'Als het zo doorgaat verdwijnt het dok' ACHTERGROND Chartervaart wil beter faciliteiten Werkplaats niet alleen voor dok Havencoalitie JOOP SCHOUWSTRA, BEDRIJFSLEIDER DAMEN SHIPYARDS TEXEL: 'Koester wat je hebt. Meer coulance en klantvriendelijkheid.' Die boodschap adres seert Joop Schouwstra, bedrijfsleider van Damen Shipyards Texel, aan het college van b en w. Maar wethouder Kooiman zegt zich aan de gemaakte afspraken te houden. De invoer van havengelden, huur en ande re perikelen met de gemeente versterken volgens Schouwstra de verslechterende concurrentiepositie van het dok. 'Als het zo doorgaat, dan verdwijnt het dok hier straks.' Dat zou behoorlijk rampzalig zijn. Het dok is economisch gezien een factor van belang. Veertien man verdient er z'n brood en ook veel andere bedrijven pik ken volop een graantje mee. Schouwstra: 'De supermarkt, de timmerman, de in stallateur, de schilder, het café, de Texelse boot en noem maar op. We hebben een langlopend contract met Rijkswaterstaat. Voor schepen, maar we onderhouden ook brug van de Texelse boot en zijn zeven da gen in de week beschikbaar. De boot moet immers altijd varen. Daarnaast faciliteren we de kottervloot, rond- en andere vaart schepen. Vorige week lag hier de Friesland en nu deTX44, die een nieuw kieltje moet. Die wordt gemaakt in Den Helder. Ronald Eelman haalt hem op en levert hem af, heeft die er ook wat van. Zo profiteren veel Texelse bedrijven van onze aanwe zigheid. De ene keer gaan medewerkers van Texel naar Den Helder om daar te hel pen en andersom komen ze hier heen. Zo versterken we el kaar.'Over de toekomst is Schouwstra somber gestemd. 'We zitten op een eiland, logistiek vergt dat extra inspanningen en dus kosten. De econo mie werkt niet mee en als je als klant dan wordt gedwongen behalve huur van het dok ook nog havengeld te betalen, dan word je daar niet blij van.' Het is volgens Schouwstra niet alleen de invoer van het havengeld (na de overname van de haven van het Rijk), waar het dok last van heeft. 'Het is een optelsom. We zitten hier op 8000 vierkante meter waarvoor we huur betalen. Om het dok te laten zakken, moeten we geregeld baggeren. We zit ten hier in een put. Ook door draaiende schroeven komt slib in bewegingen zoekt het laagste punt: onder het dok. Zo'n bag- gerbeurt kost ook €30.000,-tot €40.000,-. Dat betalen we zelf en komt bovenop het kostenplaatje, dat we moeten doorbere kenen aan de klant. Maar onze concur rentiepositie dwingt ons de prijs te laten zakken.' 'We doen er alles aan om de klant te hou den. Keihard werken, kwaliteit leveren en bijvoorbeeld een pendeldienst naar de boot.' In een reactie laat wethouder Kooiman weten dat als de gemeente de kosten voor milieuonderzoek en bagge ren zou betalen, de huurprijs voor het dok omhoog zou moeten. 'Maar we denken mee en faciliteren.' 'Het is niet alleen het baggeren en haven geld, maar het algehele beleid. We zijn al jaren in onderhandeling met het college. Maar van enige coulance of begrip is geen sprake. Met de directeur van Damen ben ik drie keer op gesprek geweest bij de ge meente en drie keer kwamen we min of meer gefrustreerd naar buiten. Als de ge meente ons niet tegemoet komt, dan is er straks geen dok meer. En dan staat er wel veertien man op straat.' Een reactie van Kooiman staat op de voorpagina. 'Het scheepsdok moetje koesteren' 'Voor de visserij zou het betreurenswaar dig zijn als het dok zou verdwijnen.' Dat zegt Maarten Drijver, voorman van de Texelse visserij. 'Het dok is een facilitair bedrijf voor de visserij. Op het moment dat het ver dwijnt, moeten de kotters uitwijken naar Den Helder, IJmuiden, Stellendam of Har- lingen. Het hoeft geen betoog dat we dat zouden betreuren. Het dok biedt mis schien geen mooie aanblik, maar het ge nereert wel veel bedrijvigheid en dat trekt ook mensen. Toeristen zien niet altijd een schip dat droog staat. Ik hoop dat het dok en de werkplaats blijven.' 'Het leuke van onze haven is dat hij ook écht wordt gebruikt. Dat er leven en reu ring is. Toeristen vinden dat superleuk', zegt VW-directeur Wouter de Waal. 'Dat er vissersboten in en uit varen, dat boom korren over de kade hangen, er mensen met grote slijptollen en boormachines rondlopen. Het dok geeft de haven karak ter. Ik ben bang dat als het verdwijnt, er een soort spiraal op gang komt en dat er veel bedrijvigheid van de haven verdwijnt. Dat zou zonde zijn. Want toeristen vinden zo'n haven hartstikke gaaf. Je haalt er je visje en een stukje verderop zie je mensen aan het werk. Dat moetje koesteren.' 