T
ft
ETROLEUM
DE LAATSTE EED
ERENLEENB&MK
N.
C/
voor
oliehaard
OLIEHA
\ransporten
OOM
OOR
IV?
U ZOEKT
EEN GOEDE
WASSERIJ?
bankstel AARHUS
ifc jj
m
KENNEMERSTRAATWEG 404-417 - TELEFOON 3270 - HEILOO
UITKIJKPOST
VERSLAG OUDERAVOND
U.L.O.-SCHOOL
gehouden op 25 november 1960 in
„De Rustende Jager"
Van onze speciale correspondent
Ondanks overvloedige regenval en
windkracht zeven, was er een goede
opkomst en kon de voorzitter der
oudercommissie de vergadering met
een kort welkomstwoord begroeten.
Onder het gehoor bevond zich ook
wethouder Tomson, wie het onder
wijs in Heiloo altijd zeer na aan het
hart ligt. Na het welkomstwoord
werden door de leerlingen der drie
klassen van de u.l.o.-school enige lie
deren ten gehore gebracht onder des
kundige leiding van de heer Nico
Akkerman, die zoals u weet de mu
zikale opvoeding op de u.l.o.-school
verzorgt. Uit het feit dat er 30 leer
lingen, uit de derde meezongen, die
zich spontaan hadden opgegeven,
blijkt tc,»h wel, dat de muzikale ont
wikkeling een grote plaats inneemt
in de opvoeding.
De heer Gerling, het hoofd der u.l.o.-
school, heeft zeer wijs gehandeld,
door muziekonderwijs als apart vak
op zijn school in te voeren onder lei
ding van een speciale muziekvakleer
kracht. Dat deze zijn vak verstaat
bleek uit hetgeen de leerlingen brach
ten. Gezongen werden „Ich wolt mei-
ne Leeb ergösse sich" van Mendels
sohn. Daarna met jongens (dus de
gehele derde klas)„Das klinget so
herrlich" uit de opera „Die Zauber-
flöte van Mozart en tot slot een
Engels jachtlied „John Peel". Zuiver
heid van toon en vlotheid van uit-
BIJBLAD
i het hoogste rendement
de haardolie
meer warm
mincfer roe
zuinig
FWEG 29, PkEILOO
200-5994
QÉLEN 7, EG/KOND-BINN
TEL. 02206V53
oor kachels en stellen het a
ewezen
Voor\
VERGUIZINGEN EN
do^r geheel Nederland
Statich^we^.22 Heiloo
Telefoon"S^38
voering brachten allen in de zaal tot
verrukking en bewondering en een
welgemeend dankwoord van de heer
Hendrikse, de voorzitter der Ouder
commissie, vertolkte ieders instem
ming. Als blijk van waardering werd
de heer Akkerman een geschenkje
aangeboden en de jeugdige zangers
kregen een welverdiende versnape
ring.
De demonstratie die daarop volgde
was voor velen die daar van genoten
hebben een openbaring. Vooral het
brugwerk der meisjesploeg waarvan
de oefeningen steeds individueel wa
ren, brachten bij iedere uitvoering
een spontaan applaus teweeg. Het
was echt Doves-werk! Welk een ge
degen voorbereiding en lichaamsbe-
heersing werden hier vertoond. Ook
de jongens lieten zich niet onbetuigd
en met mannelijk gespierde soeplesse
zweefden ze over de bok met zweef-
duikkoprollen, die voor ons een gym
nastisch genot waren. Na afloop van
deze staaltjes turnkunst werden de
turnsters en turners hartelijk toege
juicht en ontving ook de turnleraar,
de heer De Jonge, een geschenk en
de leerlingen hun versnapering. Alle
hulde voor deze vertoning was zeer
zeker op zijn plaats, daar ook de in
vloed van de turnverenigingen in
Heiloo hier zeer duidelijk merkbaar
waren. e»
Een ander huldebetoon gold mejuffr.
Muller, de handwerklerares, die uit
het in de zaal tentoongestelde mate
riaal, dat door haar leerlingen was
vervaardigd, liet zien, welke nuttige
en smaakvolle artikelen te maken
zijn. Al deze produkten, die uitmunt
ten in kleur, smaak en verscheiden
heid, trokken ons aller deskundige
aandacht.
Voorts de heer Tensen voor zijn ar
beid en hulp om de zaal in tentoon
stellingssfeer te brengen en voor het
daar verder tentoongestelde was de
heer Jansen, leraar in teken- en han
denarbeid, verantwoordelijk. Vooral
de tekeningen, waterverfjes en ge
boetseerde kunststukjes, deden velen
met bewondering vervuld worden.
Zelfs slaakte iemand de zucht: „Jam
mer dat Karei Appel dit nooit ge
leerd heeft." Beide leraren kregen
ook een geschenkje van de voorzitter.
Na al dit aestetische genot kwam
het meer zakelijke gedeelte aan de
orde, nl. het afwerken van de vol
gende punten van de agenda.
