'Waarom met piepende oren naar huis?' Drukte bij Visdrive 't Skiltje TEXELSE 5 COURANT R... was eens Daar staan we weer, met de voeten in een nieuw jaar. Voeten in klom pen, laarzen, hoge hakken, gym pies, birkenstocks, werkschoenen, blote voeten, noem maar op. Voe ten die trappelen en zere voeten, die moe zijn en eigenlijk nog geen zin hebben om dat nieuwe jaar in te stappen. Soms verlangen ze terug naar wat was, vertrouwde paden, wegen van herinnering. Als je door de Warmoesstraat stap te, brandde er altijd licht in de drukkerij, was de oude Kramer heel secuur zijn letters aan het zetten, stuk voor stuk, loden letters in een houten bak, ik zie het nog voor me, een kunst, een ambacht apart. Even verder zat de rustige boek houder, niet achter een scherm, maar boven een tabellarisch kas boek, gewoon rekenen, rijen getal len, staartsommen. Achter hem de kluis, met geld in zakjes van klan ten, een sigaret in de asbak, slip over aan. Als je overstak kwam je bij kapper Schaart, z'n vrouw knipte voor en Aart maakte het af, Gewoon een tondeuse, een schaar, die ook nog door de lucht knipte. Als je klaar was mocht je een grote fles uitkiezen op het tafeltje, dan kneep hij in een soort balletje, dat sproeide een heerlijke geur in je nek. Ja, het leek eenvoudig toen, maar de tijden zijn veranderd, het digitale tijdperk met al z'n voor- en nadelen heeft ons bij de kladden gepakt; bij onze handen en voeten. We leven met de mobiele telefoon, de pc, Facebook en Twitter hebben ber gen regels gekregen, stapels papie ren en nieuwe manieren. We den ken zogenaamd ruimer in Europees verband, maar er worden steeds meer beperkingen opgelegd. De kilometers reizen de pan uit, en we moeten aan veel eisen voldoen. Het is niet vreemd, dat die voeten een beetje tegenstribbelen om dat nieuwe jaar in te stappen. Het is niet vreemd dat onze handen, ons hoofd, ja eigenlijk ons hart nog een beetje naar de eenvoudige tijd ver langt. Loslaten is moeilijk, openstaan voor het nieuwe, het onbekende nog moeilijker. Een ding blijft geluk kig altijd hetzelfde: de mens en de manier hoe hij of zij ter wereld komt. De vertrouwde geboorte beroert ons elk jaar weer. Ik luis terde op kerstavond naar het impo nerende mannenkoor. Rob Manse ontroerde met z'n prachtige stem en droeg ons naar de stal. Op tweede kerstdag zaten we in een overvolle kerk met een sfeervol concert. Naast me zat een Duits gezin, met twee kleine jongens, ik schat vier en zes jaar, en een baby. 'Wir sind mit Ferien', vertelde ze zacht, en de baby was acht Wochen. De kleine Ria zong zeer groots het Ave Maria, iedereen was muisstil, maar de baby begon te schreien. Na wat vergeefse suspo- gingen van Mutti, zoog ze op m'n pinkie en viel in slaap. Terwijl voor haar de pauken, trom mels en toeters de kerstliederen ten gehore brachten, sliep ze in de armen van d'r moeder. Vol vertrou wen, vele kilometers verwijderd van haar eigen huis, in een vreem de kerk, vol vreemde mensen, gaf ze zich over, de toekomst tege moet. Misschien moeten we dit vast hou den, koesteren, laten we als mens maar teruggaan naar onze roots en vandaar uit vol vertrouwen het nieuwe jaar in stappen. Dan wordt 2013 hopelijk een gezond,en mis schien... een lang en gelukkig jaar. Josien Afgelopen zaterdag ben ik met een aantal vrienden naar het concert van Douwe Bob in De Lindeboom geweest. De kaarten had ik al een aantal weken in huis en ik was best benieuwd naar het optreden van deze winnaar van de beste Singer- songwriter Contest. Bij de zaal aangekomen bleek het voorprogramma, met de band Intru de, al begonnen. Op zich best leuke muziek, alleen het volume stond al redelijk open. Het laatste half uur heb ik buiten de zaal gestaan van wege het harde volume. Tegen 23.45 uur was Douwe Bob klaar voor z'n optreden. Ik had stille hoop dat het volume wat lager zou uitvallen, maar