EEN PAAR DAGEN Engetand-er-tussendoor FIT HERSTELT EEN OUDE TRADITIE ii Eil unieke Nederlandse benaming voor rijwiel Verzorging van Begrafenissen en Crematies J. TH. H00GENB0ÖM 29 DfcCkMBtk 19/1 UITKIJKPOST In vrijwel alle landen, waar men het vervoermiddel dat wij fiets noemen kent, gebruikt men een benaming die interna tionaal gemakkelijk te herkennen en af te leiden is. Het heeft allemaal iets te maken met tweewieler, rijwiel of het oude woord vélocipède, dat in de zes tiger jaren van de vorige eeuw in Fran krijk werd gelanceerd. Alleen Nederland kent een geheel eigen woord: fiets, zo uniek dat men het in buitenlandse publi- katies regelmatig en netjes tussen aan halingstekens tegenkomt. Fiets heeft het in het spraakgebruik in ons land al snel van allerlei andere be namingen gewonnen. In 1885 schreef de gezaghebbende Nederlandse fitoloog Ja cob Verdam in het tijdschrift „Noord en Zuid": ,,'t Woord fiets wint veld en dreigt „rijwiel" te overvleugelen." Dat is inderdaad gebeurd. Zoals dominee dichter Nicolaas Beets indertijd schreef: „zoo eindigde al het getob om den vélo cipède een goeden hoilandschen naam te geven, en werd elke wijze raad daar voor te berde gebracht verslonden in het voor oog en oor teekenende fiets en fiet sen." Er waren heel wat namen voorgesteld om een equivalent te vinden voor het Franse vélocipède, namen als schrij- wiel, trapwiel, wielpaard, wielpeerd en zelfs vlossepeerd; het werd fiets. Offi cieel werd het weliswaar rijwiel, zoals de fiets in ambtelijke stukken, wetten en processen-verbaal nog bijna steeds wordt genoemd, maar de spraakmakende gemeente hield het bij fiets, een unieke benaming voor de tweewieler, waar geen andere taal prat op kan gaan. Een re cente, nauwelijks opgemerkte overwin ning voor de benaming fiets is het feit dat het officiële bordje rijwielpad - aan duiding voor paden die alleen door fiet sen (dus geen bromfietsen) mogen wor den bereden - is en wordt vervangen door fietspad. Nu nog wachten op het verdwijnen van rijwiel uit alle ambtelijke taal. Waar komt het woord fiets vandaan? „Herkomst van dit woord is onzeker. Schijnt ca 1870 in de buurt van Apel doorn ontstaan te zijn", noteerde dr. Jan de Vries in zijn enkele jaren geleden gepubliceerd etymologisch woordenboek. Het is opmerkelijk dat in allerlei specu laties, die de naam fiets trachten te ver klaren, Apeldoorn verschillende keren opduikt. Zo wordt beweerd dat de Apel- doornse inktfabrikant Neelmeijer of diens broer het woord voor het eerst zou hebben gebruikt. Anderen zeggen dat de naam fiets omstreeks 1880 op een kost school in Apeldoorn zou zijn ontstaan, willekeurig gevormd onder invloed van het Franse vélocipède, een verklaring die nogal hoge ogen gooit. Het is een feit dat leerlingen van de Apeldoornse kost school tot de eerste fietsenthousiasten behoorden en dat verschillenden van hen lid waren van de Deventer fietsclub Im mer Weiter. Maar ook Apeldoorn had een fietsclub. Daar werd op 1 mei 1880 La Vitesse opgericht; en ach, van Vi tesse" naar „fiets" is ook maar een k'ei- ne stap. Een opmerkelijke verklaring komt uit Zuid-Limburg. In een Woorden boek der dorpsspraak van Heerlen uit 1884 staat te lezen dat „vietse" in som mige plaatsen ock wel „fietse" betekent „hard lopen, zich snel uit de voeten ma ken". Als men bedenkt dat de eerste fietsen loopfietsen waren, dan is het ver band met snel lopen niet zo vreemd. De hardnekkige legende dat de Wage- ningse wagenmaker-smid Viets zijn naam aan de fiets zou hebben geleend, moet van de hand worden gewezen, al heeft deze man inderdaad bestaan en exploi teerde hij zelfs een „leerinrichting voor wielrijden". Een mooie verklaring, die men zeker niét zonder meer van de hand moet wijzen, is die dat de fiets een klanknabootsend woord zou zijn. De ou de fietsen liepen heel wat minder geruis loos dan de moderne. Werd zo'n fiets niet op tijd gesmeerd dan ontstond tij dens het rijden een piepend geluid dat men als fiets, fiets, fiets zou kunnen vertalen. Hoe het ook zij, de fiets heeft het glans rijk gewonnen en met de naamgeving heeft niemand moeilijkheden. In vele samenstellingen