T ft ETROLEUM DE LAATSTE EED ERENLEENB&MK N. C/ voor oliehaard OLIEHA \ransporten OOM OOR IV? U ZOEKT EEN GOEDE WASSERIJ? bankstel AARHUS ifc jj m KENNEMERSTRAATWEG 404-417 - TELEFOON 3270 - HEILOO UITKIJKPOST VERSLAG OUDERAVOND U.L.O.-SCHOOL gehouden op 25 november 1960 in „De Rustende Jager" Van onze speciale correspondent Ondanks overvloedige regenval en windkracht zeven, was er een goede opkomst en kon de voorzitter der oudercommissie de vergadering met een kort welkomstwoord begroeten. Onder het gehoor bevond zich ook wethouder Tomson, wie het onder wijs in Heiloo altijd zeer na aan het hart ligt. Na het welkomstwoord werden door de leerlingen der drie klassen van de u.l.o.-school enige lie deren ten gehore gebracht onder des kundige leiding van de heer Nico Akkerman, die zoals u weet de mu zikale opvoeding op de u.l.o.-school verzorgt. Uit het feit dat er 30 leer lingen, uit de derde meezongen, die zich spontaan hadden opgegeven, blijkt tc,»h wel, dat de muzikale ont wikkeling een grote plaats inneemt in de opvoeding. De heer Gerling, het hoofd der u.l.o.- school, heeft zeer wijs gehandeld, door muziekonderwijs als apart vak op zijn school in te voeren onder lei ding van een speciale muziekvakleer kracht. Dat deze zijn vak verstaat bleek uit hetgeen de leerlingen brach ten. Gezongen werden „Ich wolt mei- ne Leeb ergösse sich" van Mendels sohn. Daarna met jongens (dus de gehele derde klas)„Das klinget so herrlich" uit de opera „Die Zauber- flöte van Mozart en tot slot een Engels jachtlied „John Peel". Zuiver heid van toon en vlotheid van uit- BIJBLAD i het hoogste rendement de haardolie meer warm mincfer roe zuinig FWEG 29, PkEILOO 200-5994 QÉLEN 7, EG/KOND-BINN TEL. 02206V53 oor kachels en stellen het a ewezen Voor\ VERGUIZINGEN EN do^r geheel Nederland Statich^we^.22 Heiloo Telefoon"S^38 voering brachten allen in de zaal tot verrukking en bewondering en een welgemeend dankwoord van de heer Hendrikse, de voorzitter der Ouder commissie, vertolkte ieders instem ming. Als blijk van waardering werd de heer Akkerman een geschenkje aangeboden en de jeugdige zangers kregen een welverdiende versnape ring. De demonstratie die daarop volgde was voor velen die daar van genoten hebben een openbaring. Vooral het brugwerk der meisjesploeg waarvan de oefeningen steeds individueel wa ren, brachten bij iedere uitvoering een spontaan applaus teweeg. Het was echt Doves-werk! Welk een ge degen voorbereiding en lichaamsbe- heersing werden hier vertoond. Ook de jongens lieten zich niet onbetuigd en met mannelijk gespierde soeplesse zweefden ze over de bok met zweef- duikkoprollen, die voor ons een gym nastisch genot waren. Na afloop van deze staaltjes turnkunst werden de turnsters en turners hartelijk toege juicht en ontving ook de turnleraar, de heer De Jonge, een geschenk en de leerlingen hun versnapering. Alle hulde voor deze vertoning was zeer zeker op zijn plaats, daar ook de in vloed van de turnverenigingen in Heiloo hier zeer duidelijk merkbaar waren. e» Een ander huldebetoon gold mejuffr. Muller, de handwerklerares, die uit het in de zaal tentoongestelde mate riaal, dat door haar leerlingen was vervaardigd, liet zien, welke nuttige en smaakvolle artikelen te maken zijn. Al deze produkten, die uitmunt ten in kleur, smaak en verscheiden heid, trokken ons aller deskundige aandacht. Voorts de heer Tensen voor zijn ar beid en hulp om de zaal in tentoon stellingssfeer te brengen en voor het daar verder tentoongestelde was de heer Jansen, leraar in teken- en han denarbeid, verantwoordelijk. Vooral de tekeningen, waterverfjes en ge boetseerde kunststukjes, deden velen met bewondering vervuld worden. Zelfs slaakte iemand de zucht: „Jam mer dat Karei Appel dit nooit ge leerd heeft." Beide leraren kregen ook een geschenkje van de voorzitter. Na al dit aestetische genot kwam het meer zakelijke gedeelte aan de orde, nl. het afwerken van de vol gende punten van de agenda. Punt 2, de ingekomen stukken, ver meldden twee berichten van verhin deringen, nl.: van de weled. gestren ge heer Th. M. Kuippen, inspecteur bij het lager onderwijs en van de weled. heer S. Swart, oudercommis sielid, die beiden tot hun spijt we gens ambtsbezigheden niet konden verschijnen. Punt 3 der agenda vormden de no tulen der vorige vergadering op 15 januari 1960, die door mevr. Berger werden voorgelezen en na dankzeg ging werden goedgekeurd. Punt 5 waren de mededelingen van het hoofd, de heer Gerling, die zijn genoegen uitsprak over het feit dat de u.l.o.