COURANT Zwemclub maakt oversteek naar Texel n goed oppassen voor de stenen bij het te water gaan in Den Helder, maar daarna hadden de 26 zwemmers die zaterdag van Den Helder naar Texel zwommen een prachtige tocht over het Marsdiep. De zwemmers, 21 Texelaars en 5 mensen uit Anna Paulowna, gingen tegen half zes nabij Lands End te water. Ongeveer een uur tot anderhalf uur later stond iedereen op de zuidpunt van de Hors. De zwem mers maakten de tot de verbeelding sprekende tocht onder vrijwel ideale gepland, maar toen moest dat als omstandigheden. Er stond amper gevolg van te ruwe omstandigheden wind, het was heerlijk weer en er worden afgelast. De tocht van 2009 was weinig golfslag. 'We kijken er was de eerste oversteek van de zeer tevreden op terug', aldus Marco zwemclub in 25 jaar. Bij de organisa- Witte van de organiserende zwem- tie heerste opluchting dat het was uit elkaar. Het systeem met kleine vrienden. Op de Hors heerste na groepjes hebben we ook toegepast afloop vreugde over het voltooien toen we eerder dit jaar naar Vlieland van de tocht. 'Dit is één van de zwommen.' Er waren twee extra mooiste dingen die er is', aldus deel- schepen bij die ingezet konden wor- nemer Rob Teisman. den als er zwemmers achterop raak- De Texelaars die meezwommen waren: Auke Rienstra, Colinda Vla ming, Corrie Teisman, Edwin Wie- ring, Edwin Zwaneveld, Erna Tuine- ma, Gerrit-Jan Betsema, Jan Wiering, Jeroen Sta- persma, Joyce Vlaming, Lucie Burgman, Mariëtte Smit, Marit Verkaart, Mar jan van Tatenhove, Mar leen Tromp, Natascha van In 2011 en 2010 stond de tocht ook der Vis, Peter Haker, Ria van Strien, Het was de eerste keer sinds 23 augustus 2009 dat ZPC TX'71 een zwemtocht over het Marsdiep hield. 'Zwemmend Marsdiep over mooiste dat er is' Rob Teisman, Sanne Brügemann en Wouter Moes. (Foto's Jemen ven Hettum) club ZPC TX'71. De zwemmers vertrokken op het eind van de ebstroom waardoor ze gelukt de overtocht te maken. Dat gebeurde met toestemming van de verkeerscentrale in Den Helder die al zwemmend door de stroming in de scheepvaart op het Marsdiep de zuidelijke richting van de Hors bewaakt. werden getrokken. Ze legden een Een van de zwemmers had de pech afstand van meer dan vier kilometer dat hij circa honderdvijftig meter af. Er werd gezwommen in groepjes vóór de Hors last kreeg van ernstige van drie. Elk groepje had zijn eigen kramp en in een schip moest plaats- begeleidingsschip. Volgens Witte werkte dat goed. 'De vorige keer op het Marsdiep hadden we groepen van tien zwemmers, maar dat waai erde op een gegeven moment toch nemen. Volgens Witte wordt die tocht echter ook als voltooid beschouwd, omdat het nog maar zo'n klein stukje was. De zwemmers werden opgewacht door familie en DINSDAG 11 SEPTEMBER 2012 Zesde plaats Molenkoog Zwembad Molenkoog in Den Burg is bij de verkiezing van het Zwembad van het Jaar op een zesde plaats geëindigd. Aan de verkiezing deden zeven Noordhollandse buitenzwembaden mee. Alleen zij hadden meer dan het minimumaantal van vijftig stem men behaald. Als beste Noordhol landse zwembad kwam het Amstel- bad in Ouderkerk aan de Amstel uit de bus. Landelijk ging de eerste prijs naar Recreatieoord De Waran de uit Oosterhout, dat 97,40 pun ten behaalde. Molenkoog eindigde landelijk op de 57ste plaats, met 50,01 punten. Er deden 85 zwem baden mee. Via www.zwembad- vanhetjaar.nl kan vanaf nu gestemd worden voor combi- en binnenba den. Geknipt Jamie Magazine, een tijdschrift over eten, besteedt in de jongste editie aandacht aan de 'gezonde kantine' van OSG De Hogeberg. De kantine, waarin lokale produc ten, vers fruit en verse broodjes worden verkocht, lijkt een succes en kan terugzien op een goede start. Pharos (1) Stinkend spelletje belemmert fusie Graag zou ik willen reageren op het stuk in de krant over de fusie tus sen Pharos en SWOT. Ik ben mis schien 'gekleurd' omdat ik de part ner ben van degene die het jongerenwerk uitvoert, maar omdat ik zo betrokken ben, voel ik me