VERENIGINGS
NIEUWS
k
I
VOGELVERENIGING
KLEURENPRACHT
NIEUWS VAN DE NARRENKAP
FILES?
DOE ER WAT AAN!
PAPEGAAI MEE OP FIETS:
MOOI, MOOI
NEW YORK KENT NU
00K FIETSSTROKEN
EEN WIP-FIETS
nog maar een paar dagen
dan is het zo ver:
opening van JACQUELINE,
een fijn klein zaakje voor jonge en
joyeuze mode.
open huis op woensdagavond
28 februari, om alvast te komen
kijken; eerste echte verkoopdag:
donderdag 1 maart.
JACQUELINE
Raadhuisweg 6 Heiloo
00K JUWELEN HEBBEN
ONDERHOUD NODIG
VAKANTIEWEEK VOOR
OUDEREN IN DIEVER
(DRENTE)
Bejaarden - of wilt U zo niet genoemd
worden, ouderen dan, - hebt U nog
even tijd om dit te lezen? U hebt hei
druk, liever gezegd, U kunt het druk
hebben met alle oezigheden die men
voor verzint: ontspannings
middagen, soos, praatgroep, mode
show, autotocht, en alles wat ik nog
vergeet
En nu zijn er weer lieden die menen
iets ontdekt te hebben wat ze voor U
kunnen doen: ze organiseren een
vakantie! Alsof er nog geen vakanties
genoeg zijn, of reisverenigingen geen
reizen voor 60-plussers organiseren. Er
is zelfs een stichting "Uit boven 60"
met de mooiste reizen, en onze eigen
heer Majolée leidt al jaren lang ieder
jaar weer een stel fijne vakantietoch-
ten. En dan ziin er voor de ménsen die
lichamelijk gehandicapt zijn altijd de
boottochten en de vakanties van het
Rode Kruis, terwijl de kerken zich in
dit opzicht ook niet onbetuigd laten.
Maar als je wèl nog een heleboel kunt,
alleen je benen zijn niet zo
gehoorzaam meer? Of je kunt lopen
als een kievit maar je moet ieder uur
naar de w.c. (lastig hoor, als je in de
bus zit)? Of je hebt dat vervelende
dieet, of je wilt alleen maar een heel
rustige vakantie? Voor die groep
hebben de Gereformeerde en de
Hervormde Diakonie in Heiloo samen
een akantieweek georganiseerd in
Diever, van 9-16 juni. Uit en thuis per
bus, verblijf in een oergezellige, tot
ension verbouwde boerderij „Linde-
oeve" aan de rand van het dorp en
toch er middenin, in een schitterende
omgeving. Toen we gingen kijken
zeiden we meteen ,,ja, dit is de sfeer
die we zoeken". Gezellige zitzaal,
zonnig terras, goed eten, barretje,
aparte eetzaal, gezellige gastvrouw en
gastheer. En we hebben beloofd dat
we zouden komen met maximaal 40
man en vrouw. Bent U daarbij?
Mocht U nog een beetje tegen dat
Gereformeerd en Hervormd aan
kijken, iedereen is welkom, ook als U
van een andere kerk of van geen kerk
lid bent.
Denkt U misschien dat diakonie nog
iets heeft van bedéling en betutte
ling? Dat is geweest. Jammer dat het
vroeger zo was, gelukkig dat we dat
helemaal achter ons gelaten hebben. U
betaalt het ook zelf, ongeveer f 350.-
uit en thuis.
Alle slaapkamers zijn 2-persoons,
lekker licht en ruim, en met warm en
koud water.
Wilt U persé alleen slapen, dan wordt
de prijs wat hoger.
En het programma? We moeten
natuurlijk tijdig een bus bespreken
voor een paar tochten in die prachtige
provincie Drente, maar voor het
overige geven we graag inspraak.
Mochten er financiële bezwaren zijn,
dan is daar natuurlijk wèl over te
praten.
Nadere inlichtingen geven U graag:
Mevrouw Holwerda, Bakkersweg 10,
tel. 335619;
Mevrouw van der Hilst, Torenlaan 5,
tel. 334135.
Maandag 19 februari houdt vogel
vereniging kleurenpracht in de zaal
van de Gereformeerde Kerk aan de
Noordergeeststraat in Heiloo een
contactavond
Aanvang is 20.00 uur.
