1 Onderzoek naar economische kracht Texel TEXELSE 11 COURANT Vliegtuighangar in 1944 verplaatst van De Vlijt naar Havelte Texels bouwwerk in Drentse landschap VRIJDAG 5 OKTOBER 2012 Luchtopname van de militaire hangar op De Vlijt. De opname moet gemaakt zijn in 1939 of 1940. (Collectie r. de visser} Tegenover de kazerne aan Johan- naar alle waarschijnlijkheid als vier het westen van het land. Omdat er nes Postweg in Havelte loopt een losse hangars op Flugplatz Steen- op Texel al een vliegveld was, fietspad het bos in. Na het passé- wijk opgebouwd. Een andere bij- maakte men daar dankbaar gebruik ren van een perceel bouwland ligt zondere hangar werd in 1944 in van. In 1938 werd een stuk grond, links een strook bos. In dit bos lig- Havelte neergezet en was afkom- grenzend aan het bestaande vlieg- gen de restanten van waar in de stig van Texel. veld, aangekocht en hierop werd in oorlogsjaren een grote vliegtuig- 1939 een grote hangar gebouwd hangar stond, afkomstig van De In 1935 werd besloten tot de aan- voor stalling en onderhoud van Vlijt op Texel. Op verschillende leg van een burgervliegveld op militaire vliegtuigen. De hangar was plaatsen steken nog fundamen ten uit de grond en ook een kel der met ijzeren trap is heden ten dage nog zichtbaar. Patric van Aalderen en Jelle Kootstra beschreven voor Onsen Spiker, het blad van de his torische vereniging Havelte e.o., de geschiedenis van dit gebouw. Ten behoeve van de operationele inzet van Flugplatz Steenwijk, een Duits vliegveld bij Havelte, dat tus sen 1942 en 1945 werd gebouwd ten behoeve van de uitbreiding van de Luftwaffe in Nederland, werden 22 vliegtuigonderkomens van ver schillende typen gebouwd. Dit om diverse toestellen te kunnen stallen en te onderhouden. Nieuwe han gars werden gebouwd door Duitse gespecialiseerde bedrijven als Honag en Junkers, maar ook wer den bestaande onderkomens gebruikt, afkomstig van andere Nederlandse vliegvelden. Zo wer den twee grote hangars op vlieg veld Ypenburg gedemonteerd en Texel. Het eiland werd door de directie van de KLM gezien als een mooie uitbreiding van het binnen landse luchtvaartnet. De Vlijt werd in 1937 geopend en vooral in de weekend maakte men regelmatig gebruik van deze vervoersmoge- lijkheid. Vlak voor de oorlog kreeg het vliegveld een gedeeltelijk ande re bestemming en werd het in gebruik genomen door de lucht vaartafdeling van de Landmacht, de LVA. Deze was tot de jaren der tig vrijwel alleen actief op vliegveld Soesterberg, maar dit lag buiten de zogeheten Vesting Holland, wat niet handig was bij een eventueel conflict met Duitsland. Zeker niet in het kader van de toenemende spanningen. Bovendien was men zeer kwetsbaar als alle militaire vliegtuigen op één veld zouden blijven. Daarom besloot men tot de bouw van militaire vliegvelden in te beschadigen. Zes verouderde jachtvliegtuigen van het type Fok ker D-XVN's werden nog overge vlogen naar hulpvliegveld Buiksloot bij Amsterdam om van hieruit deel te nemen aan de strijd. Al snel na de capitulatie namen de Duitsers vliegveld De Vlijt in gebruik, doch slechts gedurende korte tijd. In 1941 werden er jachtvliegtuigen gestationeerd en in april van het zelfde jaar werd een begin gemaakt met uitbreiding van het veld. Men bouwde nieuwe vliegtuigonderko mens, twee kleine startbanen en enkele taxibanen. De Vlijt bleek door zijn ligging een tamelijk voor uitgeschoven vliegveld te zijn en een makkelijk doelwit voor de geal lieerden. Mede omdat de oorlogs situatie inmiddels sterk was veran derd, besloot men het vliegveld te ontmantelen. Om 29 maart 1943 werd De Vlijt officieel door de Orts- kommandant vrij gegeven. Het vliegveld kwam uiteindelijk - mede door de Russenoorlog die zich hier in alle hevigheid afspeelde - ont manteld en verwoest uit de oorlog heid wist de Bezirksbauleitung