genoodzaakt melding te maken van het onrecht dat hier verschil lende personen wordt aangedaan. De gemeente heeft drie jaar gele den aangegeven graag een nieuwe welzijnsstichting te zien met één loket waar iedereen terecht kan op het gebied van zorg en welzijn. Dit lijkt zonder overleg van tafel geveegd te worden. Hoe dit nu zover heeft kunnen komen, vraagt ook de raad zich af. Het ambulante jongerenwerk schoot te kort. De laatste ambulant jongerenwerker is begin 2012 vertrokken. Er is toen gekozen het werk uit te voeren zonder deze functie. Het zal een geldkwestie zijn geweest (zie de bezuiniging van 10 procent en het uitblijven van indexering). Dit werk te uiteindelijk toch niet tot ieders tevredenheid. De gemeente heeft toen aangegeven dat deze functie terug moest komen. Daar zijn afspraken over gemaakt en dat is ook gebeurd per juni van dit jaar. Dat is dus nog maar een korte peri ode, maar de aangestelde ambu lant jongerenwerker heeft al wel heel veel werk verricht. Bij het invullen van deze functie is het misgegaan. En nu ga ik misschien uit de school klappen, maar ik ben nu eenmaal voor gerechtigheid en eerlijkheid. Ik hoop dat ik hier nie mand mee schaad. Overigens zijn het gewoon feiten. Opeens is er een tweede partij die een aanvraag heeft ingediend voor subsidie om het jeugd- en jonge renwerk uit te voeren. Bij niemand is bekend dat deze partij er is en ook de aanvraag en het bijbeho rende beleidsstuk ligt niet ter inza ge. Deze 'aanbiedster' waarover wethouder Huisman spreekt, krijgt ook meteen deze subsidie toege kend. 'Kan dit zomaar?', vraagt iemand van de raad zich af. Blijk baar wel. En het kon waarschijnlijk niet zonder bijkomende kosten worden terug gedraaid. Deze aan biedster echter, is een dame die het afgelopen jaar invalwerk heeft gedaan op de afdeling Jeugdbe leid. Zij is ook mee geweest tijdens de dorpenronde waar de dorpen mochten aangeven wat zij graag zouden willen. Bovendien is er door een stagiaire een scriptie gemaakt over 'jongeren en drugs' en deze mevrouw kent dus alle 'ins en outs' wat betreft de tekortko mingen van het huidige jeugd- en jongerenwerk. Hoe moeilijk kan het zijn om hier een perfect passend beleid op te schrijven en daar ver volgens subsidie voor aan te vra gen? Bovendien heeft deze dame meegedaan aan de sollicitatieron de van Pharos voor de in juni jongstleden vervulde vacature van ambulant jongerenwerker. Zij wilde echter op managementniveau aan de slag en niet werkzaam zijn op de werkvloer. Hier kon Pharos uiteraard niet mee uit de voeten managementplekken kosten teveel geld, dat is een algemeen pro bleem in de zorg) en heeft iemand anders aangesteld. Wethouder Huisman zegt dat zij een optie aan Pharos heeft aangeboden, maar dat Pharos deze niet heeft aange pakt en dat het nu dus de schuld van Pharos zelf is dat hen het jeugd- en jongerenwerk wordt afgenomen. Maar een opgedron gen invulling door een persoon die een andere functie wil bekleden dan de functie die beschikbaar is, is volgens mij geen eerlijke optie. Omdat het toekennen van de sub sidie niet terug gedraaid kan wor den, zit die dame toch maar mooi op de plaats waar ze wilde zitten. Misschien is het de moeite waard om een sommetje te maken wat de hoogte van deze boete betreft tegenover de invulling van de kos ten van de vergeven subsidie aan de nieuwe 'aanbiedster'. Zou zij geen naam hebben? Overigens zegt mevrouw Huisman met deze keuze nu voor kwaliteit te kiezen. Dat is een nare uitlating naar de huidige uitvoering van het jonge renwerk. Stress is de meest voor komende ziektefactor, die kweek je als je zo met je medewerkers omgaat. En wie bepaalt of het ook kwaliteit is? Heeft mevrouw Huis man dit op eigen houtje besloten? Niemand heeft de aanvraag kun nen inzien, dus wie bepaalt de mate van kwaliteit? In mei 2012 heeft de gemeente een onderzoek laten doen met aanbe velingen voor verbetering van het jongerenwerk, de 'quick scan'. In augustus 2012 staat er ook al meteen een (nieuw, aan de hand van de uitkomsten van de 'quick scan' verbeterde) conceptbeleids notitie 'Visie Jeugd- en Jongeren werk' op de site van de gemeente. Het is mooi dat ze nu eens snel werk leveren, maar het is toch wel zeer vreemd dat Pharos niet de ruimte krijgt hiermee aan de slag te gaan? Sterker nog, de gemeente heeft niet eens de moeite genomen dit concept met Pharos/jongeren- werkers te bespreken, laat staan dat zij op- of aanmerkingen heb ben kunnen geven. Iets wat mij dan wel weer zinvol lijkt. In dit concept staan overigens enkele suggesties waarvan ik niets begrijp. Zo zou bouwdorp beter voor een groot deel begeleid moe ten worden door ouders of peda gogen. Veel ouders zijn blij dat ze hun kind daar naartoe kunnen brengen omdat ze keihard moeten werken in het seizoen. En weet u wat voor prijskaartje er hangt aan de inzet van pedagogen, mevrouw Huisman? Bouwdorp was de afge lopen jaren super voor elkaar, met toneelstukjes en liedjes, superen thousiaste kinderen én vrijwilligers die ieder jaar weer graag terug wil len komen omdat de sfeer zo geweldig is. Ook staat er dat het voor jongeren belangrijk is om in aanraking te komen met kunst en cultuur, wat vooral verzorgd wordt door Artex. Maar ook daar hebben ze maximaal bezuinigd, waardoor het juist niet meer voor iedereen haalbaar is de zo belangrijke kunst en cultuur in de opvoeding te inte greren. Ik zal u verder niet lastig vallen met mijn opmerkingen wat betreft deze conceptvisie. Deze ligt wél ter inza ge en u kunt uw eigen mening geven. De lezer mag denken wat hij/zij ervan vindt, maar ik vind het stinken, aan alle kanten. Ik nodig u daarom van harte uit uw mening te laten horen over deze hele kwestie. Moge het helpen de raad een juiste beslissing te laten nemen. Sjakkeliene Klaassen, Den Burg. De complete tekst van deze inge zonden brief is te lezen via www. texelsecourant.nl. Pharos (2) Spreken is zilver en zwijgen is goud of: wie zwijgt stemt toe. Met verbazing las ik afgelopen over de problemen bij Pharos en SWOT. Nu mag je natuurlijk verwachten dat er door de overheid zuinig wordt omgesprongen met belastinggeld. Dat een ambtenarenapparaat daar op toeziet is alleen maar wenselijk, vandaar dat ik het ook een goede ontwikkeling vindt dat Pharos en SWOT gaan fuseren. Dit versmalt het managementgedeelte en het geld komt daadwerkelijk voor het grootste gedeelte bij het personeel op de werkvloer. Ook Pharos en SWOT delen deze mening. Vorig jaar is er door een Texelse stu dente een gedegen onderzoek gedaan naar de problematiek van de jeugd op Texel en dat onderzoek was niet echt rooskleurig aangaande drugsgebruik onder de Texelse jeugd. Als organisatie kun je hulp verlenen, maar het zal toch in eerste instantie van de ouders vandaan moeten komen. Lukt dat niet, dan moet er met onder meer het jeugd werk, Pharos in dit geval, een slag vaardig beleid worden gevoerd. Nu is die Texelse studente inmiddels werkzaam bij het jongerenwerk van Pharos. In samenwerking met politie en Brijder heeft zij zich gefocust op het alcoholgebruik onder jongeren en de jongerenoverlast in Ooste rend. Als raad wil je natuurlijk weten hoe de vork nu in de steel zit, en naar aanleiding daarvan kunnen ver anderingen worden bewerkstelligd, maar dan moet die informatie natuur lijk wel de daadwerkelijke situatie tekenen, en niet een halve, want dat kan veel schade toebrengen aan de beeldvorming, met alle nare gevol gen van dien. Is er door fusie van Pharos en SWOT meer daadkracht te verwezenlijken, één loket, dan wordt dat meteen weer teniet gedaan als een aparte organisatie wordt ingebracht. Dan worden weer tussenschijven gecre- eerd en de beoogde slagvaardigheid is tot nul gereduceerd. 