niet af' 'Op kinderen knap je INTERVIEW In het onderwijs ben je altijd met school bezig Heerlijk om voorlopig even geen verplichtingen meer te hebben 'Je bent als je in het onderwijs werkt ei genlijk altijd met school bezig', vertellen Albert en Marian. 'Ook als je op vakantie gaat, zit school in je achterhoofd. Als je foto's maakt, kijkje altijd naar zaken die leuk zijn om later op school in de lessen mee te nemen. En loop je een boekhan del binnen, dan kijk je ook altijd of je niet een leuk boek ziet liggen datje mis schien in de klas kunt gebruiken.' Hoewel op het punt te stoppen, is de passie waarmee over onderwijs wordt gesproken bij zowel Albert als Marian nog allerminst gesleten. De twee kwa men in 1977 naarTexel, nadat Albert een baan als leerkracht op de Bruinvis in Ou- deschild had gekregen. Daarvoor werk ten ze al een tijdje in het onderwijs in de provincie Groningen. Marian was leraar in Noordbroek en Wildervank onder de rook van Veendam. Albert was leraar in Borgercompagnie ('een echt lintdorp van vijftien kilometer lang en een paar hon derd meter breed'). Met dank aan de we derzijdse ouders die fervente bezoekers van Terschelling waren, kregen Albert en Marian belangstelling op een eiland te gaan werken. 'We spraken af dat we zouden gaan als het een van de twee zou lukken een baan te vinden', vertelt Albert. 'Op een gegeven moment kon ik zelfs kiezen uit een baan als directeur van de school in Nes op Ameland of als leraar op De Bruinvis. We hebben een af weging gemaakt en voor Texel gekozen, omdat je hier meer mogelijkheden had. Op Ameland waren maar drie scholen.' De komst van de nieuwe leraar ging snel. Albert had meteen Henk Boon van toen nog SV Texel aan de lijn en voordat hij überhaupt met lesgeven was begonnen, was hij al ingelijfd. 'Ik dacht in die tijd nog dat er maar één voetbalvereniging op het eiland zou zijn, maar ik kwam er al heel snel achter dat dat toch anders lag.' Albert werkte drie jaar op De Bruinvis en Marian viel er één dag in de week in. Vanaf 1980 werkte Albert op de Thijsse- school in Den Burg, totdat hij in 1982 werd gevraagd interim-directeur op de Daalderschool in Oosterend te worden. de combinatie van de school en het Eier- landsche Huis mee. 'Dat multifunctione le was geen gelukkige combinatie', blikt ze terug. 'Het werkte niet in de praktijk. Als je bijvoorbeeld handvaardigheid had, moest je door het dorpshuis naar het handvaardigheidslokaal lopen. Dan liep je langs posters met reclame voor drank en sigaretten, terwijl je de kinderen juist leerde dat ze daar vanaf moesten blijven. Soms had je ook wel eens een toerist die, op zoek naar het zwembad, per ongeluk een klaslokaal binnenstapte.' Albert leidde intussen in Oosterend twee dagen in de week de school en daarnaast stond hij drie dagen voorde klas bij groep 6,7 en 8. De andere twee dagen stond Marika den Draak voor de groep. 'Dat was een leuke tijd, we hadden een leuk team, maar op een gegeven moment was ik zelf wel toe aan een nieuwe uit daging. Je wist op een gegeven moment bij elke activiteit precies welk draaiboek je uit de kast moest trekken.' De nieuwe uitdaging werd De Bruinvis waar Albert in 2000 Ria Visser als directeur opvolgde. 'Dat voelde alsof ik in een nieuw huis te recht kwam.Jehadermet meer collega's te maken en de Bruinvis had toen 180 leerlingen en was daardoor ook een stuk groter dan de Daalderschool. Ik moest er in het begin wel aan wennen dat Oude schilders recht voor hun raap zijn. Dat heeft wel eens gebotst, maar ze zijn hel der en duidelijk, dus je weet waar je aan toe bent. En een dag later is alles vaak weer goed en dat is wel zo prettig. Ik zit daar inmiddels ook alweer meer dan twaalf jaar, maar het voelt alsof ik er nog helemaal niet zo lang zit.' In Oosterend maakte Hoven voor zijn hadden de afspraak dat we thuis niet over school zouden praten en op school zouden we niet over thuis hebben. We hebben het er later wel eens over gehad en de jongens hebben het gelukkig niet als belastend ervaren. Het was soms eer der wat moeilijker voor vriendjes om bij ons te komen spelen, totdat ze ontdek ten dat de meester thuis ook gewoon een vader was en meevoetbalde in de tuin.' Tussendoor was Albert in 1996 nog een blauwe maandag directeur van de Drij- verschool (de periode tussen Gijs Afman en Henk Dekker) en hij stond in 1999 een tijdje aan het roer bij de Redmer IJska- school in De Waal als opvolger van Jan Driehuis. 'Daar heb ik toen meegemaakt wat Henk Dekker nu in Den Hoorn mee maakt met de sluiting van een school. Voor de zomervakantie hadden de ou ders een intentieverklaring getekend dat ze hun kinderen op de Redmer IJska- school zouden laten en na de zomerva kantie begonnen de eerste ouders toch om zich heen te kijken. Op zich logisch, zoiets kun je het beste aan het begin van het schooljaar doen, maar op een ge geven moment was het niet te houden en werd het ene na het andere kind van school gehaald. Toen de herfstvakantie aanbrak, was de school leeg. In die tijd heb ik heftige emoties meegemaakt en regelmatig tot in de nacht met mensen zitten praten over hoe het nu verder moest.' Met name Albert is naast zijn werk ook altijd actief geweest op andere gebie den. Hij was jarenlang voorzitter van onderwijsvakbond ABOP (tegenwoordig het AOB) op Texel ('nu alleen nog con- negatief is. Dan is het lezen niet goed, dan het rekenen weer niet en vervolgens het spellen. Maar intussen wordt er door leerkrachten ontzettend hard gewerkt en veel tijd in gestoken.' Grote bron van zorg is de wijze waarop via bijvoorbeeld CITO-toetsen wordt gemeten hoe een kind ervoor staat. 