit leverde een kostenvoor deel op van €432.000,-. Het rende ment op het eigen vermogen was 2,9 procent van €1.102.000,- tot €1.4476.000,-. De gemiddelde bezetting van de schepen nam toe van 33,86 tot 34,70 procent. Door de stremming op 11 mei 2011 konden negen in het laatste kwartaal stond de teller op 11,1 procent. Het afgelopen boekjaar groeide het personenvervoer met 4,2 procent en het voertuigenvervoer steeg met 1,2 procent tot 1.405.244 PAE. Nieuwe veerboot Onderzoeks- en adviesbureau DTV heeft in opdracht van TESO een prognose gemaakt van de verwach te ontwikkeling van het vervoer in de toekomst. Hieruit blijkt dat als TESO doorvaart met de huidige schepen, de wachttijden op drukke dagen 'nadrukkelijk zullen toenemen'. Als de Schulpengat in 2016 wordt ver vangen door een schip van soortge lijke grootte als de Dokter Wagema- ker valt tot 2026 'geen significante stijging van de wachttijden te ver wachten en wordt de huidige bereik baarheidskwaliteit gewaarborgd'. De tussentijdse conclusie van TESO luidt daarom dat het aanschaffen van een 'verbeterde en verduur zaamde' versie van de Dokter Wage- maker vooralsnog de meest verstan dige keuze lijkt. Volgend boekjaar verschijnt een plan van eisen, dat als basis zal dienen voor het ontwerp en bestek. De capaciteitsanalyse leert volgens TESO ook dat als het maximum groeiscenario uit de prognose tot 2040 werkelijkheid wordt, de opvol ger van de Wagemaker een bedui dend groter schip moet zijn. TESO verbindt hier de conclusie aan dat in komst zal ontwikkelen, hangt in gro te mate samen met de ontwikkeling van het vervoersvolume, de brand- is te verklaren door de stremming stofprijzen en het rendement op het spaartegoed, dat momenteel histo- van 2 mei 2012 en door aanloop problemen met het nieuwe verkoop- risch laag is. Ten behoeve van de systeem. TESO biedt excuses aan continuïteit en een solide financiële ontwikkeling van TESO in de toe voor de overlast en constateert op basis van de 6400 PAE die op de komst overweegt de bootdienst - na vrijdag voor Pinksteren 2012 werden de tarieven jarenlang ongemoeid te overgezet (een record) dat de capa- hebben gelaten - serieus de tarieven citeit en transactiesnelheid inmid dels voldoen aan de eisen. TESO streeft er naar het aankoopmoment volgend jaar te verhogen. Brandstof De kosten van gas en smeerolie stij gen snel. Waren die in 2002/2003 van een ticket te verleggen. De inter netverkoop was gemiddeld 7,4 pro cent van het totaal. Het groeit snel, dat geval aanzienlijke investeringen nodig zijn in de huidige of nieuwe veerhavens en de achterliggende infrastructuur. Uitdagend jaar TESO omschrijft boekjaar 2011 - 2012 als 'uitzonderlijk uitdagend'. Met een vervoersrecord op Goede Vrijdag, waarbij 5.901 auto's (PAE) werden vervoerd. Op 2 mei werd Texel opgeschrikt door een strem ming, als gevolg van een verstoring van de aanleginrichting op Texel. Voetgangers en fietsers konden via de onderhoudskade worden ver voerd. Toen rond 18.00 uur slaap plaatsen zouden worden geregeld, kwam het bericht van Rijkswater staat (RWS) dat de brug via handbe diening weer inzetbaar was en kon de veerdienst worden hervat. In de loop van de volgende dag werd de storing verholpen. Noodaanleginrichting De stremming benadrukte de nood zaak van een noodaanleginrichting. TESO is dan ook bijzonder verheugd met de toezegging van RWS dat die er in Den Helder komt. Hierdoor kan bij een calamiteit het benedendek worden gebruikt, zodat per uur 100 voertuigen kunnen worden overge zet en het eiland kan worden bevoor raad. 