AGENDA:
1. Opening;
2. Ingekomen stukken en mededelin
gen;
3. Notulen van de vorige vergadering;
4. Verslag kascommissie;
5. Financieel overzicht 1978 (zie
bijlage)
6. Medewerkers feestavond 10-jarig
bestaan;
7. Vraag en aanbod;
8. Pauze en verloting:
Deze keer 3 boeken te weten:
Australische platstaart parkieten van
Immelmann; Kleurkanaries kweken
kunt U ook van H.J. Veerkamp;
Zaadetende Tropische vogels 2 van
R.R.P. van der Mark.
9. Boekbespreking;
10. Rondvraag;
11. Sluiting.
Heeft uboeken 3p vogelgebied neem ze
deze avond mee misschien brengt Uw
boek een van de andere leden op een
idee.
Nog een paar weken en de kinderen
van Heiloo zullen weer hand in hand
als een bonte stoet door de straten
trekken. Het beloofd, als het weer
mee werkt, een groot sukses te
worden. Op ons sekretariaat zijn al
aanmeldingen binnengekomen van
wijkverenigingen die met een praalwa
gen deelnemen.
Mochten andere wijkverenigingen óók
in die richting denken, dan adviseren
wij ze om zich maar eens in
verbinding te stellen met 'n land of
tuinbouwbedrijf in de omgeving die
gerust wel 'n tractor met wagen
nebben. De deelnemerskaartjes voor
de kinderen aan optocht en feestje
zijn uitsluitend verkrijgbaar bij de
boekwinkel of carnavalsboet van P.
Avis, dus niet op het secretariaat van
de carnavalsvereniging.
Dan doen we nog even een beroep op
de ouders van de woonwijk gelegen
tussen de Stationsweg-Spoorlijn-Kapel
en Kennemerstr.weg. Deze wijk zit
nog steeds zonder kontakt adres. Wie
wil zich hiervoor beschikbaar stellen
zodat ook vanuit deze wijk een groep
gevormd kan worden. Belt u hierover
even met ons secretariaat tel. 330117.
Namens de kinderen en ons, bedankt.
De leden van de Narrenkap moeten
hun toegangskaarten voor het Narren
bal, van 12 t/m 16 febr. afhalen in de
boekhandel van P. Avis, Stationsplein
Heiloo, daarna lopen zij zelf het risico
dat het uitverkocht is.
Het Bestuur.
or 'J
1 NEDERLANDSE BOND VAN
PLATTELANDSVROUWEN
AFDELING HEILOO
Uitnodiging tot het bijwonen van de
bijeenkomst op dinsdags 20 februari
in de zaal van de Gereformeerde kerk,
Noordergeeststraat, aanvang 8 uur
's avonds.
AGENDA:
1. Opening;
2. mededelingen;
3. verslag van de jaarvergadering, 17
januari j.l.
4. de heer K. Molenaar vertoond de
film „Het Grootslag" de geschiedenis
van een polder.
5. pauze;
6. volksdansen o.l.v. mw. C.Langereis;
7. rondvraag en sluiting.
Bezoek Opera.
Een aantal weken geleden werd
bekend dat vanaf de nog beschikbare
plaatsen ongeveer de helft van het
toneel in de Stadsschouwburg te zien
zou zijn. Besloten is om deze kaarten
niet te kopen. Dit jaar is er dus geen
bezoek aan de opera.
Bijeenkomsten in maart
Donderdag 22 maart organiseert de
Federatieve Vrouwenraad een avond.
De voordrachtskunstenares Nel Kars
brengt „Vrouwen In Het Spel".
De avond van 14 maart is verschoven
naar woensdag 28 maart,
pe heren Letschert en Drost vertellen
ons één en ander over „Reform"
artikelen.
Leeskringen:
De leeskringen komen bijeen op
donderdagmiddag, 15 febr. om 2 uur,
bij mw. van den Dool, Laan van Muys
42.
Cursussen:
De cursussen van dit voorjaar zijn
allen volgeboekt.
In het najaar willen we organiseren, de
cursussen:. Haken; poppen maken;
Indische keuken (waarschijnlijk
donderdagavond) Hindelooper schil
deren voor gevorderden (dinsdag
morgen).
Heeft u belangstelling, dan kunt u de
cursusleidsters bellen.
Heeft u verder nog ideeën voor het
organiseren van een cursus dan
houden wij ons aanbevolen.
