AGENDA
Cinema "n?xe»l *V
Les Misérables
Alle facetten Kleinkunst in Klif 12
CULTUUR
J/ïaUBlIJKSE tMTWEBISMl
Mïm T. V/ïn "Btm
0222-312000
Sophie Wolke verraste de jury en ging door naar de halve finale.
Cinema Texel:
zorg op zich neemr van Cosette. de dochter vi
Les Misérables is genomineerd voor 8 Oscors1
Beste Vrouwelijke Bijrol en Beste Film.
van de jonge Pi
Regisseur, Beste
13.00/20.30 13.00/20.3C
Vrijdag 18 januari - 20.30 uur
Jan Rot - "De grote Jan Rot show"
Jan Rot live is een unieke ervaring:
"ijzersterk... intens...
ontspannen..." (Telegraaf)
Entree €16,00, diner vooraf
mogelijk, reserveren gewenst.
Vrijdag 25 januari k
Cabaret Johan Goossens met
"Leer mij de mensen tennen"
^Soft, innemend en snoeihard'- Dagblad van
het Noorden.
Aanvang: 20.30 uur. Entree €16,00, diner
vooraf mogelijk, reserveren gewenst.
Ra. 0222 - 319633 of reserveer online! rsMrqyj
',Ji5 i'J info@kUfl2.nl WWW.klifl2.nl FgyJVofl
Torie^lv-eretiufUuf
oj> 19 ew 26januari O/.s.
CjespeelcL wordt het stuk,
Een/ klucht vzuv CarL Slotboom'.
I Aanvang 20.00 uur Uo
ITPCJKIPSHCM® TT SKttTTE
I Kaarten/ a
De- Kuy terstraat 118, tel. 313 008.
Voor een veilige avond uit!
JONG THEATERTALENT STRIJKT NEER IN DEN HOORN
Première film
Handenvol
De film Handenvol waarin Texelse senio
ren verteilen over hun leven en werk in de
vorige eeuw gaat op 25 januari in premi
ere in Cinema Texel.
Handenvol omvat persoonlijke verhalen
en herkenbare beelden over de arbeid van
alledag. Op zee, op de boerderij, in het
huishouden, de verpleging, of bij een be
drijf. Een beeld van een generatie die vaak
weinig keus had om te worden wat ze wil
den. De omstandigheden lieten doorleren
vaak niet toe. Er werd voor ze beslist. 'Een
grotere tegenstelling met de toekomst
dromen van de hedendaagse jeugd is
nauwelijks denkbaar.' In de film worden
de verhalen van senioren afgewisseld
met flitsen van kinderen die vrijmoedig
vertellen wat ze later willen worden.
Handenvol is een uitgave van de Stichting
Ajuin. Het initiatief is van Anneke Berg
huis die verteltheater op Texel groot heeft
gemaakt. Zij maakte de film samen met
Jaap Eelman. De 'filmsterren'zijn Texelse
senioren die eerder meewerkten aan ver
teltheater. U zult er vast wel een paar van
kennen.
Handenvol is een verzameling verhalen
over de arbeid van alledag, verteld door
gewone, heel bijzondere mensen. De film
gaat op 25 januari in première bij Cinema
Texel voor een besloten publiek (alleen
voor genodigden). Daarna is de dvd te
koop, o.a. bij de Texelse boekhandels, bij
Kaap Skil en bij het Cultuurhistorisch Mu
seum. Ook kunt u de dvd rechtstreeks be
stellen via de website van Stichting Ajuin
(www.stichtingajuin.nl).
Prijs €12.50, exd. verzendkosten.
De band tussen theater Klif 12 in Den
Hoorn en het Klein kunstfestival is innig,
voor 24ste keer streek het jonge talent op
neer op Texel, om de podiumkunsten te
vertonen voor het oog van kritische jury
en zo'n trouw publiek dat je haast van
een jaarlijkse reünie kunt spreken. Dinie
Winters (83) was er alle keren bij en mag
op kosten van de organisatie de finale in
het hoofdstedelijke De La Mar-theater bij
wonen. Veel grote namen uit de huidige
cabaret- en klein kunstwereld begonnen
ooit in deze rondreizende kweekvijver.
Claudia de Breij, Thomas Acda, Maarten
van Roozendaal en Stef Bos zetten hier
ooit hun eerste schreden.
Er hing dus veel vanaf voor de aanstor
mende generatie kleinkunstenaars, die
instromen in een tijd dat de subsidies op
drogen en veel theaters experimenten uit
de weg gaan en voor zekerheid kiezen.
Negen jonge talenten vertoonden hun
kunsten, die zaterdagavond zouden ho
ren welke zes er doorgaan naar de halve
finale en begeleiding krijgen bij hun tour
nee door het land. Een vijfkoppige jury,
onder voorzitterschap van Pieter van Em-
pelen, met onder meer Martin van Waar-
denberg, vooral bekend van het duo Sjaak
en Freek van de Gamma, maar ook een
cabaretier die zijn sporen op het toneel
heeft verdiend.
