i
TEXELSE gCOURANT
Wl
V
24/7
"iBl
JT0
-
1
WW;
igk I
Restaurant in De Cocksdorp brandt volledig af
(jroen TwarL- Jexels in het harL_.
I r
L
Eiland van...
Landbouw
roop
ellanddlchter
i als die superhandige
2=
J
Zolang de voorraad strekt...
KIES DAN NU VOOR TC-TOTAAL!
Twee keer per week vertrouwd de krant in de bus én daarnaast
volledig online beschikbaar voor tablet, pc, laptop of smartphone.
Plan ondergrondse parkeergarage
op terrein veerhaven ‘t Horntje
Duurder bootkaartje
zwakt drukte niet af
HET LAATSTE NIEUWS HET EERST
f
'i
TEXELSE COURANT,,,
irkeerproblemen Is
gen voor de
gaklus Is de
e veerhave-
Impressie van de ondergrondse parkeergarage (geel) aan hel
Nog één keer
genieten van de
kunsten van de
DINSDAG 11 JANUARI 2022
SU
“Heerlijk om met
het gezin bij
paal 17 in ons
strandhuis te zijn”
Geparkeerde busjes en andere voertui
gen bulten de parkeervakken bevestigen
dat de parkeerruimte niet volstaat. TESO
laat onderzoek doen naar parkeerbehoef-
te op 't Horntje. VOor extra ruimte wordt
gedacht aan een ondergrondse parkeer
garage langs het Landsdlep.
DE TEXELSE COURANT ALTIJD EN OVERAL LEZEN?
Woningbouw Den Helder
In Den Helder wacht nóg een stevige uit
daging. De Waal toonde het plan van de
i
l|r
Een grote brand heeft caférestaurant BIJ Joost In De Cocksdorp volledig In de as gelegd. Meerdere bluseenheden waren ter plaatse. De brand ontstond In de nacht van maandag
op dinsdag en werd opgemerkt door buurtbewoners nadat zij knallen hadden gehoord. De prioriteit lag al snel bij het behouden van de naastgelegen panden. Het restaurant
café zelf kan als verloren worden beschouwd. Meer over de brand In de krant van aankomende vrijdag.
“De kaders van het toeristisch bezoek
worden niet bepaald door de prijs van
het bootkaartje, maar door het Toeris
tisch Toekomstplan Texel.
marlnestad om nabij het Molenplein dui
zend nieuwe woningen te bouwen. Goed
voor dagelijks 2000 verkeersbewegingen,
bovenop de huidige 2000 naar Texel. Gro
te gevolgen dus voor de verkeersdrukte,
omdat ook de wegen en de verkeersdr-
culatle moeten aangepast. Daar bovenop
komen nog het plan voor verplaatsing
van het stadhuis naar Willemsoord en
Haveninstallatie
Het oplossen van parkeerprot
één van meerdere ultdaglnger
veerdienst. Een andere megak
vervanglng/renovatle van de
nlnrlchtlngen In Den Helder en op Texel.
Daarbij zullen onder meer de bruggen en
de torens worden vernieuwd. Een even
Ingrijpend als uitdagend project staat op
stapel voor de periode 2023-2025.
Volgens De Waal “een van de de groot
ste projecten uit de geschiedenis van de
veerdienst”. TESO heeft een lijst gemaakt
van kleine en grote wensen op gebied van
veiligheid, continuïteit en duurzaamheid,
nodig om de veerdienst de komende 50
Jaar In stand te kunnen houden.
Om de haveninstallatie uit 1964 tot die
tijd goed en veilig te laten functioneren
voert Rijkswaterstaat risicoanalyses uit
en doet, zoveel mogelijk 's nachts, onder
houdswerk.
Deze parkeergarage zou onder een aan
te leggen duinlandschap komen. Dit past
In de visie om de passagiers op Texel aan
te laten komen In een dulnomgevlng. Er
bestaan twee schetsontwerpen, de le
vensvatbaarheid van het plan wordt on
derzocht.
ander Initiatieven, zoals een nieuw hotel.
