O’
Jesse: Theater om tot elkaar te komen
7
1
TWEEDE KATERN
"Het Is dan ruim twee Jaar geleden, vlak voor corona
steren gretig. Ze weet, ze wil het niet meer anders.
Het eerste Jaar doet ze twee keer. Ondanks corona
Tekst en foto: Heleen Vink
Heel inspirerend om in de opleiding met zijn allen in die
bubbel te zitten van ‘Ik moet iets, maar weet niet wat’
“Hoe kan jij zo in jouw waarheid leven en ik in de mijne? We staan immers in
verbinding en wonen op dezelfde wereld. Dan zijn er al die perspectieven - al
helemaal als er is iets misgaat in je hoofd - en hoe gaan we daar mee om? Hoe
leg je uit watje ervaart?”
Ik Iets te zwaar en daardoor niet zo fysiek. Nu ben Ik
een fyslekmaker”, lacht ze.
altijd
van mijn
reallseerd
Jesse
Tijden
www.texelsecourant.nl
VRIJDAG 12 AUGUSTUS 2022
“Na twee Jaar loopje alleen stages en zit Ik daar met
mensen om me heen die nog steeds die passie heb
ben om basisschooldocent te worden. Als Je Iets niet
moet willen worden zonder passie Is het dat, daar
maakje kinderen en Jezelf niet gelukkig mee. Ik dacht
wel, 'Shit, wat nu?’."
en Ik belandde In een flinke dip. In Amsterdam was Ik
te druk geweest met zoeken naar mijn plek en met
het uitgaansleven", vertelt Jesse. "Ik voelde me be
kneld door dwanggedachtes. Doodeng. Hoe Iets te
zeggen, als je het niet kan. Maar je kan pas crashen
als Je een fundament hebt en dat had Ik bij de KTA
Mijn hoofd werkt zo dat Ik eerst moet kijken en als Ik
dan eenmaal zie kan Ik dat verbeelden. Maar wat als
Je niet dürft te kijken."
“Ja en leuk om dit gesprek op Texel te voeren", maakt
ze het gesprek rond. "Mijn twee werelden die nu sa
menkomen. Het blijft eigen op Texel."
“Ik vind het heel Inspirerend om nu In de opleiding
met zijn allen In die bubbel te zitten van 'Ik moet Iets,
maar weet niet wat'. In Den Bosch ben Ik omringd
door al die eigen zoekende mensen." Haar ogen glln-
Insplrerende bubbel
Op haar eenentwintigste start ze de vooropleiding
theater bij Mime, Academie voor Theater en Dans In
Amsterdam. “Whow", denkt ze. “Nu heb Ik het gevon
den; abstract en fysiek.” Iemand In de orlëntatleklas
attendeert haar echter op de Konlngstheateracade-
mle In 's-Hertogenbosch en op haar tweeëntwintig
ste doet ze daar auditie, rolt mln of meer de opleiding
In en valt op haar plek.
Jesse Bakker, derdejaars student aan de Konlngsthe-
ateracademle (KTA) In 's-Hertogenbosch, zit vol vra
gen. “Ik zie theater als een communicatiemiddel om
daarin tot elkaar te komen.” Ze gaat erover In gesprek
metCorvan Heerwaarden.
Het eerste en tweede Jaar Is producties realiseren,
het derde en vierde Jaar Is spelen. Het ene moment
bouwen ze een decor en het volgende treden ze op.
“In grote projecten zie Je elkaar van 10 tot 10. Na een
tijdje kan Je Iedereen uitkotsen, net als familie. Maar
dat botsen maakt het ook heel echt. Die verbinding Is
voor mij noodzakelijk. Op school zeggen ze altijd, ‘Dit
Is vier Jaar een snelkookpan en het begint pas na die
vier Jaar. Neem nu de tijd om te kijken waar Je echt
hoort'.”
Onbewust onbekwaam
“Tijdens die eerstetweejaar op school Is het ‘Wat doe
Ik hier?' Eerst ben Je onbewust onbekwaam, word
dan bewust onbekwaam en dat Is naar want Je denkt
'Ik kan helemaal niets'. Toch, daarin die zoektocht zit
mijn motor", klinkt het stellig. “Mooi dat de acade
mie jou daar ruimte In geeft”, reageert Cor. „Het Is
me van huls uit niet In de schoot geworpen, maar de
klem was er dus wel", antwoordt Jesse. “Als kind was
“Het mooie van de KTA Is dat er zulke eigen makers
vanaf komen”, vervolgt Jesse enthousiast. “We wor
den geforceerd te doen wat JIJ moet doen. Zo word
Je een maker die bij voorbaat houdbaar Is.” “En zich
zelf’, vult Cor aan.
“Later word Ik Juf”
Jesse werd 26 Jaar geleden In Oud-Beljerland gebo
ren, verhuisde op haar tweede naar Texel en groeide,
net als eerder haar moeder, op Texel op. Ze verhuist
als ze drie Is met haar moeder en diens nieuwe part
ner naar Den Hoorn en dan wordt Cor haar buurman.
Net als zoveel pubers In Den Hoorn heeft ze Jaren een
bijbaantje bij Strandpaviljoen Paal 9. “Wat dat be
treft heb Je een heel normale Texelse Jeugd gehad",
lacht Cor. “Ja, Je hoefde over veel niet na te denken",
antwoordt Jesse. “In groep 3 ging Je bijvoorbeeld op
de majorette, zat je In groep 8 dan mocht Je kiezen er
weer vanaf of niet. Zo heb Ik dat toen ervaren.”
Groots en waanzinnig
“Ik zie Iets voor me met grote waanzinnige stenogra
fieën, dat alle genres door elkaar worden vermengd.
Ik weet niet of het cabaret Is. Er Is nog geen ander
woord voor. Ik ben op zoek naar dat woord of die de
finitie. Het Is een zoektocht.” "Mooi gegeven dat je
het pad van die uitdaging opgaat", zegt Cor bewon
derend.
gaat het praktijkonderwijs gewoon door. "Nu mogen
we eindelijk ook voor publiek spelen. Wat ben Ik blij
dat Ik nog student ben en niet net voor corona ben
afgestudeerd, met daarna twee jaar stilte om dan
vanuit niets weer te moeten beginnen, zodat Je een
springplank mist.”
Jesse wist het zeker. “Later word Ik Juf”. “Ook Ik heb
d voor de klas willen staan, tot het laatste Jaar
,",,n studie Frans aan toe”, reageert Cor. "Toen
ueerde Ik me Ineens wat voor stom vak Ik had."
e moet vreselijk lachen, want het Is herkenbaar.
ens een opleiding aan de PABO verzandt Immers
ook haar eerste 'droom'. Ze legt uit: