AGENDA Cinema "n?xe»l *V Les Misérables Alle facetten Kleinkunst in Klif 12 CULTUUR J/ïaUBlIJKSE tMTWEBISMl Mïm T. V/ïn "Btm 0222-312000 Sophie Wolke verraste de jury en ging door naar de halve finale. Cinema Texel: zorg op zich neemr van Cosette. de dochter vi Les Misérables is genomineerd voor 8 Oscors1 Beste Vrouwelijke Bijrol en Beste Film. van de jonge Pi Regisseur, Beste 13.00/20.30 13.00/20.3C Vrijdag 18 januari - 20.30 uur Jan Rot - "De grote Jan Rot show" Jan Rot live is een unieke ervaring: "ijzersterk... intens... ontspannen..." (Telegraaf) Entree €16,00, diner vooraf mogelijk, reserveren gewenst. Vrijdag 25 januari k Cabaret Johan Goossens met "Leer mij de mensen tennen" ^Soft, innemend en snoeihard'- Dagblad van het Noorden. Aanvang: 20.30 uur. Entree €16,00, diner vooraf mogelijk, reserveren gewenst. Ra. 0222 - 319633 of reserveer online! rsMrqyj ',Ji5 i'J info@kUfl2.nl WWW.klifl2.nl FgyJVofl Torie^lv-eretiufUuf oj> 19 ew 26januari O/.s. CjespeelcL wordt het stuk, Een/ klucht vzuv CarL Slotboom'. I Aanvang 20.00 uur Uo ITPCJKIPSHCM® TT SKttTTE I Kaarten/ a De- Kuy terstraat 118, tel. 313 008. Voor een veilige avond uit! JONG THEATERTALENT STRIJKT NEER IN DEN HOORN Première film Handenvol De film Handenvol waarin Texelse senio ren verteilen over hun leven en werk in de vorige eeuw gaat op 25 januari in premi ere in Cinema Texel. Handenvol omvat persoonlijke verhalen en herkenbare beelden over de arbeid van alledag. Op zee, op de boerderij, in het huishouden, de verpleging, of bij een be drijf. Een beeld van een generatie die vaak weinig keus had om te worden wat ze wil den. De omstandigheden lieten doorleren vaak niet toe. Er werd voor ze beslist. 'Een grotere tegenstelling met de toekomst dromen van de hedendaagse jeugd is nauwelijks denkbaar.' In de film worden de verhalen van senioren afgewisseld met flitsen van kinderen die vrijmoedig vertellen wat ze later willen worden. Handenvol is een uitgave van de Stichting Ajuin. Het initiatief is van Anneke Berg huis die verteltheater op Texel groot heeft gemaakt. Zij maakte de film samen met Jaap Eelman. De 'filmsterren'zijn Texelse senioren die eerder meewerkten aan ver teltheater. U zult er vast wel een paar van kennen. Handenvol is een verzameling verhalen over de arbeid van alledag, verteld door gewone, heel bijzondere mensen. De film gaat op 25 januari in première bij Cinema Texel voor een besloten publiek (alleen voor genodigden). Daarna is de dvd te koop, o.a. bij de Texelse boekhandels, bij Kaap Skil en bij het Cultuurhistorisch Mu seum. Ook kunt u de dvd rechtstreeks be stellen via de website van Stichting Ajuin (www.stichtingajuin.nl). Prijs €12.50, exd. verzendkosten. De band tussen theater Klif 12 in Den Hoorn en het Klein kunstfestival is innig, voor 24ste keer streek het jonge talent op neer op Texel, om de podiumkunsten te vertonen voor het oog van kritische jury en zo'n trouw publiek dat je haast van een jaarlijkse reünie kunt spreken. Dinie Winters (83) was er alle keren bij en mag op kosten van de organisatie de finale in het hoofdstedelijke De La Mar-theater bij wonen. Veel grote namen uit de huidige cabaret- en klein kunstwereld begonnen ooit in deze rondreizende kweekvijver. Claudia de Breij, Thomas Acda, Maarten van Roozendaal en Stef Bos zetten hier ooit hun eerste schreden. Er hing dus veel vanaf voor de aanstor mende generatie kleinkunstenaars, die instromen in een tijd dat de subsidies op drogen en veel theaters experimenten uit de weg gaan en voor zekerheid kiezen. Negen jonge talenten vertoonden hun kunsten, die zaterdagavond zouden ho ren welke zes er doorgaan naar de halve finale en begeleiding krijgen bij hun tour nee door het land. Een vijfkoppige jury, onder voorzitterschap van Pieter van Em- pelen, met onder meer Martin van Waar- denberg, vooral bekend van het duo Sjaak en Freek van de Gamma, maar ook een cabaretier die zijn sporen op het toneel heeft verdiend. Kleinkunst moet niet worden verward met cabaret. We praten hier over podi umkunst, geen