Kees Kalis halve eeuw op grote vaart 'Varen is en blijft fantastisch' AGEN 't TEXELSE 9 COURANT 'Vrijheid op zee vind je nergens anders' Cinemca Texel *ür TAX DINSDAG 23 OKTOBER 2012 'Als iedereen zeeman was, dan hadden we geen narigheid in de wereld.' Kees Kalis uit Ooste rend kan het weten, hij zit al meer dan vijftig jaar op de grote vaart. 'De romantiek van het varen is door al die regeltjes van tegenwoordig misschien wel verdwenen, maar varen is en blijft nog steeds fantastisch.' Kalis is geen man om thuis te zit ten. Sinds hij op zijn vijftiende is gaan varen, heeft hij naar schatting tachtig procent van zijn tijd op zee doorgebracht. 'Ik ben wel eens twee jaar achter elkaar weg geweest, tegenwoordig is het drie maanden op, drie maanden af.' Maar zo'n 'verplichte' vakantie duurt hem lang genoeg. 'Ik heb een afspraak met de rederij dat ze me in geval van nood kunnen bel len. Tijdens deze vakantie heb ik drie weken een klus in Trinidad gedaan en ik heb een week in Tur kije gezeten.' Op 24 oktober reist Kalis af naar China. 'Het schip ligt daar in de werf. Eerst een paar weken aan het werk in de werf en dan weer varen op de route Brazilië-Rotterdam.' 327 meter lang, 52 meter breed - ongeveer drie voetbalvelden - met een diepgang van 18,5 meter. Bea te is de naam van de echtgenote van de eigenaar van Oldendorff, de Duitse rederij waar Kalis bijna vijftig jaar in dienst is, sinds 1975 als kapitein. Verspreid over de wereld heeft deze onderneming bijna 400 vrachtschepen in de vaart. De Bea te O. vervoert ijzererts, hoofdzake lijk van Brazilië naar Rotterdam, bestemd voor ThyssenKrupp, de Duitse staalgigant in het Ruhrge- bied. Zo'n reis heen en weer duurt ongeveer zes weken. Tijd is geld, zeker in de scheep vaart. 'Vroeger lag je zomaar vijf dagen of een week in de haven. Laatst feliciteerde het overslagbe drijf me omdat ze het schip met een lading van 225.000 tonijzererts in 38 uur leeg hadden. In Brazilië laadden we maximaal 15000 ton per uur. Daarna is het meteen ver trekken geblazen. Wat dat betreft is de romantiek er wel af. Vroeger kon je zo de stad in en weer aan boord. Na "9/11" zijn de veilig heidsmaatregelen enorm aange - haald. Tegenwoordig moet je eerst langs allerlei controles.' 'Ook het varen is enorm veranderd. Vroeger kreeg je in de haven een briefje waarop stond waar je heen moest. Je had zelf te zorgen dat het schip in orde was voor vertrek en als er onderweg gecommuni ceerd moest worden, dan verliep dat via de marconist. Als kapitein zorgde je, met hulp van de staf direct onder je, dat alles liep. Er was een grote eigen verantwoor delijkheid, je moest het allemaal zelf regelen en organiseren. En vooral zelf je hersenpan gebruiken. Als we bijvoorbeeld op de Amazo ne een bepaalde boei moesten vinden, dat moest je overal reke ning mee houden. De stroming van de oceaan en voor de kust heb je van die dwarse stromingen. En in de tropen heb je vaak van dat hei ige weer, dan koersten we maar op de maan, de zon of de sterren voor een zo goed mogelijke positielijn. Uiteindelijk zag je een stipje op de radar, dat was dan de boei. Zo ging het tot in de jaren zeventig. Met de komst van satellieten is alles ver anderd. Nu varen we op GPS (tom tom).' 'Het kon gebeuren dat je in een "black spot" terecht kwam, waar door je een paar dagen met nie mand verbinding had. Heerlijk, die rust. Toen we eens van Cassa- blanca naar Melbourne voeren en we bijna veertig dagen onderweg waren, hebben we tijdens de pas sage Kaapstad onze post per boei verstuurd. Dat was toen, in de jaren zestig, de enige mogelijkheid. Om te zorgen dat de vinders onze brieven naar huis stuurden, stop ten we er drank en sigaretten bij voor de postzegels. We keken wel eerst of er een vissersbootje in de buurt was. Hennie (zijn echtgenote) was stomverbaasd toen ze mijn brief ontving. Vroeger was het ook de gewoonte dat als we de eve naar passeerden we feest vierden. Degenen die er nog nooit over waren geweest, werden gedoopt. Een hele ceremonie, met Nep tunes, waarbij je wordt ingesmeerd en uiteindelijk in het zwembad Kees Kalis (rechts) een mede-opvarende de jaren post verstuurden. belandde. Met dat soort rituelen Zo hoopte ze dat hij me aan boord hoefje tegenwoordig niet meer aan in het gareel kon houden. Maar ik te komen. kreeg een andere kapitein. We voe- Nu wordt alles voorgeschreven. ren stukgoed op een lijnschip van Regeltje zus, regeltje zo, de kapi- Europa naar de Golf van Mexico. tein heeft weinig meer te vertellen, het management bepaalt hoe het moet. Ik scheld wat af op al die regeltjes. Maar varen is en blijft nog steeds fantastisch. Die vrijheid op zee, dat vind je nergens anders.' Het stond voor Kalis al vroeg vast dat hij naar zee zou gaan. 