[tONKRSCHXN msk i VOBTJE* 2'gf, Uil*»" iiill 8 I /PUkunweN. Hl srerw**!.^■■■aaasaiSSi MMtsims /r<5/r£/?- lams H£RtNUms\ I \&pkètti6 ln nrrcF Mfr drbge/v ^psr %js£ fes. '~SK& ■P^P DE SCHOENKAPER Herculesstraat 6a Alkmaar (Industrieterrein Overdie) MANNEN STAAN TE WEINIC OP DE FOTO M--J? li HELP; ib9. 111 L! Mm i i WN ontdekt zwakke plekken in rij-opleiding 'Tr/ïï. 1 Kam 7 X. JihbL EEM LAftRS OM TEGEN TE ZEGGEN. PB KP\P KPN "ZOWEL OMHOOG PlLG 0MGE6LA- GEN GBDRR6EN- U/0RPEN cz^HT^ ben pahr lhdrzen a/s m TWEE PB BR TE GEBRU 1KB N\ IN DIVERSE KLEUREN VERKRIJGBAAR I vjiNKELPR'Js r faTil'il] B/0 ONG... inLnJi i I maten 40%, 45 PA/6ELOOE//JK GOEDKOOP 3/JOAIS POOR Bolide mot, NebbenJ\ I i met p/re Geheel van leper i paMEs; KOOPSNEL LAPPS, F/JN I vooR pp I BPOfPN/OO PAN w- TOP MODE 'S dLN,ISUvvST£ TREND/ ^0F57"£r Vijzel r a,eZ9o S/j on 3 AFVALSTOFFEN Vrijdagavond KOOPAVOND van 7-9 uur EEN LP AR5 OM LANGE, LMGE T/JP PLE2/ER j l/ANTE - PW hakhoogtes ■i^>2ï tëfö r<>3 8ER&EN Cr- T q- - j hoorn v^o UITKIJKPOST 27 SEPTEMBER yUKIJKPC ^«assES53^ n iFCHI Ifflf R iFCIff IfOH wu HEBBEN ZE IN P«V.KLEUREN »T»> <ZGr HIER IS HET HLM'innr^ 1 - m Aan mode fraai mer i mass keuk 2e to Aanv Guns m. a£ Ind. keuk doucl derki Aanv Herei miers, Aanv dnl. e Een man hoort ook in de fotogalerij van het gezin. Omdat hij nog te vaak vindt dat hij de enige is die foto's kan makenontbreekt hij dikwijls in de foto-verzameling. Zet hem ook eens op de foto! Dat is het advies in bijgaand artikel Wie een foto-album van vroeger bekijkt van het doorsnee gezin in Nederland ontdekt een paar merkwaardige dingen. Op de foto schijnt altijd de zon - het gezin is bijna altijd aan het feestvieren of met vakantie en.... er ontbreekt vaak één gezinslid: de man. Want hij was het, die de foto'smaakte. OORZAAK BEKEND De van die mannelijke overheersing als het om fotograferen gaat is bekendheel vroeger was oorzaak Fotograferen een tamelijk technische aangelegenheid, waar de vrouw over het algemeen minder belangstelling voor had. De man werd daardoor automatisch de gezinsfotograaf en hij bleef dat. Toch zit daar een kentering in; ook de vrouw heeft de laatste tijd de kamera „ontdekt". Eigenlijk niet zo verwonderlijk want fotograferen werd veel minder technisch en de kamera's werden heel handig voor alledaags gebruik. Gelukkig vertonen de foto albums van nu en dan ook steeds minder dat eenzijdige beeld van vroeger: de zon schijnt niet altijd, je ziet beelden van alle hoogtepunten van het jaar en op de foto's zie je niet alleen moeder met de kinderen. OOK IN KLEINBEELD Volgens een marktonderzoek gebruikt op dit moment de vrouw in 39 van de 100 gezinnen de kamera het meeste. Mannen iets meer n.l. 45 procent, en in overige gezinnen zijn het de kinderen die de meetste foto's maken. In een gezin waar een handige kassette-kamera is, maken de vrouwen de meeste foto's (46 procent tegen de mannen 33 procent). Ook bij de vaak wat ingewikkelder spiegelreflex kamera's trekt de vrouw de verhou dingen snel recht: in 1974 gebruikten 66 procent van de mannen de spiegelreflexcamera het meest en in maar 24 procent van de gevallen de vrouw. In 1977 daalde het mannelijk aandeel tot 54 procent en gebruikten in elke 100 gezinnen 32 vrouwen de spiegelreflexkamera het meest. MAN OP DE FOTO Dit alles maakt