Reiscommissie:
Woensdag 28 februari 's morgens 10
uur, excursie naar Hemmers bakkerij,
Heerenweg, Heiloo. Aan deze excursie
kunnen een beperkt aantal dames
deelnemen.
U kunt zich opgeven, lot 26 febr. bij
mw. de Beer, tel. 3314>()1, na 5 uur.
Het uitgestelde reisje naar Het
Muiderslot en Maxis Superstore is
vastgesteld op dinsdag 20 maart (bij
genoeg deelname).
De prijs is vastgesteld op f 17.50, dit
in verband met de gestegen buskosten.
Hierbij is inbegrepen, koffie en entree
Muiderslot.
De lunch is voor eigen rekening.
Opgave mogelijk tot en met 14 maart
bij de reiscommissie. Vertrek 8 uur
vanaf de Brandweerkazerne, terug
ongeveer 5 uur.
Dames, heeft u suggesties voor onze
bijeenkomsten in het volgende sei
zoen!
Misschien heeft u een goed idee!
Geef dit dan door aan het bestuur.
Wacht niet te lang.
Eind februari gaan we het nieuwe
programma samenstellen.
We heten welkom in onze afdeling:
mw. A. Roos-Singer, Kennemerstraat-
weg 95, tel. 330595.
Het bestuur.
FILMHUIS HEILOO
PRESENTEERT 18 FEBRUARI
7295 Rome open stad
(Rome open city)
Ook al wordt algemeen Luchino
Visconti's Ossessione uit 1943 be
schouwd als de eerste grote neo-realis-
tische film, buiten Italië kon er geen
kennis mee gemaakt worden omdat
Visconti zijn film gebaseerd had op
een boek (The postman always rings
twice, van James M. Cain) waarvoor
geen rechten betaald waren. Daarom
waren de films van Vittorio de Sica en
Roberto Rossellini buiten Italië de
eerste neo-realistische films, in het
geval van Rossellini was dat Roma
Citta Aperta uit 1944/1945. Rossel
lini maakte zijn film over de laatste
periode van de fascistische overheer
sing en het verzet daartegen meteen
na de oorlog, met Anna Magnani in de
hoofdrol van de jonge weduwe Pina.
Zij woont samen met haar verloofde
Francesco, en verleent onderdak aan
Francesco's vriend Manfredi, die als
leider van het verzet door de SS wordt
achtervolgd. Manfredi vertelt waar hij
zit aan zijn vriendin Marina, die aan
drugs verslaafd is en bang is haar
vriend te verliezen nu hij zit
ondergedoken. Om aan drugs te
komen vertelt ze haar vriendin Ingrid,
een SS-spionne, waar Manfredi zit. Hij
weet aan de SS te ontkomen, maar
Francesco wordt gearresteerd en Pina
gedood door de Duitsers. De
ondergrondse bevrijdt Francesco, die
kontakt zoekt met Manfredi en samen
duiken ze voor één nacht onder bij
Marina, die hen opnieuw^ verraadt.
Ditmaal weet Francesco te ontkomen,
maar Manfredi wordt gevangen
genomen en doodgemarteld.
De regie heeft Roberto Rossellini;
Scenario: Sergio Amidei en Federico
Fellini; hoofdrollen: Anna Magnani,
AldQ Fabrizi, Marcello Pagliero, Vito
Annicchiarico. Aanvang 20.00 uur in
het Bruno- gebouw te Heiloo. Prijs
voor leden, CJP'ers en 65plussers
f 1,50, voor de rest f 3,50.
HOBBY-FARM
A.s. zaterdag 17 februari houdt de
Hobby-farm haar jaarlijkse envelop-
pen-aktie ter aanvulling van de
geldmiddelen; van de opbrengst van
de aktie kunnen zij materiaal en
gereedschap aanschaffen. De enve
lopjes worden u samen met deze
Uitkijkpost thuisbezorgd.
De Hobby-Farm is een club, waar
kinderen van alle gezindten in de
leeftijd van 6 t/m 13 jaar kunnen
knutselen. Daarbij zijn zeer veel
mogelijkheden, zoals tekenen, derven,
houtbewerken, emailleren, boetseren,
solderen, pitrieten en nog veel meer.
De club is onderverdeeld in 8 groepen
van ca. 25 kinderen, die onder leiding
verschillende creatieve technieken
kunnen leren of hun eigen ideeën
kunnen uitwerken.
