Passend onderwijs op Texelse basisscholen 9 ‘Op de Kompasschool is Sterre geen uitzondering’ ‘Nic functioneert goed in de klas’ ‘Op de Kompas gaat het beter’ Van rugzak naar arrangement PASSEND ONDERWIJS RUGZAKJE VERVANGEN DOOR ARRANGEMENT Samenwerking Overt eg tussen schooldirecteuren Thijs ConIJn, Helga Koen ma en Monique van Gaaien. ‘Julian las in groep drie al Harry Potter’ komen t wordt isschool [5 om kinde rende plek lat zij zich WWW.TEXELSECOURANT.NL DINSDAG 28 OKTOBER 2014 !ment)t< concrec :send ouden Iclland het andere en Sanc hij sta op ee onder der d* len. van :n, waar- rangement’ ran dan het Een kort be id func- itlg om ©oste rend als ze over haar 6-jarlge zoon praat. woorden door letters samen te stellen. HIJ leert woorden als geheel en daar metselt hfj vervolgens zinnen mee.’ Met behulp van pictogrammen krijgt Nic eveneens extra ondersteuning in het leren lezen en praten. zijn als Nic ekotter kan In groep drie las hij al boeken van Harry Potter, terwijl klasgenoten bezig waren met het leren van woorden. augustus een behoorlijke verandering. Het zo- ?rd. Doel Is kinderen die moeite hebben om mee weg vertelt ee In de praktijk rangement te keuze voor regu voor hun kind h» ‘Je ziet Nic zich ontwikkelen en goec tloneren In de klas en dat Is prachl te zien’, zegt Tamara Bakker uit Het basisonderwijs op Texel kent sinds geheten ‘passend onderwijs’ 1$ Ingevoer te komen op school extra ondersteuning te bieden. Het verkrijgen van een 'arr; moet slimmer en efficiënter ga; verkrijgen van ‘het rugzakje'. Ec schrljvlng van het proces. Volgens Tamara zou het mooi z tot en met groep 8 op de Vliet meedraaien. 'Maar het moet ook wel gaan en te doen blijven. Dat Is Iets waar je ook reëel )n moet zijn. Maar zoals het nu gaat zijn we er erg blij mee. De school geeft veel medewerking daarin.' Voor het passend onderwijs Is In de Kop van Noord-Holland het Samenwerkings verband Kop van Noord-Holland Primair Onderwijs opgericht. Daar werken ruim 80 scholen samen om kinderen passend onderwijs aan te kunnen bieden. De on- dersteunlngsteams die arrangementen bespreken vallen ook onder het samen werkingsverband. De directeuren van de scholen laten weten ouders graag meer te vertellen over het passend onderwijs. Een kind dat moeilijk leert, een kind dat juist ver voor ligt In de klas of kinderen die als gevolg van een handicap moeite heb ben om mee te komen. Voor hen Is het nieuwe passend onderwijs bedoeld. Vóór augustus bestond soortgelijke aangepast onderwijs ook al en was het vooral be kend door de term 'het rugzakje’dat sym bool stond voor extra financiering aan basisscholen om kinderen extra les. extra ondersteuning of aangepaste leermidde len te geven. Sinds de Invoering van het passend onderwijs is de term 'rugzakje' vervallen en wordt er voortaan over ar rangementen gesproken. De basisscholen op Texel kennen momenteel veertien kin deren die een arrangement hebben. Voor acht kinderen (sereen onderweg. Volgens directeuren Monique van Gaaien van De Fontein, Helga Roersma van de Vliekotter en Thijs ConIJn van de Kompas”' het passend onderwijs bedoeld c ren zo vroeg mogelijk een passe in het onderwijs te geven, zod; goed kunnen ontwikkelen. 'Dat kan een plek binnen het reguliere basisonderwijs zijn of een plek binnen het speciaal basis onderwijs.' Volgens de directeuren is het Al In groep één was duidelijk dat Sterre van Uhm uit De Cocksdorp het beste ge baat was met aangepast onderwijs. Een lange weg van aanvragen het rugzakje volgde en tot moeder Anja van Uhm mocht Sterre zomervakantie naar de Kompasschool In Den Burg. Er werd bewust gekozen voor de school voor speciaal basisonderwijs. Voor het rugzakje moesten ouders dan wel scholen voorheen bij de commissie van indicatiestelling zijn. Dat ging ge paard met het Invullen van veel formu lieren, veelal een gang langs Instanties en een kind moest een diagnose hebben. Werd het rugzakje toegewezen, dan zat daar over het algemeen een vast bedrag voor vier jaar aan vast (afhankelljkvan het gediagnosticeerde probleem) dat recht streeks naar de school ging om een kind extra ondersteuning te kunnen geven In de vorm van extra les, ambulante bege leiding of extra lesmateriaal. Binnen het passend onderwijs zijn