'De stilte die je op zee hoort is heel bijzonder' 2 EERST Vernieuwd paravliegtuig is stiller Leden Rabo te gast bij' marine www.texelsecourant.nl VRIJDAG 17 MEI 2013 VRIJWILLIGERS HOUDEN LOODSBOTTERTEXELSTROOM OP KOERS De Texelstroom is een stoer, markant schip, een loodsbotter met historie. Maar niets gaat vanzelf, een groep vrijwilligers is enthousiast in touw om het zeilschip in de vaart te houden. Samen doen ze het onderhoud. Wat hulp kunnen ze wel gebruiken. Zoals met zoveel dingen zie je het ook bij dit zeilschip aan de buitenkant niet water voor nodig is om het dek glanzend en het schip om de vaart te houden. En te zorgen dat er voldoende geld binnenkomt om de rekeningen te betalen. De 'Stichting tot behoud van loodsbotter Texelstroom' is weliswaar geen bedrijf, behoudens wat kleine sponsors en inci dentele bijdragen, moet het schip zichzelf bedruipen. Dat dit niet altijd meevalt, wil len de vrijwilligers wel erkennen als we ze in de kajuit spreken onder het genot van een bakkie koffie. Maar overduidelijk is dat de zorgen ondergeschikt zijn aan de liefde voor dit schip. Soms met enige zelfspot. Zoals HenkTroost, de vrijwilliger die het vaartuig als zijn broekzak lijkt te kennen, wel eens voor verrassingen komt te staan. Bijvoorbeeld toen de stroom er eens uit lag en een trap op het pedaal in het toilet aan de ene kant van het schip er toe leidde dat aan de andere kant de noodverlichting ging branden. Maar ook hoe hij na een onderhoudsklus naliet de boel dicht te kitten en bij de volgende reis water naar binnen droop. Of de anekdote over de onderhoudsreis naar Krimpen aan de IJssel. Toen ze in Amsterdamse gezel lig door grachten voeren. Verhalen rijgen zich aaneen, ook over de dokbeurt in Den Helder, waarbij de Texelse vrijwilligers dagelijks heen en weer pendelden om de mossels en andere ongerechtigheid van het schip te krabben en de romp van vijf nieuwe lagen verf en coating werd voor zien. Het maakt duidelijk dat de uurtjes niet worden geschuwd. Natuurlijk wordt er ook gevaren, elke donderdagmiddag, als de Texelstroom met passagiers het Wad op gaat. Dan moet letterlijk schoon schip worden gemaakt. Olie gecontro leerd en worden allerlei andere hande lingen verricht om het schip zeilkaar te maken. En natuurlijk koffie gezet. Als dat allemaal is gedaan, kunnen de vrijwil ligers achterover leunen. Passagiers wil len beleving, dus die worden buitengaats aan het werk gezet. Om het zeil te hijsen en het schip te sturen. Niet met het roer, maar met de helmstok. 'Geen vrouwen werk', wijst Renske van IJsseldijk op de zwaarte van dit werk. Frits Steenbrug- gen: 'Het is verrekt lastig om dit schip op koers te houden, ze loopt snel uit het roer.' Het mooiste moment is volgens Troost als buiten de haven de motor uit gaat en het schip over gaat op zeil. 'De stilte die je dan hoort, heel bijzonder.'Trijntje Troost-Lap: 'En dat in combinatie met die schittering op het water.' In een paar uur tijd, waarin de wind soms wegvalt, is de actie radius beperkt tot de Rede van Texel. Maar de beleving kan anders zijn, vertelt Wim Hoekman over een kinderen die on derweg druk in de weer waren en volledig gedesoriënteerd. 'Die dachten dat we een rondje om het eiland hadden gevaren.' Dan toch nog even over de geldzorgen. Het gaat allemaal net, maar het houdt niet over. Verhalen over onverwacht hoge kosten bij vervanging van de motoren an dere tegenvallers. Om de kas te spekken timmert de loodsbotter aan de weg met het overnachtingsarrangement 'te kooi op de Texelstroom'. Gezelschappen kun nen het schip ook huren en op donderdag hopen op een schip vol (betalende) passa giers. En wat extra vrijwilligers. 'Want dit is toch leuk en gezellig.' 