Om in feite ieder kind de gelegenheid
te geven zich op welke wijze dan ook
te uiten en zich te amuseren wordt de
contributie laag gehouden.
Stelt u de kinderen niet teleur, als ze
a.s. zaterdag de aktie-envelopjes
komen ophalen?
U steunt hiermee een vereniging, die
dankzij 45 enthousiaste vrijwilligers
als leiding en bestuur een mooi stuk
jeugdwerk in Heiloo in stand houd*
Files in het verkeer vormen een steeds
toenemend verschijnsel. Vooral in het
woon-werkverkeer treden momenteel
met zo veel regelmaat files op, dat we
er aan gewend zijn dat na de
nieuwsberichten in de spitsuren een
overzicht komt van de vele kilometers
file.
,,Is daar nou niet wat aan te doen?
denken vele mensen, de automobilis
ten in de file voorop. Het wederwoord
zou natuurlijk kunnen zijn: bouw nog
meer wegen, tunnels en bruggen of
bevorder het openbaar vervoer. Er zijn
echter bezwaren tegen deze oplossin
gen. Rigoreuze verdere aanleg van
snelwegen brengt de natuur enorme
schade toe en men zal dus, ook uit het
oogpunt van de kosten, nog maar
weinig verder kunnen gaan met
wegenaanleg.
Het openbaar vervoer is ook een
oplossing. Maar juist op afstanden tot
50 kilometer kan het openbaar
vervoer qua reistijd nauwelijks conr
curreren tegen de auto, afgezien van
het comfort dat de eigen auto nu
eenmaal meer te bieden heeft.
Moeten we ons dan maar neerleggen
bij steeds langere reistijden, wachten
in files, ergernis en extra risico's van
kettingbotsingen? Nee, er is een
oplossing denkbaar, die elke individu
ele automobilist onmiddellijk kan
toepassen en die iedereen vele
voordelen biedt.
Uit studies van de ANWB is gebleken
dat files ontstaan door slechts een
gering over-aanbod van voertuigen op
plaatsen die een maximum-capaciteit
hebben voor het verwerken van
verkeer, zoals rotonden, tunnels en
bruggen. Zou het verkeer dus maar in
geringe hoeveelheid afnemen dan
zouden files niet ontstaan en het
verkeer vrijelijk kunnen doorstromen.
Iedereen kan dit zelf ervaren in
vakantieperioden.
De oplossing om het aantal auto's in
de spitsuren te verminderen kan
gevonden worden in het formeren van
autopools. Het is eigenlijk te gek, dat
elke dag weer duizenden automobi
listen in hun auto stappen op het
moment dat in dezelfde straat, buurt
of stad, anderen vertrekken naar
hetzelfde werkadres, of een plaats
daar vlakbij. Zouden deze mensen
eens goed nadenken over de voor- en
nadelen van poolen dan zouden zeker
meer mensen besluiten samen te gaan
rijden, wat voor het verkeer in zijn
geheel een betere doorstroming
oplevert en voor de individuele
weggebruiker een groot aantal voor
delen oplevert die de nadelen verre
overtreffen.
Voordelen van poolen
Kosten. Eén van de grootste
voordelen vormt de aanzienlijke
daling van de reiskosten. Met 1
passagier bedraagt deze kostendaling
50 procent, een pool met 3 auto's
betekent 66 procent minder kosten,
bij 4 chauffeurs bespaart men zelfs 75
procent. Rijdt men dagelijks 2 maal
30 km a f 0,35 dan kost de reis van en
naar het werk per maand zo'n f 341,--.
Samen rijden met een collega levert
dus f 170,50 per maand op en met 3
passagiers ruim f 250,- of f 3.000,-
netto per jaar. Daarbij is de
kilometerprijs bewust laag gehouden,
omdat de vaste lasten gelijk blijven.
Wie dit immense Financiële voordeel
nog niet overtuigend genoeg vindt,
moet eens denken aan de overige
voordelen.
- De auto blijft thuis. Lang niet elk
echtpaar heeft 2 auto's maar vaak
hebben zowel man als vrouw een
rijbewijs. Op dagen dat de auto niet
nodig is voor het woon-werkverkeer
kan de partner de auto gebruiken,
bijv. om via een autopool kinderen
naar school te brengen.