'Ik ben geboren op Oost en ben opge groeid met de visserij. Op mijn zevende ging ik voor het eerst een week met de kotter mee. Als negenjarig jochie lieten ze mij de Door de visserij was ik bekend met de handelingen die op zee moes ten worden verricht. In dat jaar ben ik van snotaap tot matroos geko men. Dat lukte geen mens. Na dat jaar ben ik naar de Zeevaartschool gegaan. Toen wilde ik wél leren. Eerst haalde ik mijn rang van derde stuurman, toen weer twee jaar varen, daarna weer naar school voor tweede stuurman en uiteinde lijk die van eerste stuurman en mijn kapiteinsdiploma. Mijn geluk was dat ik na zo'n schoolperiode bij wacht doen. Wat van rechts komt Oldendorff steeds in de betreffen- laat je voorgaan, zeiden ze dan. de rang aan het werk kon. Veel Vanwege de "goeie" resultaten op jongens moesten in een lagere school ben ik op mijn vijftiende op rang aan het werk. In 1975 werd ik de koopvaardij gekomen. Bij de kapitein. Ik was toen 29.' rederij waar ik kwam te varen was 'Als kapitein moet je leiding geven, een neef van mijn vader kapitein, maar wel op zo'n manier dat je blijft lachen. Soms is het nodig om iemand een schop onder zijn kont te geven, dat doe ik ook. Je moet wel weten wanneer. Als iemand niet spoort, ook al is hij je beste vriend, dan moet hij op het matje komen. Je moet het uitpraten en bij je standpunten blijven. Ik heb wel met twaalf verschillende natio naliteiten aan boord gevaren. Als kapitein is dat heerlijk. Je leert er veel van en ze houden ze elkaar rustig. Op een schip is iedereen tot elkaar veroordeeld, het gaat alle maal heel vreedzaam. Het draait om respect voor elkaar. Als ieder een zeeman was, dan hadden we geen narigheid in de wereld.' Tot 1996 voer hij als kapitein over de wereld. 'Daarna heb ik nieuw bouw gedaan en projecten. In Chi na hielden we toezicht op de bouw van nieuwe schepen. Het voordeel was dat als je dan op zo'n nieuw schip voer, je bij wijze van spreken elk schroefje wist te vinden. Als iets dan niet goed functioneerde, dan merkte je dat direct. Het was een mooie tijd, maar na verloop van tijd wilde ik weer varen. Sinds 2009 vaar ik weer als kapitein.' Hij belandde zelf nooit in een nood situatie, maar ooit haalde hij tijdens een vliegende storm in de buurt van Mexico eens drie opvarenden van een catamaran die ten onder dreigde te gaan. 'Drie Amerikanen, die anders zeker zouden zijn ver dronken. We hebben ze aan boord gehaald en uiteindelijk zijn ze in Jacksonville aan land gegaan. Onderweg kregen ze alles wat hun hartje begeerde. Maar toen ik ze aan het eind vroeg of ze elk hon derd dollar in het potje voor de Duitse reddingmaatschappij wilden stoppen, vertikten ze dat. Ik kan daar nog dol over worden. Pas toen ik dreigde hun paspoorten in te houden, besloot één van hen ook maar voor de anderen te lap pen.' Als zeeman was hij vaak en lang van huis. 'Ik had het geluk dat moeders de vrouw ook graag mee vaart.' Hennie: 'Varen is super relaxed. Mensen vroegen wel: ver veel je je niet op zo'n lange reis. Nou, absoluut niet. Ik nam van alles mee, om te lezen en hand werk. Ik nam een complete naai machine mee om zomerjurken te naaien. En ik kan uren op de brug staan en naar het water kijken. Het is nooit hetzelfde, altijd weer anders. Ik heb dolfijnen langs het schip zien zwemmen, die zijn leuk hoor.' Kees: 'Toen onze zonen Stef en Niels klein waren, namen we die ook mee op reis. Dat mocht toen, tot de brugklas.' Hennie: "s Mor gens gaf ik ze les, ik had daar een speciaal lesprogramma voor. 's Middags mochten ze spelen.' Het fotoalbum toont de twee jochies in het zwembad aan boord. 'Ze von den het fantastisch.' Stef werkt inmiddels bij dezelfde rederij, en beheert als IT'er de computer- en andere verbindingen aan boord. Als vrijwilliger bij de KNRM kruipt ook bij Niels het bloed waar het niet gaan kan. Kleinzoon Eddie, die ook al bij opa aan boord is geweest, is ook besmet met het virus. Kees: 'Hij wil naar de Zeevaartschool.' Gerard Timmerman Kees Kalis, thuis bij het Koperen nachthuis, scheepvaart. Donderdag 25 oktober van 17.00 tot 20.00 uur Kindertheater Feestrestaurant Drie uur theater, pret, spanning en lekker eten gewenst Zaterdag 27 oktober Diner Cabaret ig.00 uur Uitgebreid 4-gangendiner, incl. de show €49,50 Zondag 28 oktober34.30 uur PopkoorTexel en Noisy Voices Een muzikale ontmoeting - gratis Ook voor lunch en a-la-carte! Bioscoop Eetcafé Terras nan Nieuw in Cinema Texel: Seniorenmiddag op het spel Skyfall (Première) Skyfall wordt Bcnds loyaliteit aan M getest als achteivdgen ligt, moet 007 de dreiging opsporen en vernietigen persoonlijk Hope Springs Qliw De verbouwing ffl Mystery Movie Vleugels Deze vakantie dagelijkse (kinder)matlnee voorstelling! Vroege Vogel Voorstellingen 5,50 p.p q 2 2 2 "ort,n9 met onze voordeelpas 315555 www.taxitexel.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 9