.txl Ondersteuning bij werk en inkomen ‘Bieden van werk is speerpunt’ Wmo-adviesraad voor Texel SOCIAAL DOMEIN Gemeente verzekert vrijwilligers T»aste ADVERTORIAL Gemeente Texel Vrijwil ligerspool Sociaal domein aan ons kwijt. :hou( Gemeente in gesprek met zorgpartijen NIEUWE PARTICIPATIEWET IN 2015 Yvonne Steemers Voorzitter Wmo-; >unten en bren instellingen op' o de .nl in dat net ier de weg ’even s vier >or- als rs, i-adviesraad Texel. Meer informatie kunt u vinden op website: www.wmoadviesraadtexel.n Goede en adequate zorg voor u als inwo ner van Texel is van groot belang. U kunt daar ook vragen Wij horen graag van u! Schade, en dan? Een vrijwilliger gaat eerst na of de schade op een eigen verzekering Vanaf 1 januari 2015 spreken we niet meer over de Wet werk en bijstand (Wwb), Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong) en Wet sociale werk voorziening (Wsw) maar over de Participatiewet. Wat houdt deze nieuwe wet in? Op Texel lijn veel vrijwilligers actief in di verse verenigingen. Vandaar dat er sinds februari 2014 een vrijwil ligers pool specifiek voor ouders én kinderen gestart is. Deze vrijwilligers worden getraind, ondersteund en gefaci- liteerd door Texels Welzijn. Zo kan het om een gezin gaar op Texel is komen wonen en hk (nog) niet kent; weet een tienermoeder, weg worien, niet gOe<j schenkt een gezin met I aandacht aan een au- ‘Ik zie vooral mogelijkheden waarbij meer werknemers van De Bolder doorstromen naar reguliere werkgevers. Met de Parti cipatiewet moet iedereen mee kunnen doen’, vertelt directeur Leen Noordzij van de Bolder in Den Burg. wiens ouders ver waar te beginnen; drie kinderen veel tistisch kind, waardoor de andere twee soms even te kort komen; maakt een ge zin door ziekte een moeilijke tijd door of zou een alleenstaand ouder soms graag een helpende hand willen hebben. Een vrijwilliger biedt een luisterend oor, vriendschappelijk contact en praktische steun. En mocht de situatie van een gezin op enig moment toch even te complex blijken te zijn, dan kan natuurlijk ook sa men met het gezin professionele hulpver lening worden ingeschakeld. Het mooie van de inzet van een vrijwilliger is dat het contact met het gezin plaats vindt op basis van gelijkwaardigheid en wederzijds vertrouwen. Daarnaast geeft het de vrijwilliger de mogelijkheid om ei gen (levens)ervaringen en tijd op zinvolle wijze in te kunnen zetten binnen deTexel- se samenlevingen nieuwe ontmoetingen aan te gaan. Wilt u zich aanmelden en/ of meer informatie, neem dan contact op met Texels Welzijn (tel 0222 312 696 of e- mail welzijn@texelswelzijn.nl) In 2013 hebben we adviezen gege over het nieuwe beleid dat door de gemeenten in de Kop van Noord-Holland samen is ontwikkeld om zich voor te be reiden op de veranderingen. Om ons werk goed te doen, willen we weten wat er leeft en van burgers van Texel horen wat hun ervaringen zijn. We bezoeken daarom onder andere dorps- servicepunten en brengen werkbezoe ken aan instellingen op Texel. verdienen. Het motto is: Iedereen doet mee. Mee doen in de samenleving is belangrijk voor het individu en de samenleving. Bij voc keur door het hebben van een baan, of dat (nog) een brug te ver is, door op één of andere manier te participeren in de samenleving. De wet is dan ook bedoeld voor alle inwoners die ondersteuning no dig hebben op het gebied van werk en in komen. Of dat nu om het vinden van werk gaat, het verkrijgen van een inkomen of om vergoeding van bijzondere kosten. In tegenstelling tot eerdere plannen gaan de mensen die al een Wajong-uitkering voor 2015 toegekend hebben gekregen, niet over naar de gemeente. Zij blijven bij het UWV. De huidige groep ‘Wajongeren’ krijgt dan ook niet te maken met bijstand. Met de Participatiewet komt er één re geling voor iedereen die voorheen een beroep deed op de Wet werk en bijstand (Wwb), Wet werk en arbeidsondersteu ning jonggehandicapten (Wajong) of Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De ge meenten moeten zorgen dat deze men sen zoveel mogelijk werk kunnen vinden en het inkomen aanvullen indien mensen niet (geheel) het minimumloon kunnen Texel heeft sinds 2009 