de termen 'rug zakje'en 'commissie van indicatiestelling’ vervallen. Ouders die extra ondersteuning voor hun kind willen aanvragen (lees een arrangement), komen nu terecht bij het ondersteunlngsteam. De basisscholen op Texel hebben samen met basisscholen in Den Helder Noord één ondersteuning- steam. Dat bestaat uit Mariken van der Laan, Jaap Buis en Clndy Strulken-Boudler en wordt extern voor advies aangevuld door medewerkers van de onderwijsbege leidingsdienst en het Centrum voor Jeugd en Gezin. Het team komt gemiddeld zes keer per jaar bij elkaar. Als een kind drie keer In een ondersteunlngsteam is be- Dat Nic op de Vliekotter meedraait, be tekent dat hij gewoon )n zijn eigen dorp naar school kan gaan. Tamara: 'Anders waren we vermoedelijk op een schooi in Jullanadorp uitgekomen en dan was het een ander verhaal geworden. Dan had hij elke dag met de boot op en neer naar school moeten gaan en ik weet niet hoe Ik dat allemaal had moeten regelen.' De extra ondersteuning voor Nic bestaat onder meer uit Leespraat, een methode voor kinderen met het syndroom van Down om te leren lezen. 'Nic leert geen werking en volgde overplaatsing naar de Kompasschool. Aan de ene kant was hij er blij mee, aan de andere kant speeldetoch nog de gedachte In zijn hoofd tussen al lemaal 'rare kinderen terecht te komen’. De overgang bleek echter een stap In de goede richting. ‘Het ging hier beter dan op mijn vorige school, tijdens de lessen kun Je een koptelefoon opzetten voor het geluld om je heen en In de eerste pauze had Ik gelukkig ook ai meteen een vriend op school.’ De hoop is na het voltooien van de Kompasschool verder te gaan op het regulier voortgezet onderwijs. Zowel extern (Corna Makelaar) als Intern houden medewerkers van de school zich met zijn begeleiding bezig. Dat wordt betaald uit het arrangement en via een zogeheten zorg-ln-natura-regellng. Wat dat laatste betreft, wordt het volgens Bakker nog even spannend wat alle ver anderingen In de zorg vanaf 2015 (soci aal domein) voor gevolgen gaan hebben. 'Hopelijk kan alles blijven zoals het nu Is. Je ziet Nic goed functioneren omdat hij meedraait met de andere kinderen, ik denk niet dat hij al zover zou zijn geweest als hl] opeen andere school had gezeten.' Die heeft het syndroom van Down en zit - met een arrangement - In groep twee van de Vliekotter in Oosterend. HIJ krijgt vla het arrangement extra ondersteuning bij lezen en spreken en voor de rest draalt Ij gewoon mee In de groep. 'De kinderen taat er gelukkig ook open voor', aldus Ta mara. 'Elke dag mag er een kind maatje van NIc zijn en die helpt hem dan als dat nodig Is.' Het was een teken voor Marcel en Sandra Verbeek uit Den Burg dat zoon Julian, die op De Fontein In Den Burg zit, qua leren misschien al wel eens veel verder was dan voor zijn leeftijd gebruikelijk was. Dat bleek. Hij kwam als hoogbegaafd uit de bus In combinatie met een autistische aanverwantschap, waarna geconcludeerd werd dat passend onderwijs niet zou mis staan ‘Als Je al hele boeken leest, ga Je In de klas niet terug naar aap, noot mies', aldus Marcel.‘Dat roept alleen maarfrus- tratfes op.'Er werd een rugzak (inmiddels arrangement) toegewezen en dat vertaal de zich concreet In extra begeleiding op de Fontein en extra lessen In de Plusklas op de Thljsseschcol. De extra begeleiding speelt zich vooral af op het sociale vlak. Sandra: 'Julian is aan de ene kant hoog begaafd, maar op het gebied van sociale omgangsvormen heeft hij ondersteuning nodig. Julian weet verstandelijk hoe hij sociaal wenselijk gedrag kan en moet ver tonen, maar als hij In onverwachte situ aties komt, weet hij het niet en kan het helemaal misgaan.’ De Plusklas is er als uitdaging naast het reguliere schoolwerk, de leerlingen worden er geprikkeld hun Intelligentie op andere manieren te be nutten. Marcel: 'Daar krijgen ze bijvoor beeld de opdracht een el In te pakken en dan van een hoogte te laten vallen zonder dat het stuk gaat of ze moeten een eigen winkel runnen.' De extra lessen moeten voorkomen dat Julian zich gaat vervelen en met een beetje pech gaat onderpres teren. De Plusklas valt wel samen met het gymmen op school. Marcel: 'Gym is een zeer belangrijk vak om zijn sociale vaar digheden te leren toe passen.’Als alterna tief is Julian op andere sporten gegaan. Volgens Marcel en Sandra Is het prettig dat de school meewerkt aan de extra be geleiding. 