De Waal deed een oproep aan alle betrok
kenen om met elkaar In dialoog te blijven,
om te voorkomen dat door verstoring
ontwikkelingen op slot worden gezet.
Bijstaande situatieschets van de parkeer
garage Is gemaakt door: Kunst/TIJmstra//
Kooper/RIbelro/ Rldouanl, studenten Ho
geschool InHolland
ToeristlschToekomstplan
Het relatief goedkope bootkaartje maakt
volgens menigeen de drempel om naar
Texel te komen té laag. Van den Broeck:
“Het Is niet de verantwoordelijkheid van
TESO om de vervoersvraag te dempen.
Dat Is net zoiets als vragen aan de slager
om zijn vlees duurder te maken zodat
mensen minder vlees gaan consume
ren. “Toerisme hoort bij Texel”, schrijft
wethouder Hulsman In haar voorwoord
van het Toeristische Toekomstplan Texel.
Het Is met datzelfde plan dat de kaders
voor het toeristisch bezoek aan Texel wél
worden bepaald. Niet met de prijs van
het bootkaartje.
Ten tweede Is de prijselasticiteit van de
vervoerstarleven minimaal. Als de kar
bonade of biefstuk twee keer zo duur
Is, dan eten we daarvan minder. BIJ de
TESO-tarleven werkt dat mechanisme
niet, want de kosten van de overtocht
vormen, zelfs Indien deze flink worden
verhoogd, slechts een klein deel van de
totale kosten van een bezoek aan Texel.
Ook bij een substantiële verhoging van
de tarieven blijft de vraag onverminderd
groot. En laten we dan In ogenschouw
nemen dat wanneer de normale tarieven
stijgen, het tarief dat Texelaars betalen
voor de veerdienst ook stijgt op basis van
de directe koppeling aan de normale ta
rieven. Dat Is een gegeven waar we niet
onderuit komen.
Tariefsverhoging Is niet de manier om de
drukte op Texel af te zwakken en zeker
de Texelse gebruikers van de veerdienst
zijn daar niet mee gediend. Bovendien
doet dit afbreuk aan onze statutaire
doelstelling. We zijn In 1907 opgericht
om de bereikbaarheid te verbeteren en
daar zullen we ons altijd w>or blijven
Inzetten. Niettemin blijft het bijzonder
dat de TESO tarieven In 2022 wederom
niet stijgen. Rekent u er niet op dat dit de
komende 20 Jaar evenmin zal gebeuren.
Het blijft Immers nodig om te Investeren
In nieuwe schepen en ook het doorbe
lasten van BTW Is op termijn onvermij
delijk.”
vrijkomende
landbouwgrond
lang niet altijd
naarde buurman
Zowel onze grote Jaarkalender met alle vakanties en feestdag
Spin baan kalender zijn nog af te hal
Dat statement maakte Franck van de
Broeck, presldent-commlssarls van TESO,
tijdens de online vergadering vrijdag op
het verwijt dat de drukte op het eiland
het gevolg Is van de lage boottarleven
en de suggestie dat TESO haar tarieven
moet verhogen om het aantal bezoekers
van Texel te beperken. “Zo werkt dat
niet.”
TESO dat In 2022 wéér de tarieven niet
verhoogt. Het lijkt zo gewoon. Van den
Broeck: “Maar het Is natuurlijk niet ge
woon dat een vervoersorganisatie In
twee decennia haar diensten tegen zo
ongeveer hetzelfde tarief levert en dat
Inflatie en toegenomen Inkoopkosten
worden opgevangen zonder de verkoop
prijs te verhogen.
Wilt u een TC-Totaal abonnement voor slechts €1,50 extra per maand?
Geef dit dan door via info@lenr.nl.
.and sd lep.
C'.nnijsï;'.
'A T I
r s