IE NARREHKAP BRACHT
HEEL HEILOO
OP DE BEEH
v°
ONDERWIJS-HEDEN
Per ïeërïmg 150 jniJ3?n
5e nnonft\y Lagere school
'Ouders letten zelf niet op
in han Zuid-West te Heiloo gemeenten voorbereid schoolmateriaal per jaar
k3oZoals het klokje thuis tikt,
tikt het in de
BOWLING HEILOO
Tel. 31992
I
Voor alle vormen van lager beroepsonderwijs (lbo) komen er zes eindexamen
vakken, waarvoor gekozen kan worden uit drie niveaus. De zes omvatten ten
minste drie algemene en drie beroepsgerichte vakken. In beide groepen is
tenminste 1 vak verplicht. Bij de algemene vakken is dit Nederlands. Met de
verschillende niveaus worden nieuwe kansen geboden die het voordeel hebben,
dat bij het examen aanleg, belangstelling en vaardigheden van de leerling
beter tot hun recht komen. Er zijn een paar uitzonderingen en afwijkingen.
De nieuwe regeling kan dit jaar al worden ingevoerd, maar de schoolbesturen
mogen het ook pas volgend jaar doen. De nieuwe regeling maakt het mogelijk
naar meer vormen van middelbaar beroepsonderwijs (mbo) door te stromen.
I 76 - 005
-o-o-o-
Leren vaak_meer_een_plicht_dan_een_lust
Voor veel leerlingen is tegenwoordig het leren meer een plicht dan een lust.
Daarmee is niet gezegd, dat vroeger alle scholieren overliepen van belang
stelling. Toch ervaren veel leraren het als een groot probleem dat kinderen
in deze tijd moeilijk te motiveren zijnAldus een hoofdstuk uit het pas ver
schenen "Onderwijsverslag 1974", samengesteld door de inspectie van het onder
wijs. De inspectie baseert zich op een enquete onder mavo-scholen. Het is
moeilijk te zeggen of hier sprake is van een algemeen probleem en of dit dan
erger is dan vroeger. Het kan zijn dat sommige leraren het verleden ideali
seren. Het kan ook zijn dat de (.mulo)leerling vroeger meer bereid was tot
werken. Hoe dit zij,
veel leraren maken zich zorgen over het gebrek aan moti-
vatie. verschillende oorzaken worden genoemd. De gemiddelde mavo-leerling
zou iets minder intelligent zijn dan de gemiddelde mulo-leerling van vroeger,
De leerplicht dwingt een aantal niet gemotiveerde leerlingen tegen hun zin
op school te blijven. Over het algemeen zou de mentaliteit wat minder "hard-
zijn. Het verslag bevat ook suggesties voor de verbetering van de motivatie.
76 - 006 —o—o—o—
Taalontwikkeling_op_de_kleuterschool
Het "Onderwijsverslag" spreekt ook uitvoerig over taalontwikkeling op de
kleuterschool. De inspectie noemt vele mogelijkheden om daaraan te werken.
De inspectie waarschuwt echter tegen het misverstand bij veel ouders en ook
bij sommige leidsters tegen te hoge verwachtingen. Ouders vragen dan waarom
er zoveel wordt buiten gespeeld, waarom de kinderen niet meer doen aan
(voorbereidend) lezen en schrijvenKleuterleidsters komen zo in de verleiding
mee te doen aan de concurrentieslag met andere scholen die dan veel "verder"
zijn. De inspectie spoort de kleuterleidsters aan tegenover de lagere school
op te komen voor de*belangen van het "spelend kind". Ook vindt de inspectie
dat er teveel nieuwe leermiddelen voor de kleuterschool op de markt komen,
waardoor het aanbod niet meer te overzien is. 76 - 006
Het overlegorgaan van de drie vakcentrales NVVNKV er CNV kan in het alge
meen wel waardering opbrengen voor het onderwijsbeleid van het kabinet Den
Uyl. In een commentaar op de onderwijsbegroting 1976 zegt de vakbeweging, dat
er op voortvarende wijze een samenhangend onderwijsbeleid in gang is gezet, dat
al eer aantal verbeteringen heeft gebracht. De vakcentrales vinden bepaald
niet, dat er op onaanvaardbare wijze op het onderwijs wordt bezuini.gdin ver
houding met andere sectoren. Wel wordt betreurd, dat met name in het middel
baar technisch onderwijs de broekriem moet worden aangehaald. 76 - 007
Reacties_og_het schoolreisje
Rijksinspecteurs voor het onderwijs moeten het gezag hebben om de dure school
reizen naar het buitenland te kunnen verbieden. Dit stelt Mevr. Van Meeteren-
Keller uit Amersfoort. Haar mening over genoemde reizen: nut twijfelachtig,
kosten te hoog, bijverschijnselen onmeetbaar. De leerlingen zelf zijn echter
enthousiast: Je leert je zelfstandig te redden en je leert meer van een taal
in één week dan in 1 jaar op school. Ook veel leraren denken er zo over.
