'Twee kinderen hijsen de Argentijnse vlag'
Omzet en kosten TESO omhoog
Bootkaart wellicht duurder
door olieprijs en lage rente
TEXELSE 9 COURANT
Internationale deelname Fly-in
VRIJDAG 7 SEPTEMBER 2012
Grafische weergave van de ontwikkeling van de brandstofkosten in verhouding tot
de omzet van TESO. De groene lijn toont het voordeel als gevolg van de
termijncontracten die zijn afgesloten.
TESO heeft het boekjaar2011 /2012
afgesloten met een nettowinst
van ruim €2,3 miljoen. De omzet
steeg met 3 procent tot €19,56
miljoen. Ook de kosten stegen,
met name die van brandstof en
smeerolie, terwijl het rendement
op het spaartegoed historisch
laag is. Om de nieuwe boot uit
eigen middelen te kunnen bekos
tigen, overweegt TESO per 1 janu
ari 2013 het tarief te verhogen. Dat
zou een trendbreuk zijn.
De financiële positie van TESO is
vooralsnog voldoende om de
komende jaren de bedrijfsmiddelen
op orde te houden
en voldoende te
sparen om in 2015
de aanschaf van
een nieuw schip
mogelijk te maken,
zo blijkt uit het jaar
verslag van de
bootdienst. TESO
had per 31 maart 2012 69 procent afvaarten niet worden uitgevoerd,
van het benodigde investeringsbe- Het aantal wachtende voertuigen
drag beschikbaar. Een jaar eerder steeg met 7,7 procent tot 77.710,
het niveau van 2009/2010. De waar
dering van passagiers voor de totale
dienstverlening daalde van 7,9 naar
7,6, wat volgens TESO hoofdzakelijk
nog 7 procent van de totale omzet,
in 2011/2012 was dit opgelopen tot
14 procent. In dat jaar groeiden de
kosten van gas- en smeerolie met
ruim een half miljoen euro. De stij
ging zou beduidend hoger zijn
geweest als TESO de inkoop niet in
termijncontracten zou hebben vast
gelegd. Dit leverde een kostenvoor
deel op van €432.000,-. Het rende
ment op het eigen vermogen was
2,9 procent van €1.102.000,- tot
€1.4476.000,-.
De gemiddelde bezetting van de
schepen nam toe van 33,86 tot
34,70 procent. Door de stremming
op 11 mei 2011 konden negen
in het laatste kwartaal stond de teller
op 11,1 procent.
Het afgelopen boekjaar groeide het
personenvervoer met 4,2 procent en
het voertuigenvervoer steeg met 1,2
procent tot 1.405.244 PAE.
Nieuwe veerboot
Onderzoeks- en adviesbureau DTV
heeft in opdracht van TESO een
prognose gemaakt van de verwach
te ontwikkeling van het vervoer in de
toekomst. Hieruit blijkt dat als TESO
doorvaart met de huidige schepen,
de wachttijden op drukke dagen
'nadrukkelijk zullen toenemen'. Als
de Schulpengat in 2016 wordt ver
vangen door een schip van soortge
lijke grootte als de Dokter Wagema-
ker valt tot 2026 'geen significante
stijging van de wachttijden te ver
wachten en wordt de huidige bereik
baarheidskwaliteit gewaarborgd'. De
tussentijdse conclusie van TESO
luidt daarom dat het aanschaffen
van een 'verbeterde en verduur
zaamde' versie van de Dokter Wage-
maker vooralsnog de meest verstan
dige keuze lijkt. Volgend boekjaar
verschijnt een plan van eisen, dat als
basis zal dienen voor het ontwerp en
bestek.
