u IETS 'mmm Brood u Slijterij - Wijnhandel G REEUW Nota Grondwetsherzienings- beleid aan de beide Kamers der Staten-Generaal aangeboden •!Prn SPOTJE Spotgoedkoop NU f 17.95 AANDORP'S WALITEIT anket akkerij eiloo eerlijk „DE LAATSTE EER" UITKIJKPOST 3 JULI 1974 BELANGRIJKE VERANDERINGEN IN DE WETGEVING b.ii. herziening van de premiereduktie Drie onderwerpen krijgen de aandacht: Allereerst de zgn. loonsuppletierege- ling, een moeilijk woord, maar wel belangrijk voor werklozen die de weg naar een nieuwe baan tot dusver ver sperd zagen door een financiële bar rière. In de tweede plaats onze kinderbij slag, welbekend maar kennelijk toch hog omringd met problemen. Tenslotte komt dan nog de Zieken fondswet aan bod. Loonsuppletieregeling Om te beginnen dan die loonsuppletiere geling. Suppletie betekent aanvulling; in dit i geval een aanvulling op het loon. Op die aanvulling kunt u sinds 1 maart aanspraak maken wanneer u zonder werk bent en een baan kunt krijgen die u minder aan loon oplevert dan uw vo rige werkkring. Dat wil zeggen: minder dan het dagloon waarover uw werkloos heidsuitkering wordt berekend. Onder bepaalde voorwaarden krijgt u dan in uw nieuwe baan een aanvulling op dat loon. Voor Wijnen en Gedistilleerd TELEFOON 31535 HOLLE WEG 55 WIJ BEZORGEN AAN HUIS Tussen haakjes: deze regeling geldt ook voor iemand wie werkloosheid dreigend boven het hoofd hangt en die direkt een nieuwe - zij het dus lager betaalde - werkkring aanvaardt. Terug naar de suppletie. Hoeveel be draagt die aanvulling op het lagere loon in die nieuwe werkkring? Wel, iemand die 45 jaar of ouder is krijgt tot 100% van het dagloon, zeg: z'n oude loon, gedurende zes maanden en tot 90% van de daarop volgende zes maanden. Hierop aansluitend kan hij nog 3 jaar lang tot 85% aangevuld krijgen. Intussen heeft deze aanvulling hem ge holpen om over de financiële drempel te komen naar een nieuwe baan. En dat is nu juist de bedoeling van deze wettelijke regeling: om het mensen, die bijna of geheel zonder werk zitten, finan cieel gemakkelijker te maken weer aan de slag te gaan. Werknemers beneden de 45 jaar kunnen in aanmerking komen voor een aanvul ling tot 90% van het dagloon, ook weer zes maanden lang en tot 85% voor de daarop volgende twee jaar. We hebben terloops al gesproken over voorwaarden waaraan men moet vol doen om voor de suppletie in aanmer king te komen. Zo moet er bij het arbeidsbureau geen ander passend werk voorhanden zijn te gen een loon waarbij loonsuppletie over bodig is. Evenmin mag er een werkloze staan ingeschreven die hetzelfde werk zou kunnen doen zonder dat voor hem aanvulling op het loon nodig is. Boven dien moet het werk voor iemand die sup pletie wenst, als passend worden be schouwd. Mocht zo iemand vrijwillig be sluiten dat als niet-passend aangemerkt werk eventueel toch te gaan doen, dan kan hij toch suppletie aanvragen. Dit alles bijeen is een hele mond vol. Het is niet helemaal een-twee-drie te onthouden. Daarom heel kort het be langrijkste nog eens op een rijtje: Loonsuppletie voor hen die werkloos zijn of voor wie werkloosheid dreigt en die nieuw werk willen aanvaarden tegen een lager loon dan zij voorheen verdienden. De loonsuppletie bedraagt: voor werknemers van 45 jaar en ouder: tot 100% van het dagloon gedurende zes maanden; tot 90% voor de daarop vol gende zes maanden en tot 85% geduren de de daarop aansluitende drie jaar. Voor mensen onder de 45 jaar: tot 90% van het dagloon zes maanden lang en tot 85% gedurende de daarop volgende twee jaar. Er mag geen ander passend werk voor handen zijn tegen een loon waarbij loon suppletie overbodig