'Qua bereikbaarheid en conti nuïteit een stap vooruit', aldus president-commissaris Kees Dros. TESO heeft er lang op aangedron gen. Cees de Waal: 'Het staat al sinds 1996 op de agenda. Het toont aan dat dergelijk processen lang lopen. Maar de toezegging geeft ons energie om andere langlopende tra jecten, zoals de verplaatsing van de haven in Den Helder, voort te zetten.' Dat geldt ook voor de wens voor een noodaanleginrichting op Texel. Met het oog op een mogelijke calamitei ten in de haven van 't Horntje, zou die volgens TESO het beste buiten de veerhaven moeten komen. Gedacht wordt aan de NlOZ-haven. Den Helder Voor de verplaatsing naar de oostoe ver moeten veel hobbels worden genomen. De verplaatsing vergt ingrijpende aanpassing van de infra structuur in Den Helder, er is veel geld voor nodig en er liggen uitdagin gen op ruimtelijk gebied, zoals de NB-wet, de Vogel en Habitatrichtlijn. Dros en De Waal zijn optimistisch. Dros: 'De omvang van de marine neemt af, maar blijft belangrijk. De activiteiten in de off shore nemen toe. Het service- en offshoreconcept biedt voor ons per spectief.' Omdat de besluitvorming zich niet beperkt tot de regio, maar ook de politiek in Den Haag van de noodzaak moet worden overtuigd, steekt TESO er veel energie in om ook daar het geluid te laten door dringen. Dros: 'Daarom is het bijvoorbeeld zo belangrijk dat Texel meedoet met Sail Den Helder. Zo'n groot evene ment trekt landelijke bestuurders en dat is een goede gelegenheid om de problematiek onder hun aandacht te brengen. In Den Helder begrijpen ze daarom niet waarom er op Texel weerstand bestond om mee te beta- Jaarverslag Over20il/2012 Koninklijke N.V. Texels tigen Stoomboot Onderneming len aan Sail. We hebben elkaar echt nodig. Daarom sponsorde TESO Sail in 2008 en nu weer.' Dros en de Waal hechten een grote waarde aan goe de verstandhouding en communica tie met Den Helder. Het gaat de goede kant op. Dros: "We waren blij verrast dat we bij een vergadering onlangs een Texelse wethouder en enkele ambtenaren tegen kwamen.' Aandelen 38 Aandelen verwisselden van eige naar, het aantal aandeelhouders groeide van 3.119 naar 3.123. Trend is dat de gemiddelde leeftijd van aandeelhouders jonger wordt en dat aandelen meer zijn gespreid. Op vliegveld Texel vindt van 7 tot en met 9 september de vierde Dutch Light Aircraft Fly-in plaats, een evenement met als doel het vliegveld te promoten bij piloten. In totaal nemen zo'n honderd vliegtuigen deel aan het evene ment. In tegenstelling tot een vliegshow is dit evenement voornamelijk bedoeld voor de bemanning van de vliegtuigen. 'Toeschouwers zijn van harte welkom, maar hoeven geen vliegshows te verwachten', laat de organisatie van de Fly-in weten. Deelnemers komen uit heel Europa, de meeste van hen uit Nederland, België, Duitsland en Engeland. De meeste toestellen zijn zelfbouwtoestellen (zoals bij voorbeeld de Europa en de RV's) die nog maar een paar jaar oud zijn en voldoen aan alle eisen. De pilo ten kamperen onder de vleugels van de vliegtuigjes. Bezoekers kunnen de meeste toe stellen zien staan vanaf het vlieg veldrestaurant. Aangeraden wordt met de fiets te komen. Dit in ver band met het geringe aantal par keerplaatsen bij het vliegveld. Weblog Naam: Bonnie de Boer Leeftijd: 17 jaar Is er ien van: Jelle de Boer en Monique Wijnhoff Woont in: Oudeschild Uitwisselingsstudent: in Cordo ba, Argentinië Op verzoek van de Texelse Cou rant hield Bonnie de Boer uit Oudeschild deze week het weblog bij in de serie De week van... In het kader van het uitwisselings programma van Rotary woont ze tien maanden lang in Argentinië. Over 28 graden in de winter, echt Mexicaans eten, blijven staan tot dat de leraar binnenkomt en snoepjes als wisselgeld. Het complete weblog is te lezen via www.texelsecourant.nl. (Vrijdag) Hola Chicos1. Ik