'Geld besparen door rijden in deelauto1 2 EERST Project Gouden Driehoek voltooid Parkeren op plek laadpaal Namen enquête niet openbaar Ze zijn allemaal vrolijke mensen AED-netwerk maakt dorpenronde www.texelsecourant.nl VRIJDAG 18 JANUARI 2013 PROEF MET DELEN VAN ELEKTRISCHE WAGEN Hij moet van te voren worden gereserveerd, maar daarna is hij voor €2,50 per uur beschikbaar om te rijden. Sinds een paar dagen beschikt Texel over een elektrische deelauto om ervaring op te doen met het delen van auto's. De auto staat op het parkeerterrein te genover het gemeentehuis in Den Burg. Hij is er neergezet door Urgenda Texel dat de komende maanden wil ontdekken hoe het gebruik in de praktijk uitpakt. Urgenda heeft de auto, een Mitsubishi iMiev, geleend van de stichting zOem in Den Bosch. Dat is een stichting die zich al langer bezig houdt met het delen van auto's. De organisatie My wheels zorgt voor het reserveringssysteem op internet. Belangstellenden kunnen zich via www. deelautotexel.nl aanmelden als gebruiker en de wagen reserveren. Op de site is ook te zien wanneer hij wel en niet beschik baar is.'Via de telefoon in je broekzak heb je de auto binnen handbereik.' De deelauto werd woensdag officieel in gebruik genomen door burgemeester Francine Giskes. Zij liet zien hoe gebrui kers, na registratie en reservering, met een pasje in de auto kunnen komen. Het pasje moet gescand worden tegen een vignet achter de voorruit. Daarna gaat de deur open. De start werd bijgewoond door Henry Mentink die landelijk als 'aartsvader' van deelautosystemen geldt. Hij begon in 1993 met één auto die door drie gezinnen werd gedeeld en een paar jaar later had hij zes auto's onder zijn hoede die door veertig gezinnen werd gebruikt. Dat was voor hem het moment om Mywheels op te richten. Volgens Mentink kan een deelauto in teressant zijn voor mensen die jaarlijks onder de 10.000 km blijven. Hij rekende voor dat overstappen op een deelauto tot €120,- per maand kan besparen. Het zelfde geldt volgens hem voor mensen die een tweede auto hebben. Mentink wees erop dat gebruik van een deelauto over het algemeen leidt tot minderen bewus ter gebruik van een auto. Enit Scholtens van Urgenda Texel liet we ten de komende maanden graag van an deren te horen hoe de deelauto bevalt. Ze wil de wagen na Den Burg ook in de bui tendorpen neerzetten om daar ervarin gen op te doen. Volgens Scholtens is het de bedoeling dat het systeem gaat groeit in omvangen dat particulieren ook auto's voor het project beschikbaar stellen. Don derdag 24 januari is er om 20.00 uur een informatiebijeenkomst over de deelauto in De Lindeboom in Den Burg. Het project wordt gesteund door Rabo bank Noord-Holland Noord en de ge meente. Fenneke Krafft van de Rabobank liet weten dat er bij de bank ook al auto's worden gedeeld door medewerkers en dat dit goed bevalt. Burgemeester Gis kes haalde in herinnering hoe zij vroeger in een kibboets eveneens al ervaring met een gezamenlijke auto opdeed. Zij prees de bevlogenheid van Mentink en zijn vaardigheid om nieuwe ontwikkelingen in een vroeg stadium aan te voelen. De Texelse elektrische deelauto heeft een actieradius van 80 tot 120 kilometer. Dat is afhankelijk van de manier waarop de wagen wordt gebruikt. De auto geeft zelf aan hoeveel km er nog mee kan worden gereden. Opladen kost een paar uur. Ge bruik kost €2,50 per en maximaal €25,- per dag. Zaken als verzekeringen, belas tingen en onderhoud worden geregeld door de beheerder van de auto. Er staan geregeld geparkeerde auto's op de plekken met laadpalen voor elektri sche auto's. Dat werd woensdag opgemerkt tijdens de presentatie van de eerste Texelse elektri sche deelauto. Wanneer zo'n plek wordt bezet door een gewone wagen, is het lastig om elektrische wagens op te laden. Burgemeester Francine Giskes zegde toe het probleem te bekijken. Henry Mentink, deskundige op het