'De docenten maken tijd voor hem vrij en er Is een speciale onderwijs assistent aan Julian gekoppeld, waardoor Julian de kans krijgt zich gewoon te ont wikkelen. Daar zijn we erg blij mee.' Dat het verkeerd kan gaan als niet op Je plek zit, ondervond een Jonge Texelaar die pas In een hogere groep van het regulier onderwijs naar het speciaal basisonder wijs ging. HIJ wil zijn ervaringen delen, maar graagzonder naam omdat het geen prettige periode was. De Jongen kon op het eerste gezicht meekomen op school, maar liep daarvoor continu op zijn tent Thuis was hij vervolgens als gevolg v alle spanningen niet te genieten, wa na de ouders op een gegeven moment besloten dat het zo niet langer kon. Na een hoop gesprekken met school en een bezoek aan huls, kwam de machine in het beste inderwljs. 1 voor toen nog opluchting van na de sproken, kan het In aanmerking k voor een arrangement. Dat besluit gebaseerd op basis van een groeidocu- ment, waarin school en ouders nauw zijn betrokken. In het document staat de hulp vraag, de school geeft aan hoeveel geld zij nodig heeft vooreen arrangement en hoe het geld wordt ingezet. Het ondersteu nlngsteam toetst deze aanvraag en kent vervolgens het geld aan de schooi toe. Een diagnose stellen is niet altijd meer nodig. Een arrangement kan voor één Jaar zijn of voor meerdere Jaren, afhankelijk van de extra steun en begeleiding die nodig is. Het wordt In ieder geval een arrangement op maat om efficiënt met het geld om te gaan. Voorbeelden van arrangementen zijn de aanschaf van speciale hulpmidde len, de Inzet van onderwijsassistent In of bulten de klas of gerichte ondersteuning dooreen specialist. Mocht een basisschool niet meer in staat zijn om het kind te be geleiden, dan kan op basis van datzelfde groeldocument een beschikking worden aangevraagd voor het speciaal (basison derwijs als de Kompasschool of een school elders in de Kop van Noord-Holland. Het gaat erom dat een kind wordt geplaatst rtr' een school die aansluit bij zijn of haar nwljsbehoeften. Dat laatste valt on- ie nieuwe zorgplicht die de basisscho len binnen het passend onderwijs hebben gekregen. Die plicht moet voorkomen dat kinderen tussen wal en schip raken en thuis komen te zitten. van belang voor kinderen dat zij al in een vroeg stadium de Juiste ondersteuning krijgen. 'Dat moet voorkomen dat kinde ren gaan "zwemmen” of op termijn zelfs thuis komen te zitten.' De arrangementen worden op maat gemaakteen commissie bekijkt wat een kind nodig heeft en stelt daar een toegespitst budget op af. BIJ‘het rugzakje'waren standaard bedragen ge bruikelijk. Volgens de schooldirecteuren Is het passend onderwijs geen bezuiniging. Het budget blijft landelijk hetzelfde, maar wordt nu verdeeld over ruim 150 regio nale samenwerkingsverbanden, waarin scholen samenwerken. Nieuw is ook de zorgplicht die scholen hebben gekregen voor een kind met een arrangement. 'Een school moet ervoor zorgen dat een kind op de juiste plek terecht komt, waarbij de school de ouders ondersteunt als hun kind mogelijk eiders geplaatst moet wor den. Voorheen moesten ouders meer zelf hun weg hierin vinden.’ Op deze pagina :en aantal Texelse ouders wat het betekent een rugzakje/ar- hebben en waarom zij een ’uller of speciaal onderwijs hebben gemaakt. ‘Op Durperhonk deden een hoop men sen hun best om Sterre zoveel mogelijk te begeleiden, maar hier is ze het beste op haar piek. Hier is ze geen uitzondering tussen andere kinderen.’ Volgens Anja ging voorheen ook vaak de aandacht naar de dingen waar Sterre in verhouding tot haar klasgenoten op achterliep. ‘Hier op de Kompasschool wordt geen vergelijking met andere kinderen gemaakt, maar ge keken naar wat een leerling kan en daar gaan de docenten vervolgens creatief mee om.’ Met het passend onderwijs heeft ze weinig ervaring. Volgens haar is het ech ter wel heel belangrijk dat kinderen op Texel ook op speciaal onderwijs terecht kunnen. 'Dit Is een voorziening waar we heel zuinig op moeten zijn.' I e. J Nic Bakker In de klas.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2014 | | pagina 9