Kleinkunst moet niet worden verward
met cabaret. We praten hier over podi
umkunst, geen komedianten die grossie
ren in grappen, die je een half uur schud
debuiken bezorgen. Hier telt het verhaal,
dat als een rode draad door het optreden
moet lopen. Het moet origineel zijn, ver
rassend, krachtig, scherp, met vaart ge
bracht en getuigen van lef. Afwisselend
was het zeker, elke avond drie optredens,
waarbij veel shows draaiden om het ego
van de betreffende kleinkunstenaars.
Vaak doorspekt met zelfspot. Zoals de
piasconference waarin Hilke Bierman,
tot in detail verhaalde over de ongemak
ken die ze ervaart op het toilet. Of de
gêne van Cortijn Tonkes bij zijn aankoop
van een pakje condooms. Sommigen be
perkten zich tot een soort stand up-act,
andere zongen er bij, speelden piano of
combineerden dit. Opvallend was dat de
actualiteit ontbrak in de voorstellingen.
Inkoppertjes zoals over de 'Speld', de die
ren van Kotexen de buitrug, waarmee het
lokale publiek makkelijk aan het lachen
kon worden gebracht, bleven ongebruikt.
De teksten lagen kennelijk al een tijdje
klaar. Spreekstalmeester en oud-deelne
mer Nina de la Croix oogstte met haar
aanstekelijke presentaties veel succes.
Als single mocht ze na afloop een keus
maken uit een groepje Texelse mannen.
Haar hart werd gestolen door Erik Zethof,
de Klifmedewerker die met zijn Phil Bloe-
mendaalstem en ter plekke bedachte
kwinkslagen de showstal.
Voorzitter Van Empelen memoreerde hoe
hij tijdens de drie avonden alle facetten
uit de kleinkunst voorbij had zien komen.
De grote vraag was: wie mag door en wie
niet? Daarover werd flink gespeculeerd,
leder had zijn of haar voorkeuren, een ge
sprek tussen twee toehoorders leerde dat
de beleving van een voorstelling zelfs vol
ledig tegenstrijdig kan zijn. Nina de Kom,
José Schuringa, Yentl en De Boer, Hilke
Bierman, Sophie Wolke en Cortijn Tonkes
gaan door naar de halve finale. Een teleur
stelling voor de 19-jarie Milan Sékeris, die
dit na afloop verwerkte met een glas bier.
Waar juiy's in het verleden vernietigend
konden oordelen over minder succesvolle
kleinkunstenaars en soms zelfs het advies
gaven om een ander vak te zoeken, was
Van Empelen nu redelijk mild. Kritisch,
maar ook met goedbedoelde adviezen.
Milan kreeg te horen dat zijn programma
leed onder overdrijving. 'Teveel van het
zelfde, en een zeker narcisme. Behulp
zaam kan zijn om, met Milans talent, de
onderwerpen meer buiten zijn eigen we
reld te zoeken.'
Gerard Timmerman
Veel bezoekers op open dag 150-jarige kerk
Naar schatting vier- a vijfhonderd men
sen bewonderden zaterdag het interieur
en de uitgestalde relikwieën van de RK
kerk in Den Burg.
Speciaal voor de gelegenheid waren glim
mende kelken en fraaie monstrans uit de
kluis tevoorschijn gehaald.
Vooral de vergulde monstrans - een ver
sierde houder waarin tijdens kerkvierin-
gen de hostie werd vertoond - trok de aan
dacht. In het smeedwerk zijn geschonken
oorbellen en spelden van Texelse kappen
verwerkt. Andere bijzonderheden tijdens
de open dag waren diverse vaandels die
vroeger bij processies werden meege
voerd. Waardering was er voor de uitste
kende staat van het kerkgebouw. Met het
oog op het jubileum was dat zowel van
buiten als van binnen grondig opgeknapt,
zoals de restauratie van alle glas-in-lood
ramen. De kleurrijke voorstelling van de
patroonheilige, Johannes de Doper, werd
daarbij nog overtroffen door het monu
mentale Jozefraam. Extra attracties wa
ren het orgelspel van Dyo Wassink, die
alle klanken uit het driedubbele klavier
haalde, en de mogelijkheid om de gewel
ven te beklimmen.
Voor de kerk was het een geslaagde start
van het jubileumjaar ter gelegenheid van
het 150-jarig bestaan. Volgende activitei
ten zijn o.a. een nostalgische avond op za
terdag 9 februari in de 'Witte Burcht' en
een kerkenveiling op zaterdag 20 april.
Geen grappen over De speld in de hooiberg en de buitrug, de voorstellingen die de revue passeerden op het Amsterdams Kleinkunst
Festival donderdag, vrijdag en zaterdag draaiden vooral om de kleinkunstenaars zelf.