'Geld besparen door
rijden in deelauto1
2
EERST
Project Gouden Driehoek voltooid
Parkeren op
plek laadpaal
Namen enquête
niet openbaar
Ze zijn allemaal
vrolijke mensen
AED-netwerk maakt dorpenronde
www.texelsecourant.nl
VRIJDAG 18 JANUARI 2013
PROEF MET DELEN VAN ELEKTRISCHE WAGEN
Hij moet van te voren worden gereserveerd, maar daarna is hij voor €2,50 per uur
beschikbaar om te rijden. Sinds een paar dagen beschikt Texel over een elektrische
deelauto om ervaring op te doen met het delen van auto's.
De auto staat op het parkeerterrein te
genover het gemeentehuis in Den Burg.
Hij is er neergezet door Urgenda Texel dat
de komende maanden wil ontdekken hoe
het gebruik in de praktijk uitpakt.
Urgenda heeft de auto, een Mitsubishi
iMiev, geleend van de stichting zOem in
Den Bosch. Dat is een stichting die zich
al langer bezig houdt met het delen van
auto's. De organisatie My wheels zorgt
voor het reserveringssysteem op internet.
Belangstellenden kunnen zich via www.
deelautotexel.nl aanmelden als gebruiker
en de wagen reserveren. Op de site is ook
te zien wanneer hij wel en niet beschik
baar is.'Via de telefoon in je broekzak heb
je de auto binnen handbereik.'
De deelauto werd woensdag officieel in
gebruik genomen door burgemeester
Francine Giskes. Zij liet zien hoe gebrui
kers, na registratie en reservering, met
een pasje in de auto kunnen komen. Het
pasje moet gescand worden tegen een
vignet achter de voorruit. Daarna gaat de
deur open.
De start werd bijgewoond door Henry
Mentink die landelijk als 'aartsvader' van
deelautosystemen geldt. Hij begon in
1993 met één auto die door drie gezinnen
werd gedeeld en een paar jaar later had
hij zes auto's onder zijn hoede die door
veertig gezinnen werd gebruikt. Dat was
voor hem het moment om Mywheels op
te richten.
Volgens Mentink kan een deelauto in
teressant zijn voor mensen die jaarlijks
onder de 10.000 km blijven. Hij rekende
voor dat overstappen op een deelauto
tot €120,- per maand kan besparen. Het
zelfde geldt volgens hem voor mensen die
een tweede auto hebben. Mentink wees
erop dat gebruik van een deelauto over
het algemeen leidt tot minderen bewus
ter gebruik van een auto.
Enit Scholtens van Urgenda Texel liet we
ten de komende maanden graag van an
deren te horen hoe de deelauto bevalt. Ze
wil de wagen na Den Burg ook in de bui
tendorpen neerzetten om daar ervarin
gen op te doen. Volgens Scholtens is het
de bedoeling dat het systeem gaat groeit
in omvangen dat particulieren ook auto's
voor het project beschikbaar stellen. Don
derdag 24 januari is er om 20.00 uur een
informatiebijeenkomst over de deelauto
in De Lindeboom in Den Burg.
Het project wordt gesteund door Rabo
bank Noord-Holland Noord en de ge
meente. Fenneke Krafft van de Rabobank
liet weten dat er bij de bank ook al auto's
worden gedeeld door medewerkers en
dat dit goed bevalt. Burgemeester Gis
kes haalde in herinnering hoe zij vroeger
in een kibboets eveneens al ervaring met
een gezamenlijke auto opdeed. Zij prees
de bevlogenheid van Mentink en zijn
vaardigheid om nieuwe ontwikkelingen
in een vroeg stadium aan te voelen.
De Texelse elektrische deelauto heeft een
actieradius van 80 tot 120 kilometer. Dat
is afhankelijk van de manier waarop de
wagen wordt gebruikt. De auto geeft zelf
aan hoeveel km er nog mee kan worden
gereden. Opladen kost een paar uur. Ge
bruik kost €2,50 per en maximaal €25,-
per dag. Zaken als verzekeringen, belas
tingen en onderhoud worden geregeld
door de beheerder van de auto.
Er staan geregeld geparkeerde auto's op
de plekken met laadpalen voor elektri
sche auto's.
Dat werd woensdag opgemerkt tijdens de
presentatie van de eerste Texelse elektri
sche deelauto. Wanneer zo'n plek wordt
bezet door een gewone wagen, is het
lastig om elektrische wagens op te laden.
Burgemeester Francine Giskes zegde toe
het probleem te bekijken.