der die boven Flugplatz Steenwijk wer- Luftwaffe Drenthe de hand te leg- den genomen, toonden duidelijk gen op de hangar van De Vlijt. Deze hal zou erg bruikbaar zijn waar de hal was opgebouwd. Van af de grond werden foto's gemaakt voor het stallen en onderhouden door Jan Poortman uit de Wijk, van vliegtuigen en in de laatste maanden van 1943 werd een aan vang gemaakt met het bouwrijp sinds 1942 werkzaam bij het Bureau Inlichtingen onder de schuilnaam Chris N105. Hij legde maken van de grond waar de ook de Texelhalle vast op de 'Texelhalle' moest worden gevoelige plaat, geplaatst. In de periode van april tot en met juli 1944 waren inge huurde bedrijven actief om de han- Rond juli 1944 was de hal gereed, maar nog niet in gebruik. Op dat gar te demonteren en te verplaat- moment werd hij naar alle waar- sen. De inmiddels schijnlijkheid overleden Klaas Fundamenten alleen gebruikt als Schieving uit Mep- opslag voor pel kon zich in een nog zichtbaar cement en tras interview in 2007 kalk, dat gebruikt nog goed herinneren hoe hij als werd als metsel-, voeg- of pleister verplicht tewerkgestelde vrachtwa- mortel. Rond de bevrijding werden genchauffeur opdracht kreeg om de grote hangar en diverse andere naar het station in Meppel te rijden bouwwerken in de directe omge- voor een bijzondere vracht. 'We ving opgeblazen. Ongeveer hon- moesten een gedemonteerde hal derd kubieke meter ijzerwerk en in camouflagekleuren ophalen van steenpuin werd bij elkaar gelegd het station in Meppel, waar deze langs de weg van Havelte naar per spoor was aangekomen. De Wapserveen. Op de locatie waar hal, een onderkomen voor vliegtui- de puinhopen van de Texelhalle op van het stan daardtype met een poortope ning van 5x56 meter en een vloeroppervlak van 69x36 meter. De LVA werd op 1 juli 1939 Lucht vaartbrigade en later omgevormd tot Commando Luchtverdediging. Daarmee kreeg het Wapen der Militaire Luchtvaart voor het eerst een eigen status. Op Texel werd personeel van de Depot Lucht strijdkrachten van het Commando Luchtverdediging gestationeerd. Specifiek ging het hier om de Jachtvliegschool van het 3e Lucht vaartregiment. Men hield zich op het vliegveld voornamelijk bezig met het opleiden van vliegers op enkel- en meermotorige vliegtui gen. In de meidagen van 1940 werden zoveel mogelijk vliegtuigen buiten het vliegveld gebracht om ze voor de vijand te behoeden. Dit bleek niet erg succesvol en de Duisters slaagden erin de meeste toestellen Het interieur van de hangar op De Vlijt, tevoorschijn. Omdat er geen direc te behoefte aan bestond, duurde het tot 1953 voor het weer in gebruik werd genomen. In Havelte werd inmiddels tussen 1942 en 1945 hard gewerkt aan de bouw van een Flugplatz en eind 1943 moest het vliegveld in opdracht van het I. Jagdkorps wor den uitgebreid. Voor deze uitbreiX ding was het Luftgau Holland ver antwoordelijk. Vanwege overtollig- gen, was op Texel gedemonteerd en vanuit Den Helder per trein naar Meppel gebracht. Daar werd hij door gemengd gehuwde joden op vrachtwagens geladen om naar Havelte gebracht te worden.' De bouw van de Texelhalle bleef niet onopgemerkt. De RAF maakte gedurende de oorlog vele luchtfo to's boven Nederland om overzicht te krijgen van de belangrijke objec ten en installaties. De luchtfoto's dat moment lagen, werden onge veer vijfhonderd zakken traskalk en cement aangetroffen. Een gedeelte daarvan was nog bruikbaar. Patric van Aalderen Jelle Koostra i: Onsen Spiker, verenigingsblad v iV Havelte e.o. r informatie: v Gemeten naar de economische kracht van het midden- en klein bedrijf (MKB), dan staat Texel van de 58 gemeenten in Noord- Holland op de 13e plaats. Dat is af te leiden uit de Regionaal Eco nomische Thermometer (RET) van Rabobank Nederland over 2011. De economische kracht van het MKB is gemeten aan de