ben nu bijna twee weken hier en ik vind het echt fantastisch. Mijn gastgezin bestaat uit een vader en twee dochters van 17 en 19 jaar, die ik mijn zussen mag noemen. We hebben het heel leuk samen. Veel mensen vragen mij: 'Maar wat doe je daar eigen lijk?' Het beste antwoord daarop is: alleen maar leuke dingen. Iedere ochtend op school komen alle klassen samen op het plein, netjes in een rijtje naast elkaar. Twee kinderen hijsen de Argentijnse vlag, terwijl het volkslied speelt. Daarna bidden we met zijn allen en vertelt de directrice het nieuws in de wereld. Na alle nieuwtjes vertrekken alle leerlingen naar hun eigen klas. Nu ga ik even een ijsje halen met mijn zus, straks nog even wat eten en dan is het bedtijd! Tot morgen! (Zaterdag) Ik ben om acht uur opgestaan om naar zwemtraining te gaan met mijn gastzus Magda. De groep is echt leuk en de coach heeft me gevraagd of ik ook het trainingspak van het team wil hebben. Dat trai ningspak dragen ze wanneer ze naar competities en belangrijke toernooien gaan dus dat is wel heel gaaf! Na het zwemmen hebben we heer lijk geluncht en buiten in de tuin gezeten. Op het moment is het hier namelijk 28 graden, in de winter! Omdat het zo lekker weer was heb ik voor het eerst de schildpadjes in de tuin rond zien hobbelen. Zo leuk! Na de lunch hebben Magda en ik oude kleren aangetrokken en zijn we naar de scouting gereden. We hebben vuurtjes gemaakt en alle maal spelletjes gedaan met de jon gere kinderen. Ook hebben we daar de merienda gehouden, die is om half 6 en dat is een soort koffiepauze met zoete broodjes en koekjes. Na de merien da zijn we weer naar huis gegaan en kwamen er wat vriendinnen van mijn jongere zusje, Estefi. We heb ben mate gedronken, wat een klein beetje te vergelijken is met thee, en gezellig gekletst. Vanavond gaan we naar de verjaardag van een meisje uit mijn tweede gastgezin en daarna lekker slapen! (Zondag) 's Middags zijn we naar het huis van de vriendin van mijn gastvader geweest om met zijn allen te lun chen. We hebben echt Mexicaans gegeten en het was heerlijk! Wat heel grappig is, is dat ze hier de ijs- salon opbellen en een kilo ijs bestel len. Je kunt dan een paar smaken kiezen en dat doen ze in een grote bak, zodat je het thuis zelf kunt ver delen. Na de lunch gingen we weer naar huis en hebben we siësta gehouden. Nu hebben we merien da, met thee en koekjes. Ook heb ben we bananen en aardbeien met dulce de leche en geklopte slag room gegeten. Dulce de leche lijkt op karamel maar het is iets anders en ontzettend lekker. Vanavond is er een soort optreden met acrobaten en artiesten dus daar ga ik natuurlijk even kijken. Daarna even een hapje eten en weer heerlijk dromen. Que suehos con los angelitos\ (Maandag) In de klas moeten we blijven staan totdat de leraar binnenkomt, ons gedag zegt en vertelt dat we mogen zitten. De eerste lessen had ik wiskunde en daar kan ik al rede lijk wat van volgen. Het zijn natuur lijk voornamelijk getallen, maar dat is ook best handig om te leren. In de pauze komen er steeds alle maal jongeren uit de examenklas sen langs met trommels vol met koekjes. Ze verkopen deze voor één peso, om mee te kunnen met de 'examenklasreis'. Werken mogen ze hier pas vanaf achttien jaar, ik vind het best creatief bedacht. Het viel me op dat het voornamelijk jongens zijn die koekjes verkopen, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn. Wat nog meer opvalt, is dat ontzet tend veel meisjes allerlei accessoi res, tasjes of sokken hebben van Disneyland. Als meisjes hier vijftien jaar worden mogen ze kie zen: of ze geven een groot feest of ze mogen met een vriendinnetje naar Disneyland in de USA. Bij meisjes is vijftien worden dus echt een big happening. Bij jongens is er een groot feest voor hun achttiende Bonnie de Boer. 