11 Jouw club n de krant TEXELSE 7 COURANT 125 jaar Texelse Courant Het verhaal van ZOUT VRIJDAG 7 DECEMBER 2012 Kunstenaarscollectief ZOUT opent op 14 december voor de vijfde keer de winterexpositie, dit jaar weer in De Hollebol aan de Parkstraat in Den Burg Oprichters Wieneke Boon en Mari an Smit van ZOUT hadden destijds voor ogen een vereniging op te richten die de belangen van de Texelse kunstenaars zou beharti gen. Dit met als directe aanleiding het niet meer bekostigen door de gemeente van de jaarlijkse exposi tie in Tusse de Banke. Nu vijfjaar later is ZOUT een bloei ende vereniging met een ledenaan tal dat gegroeid is van veertig naar bijna zeventig leden. Dat het begrip 'Texelse kunstenaars' wat ruimer is geworden - er zijn ook leden die niet permanent op Texel wonen - bevordert alleen maar de diversi teit. De vereniging bestaat uit kun stenaars uit vele disciplines zoals beeldende kunstenaars, schrijvers en cineasten. Hoe pittig ZOUT bezig is, blijkt wel uit de uitbreiding van het aantal activiteiten, zoals deelname aan het Havenvistijn, Kunst en Bro- cante op de Groeneplaats en de expositie ZomerZOUTin Bethel in Zuid-Eierland. atelierdeuren om zo 'een kijkje in de keuken van een kunstenaar' te Jolet Leenhouts Marian Smit In een eeuwenoud huisje, doorge zakte plafondbalken torsen het gewicht van de zolder, staat op de lichtblauwe keukenvloer een tafel. Onder wat boeken en cadeautjes ligt het werk waar ze aan bezig is. Vanaf een muurtje krijst een dikke getekende kat, zijn onderkin hangt over de rand. Op een volgende bladzijde springt een poes zo geschrokken op dat zijn poten alle kanten op wijzen. Jolet Leenhouts is illustrator en moet voor het einde van de maand een kinderboek afhebben én het visuele deel van de cito-toets waar kinderen getest worden op hun aanschouwelijk inzicht. Dit alles maakt ze in haar werkkamer, een aan het huis aan gebouwde kamer die overvol is met uitpuilende boekenkasten, rol len en vellen papier op stapels, planken en in dozen, onduidelijke paperassen en kwasten in potten. Dat ze, om iets te pakken over hoge wankelende stapels heen moet stappen. Het is net of hier kortgeleden een bom is geëxplo deerd, maar ze vergoelijkt dat er binnenkort een nieuwe kast komt. Ze is een middag- en avondwerker, als ze eenmaal bezig is kan ze moeilijk stoppen. Soms zou ze wil len dat ze zichzelf minder beper kingen oplegde, minder de druk voelde. Maar dan lacht ze en haalt lichtjes haar schouders op. Rebecca Geskus Els Drijver Op de uiterste hoek van Nederland woont, in de duinen aan de voet van de vuurtoren, Marian Smit. Vanuit haar atelier kijkt ze over de zee naar Vlieland. Een vissersboot haalt zijn vis op, een meeuw duikt naar beneden. Haar werktafel, die uit twee aaneengeschoven tafels bestaat, staat aan het raam met zicht op het lichtbaken waarmee ze tegenwoordig een haat-liefde- verhouding heeft. Zouden het de sterren zijn, de patronen op het strand of het ritme van de golven, die haar inspireren tot het vervaar digen van haar systematische en tegelijkertijd organische objecten? Van textiel is ze overgestapt op papier en ze maakt zeer verfijnde structuren, vroeger meer met kleur, tegenwoordig vaak wit. Eindeloos nauwkeurig knip- en snijwerk. Het moet precies worden zoals ze heeft bedacht, want als ze begint weet ze hoe het zal eindigen en als het niet perfect is start ze opnieuw. Haar favoriete gereedschap blijkt niet de schaar maar een tandarts mesje, een lancet, waarmee haar man, een voormalig tandarts, in het tandvlees van zijn patiënten sneed. Eigenlijk wilde hij liever niet dat ze het gebruikte, bang dat ze zich ermee in haar vinger zou snij den, maar dat is nooit gebeurd. En dus is het alleen de vuurtoren die bloedrood is. Expositie: 15 december 2012 t/m 3 januari 2013 Locatie: De Hollebol, Parkstraat 34 in Den Burg Openingstijden: dagelijks van II tot 18 uur. Ook open op kerst en