Strunen tussen de schapenvachten 5 600jaar stad viert feest in zonovergoten Oudeschild INTERVIEW te TEXELANA ANS EN HENK BROEKMAN BESTAAT 25 JAAR "Ik wilde een groothandel opzetten en maakte in onze schuur in Oudeschild een showroom voor winkeliers. Er stapten twee Duitse fa milies binnen. Of die lekker warme dekbedden ook te koop waren? Toen besefte ik dat we op een prachtige verkooplocatie zaten.” Kansen komen voor- Gerard Timmerman bij, maar niet altijd op het juiste moment WWW.TEXELSECOURANT.NL DINSDAG 30 JUNI 2015 Aan het woord Is Henk Broekman, die sa men met echtgenote Ans precies 25 Jaar geleden onder de merknaam Texelana begon met de verkoop van schapenwol len dekbedden, kussens en onderdekens. Henk: ‘Ik wilde aanvankelijk eigenlijk geen particuliere verkoop, maar toen die mensen met een aanzienlijk bedrag aan dekbedden de deur uit gingen, viel het kwartje. Toen hebben we commercieel snel geschakeld." Ans: “In de Heems' ckstraat was toen, met uitzondering de viswinkel van Van der Star, detailhandel." Dat Is Inmiddels v ders. In een kwart eeuw tijd Is n anderd. Hun Texelana Shop zit n voormalige graanschuur aan de van de straat, waar nu veel meer rei Is. De zaak puilt uit van de wol-en s penvachtproducten. Naast dekbedden, kussens, etc. ook truien, mutsen, petten, handschoenen, wanten, sjaals, Jassen, knuffels, souvenirs en wat al niet meer. In drukwekkend Is de eigen collectie pantof fels. Liefst 25 soorten. Henk: "Ik zeg wel eens gekscherend over onze pantoffels: Ons publiek groeit naar ons toe. Maar je Inkoop, het magazijn, de administratie, de winkel, de website, de distributie en noem maar ook. En als een verkoopster ziek Is, op vakantie of bij zondagopen- stelllng. dan staan we In de winkel. We hebben leder onze eigen taken en lopen elkaar niet voor de benen.” Ook onderne mers die kansen hebben gegrepen. Ans: 'Kansen komen altijd voorbij, maar niet altijd op het Juiste moment, bijvoorbeeld wegens drukte. Maar we hebben nooit nee gezegd en konden er altijd wel weer een mouw aan passen." trekt enorm veel bezoekers. Het werkt twee kanten op. Je hebt mensen die In onze winkels kijken, op dat moment niets kopen, maar laterthuls wel Iets bestellen. En Je hebt mensen die hier binnen stap pen, al op onze site hebben gekeken en precies weten wat ze willen kopen. Het Is moeilijk te meten, maar er Is zeker sprake van kruisbestuiving. Wat meehelpt Is dat ze onze producten niet op elke straathoek kunnen kopen. Dat maakt het sterker." Een ondernemerspaar dat met de tijd Is meegegaan, met gevoel voor commercie. Henk: “WIJ zijn overal bl) betrokken en houden zo verschillende ballen hoog. De ziet ook steeds Jongere mensen op pan toffels, al dan niet vla het Internet komen ze bij ons terecht en kopen een stel.” Ook een eigen cosmetlcalljn, huldverzorglngs- producten op basis van lanollne/wolvet. Soortgelijke producten In hun winkel De Wever 38 In de Weverstraat In Den Burg, met dit verschil dat op de oude graanzol der In Oudeschild 300 verschillende vach ten zijn ultgestald, de grootste collectie op Texel. Van Texelaars tot IJslanders, wit, bruin, bont, geschoren of niet. Ans: “Men sen kunnen hier lekker strunen en voelen welke het zachtst Is. Ze kunnen hier uren zoet zijn vóór ze besluiten welke vacht ze nemen. Begrijpelijk, omdat Je wilt dat het bij Je Interieur past. Mensen komen er zelfs voor terug." Henk: “De belang stelling voor natuurproducten neemt toe. Ook Duitsers en Belgen vinden het fan tastische artikelen." ternet. Alweer een Jaar of zeven hebben ze een eigen webshop. “Ik deed dat toen In De Wever en maakte de pakketjes op een metertje aanrecht. In het begin ging dat nog, maar toen het grotere vormen aannam hebben we onze webwinkel en de distributie geprofessionaliseerd.' Henk: "Onze verkoop vla Internet heeft een enorme boost doorgemaakt. We heb ben er eerst veel tijd en geld In moeten In vesteren, maar als Ik nu zie hoe het loopt, dan betaalt zich dat uit. Ook dankzij een goede organisatie en logistiek. Als er Iets wordt gevraagd, dan pakken we het zo uit het magazijn. Dat moet ook, want de consument van tegenwoordig Is ongedul dig en wil het snel hebben. Ons compu terprogramma Is geïntegreerd met dat van Post.nl. Voor het Inpakken hebben we bijvoorbeeld twaalf verschillende soorten verpakklngsdozen. Nu Is het een kwestie van Inpakken en versturen. De website Texelana Is In 25 Jaar uitgegroeid tot een begrip. Henk: "Onze producten worden verkocht door 150 winkeliers door het hele land. Al lang niet alleen meer alleen dekbedden, onderdekens en kussens, maar ook pantoffels en andere producten uit de eigen collectie. Binnenkort komen daar ook laarzen bij van schapenvacht voor bulten. Actief zijn ze ook op het In- ““msker- :nng van amper meer ver- nu In een e overkant edden, letten, eigen collectie pa ten. Henk: "Ik zeg gekscherend over onze panto joelt naar ons toe. Ms

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2015 | | pagina 5