'Wensen inbrengen in overleg havenvisie' Een diverse haven, waarin naast toerisme ook de vissersvloot, het dok en andere beroepsmatige activiteiten zijn vertegen woordigd. Dat zal een belangrijk aspect zijn van de toekomstvisie van de haven. Onder voor zitterschap van Paddy Roomer wordt al geruime tijd aan deze toekomstvisie ge werkt. De projectgroep, met mensen uit het veld, geeft advies, de stuurgroep met voornamelijk mensen van de gemeente schrijft op basis daarvan de visie. Deze wordt naar verwachting in mei voorge legd aan de raad. Jook Nauta, die zitting heeft in de werkgroep, heeft de indruk dat de diversiteit op de haven, met onder meer de aanwezigheid van het dok, de kotters, het laden en lossen, herkenbaar in het advies naar voren komt. De visie is belangrijk. Nauta: 'Er wachten een hoop ontwikkelingen op de visie. Als Waddenhaven hebben we bijvoorbeeld een plan voor een grote multifunctionele drijvende steiger, ledereen omarmt het, maar het is wachten op de haven visie.' Wethouder Kooiman: 'In de visie worden veel zaken opgenomen, zoals de ligplaat sen, de horeca, slaapplaatsen, woning bouw, de visserij en de positie van het dok in de haven. Ook Damen zit in de project groep en kan dus wensen kenbaar maken.' 'De kwaliteit van de faciliteiten in de ha ven van Oudeschild moet omhoog.' Dat zegt Pam Wennekes van de vereniging van Beroepschartervaart. Doordat Texel vergelijkbare tarieven heeft, maar in kwaliteit achter blijft bij de andere Wad deneilanden, varen veel passagierssche pen Texel voorbij. 'Charters kunnen wel water innemen, maar makkelijk is het niet. Zoals er ook elektriciteit is, maar je hebt wel verloop stekkers nodig. We liggen ook steeds op andere plaatsen. Een vaste plek is pret tiger, dat geeft meer het gevoel dat we welkom zijn. Het toiletgebouw is schoon, maar verouderd en nodigt niet uit om aan de wal te gaan douchen. Dat is niet noodzakelijk, wantje kunt ook aan boord douchen. Maar daar is minder ruimte en mensen houden van comfort. Bovendien heb je aan boord minder vuil water, ter wijl er daarvoor in Oudeschild geen vuil- wateraftappunt is. Voldoende afvalcon tainers is ook een wens. Ze zijn er wel, maar te weinig en ze worden ook door anderen gebruikt.' Prominente wens van de chartervaart is een drijvende steiger, waar de schepen kunnen afmeren. 'Het Van Damen Shipyards Texel is het scheepsdok het meest tastbare bedrijfs onderdeel, maar de constructiewerk plaats is niet minder indrukwekkend. Het faciliteert niet alleen het dok, maar ook tal van andere Texelse bedrijven en levert bijvoorbeeld ook medische zuurstof aan zorginstellingen. Alles lijkt groot in de constructiewerk plaats in de voormalige groothandel aan de Schilderweg. Grote staalplaten, boormachines, draaibanken en drie bo venloopkranen waarmee de staalcon structies worden verplaatst. Ingericht afmeren in een getijdehaven heeft als na deel datje met hoogteverschillen kampt. Bij laag water moeten de mensen nu via een Rijntrappetje omhoog. Met een drij vende steiger stapje makkelijker van en aan boord. Vooral senioren vinden dat prettig, zotrekje een ander publiek. Wen nekes heeft deze wensen ingebracht in het overleg over de toekomstvisie voor de haven. Volgens wethouder Kooiman wordt goed geluisterd naar de wensen. 'Dat we nog niet geïnvesteerd hebben komt doordat we binnen vijf jaar na de overname van het Rijk een deel van de investering moeten afdragen aan Domei nen. Die termijn verstrijk dit jaar.' Wennekes is kritisch over het liggeld en de toeristenbelasting. 'Het is vergelijkbaar met andere eilanden, maar die havens zien er aantrekkelijker uit en het niveau van de voorzieningen is hoger.'Wennekes vindt het een verkeerd uitgangspunt als de begroting van de haven sluitend moet zijn.'De gasten betalen niet alleen haven geld en toeristenbelasting. Aan de wal geven ze ook geld uit, gemiddeld €25,- tot €30,- per dag.' Kooiman: 'De raad heeft opgedragen dat de haven budgetneutraal moet zijn.' met meerdere ruimtes, zoals een fijnme- chanische werkplaats, voor het kleinere en fijnere sleutel- en montagewerk. Een bedrijf waar allerlei werkzaamheden worden verricht voor de tachtig tot hon derd schepen die jaarlijks in het dok droog worden gezet. Dat over een uitgebreid en specialistisch magazijn