COURANT
Zwemclub maakt oversteek naar Texel
n goed oppassen
voor de stenen bij het te water
gaan in Den Helder, maar daarna
hadden de 26 zwemmers die
zaterdag van Den Helder naar
Texel zwommen een prachtige
tocht over het Marsdiep.
De zwemmers, 21 Texelaars en 5
mensen uit Anna Paulowna, gingen
tegen half zes nabij
Lands End te water.
Ongeveer een uur tot
anderhalf uur later stond
iedereen op de zuidpunt
van de Hors. De zwem
mers maakten de tot de verbeelding
sprekende tocht onder vrijwel ideale
gepland, maar toen moest dat als
omstandigheden. Er stond amper gevolg van te ruwe omstandigheden
wind, het was heerlijk weer en er worden afgelast. De tocht van 2009
was weinig golfslag. 'We kijken er was de eerste oversteek van de
zeer tevreden op terug', aldus Marco zwemclub in 25 jaar. Bij de organisa-
Witte van de organiserende zwem- tie heerste opluchting dat het was
uit elkaar. Het systeem met kleine vrienden. Op de Hors heerste na
groepjes hebben we ook toegepast afloop vreugde over het voltooien
toen we eerder dit jaar naar Vlieland van de tocht. 'Dit is één van de
zwommen.' Er waren twee extra mooiste dingen die er is', aldus deel-
schepen bij die ingezet konden wor- nemer Rob Teisman.
den als er zwemmers achterop raak- De Texelaars die meezwommen
waren: Auke Rienstra, Colinda Vla
ming, Corrie Teisman, Edwin Wie-
ring, Edwin Zwaneveld, Erna Tuine-
ma, Gerrit-Jan Betsema, Jan
Wiering, Jeroen Sta-
persma, Joyce Vlaming,
Lucie Burgman, Mariëtte
Smit, Marit Verkaart, Mar
jan van Tatenhove, Mar
leen Tromp, Natascha van
In 2011 en 2010 stond de tocht ook der Vis, Peter Haker, Ria van Strien,
Het was de eerste keer sinds 23
augustus 2009 dat ZPC TX'71 een
zwemtocht over het Marsdiep hield.
'Zwemmend Marsdiep
over mooiste dat er is'
Rob Teisman, Sanne Brügemann en
Wouter Moes. (Foto's Jemen ven Hettum)
club ZPC TX'71.
De zwemmers vertrokken op het
eind van de ebstroom waardoor ze
gelukt de overtocht te maken. Dat
gebeurde met toestemming van de
verkeerscentrale in Den Helder die
al zwemmend door de stroming in de scheepvaart op het Marsdiep
de zuidelijke richting van de Hors bewaakt.
werden getrokken. Ze legden een Een van de zwemmers had de pech
afstand van meer dan vier kilometer dat hij circa honderdvijftig meter
af. Er werd gezwommen in groepjes vóór de Hors last kreeg van ernstige
van drie. Elk groepje had zijn eigen kramp en in een schip moest plaats-
begeleidingsschip. Volgens Witte
werkte dat goed. 'De vorige keer op
het Marsdiep hadden we groepen
van tien zwemmers, maar dat waai
erde op een gegeven moment toch
nemen. Volgens Witte wordt die
tocht echter ook als voltooid
beschouwd, omdat het nog maar
zo'n klein stukje was. De zwemmers
werden opgewacht door familie en
DINSDAG 11 SEPTEMBER 2012
Zesde plaats
Molenkoog
Zwembad Molenkoog in Den
Burg is bij de verkiezing van het
Zwembad van het Jaar op een
zesde plaats geëindigd.