'Heb je een klas met relatief veel kinderen die naar het VMBO gaan, dan kun je gemeten naar de lande lijke maatstaven opeens een negatieve beoordeling krijgen. Maar er wordt niet gekeken welke ontwikkeling die kinderen in de loop der jaren hebben meegemaakt en wat daarvoor gedaan is. Albert: 'Op kinderen knap je als leerkracht niet af. Je knapt wel af op alle regelgeving.' beeld naar een concert van Bob Dylan in Amsterdam en daarbij hoeven we er nu eens geen rekening mee te houden dat er de volgende dag weer school is.' Marian: 'Ik heb als hobby's lezen en ko ken en het is lekker te weten dat je daar ook meer tijd voor hebt. En we kunnen zomaar een last minute reis boeken als we wat leuks zien. Albert: 'We gaan in ie der geval niet stilzitten en waarschijnlijk komt er na verloop van tijd ook wel meer vrijwilligerswerk bij. Maar het is lekker even geen verplichtingen meer te heb ben.' Jeroen van Hattum ALBERT EN MARIAN HOVEN VERLATEN ONDERWIJS tactpersoon') en sprong in die rol meer malen in de bres wanneer het onderwijs te maken kreeg met de zoveelste maat regel van het ministerie. Het leidde een aantal keer tot acties en stakingen en onder leiding van Hoven werd in 1989 ook een keer een ludieke actie in de oude raadzaal gevoerd. Langs de muur werd rondom de raadsleden een lang span doek gehangen met de boodschap dat 'het onderwijs niet rondkomt.' Albert deed die avond een beroep op toenma lig gemeentesecretaris Piet Zoon om zijn contacten aan de overkant aan te spre ken met het verzoek voor het onderwijs op te komen. Daarnaast kwam Hoven vanuit een passie voor besturen en sport in de loop der jaren bij diverse sportclubs terecht. Meest bekend is hij als voorzit ter van de Texelse Sportraad. Hij treedt regelmatig op als speaker bij grote spor tevenementen, is presentator bij Radio Texel tijdens de Ronde om Texel en door de jaren heen deed hij zelf ook geregeld mee aan grote sportevenementen. Toen hij net op het eiland was, had Jan Heet- huis hem eveneens al snel in de organi satie van het jaarlijkse schoolvoetbal- toernooi, totdat de organisatie daarvan in handen kwam van de vakleerkrachten. Pratend over het onderwijs komen ook de zorgen over de kwaliteit en de toe komst aan de orde. Marian: 'Het is jam mer dat kritiek op het onderwijs vaak Het afknappen is Albert en Marian zelf nooit overkomen. Stoppen is een besluit dat ze ruim een jaar geleden al voor zich zelf namen. 'Had je dat niet gedaan, dan waren we gewoon nog een tijd enthou siast doorgegaan, maar als je eenmaal zo'n besluit hebt genomen, ga je daar naar leven en dat is ook wel prettig. En het biedt ruimte aan jonge collega's, dat vonden we allebei ook belangrijk.' Ze hielden het besluit aanvankelijk een tijdje voor zich, totdat ze het in de loop van het schooljaar aan de omgeving be gonnen te vertellen. Marian: 'Dat leverde positieve reacties op. Mensen vonden het verstandig om zo'n keuze te maken. Van hun afscheid hebben beiden bewust een activiteit voor de kinderen gemaakt. De leerlingen van Durperhonk, waar meer mensen afscheid nemen, kunnen een circusdag tegemoet zien en de kin deren van De Bruinvis wacht een spel letjesdag. Daarna wordt het wat Albert en Marian betreft, voorlopig even rustig. Plannen om in te vallen, hebben ze niet. Albert blijft wel beschikbaar voor advies als daar op de Bruinvis, waar hij wordt opgevolgd door Marieke Bol, behoefte aan is. De twee kijken er verder naar uit straks doordeweeks de handen vrij te hebben om dingen te doen. 'We gaan bijvoor- Ze kwamen in 1977 naar Texel en werkten sindsdien op diverse scholen. Vol gende week nemen Albert en Marian Hoven uit Oos terend beiden afscheid van het onderwijs. Ooit kregen Albert en Marian Hoven de opmerking dat ze het wel makkelijk had den in het onderwijs. Lekker veel weken vakantie en geen al te lange dagen. Enige tijd later liet de persoon in kwestie we ten dat hij zijn mening bijstelde. Hij had beiden regelmatig zeer vroeg de deur uit zien gaan, 's middags pas laat zien terug keren en met beetje geluk waren ze in de avonduren ook weer weg. Dat was hij twee jaar, waarna hij er de finitief directeur werd en dat bleef tot 2000. Marian trok intussen als invaller langs meerdere scholen, totdat ze te recht kwam op Durperhonk waar ze tot de dag van vandaag heeft gewerkt. Ze maakte mee hoe het huidige schoolge bouw tot stand kwam en ze maakte er overstap nog net de verbouwing van de Daalder tot de huidige school mee. 'Dat was een bijzondere tijd. De bovenbouw kreeg tijdelijk les in de kantine van SVO en met de onderbouw zaten we in de keet van de ijsclub.' Op de Daalderschool had Albert ook zijn zoons Jesse en Mart elk drie jaar in de klas. Dat ging goed. 'We

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2013 | | pagina 5