hand van vijf bedrijfseconomische kengetal len; de netto winstmarge, de arbeidsproductiviteit, de investe- ringsratio, de liquiditeit en de sol vabiliteit. Samen geven ze aan hoe gezond en fit het MKB is. Liquidi teit gaat over de vraag of een bedrijf in staat is om op korte ter mijn aan haar verplichtingen te voldoen, solvabiliteit duidt op de grootte van de buffer waarmee financiële tegenvallers kunnen wor den opgevangen. In bijstaande figuren staan de scores voor Texel per kengetal weergegeven. Hierbij wordt Texel vergeleken met de pro vincie Noord-Holland en Neder land. Texel heeft naar verhouding veel bedrijven in de sectoren hore ca en vrije tijd en detailhandel. Bij de arbeidsproductiviteit wordt aan getekend dat horeca, op Texel ver reweg de grootste sector, door het arbeidsintensieve werk zich ken merkt door een lage arbeidspro ductiviteit. Het verklaart wellicht waarom de arbeidsproductiviteit op Texel onder het gemiddelde ligt. Qua liquiditeit zit Texel boven het gemiddelde, maar de solvabiliteit zit er onder. Agrarische- en visserij bedrijven zijn niet meegerekend in de berekeningen. Over de Texelse economie in 2011 doet het rapport geen inhoudelijke Sectorstructuur (op b. mededelingen, wel over de lande lijke ontwikkelingen. In het eerste kwartaal van 2011 leek de econo mie nog voorspoedig te draaien, in het tweede kwartaal stagneerde de groei van de economie vrijwel geheel en tegen het eind van het jaar was Nederland - na 2009 - opnieuw in een recessie. De hui zenmarkt stagneerde, de onzeker heid over pensioenen groeide en de werkloosheid liep op. De Euro pese schuldencrisis hield aan en door tegenvallende groei moest de overheid bezuinigen. Al die factoren zorgden ervoor dat consumenten de hand op de knip hielden en dat bedrijven minder investeerden. Voor 2012 en 2013 verwacht Rabobank dat de econo mie een half procent krimpt ten opzichte van 2011 en dat de werk loosheid eind 2012 zal zijn opgelo pen tot 6,5 procent. De vooruit zichten voor 2013 zijn niet veel florissanter. 'Ondernemers in het MKB zullen het ook volgend jaar moeilijk krijgen.' •f> iï> .p -p Aandeel MKB van totale bedrijfsleven nettowinstmarge ll lil Arbeidsproductiviteit ■e -w -e--? III lil n arbeidsvolume) In vesteringsratio Jef Schuur week lang bij RTL5 Jef Schuur van Culinaire Ver wennerij Bij Jef in Den Hoorn is van maandag 8 tot en met vrij dag 12 oktober dagelijks op televisie te zien in het RTL 5- programma Topchef tegen Ster renchef. De uitzending begint elke dag om 19.00 uur. De reeks uitzendingen begint met een masterclass waarin Schuur acht deelnemers voorbereid op de strijd tegen de keukenbrigade van Bij Jef. De volgende dagen valt er dagelijks één deelnemer af, zodat er aan het eind van de week vier kandidaten overblijven. Die gaan de strijd aan met Jefs team. 'Het wordt een spannende wedstrijd', zegt Jef. 'Leuk om naar te kijken.' Al eerder deed Schuur in een ande re opzet mee aan het programma Topchef. 'Het is leuk om aan zo'n programma mee te doen. En het levert niet alleen publiciteit voor je bedrijf op, maar het is ook een prima mogelijkheid om de Texelse producten, waar wij heel veel mee werken, te promoten en andere koks daarmee te laten kennisma ken.' Schuur is met partner Nadine Mög- ling eigenaar van het enige restau rant op de Waddeneilanden met een Michelinster. Bij Jef sleepte jaren geleden niet alleen deze pres tigieuze onderscheiding in de wacht, GaultMillau kende het res taurant niet minder dan 16 punten toe. Daarnaast is sommelier Mög- ling uitgeroepen tot wijn-spijsspe- cialist van 2011. Zij is de enige vrouwelijke sommelier die deze prijs heeft gekregen. De keuken van Bij Jef staat voor smaakcombi naties waarin Texel tot in alle zintui gen waarneembaar is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 11