nieuwjaarsdag, gesloten op dinsdag 18 december. Atelierroute: 27 en 28 december 2012 van II tot 17 uur Sponsors: Galerie I4-I6 PosthuysTexel.Vakantiepark De Krim Texel, Strandpaviljoen Kaap Noord. Agter Elektrotechniek, TESO, Stichting RAB, KoosVerbart Installatietechniek. Strandpaviljoen Het Strand paal 19 half De Koog. StfeRdpaviljoen Westerslag paal 15 Kunst is wat niet natuurlijk is, maar origineel, verrassend, niet voor de hand liggend, inspirerend, kritisch, tot nadenken aanzettend en in staat emotie op te wekken. WORD VRIEND VAN ZOUTTEXEL.NL! Voor 25 euro per jaar word je vriend van kunstenaarsvereniging ZOUTTEXEL.NL Wat krijg je daarvoor: - Uitnodigingen voor openingen van groepsexposities - Uitnodigingen voor het bijwonen van door leden georganiseerde informatieavonden, bijvoorbeeld in het atelier van de leden - Uitnodigingen voor door leden georganiseerde etentjes/borrels -10% korting op werk dat in een gezamenlijke overzichtsexpositie van de leden van de vereniging is tentoongesteld. - Nieuwe vrienden! Stuur je naam en de bevestiging datje vriend van ZOUTTEXEL.NL wilt worden naar: zouttexel@gmail.com Cécile de Boer Geboren en getogen Texelse, haar vader was timmerman in Den Hoorn die naast het timmeren ook tien kinderen maakte en op zijn achtent achtigste voor het eerst in het zie kenhuis kwam. Zijn dochter, die net zo productief is, had niet dat geluk. Haar leven werd voor een groot deel bepaald door de ziekte die ze kreeg toen ze negen was en die er uiteindelijk toe heeft geleid dat ze schilder is geworden. Eigenlijk had ze, net als haar zoon nu, naar de design-academie willen gaan, maar dat kon ze fysiek niet aan, een kan toorbaan was niets voor haar, schil deren echter wel. Het eerste schil derij dat ze in haar leven maakte, een aquarel van bloemen, verkocht ze direct voor tweehonderd gulden en sindsdien is de verkoop niet gestopt. Texel, het landschap en de beesten, is in veel van haar werk terug te vinden, ook werkt ze veel in opdracht. Haar werkkamer is boven in haar huis, het is er opgeruimd en op de kast staan, boven een glazen fles met liga's, de potten met kwas ten. Cécile de Boer, eigenlijk had ze liever haar meisjesnaam behouden, Cécile Bakker, heeft maar één angst: dat ze ooit haar ogen ver liest, want dan kan ze niet meer schilderen. Pieter van Schelt Dat hij niet in een tipi woont is omdat je daarin 's winters niet de warmte kunt vasthouden. Foto graaf Pieter van Schelt is geobse deerd door het tot leven brengen van een 'ruimte-ervaring'. Hij bouwt tenten in de vorm van bijvoorbeeld een pissebed of zes bladen die samen een bloem vormen. De meeste lol heeft hij als hij achter zijn 'naaimachinetje' zit. Zeven jaar geleden emigreerde hij naar Texel en stuurde niemand een verhuis bericht. Hij veegde zichzelf als het ware van de kaart, ging wonen in een huis met een kapot dak en geen ramen. De eerste winter werd hij wakker met de sneeuw op zijn dekens. Hij begon opnieuw en men moest hem maar zien te vinden. Hij weet dat hij kan overleven en niet veel nodig heeft - én ze vonden hem weer. 'Ben je op zoek naar vrijheid?' vraag ik. Hij lacht: 'In je hoofd? Is dat niet iedereen?' Maar nu ik over hem schrijf, denk ik dat het ruimte is. De ruimtes die hij maakt, de ruimte in zijn panorami sche foto's, de ruimte in het zomer huis dat hij gebouwd heeft, de ruimte van de akkers om hem heen. Leiden die misschien naar de ruimte in zijn hoofd? Mien van As Als ik haar had gezien op de haven van Oudeschild, had ik nooit gewe ten dat onder die grijze haren een gepassioneerde schilderes huisde. Ze ziet eruit als een gewone mevrouw. Maar haar vader, die haar verbood naar de academie te gaan, heeft haar drang om te schil deren niet kunnen bedwingen. Mien van As is tachtig en werkt in een garagebox. Waar bij de buren een ijzeren rolluik zit, heeft zij ramen en een glazen deur. In de hoek staat een versleten luie