kwam al snel bedrogen uit. Naar mijn gevoel werd het volume nog wat open geschroefd. De bassen dreunden door m'n lijf, kriebelden m'n maagstreek en m'n trommel vliezen wisten van alle herrie hele maal niet meer hoe ze het hadden. Nu heb ik al een beperkt gehoor, dus uit lijfsbehoud heb ik besloten dit concert te laten voor wat het was en ben naar huis gegaan. Als je dan uit betrouwbare bron hoort dat de artiesten zelf met gehoorbescherming in hun oren op het podium staan, vraag ik me af wat dat voor omgekeerde wereld is. Ongetwijfeld kent een ieder de berichten in de media aangaande gehoorschade. Vooral bij die appa raten waarbij je oortelefoontjes gebruikt, maar zeker ook bij concer ten. Waarom dat volume dan zo hard zetten? Waarom moeten de bassen door je lijf donderen? Waar om moetje met piepende oren thuis komen? Is er één artiest die mij dat duidelijk kan maken? Laat de artiesten zonder gehoorbe scherming op het podium staan, zet het volume de helft lager (dat kan echt wel; ik heb dat bij verschillende concerten meegemaakt), en volgens mij heeft iedereen dan een veel leu kere avond. Ronald Kramer, Den Burg. Naschrift: Het allerbelangrijkste is dat ik het betreur dat Ronald Kramer niet van deze band heeft kunnen genieten vanwege het naar zijn oordeel te hoge (eind) volume. Om hem een inzicht te geven in hoe deze proble men ontstaan - zeker in relatie tot de vragen die Ronald Kramer hierover heeft - hierbij een kleine, versimpel de technische uiteenzetting; Tijdens een live optreden waarbij het de bedoeling is dat een grote groep mensen de band kan 'beleven' draaien er feitelijk twee onafhanke lijke systemen; een monitor systeem en een PA (public adres) systeem. Het monitor systeem bestaat uit een aantal speakers (of in-ear systemen, wat feitelijk luxe oordoppen zijn) die de muzikanten van een mix voor zien. Deze mix wordt op het podium door de monitor-technicus gemaakt en heeft ten doel de muzikanten aldaar een dusdanig geluid te 'geven' dat zij zichzelf, maar ook elkaar goed kunnen horen en daarmee in staat worden gesteld degelijk te kunnen musiceren. Dit systeem staat nogmaals helemaal los van het zaal geluid. Met andere woorden; muzi kanten kunnen stokdoof geraken terwijl de speakers in de zaal uit staan. Het is aan de muzikanten om op een verstandige en gediscipli neerde manier met hun monitor geluid om te gaan. Zij kunnen er inderdaad voor kiezen om speciale oordoppen te gebruiken en moeten sowieso te allen tijde het monitor volume niet hoger dan strikt noodza kelijk in (laten) regelen. Sommige muzikanten kiezen voor oordopen, andere (met name vocalisten) voor in-ear systemen en anderen zweren bij een conventionele monitorspea ker. Overigens stond minder dan de helft van de muzikanten afgelopen zaterdag zonder gehoorbescher ming op het podium. Maar het aller belangrijkste in relatie tot de inge zonden brief; of artiesten nu wel of niet met gehoorbescherming spelen, dit heeft vrijwel geen invloed op het volume in de zaal. Geen omgekeer de wereld dus. De veronderstelling dat wanneer muzikanten met oor doppen spelen het zaalvolume kan worden gehalveerd gaat dan ook niet aan. Het tweedesysteem eerdergenoemd in deze uiteenzetting is het zg. PA- systeem. Dit systeem, bediend door de FOH (front of house) of zaal-tech nicus, wordt gebruikt om het publiek van geluid te voorzien. Vandaar ook de naam: Public Adres. Dit zijn in de regel zeer krachtige systemen die een enorme geluidsdruk kunnen genereren om überhaupt boven het gekwetter van het publiek uit te komen. Dit klinkt wellicht wat deni grerend, maar 1000 man publiek wat luidkeels in enigszins benevelde toe stand poogt te communiceren pro duceren gezamenlijk met gemak 80- 85 dB!! Dit is al het eerste probleem waar de zaal-technicus tegenaan loopt zonder dat de band ook maar een noot gespeeld heeft en een reden voor hem om het volume te verhogen. Wanneer iedereen in het publiek stil zou zijn (geloof me, dit is een utopie), dan zou het (eind) volu me met gemak gehalveerd kunnen worden. Dan is er nog een tweede fenomeen, namelijk de akoestische eigenschap van een zaal. De Ques tion Plaza is een prachtige zaal waar ook muzikanten graag optreden. Het heeft nog een mooi hoog podium, een bovenring en door de 'hoge' vormen is het mooi uit te lichten. Wat dat betreft heeft het een heel klein beetje weg van Paradiso Amster dam. Zonder heel uitgebreid in te gaan op de gedragingen van geluid in een ruimte is het een feit dat de Question Plaza een buitengewoon lastige akoestiek heeft in relatie tot live muziek. Hierbij is het lastig om bepaalde frequenties gelijkmatig over de zaal te verdelen. Dit is het tweede probleem waar de zaal-tech nicus tegenaan loopt. Hierin is de Question Plaza overigens niet uniek. Een derde belangrijk punt ten aan zien van hoe men geluid beleeft is dat deze beleving puur subjectief is. Waar de een met de vingers in de oren staat schreeuwt de buurman dat het harder moet. Ook is de plaats waar je in de zaal staat heel bepalend. Persoonlijk vond ik de verstaanbaarheid tijdens het optre den van Douwe Bob niet altijd even goed en kwam de prachtige meer stemmigheid niet altijd uit de verf (eigenlijk te zacht dus). Van met pie pende oren thuiskomen door het optreden van Douwe Bob was bij mij geen enkele sprake terwijl ik de kri tiek van Ronald Kramer (deels) deel, zij het vanuit een totaal ander per spectief. Subjectief dus. Het zaalge luid (ook dat van het voorprogram ma) werd overigens afgesteld door de eigen technicus van Douwe Bob. Hier heeft de organisatie en zaalei genaar tijdens het optreden vrijwel geen vat op. Tot slot wil ik benadrukken dat het ontzettend belangrijk is om het geluidsniveau bij concerten aan ban den te leggen en dat ik het met Dhr. Kramer hierin meer dan eens ben. De Nederlandse regering zal in navolging op de door ons omrin gende landen straks vrijwel zeker de 100 dB norm gaan hanteren, in plaats van de eerder voorgestelde 103 dB norm (dit is twee keer zo hard). Organisatoren spreken nu al van een onwerkbare situatie wan neer dit voorstel er doorheen komt aangezien (pratend) publiek bij grote evenementen zelf al met gemak de 90 dB overschrijdt. De bezoeker kan zichzelf ook speciale oordoppen bij de audicien laten aanmeten om zeker van bescherming te zijn tijdens concerten. Je weet maar nooit wie er achter de knoppen zit niet waar?? Ronald Kramer geeft feitelijk input aan dit landelijke debat, en dat is goed. Namens Clubtour Texel, Jeroen Schoo De jaarlijkse Visdrive, waarbij kla verjassers strijden om maaltjes vis, lokte vrijdagavond heel wat lief hebbers naar 't Skiltje in Oude- schild. Maar liefst 38 koppels deden mee en noopten de organi satie er in allerijl tafels en stoelen bij te zetten. Zelfs op het toneel werd gekaart. Het werd een gezel lige avond met gemiddeld hoge scores. Bas Tromp en Frans Stark staken met kop en schouders boven de rest uit en behaalden maar liefst 8040 punten, met een hoogste score van 2817. Tiny en Theo Bakker eindigden met 7107 punten op de tweede plaats. Good- old Tiny Kok en haar maat Fenny van Exel werden met 6886 punten derde. Aan de verloting leek geen einde te komen, want dank zij de gerookte én verse vis van vier verschillende kotters gingen velen met een prijs naar huis. Dirk van Liere en Jaap Tuitman zorgden voor de vis en Simon Dros voor de rest van de prijzen. ZDH trakteerde leden, vrijwilli gers, sponsors en anderen die de vereniging een warm hart toedra gen zaterdag op een bijzondere avond. Internationaal scheids rechter Bas Nijhuis en assistent- scheidsrechter Coen Droste ver telden voor een bomvolle kantine op cabareteske wijze over hun vak. Daarbij kwamen tal van facetten