wel duidelijk dat de man nu meer kans heeft om gefotografeerd te worden dan vroeger. Toch is het verstandig om de eigen fotoverzameling eens na te kijken. Ip veel gevallen zal dan blijken, dat manlief nog altijd te weinig op de foto staat. Omdat hij overdag niet thuis is als er leuke foto's gemaakt kunnen worden. Of omdat 'ie, als hij in het gezin is, toch weer zélf de foto's wil maken. Of omdat hij gewoon liever niet op de fotot's komt uit een onbegrijpelijke soort bescheidenheid. NIET VERSTANDIG De fotoalbums van vroeger bewijzi het: een foto-kollektie waarin de ral veelal ontbreekt, is niet kompleet.! charme van de gezins-fotoboeken i juist, dat je kunt zien hoe je met elkai opgroeit, dat van elke periode in he leven de foto's vertellen hoe het wasei hoe je er toen uitzag. Als daar iemaui in die foto-gallerij ontbreekt,- dan is#i' jammer.En er is maar één manier om|t op te lossen. ZET HEM OOK 'S OP DE FOTO' Bijvoorbeeld als hij aan het knutsel^ is. Of de auto staat te wassen. Als$ met de kinderen speelt of zit te visset Als hij 's avonds van zijn werk thuis komt. Of televisie zit te kijken. ZÉ hem óók 's op de foto. Dan kuni later zien hoe hij er nu uit zag. Enh| hij bijvoorbeeld op zo'n vrije zaterdaj van alles beleeft. Voor uw P. H «WROOT hoogeweg 72 - heiloo -tel.02205-1541 SCH< 500 g S0E1 250 g GEB1 B0T1 500 LEUK VOOR LATER En als hij niet op de foto wil omdat; vindt dat hij dat als man niet doet omdat-ie zichzelf niet fotogeni vindt? Dan is het goed om hemt vertellen, dat foto's van het levenvai het gezin niet kompleet zijn als e steeds iemand ontbreekt. Een albui met alleen foto's van de kinderen end moeder er in, is een eenzijdig boet Zoals ook een album* waar alleei vakantiefoto's in staan, een onvo beeld geeft van het gezinsleven. Wie later echt wil genieten van de foto's van nu gefotografeert het hele jaJ door. Niet alleen de hoogtepunte maar ook de belevenissen van alleda En in dat album horen ook de foto) van meneer, die tegenwoordig gelukk niet meer de enige is die fotograferen. Onderwijskundig peil moet drastisch omhoog De rij-opleiding in ons land heeft nog een lange weg te gaan voordat deze op een verantwoord onderwijskundig ni veau is gebracht. Er zitten nu nog veel zwakke plekken in. Die conclusie trekt Veilig Verkeer Nederland uit een prak tijkonderzoek onder 77 rij-instructeurs van 32 over het gehele land verspreide rijscholen. Het rapport waarin de resul taten van het onderzoek zijn neergelegd, wil een positieve bijdrage leveren aan een betere opzet van de rij-opleiding. VVN vindt, dat die opleiding, welke lange tijd op een zacht pitje heeft gestaan, goed moet worden aangepakt en dat het niet een kwestie van hier en daar wat sleutelen mag zijn. Er is een objectieve deskundige commissie nodig, die de zaak van rij-opleiding en rij-exa men grondig doorlicht en met voorstel len komt. Kort geleden is de overheid al begonnen met een kritische beoordeling van de rij-examens. Op 17 juli 1974 werd de Wet Rij-onder- richt Motorrijtuigen van kracht, waarin - zo blijkt uit de inleidende tekst - regels worden gesteld over de bevoegdheid tot het geven van onderricht in het besturen van motorrijtuigen. De Selectief werkende wet mag slechts gezien worden als een begin om het kwaliteitspeil van het rij-onderricht