De meeste kritiek komt van de ouders: wij zijn voor b.v. een werkweek, maar
dan in eigen land, dat de kinderen nauwelijks'kennen. Naar het buitenland
vinden wij nonsens. 76 - 008
-o-o-o-
Hoe ervaart_de leerling_de_school
De school is er voor de leerling en niet omgekeerd. Toch is er weinig hekend
over hoe de leerling de ©hooi ervaart. Er worden dikke nota's geschreven
en geleerde discussies gevoerd over leerstof, examens, doorstroming, school
grootte, motivatie en wat al niet. Alle goede bedoelingen van onderwijsver
nieuwers ten spijt weten we echter weinig van het effect dat dit alles op de
leerling heeft. Er is gebrek aan informatie hierover, er zijn geen onderzoek-
gegevens. Daarom moeten we blij zijn met elk geluid van de leerlingen over het
onderwijs. In een rapport over de organisatie van scholengemeenschappen, uit
gebracht door de Ned. Ver. v. Management is de stem van de leerlingen ten
minste gehoord. In het rapport wordt een beschrijving gegeven van de problemen
die in een serie gesprekken met bestuurders, directies, leraren, ouders en
(zo waar vijfhonderd) leerlingen naar voren kwamen. Het artikel noemt enkele
van de problemen. Ook noemt het artikel een onderzoek gehouden door Dr.
M. Groen van de TH Eindhoven onder vijftienhonderd scholieren, waarvan het
resultaat nog wel een jaartje zal uitblijven. 76 - 009
-o-o-o-
Meer arbeids£laatsen_voortgezet_onderwijs
Volgens staatssecretaris De Jong kan in het voortgezet onderwijs niet gesproken
worden van een verlies van tng. 2000 arbeidsplaatsen als gevolg van de be
zuinigingsmaatregelen. Door een toename van het aantal scholen en het aantal
leerlingen is er daarentegen sprake van een "redelijke toename" van het
aantal arbeidsplaatsen. Flet inbegrip van andere factoren kan deze toename
gesteld worden op 6000 arbeidsplaatsen.
De Jong erkende, dat' de invoering van de mammoetwet heeft geleid tot een
taakverzwaring van leraren en schoolleiders. Hij zei danook begrip te hebben
voor de roep om rust in het onderwijs. Minstens even belangrijk is de her
en bijscholing van leraren. "In de kennis van het vak waarin men lesgeeft en
verder ook in pedag'ogischdidactisch en onderwijskundig opzicht". On het
eerstgenoemde terrein gebeurt al het één en ander. De Jong wil nagaan
hoe aan de andere terreinen meer gedaan kan worden. 76 - 010)
Onderwijsvernieuwing^ beter_goed_dan_gauw
Ik blijf het spreekwoord "wie de jeugd heeft, heeft de toekomst" in die zin
onderstrepen, dat je onderwijsvernieuwingen, vanuit ervaringen met experi
menten moet proberen door te voeren, omdat de nog steeds snel veranderende
maatschappij dat van het onderwijs verlangt.Dit stelde minister Van Kemenade
in de derde Onderwijskrant van Nederland. De krant is bedoeld om zoveel moge
lijk inlichtingen te geven over de kruispunten in het onderwijs zodat een wel
overwogen schoolkeuze kan worden gemaakt. Een greep uit de inhoud: de eerste
stappen in het onderwijs kleuter- en lager onderwijs), buitengewoon onder
wijs verschillende schooltypen in het algemeen voortgezet en het lager be
roepsonderwijs, middelbaar en hoger beroepsonderwijskunstonderwijs, het
leerlingwezen, vormingsinstituten en participatie-onderwijs. Verder informatie
over de financiële aspecten van de studie. De krant kan worden aangevraagd
bij de Centrale Directie Voorlichting van het Ministerie van Onderwijs,
Nieuwe Uitleg 1, Den Haag. 76 - 011
-o-o-o-
19
11
half 1
'iltens
377 en
enw. i|
G ES
rsloot1
irnavalvereniging „De Narrenkap"
erde dit jaar haar eerste lustrum
et uitbundige festiviteiten waar
iel Heiloo voor op de been kwam.
m heel jong tot heel oud hebben
n ma; de afgelopen dagen mensenkinde-
,Ur °'n rond zien dartelen, al of niet in
t xnavaleske kledij, die je even het
""kroel gaven in het zuiden des lands
n7, verkeren.
e Narrenkap heeft het in Heiloo
smaakt en dit alleen dank zij een
|n stel keihard werkende mensen
e in hun opzet om een vleugje van
ize onbezorgde feestvreugde naar
eiloo te halen cum laude zijn ge-
g) e»n
assau-;
RS"
30 uurf
Kindero^tocht
27066 j noemen we maar even de grote
ikbaamderoptocht waaraan 1500 kin-
iren deelnamen. Het schitterende
eer deed een extra duit in het zakje.