-school nu bezet was met vol ledig bevoegde leerkrachten en daar enboven nog 3 aparte vakleerkrach ten, resp. voor gymnastiek (lich. op voeding), muziek- en voor handwer ken. Voorts werden de twee nieuwe leerkrachten, de heren Kenniphaas en Van Dalsum, aan de ouders voor gesteld. De heer Gerling schetste de grote toeloop van leerlingen van 1950 af tot heden en in de toekomst. In 1946 waren er 71; in 1950 waren er 161. In 1955 192 en in 1960 248 leer lingen. Voor 1970 is een schatting gemaakt van 343 leerlingen. Voor 1961 zal er een tiende leer kracht bij moeten komen en zo kwam de spreker op het onderwerp „Plan nen voor een nieuw schoolgebouw" daar het bestaande nu al (met z'n ■V twee noodlokalen) te klein is. Het grote plan, dat verwezenlijkt moet 7)w/->rc^en is: Een nieuwe school in het —^nïeuwe (nog te projekteren) Plan 7nNNFUPKÜl ^est; een schoolgebouw met acht- "tien leslokalen (vaklokalen inbegre pen), dat over drie jaar verwezen lijkt moet worden. Spreker zag in dat daar nog wel heel wat meer tijd mee heen zal gaan, daar ook de grondonteigeningsproce dures en verdere afwikkelingen, zeer veel tijd in beslag nemen. Op het ogenblik is een zeer dringende nood zaak, een apart en goed ingericht natuur- en scheikundelokaal, daar 't huidige lokaal nu permanent als les lokaal in gebruik is. Spreker zag dit als zeer groot nadeel, gezien de ui terst grote en belangrijke rol die de natuur- en scheikunde in de tegen woordige, zich ontwikkelende maat schappij speelt. Het gemeentebestuur had wel een lokaal in plan Oost aangeboden, doch dat had te grote bezwaren wegens tijdverlies met het heen- en weer geloop van leerlingen van- en naar school in dit wisselende klimaat en dan komen er de ver keersgevaren bij, zodat het plan una niem door het gezamenlijke perso neel werd afgekeurd, en zeer terecht. Aanvraag werd gedaan aan de ge meente tot het bouwen van twee noodlokalen om de eerste 5 a 6 ja ren of langer, geholpen te zijn. Doch dit verzoek werd van de hand ge wezen, tot grote verwondering van personeel en spreker. Spreker zag gaarne op zeer korte termijn iets gebeuren! Er staan te 8 DECEMBER I960 Verzorging van begrafenis sen met al het bijbehorende amers, andere naar van 0-3351 GRATIS osselaan grote belangen op ret spel en te ho pen is dat de gemeente tot een voor allen bevredigende oplossing komt. Wat de examenresultaten betreft, kan de Heilooër u.l.o.-school weer op een goed resultaat wijzen\In 1960 was er 90% dat slaagde. Voorwaar een zeer hoffelijk resultaat. Geen wonder, dat de voorzitter der Ouder commissie een welverdiend dank woord richtte tot het gezamenlijk personeel, dat alles in het werk had gesteld, om dit goede resultaat mo gelijk te maken. Dat hun taak niet gemakkelijk- is, bewees spreker in zijn uiteenzetting over de verschil lende perioden van in ontwikkeling zijn van de doorsnee u.l.o.-leerling (betreffende zijn lichamelijke en Hij beschreef de moeilijke ontwikke lingsperioden die de leerling door maakt, zijn veranderende instelling tegenover buitenwereld, ouders, maatschappij, zijn soms te sterke ac tiviteitsdrang, zijn sterk afwisselend gedrag en de puberteitsperiode, waarbij heel veel beheersing en tact gevraagd worden. Vooral ouders kunnen veel bereiken met een goede, liefdevolle huiselijke omgeving en te veel afleidende zaken moeten ver meden worden. Er is veel opoffering voor nodig, van ouders en opvoeders. Vervolgens werd nog een rapport be handeld waarin werd aangetoond dat de studiekeuze na de u.l.o.