en nieuwvormen komt men fiets tegen, zoals - om een enkel voorbeeld te geven - in vouwfiets en ge- zinsfiets. De laatste tijd duikt een nieuw woord op: fietsologie, een heel begrijpe lijke woordvorming waarbij de analogie voor de hand ligt. Fietsologie is een ver zamelbegrip voor allerlei onderzoekingen en aktiviteiten rond de fiets. Het zit er in dat er binnenkort een aantal fietso- logen in ons land rondlopen en wie weet misschien komt er aan een van onze universiteiten of hogescholen nog eens een leerstoel in de fietsologie met een echte fietsoloog als docent. met al het bijbehorende Stationsweg 39 Heiion Telefoon SI 579 b.g.g. 80906 of 81318 der, dat de boter, van de Zeeland en the British Rail steeds meer passagiers over de haringvijver brengen, die het conti nent van Albion scheidt. Het gaat om honderdduizenden per seizoen en het zul len er ongetwijfeld nog veel meer wor den. De mogelijkheid is aanwezig om de auto mee te nemen (en dat is lang niet zo duur als men denkt) zodat een zwerf tocht binnen het bereik komt. Zelfs voor korte tochten kan men het eigen ver voermiddel meenemen. En dat links rij den wie voldoende moed bijeenraapt en even doorbijt is er zo aan gewend. De Engelsen zijn trouwens de meest sportieve automobilisten die er bestaan en voor iemand van het continent heb ben ze altijd nog een extra beetje ho- nenrs. Het va't echt wel mee. De Zee1 and houdt trouwens voor deze korte Enge1 and-uitstapjes ook rekening met de niet-automobilisten. In deze ar rangementen is het vervoer naar Londen per trein inbegrepen. In de stad zelf is het aantal vervoermiddelen zo overstel pend groot, dat het onzin zou zijn de eigen wagen te gebruiken. En wie naar buiten wil heeft de mogelijkheid een keuze te maken uit een van de touring car- of treinreizen naar diverse bestem mingen. Er is een rijke verscheidenheid, zodat men in enkele reizen een groot stuk van het land kan leren kennen. Behalve het Lénden-tripje - voor een weekeinde, voor twee, drie, vier, vijf of acht dagen zijn er weekend-touringcar- reizen, die de Engelandbezoekers kunnen brengen naar Wales, naar de West Coun try, naar de Zuidkust of Bournemouth. Een andere mogelijkheid is het maken van een East Anglia reis, die ook drie dagen duurt. Kerstreizen zijn er naar Londen en raar Cambridge en tenslotte is er voor de waarlijk rustzoekenden nog een negendaagse trip per boot en trein naar Bournemouth, Brighton Hove en Eastbourne aan de zuidkust, plaatsen waar altijd vertier is, waar men voor stellingen bij kan wonen, verrukkelijke wandelingen kan maken en altijd wel een avondje door kan brengen in de pubs waar de Engelsen elkaar ontmoeten om niet zelden u urenlang samen zingend door te brengen. Een gokje maken is er dan ook meestal nog wel bij, want een bezoek aan Engeland zonder op z'n minst wat muntjes aan speelautomaten te hebben toevertrouwd is niet volledig. De prijzen voor al deze reizen zijn spot goedkoop. Vraag het maar aan uw reis bureau. Het goedkoopste arrangement behelst een weekendreis met logies en ontbijt naar Londen. Voor honderdvijf endertig gulden heen en terug met drie nachten slapen in een Londens hotel. Wie er dan niet eens tussenuit trekt is eigenlijk een dwaas Vergezicht over Londen het allerergste geval binnen de perken te houden. Bovendien hebben de Koning in Juliana zowel als de St. George alle mogelijke voorzieningen om het reizen aangenaam te maken voor de 1200 pas sagiers die er tijdens de dagtocht of de 850 die in de nacht een plaatsje kunnen vinden. Zij kunnen een hut huren of een moderne slaapstoel, ze kunnen er goed koop en goed - zelfs a la carte - eten, rondslenteren en grote bomen opzetten in de conversatieruimten, waarbij Enge land en de Engelsen uiteraard het be langrijkste gespreksthema zullen vor men. Op die manier begint de vakantie al op de kade van Hoek van Holland, waar de schepen van wal steken. Zeseneenhalf uur varen. Dan ontvouwt Engeland zich in Harwich Parkeston Quay voor de ogen van de bezoekers. Voor wie er voor het eerst komt blijkt het een merkwaardig land te zijn. En een land met merkwaardige mensen. De Engelsen van de