:holen, buurtverenigingen en vele
iders hadden niets nagelaten om
l!lar in dit feest extra luister bij te zet-
n. Alle kinderen zagen er beeld-
itions-ihoon uit. De leuke sneeuwpoppen
231631 Vrieswijk, de oude dametjes, cow-
>ys, de talrijke clowns, heksen, to
rnaars, bruidjes, Spaanse danseres-
naar robots, de Alkmaarse kaasdra-
:rtjes en noem maar op. Te gek ge-
oon en dit allemaal in Heiloo waar
in men wel eens zegt dat de men-
■n niet los te branden zijn. Vergeet
mevr >t maar. Het was een kleurige stoet
et Prins Heilo en zijn Raad van Elf
i de dansmariekes van het Trom-
(tterkorps Heil.oo op een enorme
uuragen van Winder, de minirettes, de
•umband en de blazers van Caecilia,
geinig verklede leden van het
rompetterkorps Heiloo en ook de
laars- aatselijke politie en enkele leden
it toon het Rode Kruis waren van de
irtij.
oor al deze kinderen moest er na-
'AAI lurlijk limonade zijn maar dat kost
3 dd en waar haal je dat als carna-
ilsvereniging vandaan. Geen nood.
"gd e directrice van De Loet, zr. De
1-21.00qide, zei spontaan: „Laat al die kin-
'-17.O0 ;ren maar naar De Loet komen
ant voor onze bewoners is het ook
'-17.00 p-[ jeuk om van deze stoet een glimp
te vangen" en genoten hebben ze
i-17.O0jar in De Loet. Vanuit alle ramen
erd er neergekeken op al deze leuk
(rklede kinderen die bij de muziek
deling in het Trompetterkorps Heiloo en
10-12 muziekvereniging Caecilia een
edenl.rootse polonaise op touw zetten.
EEK iet toetertjes en serpentines van
ugd re Narrenkap" werd het een dolle
iel.
urgemeester H. Hoekstra kan ook
vreden zijn. Bij het gemeentehuis
aar hij aanwezig was met de beide
we£ ethouders en enkele raadsleden
'erhandigde hij deze middag de sleu-
"*3? '1 van Heiloo aan Prins Helio I. Hij
oi nped dit met erS veel plezier en zei
'"fHh- te hópen dat het een blij maar
oT'nnfh wel rustig. feest zou worden
7i'™iar geen wanklank zou worden ge-
'-17.00|Or(i Qok daar is p)e Narrenkap
'"21 Onledig in geslaagd. Carnaval is een
-12.00Lst van verbroedering en even de
irgen van alledag aan de kant zet-
•n en niet meer dan dat. Dat hebben
je ook nu weer kunnen ontdekken
jdens het grote carnavalsbal in de
lal van Openbare Werken die za-
irdagavond tot de laatste plaats be
lt was met narren en narrinnen van
fijwel elke leeftijdsgroep,
iet werd een verrukkelijk feest waar
ing en oud als één grote familie in
ns van genoot. De dansmariekes
n het Trompetterkorps Heiloo ga-
n weer enkele leuke shows weg en
Friko's zorgden voor een gran-
loos stukje muziek.
ior hun geweldige verdiensten voor
je Narrenkap werden de jury-leden
iet Veen, Jan Giling en Wim Schols
ren bij de prins op het matje geroe-
4.30 u.
1.30 u,
1.30 u.
4.30 a1
3.15 a
4.30 u.
3.15 a.
3.15 a
4.30 u.
pen om de nodige versierselen in ont
vangst te nemen. De jury, bestaande
uit Joke en Piet Veen, Wim Schols en
Wil en Ruud Schmersal had het deze
avond zeker niet gemakkelijk. In de
prijzen vielen een beeldschone vijf-
ling, compleet met dokter en zuster,
een maanmannetje, een dokter uit
„Mash", een hereboer, een hofnar,
een geweldige presentatie van een
oude oma waaronder een man bleek
schuil te gaan en nog enkele andere
leuk verklede figuren.