1 juni, dat was de sluitingsdatum voor andere organisaties die te maken hebben met jeugdwerk. Ik heb de raadsvergadering aandach tig bekeken en vond de verklaring die de raad van wethouder Huisman vroeg nou niet bepaald democra tisch. Als het al zo is dat er een andere partij ingebracht moet wor den, dan moeten zoveel mogelijke partijen daarvan op de hoogte wor den gesteld. Dat moet niet onder de tafel gebeuren, waarbij je één bepaalde partij de functie gunt. Mijn vermoeden dat dit wel zo is, haal ik uit de verdediging van de wethou der, die sprak boekdelen. Wanneer meerdere partijen zich hadden aan gemeld, had je naar de prijs/kwali teitsverhouding kunnen kijken. Mocht de nieuwe organisatie wor den ingebracht, dan zal deze van voor af aan moeten beginnen, aan gezien de huidige jeugdwerkers op de hoogte zijn van de situatie zoals deze nu is. Bij dezen wil ik nog even mijn complimenten geven aan mevrouw Hollands aangaande haar betoog, daar stond een betrokken persoon met een goed verhaal. Dat Pharos/SWOT bezig is met verbete ringen binnen het jeugdwerk, bleek wel uit de sollicitatieprocedure van afgelopen voorjaar. Er moest voor het veldwerk een persoon worden aangetrokken die in samenwerking met de huidige jongerenwerker het ambulante werk en de wensen van Pharos (3) Jeugd- en jongerenwerk Pharos Met enige verbazing heb ik afgelo pen vrijdag het stuk in de Texelse Courant gelezen waarin duidelijk wordt dat de gemeente het jeugd- en jongerenwerk van Pharos af wil splitsen. Volgens Wethouder Huis man is er nu gekozen voor kwaliteit, aldus de berichtgeving van de cou rant. Ik ben heel erg benieuwd wat de gemeente in deze wil veranderen waardoor er nu 'kwaliteit' geleverd kan worden met het (ambulante) jeugd- en jongerenwerk op Texel. Doelt zij hier op de conceptvisie Jeugd- en Jongerenwerk Texel? Denkt de gemeente het van achter het bureau beter te kunnen doen dan de medewerkers van Pharos? Heeft de gemeente eigenlijk wel genoeg tijd en manschappen om de buitendorpen actief te ondersteu nen in het jeugd- en jongerenwerk? Ik heb daar mijn twijfels over. In het afgelopen jaar is er in Den Hoorn een duidelijke verandering opgemerkt bij het ambulante jonge renwerk van Pharos: de bezetting is verdubbeld en ik heb de medewer kers Justin en Maaike meerdere de gemeente op zich zou nemen. Deze opdracht heeft Pharos vervol gens ingewilligd, terwijl nu blijkt dat de gemeente destijds al heel andere plannen had. Dat volgens wethouder Huisman Pharos/SWOT niet met de nieuwe organisatie wil samenwerken, is niet omdat men er zich te goed voor voelt, maar juist omdat dit geen toe gevoegde waarde geeft en alleen maar geld kost. Dit kan beter wor den geïnvesteerd in de fusie die Pharos/SWOT voor ogen heeft. En gezien de jongste ontwikkelingen, en daar moeten ze zeker mee door gaan, heb ik nog alle vertrouwen in deze fusie. Als inleiding gebruikte ik twee spreekwoorden en ik sluit af met een raadseltje. Het gaat over 'spelen' en 'hoedje'. Ik hoop toch dat ik het mis heb en vertrouw op de integriteit van de politiek. Zo niet, dan heeft de lokale overheid geen beste beurt gemaakt. Cor van der Knaap, Den Burg. malen op bezoek gehad in het dorpshuis. Ik heb hier veel aan gehad, omdat ik (succesvol) bezig was met het opzetten van een jeugdhonk in Den Hoorn. Ze hebben mij zinvolle tips gegeven en meer dere malen hulp geboden. Het lijkt mij daarom sterk dat Den Hoorn het enige dorp is waarmee Pharos heeft geprobeerd contact te zoeken. De stelling van mevrouw Van Beek in de raadsvergadering, waarin wordt gezegd dat het jeugd- en jongerenwerk alleen op Den Burg is gericht, is dus niet waar. Mevrouw Van Beek heeft vóór de raadsverga dering nog contact met mij gezocht en ik heb haar duidelijk verteld dat wij wél tevreden zijn met het huidige ambulante werk. Dit komt in de krant helaas niet naar voren. Beseft de gemeente wel dat er bij het doorzetten van de opsplitsing veel kennis en energie verloren gaat? Is het niet een goed idee om Pharos eerst eerlijk de tijd te gunnen om de recente vernieuwing bij het ambulante jeugd- en jongerenwerk op een goede manier door te voe ren? Jeroen Groot, Dorpscommissie Den Hoorn, afdeling Jeugdzaken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 11