stoel en op de grond ligt een al even bejaard wollen tapijt. Midden in haar atelier staan drie ezels, op twee staat het werk van leerlingen en daartussen heeft ze voor de gelegenheid een van haar eigen abstracte schilderijen gezet. In een garage werken is niet haar keuze, maar ze kan, sinds ze uit haar vorige werkplaats moest, niets anders vinden. Hoewel het raam naar het noorden is gericht, reflec teert de zon tegen de muur van de overbuurman bakken vals licht naar binnen. In een lage kast staan attributen voor stillevens. Hoewel alles oud is, net als Mien, heerst er een energieke sfeer. Hoe kan het ook anders als je nog steeds bijna elke dag achter de ezel staat? Kunst is werken met je hart, hoofd en handen (Anna Sikkers) Annemieke Boelkens Doeken met donderwolken en overweldigende luchten staan langs de kant tussen getimmerde spijlen te wachten. Op de ezel bij het raam staat een olieverfschilde rij met een woeste lucht te drogen. Annemieke Boelkens is de derde generatie in haar familie die zich aan het Hollandse hemeldak waagt. Naast de kast hangt een schilderij tje van haar vader dat ik zo had aangezien voor een werk van haar. Ook haar grootvader schilderde luchten. Zelf heeft ze ook iets van een wolk. Geheel gekleed in het wit, omdat een vervelende allergie het onmogelijk maakt kleuren te dragen, zit ze midden in haar werk- De koffie klotst over de rand van haar beker, in haar lievelingsshirt zit een gat en een ezel kijkt me met droeve ogen aan vanaf een heel groot vel papier. In een voormalige bakkerswinkel in Oosterend (ik ruik de gistlucht niet, maar Rebecca Geskus wel) heeft ze haar atelier. Op de kast staan twee radio's, een bakbeest uit de jaren vijftig en een gettoblaster uit de jaren negentig van de vorige eeuw. De buitendeur staat open en de geluiden van de straat vervangen de eventuele muziek. Ze vertelt over haar werk voor de film, haar tijd bij Jiskefet, de schilderklassen met verstande lijk gehandicapten en haar werk op het Maartenhuis. De overbuurman, die jaren heeft gevist, wipt even binnen. Hij krijgt zijn kop koffie en rolt zijn shaggie voor straks. Overal hangen of staan schots en scheef tekeningen van dieren, want die komen steeds terug in haar werk. Ze had de periode van de kikker, de hond, de wolf, het asiel-dier en de ezel. 'Er moet iets gebeuren in hun ogen,' zegt ze en denkt dat binnenkort de trekvogel aan de beurt is. Zelf lijkt ze ook een soort trekvogel, met tassen vol spullen, nu geland op Texel. Ze woont in een huis waarvan ik al lang hoopte het ooit eens vanbin nen te mogen zien. Het dak van het huis is net als een van haar hoed jes. Vanuit haar grote zolderatelier kijkt Els Drijver aan twee kanten uit over het eiland. Overal staan dozen en bakken gevuld met bandjes, randjes en lapjes. Een plank boven het raam puilt uit van de lindehou ten mallen, die vol zitten met hon derden speldengaatjes. De bolhoe den, vilten herenhoeden, bolletjes en flaphoeden zelf zijn verstopt in dozen in de hal, want motjes zijn net zo hebberig als dametjes. Hoe wel ze ook klassieke hoeden heeft leren maken ligt haar voorliefde meer bij hoofddeksels die iets tus sen pet en hoed in zijn. Ze maakt ze in allerlei kleuren, vormen en materialen. Vorige week nog heeft ze op de markt in Den Hoorn een blauw gestreepte zijden stropdas gevonden die de kleur heeft van een hoed die al maanden wacht op vervolmaking. Zo zijn er meer werkstukken die geduldig wachten tot ze precies het juiste wolletje of het perfect draadje tegenkomt, haast heeft ze niet. Misschien is haar werkwijze net als het maken van wijn, het moet rijpen voor het beste resultaat. (Marianne Verhagen) Jan Jaap Waverijn In het huis van zijn overleden moe der woont en werkt Jan Jaap Waverijn. Zijn schilderijen, gesti leerde kleurrijke doeken, vormen een contrast met de bruine en beige tinten die zijn moeder hem heeft nagelaten. Haar snuisterijen