DE TECHNISCHE DIENST in de tijd van timmerlieden en bekleders jverhuur 25 FEBRUARI 1970 BIJBLAD UITKIJKPOST Wie de Iekt'i r van de Technische Dienst van de KLM door- ccmt za! ontdekken hoe or.wezenlijk snel de evolutie van het vliegtuig, en van de techniek in het algemeen, heeft plaats gevonden. De geschiedenis van de T.D. is de geschiedenis van een voort durende technologische ontwikkeling, van uitbreiding en van een streven naar perfektie. Alle begin is moeilijk. De luchtvaart in de eerste jaren doet, in vergelijking met de huidige tijd, primitief en welhaast komisch aan. Toch werd toen met dezelfde ernst en inzet gewerkt als thans bijvoorbeeld bij de introduktie van een Boeing 747 het geval is. Met het nodige respekt voor de pioniers van het eerste uur keren we daarom terug naar gens heel wat mans. Ernstig beschadigde Inmiddels ligt deze pionierstijd ver achter toestellen verlieten de werkplaats weer als ons. De personeelssterkte is van 10 man in nieuw, waarbij soms grote delen geheel in 1921, ongeveer 400 in 1940 tot ruim 3400 eigen bedrijf waren aangemaakt. Later is man op dit ogenblik gegroeid - de T.D. heeft de T.D. er zelfs toe overgegaan om van zich ontwikkeld tot een geweldig veelzijdig overgebleven rompen, vleugels enz. een aan- bedrijf, dat volledig in staat is om de heden- tal vliegtuigen opnieuw op te bouwen. Voor- daagse- en toekomstige vloot van gecompli- dat het zover was had een ontdekking in ceerde verkeersvliegtuigen op peil te hou- een stel overgebleven vleugels geleid tot de den. Sinds 1921 geldt daarbij nog steeds: in dienststelling van enige katten bij de de veiligheid boven alles stellen zonder de Na het in dienst stellen van eigen vloot- eenheden in 1921 besloot de Direktie van de KLM om onderhoud, reparatie en in- spektie van de vliegtuigen in eigen beheer te houden. De Technische Dienst werd een feit. Als eerste chef trad op de heer P. Guilonard, die in 1939 als onder-direkteur op tragische wijze in de V.S. het leven verloor bij een proefvlucht met een Boeing Stratoliner. De organisatie en ontwikkeling van de T.D. moet in de vooroorlogse jaren als zijn levens werk beschouwd worden. DE FOKKER F.3 IN AL HAAR GLORIE Na het prille begin met De Havilland 9's, 4A's en Fokker F.2's werd in 1921 de door de Fokkerfabriek geleverde F.3 het eerste belangrijke vliegtuig van onze maatschappij. De F.3 was een ,door één motor van 240 pk voortgedreven reistoestel', gekonstrueerd volgens het bekende Fokker-principe: recht hoekige romp van autogeen gelaste staal- buizen bekleed met linnen en een vrijdra- gende vleugel vein hout. Tot zover niets opvallends. Anders was dat met de opstelling van de bestuurder, als volgt omschreven door het tijdschrift ,Het Vliegveld' Geheel in den neus van den romp zien we den piloot broederlijk naast den motor ge zeten; een constructiemethode als bij één- motorige vliegtuigen nog nooit is waarge nomen.' De primeur was geen succes. Als bestuurder in de open kuip van de F.3 had men een slecht uitzicht naar links en naar rechts en was men blootgesteld aan de stank en warmte van de motor. Men was ook blootgesteld aan nog al gevaarlijke ca priolen van de bougies Deze waren nog verre van betrouwbaar en soms vlogen de centrale stiften (midden elektroden) als kogels in het rond. Om de bestuurder te beschermen bracht de T.D. daarom