Henry Mentink, deskundige op het ge
bied van deelauto's, deed de suggestie
een groot kruis op parkeervakken met
een laadpaal te zetten. Er werd eveneens
voorgesteld om via de parkeerverorde-
ning aan een oplossing te werken.
Er staan verspreid over het eiland inmid
dels 19 publieke laadpalen op Texel. Al
leen in Oudeschild is het nog niet gelukt
er een neer te zetten. Het aantal elektri
sche wagens op het eiland is groeiende.
Er loopt al een tijdje een proef met elek
trisch vervoer waar vijf ondernemers aan
mee doen, TexelEnergie heeft het ko
mende halfjaar drie elektrische Nissan's
waarmee iedereen een keer kan rijden en
de elektrische deelauto is erbij gekomen.
Bij het Waddenfonds loopt momenteel
ook een aanvraag voor de aanschaf van
67 elektrische auto's voor de Waddenei
landen waarvan veertig voor Texel.
De gemeente heeft de namen van bewo
ners van Oudeschild die een enquêtefor
mulier invulden over de inrichting van de
Heemskerckstraat op terechte gronden
niet vrijgegeven.
Aldus oordeelt de commissie Bezwaar
schriften na een beroep op de Wet
Openbaarheid van Bestuur door enkele
bewoners naar aanleiding van het ver-
keersbesluit. De bewoners wilden de
beschikking hebben over de volledig in
gevulde geretourneerde enquêteformu
lieren. Het college heeft deze toegezon
den, maar de namen en de huisnummers
onleesbaar gemaakt. Met dit laatste wa
ren de aanvragers het niet eens.
De aanvragers claimen dat zij alle gege
vens nodig hebben om te kunnen beoor
delen of het col lege juist heeft gehandeld.
B en w voeren aan dat de namen en huis
nummers onleesbaar zijn gemaakt ter
bescherming van de persoonlijke levens
sfeer van de mensen die de formulieren
hadden ingevuld. Er was ook toegezegd
dat vertrouwelijk met deze gegevens zou
worden omgegaan.
De commissie ziet niet in waarom de aan
vragers ook de namen en de huisnum
mers nodig hebben voor hun beoorde
lingen en vindt dat bescherming van de
persoonlijke levenssfeer zwaarder weegt.
'We moeten de geschiedenis niet afslui
ten, maar juist aandacht aan schenken
aan het rijke historische leven van Texel.'
Met die woorden nam wethouder Eric
Hercules woensdagmorgen de gerestau
reerde Wezen putten officieel in gebruik.
Door het oppompen van het oerhouden-
de drinkwater dat bemanningen van de
VOC-vloot eeuwen geleden op hun reizen
naar de Oost voor uitdroging en ziekte
behoedde, was tevens de symbolische
afsluiting van het project Gouden Drie
hoek. 'Het project heeft veel gebracht.'
Daarmee doelde Hercules niet alleen op
de nieuw opgemetselde putten, de luiken
met kijkrooster, de hekken er omheen,
het straatwerk, het bankje, het informa
tiepaneel en de nieuwe houten goot naar
de Skilsloot. In het gebied tussen de We
zen putten, De Schans en Kaap Skil wordt
de geschiedenis op meerdere informatie
panelen belicht. Er staan picknickbanken,
er is een wandelroute aangelegd en ook
het nieuwe fietspad langs en rond de Re
doute is gekoppeld aan de Gouden Drie
hoek. Het moet er aan bijdragen dat dit
stuk van de Texelse geschiedenis beter
zichtbaar en toegankelijker wordt, waar-
De Stichting AED Texel maakt de komen
de weken een ronde langs de dorpen om
promotie te maken voor het AED-net-
werk. Dat gaat begin februari in de lucht
en de stichting heeft nog nieuwe vrijwil
ligers nodig.
De eerste bijeenkomst is maandagavond
in dorpshuis De Wielewaal in De Waal.
Die begint om 20.00 uur. Donderdag 24
januari is er een bijeenkomst in Ooste
rend, gevolgd door Oudeschild (maandag
28 januari), De Cocksdorp (dinsdag 29
januari), De Koog (woensdag 30 januari),
Den Burg (maandag 4 februari) en Den
mee wordt ingespeeld op de toenemende
belangstelling van toeristen voor cultuur
en historie.
Hercules memoreerde de belangrijke
betekenis van de Texelse Rede, zo'n vier
honderd jaar geleden. 'Het Schiphol' van
de Gouden Eeuw. 'Van hieruit gezien zag
je toen een woud aan fokkemasten, be
zaanmasten, kluiverbomen, kruiszeilen,
gaffelzeilen, razeilen, fregatten, fluitsche
pen, hoekers, galjoten, brigantijnen en
barkassen.'