zijn veelal verdwenen, hebben plaatsgemaakt voor zijn verzame lingen hebbedingetjes uit de vroe ge middeleeuwen. Zo gauw het land ontdaan is van de oogst gaat hij met zijn metaaldetector op pad. Meditatieve zoektochten naar de overblijfselen van hen die hier lang voor ons woonden. Laadjes vol met mantelsluitingen, spin-ringe- tjes, loden gewichtjes, gebroken jezusjes en andere kleine dingen die mensen nu eenmaal bij zich dragen en kunnen verliezen. Delfts blauwe scherven worden vertaald in doeken van een bij een meter. Een flard van een huis, een bloem, een molen misschien. Als grote tegels staan ze in een hoek van de kamer waar hij werkt. Zijn tafel, hij schildert plat, vertoont geen verf- vlekken maar duizenden sneden. Allemaal precies horizontaal en vertikaal. Net zo netjes gegroe peerd als zijn vondsten. In een bakje, dat ook precies haaks met de tafelrand staat, zit een vloeistof die afgewerkte motorolie blijkt te zijn en het bad is voor zijn vondst van het jaar: een eeuwenoude bronzen sierknop. Liefkozend wrijft hij hem schoon en laat het mij zien. Scan deze foto met de Layar app het boekje Wolven Ericka Voortman Vertellen over haar werk vindt ze minder fijn dat het me te laten ervaren. Ik ben nog geen drie minuten in haar dansstudio of mijn schoenen zijn uit en onder de bank geschoven, en ik sta samen met haar midden in de danszaal. Of is het een bewe gingsruimte? Over de grote spie gels langs de kant hangen lichte lappen die mijn evenbeeld ver bergen. Een zachte geur van wierook vult de rest van de kleurrijke ruimte. Op muziek begeleidt ze me dan send langs mijn organen, naar mijn spieren, naar mijn botten en mijn hart. Als ik wegzweef of even naar mijn botten terugbrengen. Naast haar danslessen en film pjes werkt Ericka Voortman ook aan haar eigen bijbel. Hij ligt in een vacht gegordeld op een kruk je. Vol met afvragingen, verbin dingen, thuiskomingen, hunkerin gen en bespiegelingen, die ze ordent in verzen en waarmee ze een glimp laat zien van haar pro testante verleden. Haar grootste verzoek aan haar god is: kon ik maar één ding. Maar ik geloof dat ik heel blij ben dat ze niet maar één ding kan, want is het niet juist haar diversiteit die haar Kunst- huys Texel zo'n rijkdom geeft? Kunst is: eigenzinnig, het resultaat van een zoektocht, een proces waarin je met het maken van je eigen werk je grenzen kunt verleggen en ook die van de kijker. kamer op een kist. Ze speelt met een al even witte rol keukenpapier, die ze gedachteloos afwikkelt en weer oprolt. Elke ochtend stapt ze met haar man, een voormalig mili tair, op de fiets en geniet van de steeds wisselende atmosfeer boven haar. Zelfs haar sterrenbeeld behoort bij het element lucht. Op de achtergrond klinkt gedempt de Ierse muziek die ze altijd draait als ze achter haar ezel zit. Alles rond om haar is zacht en licht. Maar als ze werkt dan verandert ze de kamer. Dan gaat de luxaflex muur- dicht en het speciale tl-licht aan. Dan sluit ze zich volledig af en cre- eert ze nieuwe wolkenpartijen. Threes Anna De kunstenaars die op deze pagina geportretteerd zijn, zijn leden van onze vereniging. Threes Anna maakte de beschrij vingen als kunstwerk voor een expositie in 2009. Zij maakte geen omschrijving van zichzelf, daarom doen wij dat hier: Deze kunstena res woont op Texel maar is eigen lijk een filmende wereldburger, die nu eens in Japan, dan weer in Zuid Afrika werkt. Zij is onderzoeker van (Marjoll)n Reeder) mensenlevens, dan schrijver, thea termaker, beeldend kunstenaar en cineast. Met recht een 'femina uni versalis'. Wij zijn er trots op Threes Anna in onze gelederen te hebben. Mocht u haar werk niet kennen, dan zult u toch wel de volgende titels zijn tegengekomen in de media: Het laatste Land (boek), Bird can't fly (boek en film), Silent city (boek en film), Wachten op de moesson (boek). Het bestuur

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 7