tot verantwoorde hoogte te brengen. Uit het VVN-onderzoek, dat werd ge houden gedurende de periode augustus 1977 tot maart 1978, blijkt dat bijna de helft van de tijdens het lesgeven geobser veerde instructeurs de meer gevorderde leerlingen geen verkeersinzicht bij bracht, terwijl dit aspekt juist als uitermate belangrijk moet worden ge acht in het verkeer van vandaag. Instructiekaart Van de 77 instructeurs gebruikte slechts 30 procent een instructiekaart - dat is een "werkplan" dat een overzicht geeft van de te behandelen instructie-onder delen - op de juiste manier. VVN hecht grote waarde aan een goed gebruik van een dergelijke kaart, waarop de vorde ringen van de leerling worden vastge legd. Geen aansluiting Enkele andere onderzoek-resultaten: Meer dan de helft (53,3%) van de groep instructeurs had moeilijkheden met de beginsituatie van elke les; ze sloten niet of onvoldoende aan bij de aard van de leerling en zijn al vergaarde kennis; 81% had problemen met het vertel len en laten zien van bepaalde handelin gen of vond het geven van tekst en uitleg soms helemaal niet nodig; 33% van de instructeurs bleef zowel mondeling als daadwerkelijk de leerling helpen tot aan het rij-examen toe; ze gaven hem tijdens de lessen weinig of geen kans om tot zelfstandige prestaties te komen; de helft ontdekte in voorkomende gevallen geen inzinking bij de leerling en kon daar dus ook niet op de juiste wijze op reageren; 58,7% van de instructeurs gaf geen of geen juiste afsluiting van de les; het ontbrak aan het geven van een korrekte samenvatting of aan het controleren door middel van vragen of het geïnstru eerde begrepen en verwerkt was. Samenhang in het rapport "Praktijkonderzoek auto rijscholen" van VVN wordt opgemerkt, dat veel instanties gauw geneigd zijn de onderwijskundige tekortkomingen in de rij-opleiding te wijten aan het oplei dingsniveau van de instructeurs. Wel licht is er ook een samenhang met de sociaal-economische omstandigheden waarin de rij-opleiding zich afspeelt. Als dat het geval zou zijn, kan men zich afvragen of dat voor de rijschoolwereld een handicap is om het onderwijskundig aspect het volle pond te kunnen geven. Het wordt wenselijk geacht aan praktijk begeleiding van instructeurs meer aan dacht te schenken, discussiebijeenkom sten te houden en cursussen te geven om het tekort aan onderwijskundige vaar digheid te kunnen aanvullen. In dit ver band blijft Veilig Verkeer Nederland zich inzetten om de instructeurs de hel pende handde bieden. Aanbevelingen Het VVN-rapport bevat aanbevelingen voor instructeurs hoe zij de zaak tijdens het lesgeven dienen aan te pakken. Ook worden er voor hen adviezen gegeven over de evaluatie in de opleiding van de leerling. Uitvoerig wordt ingegaan op het gebruik van het gesloten oefenterrein waar de rij- leerling eerst voertuigbeheersing wordt bijgebracht voordat hij de weg opgaat. D.e waarde van zo'n terrein staat en valt met de leiding van de instructeur. Bijna alle instructeurs die aan het VVN- onderzoek meewerkten, zien het nut van een gesloten oefenterrein. De organisa tievorm blijft echter vooralsnog een moeilijke zaak, die voornamelijk is terug te voeren op gebrek aan samenwerking van de rijscholen. Wilt u

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1978 | | pagina 16