Aan de verkiezing deden zeven
Noordhollandse buitenzwembaden
mee. Alleen zij hadden meer dan
het minimumaantal van vijftig stem
men behaald. Als beste Noordhol
landse zwembad kwam het Amstel-
bad in Ouderkerk aan de Amstel uit
de bus. Landelijk ging de eerste
prijs naar Recreatieoord De Waran
de uit Oosterhout, dat 97,40 pun
ten behaalde. Molenkoog eindigde
landelijk op de 57ste plaats, met
50,01 punten. Er deden 85 zwem
baden mee. Via www.zwembad-
vanhetjaar.nl kan vanaf nu gestemd
worden voor combi- en binnenba
den.
Geknipt
Jamie Magazine, een tijdschrift
over eten, besteedt in de jongste
editie aandacht aan de 'gezonde
kantine' van OSG De Hogeberg.
De kantine, waarin lokale produc
ten, vers fruit en verse broodjes
worden verkocht, lijkt een succes
en kan terugzien op een goede
start.
Pharos (1)
Stinkend spelletje belemmert fusie
Graag zou ik willen reageren op het
stuk in de krant over de fusie tus
sen Pharos en SWOT. Ik ben mis
schien 'gekleurd' omdat ik de part
ner ben van degene die het
jongerenwerk uitvoert, maar omdat
ik zo betrokken ben, voel ik me
genoodzaakt melding te maken
van het onrecht dat hier verschil
lende personen wordt aangedaan.
De gemeente heeft drie jaar gele
den aangegeven graag een nieuwe
welzijnsstichting te zien met één
loket waar iedereen terecht kan op
het gebied van zorg en welzijn. Dit
lijkt zonder overleg van tafel
geveegd te worden. Hoe dit nu
zover heeft kunnen komen, vraagt
ook de raad zich af. Het ambulante
jongerenwerk schoot te kort. De
laatste ambulant jongerenwerker is
begin 2012 vertrokken. Er is toen
gekozen het werk uit te voeren
zonder deze functie. Het zal een
geldkwestie zijn geweest (zie de
bezuiniging van 10 procent en het
uitblijven van indexering). Dit werk
te uiteindelijk toch niet tot ieders
tevredenheid. De gemeente heeft
toen aangegeven dat deze functie
terug moest komen. Daar zijn
afspraken over gemaakt en dat is
ook gebeurd per juni van dit jaar.
Dat is dus nog maar een korte peri
ode, maar de aangestelde ambu
lant jongerenwerker heeft al wel
heel veel werk verricht. Bij het
invullen van deze functie is het
misgegaan. En nu ga ik misschien
uit de school klappen, maar ik ben
nu eenmaal voor gerechtigheid en
eerlijkheid. Ik hoop dat ik hier nie
mand mee schaad. Overigens zijn
het gewoon feiten.
Opeens is er een tweede partij die
een aanvraag heeft ingediend voor
subsidie om het jeugd- en jonge
renwerk uit te voeren. Bij niemand
is bekend dat deze partij er is en
ook de aanvraag en het bijbeho
rende beleidsstuk ligt niet ter inza
ge. Deze 'aanbiedster' waarover
wethouder Huisman spreekt, krijgt
ook meteen deze subsidie toege
kend. 'Kan dit zomaar?', vraagt
iemand van de raad zich af. Blijk
baar wel. En het kon waarschijnlijk
niet zonder bijkomende kosten
worden terug gedraaid. Deze aan
biedster echter, is een dame die
het afgelopen jaar invalwerk heeft
gedaan op de afdeling Jeugdbe
leid. Zij is ook mee geweest tijdens
de dorpenronde waar de dorpen
mochten aangeven wat zij graag
zouden willen. Bovendien is er
door een stagiaire een scriptie
gemaakt over 'jongeren en drugs'
en deze mevrouw kent dus alle 'ins
en outs' wat betreft de tekortko
mingen van het huidige jeugd- en
jongerenwerk. Hoe moeilijk kan het
zijn om hier een perfect passend
beleid op te schrijven en daar ver
volgens subsidie voor aan te vra
gen? Bovendien heeft deze dame
meegedaan aan de sollicitatieron
de van Pharos voor de in juni
jongstleden vervulde vacature van
ambulant jongerenwerker. Zij wilde
echter op managementniveau aan
de slag en niet werkzaam zijn op
de werkvloer. Hier kon Pharos
uiteraard niet mee uit de voeten
managementplekken kosten teveel
geld, dat is een algemeen pro
bleem in de zorg) en heeft iemand
anders aangesteld. Wethouder
Huisman zegt dat zij een optie aan
Pharos heeft aangeboden, maar
dat Pharos deze niet heeft aange
pakt en dat het nu dus de schuld
van Pharos zelf is dat hen het
jeugd- en jongerenwerk wordt
afgenomen. Maar een opgedron
gen invulling door een persoon die
een andere functie wil bekleden
dan de functie die beschikbaar is,
is volgens mij geen eerlijke optie.