ge bied van deelauto's, deed de suggestie een groot kruis op parkeervakken met een laadpaal te zetten. Er werd eveneens voorgesteld om via de parkeerverorde- ning aan een oplossing te werken. Er staan verspreid over het eiland inmid dels 19 publieke laadpalen op Texel. Al leen in Oudeschild is het nog niet gelukt er een neer te zetten. Het aantal elektri sche wagens op het eiland is groeiende. Er loopt al een tijdje een proef met elek trisch vervoer waar vijf ondernemers aan mee doen, TexelEnergie heeft het ko mende halfjaar drie elektrische Nissan's waarmee iedereen een keer kan rijden en de elektrische deelauto is erbij gekomen. Bij het Waddenfonds loopt momenteel ook een aanvraag voor de aanschaf van 67 elektrische auto's voor de Waddenei landen waarvan veertig voor Texel. De gemeente heeft de namen van bewo ners van Oudeschild die een enquêtefor mulier invulden over de inrichting van de Heemskerckstraat op terechte gronden niet vrijgegeven. Aldus oordeelt de commissie Bezwaar schriften na een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur door enkele bewoners naar aanleiding van het ver- keersbesluit. De bewoners wilden de beschikking hebben over de volledig in gevulde geretourneerde enquêteformu lieren. Het college heeft deze toegezon den, maar de namen en de huisnummers onleesbaar gemaakt. Met dit laatste wa ren de aanvragers het niet eens. De aanvragers claimen dat zij alle gege vens nodig hebben om te kunnen beoor delen of het col lege juist heeft gehandeld. B en w voeren aan dat de namen en huis nummers onleesbaar zijn gemaakt ter bescherming van de persoonlijke levens sfeer van de mensen die de formulieren hadden ingevuld. Er was ook toegezegd dat vertrouwelijk met deze gegevens zou worden omgegaan. De commissie ziet niet in waarom de aan vragers ook de namen en de huisnum mers nodig hebben voor hun beoorde lingen en vindt dat bescherming van de persoonlijke levenssfeer zwaarder weegt. 'We moeten de geschiedenis niet afslui ten, maar juist aandacht aan schenken aan het rijke historische leven van Texel.' Met die woorden nam wethouder Eric Hercules woensdagmorgen de gerestau reerde Wezen putten officieel in gebruik. Door het oppompen van het oerhouden- de drinkwater dat bemanningen van de VOC-vloot eeuwen geleden op hun reizen naar de Oost voor uitdroging en ziekte behoedde, was tevens de symbolische afsluiting van het project Gouden Drie hoek. 'Het project heeft veel gebracht.' Daarmee doelde Hercules niet alleen op de nieuw opgemetselde putten, de luiken met kijkrooster, de hekken er omheen, het straatwerk, het bankje, het informa tiepaneel en de nieuwe houten goot naar de Skilsloot. In het gebied tussen de We zen putten, De Schans en Kaap Skil wordt de geschiedenis op meerdere informatie panelen belicht. Er staan picknickbanken, er is een wandelroute aangelegd en ook het nieuwe fietspad langs en rond de Re doute is gekoppeld aan de Gouden Drie hoek. Het moet er aan bijdragen dat dit stuk van de Texelse geschiedenis beter zichtbaar en toegankelijker wordt, waar- De Stichting AED Texel maakt de komen de weken een ronde langs de dorpen om promotie te maken voor het AED-net- werk. Dat gaat begin februari in de lucht en de stichting heeft nog nieuwe vrijwil ligers nodig. De eerste bijeenkomst is maandagavond in dorpshuis De Wielewaal in De Waal. Die begint om 20.00 uur. Donderdag 24 januari is er een bijeenkomst in Ooste rend, gevolgd door Oudeschild (maandag 28 januari), De Cocksdorp (dinsdag 29 januari), De Koog (woensdag 30 januari), Den Burg (maandag 4 februari) en Den mee wordt ingespeeld op de toenemende belangstelling van toeristen voor cultuur en historie. Hercules memoreerde de belangrijke betekenis van de Texelse Rede, zo'n vier honderd jaar geleden. 'Het Schiphol' van de Gouden Eeuw. 