-school- periode, voor jongens en meisjes ver schillend is. Bijv. 17% jongens gaan naar kweekschool en 22% van de meisjes; 38% jongens naar kantoor en 41% van de meisjes. Ook de keuze voor andere beroepen was verschil lend." Hiermede besloot spreker zijn rede en werd na hartelijk applaus, door een zeer aandachtig gehoor, namens de voorzitter dank gezegd. Uunt zes van de agenda behandelde het periodieke aftreden van mevr. Berger, als sekretaresse van de Ou derkommissie. Mevr. Berger stelde zich echter beschikbaar om herko zen te worden. Dat haar werkzaam heden op hoge prijs werden gesteld, bleek uit het feit, dat ze zonder te gen-kandidaat met algemene stem men en onder dankzegging, herbe noemd werd. Daarna volgde de pau ze, waarbij het tentoongestelde, nl. de handwerkkunststukken en de te keningen en handenarbeidresultaten van de leerlingen door de trotse ou ders werden bewonderd. Na de pauze sprak de heer J. van Drunen, Consulent bij de lich. opv., over het grote belang van de licha melijke opvoeding op de scholen en gaf een overzicht over de ontwikke ling daarvan. De belangrijkheid, vooral in de laat ste jaren, heeft zich getoond bij de Olympische Spelen, waarbij een Hei- loose jongedame (van Doves) een grote rol heeft gespeeld. De waarde van lichamelijke oefeningen wordt tegenwoordig beter erkend dan vroe- ger, toen dit vak belachelijk werd genoemd. De lichamelijke oefening voldoet aan de bewegingsdrang van het aktieve kind. Het begrip licha melijke opvoeding is niet helemaal juist, daar niet alleen het lichaam wordt opgevoed, doch leiding wordt gegeven bij de groei van de gehele persoon, een totale vervorming dus, zowel lichamelijk als geestelijk. Wanneer wij lezen van de „Sport- nota" van minister Cals, dan duidt die „sport" op sport zowel als op li. chamelijke opvoeding. Gymnastiek onderwijs omvat oefeningen in een lokaal, sport, spel, zwemmen, wan delen enz. Daarnaast komt de spor tieve kantschoolsport, jeugdsport en sport; de schoolsport ligt dus in de sfeer van de school. De taak van het gymnastiekonderwijs is: het con tact brengen met die soorten van BEGRAFENISVER ENI GING belaste zich met de uitvoering van TIES RAFENISSE!\ TRAMSPORTEN Hnlleuég 15, kun- Uitvoerders W. EfBORJÉSOl Telefoon 4375 S. MODDER Heerenwèl sport, die later in clubverband nen beoefend worden. Verder het behalen van het H.L.O. en het C.C.S.A. diploma, wedstrijden in klasseverband of met andere scho len (competities). Voor dit alles is nodig een grote akkomodatie, sport terreinen, goed geoutilleerde gymna stieklokalen, zwembaden enz. Zeer loffelijk is de medewerking van het gemeentebestuur te noemen bij het verlenen van subsidie voor de leerlingen, die van de zwembaden te Alkmaar, in schoolverband, gebruik maken. De vraag rijst wel eens: „Is al die tijd voor gymnastiek niet ver loren tijd? Kan die niet beter ge bruikt worden voor de studie?" Hierop moeten wij antwoorden dat de gymnastiek tegemoet komt aan de bewegings- en aktiviteitsdrang van de kinderen. Deze drang uit zich in negatieve zin in de ons bekende soorten van baldadigheid of ook vaak een lijdelijk niets doen, of lamlendig rondhangen op straten. Sport en lich. oef. nu hebben de taak om de aktiviteit positief te ontwik kelen om kinderen weer tot gezonde aktiviteit terug te brengen door ex pressie (zoals muziek, tekenen en handenarbeid) Uit alles wat er geboden werd op deze ouderavond bleek duidelijk dat deze zeer instructief en geslaagd was. in originele Deense stijl Zitting op 4 cm dik schuimrubber gestoffeerd. Bekleed met een fraaie sterke weefstof. kompleet f 499.-- Damesfauteuil apart leverbaar i 115.-- Herenfauteuil apart leverbaar 135.-- illillli aanbiedin BLPÖE BOERENLEENBANK SPAART X VEILIG Bovendien on*V3uet u een\hoge rente over u)*r dagelijl^sopvraagbaar spaartegoe de spaarbank voor iedereen West er weg 244 Heiloo - Telefoon 8748 Giro 655136

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1960 | | pagina 4