Punt 2, de ingekomen stukken, ver
meldden twee berichten van verhin
deringen, nl.: van de weled. gestren
ge heer Th. M. Kuippen, inspecteur
bij het lager onderwijs en van de
weled. heer S. Swart, oudercommis
sielid, die beiden tot hun spijt we
gens ambtsbezigheden niet konden
verschijnen.
Punt 3 der agenda vormden de no
tulen der vorige vergadering op 15
januari 1960, die door mevr. Berger
werden voorgelezen en na dankzeg
ging werden goedgekeurd.
Punt 5 waren de mededelingen van
het hoofd, de heer Gerling, die zijn
genoegen uitsprak over het feit dat
de u.l.o.-school nu bezet was met vol
ledig bevoegde leerkrachten en daar
enboven nog 3 aparte vakleerkrach
ten, resp. voor gymnastiek (lich. op
voeding), muziek- en voor handwer
ken. Voorts werden de twee nieuwe
leerkrachten, de heren Kenniphaas
en Van Dalsum, aan de ouders voor
gesteld. De heer Gerling schetste de
grote toeloop van leerlingen van 1950
af tot heden en in de toekomst. In
1946 waren er 71; in 1950 waren er
161. In 1955 192 en in 1960 248 leer
lingen. Voor 1970 is een schatting
gemaakt van 343 leerlingen.
Voor 1961 zal er een tiende leer
kracht bij moeten komen en zo kwam
de spreker op het onderwerp „Plan
nen voor een nieuw schoolgebouw"
daar het bestaande nu al (met z'n
■V twee noodlokalen) te klein is. Het
grote plan, dat verwezenlijkt moet
7)w/->rc^en is: Een nieuwe school in het
—^nïeuwe (nog te projekteren) Plan
7nNNFUPKÜl ^est; een schoolgebouw met acht-
"tien leslokalen (vaklokalen inbegre
pen), dat over drie jaar verwezen
lijkt moet worden.
Spreker zag in dat daar nog wel heel
wat meer tijd mee heen zal gaan,
daar ook de grondonteigeningsproce
dures en verdere afwikkelingen, zeer
veel tijd in beslag nemen. Op het
ogenblik is een zeer dringende nood
zaak, een apart en goed ingericht
natuur- en scheikundelokaal, daar 't
huidige lokaal nu permanent als les
lokaal in gebruik is. Spreker zag dit
als zeer groot nadeel, gezien de ui
terst grote en belangrijke rol die de
natuur- en scheikunde in de tegen
woordige, zich ontwikkelende maat
schappij speelt. Het gemeentebestuur
had wel een lokaal in plan Oost
aangeboden, doch dat had te grote
bezwaren wegens tijdverlies met het
heen- en weer geloop van leerlingen
van- en naar school in dit wisselende
klimaat en dan komen er de ver
keersgevaren bij, zodat het plan una
niem door het gezamenlijke perso
neel werd afgekeurd, en zeer terecht.
Aanvraag werd gedaan aan de ge
meente tot het bouwen van twee
noodlokalen om de eerste 5 a 6 ja
ren of langer, geholpen te zijn. Doch
dit verzoek werd van de hand ge
wezen, tot grote verwondering van
personeel en spreker.
Spreker zag gaarne op zeer korte
termijn iets gebeuren! Er staan te
8 DECEMBER I960
Verzorging van begrafenis
sen met al het bijbehorende
amers,
andere
naar
van
0-3351
GRATIS
osselaan
grote belangen op ret spel en te ho
pen is dat de gemeente tot een voor
allen bevredigende oplossing komt.
Wat de examenresultaten betreft,
kan de Heilooër u.l.o.-school weer op
een goed resultaat wijzen\In 1960
was er 90% dat slaagde. Voorwaar
een zeer hoffelijk resultaat. Geen
wonder, dat de voorzitter der Ouder
commissie een welverdiend dank
woord richtte tot het gezamenlijk
personeel, dat alles in het werk had
gesteld, om dit goede resultaat mo
gelijk te maken. Dat hun taak niet
gemakkelijk- is, bewees spreker in
zijn uiteenzetting over de verschil
lende perioden van in ontwikkeling
zijn van de doorsnee u.l.o.-leerling
(betreffende zijn lichamelijke en
Hij beschreef de moeilijke ontwikke
lingsperioden die de leerling door
maakt, zijn veranderende instelling
tegenover buitenwereld, ouders,
maatschappij, zijn soms te sterke ac
tiviteitsdrang, zijn sterk afwisselend
gedrag en de puberteitsperiode,
waarbij heel veel beheersing en tact
gevraagd worden. Vooral ouders
kunnen veel bereiken met een goede,
liefdevolle huiselijke omgeving en te
veel afleidende zaken moeten ver
meden worden. Er is veel opoffering
voor nodig, van ouders en opvoeders.