is. Evenmin mag er een werkloze bij het arbeidsbureau inge schreven staan die het nieuwe werk zon der suppletie kan doen. Tenslotte moet het werk als passend worden beschouwd. Is het nog niet helemaal duidelijk en meent u voor de regeling in aanmerking te komen stap dan binnen bij het Ge westelijk Arbeidsbureau in de plaats of streek waar u woont. Daar kan men u alles over de loonsuppletieregeling ver tellen. Kinderbijslag tijdig aanvragen Vervolgens de kinderbijslag. Meestal hebben we na de geboorte van een kind recht op kinderbijslag. Dat recht gaat dan in op de eerste dag van het kwartaal volgend op dat waarin het kind is geboren. Om een voorbeeld te geven: voor een kind dat 9 maart geboren wordt, kan rhet ingang van 1 april - het tweede kwartaal dus - aanspraak op kinderbij slag worden gemaakt. Om deze kinder bijslag te kunnen krijgen, moet na afloop van een kwartaal een aanvraagformu lier, de zgQj kinderbijslaglijst, worden ingediend bij de Raad van Arbeid te Alkmaar. In de praktijk blijkt dat nogal eens ver geten te worden. Nu is dat niet zo erg als men een paar weken of maanden te laat is met het insturen van de kinder bijslaglijst. De kinderbijslag komt dan nog wel, alleen wat later. Maar het wordt anders - en dat komt óók voor - als de kinderbijslag pas na enkele jaren wordt aangevraagd. De verschillende kinderbijslagwetten kennen namelijk een verjaringstermijn van drie jaar. Dat wil zeggen dat een kinderbijslagaanvraag, die meer dan drie jaar na afloop van het desbetreffende kwartaal wordt inge diend, niet meer in behandeling wordt genomen. Het afwijzen van de kinderbijslag als gevolg van een te late aanvraag komt - ondanks de ruime verjaringstermijn - regelmatig voor. Daarbij valt het dan op dat de kinderbijslag als een soort „spaar pot" wordt gezien. Men vraagt soms over een paar jaar tegelijk kinderbijslag aan, wat bij elkaar genomen een flink bedrag kan uitmaken. Maar zitten daar dan een of meer verjaarde kwartalen bij dan gaat dat geld kosten. Ook komt het voor, dat men het aan vragen van kinderbijslag aan een ander overlaat in het vertrouwen, dat die er wel voor zorgt dat de kinderbijslaglijst op tijd bij de Raad van Arbeid is. Ja, en als die dan in-gebreke blijft, dan loopt men de kinderbijslag mis. Vandaar dat wij u er met klem op willen wijzen, toch vooral tijdig kinderbijslag aan te vragen. Herziening van de premiereductie Een interessante mededeling is een ver betering van de zgn. premiereductie- regeling in het kader van de Zieken fondswet met een financiële meevaller voor de vrijwillig verzekerden met de laagste inkomens. U herinnert zich mis schien dat bepaalde groepen van vrijwil lig verzekerden voor een lagere premie van hun ziekenfonds in aanmerking ko men als hun inkomen in 1973 niet meer heeft bedragen dan 13.650,Zij kon den dan rekenen op een premiereductie van veertig procent, maar met dié be perking, dat ze minstens 11,40 per week of 49.50 per maand aan premie - een bodempremie - moesten betalen. Sinds 1 maart is deze regeling verbeterd. De bepaling dat de reductie beperkt blijft tot veertig procent van de bij het ziekenfonds geldende premie is komen te vervallen. Iedere vrijwillig verzekerde, die onder de reductieregeling valt, gaat nu sinds 1 maart dezelfde bodempremie betalen. Het bedrag daarvan is terug gebracht naar het peil van vorig jaar en dat betekent een verlaging van 9,90 per week of 43,05 per maand. Een fi nanciële meevaller dus van 1,50 per week of 6,45 per maand. Geneeskundige hulp in Spanje November vorig jaar hebben we het on der andere gehad over geneeskundige hulp bij tijdelijk verblijf in