Omdat het toekennen van de sub
sidie niet terug gedraaid kan wor
den, zit die dame toch maar mooi
op de plaats waar ze wilde zitten.
Misschien is het de moeite waard
om een sommetje te maken wat de
hoogte van deze boete betreft
tegenover de invulling van de kos
ten van de vergeven subsidie aan
de nieuwe 'aanbiedster'. Zou zij
geen naam hebben? Overigens
zegt mevrouw Huisman met deze
keuze nu voor kwaliteit te kiezen.
Dat is een nare uitlating naar de
huidige uitvoering van het jonge
renwerk. Stress is de meest voor
komende ziektefactor, die kweek je
als je zo met je medewerkers
omgaat. En wie bepaalt of het ook
kwaliteit is? Heeft mevrouw Huis
man dit op eigen houtje besloten?
Niemand heeft de aanvraag kun
nen inzien, dus wie bepaalt de
mate van kwaliteit?
In mei 2012 heeft de gemeente een
onderzoek laten doen met aanbe
velingen voor verbetering van het
jongerenwerk, de 'quick scan'.
In augustus 2012 staat er ook al
meteen een (nieuw, aan de hand
van de uitkomsten van de 'quick
scan' verbeterde) conceptbeleids
notitie 'Visie Jeugd- en Jongeren
werk' op de site van de gemeente.
Het is mooi dat ze nu eens snel
werk leveren, maar het is toch wel
zeer vreemd dat Pharos niet de
ruimte krijgt hiermee aan de slag te
gaan? Sterker nog, de gemeente
heeft niet eens de moeite genomen
dit concept met Pharos/jongeren-
werkers te bespreken, laat staan
dat zij op- of aanmerkingen heb
ben kunnen geven. Iets wat mij
dan wel weer zinvol lijkt.
In dit concept staan overigens
enkele suggesties waarvan ik niets
begrijp. Zo zou bouwdorp beter
voor een groot deel begeleid moe
ten worden door ouders of peda
gogen. Veel ouders zijn blij dat ze
hun kind daar naartoe kunnen
brengen omdat ze keihard moeten
werken in het seizoen. En weet u
wat voor prijskaartje er hangt aan
de inzet van pedagogen, mevrouw
Huisman? Bouwdorp was de afge
lopen jaren super voor elkaar, met
toneelstukjes en liedjes, superen
thousiaste kinderen én vrijwilligers
die ieder jaar weer graag terug wil
len komen omdat de sfeer zo
geweldig is. Ook staat er dat het
voor jongeren belangrijk is om in
aanraking te komen met kunst en
cultuur, wat vooral verzorgd wordt
door Artex. Maar ook daar hebben
ze maximaal bezuinigd, waardoor
het juist niet meer voor iedereen
haalbaar is de zo belangrijke kunst
en cultuur in de opvoeding te inte
greren.
Ik zal u verder niet lastig vallen met
mijn opmerkingen wat betreft deze
conceptvisie. Deze ligt wél ter inza
ge en u kunt uw eigen mening
geven. De lezer mag denken wat
hij/zij ervan vindt, maar ik vind het
stinken, aan alle kanten.
