i TEXELSE gCOURANT Wl V 24/7 "iBl JT0 - 1 WW; igk I Restaurant in De Cocksdorp brandt volledig af (jroen TwarL- Jexels in het harL_. I r L Eiland van... Landbouw roop ellanddlchter i als die superhandige 2= J Zolang de voorraad strekt... KIES DAN NU VOOR TC-TOTAAL! Twee keer per week vertrouwd de krant in de bus én daarnaast volledig online beschikbaar voor tablet, pc, laptop of smartphone. Plan ondergrondse parkeergarage op terrein veerhaven ‘t Horntje Duurder bootkaartje zwakt drukte niet af HET LAATSTE NIEUWS HET EERST f 'i TEXELSE COURANT,,, irkeerproblemen Is gen voor de gaklus Is de e veerhave- Impressie van de ondergrondse parkeergarage (geel) aan hel Nog één keer genieten van de kunsten van de DINSDAG 11 JANUARI 2022 SU “Heerlijk om met het gezin bij paal 17 in ons strandhuis te zijn” Geparkeerde busjes en andere voertui gen bulten de parkeervakken bevestigen dat de parkeerruimte niet volstaat. TESO laat onderzoek doen naar parkeerbehoef- te op 't Horntje. VOor extra ruimte wordt gedacht aan een ondergrondse parkeer garage langs het Landsdlep. DE TEXELSE COURANT ALTIJD EN OVERAL LEZEN? Woningbouw Den Helder In Den Helder wacht nóg een stevige uit daging. De Waal toonde het plan van de i l|r Een grote brand heeft caférestaurant BIJ Joost In De Cocksdorp volledig In de as gelegd. Meerdere bluseenheden waren ter plaatse. De brand ontstond In de nacht van maandag op dinsdag en werd opgemerkt door buurtbewoners nadat zij knallen hadden gehoord. De prioriteit lag al snel bij het behouden van de naastgelegen panden. Het restaurant café zelf kan als verloren worden beschouwd. Meer over de brand In de krant van aankomende vrijdag. “De kaders van het toeristisch bezoek worden niet bepaald door de prijs van het bootkaartje, maar door het Toeris tisch Toekomstplan Texel. marlnestad om nabij het Molenplein dui zend nieuwe woningen te bouwen. Goed voor dagelijks 2000 verkeersbewegingen, bovenop de huidige 2000 naar Texel. Gro te gevolgen dus voor de verkeersdrukte, omdat ook de wegen en de verkeersdr- culatle moeten aangepast. Daar bovenop komen nog het plan voor verplaatsing van het stadhuis naar Willemsoord en Haveninstallatie Het oplossen van parkeerprot één van meerdere ultdaglnger veerdienst. Een andere megak vervanglng/renovatle van de nlnrlchtlngen In Den Helder en op Texel. Daarbij zullen onder meer de bruggen en de torens worden vernieuwd. Een even Ingrijpend als uitdagend project staat op stapel voor de periode 2023-2025. Volgens De Waal “een van de de groot ste projecten uit de geschiedenis van de veerdienst”. TESO heeft een lijst gemaakt van kleine en grote wensen op gebied van veiligheid, continuïteit en duurzaamheid, nodig om de veerdienst de komende 50 Jaar In stand te kunnen houden. Om de haveninstallatie uit 1964 tot die tijd goed en veilig te laten functioneren voert Rijkswaterstaat risicoanalyses uit en doet, zoveel mogelijk 's nachts, onder houdswerk. Deze parkeergarage zou onder een aan te leggen duinlandschap komen. Dit past In de visie om de passagiers op Texel aan te laten komen In een dulnomgevlng. Er bestaan twee schetsontwerpen, de le vensvatbaarheid van het plan wordt on derzocht. ander Initiatieven, zoals een nieuw hotel. De Waal deed een oproep aan alle betrok kenen om met elkaar In dialoog te blijven, om te voorkomen dat door verstoring ontwikkelingen op slot worden gezet. Bijstaande situatieschets van de parkeer garage Is gemaakt door: Kunst/TIJmstra// Kooper/RIbelro/ Rldouanl, studenten Ho geschool InHolland ToeristlschToekomstplan Het relatief goedkope bootkaartje maakt volgens menigeen de drempel om naar Texel te komen té laag. Van den Broeck: “Het Is niet de verantwoordelijkheid van TESO om de vervoersvraag te dempen. Dat Is net zoiets als vragen aan de slager om zijn vlees duurder te maken zodat mensen minder vlees gaan consume ren. “Toerisme hoort bij Texel”, schrijft wethouder Hulsman In haar voorwoord van het Toeristische Toekomstplan Texel. Het Is met datzelfde plan dat de kaders voor het toeristisch bezoek aan Texel wél worden bepaald. Niet met de prijs van het bootkaartje. Ten tweede Is de prijselasticiteit van de vervoerstarleven minimaal. Als de kar bonade of biefstuk twee keer zo duur Is, dan eten we daarvan minder. BIJ de TESO-tarleven werkt dat mechanisme niet, want de kosten van de overtocht vormen, zelfs Indien deze flink worden verhoogd, slechts een klein deel van de totale kosten van een bezoek aan Texel. Ook bij een substantiële verhoging van de tarieven blijft de vraag onverminderd groot. En laten we dan In ogenschouw nemen dat wanneer de normale tarieven stijgen, het tarief dat Texelaars betalen voor de veerdienst ook stijgt op basis van de directe koppeling aan de normale ta rieven. Dat Is een gegeven waar we niet onderuit komen. Tariefsverhoging Is niet de manier om de drukte op Texel af te zwakken en zeker de Texelse gebruikers van de veerdienst zijn daar niet mee gediend. Bovendien doet dit afbreuk aan onze statutaire doelstelling. We zijn In 1907 opgericht om de bereikbaarheid te verbeteren en daar zullen we ons altijd w>or blijven Inzetten. Niettemin blijft het bijzonder dat de TESO tarieven In 2022 wederom niet stijgen. Rekent u er niet op dat dit de komende 20 Jaar evenmin zal gebeuren. Het blijft Immers nodig om te Investeren In nieuwe schepen en ook het doorbe lasten van BTW Is op termijn onvermij delijk.” vrijkomende landbouwgrond lang niet altijd naarde buurman Zowel onze grote Jaarkalender met alle vakanties en feestdag Spin baan kalender zijn nog af te hal Dat statement maakte Franck van de Broeck, presldent-commlssarls van TESO, tijdens de online vergadering vrijdag op het verwijt dat de drukte op het eiland het gevolg Is van de lage boottarleven en de suggestie dat TESO haar tarieven moet verhogen om het aantal bezoekers van Texel te beperken. “Zo werkt dat niet.” TESO dat In 2022 wéér de tarieven niet verhoogt. Het lijkt zo gewoon. Van den Broeck: “Maar het Is natuurlijk niet ge woon dat een vervoersorganisatie In twee decennia haar diensten tegen zo ongeveer hetzelfde tarief levert en dat Inflatie en toegenomen Inkoopkosten worden opgevangen zonder de verkoop prijs te verhogen. Wilt u een TC-Totaal abonnement voor slechts €1,50 extra per maand? Geef dit dan door via info@lenr.nl. .and sd lep. C'.nnijsï;'. 'A T I r s

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2022 | | pagina 1