- Vermoeidheid vermindert. Elke dag
hetzelfde traject afleggen op overvolle
wegen vergt een sterke concentratie.
In plaats van constant te moeten
opletten kan degene die niet hoeft te
rijden zich rustig ontspannen. Er
ontstaat plotseling een hoeveelheid
tijd om de krant te lezen, stukken
door de nemen of vakliteratuur bij te
houden.
- Risico's verminderen. Het is moeilijk
in geld uit te drukken, maar het is
duidelijk dat een vermindering van het
aantal dagen dat men met de eigen
auto naar het werk moet rijden, een
evenredige vermindering oplevert van
het risico van botsingen en de daaruit
voortvloeiende schade, van bekeu
ringen en van autopech. Er is zelfs een
kans dat men minder verzekerings
premie hoeft te betalen op grond van
het geringere aantal jaarlijks afgelegde
kilometers^
Zijn er dus vele belangrijke voordelen
verbonden aan het poolen, natuurlijk
zijn er ook nadelen. Het belangrijkste,
althans meest gehoorde nadeel, is de
beknotting van de vrijheid om te
komen of te gaan op tijdstippen naar
eigen keuze.
De praktijk leert echter dat dit nadeel
in de praktijk nauwelijks inhoud
heeft. Ook alleen rijdende automobi
listen vertrekken bijna steeds op
hetzelfde tijdstip en gaan ook vrijwel
elke dag op hetzelfde uur naar huis.
Niettemin zal het ook in een pool
mogelijk zijn dit aspekt te regelen.
Men kan op een bepaalde dag
afspreken gezamenlijk eerder of later
te vertrekken en bij extreme
tijdverschillen (bijv. bij dokters
bezoek) kan men natuurlijk altijd
alsnog met de eigen auto rijden.
De ervaring leert dat dit probleem
zichzelf oplost. Door goede afspraken
vooraf te maken, door enerzijds
soepelheid te betrachten tegenover
collega's en anderzijds discipline
tegenover zichzelf zal het in de
praktijk best meevallen.
Bent U in het voorgaand overtuigd
geraakt van de vele voordelen die
poolen biedt voor uzelf en uw
mede-weggebruikers dan volgen tot
slot enige praktische aanwijzingen
voor het goed funktioneren van een
pool
-Spreek bij voorkeur een vaste dag af
waarop elke deelnemer moet rijden.
-Probeer op dagen dat U zelf moet
rijden 's morgens op tijd te komen bij
het huis van uw passagiers.
-Laat het kiezen van radiopro
gramma's in de auto over aan de
chauffeur.
-Spreek af rustig te rijden en op
tweebaanswegen niet in te halen.
Rijdt nooit door rode stoplichten.
-Rook niet in de auto.
-Bel elkaar op voor het vertrek. Men
kan beter even wachten op de afdeling
dan bij de personeelsuitgang.
-Stel uzelf soepel op tegenover elkaar
en vermijd ergernis.
-Praat eens met collega's die al langer
poolen, over hun ervaringen.
Heel veel Nederlanders hebben dit jaar
hun vakantie weer op de fiets
doorgebracht, alleen of in gezelschap
van anderen. T. Post uit Rozenburg
bij Rotterdam, die samen met vrouw
en drie kinderen een fietstrektocht
door Nederland maakte, had hierbij
wel heel speciaal gezelschap. Zijn
papegaai Nancy ging namelijk mee,
achter op de fiets. Dat ook Nancy het
fietsen waardeerde, bleek wel uit de
voortdurende uitroep "mooi, mooi!
van het dier.
In ons land zijn met witte stippellijn
aangeduide fietsstroken op de rijbaan
al lange tijd bekend. Voor New York
is dit echter een nieuwtje. Op de
grootste en verkeersrijkste straten van
deze Amerikaanse stad zijn nu door
witte strepen fietsstroken aangeduid.
Afwijkend van wat wij gewend zijn,
zijn deze fietsstroken niet aan de kant
van de rijbaan geprojecteerd, maar
meer naar het midden zodat aan de
kant auto's kunnen worden gepar
keerd. Fietsers rijden daar nu tussen
de geparkeerde auto's en de gemotori
seerde verkeersstroom, maar wel op
een eigen, alleen voor hen bestemde,
strook.
Uit Duitsland komt weer een
fietsnieuwtje. Ingenieur Hans G. Bals
uit Bonn heeft een fiets geconstrueerd
die door op het zadel zittende op en
neer te wippen, wordt voortbewogen.