'Van hieruit gezien zag je toen een woud aan fokkemasten, be zaanmasten, kluiverbomen, kruiszeilen, gaffelzeilen, razeilen, fregatten, fluitsche pen, hoekers, galjoten, brigantijnen en barkassen.' Veelzeggend was de gebeurtenis in 1593, toen de Amsterdamse koopman Roemer Visser volgens de overlevering tijdens de stormachtige kerstnacht 40 koopvaardij schepen verloor. Hij vernoemde er zelfs zijn dochter naar: Maria Tesselschade. De afsluiting van het project Gouden Driehoek betekent overigens niet dat alle plannen zijn gerealiseerd. De voorgeno men aankoop van Brakenstein, om er een theehuis annex informatiecentrum van te maken en de Franse tuin in ere te herstel len, is er om uiteenlopende reden (nog) niet van gekomen. Hercules dankte acht instanties voor hun medewerking aan het project. Hoorn (woensdag 6 februari). Alle bijeen komsten beginnen om 20.00 uur in de dorpshuizen. De informatieavond in Den Burg vindt plaats in de Buureton aan de Beatrixlaan. Medewerkers van AED Texel geven een algemeen beeld van het netwerk en gaan in op de noodzaak om voldoende bur gerhulpverleners te hebben. Zij kunnen, voordat de ambulance er is, al een hoop doen wanneer iemand wordt getrof fen door een hartstilstand. Het netwerk maakt gebruik van bestaande en nieuwe AED's op het eiland. Er is een eigen web site: www.aedtexel.nl. Reumapatiëntenvereniging Texel viert zaterdag het 25-jarig bestaan. Dat ge beurt met een bijeenkomst voor leden en partners in Klif 12 in Den Hoorn. De vereniging bestaat uit 119 leden en zo'n honderd donateurs. Een keer in de zoveel tijd worden bijeenkomsten gehou den om gezamenlijk activiteiten te onder nemen. 'In 2012 hebben we onder meer een dorpentocht door Den Hoorn gehou den, er zijn middagen geweest dat we geknutseld hebben en we hebben een le zing van Vluchtelingenwerk Texel gehad', vertelt bestuurslid Dirk Sijtsma. Bij die lezing ging het onder meer over de omgang met reuma in andere landen en dat was indrukwekkend. 'Daar werd je niet vrolijk van', aldus Sijtsma. 'Dan heb ben we het goed hier.' Overigens gaat het tijdens bijeenkomsten vaak over al ledaagse zaken en juist niet over reuma, omdat de meeste leden daar vaak al elke dag mee te maken hebben. 'Het zijn ge lukkig allemaal vrolijke mensen.' De acti viteiten zijn volgens Sijtsma mede te dan ken aan derden die zo nu en dan een gift geven. 'We krijgen bijvoorbeeld geld van de kledinginzameling van de Rotary.' De vereniging houdt ook in de gaten hoe het bij de leden gaat. Er is aandacht voor mensen bij wie het wat minder gaat en er gaat een kaartje of een bloemetje de deur uit voor leden die in het ziekenhuis lig gen. De vereniging ontkomt intussen niet aan de vergrijzing; de gemiddelde leeftijd van de leden ligt tussen de 70 en de 75 jaar. 'Het zou prettig zijn als er ook wat jongere leden bijkomen.' Reu ma patiëntenvereniging Texel werd officieel opgericht op 4 januari 1988. De oprichting kwam voort uit zwemoefenin- gen die in die tijd wekelijks in het zwem bad van Hotel Tubantia aan de Pontweg werden gehouden. Oud-gymleraar Jan Pelgrim vroeg destijds een bijdrage aan het Nationaal Reumafonds om het wa ter in Tubantia goed te kunnen verwar men en daarna kwam de vraag terug of Texel geen reumapatiëntenvereniging kon beginnen. Na de oprichting startte de vereniging met 23 leden. Fer Boon, Sjerp Sietsma, Dirk Sijtsma, Lies Eelman-Vos, Nel Uitgeest-Vos, Marjan van der Vis-Van der Slikke en Addy Smidt waren de eer ste bestuursleden. De eerste vergadering werd gehouden in de voormalige LTS in Den Burg. Het bestuur van de vereniging bestaat tegenwoordig uit Dudy den Boer, Dirk Sijtsma, Martin Brands, Dory Verschoor- Kuip en Tilly Dekker. De vereniging viel voorheen onder de Reumabond, maar tegenwoordig is het Reumafonds de over koepelende organisatie. Door te pompen verrichtte wethouder Hercules de oplevering. (Foto Oerard Tir

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2013 | | pagina 2