bolhoeden en de para plu's, van de rozentuinen en de cricket- matches, van de geruite sportpakken en de mooie rashonden, van de open haard vuren en 10 Downingstreet. Of je er twee dagen blijft of een hele maand, uit gekeken zul je er niet raken. Een oriën- termgsbezoek brengt de Nederlander meestal niet verder dan Londen. Dan heeft hij trouwens al zoveel te zien, dat hij tijd te kort komt. Maar zo'n eerste bezoek betekent vrijwel altijd een terug- zo verrukkelijk en zo uitgebreid is en waar de avonden zo gezellig zijn. Engeland is voor sportliefhebbers en voor liefhebbers van antiek, voor roman tici en moderne jonge mensen, voor cul- tuurgenieters en natuuraanbidders een prachtig land. Het is dan ook geen won de Britse spoorwegen zulke krankzinnig lage prijzen kompleet verzorgde arran gementen aanbieden. Het zijn als het ware smaakmakertjes; opwarmertjes zo men wil. Voor een eerste bezoek aan Engeland is een bezoek aan Londen toch wel het me st aan te bevelen. De rijke traditie van bet oude Albion z. als we het kennen uit de boeken van beroemde schrijvers, ligt hier als het ware voor het opscheppen. De kroonjuwelen in de To wer, de Big Ben the Houses of Parlia ment, St. Pauls Cathedral en Piccadilly Circus zijn toch zaken, die men gezien moet hebben. En dan hebben we het nog niet eens over de vismarkt en de Theems, dan vergeten we nog Scotland Yard en Madame Tussaud, Wembley en The City, dat merkwaardige zakencentrum van de stad, waar de tijd sinds Dickens lijkt te hebben stilgestaan, als men tenminste niet let op de al even Engels Rolls Roy- ces waarmee de direkteuren naar hun banken gaan of op de dubbeldekkers en die vreemd gekonstrueerde Engelse ta xi's, die voor de gewone man zijn. Londen is een stad vol traditie, waar de bezienswaardigheden zich aaneenrijgen. Maar het is ook een stad vol kuituur. Het is een swinging city bovendien. Er is voor iedereen van alles te beleven. Men kan er beroemde toneelspelers Shakespeare zien spelen, maar ook de Black and White Minstrels zien optre den. Men kan er geweldige klassieke concerten bijwonen maar ook Bëatgroe- pen en niet te vergeten straatmuzikan ten aan het werk zien. En vergeet dan niet een middagje te winkelen in Regent Street en Oxford Street, vergeet niet de aflossing van de wacht te gaan bekijken en een wandeling door een van de vele parken te maken. Sla vooral Soho niet over, de wijk met al die merkwaardige eethuisjes en cafés, met de pubs en de taverns. Londen is bovendien in elk jaar getijde interessant omdat het altijd leeft. Vooral rond de kerstdagen, als Engeland traditioneel de lichtjes aansteekt, die bij het kerstfeest horen en als de etalages mooier zijn dan waar ook. Het zou jammer zijn Londen te bezoe ken en dan - of is het ook een volgende keer - de rest van Engeland te laten liggen. Trouwens, de laatste jaren lijkt het isolement toch wat doorbroken te worden. Er komen steeds meer mensen die we'cen, dat Wales een streek is met een overstelpend natuurschoon. Mensen ook die langs de holle wegert naar Enge- lands zuidkust zijn getrokken om daar de wilde paarden te zien, de uitgestrekte vennen van Dartmoor, waar de beruchte gevangenis is of zelfs Cornwall hebben opgezocht. Mensen, die de eeuwenoude herbergen hebben bezocht, waar de „tea" De Ferry-boot in volle zee van Hoek van Holland naar Harwich. dan nog maar een klein stukje van het oude Egypte. In Sakkara een van de oudste koningssteden van het Egypti sche rijk staat de beroemde tempel van rechter Tie ter bezichtiging open, waar op de muren het leven van eeuwen gele den zich aan de ogen van de stomver baasde toeschouwer ontholt. Een hoogtepunt zal iedere Egyptereizi- ger vinden in het prachtige museum, waar de overdonderende schoonheid van de schatten van Toetanchamon vele za len in beslag nemen en waar de mum mies in keurige rijen staan opgesteld. Het oudq Egypte en het nieuwe. Maar daar tussenin' ligt een hele wereld. Een fantastische wereld, die zich openbaart in de dodensteden van de Mammelukken - in de graftomben wonen de mensen van nu - in de koptische kerken en de oude synagogen - in een ervan kan men de spelonk