De capaciteitsanalyse leert volgens
TESO ook dat als het maximum
groeiscenario uit de prognose tot
2040 werkelijkheid wordt, de opvol
ger van de Wagemaker een bedui
dend groter schip moet zijn. TESO
verbindt hier de conclusie aan dat in
komst zal ontwikkelen, hangt in gro
te mate samen met de ontwikkeling
van het vervoersvolume, de brand- is te verklaren door de stremming
stofprijzen en het rendement op het
spaartegoed, dat momenteel histo-
van 2 mei 2012 en door aanloop
problemen met het nieuwe verkoop-
risch laag is. Ten behoeve van de systeem. TESO biedt excuses aan
continuïteit en een solide financiële
ontwikkeling van TESO in de toe
voor de overlast en constateert op
basis van de 6400 PAE die op de
komst overweegt de bootdienst - na vrijdag voor Pinksteren 2012 werden
de tarieven jarenlang ongemoeid te overgezet (een record) dat de capa-
hebben gelaten - serieus de tarieven citeit en transactiesnelheid inmid
dels voldoen aan de eisen. TESO
streeft er naar het aankoopmoment
volgend jaar te verhogen.
Brandstof
De kosten van gas en smeerolie stij
gen snel. Waren die in 2002/2003
van een ticket te verleggen. De inter
netverkoop was gemiddeld 7,4 pro
cent van het totaal. Het groeit snel,
dat geval aanzienlijke investeringen
nodig zijn in de huidige of nieuwe
veerhavens en de achterliggende
infrastructuur.
Uitdagend jaar
TESO omschrijft boekjaar 2011 -
2012 als 'uitzonderlijk uitdagend'.
Met een vervoersrecord op Goede
Vrijdag, waarbij 5.901 auto's (PAE)
werden vervoerd. Op 2 mei werd
Texel opgeschrikt door een strem
ming, als gevolg van een verstoring
van de aanleginrichting op Texel.
Voetgangers en fietsers konden via
de onderhoudskade worden ver
voerd. Toen rond 18.00 uur slaap
plaatsen zouden worden geregeld,
kwam het bericht van Rijkswater
staat (RWS) dat de brug via handbe
diening weer inzetbaar was en kon
de veerdienst worden hervat. In de
loop van de volgende dag werd de
storing verholpen.
Noodaanleginrichting
De stremming benadrukte de nood
zaak van een noodaanleginrichting.
TESO is dan ook bijzonder verheugd
met de toezegging van RWS dat die
er in Den Helder komt. Hierdoor kan
bij een calamiteit het benedendek
worden gebruikt, zodat per uur 100
voertuigen kunnen worden overge
zet en het eiland kan worden bevoor
raad. 'Qua bereikbaarheid en conti
nuïteit een stap vooruit', aldus
president-commissaris Kees Dros.
TESO heeft er lang op aangedron
gen. Cees de Waal: 'Het staat al
sinds 1996 op de agenda. Het toont
aan dat dergelijk processen lang
lopen. Maar de toezegging geeft ons
energie om andere langlopende tra
jecten, zoals de verplaatsing van de
haven in Den Helder, voort te zetten.'
Dat geldt ook voor de wens voor een
noodaanleginrichting op Texel. Met
het oog op een mogelijke calamitei
ten in de haven van 't Horntje, zou
die volgens TESO het beste buiten
de veerhaven moeten komen.
Gedacht wordt aan de NlOZ-haven.
Den Helder
Voor de verplaatsing naar de oostoe
ver moeten veel hobbels worden
genomen. De verplaatsing vergt
ingrijpende aanpassing van de infra
structuur in Den Helder, er is veel
geld voor nodig en
er liggen uitdagin
gen op ruimtelijk
gebied, zoals de
NB-wet, de Vogel
en Habitatrichtlijn.
Dros en De Waal
zijn optimistisch.
Dros: 'De omvang
van de marine neemt af, maar blijft
belangrijk. De activiteiten in de off
shore nemen toe. Het service- en
offshoreconcept biedt voor ons per
spectief.' Omdat de besluitvorming
zich niet beperkt tot de regio, maar
ook de politiek in Den Haag van de
noodzaak moet worden overtuigd,
steekt TESO er veel energie in om
ook daar het geluid te laten door
dringen.
