Een kijkje achter de schermen uw club in de krant f fif.7 Dollii Encore Wat zeggen de spelers zelf? 125 jaar Texelse Courant TEXELSE 6 COURANT 't Amateurtje, de Waalder toneelvereniging die al ruim 55 jaar bestaat Publiek vermaakte zich met Dolle mina^s^ De vereniging In november en maart hebben wij altijd een uitvoering. Hier voor oefenen wij ongeveer negen weken, op maandag- en donderdagavond. We hebben 35 leden waarvan ongeveer de helft spelende. Waar toneel allemaal niet goed voor is: Je bent van de straat; Het is goed voor je sociale leven; Het is heel erg goed voor je geheugen (een tekst onthouden is niet niks); Je leert er voor het voetlicht te staan; dat kan handig zijn als je in het openbaar moet spreken; Je leert samenwerken met ande ren. Maar bovenal is het gezellig. En ontzettend leuk om te doen. En om het clubgevoel te verster ken, hebben we na het toneelsei zoen een gezellig uitje. Dat varieert van puzzeltochten per tuk-tuk, auto of fiets, tot een moordspel, een ritje met de Solex, een playbackshow, een dagje Vlie land of nog veel meer leuke tocht jes. En als afsluiting altijd samen eten. Hoe zou je T Amateurtje willen omschrijven? 'Een gezellige groep, een grote fami lie, lief en leed wordt gedeeld, met een gezamenlijk doel. Proberen het beste uit jezelf te halen en streven naar een geslaagde uitvoering.' Wat is er leuk aan toneel spelen? 'Dat je in de huid van een ander mag kruipen, je proberen in te leven in de persoon die je speelt en dat je je soms ongegeneerd mag laten gaan of je vreselijk moet beheersen. Eens lekker onbeheerst kwaad worden - misschien zelfs slaan -, of je moet een onderdanig typje spelen terwijl je van nature dominante trekjes hebt. Ook niet onbelangrijk is de repetitie- tijd waarin we hard werken, veel lol hebben en heel wat aflachen om de bloopers die jullie nooit te zien krij gen.' Wat vind je je mooiste rol? Richard Eelman: de Schele in De Jantjes; Gooitzen Kedde: de Blauwe in De Jantjes; Yolanda Legierse: Blonde Greet in De Jantjes; Jan Eelman: Kromme Leendert in De Martelgang van Kromme Leendert; Karin Gaasbeek: Victorine in Gebro ken IJs; Petra Brans: Doortje in De Jantjes Ria Kleinveld: Stella in Sloep zonder Visser; Esther Bakker: Shannon in Chez Dolly Encore. Is er een stuk dat jij wel eens zou willen spelen ongeacht of dat wer kelijk mogelijk is? Richard Eelman: soldaat Chris in Miss Saigon; Jan Eelman: Soldaat van Oranje; Yolanda Legierse: Kniertje in Op hoop van zegen; Ria Kleinveld: Mama Mia regisseren; Karin Gaasbeek: als ik mag dromen, zou ik net zo goed willen zijn als Meryll Streep. Met welke bekende acteur of actrice zou je wel eens willen spe len? Jan, Richard en Gooitzen zouden wel eens met John Lanting willen spelen; Yolanda met Monique van der Ven (haar grote voorbeeld); Karin en Ria met George Clooney (alleen omdat hij zo mooi is). Welke stukken speel je het liefst? De antwoorden waren zeer uiteenlo pend van klucht tot drama en van tragedie tot blijspel. Daarom is het ook fijn dat de stukken die wij spelen variëren van Sneeuwwitje tot het dramastuk Geef mij uw hand, en van Gebroken IJs tot De Jantjes, en van De Richel tot Een trouwring mag niet knellen. Amateurtje was goed op dreef En alles wat er omheen hangt Verder moet er natuurlijk nog van alles buiten het toneel om geregeld worden. Berichten in de media dat we gaan spelen, programma's prijzen voor de verloting, adver teerders benaderen vergunning aanvragen voor de opvoering. Ook voor deze dingen kunnen we altijd rekenen op de inzet van onze leden. Er gaat heel wat vooraf aan een uitvoering. In de zomer worden door enkele leden al boekjes gelezen om een geschikt stuk te vinden. De rollen worden ver deeld en de meespelende leden krijgen de boekjes in de bus. Begin september beginnen de repetities. Eerst een paar keer gewoon aan tafel de rollen doorle zen, zodat we wat aan elkaar en de rollen gewend kunnen raken. Daar na gaan we het toneel op, wat in het begin nog een kale bedoening is, want er staat verder nog niets op. Zo begin oktober begint het te kriebelen en