zien, waar de heilige familie woonde tijdens de reis naar Egypte - en in de paleizen van de jaren toen Faroek aan het bewind was. Alle perioden van de geschiedenis zijn te vinden in het Egypte van nu. En ze leven nog, met name in de Arabische wijken, waar de geweldige moskeeën te vinden zijn en waar de handel bedreven wordt in aller lei piepkleine winkeltjes, waar letterlijk van alles te koop is. Want Cairo is de meest Arabische stad ter wereld, met zijn drukke moderne verkeer, dat in de smalle straatjes wordt opgehouden door de kudden schapen en op de buitenwegen door de paard-en-wagens en de kamelen, waarmee hele families en boeren naar de markt trekken. Egypte is schilder achtig en romantisch tegelijk. FIT heeft een excursieprcgramma opge steld, waarop men voor vijftig gulden kan intekenen. Vijf excursies in en rond de hoofdstad. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan de oase Payoem - een tocht door de woestijn, langs de versteende wouden - waar de tijd sinds onze jaartelling lijkt te hebben stilgestaan. En natuurlijk zul len de fijnproevers er een nachtelijke treinreis vix>r over hebben om Luxor te bezoeken, het stadje dat vroeger Kar- nak heette en waar de geweldige tempels van die stad te vinden zijn. Van hieruit is een bezoek aan de oude koningsstad Thebe aan de overzijde v&n de Nijl, waar de koningsgraven liggen, een belevenis van de eerste orde. Hier spuiten de bron nen van onze beschaving als het ware in rijke overvloed hun schatten naar de oppervlakte. Indrukwekkend is nog een te bescheiden uitdrukking voor wat Luxor te bieden heeft. Hefe ljgt vcor de hand, dat vele Neder landers de oversteek naar Egypte zullen wagen. Het ligt nog meer voor de hand, dat een groot deel van hen dat voor de tweede keer zal gaan doen. Vele aan vragen, die de heer Van Gennip kreeg kwamen namelijk van hen, die vijf jaar geleden of eerder ook al eens aan de voet van de pyramiden stonden. Zij zul len vele zaken onveranderd vinden. In vijf jaar zijn er wel nieuwe opgravingen bijgekomen, maar de oude zijn niet ver anderd al veertig eeuwen trouwens niet. De parfumwinkeltjes zijn er ook nog en in de shouks wordt nog op precies de zelfde manier de amber aangeprezen, evenals het koperwerk, de sieraden en het ivoor. Zelfs de mensen zijn niet ver anderd. „Het was net of we niet weg geweest waren", aldus de heer Van Gen- nip, die in het najaar van 1971 nieuwe kontrakten in Cairo afsloot. Weer in Carlton Hotel, Omar Khayam en Hilton. „Ze waren er dolgelukkig dat we terug komen" zo voegt hij eraan toe. „Zelfs on ze favoriete gids, Fathi, was present. Hij popelt van verlangen de vriendschaps banden met de Nederlanders weer aan te halen Hij zal ruimschoots de kans krijgen in 1972. Of we zouden ons sterk moeten vergissen. Het tussendoor-vakantie-uitstapje is hard op weg in Nederland ingeburgerd te raken. Vroeger was de gemiddelde Nederlander dolblij als hij zich twee weekjes vakantie op de Veluwe kon per mitteren, daarna kwam de vliegreis naar Mallorca en nu is zelfs die al niet meer voldoende om de druk van de slopende tijden te weerstaan. De twintigste eeu- wer wil er in het voor- en najaar een paar dagen tussenuit. Een paar dagen onderduiken in een andere atmosfeer, andere mensen zien, iets bijzonders be leven ook. Je komt als een herboren mens terug van zo'n extra vakgntiétje; je kunt de moeilijkheden weer baas en het lijkt of je weken in plaats van dagen weggeweest bent. De tussendoortjes staan momenteel plotseling extra in de belangstelling. Verschillende reisbureaus zijn begonnen hun lege vliegtuigstoelen te verkopen aan de mannen en de vrouwen die de tijd tussen hun twee zomervakanties te lang vinden. De Stoomvaart Mij. Zeeland komt echter de eer toe, in samenwerking met de Britse en Nederlandse Spoorwe gen het nieuwe ideaal al geruime tijd realiseerbaar te hebben gemaakt. Korte vakantie-uitstapjes naar Engeland per Hoek van Holland - Harwich dienst zijn nu al weer een hele tijd een groot succes en de belangstelling is sterk stijgende. Deze manier van er eens een paar dagen uit te trekken heeft trouwens grote voordelen. Een reisje