Dros: 'Daarom is het bijvoorbeeld zo
belangrijk dat Texel meedoet met
Sail Den Helder. Zo'n groot evene
ment trekt landelijke bestuurders en
dat is een goede gelegenheid om de
problematiek onder hun aandacht te
brengen. In Den Helder begrijpen ze
daarom niet waarom er op Texel
weerstand bestond om mee te beta-
Jaarverslag Over20il/2012
Koninklijke N.V. Texels tigen Stoomboot Onderneming
len aan Sail. We hebben elkaar echt
nodig. Daarom sponsorde TESO Sail
in 2008 en nu weer.' Dros en de Waal
hechten een grote waarde aan goe
de verstandhouding en communica
tie met Den Helder. Het gaat de
goede kant op. Dros: "We waren blij
verrast dat we bij een vergadering
onlangs een Texelse wethouder en
enkele ambtenaren tegen kwamen.'
Aandelen
38 Aandelen verwisselden van eige
naar, het aantal aandeelhouders
groeide van 3.119 naar 3.123. Trend
is dat de gemiddelde leeftijd van
aandeelhouders jonger wordt en dat
aandelen meer zijn gespreid.
Op vliegveld Texel vindt van 7 tot
en met 9 september de vierde
Dutch Light Aircraft Fly-in plaats,
een evenement met als doel het
vliegveld te promoten bij piloten.
In totaal nemen zo'n honderd
vliegtuigen deel aan het evene
ment.
In tegenstelling tot een vliegshow
is dit evenement voornamelijk
bedoeld voor de bemanning van
de vliegtuigen. 'Toeschouwers zijn
van harte welkom, maar hoeven
geen vliegshows te verwachten',
laat de organisatie van de Fly-in
weten. Deelnemers komen uit heel
Europa, de meeste van hen uit
Nederland, België, Duitsland en
Engeland. De meeste toestellen
zijn zelfbouwtoestellen (zoals bij
voorbeeld de Europa en de RV's)
die nog maar een paar jaar oud zijn
en voldoen aan alle eisen. De pilo
ten kamperen onder de vleugels
van de vliegtuigjes.
Bezoekers kunnen de meeste toe
stellen zien staan vanaf het vlieg
veldrestaurant. Aangeraden wordt
met de fiets te komen. Dit in ver
band met het geringe aantal par
keerplaatsen bij het vliegveld.
Weblog
Naam: Bonnie de Boer
Leeftijd: 17 jaar
Is er ien van: Jelle de Boer en
Monique Wijnhoff
Woont in: Oudeschild
Uitwisselingsstudent: in Cordo
ba, Argentinië
Op verzoek van de Texelse Cou
rant hield Bonnie de Boer uit
Oudeschild deze week het weblog
bij in de serie De week van... In
het kader van het uitwisselings
programma van Rotary woont ze
tien maanden lang in Argentinië.
Over 28 graden in de winter, echt
Mexicaans eten, blijven staan tot
dat de leraar binnenkomt en
snoepjes als wisselgeld. Het
complete weblog is te lezen via
www.texelsecourant.nl.
(Vrijdag)
Hola Chicos1. Ik ben nu bijna
twee weken hier en ik vind het echt
fantastisch. Mijn gastgezin bestaat
uit een vader en twee dochters van
17 en 19 jaar, die ik mijn zussen
mag noemen. We hebben het heel
leuk samen. Veel mensen vragen
mij: 'Maar wat doe je daar eigen
lijk?' Het beste antwoord daarop is:
alleen maar leuke dingen.
Iedere ochtend op school komen
alle klassen samen op het plein,
netjes in een rijtje naast elkaar.
Twee kinderen hijsen de Argentijnse
vlag, terwijl het volkslied speelt.
Daarna bidden we met zijn allen en
vertelt de directrice het nieuws in de
wereld. Na alle nieuwtjes vertrekken
alle leerlingen naar hun eigen klas.
Nu ga ik even een ijsje halen met
mijn zus, straks nog even wat eten
en dan is het bedtijd! Tot morgen!