een Wmo-advies raad. De raad, die bestaat uit acht onaf hankelijke burgers, geeft de gemeente gevraagd en ongevraagd advies over het beleid op gebied van de Wet maatschap pelijke ondersteuning. of op die van de organisatie gemeld kan worden. De vrijwilliger stuurt het inge vulde formulier naar zijn gemeente. Deze meldt de schade digitaal bij de verzeke raar. Een schadebehandelaar neemt de schade in behandeling- De verzekeraar informeert de gemeente na afloop, over hoede schade is afgehandeld. Is er schade of letsel door een ongeval? Dan meldt de vrijwilliger de schade direct met het di gitale schadeformulier bij de gemeente. Voor meer informatie: bel 'Even Apel doorn' op 055 579 8164 maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur. Op www. texel.nl vindt u het schadeformulier. Wij zijn geer we signalen gaan of burgers de voorzieningei de wethouder m mensen. Er komen veel nieuwe taken op de ge meente af. De Wmo-adviesraad praat en denkt actief mee met de wethouder en de ambtenaren om te zorgen dat het voor burgers die ondersteuning nodig hebben, op een goede manier wordt ge daan. Vanaf 1 januari 2015 komen er geen nieuwe mensen op de wachtlijst van so ciale werkplaatsen en stromen ook geen mensen meer de Wsw in vanaf de oude wachtlijst. Dat betekent dat mensen met een arbeidsbeperking bij reguliere werk gevers aan de slag moeten. Alleen voor mensen die volgens het UWV echt niet kunnen functioneren op een 'gewone' werkplek, moeten de gemeenten straks zorgen voor beschutte banen. Een aantal regelingen op het terrein van werk en inkomen (voorheen Wet werk en bijstand) wordt aangescherpt. Er komt een zogenaamde kostendelersnorm voor mensen die gezamenlijk een huishouden voeren en de arbeidsverplichting wordt strenger toegepast. Naast meer aandacht voor de minima kan er voor uitkerings gerechtigden een tegenprestatie worden opgelegd, De gemeente blijft verant woordelijk voor het verstrekken van de bij sta nds u itke ringen. Werkgeversorganisaties en de bonden willen samen meer verantwoordelijkheid nemen voor kwetsbare groepen op de ar beidsmarkt. Samen met het UWV en met de gemeenten willen zij samenwerken in zogenaamde werkbedrijven. In totaal 3S Texels Welzijn, de Jeugdgezondheidszorg (consultatiebureau) en andere ketenpart ners van het Centrum voor Jeugd en Ge zin op Texel komen regelmatig gezinnen tegen die best een steuntje in de rug van een vrijwilliger zouden willen krijgen. voor het hele land, welke samenvallen met de huidige arbeidsmarktregio's. Dit betekent dat een goede samenwerking met werkgevers niet alleen nuttig, maar ook noodzakelijk is. De Tweede Kamer heeft in februari 2014 met een ruime meerderheid ingestemd met de Participatiewet Als ook de Eerste Kamer instemt, treedt de wet op 1 janu ari 2015 inwerking, De middelen voorde uitvoering van de Participatiewet worden samengevoegd tot één Participatiebud- get. De gemeenten zullen met een uit breiding van de doelgroep en tegelijker tijd een forse bezuiniging op het budget de juiste keuzes dienen te maken. De Wmo-adviesraad vertegenwoordigt mensen die onder de Wet maatschap pelijke ondersteuning (Wmo) vallen. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met een li chamelijke of verstandelijke beperking, jeugd, dak- en thuislozen, verslaafden, slachtoffers van huiselijk geweld, man telzorgers en vrijwilligers. De adviesraad is het klankbord en de ge sprekspartner voor de gemeente op het gebied van de Wmo en geeft het college van burgemeester en wethouders, ge vraagd en ongevraagd advies over het Wmo-beleid.Daarbij staat het perspec tief van de burger of de cliënt voorop. :n klachtenbureau, maar als krijgen dat er dingen mis Iors niet de weg vinden in igen, bespreken we dat met »r of leggen we contact voor Op 1 januari 2015 krijgt de gemeente een grotere sociale verantwoordelijk heid. Vanaf deze datum is de gemeente verantwoordelijk voor de jeugdzorg, de individuele begeleiding en dagbesteding van mensen die langdurige zorg nodig hebben en voor de sociale participatie van mensen met een grote afstand tot de ar beidsmarkt. Tezamen worden dit de Tran sities in het Sociaal Domein