wordt het tijd voor de bouwactiviteiten. Onder leiding van de gebroeders Eelman wordt het decor gebouwd, wat kan variëren van een simpele woonkamer tot een kroeg, een klooster, het buiten- dek van een schip, het erf van boerderijtje of het bos van Sneeuw witje. Het vergt vaak veel denk werk, geduld en tijd, maar het resultaat mag er altijd zijn. Een woonkamer moet daarna worden behangen en geverfd en van gor dijnen worden voorzien. En dan moet de boel nog verder aange kleed worden, ledereen draagt daar zijn steentje aan bij en zo kan het gebeuren dat één van de spe lers rond de uitvoering thuis op kistjes moet zitten omdat zijn bank stel op het toneel staat. En dan de spelers; die moeten natuurlijk ook gekleed worden. Het liefst hebben ze kleding van een ander aan, want in eigen kleding voel je je niet echt iemand anders. Meestal hebben we iemand die dat voor zijn rekening neemt, en samen met de spelers de geschikte kle ding verzamelt. De vereniging heeft zelf op zolder ook wat bijzondere kleding hangen: een ouderwets politiepak, stewardessenpakjes, gekke regenjassen, avondjurken, herenpakken, oude-damesjurken enzovoorts. Ook het uiterlijk van de spelers wordt op de avond van de uitvoe ring onder handen genomen. Ze moeten ouder gemaakt worden (jonger maken is moeilijker), soms worden voorzien van een snor of baard, een andere neus, rotte tan den of een mooie puist. Wij heb ben daarvoor onze eigen grimeu- ses Voor de kapsels vragen we een kapster, want dat is toch wel een vak apart. En om het plaatje maximaal tot zijn recht te laten komen hebben we Ben Roest voor licht, geluid en technische snufjes, zoals de kook pot van Sneeuwwitje. De souffleuse, die je nooit ziet (en als het goed is ook nooit hoort), heeft een eenzame taak. Zij zit de hele avond alleen in het 'hok' en kan nooit eens meedoen met de gekkigheid die achter en op het toneel gemaakt wordt, want als iemand z'n tekst niet weet moet zij daar direct op inspringen. Maar ze is onmisbaar. De regisseur begeleidt het hele gebeuren van begin tot eind en zorgt ervoor dat de groep een mooi eindresultaat voor het voetlicht brengt. Bloopers en blauwe plekken Not done maar wel grappig was Henk Slikker die de souffleuse niet kon verstaan en ten einde raad op knieën voor het souf fleurshok ging zitten en zei: 'Thea, zeg het maar.' Of wat te denken van hilarische ver sprekingen: moet je zeggen voor hoofd, heb je het over voorhuid, en niet één keer maar tot twee keer. 't Schaamrood op de kaken. Je zit op de bank in je toneelhuiska mer en slaat dicht en wat de souf fleuse ook probeert, jij sist alleen maar tegen haar: 'Ik weet het wel! Ik weet het wel!' En vervolgens komt er niets. Petra: 'Ik speelde Doortje, de vrouw van mooie Leendert, die hardhandig met mij omging. Zo duwde hij mij over het toneel, waarbij ik moest vallen. Nu is het heel onnatuurlijk om jezelf te laten vallen. Dat moest dus goed geoefend wor den en ze werd ook echt tegen de bar gesmakt wat haar blauwe plek ken opleverde. En als je geloofwaar dig speelt, kun je meemaken dat iemand uit het publiek het toneel op komt al sje zegt dat he koffie wilt en zegt'Ik zet wel koffie.' Toneel is niet saai of oubollig Toneelspelen is een uitdaging, en wij willen de lezers uitdagen om zelf ook te gaan toneelspe len. Kom gerust eens kijken op één van onze repetities en wie weet sta je de volgende keer zelf op de planken. Meer weten? Bel ons: Gooitzen Kedde (tel. 312131) of Karin Gaasbeek (tel. 313684). Dankzij onze enthousiaste leden brengen wij binnenkort: Chez Dolly Encore. Het verhaal speelt zich af in een nachtclub en is een verhaal met een lach en een traan. Er spelen allerlei komische en minder komische zaken in deze tragikomedie. De personages zijn divers; haat, liefde, onbegrip en intriges. Ook showele menten zoals travestie en een stand-up comedian maken deze voorstelling tot een boeiend geheel. Toneelvereniging 't Amateurtje brengt dit voor u op de planken op zaterdag 17 november om 20.00 uur in dorpshuis 'De Wielewaal'.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 6