speciale pantserplaten aan. MOEILIJK BEGIN Uit welk personeel bestond de T.D. in de werd. aanvangsjaren Monteurs met ervaring in de verkeerslucht- vaart waren er in Nederland niet. De eerste vliegtuigmonteurs kwamen daarom uit het T.D Op Waalhaven vond men namelijk een mui zennest in een opgeslagen De Havilland- vleugel. Aangezien het niet denkbeeldig was dat deze knagers de houten langsliggers ernstig zouden beschadigen werd besloten om als proef een aantal katten bij de T.D. aan te trekken. De proefneming verliep uitstekend. Binnen korte tijd waren de katten ingewerkt en één kroop zelfs in voor reparatie geopende vleugels, op zoek naar buit. Nadien was i.p.v. een muizen- een kattenkontrole noodzakelijk om te voorkomen dat één van de poezen bij het dichttimmeren in de vleugel opgesloten ekonomié van het bedrijf te vergeten. G. J. Hègens. TAUNUS Ho We weg \o - Heiloo Telefoon 02200-30002 ADVERTEERT IN DIT BLAD! Door de korte neus en de gewichtsverdeling had de F.3 de onaan gename eigenschap om bij het taxiën nog al gemakkelijk over de kop te slaan. Ernstige ongelukken zijn hier nooit door ontstaan, wefv ongemak voor passagiers en beman ning. (Welwillend afgestaan door de Ver. van K.L.M.-Boordwerktuigkundïgen) VLIEGEN ONDER SLECHTE WEERSOMSTANDIGHEDEN ZO SCHAAKTE .OPPOSITIE' Dames 4, kampend met invalsters, Op dinsdag werd voor de 2e klasse moest in Schoorl 1 de meerdere er- __T T\/r van de Bondskompetitie de wedstrijcT^ennen- Tegan het goed spelend automobielvak of uit militaire organisaties. Vliegen was in de beginperiode van de KLM Weenjnk 3_Oppositie gespeeld. Schoorl kon Dames 4 geen vuist ma- Als werkmeesters traden oorspronkelijk nog een mooi-weer aangelegenheid. Niet al- Met de vele invallers, die naar Bever- ken en het gevolS was dan ook een enkele buitenlanders op. leen vond dit zijn oorzaak in het gemis aan wijk togen, werd dit toch nog een 9 nederlaag. blindvlieginstrumenten, doch ook de outil- eervolle nederlaag, nl. 4—6 in het Zeer teleurstellend was toch wel het een kleine groep van deze technici en j e en afwatering van de velden liet veel voordeel van Weenink 3. femke sPeJ van Heren 1 tegen V.L.JN. re vaklieden stond Guilonard en zijn tg wensen over De wedstrijd van het 2e tiental tegen P** gfr V Met andere assistent, de heer J. H. W. van der Muelen, gghiphol leek bij zware regenval herschapen Schagen werd uitgesteld 1 m w-v a 1i. r A Ic rv/\irrv rr ïrhM Hr> n-inl voor de taak om in 1921 de T.D. uit het niets op te bouwen. En deze taak was niet gen gomg tot aan hun assen jn wegzakten, gte'cdubavond gering! eenvoudig Dit nadeel ondervonden vooral de buiten- De voigen(je resultaten Door gebrek aan ervaring hadden vooral de landge Qoliath-vliegtuigen - .reusachtige' boekt: eerste Fokker verkeersvliegtuigen met kin- machines met een spanwijdte van 23 meter - Groep I: derziekten te kampen. De F.3 had b.v. prima dje vaak met behulp van de gehele gemobi- NiehausAlleman vliegeigenschappen maar het aantal storin- Iiseerde t.D. (enkele tientallen personen) v. d. Werff—Koeman gen en gebreken was aanvankelijk zeer naar de i00(js geduwd moesten worden. Groep II: groot. Uitlaatpijpen scheurden aan de lo- De toch ree(js slechte accommodatie van Y* d- Zee—Merkelbach pende band, romplinnen klapperde kapot, Schiphol kreeg op 6 november 1921 nog S wieldraden vlogen uit de velgen