'Beperking B&B zal leiden tot claims' 'Respecteer bij logies met ontbijt be staande situaties waarbij langdurig meer dan zes bedden worden verhuurd, maar handhaaf bij nieuwe situaties het maxi mum van zes.' Aldus het advies van mr. Walter Brommersma aan de politiek. Hij verwacht dat de gemeente anders straks opdraait voor schadeclaims. Over logies met ontbijt is in het oude be stemmingsplan niets geregeld, maar in het nieuwe wordt het maximum op zes gesteld. Brommersma schetst het ont staan: 'In 2003 is het aantal van vijf opge nomen in de Nota Recreatie en Toerisme. Dit aantal hing samen met de gebruiks- verordening. Boven vijf bedden was een gebruiksvergunning nodig, met onder meer eisen voor brandveiligheid. Die wet is later komen te vervallen en daarmee de grondslag voor vijf bedden. Tegenwoor dig stelt het Bouwbesluit specifieke eisen voor tien en meer bedden. Nu wordt ge daan alsof in het bestemmingsplan één bed (van vijf naar zes) cadeau is gedaan, maar zo is het niet. De gemeente is vrij om een eigen richting te kiezen. Landelijk zie je dat per gemeente allerlei verschillende aantallen worden gehanteerd voor logies met ontbijt.' Door het maximum op zes te zetten en daar op te handhaven, zullen gedupeerde verhuurders claims indienen. 'Het gaat om mensen die van oudsher meer dan vijf bedden hebben en op grond van de regeling uit 2003 niet zijn aange schreven of waar niet is gehandhaafd. Hierover zal de rechter tegen de gemeen te zeggen: Zo langjullie dat hebben laten voortduren, toeristenbelasting hebben geïnd en dus overduidelijk sprake was van meer dan vijf bedden, dan mag de bur ger er op vertrouwen dat de gemeente hier kennelijk mee akkoord is gegaan. Als de gemeente nu alsnog ingrijpt, is dat in strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur. Bestaande rechten horen te wor den gerespecteerd.' Maar het mag toch bij iedereen als be kend worden verondersteld dat sinds 2003 vijf het maximum is? Brommersma: 'Dat aantal staat weliswaar in de Nota Recreatie en Toerisme, maar niet in het oude bestemmingsplan. Ik denk dat lang niet iedereen dit maximum aantal kende en uit jurisprudentie blijkt dat het allang niet meer vanzelfsprekend is dat iedereen de wet en alle regels uit z'n hoofd kent. Mensen die veel hebben geïnvesteerd in hun accommodatie en straks niet meer mogen verhuren, zullen bij de gemeente een schadeclaim indienen.' Brommer sma verwacht dat de rechter die in veel gevallen zal toekennen. 'Nadelig voor de gemeente is ook dat vooraf geen inventa risatie is gemaakt.' Een stuk stiller, veel minder brandstof- gebruik, maar wel krachtiger en sneller. Dat is het resultaat van de montage van een nieuwe motor in de PH JAS, de Cessna Caravan waarmee Paracentrum Texel pa rachutespringers naar boven brengt. Ook het zustertoestel, de PH LBR, kreeg een andere motor. Het Paracentrum schafte de 'JAS' aan in 1992 en in 2003 volgde LBR. Vrijwel iden tieke toestellen die elk vijftien para's kun nen vervoeren en die, zeker in het hoogsei zoen, af en aan vliegen om de para's naar de springhoogte van circa 13.000 voet te brengen. Om daarna weer net zo snel te dalen en de nieuwe vracht op te halen. Met de oude motor kon de JAS een keer of drie, vier per uur heen en weer. Dankzij de nieuwe Turbo Prop-motor van 900 pk (was 600 pk) en een nieuwe, vierbladige propeller, beschikt het toestel over zo veel extra vermogen en snelheid, dat nu elk uur een extra vlucht kan worden ge maakt. Een forse investering, maar waar mee, zeker bij gunstige omstandigheden als er volop kan worden gesprongen, de tijd beter kan worden benut en het wach ten tot een minimum wordt beperkt. Het tempo ging zelfs zodanig omhoog, dat het Paracentrum extra parachutevouwers aan het werk heeft gezet. Door het extra vermogen kan de JAS een stuk sneller stijgen. 'We vliegen veel eer der op hoogte, waardoor je ons aan de grond minder hoort. Daar komt bij dat het toestel dankzij de nieuwe, meer ge ruisloze motor in een lagere geluidscate gorie (4) zit, waardoor we sowieso minder hoorbaar zijn. Dat is ook beter voor het vliegveld, dat nu nog beter binnen de ge luidzone kan blijven.' Met de nieuwe mo tor verbruikt de JAS twintig procent min der brandstof. De nieuwe motor is gemonteerd bij een gespecialiseerd bedrijf in België, een klus waar 400 uur aan is gewerkt. Een fraai staaltje van moderne techniek, dat zicht baar wordt als de motorkap open gaat voor de foto. De PH LBR, ook een Cessna Caravan, maar dan van eerdere bouwda tum die bij drukte als tweede toestel voor parachutisten wordt ingezet, is ook onder