Dit enorme feest duurde tot in de
kleine uurtjes waarbij vrijwel nie
mand voortijdig naar huis ging.
Iedereen had het uitstekend naar de
zin en zo ook de enthousiaste majo
rettes van het Trompetterkorps Hei
loo die al vanaf de oprichting van
deze carnavalsvereniging acte de pre
sence geven. Een geste die door Prins
Helio hogelijk wordt gewaardeerd.
Ook buiten Heiloo zijn onze Heiloose
showgirls o.l.v. Nic. Beemster graag
geziene gasten en als je deze meisjes
aan het werk ziet is dat dan ook best
te begrijpen.
Feest in De Loet
Groot feest was het donderdagavond
in De Loet. In een enorm leuk ver
sierde zaal waren alle bewoners van
dit tehuis weer bijeen om met Prins
Helio I en zijn Raad van Elf de bloe
metjes eens even fijn buiten te zetten.
Ook hier waren de dansmariekes van
het Trompetterkorps Heiloo weer van
de partij en niet te vergeten de ge
weldige boerenkapel „De Kinkelu-
ters". De directrice, zuster De Wilde,
had met haar enthousiaste personeel
voor de nodige drankjes en versnape
ringen gezorgd. Er was koffie met
gebak, limonade, pils en heel veel
bitterballen.
Een aantal bewoners had zich erg
leuk verkleed en geinprijsjes gingen
o.a. naar een prachtige groene bloem,
een fantastische robot waar later de
kok onder bleek te zitten, een ratten-
hater, een slangenbezweerster, een
boerin, een beeldschone zigeunering,
een geinige jongedame met een soe-
safoon, een kunstschilder, een lief da
metje met kanten mutsje en een zeer
gezette vrouw in een bloemenjurk
waar later een heer onder bleek te
zitten.
De jury, bestaande uit Joke en Piet
Veen en Yvonne Smeets had het ze
ker niet gemakkelijk want eigenlijk
zagen alle verklede mensen er leuk
uit. Zuster De Wilde was helemaal
op de Spaanse toer en zo viel er nog
heel wat te genieten. Wie mee kon
hossen en dansen deed lekker mee
en de anderen zaten met stralende
gezichten aan de kant. Iedereen ge
noot weer van deze geweldige avond
waarvoor ook de bewoners van „De
Oude Pastorij" en van de huisjes van
de Bosboom Toussaintweg, de Pot-
gieterweg en Hasebroekweg werden
uitgenodigd.
Prins Helio werd nog verrast met een
erg leuke mascotte die gemaakt werd
door mevr. Oudhoff.
Aan alles komt tenslotte een end en
zo ook aan deze verrukkelijke avond.
De heer A. W. Jensch bedankte tot
slot een ieder die zijn of haar mede
werking aan dit feest had verleend.
Hij noemde zuster De Wilde de grote
promotor van dit carnavalsgebeuren
en het aanwezige bestuur werd met
alle anderen ook even in het zonnetje
gezet.
Heel Heiloo stond de afgelopen dagen
een beetje op zijn kop.
Vijf jaar „De Narrenkap", vijf jaar
leut in Heiloo waarbij nu ook alle
kinderen zijn betrokken. Die mensen
mogen wel eens een lintje hebben
maar nog beter is het natuurlijk een
jaarlijkse subsidie waardoor ze niet
steeds in de rode cijfers behoeven te
geraken.
Ik zie burgemeester Hoekstra nog
op het bordes voor het gemeentehuis
staan met een ongelooflijk grote fop
speen in de mond en hij maar lachen
en blazen op dat ding. Er kwam nog
een piepgeluid uit ook. Een dol,
dwaas, zot maar heerlijk feest, dat
is carnaval. We hebben weer genoten.
Tamara.
/T *5
ruaer s-onutrr UUS, Voorlici.t.0*.»v<MKi ov«r i[0aU ot
voortgezet onderwijs utacM®
vo°. .v
■<in het kimt in
tie publiciteit ledefrtm
•»»oep .Slot' Kind'
h.
%CV V.'MOf .K
Herziening systeem
o/
«1 V i
)s koopt vaak te 'hof,/
dme 'leenniddelen -
Herziening a/avw... y- x vi ïvvi 11115 jl t/v u "c^e 'li
.uitkijkpost"t*. onrlerwijssubsidies aan. 1 i co<T,rnun0
Eindexamenvakken_lager_beroe£sonderwi1js
n wij
maart
maart
Lim
t van
ristijs-
f, ter
sekre
n 45
avond
an dc
ont
gsme
rond
nzoen
ouden
lit te
orsei
-0-0-0-
Vakbeweging achter_onderwijsbeleid
-0-0-0-
—0—0—0—