Ik nodig u daarom van harte uit uw
mening te laten horen over deze
hele kwestie. Moge het helpen de
raad een juiste beslissing te laten
nemen.
Sjakkeliene Klaassen,
Den Burg.
De complete tekst van deze inge
zonden brief is te lezen via www.
texelsecourant.nl.
Pharos (2)
Spreken is zilver en zwijgen is goud
of: wie zwijgt stemt toe.
Met verbazing las ik afgelopen over
de problemen bij Pharos en SWOT.
Nu mag je natuurlijk verwachten dat
er door de overheid zuinig wordt
omgesprongen met belastinggeld.
Dat een ambtenarenapparaat daar
op toeziet is alleen maar wenselijk,
vandaar dat ik het ook een goede
ontwikkeling vindt dat Pharos en
SWOT gaan fuseren. Dit versmalt
het managementgedeelte en het
geld komt daadwerkelijk voor het
grootste gedeelte bij het personeel
op de werkvloer. Ook Pharos en
SWOT delen deze mening.
Vorig jaar is er door een Texelse stu
dente een gedegen onderzoek
gedaan naar de problematiek van de
jeugd op Texel en dat onderzoek
was niet echt rooskleurig aangaande
drugsgebruik onder de Texelse
jeugd. Als organisatie kun je hulp
verlenen, maar het zal toch in eerste
instantie van de ouders vandaan
moeten komen. Lukt dat niet, dan
moet er met onder meer het jeugd
werk, Pharos in dit geval, een slag
vaardig beleid worden gevoerd.
Nu is die Texelse studente inmiddels
werkzaam bij het jongerenwerk van
Pharos. In samenwerking met politie
en Brijder heeft zij zich gefocust op
het alcoholgebruik onder jongeren
en de jongerenoverlast in Ooste
rend. Als raad wil je natuurlijk weten
hoe de vork nu in de steel zit, en
naar aanleiding daarvan kunnen ver
anderingen worden bewerkstelligd,
maar dan moet die informatie natuur
lijk wel de daadwerkelijke situatie
tekenen, en niet een halve, want dat
kan veel schade toebrengen aan de
beeldvorming, met alle nare gevol
gen van dien.
Is er door fusie van Pharos en SWOT
meer daadkracht te verwezenlijken,
één loket, dan wordt dat meteen
weer teniet gedaan als een aparte
organisatie wordt ingebracht. Dan
worden weer tussenschijven gecre-
eerd en de beoogde slagvaardigheid
is tot nul gereduceerd.
1 juni, dat was de sluitingsdatum
voor andere organisaties die te
maken hebben met jeugdwerk. Ik
heb de raadsvergadering aandach
tig bekeken en vond de verklaring
die de raad van wethouder Huisman
vroeg nou niet bepaald democra
tisch. Als het al zo is dat er een
andere partij ingebracht moet wor
den, dan moeten zoveel mogelijke
partijen daarvan op de hoogte wor
den gesteld. Dat moet niet onder de
tafel gebeuren, waarbij je één
bepaalde partij de functie gunt. Mijn
vermoeden dat dit wel zo is, haal ik
uit de verdediging van de wethou
der, die sprak boekdelen. Wanneer
meerdere partijen zich hadden aan
gemeld, had je naar de prijs/kwali
teitsverhouding kunnen kijken.