genoemd- Texel werkt samen met Den Helder, Hol lands Kroon en Schagen om te onderzoe ken hoe dit georganiseerd moet worden. Wat dit voor u op hoofdlijnen betekent, kunt u terugzien in een animatie. Deze kunt u vinden op www.texel.nl/projec- ten/sociaaldomein of via www.sociaaldo- mein.com. De gemeente heeft een collectieve verze kering waarmee alle vrijwilligers automa tisch tijdens vrijwilligerswerk verzekerd zijn. Het gaat dan om iedereen die in or ganisatorisch verband onverplicht en on betaald werkzaamheden verricht waarbij een maatschappelijk belang wordt ge diend. Mantelzorgers zijn formeel geen vrijwilligers, maar zijn wel meeverzekerd. De overgang van de Wet Sociale Werk voorziening (WSW) naar de Participatie wet biedt volgens hem mogelijkheden voor de toekomstige werknemers, terwijl de zekerheid voor de huidige groep be houden blijft. De Bolder is een productie bedrijf dat mensen met een arbeidsbe perking kans biedt op werk. Noordzij: 'Wij richten ons op passend eenvoudige pro ductiewerk. Van machinale houtbewer king tot fijnmontage en verpakken. De werknemers die hier al via de WSW zijn binnengekomen, blijven hier ook na 2015 werken, maar er komen vanaf 2015 via de WSW geen nieuwe mensen meer binnen', legt Noordzij uit, De Bolder wordt vanaf dan meer een plek voor mensen die een beschutte werkomgeving nodig hebben. 'Het gaat hierbij om alle mensen met een arbeidsbeperking, lichamelijk, verstande lijk of psychisch. Mensen die straks werk zoekend zijn, kunnen via een samenwer king tussen gemeente, UWV en ons bij De Bolder terecht komen. We hebben hier bij het verschil tussen de groep die hier komt om ritme op te doen en waarvoor De Bolder een opstapje is naar regulier werk en de groep die hier langdurig komt werken. In beide gevallen proberen we de mensen te laten doorstromen naar een regulier bedrijf, zodat ze participeren in de samenleving. Dat doen ze hier natuur lijk ook want het is een gewoon bedrijf, maar voor sommige werknemers geeft het enorm veel zelfvertrouwen om in een bedrijf te werken waar geen sprake is van met een beperking werken. Maar die doorstroming is er nu ook al. De gemeente ziet net als wij het belang van De Bolder in en ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet. Het bieden van werk binnen De Bolder of gedetacheerd worden, blijft bij ons het speerpunt.' Groot voordeel is dat het productiebedrijf nu al onder de gemeente valt, zij het meteen eigen jaar rekening. 'Wij maken geen winst, maar schrijven wel positieve cijfers. Als subsidie wegvalt, zullen de cijfers iets minder roos kleurig zijn, maar zeker de eerst jaren nog steeds positief. Ik maak me daarover dan ook minder zorgen', aldus Noordzij. De gemeente en de verschillende zorg partijen hebben hier een belangrijke rol in. Via het platform 'Texelzorg' wordt al meer dan tien jaar met elkaar gespro ken over ontwikkelingen in de zorg en de gevolgen voor de inwoners van Texel. Partijen die met grote regelmaat elkaar spreken zijn: CJG, De Waerden, Geriant, GGZ, Gollards, Ho! Ie wal, Maartenhuis, Novalishoeve, Omring, de Skuul, Texels Welzijn, Zorghulp en de gemeente Texel. De overleggen worden telkens op locatie van één van de deelnemers georgani seerd. Hierdoor wordt eikaars werk ook direct zichtbaar gemaakt. Samen wordt besproken wat de aanko mende veranderingen en extra taken voor de gemeente gaan betekenen. Extra taken voor de gemeente op terrein van jeugd zorg, dagbesteding en individuele bege leiding van mensen. Gekeken wordt op welke wijze de zorg betaalbaar en dichtbij de inwoners van Texel behouden kan wor den. Samenwerking in projecten, onder linge afstemming en in gesprek blijven met elkaar zal de komende tijd van groot belang blijven, zeker met de toenemende zorgvraag. De komende periode staan de overleggen dus volop in het teken van de nieuwe taken voor de gemeente en ook de nieuwe rol die gemeente bedacht heeft middels de vormgeving van het So ciaal team. De komst van het sociaal team moet efficiëntere werkwijzen, betere con tacten en maximaal gebruik van eikaars kracht opleveren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2014 | | pagina 10