'In de klas moeten we blijven staan totdat de leraar binnenkomt, ons gedag zegt en vertelt dat we mogen zitten.' verjaardag. Zo zijn er twee jongens deze week kaalgeschoren door hun vrienden om te vieren dat ze nu volwassen zijn. (Dinsdag) Ik heb op school in de biblio theek een leuk boekje over een kik ker gevonden. Het is eigenlijk een voorleesboek voor kinderen, maar het is verdomd handig om Spaans mee te leren. Terwijl de hele klas hoogwaardige literatuur aan het lezen is, zit ik met mijn kleine Neder lands-Spaans woordenboekje woordje voor woordje te vertalen. In de pauze had ik erge honger en heb ik een rol koekjes gekocht. Alles wat je in de kantine kunt kopen, bestaat voor minstens de helft uit suiker. Wisselgeld hadden ze niet meer, dus ik kreeg twee snoepjes. En dat gebeurt hier heel vaak. Ze geven je geen wisselgeld terug, maar een paar snoepjes. Zo hebben ze altijd meer winst, best slim bedacht, maar niet echt prettig. En de snoepjes zijn ook niet echt lekker. Om één uur was de school uit en ben ik met klasgenootjes naar huis gelopen. Ik heb even geluncht en ik ben nu een presentatie aan het maken in het Spaans. Jawel, met datzelfde kleine woordenboekje. Ik moet morgen namelijk een presen tatie geven bij de Rotary, mijn uit wisselingsorganisatie. Ik moet een presentatie houden over wie ik ben, waarom ik dit doe en waar ik van daan kom. Nog best even span nend of dat me gaat lukken. Maar gelukkig willen mijn gastzussen me met alle liefde helpen en het is leuk om te doen. (Woensdag) We hebben met geschiedenis een presentatie gehad over Che Guevarra, Fidel Castro en Cuba en het was erg interessant. Ik begreep al steeds meer van wat de juffrouw te vertellen had. Halverwege de presentatie kwam mijn gastvader me ophalen voor mijn Rotary Mee ting. Ik had in de vorige lessen nog even snel mijn presentatie doorge nomen, het moest helemaal lukken. De Rotaryvergadering was in een grote Jockeyclub. Het was er zo ontzettend mooi! Toen ik binnen kwam zag ik kroonluchters, fontei nen, prachtige wenteltrappen en overal sierrandjes. Dit had ik niet verwacht, middenin zo'n citystreet. Op de vergadering waren allemaal belangrijke mensen aanwezig, waaronder de directeur van een groot Volkswagenbedrijf in Argenti nië. Elke vergadering nodigt de organisatie een aantal gasten uit die iets vertellen over een bepaald onderwerp. De Rotaryleden zelf zijn heel aardig en spreken bijna alle maal naast Spaans minstens twee andere talen. Na de vergadering kwam mijn gast- zusje me ophalen en gingen we met de bus naar huis. Dit was nieuw voor mij. Ik wilde in de bus gaan zitten op een vrij plekje maar mijn gastzusje trok me haastig weer omhoog. 'Die plaatsjes zijn voor oude mensen of gehandicapten'. We hebben de hele weg gestaan, wat op zich natuurlijk geen enkel probleem is. Klein detail: in de wegen zitten hobbels van bijna 25 centimeters en heel diepe kuilen. Dit om de straatraces die anders gehouden worden tegen te houden. Het gevolg is alleen dat de bus alle kanten op vliegt, gast en remt. Om de minuut. Ik ben bijna vijf keer boven op iemand gevallen. Al met al was het een hele grappige erva ring. De week van... Anna Albers Oud-Texelse Anna Albers houdt komende week het weblog bij in de serie De week van... Zij woont sinds 2010 in Botswana, waar ze werkt voor een organisatie die zich inzet voor het verbeteren van de toegang tot de (publieke) gezond heidszorg. In verband met een onbetrouwbare internetverbinding kan het zijn dat haar weblog onre gelmatig verschijnt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 9