handen genomen. De motor van JAS, die van veel recentere bouwdatum is en be ter, is overgezet in de LBR. Daardoor is ook dat toestel zuiniger, stiller en kan effectie ver worden ingezet. Lauri Brons in Klif 12 In Klif 12 in Den Hoorn is maandag 29 mei de oud-Texelse Lauri Brons te zien met haar voorstelling 'Ik zing zo lenig in de warte'. Brons (1990), studeerde Musicaltheater op Fontys Hogeschool voor de Kunsten en is bezig aan een opleiding aan het Conser vatorium van Tilburg, richting Muziekthe ater. Tijdens deze studie besloot ze zich volledig te richten op klassieke zang. Ze is geselecteerd voor de Entreeprijs vanThea- terfestival Boulevard in 's Hertogenbosch, wat betekent dat ze de voorstelling deze zomer op het festival mag spelen. Brons speelt een try-out van heet voorstelling in Klif 12, waar ze haar eerste schreden op het theatervlak zette. 'Ik zing zo lenig in de warte' is een muziekvoorstelling over een meisje dat zichzelf opnieuw uitvindt. Zelf omschrijft Brons de voorstelling als 'een poëtische, muzikale voorstelling voor alle leeftijden'. De hoofdpersoon schiet als Alice in Wonderland naar alle kanten: van groot naar klein, andersom, achter stevoren, binnenstebuiten, onderstebo ven. Ze is zo veranderlijk omdat zij zowel een plek zoekt in de volwassenwereld als in de kinderwereld. Lauri Brons wordt begeleid door Toon Bierman op piano, Ludovico D'lgnazio op fluit en Jules Stoffels op contrabas. De re gie is in handen van Peerke Malschaert. De voorstelling begint om 16.30 uur, de toegang bedraagt €5,-. 'Veiligheid in geding' Gevaarlijk voor kwetsbare gebruikers van de weg, zoals wandelaars, fietsers school reisjes en ruiters. Aldus omschrijft buurt bewoonster Theresia Veldman de uitweg van het bedrijfsverzamelgebouw aan de Nollenkoog op het Mienterglop. Veldman deed met tegenzin haar zegje bij de behandeling van het bestemmings plan De Koog. 'Maar ik ben er toch en wel omdat de veiligheid van mijn kinderen in het geding is.' Volgens haar is het sinds het bedrijfsverzamelgebouw in gebruik is een drukte van belang op het Mien terglop. 'Zeven dagen in de week, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Het Mienterglop is daarvoor niet geschikt. Zwaar- en bedrijfsverkeer leidt vaak tot zeer gevaarlijke situaties.' Maar het col lege van b en w voelt er niets voor haar verzoek om de uitweg niet te legaliseren en het bedrijfsterrein via de Ruigendijkte ontsluiten. B en w: 'Ontsluiting via de Rui- gendijk is zeer onpraktisch omdat dit een langere route is met verschillende lastig te nemen bochten. Daarnaast loopt deze weg over het terrein van derden. Op het bedrijventerrein zijn voorn a mei ij kops lag- bed rijven aanwezig met weinig tot geen zwaar verkeer en weinig verkeersbewe gingen.' B en w en mr. Maurice Frantzen, raadsman van de familie Veldman/Blom, voeren een reeks argumenten aan die voor en tegen de uitweg pleiten. Het is aan de raad om hierover te oordelen. Leden van de Rabobank maakten dins dagavond met sleepboten een rondvaart door de marinehaven van Den Helder. Het was onderdeel van de jaarlijkse ledenbij eenkomst die telkens op een bijzondere locatie wordt gehouden. Deze keer werd een bezoek gebracht aan het marinebedrijf. De belangstelling was overstelpend, maar er konden niet meer dan 400 personen worden toegelaten. Daaronder 100 Texelaars die de oversteek maakten met de TX 44 waarmee ze tegen middernacht ook weer werden terugge bracht. In de grote zaal van het gebouw Kaiser werden de leden na de opening door commissaris Kees den Ouden door kapitein ter zee b.d. Anton Nieland geïn formeerd over de festiviteiten rond het 525-jarig bestaan van de marine en door Jean net Blijdorp over het in juni te hou den spektakel Sail Den Helder 2013 dat zich voor een deel op de Rede van Texel zal afspelen. Rabo-medewerkster Fen- neke Krafft interviewde de drie directeu ren Henk Bezemer, Mark Poldner en Jan de Dood over recente ontwikkelingen bij de bank. Mede door de steelbandmuziek en de hapjes en drankjes werd de bijeen komst als bijzonder gezellig ervaren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2013 | | pagina 2