Spanje. Er is toen op gewezen dat op basis van de ver dragsbepalingen alleen verzekerde werk nemers - de loontrekkenden - en hun gezinsleden geneeskundige verzorging konden ontvangen. Sinds kort is daar een belangrijke ver andering in gekomen, die we graag aan u doorgeven. Het is nu zo geregeld dat iedere ziekenfondsverzekerde van Ne derlandse of Spaanse nationaliteit on der de werkingssfeer van het verdrag is gebracht. Dat komt er dus op neer dat behalve de verplicht verzekerde ook de vrijwillig verzekerde èn de bejaarden- verzekerde bij tijdelijk verblijf in Spanje een beroep op geneeskundige verzorging in dat land kunnen doen. Vóór het vertrek naar Spanje moeten zij dan wel bij hun ziekenfonds een voor Spanje bestemd formulier halen, waaruit blijkt dat ze verzekerd zijn en aanspraak hebben op de in dat land geldende ver strekkingen. Heeft men in Spanje ge neeskundige hulp nodig, dan zal men zich eerst met het dichtstbijzijnde uit voeringsorgaan in verbinding moeten stellen. HUISVESTING BEJAARDEN IN NIEUWE VORM om aangepast verzorgd wonen te verzekeren Bij gelegenheid van het 25-jarig bestaan vap de Humanistische Stichting voor huisvesting van bejaarden heeft deze Stichting een architect aan het werk ge zet om in een nieuwe vorm aan de be jaarden aangepast en tevens verzorgd wonen te verzekeren. Bij dit plan werd van bepaalde beginselen uitgegaan. Wij vonden in het maandblad „Levens avond" een artikel waarin op deze be ginselen wordt ingegaan Mede naar aan leiding van een persconferentie kwam meer informatie los. Vier uitgangspunten De Stichting heeft vier uitgangspunten gesteld bij het maken van de plannen. 1. Als de mens oud wordt en in bepaal de mate verzorging behoeft, moet de allereerste en belangrijkste eis zijn, dat hij deel blijft uitmaken van de samen leving en gerespecteerd wordt als mede mens, die in zijn werkzaam leven zijn aandeel heeft geleverd aan de verwor venheden van die samenleving- Hij heeft na de beëindiging van de produktieve levensfase het onbetwistbaar recht deel te blijven uitmaken van de gemeenschap. Kort gezegd: de oudere mens dient ge ïntegreerd te blijven in de maatschappij. 2. De verzorging of bescherming die de oudere mens nodig heeft, dient in vér gaande mate nauwkeurig aangepast te worden aan zijn persoonlijke behoefte en voorkeur, zodat zijn vrijheid, zoveel als mogelijk is, wordt gewaarborgd. 3. De huisvestingsvormen en de voor zieningen binnen die woonvormen die nen zo gevarieerd mogelijk te zijn, opdat een ieder de vorm van huisvesting van zijn keuze kan verkrijgen en rekenen kan op de bescherming en verzorging, die hij nodig heeft. 4. Het beleid dient erop gericht te zijn dat bij wijziging van verzorgingsbehoefte of huisvestingswens, verandering in be ginsel mogelijk is. Van „confectie-ver- zorging" moeten we naar „maatverzor- ging". Ruime keuze van woonvormen In de toelichting op deze gëdachtengang werd op een persconferentie verklaard, dat we af moeten van het nog alsmaar bouwen van bejaardentehuizen. Kostte zo'n huis eertijds 4 miljoen, thans vergt een dergelijk verzorgingstehuis 20 mil joen. Daarbij komt, dat 80 procent de pen- sionprijs niet meer kan opbrengen en op de „Bijstand" is aangewezen, terwijl zonder openstelling naar de wijk, er toch altijd wel van een zekere isolering spra ke is. De stichting wenst voor een zo volledig mogelijke integratie een ruime keuze van woonvormen zoals a. aangepaste kleine woningen, los staand of in rijen, in één of twee la gen gebouwd; b. woningpaviljoens, in twee woonla gen; i c. wooneenheden, met verzorging in een woongebouw, voorzien van intercom