Mocht de nieuwe organisatie wor
den ingebracht, dan zal deze van
voor af aan moeten beginnen, aan
gezien de huidige jeugdwerkers op
de hoogte zijn van de situatie zoals
deze nu is. Bij dezen wil ik nog even
mijn complimenten geven aan
mevrouw Hollands aangaande haar
betoog, daar stond een betrokken
persoon met een goed verhaal. Dat
Pharos/SWOT bezig is met verbete
ringen binnen het jeugdwerk, bleek
wel uit de sollicitatieprocedure van
afgelopen voorjaar. Er moest voor
het veldwerk een persoon worden
aangetrokken die in samenwerking
met de huidige jongerenwerker het
ambulante werk en de wensen van
Pharos (3)
Jeugd- en jongerenwerk Pharos
Met enige verbazing heb ik afgelo
pen vrijdag het stuk in de Texelse
Courant gelezen waarin duidelijk
wordt dat de gemeente het jeugd-
en jongerenwerk van Pharos af wil
splitsen. Volgens Wethouder Huis
man is er nu gekozen voor kwaliteit,
aldus de berichtgeving van de cou
rant. Ik ben heel erg benieuwd wat
de gemeente in deze wil veranderen
waardoor er nu 'kwaliteit' geleverd
kan worden met het (ambulante)
jeugd- en jongerenwerk op Texel.
Doelt zij hier op de conceptvisie
Jeugd- en Jongerenwerk Texel?
Denkt de gemeente het van achter
het bureau beter te kunnen doen
dan de medewerkers van Pharos?
Heeft de gemeente eigenlijk wel
genoeg tijd en manschappen om de
buitendorpen actief te ondersteu
nen in het jeugd- en jongerenwerk?
Ik heb daar mijn twijfels over.
In het afgelopen jaar is er in Den
Hoorn een duidelijke verandering
opgemerkt bij het ambulante jonge
renwerk van Pharos: de bezetting is
verdubbeld en ik heb de medewer
kers Justin en Maaike meerdere
de gemeente op zich zou nemen.
Deze opdracht heeft Pharos vervol
gens ingewilligd, terwijl nu blijkt dat
de gemeente destijds al heel andere
plannen had.
Dat volgens wethouder Huisman
Pharos/SWOT niet met de nieuwe
organisatie wil samenwerken, is niet
omdat men er zich te goed voor
voelt, maar juist omdat dit geen toe
gevoegde waarde geeft en alleen
maar geld kost. Dit kan beter wor
den geïnvesteerd in de fusie die
Pharos/SWOT voor ogen heeft. En
gezien de jongste ontwikkelingen,
en daar moeten ze zeker mee door
gaan, heb ik nog alle vertrouwen in
deze fusie.
Als inleiding gebruikte ik twee
spreekwoorden en ik sluit af met een
raadseltje. Het gaat over 'spelen' en
'hoedje'. Ik hoop toch dat ik het mis
heb en vertrouw op de integriteit van
de politiek. Zo niet, dan heeft de
lokale overheid geen beste beurt
gemaakt.
Cor van der Knaap,
Den Burg.
malen op bezoek gehad in het
dorpshuis. Ik heb hier veel aan
gehad, omdat ik (succesvol) bezig
was met het opzetten van een
jeugdhonk in Den Hoorn. Ze hebben
mij zinvolle tips gegeven en meer
dere malen hulp geboden.
Het lijkt mij daarom sterk dat Den
Hoorn het enige dorp is waarmee
Pharos heeft geprobeerd contact te
zoeken. De stelling van mevrouw
Van Beek in de raadsvergadering,
waarin wordt gezegd dat het jeugd-
en jongerenwerk alleen op Den Burg
is gericht, is dus niet waar. Mevrouw
Van Beek heeft vóór de raadsverga
dering nog contact met mij gezocht
en ik heb haar duidelijk verteld dat
wij wél tevreden zijn met het huidige
ambulante werk. Dit komt in de
krant helaas niet naar voren.
Beseft de gemeente wel dat er bij
het doorzetten van de opsplitsing
veel kennis en energie verloren
gaat? Is het niet een goed idee om
Pharos eerst eerlijk de tijd te gunnen
om de recente vernieuwing bij het
ambulante jeugd- en jongerenwerk
op een goede manier door te voe
ren?
Jeroen Groot,
Dorpscommissie Den Hoorn,
afdeling Jeugdzaken.