Het fietsframe is voorzien van een
viertal stangen die met het zadel in
verbinding staan en op hun beurt
kracht overbrengen op de pedalen.
Het op en neer wippen op het zadel is
een beweging die wel even zal moeten
wennen, maar omdat het gehele
gewicht van het lichaam hierbij
betrokken is, kan flink wat energie
voor de voortbeweging worden
geleverd. De vraag haar zo'n fiets zal
wel even opwippen, maar vermoede
lijk even snel neerwippen.
Nu de feestdagen weer achter de rug
zijn, kan een kwart van de
Nederlandse dames zich weer de
trotse bezitster van een nieuw juweel
noemen. Voor velen is het misschien
hun eerste echte sieraad, maar het kan
ook zijn dat ze er al een aantal
bezitten. Een vrouw krijgt nu eenmaal
graag juwelen
Toch is het verwonderlijk hoe weinig
vrouwen echt zuinig zijn op hun
kostbare kleinoden. Dit is vaak te
wijten aan onbekendheid met de
diverse onderhoudsvoorschriften.
Geen enkele vrouw zal een duur
avondtoilet zo maar in de kast gooien.
Nee, na gebruik wordt zo'n jurk vaak
gestoomd en dan zorgvuldig opge
hangen in de afdeling „speciale
kleding", vaak nog beschermd met
een plastic hoesje.
Haar auto zal ze regelmatig wassen,
laten doorsmeren en olieverversen en
zeker eens per jaar een grote
onderhoudsbeurt laten geven.
Maar ook dure juwelen hebben een
dergelijk zorgvuldig onderhoud
nodig!
Byouteriedoos
beschermd sieraden
Goud is een metaal dat niet wordt
aangetast door zuren, niet kan
oxyderen en ook natuurelementen
met sukses weerstaat. Iedereen "weet
dat de goudschatten die op de bodem
van de oceanen zijn aangetroffen,
door de eeuwen heen intact zijn
gebleven. Goud en edelstenen zijn
onvergankelijk - ook wanneer ze zijn
verwerkt tot een exklusief sieraad -
maar ze zijn wel aan slijtage
onderhevig. Niet allen wanneer ze
worden gedragen, maar ook als ze zijn
opgeborgen. Dit betekent dat juwelen
wel degelijk om onderhoud vragen,
wat echter volgens bepaalde regels
moet gebeuren. Sieraden horen, als ze
niet worden gedragen, in een speciaal
daarvoor bestemde byouteriedoos. Op
die manier worden ze beschermd
tegen stof en behoed voor beschadi
gingen.
Doe bij het handenwassen, afwassen
en make-up afnemen ringen en
armbanden af én neem geen bad of
douche met kettingen om. Zwavel
houdende crèmes en chemische
wasmiddelen zijn gevaarlijk voor
sieraden. Laat sieraden nooit zo rr w
ergens liggen: berg ze op!
I
Het onderhoud
Sieraden moeten regelmatig worden
opgewreven met een zeem of wollen
doek. Zijn ze dof en vuil, kortom
ontoonbaar, dan kunnen ze het beste
worden schoongemaakt in een lauw
warm sopje van een fijn wasmiddel
met een zacht borsteltje. Om een nog
beter resultaat te bereiken kunnen
gouden sieraden zonder stenen hierna
in een badje van 90 graden alcohol
worden gelegd. Naspoelen met lauw
warm water en drogen meteen zachte
wollen doek. Na deze behandeling
zien ze er weer uit als nieuw.
Edelstenen moeten worden schoon
gemaakt in sterk verdunde alcohol.
Zachtjes nagewreven en gedroogd
glanzen de stenen weer als tevoren.
Turkoois, Opaal en Koraal zijn door
hun geringe hardheid veel kwetsbaar
der dan andere stenen.
Voor diamanten (briljanten) kan een
sopje met een klein scheutje huishoud-
ammoniak wonderen doen. Spoel ze
af met lauw water en verwijder de
laatste zeepresten met ontsmettings
alcohol. Laat ze hierna uitlekken op
een tissue. Dit alles geldt niet voor
antieke diamanten (briljanten) siera
den. Deze mogen nooit in aanraking
komen met water omdat ze gezet zijn
op folie. Bij kont&kt met water
verkleurd de folie en raken de stenen
hun glans kwijt.