Vervolgens werd nog een rapport be
handeld waarin werd aangetoond dat
de studiekeuze na de u.l.o.-school-
periode, voor jongens en meisjes ver
schillend is. Bijv. 17% jongens gaan
naar kweekschool en 22% van de
meisjes; 38% jongens naar kantoor
en 41% van de meisjes. Ook de keuze
voor andere beroepen was verschil
lend."
Hiermede besloot spreker zijn rede
en werd na hartelijk applaus, door
een zeer aandachtig gehoor, namens
de voorzitter dank gezegd.
Uunt zes van de agenda behandelde
het periodieke aftreden van mevr.
Berger, als sekretaresse van de Ou
derkommissie. Mevr. Berger stelde
zich echter beschikbaar om herko
zen te worden. Dat haar werkzaam
heden op hoge prijs werden gesteld,
bleek uit het feit, dat ze zonder te
gen-kandidaat met algemene stem
men en onder dankzegging, herbe
noemd werd. Daarna volgde de pau
ze, waarbij het tentoongestelde, nl.
de handwerkkunststukken en de te
keningen en handenarbeidresultaten
van de leerlingen door de trotse ou
ders werden bewonderd.
Na de pauze sprak de heer J. van
Drunen, Consulent bij de lich. opv.,
over het grote belang van de licha
melijke opvoeding op de scholen en
gaf een overzicht over de ontwikke
ling daarvan.
De belangrijkheid, vooral in de laat
ste jaren, heeft zich getoond bij de
Olympische Spelen, waarbij een Hei-
loose jongedame (van Doves) een
grote rol heeft gespeeld. De waarde
van lichamelijke oefeningen wordt
tegenwoordig beter erkend dan vroe-
ger, toen dit vak belachelijk werd
genoemd. De lichamelijke oefening
voldoet aan de bewegingsdrang van
het aktieve kind. Het begrip licha
melijke opvoeding is niet helemaal
juist, daar niet alleen het lichaam
wordt opgevoed, doch leiding wordt
gegeven bij de groei van de gehele
persoon, een totale vervorming dus,
zowel lichamelijk als geestelijk.
Wanneer wij lezen van de „Sport-
nota" van minister Cals, dan duidt
die „sport" op sport zowel als op li.
chamelijke opvoeding. Gymnastiek
onderwijs omvat oefeningen in een
lokaal, sport, spel, zwemmen, wan
delen enz. Daarnaast komt de spor
tieve kantschoolsport, jeugdsport
en sport; de schoolsport ligt dus in
de sfeer van de school. De taak van
het gymnastiekonderwijs is: het con
tact brengen met die soorten van
BEGRAFENISVER ENI GING
belaste zich met de
uitvoering van
TIES
RAFENISSE!\
TRAMSPORTEN
Hnlleuég 15,
kun-
Uitvoerders
W. EfBORJÉSOl
Telefoon 4375
S. MODDER Heerenwèl
sport, die later in clubverband
nen beoefend worden.
Verder het behalen van het H.L.O.
en het C.C.S.A. diploma, wedstrijden
in klasseverband of met andere scho
len (competities). Voor dit alles is
nodig een grote akkomodatie, sport
terreinen, goed geoutilleerde gymna
stieklokalen, zwembaden enz.
Zeer loffelijk is de medewerking van
het gemeentebestuur te noemen bij
het verlenen van subsidie voor de
leerlingen, die van de zwembaden te
Alkmaar, in schoolverband, gebruik
maken. De vraag rijst wel eens: „Is
al die tijd voor gymnastiek niet ver
loren tijd? Kan die niet beter ge
bruikt worden voor de studie?"
Hierop moeten wij antwoorden dat
de gymnastiek tegemoet komt aan
de bewegings- en aktiviteitsdrang
van de kinderen. Deze drang uit zich
in negatieve zin in de ons bekende
soorten van baldadigheid of ook vaak
een lijdelijk niets doen, of lamlendig
rondhangen op straten.
Sport en lich. oef. nu hebben de taak
om de aktiviteit positief te ontwik
kelen om kinderen weer tot gezonde
aktiviteit terug te brengen door ex
pressie (zoals muziek, tekenen en
handenarbeid)
Uit alles wat er geboden werd op
deze ouderavond bleek duidelijk dat
deze zeer instructief en geslaagd was.
in originele Deense stijl
Zitting op 4 cm dik schuimrubber gestoffeerd.
Bekleed met een fraaie sterke weefstof.
kompleet f 499.--
Damesfauteuil apart leverbaar i 115.--
Herenfauteuil apart leverbaar 135.--
illillli
aanbiedin
BLPÖE BOERENLEENBANK
SPAART X VEILIG
Bovendien on*V3uet u een\hoge rente
over u)*r dagelijl^sopvraagbaar
spaartegoe
de spaarbank voor iedereen
West er weg 244 Heiloo - Telefoon 8748
Giro 655136