beschikt. Voor on derdelen, maar dat ook allerlei soorten staal in voorraad heeft en Texelse bedrij ven als afnemer heeft.Tevens een gas- en zuurstofdepot en waar zelfs medische zuurstof in voorraad wordt gehouden, dat wordt geleverd aan het Verpleeghuis en De Gollards. www.texelsecourant.nl VRIJDAG 15 FEBRUARI 2013 Ondernemersklimaat haven 'voortdurend bron van irritatie' 'Het nieuws over een mogelijke verdwij ning van het scheepsdok is een enorme domper', vertelt Jook Nauta, voorzitter van de Stichting Havenbelangen Oude schild. Bedrijven en organisaties die be trokkenheid hebben bij de haven zitten in deze 'havencoalitie', die ook meepraat en denkt over de havenvisie. 'Het scheepsdok is belangrijk voor de werkgelegenheid in en rond de haven, maar ook een belangrijk en beeldbepa lend element in de haven. Voor het totaal beeld moetje ook andere dingen hebben dan alleen maar toeristische activiteiten. Zoals ook de kottervloot een belangrijke bijdrage levert aan de aantrekkelijkheid van de haven. Het is dus van groot belang dat ook die blijft. Het dok en de kotters zeggen iets over de diversiteit van de ha ven.' 'We hebben dit regelmatig aangekaart bij de gemeente. Ambtelijk wordt dat laconiek afgedaan. Als ze weg gaan, dan bekijken ze het maar, in die geest. Alsof het de gemeente nauwelijks interesseert. Die houding vinden wij stuitend. Maar laten we eerlijk zijn, dat is natuurlijk niet nieuw. Want de havencoalitie is met name ontstaan als reactie op negatieve ervaringen, het ondernemersklimaat en alles wat daarbij hoort.' Wethouder Kooiman: 'Deonrust op de ha ven is niet van vandaag op morgen. Toen ik aantrad, verliep de communicatie met de gemeente stroef. We zijn met elkaar in gesprek gegaan, hebben gezocht naar oplossingen en hebben afspraken ge maakt. Klip en klaar. Met Damen en ook met andere gebruikers. Wij houden ons daar aan. We denken hard mee en wer ken waar mogelijk mee aan oplossingen, kwaliteitsverbetering en verduurzaming van de haven. Bijvoorbeeld vaste brand- stofpunten om de kotters te bevoorraden. Dus ik begrijp niet waarom deze discussie nu de kop opsteekt.' Naast de onvrede over havengelden, gaan de irritaties volgens Nauta over kleine dingen. 'Waarom proberen ze niet met de ondernemers mee te denken?' Wethou der Kooiman: 'We denken wel degelijk mee en werken mee aan een oplossing. Daarom begrijp ik deze opstelling van de stichting niet.' De komst van de Stichting Havenbelan gen heeft er volgens Nauta toe geleid dat er verbeteringen zijn in en rond de haven. 'Maar het is nog steeds hangen en wur gen met de klant- en de ondernemers vriendelijkheid. Zo zijn we als Waddenha ven nog steeds in debat over de absurde liggelden die de gemeente in de zomer vraagt als de Wadden haven overloop. Twee euro per strekkende meter per dag, dat slaat nergens op. Aan de overkant be taal je meestal een euro. Dat geeft een hoop onvrede en antireclame. Daardoor missen we klanten.Kooiman: 'Het tarief was €2,15 per strekkende meter. Dat heb ben we naar beneden bijgesteld. De prijs is afgestemd op de omliggende havens. Terschelling rekent €1,80 en Vlieland €2,07. We zitten dus aan de lage kant. We zijn wel altijd open, dat is bij de ander havens niet zo. Als we lager zouden gaan, moedigen we pleziervaarders aan om in de werkhaven te liggen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. We moeten ervoor wa ken dat de werkhaven een tweede pas santenhaven wordt.' Maar volgens Nauta kent alleen Terschel ling ('dat ook geen maat kent') zo'n 'over looptarief' en zijn in den lande havens zonde voorzieningen gratis. Volgens Nauta maakt Texel zich schuldig aan 'uitbuiting van watersporters die geen alternatief hebben voor noodop vang'. 'Gevolg: ergernis en antireclame. Over het liggeld zegt de gemeente: Dat staat in de begroting, anders hebben we te kort. Maar er wordt niet geredeneerd vanuit klant- en ondernemersvriendelijk heid. Soms wordt er wel geluisterd en leidt dat tot verbeteringen, zoals het tan ken in de haven. Dat loopt bevredigend. Maar zo gaat het niet altijd. Er zitten pijn punten, zodanig dat je je afvraagt: waar om moet dat zo?' Kooiman benadrukt van de raad opdracht te hebben gekregen dat de haven budget neutraal moet zijn. 'Als de politiek dit wil loslaten, prima. Maar daar moet de raad dan wel eerst over besluiten.' istructiewerkplaats

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2013 | | pagina 5