aan de orde, waaronder de rol van de media, de druk van een vol stadion, hun relatie met spelers en trainers en het nemen van beslissingen die soms niet juist blijken. (Foto Wilem Sangets) Eén van de hoogtepunten van de avond was een quiz waarbij het publiek na het bekijken van filmpjes moest bepalen of het buitenspel was of niet. Met een knipoog naar het spel Petje op, petje af uit het tv-programma Holland Sport werd daarbij al dan niet een vlag omhoog gehouden. Ook wethouder Hennie Huisman (links) deed mee. Kok Herre Oosterhaven van rötisserie 't Kerckeplein in Oosterend bereidt zijn producten van vlees van boerderij Hoogvliet. Tijdens de open dag zaterdag konden bezoekers er van proeven. Het optreden van Intrude zaterdag in Question Plaza. Stefanie de Wit in actie met een paar peuters in het gymzaaltje van de Olmenhoeve in Den Burg. De Wit wordt één van de gezichten van het peuterspeelzaalwerk van de nieuwe Stichting Peuterplezier Texel. DONDERDAG 3 JANUARI 2013 Buitrug Via dit briefje wil ik graag al die mensen die zich hebben ingezet om de buitrug te redden heel har telijk bedanken. Hulde voor al die mannen, 's Avonds in dat ijskoude water, in deze toch harde tijd dat mensenlevens vaak niet tellen. En dan zijn er toch nog mensen die zich inzetten voor dat dier. Gewel dig, dat geeft de burger weer moed! J.F. de Jong-van der Genugden, Amstelveen. Weel wint weer na kraaienvlucht Nauwelijks werd in het openbaar de vraag gesteld waar biljarter Cees Weel bleef of de geduchte Cocksdorper liet zich in al zijn kracht zien. Als beginnend voge laar heeft hij kennelijk het geslacht Corvus goed bestudeerd, want waar een geluksballetje voorheen een witte raaf was, vlogen nu zijn kraaien in wilde vluchten rond. In de prestigieuze Kerstcompetitie van De Doorstoot versloeg hij in de finale de losgebroken Jan Heems kerk, die door onopgehelderde oorzaak de laatste weken in goede vorm steekt en bedreven als een Oosterse tapijtverkoper al zijn tegenstanders oprolde. Op Cees Weel na. Klaverjassen voor goed doel In De Witte Burcht aan de Molen straat in Den Burg wordt dinsdag 8 januari voor de vierde maal dit sei zoen geklaverjast voor het goede doel. De drive, met vaste maat, begint om 20.00 uur. Aansluitend is er een verloting met leuke prijzen. Het inschrijfgeld bedraagt €3,50 per koppel. De gehele netto-opbrengst wordt komend voorjaar, aan het eind van de achtste en laatste drive, evenre dig verdeeld over enkele goede (Texelse) doelen. Kennisquiz 2013 gaat niet door De Texelse Nieuws- en Kennisquiz 2013 is afgelast. Het ontbreekt de organisatie aan voldoende beschik bare tijd om de quiz voor te berei den. De nieuws- en kennis zou anders plaats hebben gevonden op zondag 13 januari in De Koog. Bedoeling is de quiz, die sinds een paar jaar in januari wordt gehou den, in 2014 een vervolg te geven. Gebruikers strand krijgen geld terug 350 tot 400 Mensen met een strandhuisje krijgen van de gemeente circa €36,- terug. Ach teraf is gebleken dat ze in 2010 en 2011 teveel hebben betaald. Bij het vaststellen van de Strand- nota vorig jaar is besloten om de kosten van het strand te verdelen tussen de gemeente en de gebrui kers In 2012 zijn de tarieven ver laagd, over 2010 en 2011 wordt het teveel betaalde geld terugbe taald. De gebruikers zijn niet alleen de strandexploitanten, maar ook degenen met een strandhuisje. Het is de bedoeling om het bedrag in de week van 7 januari 2013 terug te storten op de bankrekening waarvan destijds de bijdragen zijn betaald. Voor meer informatie over het terug te betalen bedrag kunt u contact opnemen met mevrouw L. Witte via telefoonnummer 14 0222. Stichting Kerken en Minima Texel Hulp aan Texelaars in financiële nood Spangerweg 10 1793 EH De Waal Tel. 31 29 83 Bankrek. 36.25.99.343

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2013 | | pagina 5