(Zaterdag)
Ik ben om acht uur opgestaan
om naar zwemtraining te gaan met
mijn gastzus Magda. De groep is
echt leuk en de coach heeft me
gevraagd of ik ook het trainingspak
van het team wil hebben. Dat trai
ningspak dragen ze wanneer ze
naar competities en belangrijke
toernooien gaan dus dat is wel heel
gaaf!
Na het zwemmen hebben we heer
lijk geluncht en buiten in de tuin
gezeten. Op het moment is het hier
namelijk 28 graden, in de winter!
Omdat het zo lekker weer was heb
ik voor het eerst de schildpadjes in
de tuin rond zien hobbelen. Zo leuk!
Na de lunch hebben Magda en ik
oude kleren aangetrokken en zijn
we naar de scouting gereden. We
hebben vuurtjes gemaakt en alle
maal spelletjes gedaan met de jon
gere kinderen.
Ook hebben we daar de merienda
gehouden, die is om half 6 en dat is
een soort koffiepauze met zoete
broodjes en koekjes. Na de merien
da zijn we weer naar huis gegaan
en kwamen er wat vriendinnen van
mijn jongere zusje, Estefi. We heb
ben mate gedronken, wat een klein
beetje te vergelijken is met thee, en
gezellig gekletst. Vanavond gaan
we naar de verjaardag van een
meisje uit mijn tweede gastgezin en
daarna lekker slapen!
(Zondag)
's Middags zijn we naar het huis
van de vriendin van mijn gastvader
geweest om met zijn allen te lun
chen. We hebben echt Mexicaans
gegeten en het was heerlijk! Wat
heel grappig is, is dat ze hier de ijs-
salon opbellen en een kilo ijs bestel
len. Je kunt dan een paar smaken
kiezen en dat doen ze in een grote
bak, zodat je het thuis zelf kunt ver
delen. Na de lunch gingen we weer
naar huis en hebben we siësta
gehouden. Nu hebben we merien
da, met thee en koekjes. Ook heb
ben we bananen en aardbeien met
dulce de leche en geklopte slag
room gegeten. Dulce de leche lijkt
op karamel maar het is iets anders
en ontzettend lekker. Vanavond is er
een soort optreden met acrobaten
en artiesten dus daar ga ik natuurlijk
even kijken. Daarna even een hapje
eten en weer heerlijk dromen. Que
suehos con los angelitos\
(Maandag)
In de klas moeten we blijven
staan totdat de leraar binnenkomt,
ons gedag zegt en vertelt dat we
mogen zitten. De eerste lessen had
ik wiskunde en daar kan ik al rede
lijk wat van volgen. Het zijn natuur
lijk voornamelijk getallen, maar dat
is ook best handig om te leren.
In de pauze komen er steeds alle
maal jongeren uit de examenklas
sen langs met trommels vol met
koekjes. Ze verkopen deze voor
één peso, om mee te kunnen met
de 'examenklasreis'. Werken mogen
ze hier pas vanaf achttien jaar, ik
vind het best creatief bedacht. Het
viel me op dat het voornamelijk
jongens zijn die koekjes verkopen,
maar dat kan natuurlijk ook toeval
zijn.
Wat nog meer opvalt, is dat ontzet
tend veel meisjes allerlei accessoi
res, tasjes of sokken hebben van
Disneyland. Als meisjes hier
vijftien jaar worden mogen ze kie
zen: of ze geven een groot feest of
ze mogen met een vriendinnetje
naar Disneyland in de USA. Bij
meisjes is vijftien worden dus echt
een big happening. Bij jongens is er
een groot feest voor hun achttiende
Bonnie de Boer. 'In de klas moeten we
blijven staan totdat de leraar
binnenkomt, ons gedag zegt en vertelt
dat we mogen zitten.'
verjaardag. Zo zijn er twee jongens
deze week kaalgeschoren door hun
vrienden om te vieren dat ze nu
volwassen zijn.