enz. Het meer tegenslag te verwerken. Door een materiaal was nog zo onbetrouwbaar dat najaarsstorm verloren verschillende loodsen nieuw geleverde vliegtuigen reeds na 50 en gebouwtjes hun dak en de regen veran- vlieguren in grote inspektie moesten derde het veld in een moeras. Een journalist Zeker, V.L.N. was technisch de min- toonde daarentegen een bcmpnoi leeK dij zware regenval nerscnapen omstan_ dere, maar toonde daarentegen een in een modderpoel waar landende vhegtui- di hfden de opkomst bij de laat. geweldige vechtlust. Effect ging ech- O.»», or>w.n 4 non hurt n PCArt m TITAn"70 1/tOH 4 r,v. r> n»\ vw r\ v» T O I t~\ IrinCr tAtl AT7 werden ge UITSLAGEN DAMCLUB HEILOO ter aan een mentale inzinking ten on- der. Wil men de kampioenskansen - die men nog heeft - verdedigen, dan zal deze mentale instelling drastisch 40 dienen te veranderen. De heren heb- 4o hen meermalen bewezen het te kun nen, welnu dan dient men zich door 40 een beslissing van de scheidsrechter 40 toch zeker niet van de kook te laten 04 brengen, als men zich daardoor uit de cncentratie laat halen klopt er iets niet. Dat Heren 2 het tegen De Kern 2 niet zou kunnen bolwerken lag zeker schreef- de onderknge kompetitie werden niet in de lijn van de verwachting. De inspekties en reparaties van de F.3's scnreei de volgende partijen gespeeld: Het niet verwachte gebeurde toch en vonden oorspronkelijk plaats in een grote -De cantine is dakloos en de lunchende me- Groep x met een 3_i nederlaag konden deze loods welke in de zomer van 1921 op ni^te Zlt met ParaPlui s °P- Voor de we& A. v. d. Werff—N. Ligthart 0—2 heren de kleedkamers opzoeken. Schiohol eereed kwam Gebrek aan finan- naar de KLM-loods zijn geen woorden meer c v Lieshout—A. Dekker 0—2 Het ongeslagen Octopus 4 had ook ciële steun van de gemeente Amsterdam te vinden: hij is absoluut weg en toch geen c. Bijwaard—S. Schurer sr. 1—1 met Heren 3 geen medelijden en won voor verbetering van de outillage op Schip- we^-' C. van Lieshout—S. Schure* hol noodzaakte de T.D. echter een jaar later Na een periode van mist, regen en sterke Lakman _j de Geus de biezen te pakken en naar het toenmalige wind volgde er een va.n zware vorst. Het p Rietveldg Schurer jr. S. Schurer sr. 02 alleszins verdiend met 30. 0—2 1—1 0—2 SPORTSCHOOL GROEFSEMA BEHAALDE EERSTE PLAAT», vlucht brak de gehele gasbedieningshefboom af - bij de F.3 geen nood De bestuurder reikte over de pantserplaat heen en bedien de rechtstreeks de gasschuif op de motor. vliegveld Waalhaven bij Rotterdam te ver- resultaat was dat in de winter van 1921- N ursemD. Langedijk huizen. 1922 niet werd gevlogen. B Hofman—C. Broersen Op dit veld ontwikkelde de T.D. zich tot een Er werd één uitzondering gemaakt. B. Hofman—D. Langedijk zelfstandig bedrijfje - het aantal afdelingen Midden in de winter verschenen drie passa- ^f°gchoenW Groothelm nam gestadig toe. giers op Schiphol: ze wilden naar Londen. P Kuiper—D. Mulderije Baas van de motorafdeling werd na enkele De Direktie besloot een poging te wagen - M HoebeP. Heyne jaren de heer Hiemstra, die na de oorlog een bestuurder werd van bed gelicht en een stand groep 1: een belangrijke rol in de opleiding van de toestel gereed gemaakt. Toen dit alles ge- a. Dekker 17 huidige generaties boordwerktuigkundigen beurd was kwam men tot de ontdekking N. Ligthart 14 speelde. dat