installatie. Een woonpaviljoen bestaat uit een kleine groep „paviljoenwoningen", een gezins vervangende huisvestingsvorm, waarin een aantal alleenstaanden en/of een aantal echtparen ieder de beschikking krijgen over één van deze paviljoen-wo ningen. De bewoners kunnen de maaltij den gezamenlijk gebruiken in de ge- Tijdens de informatie-avond over de proefboring van AMOCO op 4 juli 1974 in het gebouw van openbare werken aan de Kanaalweg zal ook het eventuele pijpleidingtracé naar het gasdroogstation in Koedijk aan de orde worden gesteld. Het tracé loopt vanaf de Nijenburgerweg naar het zuiden tot over de Kanaalweg. Vervolgens buigt het af naar het westen onder rijksweg 9 door en daarna langs deze weg ongeveer 1 km naar het zuiden. Het volgende tracé gedeelte naar het westen is zoveel mogelijk langs perceelsgrenzen geprojecteerd, zodat het aantal schadesnijdingen zo laag mogelijk blijft. Het tracé kruist de Kennemerstraatweg ter hoogte van nr. 670. De Hoogeweg en de Westerweg worden gekruist bij respectie velijk de nrs. 54 en 415. De pijp wordt in het westen van de ge meente parallel aan de bestaande leidingen gelegd. De gasleiding heeft een doorsnede van 30 cm en zal ongeveer 1 me ter onder het maaiveld komen. meenschappelijke eetruimte en recreëren in de gemeenschapsruimte. Zij kunnen elkaar bijstaan bij het verrichten van de huishoudelijke werkzaamheden en de lichte persoonlijke verzorging. In \deze gemeenschapshuizen zal van 't .centrum' uit zo nodig hulp worden geboden. Het ligt in de bedoeling, te bevorderen, dat de bewoners zich zo lang mogelijk in hun woning kunnen handhaven. Indien con centratie van zwaarverzorgingbehoeven- den uit verzorgingstechnische overwe gingen nodig is, zouden één of meer - de dichtst bij het medisch centrum gele gen - woningpaviljoens speciaal daartoe bestemd kunnen worden. Ontmoetingscentrum Een belangrijk element in het plan is voorts het ontmoetingscentrum. Dit centrum is bedoeld voor de bewoners uit de wijk en uit het complex. Er zijn ruimten geprojecteerd voor recreatie- en winkelvoorzieningen, wijkvoorzieningen en een medisch centrum. In deze ruim ten zouden o.a. opgenomen kunnen wor den een klein-schalig maar aantrekkelijk winkelcentrum, inclusief café-restau rant, ruimten voor toneel, muziek, film, bibliotheek, bank, kapper, turnclub, hob by- en speelruimten, apotheek, trombo- sedienst, kruisvereniging, pedicure, crè che-kleuterspeelzaal, enz. Ten behoeve van de bewoners van de onder c. bedoelde wooneenheden zouden overdekte wandelgalerijen naar het zo juist beschreven ontmoetingscentrum kunnen worden geprojecteerd. De eerste functie van het centrum zal moeten zijn een intermediair tussen de bewoners van de omliggende wijken enerzijds en die van het wooncomplex anderzijds. Het ontmoetingscentrum moet voldoende te bieden hebben voor de gehele wijk en dient voldoende aantrekkelijk te zijn. De in het complex wonende ouderen en de bewoners uit de wijk, moeten allen worden aangetrokken door wat het cen trum te bieden heeft. Vragen Natuurlijk waren naar aanleiding van deze ideale „maatgeving" nog wel enkele vragen te stellen. Uit de beantwoording het volgende: Uitvoering van dergelijke plannen kan alleen in nieuwe of heel te saneren wij ken. Met enkele gemeenten is de Stich ting ten aanzien van haar plan in over leg. Het gaat verder om blokken van 16 woningen in de soorten. Alles bij el kaar gevarieerde vorm. Omtrent het to taal aantal bejaarden in zo'n wijk is nog geen nauwkeurig cijfer te geven. Omtrent de beheersvorm van zo'n wijk werd verklaard, dat deze niet in één hand behoeft te zijn. Medisch