komedianten die grossie ren in grappen, die je een half uur schud debuiken bezorgen. Hier telt het verhaal, dat als een rode draad door het optreden moet lopen. Het moet origineel zijn, ver rassend, krachtig, scherp, met vaart ge bracht en getuigen van lef. Afwisselend was het zeker, elke avond drie optredens, waarbij veel shows draaiden om het ego van de betreffende kleinkunstenaars. Vaak doorspekt met zelfspot. Zoals de piasconference waarin Hilke Bierman, tot in detail verhaalde over de ongemak ken die ze ervaart op het toilet. Of de gêne van Cortijn Tonkes bij zijn aankoop van een pakje condooms. Sommigen be perkten zich tot een soort stand up-act, andere zongen er bij, speelden piano of combineerden dit. Opvallend was dat de actualiteit ontbrak in de voorstellingen. Inkoppertjes zoals over de 'Speld', de die ren van Kotexen de buitrug, waarmee het lokale publiek makkelijk aan het lachen kon worden gebracht, bleven ongebruikt. De teksten lagen kennelijk al een tijdje klaar. Spreekstalmeester en oud-deelne mer Nina de la Croix oogstte met haar aanstekelijke presentaties veel succes. Als single mocht ze na afloop een keus maken uit een groepje Texelse mannen. Haar hart werd gestolen door Erik Zethof, de Klifmedewerker die met zijn Phil Bloe- mendaalstem en ter plekke bedachte kwinkslagen de showstal. Voorzitter Van Empelen memoreerde hoe hij tijdens de drie avonden alle facetten uit de kleinkunst voorbij had zien komen. De grote vraag was: wie mag door en wie niet? Daarover werd flink gespeculeerd, leder had zijn of haar voorkeuren, een ge sprek tussen twee toehoorders leerde dat de beleving van een voorstelling zelfs vol ledig tegenstrijdig kan zijn. Nina de Kom, José Schuringa, Yentl en De Boer, Hilke Bierman, Sophie Wolke en Cortijn Tonkes gaan door naar de halve finale. Een teleur stelling voor de 19-jarie Milan Sékeris, die dit na afloop verwerkte met een glas bier. Waar juiy's in het verleden vernietigend konden oordelen over minder succesvolle kleinkunstenaars en soms zelfs het advies gaven om een ander vak te zoeken, was Van Empelen nu redelijk mild. Kritisch, maar ook met goedbedoelde adviezen. Milan kreeg te horen dat zijn programma leed onder overdrijving. 'Teveel van het zelfde, en een zeker narcisme. Behulp zaam kan zijn om, met Milans talent, de onderwerpen meer buiten zijn eigen we reld te zoeken.' Gerard Timmerman Veel bezoekers op open dag 150-jarige kerk Naar schatting vier- a vijfhonderd men sen bewonderden zaterdag het interieur en de uitgestalde relikwieën van de RK kerk in Den Burg. Speciaal voor de gelegenheid waren glim mende kelken en fraaie monstrans uit de kluis tevoorschijn gehaald. Vooral de vergulde monstrans - een ver sierde houder waarin tijdens kerkvierin- gen de hostie werd vertoond - trok de aan dacht. In het smeedwerk zijn geschonken oorbellen en spelden van Texelse kappen verwerkt. Andere bijzonderheden tijdens de open dag waren diverse vaandels die vroeger bij processies werden meege voerd. Waardering was er voor de uitste kende staat van het kerkgebouw. Met het oog op het jubileum was dat zowel van buiten als van binnen grondig opgeknapt, zoals de restauratie van alle glas-in-lood ramen. De kleurrijke voorstelling van de patroonheilige, Johannes de Doper, werd daarbij nog overtroffen door het monu mentale Jozefraam. Extra attracties wa ren het orgelspel van Dyo Wassink, die alle klanken uit het driedubbele klavier haalde, en de mogelijkheid om de gewel ven te beklimmen. Voor de kerk was het een geslaagde start van het jubileumjaar ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan. Volgende activitei ten zijn o.a. een nostalgische avond op za terdag 9 februari in de 'Witte Burcht' en een kerkenveiling op zaterdag 20 april. Geen grappen over De speld in de hooiberg en de buitrug, de voorstellingen die de revue passeerden op het Amsterdams Kleinkunst Festival donderdag, vrijdag en zaterdag draaiden vooral om de kleinkunstenaars zelf.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2013 | | pagina 9