de F-3 niet naar huiten kon - de hangar- J. Slijkerman 15 deuren zaten vastgevroren en de geleiderails JGroenenboom 15 KATTEN IN DIENST BIJ DE T.D. ™n deze deuren waren één ««klomp. A. v. iW 14 iv, triioo- Tientallen mannen hadden uren werk om q qrhurer sr 13 In één geval bracht de opstelling rechts e ?Uniet verwonderlijk dat in de met zout en heet water de loods te °Penen- C. v. Lieshout 15 naast de motor echter voordeel. Tijdens een «.phildershedriif maar het vliegtuig kon tenslotte vertrekken. C. Bijwaard 14 „Wh, h,„u Hh „hplh pasherlienine'shefboom ^uïbewerkingsafdeling vooraanstaan- °e opgedane ervaring met deze vlucht was B Boulonois 13 de plaatsen hü de T.D. innamen. a—^omeen Stand groep Zelden zaten deze afdelingen zonder werk. te zetten D. Langedijk 16 Vooral door motorstoringen, maar ook door J. Sprenkeling 13 Direkt achter de kuip van de bestuurder weersomstandigheden, waren noodlandingen Later> toen de bestuurders en de T.D. meer G' groersen 16 bevond zich een. brandschot, dat tevens en .kraakjes aan de orde van de dag. routine hadden verkregen met het vliegen g' Schurer jr. Gelukkig verliepen deze onvoorziene lan- oncjer wisselende weersomstandigheden, a. Kroon dingen meestal in goedige zin - de inzitten- werd ondanks mist, remous en ijsafzetting C. H. Swart den bleven ongedeerd en het toestel kon zoveei mogelijk getracht om de bestemming B. Hofman gerepareerd worden. te bereiken. De KLM-bestuurders vestigden J- Kraakman Soms werden de reparatiemogelijkheden na njet alleen een uitstekende naam als ,all Ursem een noodlanding echter onderschat weather pilots' doch verrichtten tevens be- VOLLEYBALNIEUWS Op een dag kwam een telefoontje binnen iangrijk pionierswerk, dat zijn vruchten af- ffffct' dat een F.3 een noodlanding bij Jutfaas had wierp bij nieuw te ontwerpen vliegtuigen moeten maken. Bestuurder Wende, vlieger en systemen. Winst dames op Rapide van Duitse origine, verzocht een timmer- Helaas zouden juist door slecht weer de I» een uitstekend gespeelde wedstrijd Groefsema. Dit winnende team zal op man te sturen omdat een .stukje triplex' eerste ernstige ongelukken plaats vinden 2, leidster Ttapide 1, een 8 maart deelnemen aan wedstrijden van de vleugel tijdens de daling door een en verloor ook de eerste boordwerktuigkun- eeSe srt ^otteTrtal uit! Gistoen "had de sportschool Groef- boom was beschadigd. dige zijn leven in dienst van de KLM stekend, waarbij vooral de verdedi- sema wedstrijden georganiseerd in de Toen de T.D. ter plaatse arriveerde bleek ging ujtstekenci werk verrichtte. Daar school aan de Zevenhuizerlaan. Hier- dat de bestuurder zich wel enigszins opti- Het was op 22 augustus 1927 dat de Fokker ook de aanVal weinig fouten maakte aan werd deelgenomen door 6 teams, mistisch over het beschadigde .stukje tri- p.8 H-NADU boven Engeland in een zeer kon de eerste set met een winst van Winnaar werd hier Wormerveer met plex' had uitgelaten: een vleugelhelft was zware storm geraakte en één van zijn staart- 153 worden afgesloten. Toch wilde 10 wedstrijdpunten en 142 matchpnt. volkomen in tweeën gebroken, inclusief alle vlakken verloor. Bestuurder E. van Dijk Rapide zich niet zo gemakkelijk ge- Deze ploeg mocht een standaard mee liggers slaagde er wel in om de machine heelhuids wonnen geven en kwam dan ook fel naar huis nemen. De tweede plaats aan de