naar Engeland is namelijk geen surrogaat zomervakantie; het is iets geheel anders. Engeland is een ideaal vakantieland en het leent zich beter dan welk ander land ook voor een kort verblijf omdat men zoveel van de typisch Engelse charme zo dicht bij elkaar vindt. Het feit, dat het een eiland is heeft Groot Brittannië door de eeuwen heen beïnvloed. Het is ook vcor de moderne bezoeker nog het belangrijkste element van het land. Niet alleen noodzaakt het eiland-zijn de vreemdeling een overigens allerplezie rigst zeereisje te maken, maar boven dien heeft het isolement van Engeland een stukje aardbol gemaakt dat totaal anders is dan alle andere stukjes. beschaving in Karnak. Zeseneenhalf uur varen op een luxueus schip scheiden de Nederlander van „die andere wereld" die zo verkwikkend op hem werkt. Zeseneenhalf uur luieren en winkelen, eten en aan de bar een belas tingvrij drankje nuttigen. De schepen, waarmee de „Zeeland" en „The British Rail" de dienst onderhouden zijn beide nagenoeg nieuw en in ieder geval hyper modern. Ze zijn zelfs uitgerust met sta bilisator-vinnen teneinde de zeeziekte onder de landrotten tegen te gaan of in keer voor een langere vakantie. Mis schien dat juist daarom de Zeeland en Kameelrijden voor de pyramiden. jjj - De geweldige monumenten van de In 1972 weer voor een prikje naar de oudheden van Egypte Toen in 1967 de Egyptische president Nasser zijn troepen de Sinaï-woestijn instuurde en de Israëlische legers gena deloos terugsloegen, werd een periode in de Nederlandse reiswereld afgesloten. Gedurende de jaren die aan de vijfdaag se oorlog vooraf gingen had de Eindho- vense touroperator Nol van Gennip dui zenden en nog eens duizenden Nederlan ders in de gelegenheid gesteld om voor een waarlijk zacht prijsje kennis te ma ken met de rijke kuituur, die de Egyp tische farao's de wereld hebben beschon ken. Ze stonden oog in oog met de sfynx, ze reden op de rug van kamelen naar de pyramiden en ze zeilden op de moeder aller rivieren, de Nijl. De gespannen situ atie in het Midden Oosten maakte de Egypte-reizen onmogelijk. Nu, vijf jaar later durft Gennip het weer aan. In 1972 wordt een oude traditie in ere hersteld: FIT gaat opnieuw (en weer heel goed kope) reizen organiseren naar het mys terieuze land aan de Nijl. Brachten vroe ger de nog met zuigermotoren uitgeruste DC-7's van de United Arab Airlines de FIT-klanten naar Cairo, volgend jaar zullen de hypermoderne vogels van de KLM dat doen. De reis gaat via Kreta en duurt veel korter dan voorheen. In al die jaren is een grote vraag ge weest naar Egypte-reizen, aldus de heer Van Gennip. De toestand was echter zo, dat ik het niet verantwoord vond om wekelijks honderd of meer Nederlanders in Cairo aan de grond te zetten. De si tuatie heeft zich nu echter aardig gesta biliseerd en bovendien zijn er alle mo gelijke garanties voor een snelle terug keer als er narigheid zou komen. Trou wens, het toeristenverkeer naar Israël is nooit zo groot geweest als nu. Over politieke problemen spreekt de heer Van Gennip liever niet. Je gaat om niet-politieke redenen naar Egypte niet waar en bovendien, als je als reisorga nisator politieke standpunten in moet gaan nemen kun je geen enkele reis meer organiseren. In 1972 dus weer naar Egypte. Een vijf- tiendaagse reis voor 650,stand plaats Cairo. Je kunt er alle kanten op. Cairo is één van de belangrijkste steden van de Islam en verenigt de moderne twintigste eeuw met de oudheid. Het is een intrigerende stad, zowel voor de tourist die geen andere behoefte heeft dan zich eens onder te dompelen in een tof aal andere wereld als voor degene die geïnteresseerd is in de kunstgeschiedenis. Hier, aan de boorden van de Nijl liggen de brortnen van onze beschaving. Dertig eeuwen voordat deze jaartelling begon bouwden de farao's er hun indrukwek kende kuituur, waarvan de tastbare be wijzen in grote verscheidenheid voorhan den zijn. Luttele kilometers van de moderne flats in Cairo staan sinds eeuwen de pyrami den van Gizeh, als het ware bewaakt door die mysterieuze sfynx. En dat is

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1971 | | pagina 5