centrum, recreatie, restaurant enz., kunnen door particulier initiatief worden verzorgd. Wat de hoogte van de huren betreft, daarop was nog geen peil te trekken. Dat hangt af van de tijd, waarin zal worden gebouwd, en mede van de finan ciële steun der overheid voor een der gelijk projekt. '®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®g De Minister van Binnenlandse Zaken, mr. W. F. de Gaay Fortman, heeft 4 juni jl. bij de beide Kamers der Staten-Gene raal ingediend een nota inzake het grondwetsherzieningsbeleid. De nota is medeondertekend door de Minister-President en de Staatssecreta ris van Justitie. Zij vormt de inleiding tot een algehele herziening van de Grondwet. In de nota worden de belang rijkste onderwerpen behandeld. Nadat deze nota met de twee Kamers zal zijn besproken, zullen geleidelijk wetsont werpen betreffende de verschillende hoofdstukken van de Grondwet aan de Staten-Generaal worden voorgelegd. De voornaamste wijzigingen welke wor den voorgesteld betreffen het kiesrecht, de aanwijzing van een kabinetsforma teur en de Eerste Kamer. Kiesrecht Zoals men weet, kennen wij hier te lande sinds meer dan een halve eeuw het stel sel van evenredige vertegenwoordiging. De kiezers stemmen praktisch op een partij; de in het gehele land verkregen stemmen van die partij worden samen gesteld en het totaal bepaalt het aantal zetels dat de partij in de Tweede Kamer verkrijgt. Dit stelsei heeft naast zijn goede zijden het nadeel, dat de samen stelling van de Kamer nogal wordt ver splinterd. Teneinde dit tegen te gaan en om politieke partijen te bewegen tot samengaan, heeft de Staatscommissie- Cals/Donner - op haar voorstellen tot grondwetsherziening zijn de voorstellen van de regering voor een groot deel ge grond - aanbevolen om het land in tien a vijftien kiesdistricten te verdelen. Daarbinnen zal dan het evenredigheids stelsel worden toegepast, maar de stem men voor een partij zullen niet meer over het gehele land bijeen worden ge teld. Te verwachten is, dat dit stelsel de politieke partijen tot samenwerking zal aanzetten en dat daardoor de meer derheidsvorming in het parlement zal worden vergemakkelijkt: Gunstig voor de zeer kleine partijen is het stelsel niet. Maar het bepalen van een kiesdrempel (b.v. slechts partijen met meer dan vijf zetels worden toegelaten) zal de rege ring niet voorstellen. Stemming over de aanwijzing van een kabinetsformateur Teneinde de invloed van de kiezers op de regeringsvorming te vergroten wordt voorgesteld tegelijk met de verkiezing van de Tweede Kamer te doen stemmen over de aanwijzing van een kabinetsfor mateur. Als een van de kandidaten bij die verkiezing de volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen verkrijgt,agjiroetsing van de wet aan de Grondwet zal hij moeten worden belast met def^)e regefirfg is ér tegenstander van, dat vorming van een kabinet. Gelukt hem ïe dit en krijgt hij de meerderheid van de Tweede Kamer aan zijn zijde, dan zal hij als Minister-President optreden. De Eerste Kamer De regering wil de Eerste Kamer hand haven, maar zij wil de tegenwoordige wijze van verkiezing, namelijk door de Provinciale Staten, vervangen door een rechtstreekse verkiezing door de kiezers. Thans treedt de Eerste Kamer om de drie jaren voor de helft af. De regering stelt voor haar om de vier jaren in haar geheel te doen verkiezen. De taak van de Eerste Kamer zou de regering voornamelijk willen beperken tot het beoordelen van de door de Twee de Kamer aangenomen wetsontwerpen. Zij zou haar willen uitsluiten van mede werken aan de vaststelling van de be groting. Wel ligt het dan in de bedoeling, dat