Bewaardiamanten (briljanten)
sieraden apart
Diamant kan door' zijn hardheid
andere sieraden beschadigen. Vooral
zachtere stenen hebben daarvan te
lijden, maar ook het goud, zilver of
platina waarin deze stenen zijn gevat
kan worden beschadigd. Daarom is
het verstandig diamanten sieraden in
een apart doosje op te bergen.
Parels vaak dragen
Parels moeten van tijd tot tijd met een
zachte, vochtige doek worden ont
daan van vet, parfum en lichaams-
zuren. Zijn parels heel erg vuil, leg ze
dan enkele minuten in een bad met
lauw water waaraan wat alcohol is
toegevoegd. Dit mag maar af en toe
gebeuren. Gebruik NOOIT chemische
reinigingsmiddelen. Stel parels niet
bloot aan grote hitte, ze drogen
hiervan uit en verliezen hun glans.
Hoe meer ze gedragen worden hoe
mooier de luster (roze gloed) wordt.
Bewaar parels niet samen met andere
sieraden omdat het zachte oppervlak
makkelijk krassen kan oplopen. Ook
is het aan te raden parels in een zeem
of rundleren zakje te bewaren,
aangezien de lijm waarmee de voering
van een byouteriedoos is vastgezet een
schadelijke invloed kan hebben op de
glans.
Voor alle 'brave' automobilisten in Italië wordt het leven gemakkelijker, maait
de overtreders moeilijker. Voor de Italiaanse automobiel club ACI (of om pi
te zijn voor een dochteronderneming de ACI-Informatica), heeft Siemens nai
een computersysteem geïnstalleerd dat een bonte verscheidenheid aan die®
verleent en problemen he ot op te lossen. Zo heeft de ACI-Informati(
supervisie over de Publico I^gistro Automobilistico, waar alle Italiaanse auo
vrachtwagens zijn geregistreerd. Uiteraard wordt daarbij ten n0'
samengewerkt met de officiële Italiaanse instanties. In de toekomst zal
het Italiaanse r ïisterie voor Binnenlandse Zaken via een datanet rechtsta
toegang tot het Aentekengebied van de ACI-Informatica krijgen, om zoekgera
wagens - en speciaal auto's die bij strafbare feiten zijn betrokken - snel te ku
opsporen. Het incasseren en boeken van 28 miljoen belasting-stortinf
administratie van meer dan 22 miljoen verzekeringspolissen en de registratief
statistische gegevens over de sleepdienst van de automobielclub, gebeurt even
met behulp van de computer. Bovendien worden de benzinebonnen, waan w_
per jaar zo'n 25 miljoen worden uitgegeven, met dit systeem geadministreerd,
De foto toont een van de schijvengeheugens waarop de gegevens zijn vastgelegi
dus
daardoor
van
Voor
toepassing
grote generatoren
P"Piusser
ar. De
fobleme
o vervoe
stroomopwekking openen zich nieuwe perspectieven, wanneer men ook :,saMidd^
gebied gebruik maakt van suprageleiding. Dit is een natuurkundig fenö5orteldo]
waarbij bepaalde metalen en legeringen bij zeer lage temperaturen hun Ojlle gro;
weerstand verliezen, zodat de stroom er bijna verliesvrij doorheen kan vy|,trek
Volgens de tot nog toe ter beschikking staande ontwikkelingsrpsultaten 1
reële toekomstmogelijkheden voor de bouw van kleinere en lichtere gener%a{erieel
met dezelfde vermogens als de bestaande van groter formaat. Verder is er uilarte we
op het verhogen van de vermogensgrenzen en vooral ook op nog lF »,H
farnavals
rendementen. bor des
Rendementsverbétering zal zowel voor de nodige turbogeneratoren van cajaterdag
MW als voor de toekomstige eenheden van meer dan 2000 MW kunnen vialen in
bereikt.
>3.00
Het huidige concept is gebaseerd op een suprageleidende bekrachtigingsw$irnc*-a£ 2
>m 20.01
en een normale ankerwikkeling. In het Siemens-researchcentrum in Erl|utbunk<
worden de voor dergelijke generatoren benodigde suprageleiders en mate lering is
onder bedrijfscondities intensief onderzocht en beproefd. De foto lnarana
dergelijke proefopstelling zien.
jarnava?
smeren.