grond te brengen, maar tijdens de terug. Hierdoor geïmponeerd het Ef- was voor Hpiloo met 8 wedstnjdpnt. De stand van zaken op technisch gebied in uitloop kwam het in botsing met een zware ttiner haar dienst deed als voorwand van de cabine. Deze cabine was eveneens ,een van de meest markante bijzonderheden van het nieuwe -eestesprodukt des heeren Fokker,' aldus .Het Vliegveld' in 1921. Buiten twee grote fauteuils staat in het imousinegedeelte, parallel met den vleugel, een zitbank waarop drie passagiers naast ->lkaar kunnen zitten.' Lezers van ,De Wolkenridder, het perso neelsblad van de KLM, hebben een foto van 'iet inderdaad opmerkelijke interieur van :1e F.3 kunnen zien in de KLM-prijsvraag. De staaldraden, waarmee de fauteuils aan f.e vloer bevestigd waren, dienden om het :antelen tijdens bochten te voorkomen en iet, zoals boze tongen toendertijd beweer- "en, om verduistering te voorkomen. Acht F.3's werden in 1921 aan de KLM eleverd. Samen met de twee F.2's namen :e dat jaar 2250 van de 2586 totaal gevlogen ren van de gehele vloot (17 vliegtuigen) oor hun rekening. 13 16 13 15 17 16 11 8 7 3 4 3 3 3 2 2 7 7 5 5 5 6 5 4 3 3 3 5 5 8 4 5 5 5 6 4 7 6 4 7 6 5 3 2 4 6 2 2o Zaterdag werd in Zandvoort de finale 21 judo gehouden, welke werd georgani seerd door de N.J.J.B.-distrikt Noord- 02 Holland. Hieraan werd deelgenomen q2 door 17 teams uit geheel Noord-Hol- 2o land- De kampioenschappen waren georganiseerd voor de jeugd tot en 25 met 15 jaar. Er werd uitgekomen in 2i gewichtsklassen van 35, 45, 55, 65 en 19 zwaarder. Heiloo toonde zich hierbij 14 de sterkste en mocht dan ook de 12 kampioensprijs, een grote standaard 11 met twee judoka's erop, in ontvangst 11 nemen. 11 Er werd uitgekomen in 4 poules. In 10 poule B was de uitslag: Chin-Chin g AmsterdamHeiloo 23, Zandvoort- Heiloo 04, Nieuwendam (Amster- 23 dam)Heiloo 14. Heiloo kwam in 20 deze poule duidelijk als winnaar uit lg de bus. In poule A ging Landsmeer 17 met de winststrijken, in poule C was 16 het ,Van de Berg' (A'dam) en in 15 poule D ,De Lange' uit Beverwijk. 15 In de finale kwamen de poulwin- 12 naars tegen elkaar uit. De uitslagen 12 waren hier: LandsmeerHeiloo 14, 12 v. d. Berg (A'dam)Beverwijk 50, g v. d. BergHeiloo 14. Sportschool Groefsema bleek in dit Noordhollands tornooi de sterkste te zijn. In het Heilooër team zaten F. Groot, P. Groefsema, T. Schut, B. Vermanen, B. v. d. Kamer, R. Kuijpers en M. auxi.u v<mi -a-" v,*, uiuoop Kwam net in uoismg me* ee.. *vv*ie t de get de nauwkeurigheid kleiner formaat standaard in ogenschouw genomen waren de timmerlie- eik- BWK Brunklaus werd op slag gedood migten Gevolg: winst voor Rapide prijzenkast zetten. De totale uit^... den, bekleders en lassers in die tijd oven- bestuurder Van Dijk kwam ongedeerd uit me^. 15g Hierdoor geschrokken vat- waren als volgt: 1. Wormerveer 10 de ravage tevoorschijn. Effect in de derde set de zaken w.pnt. - 142 m.pnt. 2. Heiloo met 8 - beter aan en daar ook Rapide fel op 163, 3. Beverwijk met 6 - 121, 4. Den de winst gebeten was, ontstand er Helder met 4 - 103, 5. Zeemacht met een boeiende strijd met uitstekend 2 - 92 en 6. Zaandam (Hikari) met 0 BASIS VOOR ONTWIKKELING T.D. volleybal. Alhoewel de eerste bal te - 59 m.pnt. weinig beheerst werd opgevangen, Alle deelnemers aan de gisteren De pioniersarbeid van de eerste jaren heeft