de Eerste Kamer jaarlijks over de hoofdlijnen van het regeringsbeleid met de regering zal kunnen spreken. incl. reflectorlamp 40 W. helder of gekleurd (naast Apotheek „Heylo") Stationsweg 51 Telefoon 30196 (fs Erk. Installateur Tevens reparatie. tl LO-J K enn.straatweg 506 Telefoon 31157 Wetgevingsreferendum en volksinitiatief Overwogen is of voorstellen zouden wor den gedaan tot invoering van wetge vingsreferendum en volksinitiatief. De regering ziet van de invoering van het wetgevingsreferendum af. Ook thans kunnen de meningen van de burgers vol doende tot uitdrukking komen: Pers, ra dio, televisie e.d. verlenen hierbij steun. De regering wil eveneens het stelsel van volksinitiatief, dat de bevolking het recht zou verlenen te komen met voor stellen van wet of andere voorstellen, niet in de Grondwet opnemen. Er zijn voldoende mogelijkheden aanwezig om via de volksvertegenwoordiging de wen sen van de bevolking tot uitdrukking te brengen. Grondrechten Naast de vrijheidsrechten, zoals bijv. de vrijheid van meningsuiting en de vrij heid van godsdienst, zal de Grondwet naar het oordeel van de regering ook „sociale grondrechten" dienen te bevat ten. Deze rechten hebben vooral betrek king op de bestaanszekerheid van de mens en op zijn persoonlijke en maat schappelijke ontwikkeling. ïe rechter de mogelijkheid zou krijgen |m te beoordelen, of wetten in strijd zijn |net de Grondwet. Dit oordeel moet wor- len overgelaten aan de wetgever, dat *zil zeggen aan de regering en de Sta- flen-Generaal. jOpenbaarheid van bestuur De regering acht het wenselijk dat in de Grondwet een algemene bepaling inzake de openbaarheid van bestuur wordt op- jgenomen. Openbaarheid van bestuur Vloeit voort uit het wezen van de demo cratie. Voorts dient er een grondwette lijke bepaling te komen inzake de open baarheid van adviezen van vaste colleges van advies en bijstand. Verder wil de regering ook een bepaling opnemen in zake het recht op inzage en op verbete ring van gegevens, die door overheid en particulieren over personen worden ver zameld. Benoeming van de commissaris van de Koningin en burgemeester De regering is van oordeel, dat de Grondwet geep bindende voorschriften dient te bevatten inzake de benoeming of verkiezing van de commissaris van de Kóningin en cle burgemeester. De be slissing, of deze personen hun ambt ver krijgen door benoeming of verkiezing, dient te worden overgelaten aan de ge wone wetgever. Vorming van gewesten Behalve de reeds bestaande mogelijkheid om geWestén op te richten naast be staande gemeenten en provincies, wil de regering in de Grondwet ook de moge lijkheid openen om gewesten in het le ven te roepen, die de plaats innemen van provincies en gemeenten. Stelsel van grondwetsherziening De regeling wil. handhaven de regeling, dat een voorstel tot grondwetsherziening twee behandelingen ondergaat in de Staten-Generaal. Na de eerste behande ling worden verkiezingen gehouden, die aan de kiezers gelegenheid bieden hun oordeel te geven. De tweede behandeling zal plaatsvinden in de hieuw gekozen Tweede Kamer. De voorstellen kunnen daar slechts worden aangenomen met tweederde meerderheid van de stemmen. Anders dan thans het geval is, dient de Eerste Kamer te'worden uitgesloten van de tweede behandeling. BEGRAFENISVERENIGING belast zich met BEGRAFENISSEN CREMATIES en TRANSPORTEN voor de kostende prijs Geen leden - geen kontributies Uitvoerder: A. KLAASE Straatweg 121, Heiloo Telefoon 31521 b.g.g. 31009 of 30306 A. N. BOERMA Raadhuisweg 11, Heiloo Telefoon 31009 b.g.g. 30306

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1974 | | pagina 5