(Dinsdag)
Ik heb op school in de biblio
theek een leuk boekje over een kik
ker gevonden. Het is eigenlijk een
voorleesboek voor kinderen, maar
het is verdomd handig om Spaans
mee te leren. Terwijl de hele klas
hoogwaardige literatuur aan het
lezen is, zit ik met mijn kleine Neder
lands-Spaans woordenboekje
woordje voor woordje te vertalen.
In de pauze had ik erge honger en
heb ik een rol koekjes gekocht.
Alles wat je in de kantine kunt
kopen, bestaat voor minstens de
helft uit suiker. Wisselgeld hadden
ze niet meer, dus ik kreeg twee
snoepjes. En dat gebeurt hier heel
vaak. Ze geven je geen wisselgeld
terug, maar een paar snoepjes. Zo
hebben ze altijd meer winst, best
slim bedacht, maar niet echt prettig.
En de snoepjes zijn ook niet echt
lekker.
Om één uur was de school uit en
ben ik met klasgenootjes naar huis
gelopen. Ik heb even geluncht en ik
ben nu een presentatie aan het
maken in het Spaans. Jawel, met
datzelfde kleine woordenboekje. Ik
moet morgen namelijk een presen
tatie geven bij de Rotary, mijn uit
wisselingsorganisatie. Ik moet een
presentatie houden over wie ik ben,
waarom ik dit doe en waar ik van
daan kom. Nog best even span
nend of dat me gaat lukken. Maar
gelukkig willen mijn gastzussen me
met alle liefde helpen en het is leuk
om te doen.
(Woensdag)
We hebben met geschiedenis
een presentatie gehad over Che
Guevarra, Fidel Castro en Cuba en
het was erg interessant. Ik begreep
al steeds meer van wat de juffrouw
te vertellen had. Halverwege de
presentatie kwam mijn gastvader
me ophalen voor mijn Rotary Mee
ting. Ik had in de vorige lessen nog
even snel mijn presentatie doorge
nomen, het moest helemaal lukken.
De Rotaryvergadering was in een
grote Jockeyclub. Het was er zo
ontzettend mooi! Toen ik binnen
kwam zag ik kroonluchters, fontei
nen, prachtige wenteltrappen en
overal sierrandjes. Dit had ik niet
verwacht, middenin zo'n citystreet.
Op de vergadering waren allemaal
belangrijke mensen aanwezig,
waaronder de directeur van een
groot Volkswagenbedrijf in Argenti
nië. Elke vergadering nodigt de
organisatie een aantal gasten uit die
iets vertellen over een bepaald
onderwerp. De Rotaryleden zelf zijn
heel aardig en spreken bijna alle
maal naast Spaans minstens twee
andere talen.
Na de vergadering kwam mijn gast-
zusje me ophalen en gingen we met
de bus naar huis. Dit was nieuw
voor mij. Ik wilde in de bus gaan
zitten op een vrij plekje maar mijn
gastzusje trok me haastig weer
omhoog. 'Die plaatsjes zijn voor
oude mensen of gehandicapten'.
We hebben de hele weg gestaan,
wat op zich natuurlijk geen enkel
probleem is. Klein detail: in de
wegen zitten hobbels van bijna 25
centimeters en heel diepe kuilen.
Dit om de straatraces die anders
gehouden worden tegen te houden.
Het gevolg is alleen dat de bus alle
kanten op vliegt, gast en remt. Om
de minuut. Ik ben bijna vijf keer
boven op iemand gevallen. Al met
al was het een hele grappige erva
ring.
De week van...
Anna Albers
Oud-Texelse Anna Albers houdt
komende week het weblog bij in de
serie De week van... Zij woont
sinds 2010 in Botswana, waar ze
werkt voor een organisatie die zich
inzet voor het verbeteren van de
toegang tot de (publieke) gezond
heidszorg. In verband met een
onbetrouwbare internetverbinding
kan het zijn dat haar weblog onre
gelmatig verschijnt.