waardoor deze ineens over het net gehouden wedstrijden mochten een de basis gelegd, waarop de T.D. zich gelei- Werd teruggespeeld en kansen voor herinneringsva^ntje in ontvangst ne- delijk kon ontplooien. Rapide ontstonden, werd uiteindelijk men. Aanstaande zondag zal een Naarmate de vlooteenheden in aantal en de winst met 15—13 behaald. In de jeugdgroep (7 t.e.m. 12 jr.) deelne- gecompliceerdheid groeiden moest ook de laatste beslissende set was Rapide men aan onderlinge wedstrijden in T.D. meegroeien en werd de taak van dit geheel van slag, kon haar ritme niet Zaandam. De sportschool Groefsema hoririif v^iTiüiiirpr hervinden, terwijl Effect daarentegen bestaat nu ruim 6V2 jaar en telt zon j e j g uitstekend draaide. Met een winst van 260 judoka's. In die jaren heeft de In het begin waren de Fokker verkeers- 453 kon de zege WOrden binnerige- school al voor menig succes gezorgd vliegtuigen qua montage nog zeer eenvoudig haald. Door deze overwinning staan en dit zal in de toekomst nog wel - vleugel op de romp tillen, met vier stalen Effect en Rapide nu beiden aan de meer worden. De school heeft name- bouten vastzetten en klaar was Kees! - la- kop in de le klas dames. Een uitste- lijk een groot aantal talentvolle judo- tere typen maakten reeds een geschoolde kend resultaat. ka s. In de achterliggende jaren heeft onleidine- en meer technische voorlichting Dames 1 had de strijd aan te binden de school Groefsema viermaal een opleiding en meer tecnniscne voorncntmg Hyc Het werd e&n Noordhollands kampioen bij de junio- noodzakeiijk. 3q overwinning. Behalve het aller- ren gehad. Tweemaal een tweede De eerste echte opleiding voor personeel van iaatste gedeelte van de wedstrijd plaats bij de Nederlandse kampioen- de T.D. begon in 1926. In dat jaar begon de stond de wedstrijd echter op een wel schappen. Eén der leden, te weten heer E. Driessen met een cursus voor heel laag peil. Ronald Akkerman, mocht deelnemen boordwerktuigkundigen bestemd voor de Dames 3 bleef door een overwinning aan de wereldkampioenschappen voor Fokker F 8 °P E.M.M. 4 nog volledig in de run- Studenten te Portugal. Allemaal ning en blijft leidster Velox 3 op de prachtige resultaten. Op 1 maart zal DP titel van dit artikel luidt- De T D in de vo^t volgen. Na een enigszins moei- de 17-jarige Meine Morsch (junioren) De titel van dit artikel luidt. De 1. e gtart Jukte het daarna veel be_ gaan deelnemen aan de selektiewed- tyd van timmerlieden en bekleders. Onder ter> dg q overwinning kwam dan strijden voor het Europees Kampi- leiding van een kleine staf en samen met ook zeker bij de sterkste terecht. oenschap, welke worden gehouden in een handvol monteurs waren het deze vak- Gok Dames 5 maakte met het bezoe- Amersfoort. Meine Morsch is in het lieden, die de vloot in de begintijd draaiende kende Velox 4 korte metten. Met 15 bezit van de bruine band. Misschien moesten houden en die de fundering voor 8,1513 en 159 gaven ze Velox telt Heiloo binnenkort een Europees het Technisch Bedrijf plaatsten. geen enkele kans op winst. kampioen onder haar inwoners? Onderhoud van F.2 en F.3 verkeersvliegtuigen in de KLM-loods Vliegend materiaal was in de begintijd nog zo onbetrouwbaar dat nieuw geleverde vliegtuigen reeds na 50 vlieguren in grote inspektie moesten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1970 | | pagina 8