Veelzeggend was de gebeurtenis in 1593,
toen de Amsterdamse koopman Roemer
Visser volgens de overlevering tijdens de
stormachtige kerstnacht 40 koopvaardij
schepen verloor. Hij vernoemde er zelfs
zijn dochter naar: Maria Tesselschade.
De afsluiting van het project Gouden
Driehoek betekent overigens niet dat alle
plannen zijn gerealiseerd. De voorgeno
men aankoop van Brakenstein, om er een
theehuis annex informatiecentrum van te
maken en de Franse tuin in ere te herstel
len, is er om uiteenlopende reden (nog)
niet van gekomen.
Hercules dankte acht instanties voor hun
medewerking aan het project.
Hoorn (woensdag 6 februari). Alle bijeen
komsten beginnen om 20.00 uur in de
dorpshuizen. De informatieavond in Den
Burg vindt plaats in de Buureton aan de
Beatrixlaan.
Medewerkers van AED Texel geven een
algemeen beeld van het netwerk en gaan
in op de noodzaak om voldoende bur
gerhulpverleners te hebben. Zij kunnen,
voordat de ambulance er is, al een hoop
doen wanneer iemand wordt getrof
fen door een hartstilstand. Het netwerk
maakt gebruik van bestaande en nieuwe
AED's op het eiland. Er is een eigen web
site: www.aedtexel.nl.
Reumapatiëntenvereniging Texel viert
zaterdag het 25-jarig bestaan. Dat ge
beurt met een bijeenkomst voor leden en
partners in Klif 12 in Den Hoorn.
De vereniging bestaat uit 119 leden en
zo'n honderd donateurs. Een keer in de
zoveel tijd worden bijeenkomsten gehou
den om gezamenlijk activiteiten te onder
nemen. 'In 2012 hebben we onder meer
een dorpentocht door Den Hoorn gehou
den, er zijn middagen geweest dat we
geknutseld hebben en we hebben een le
zing van Vluchtelingenwerk Texel gehad',
vertelt bestuurslid Dirk Sijtsma.
Bij die lezing ging het onder meer over
de omgang met reuma in andere landen
en dat was indrukwekkend. 'Daar werd je
niet vrolijk van', aldus Sijtsma. 'Dan heb
ben we het goed hier.' Overigens gaat
het tijdens bijeenkomsten vaak over al
ledaagse zaken en juist niet over reuma,
omdat de meeste leden daar vaak al elke
dag mee te maken hebben. 'Het zijn ge
lukkig allemaal vrolijke mensen.' De acti
viteiten zijn volgens Sijtsma mede te dan
ken aan derden die zo nu en dan een gift
geven. 'We krijgen bijvoorbeeld geld van
de kledinginzameling van de Rotary.'
De vereniging houdt ook in de gaten hoe
het bij de leden gaat. Er is aandacht voor
mensen bij wie het wat minder gaat en er
gaat een kaartje of een bloemetje de deur
uit voor leden die in het ziekenhuis lig
gen. De vereniging ontkomt intussen niet
aan de vergrijzing; de gemiddelde leeftijd
van de leden ligt tussen de 70 en de 75
jaar. 'Het zou prettig zijn als er ook wat
jongere leden bijkomen.'
Reu ma patiëntenvereniging Texel werd
officieel opgericht op 4 januari 1988. De
oprichting kwam voort uit zwemoefenin-
gen die in die tijd wekelijks in het zwem
bad van Hotel Tubantia aan de Pontweg
werden gehouden. Oud-gymleraar Jan
Pelgrim vroeg destijds een bijdrage aan
het Nationaal Reumafonds om het wa
ter in Tubantia goed te kunnen verwar
men en daarna kwam de vraag terug of
Texel geen reumapatiëntenvereniging
kon beginnen. Na de oprichting startte de
vereniging met 23 leden. Fer Boon, Sjerp
Sietsma, Dirk Sijtsma, Lies Eelman-Vos,
Nel Uitgeest-Vos, Marjan van der Vis-Van
der Slikke en Addy Smidt waren de eer
ste bestuursleden. De eerste vergadering
werd gehouden in de voormalige LTS in
Den Burg.
Het bestuur van de vereniging bestaat
tegenwoordig uit Dudy den Boer, Dirk
Sijtsma, Martin Brands, Dory Verschoor-
Kuip en Tilly Dekker. De vereniging viel
voorheen onder de Reumabond, maar
tegenwoordig is het Reumafonds de over
koepelende organisatie.
Door te pompen verrichtte wethouder Hercules de oplevering. (Foto Oerard Tir