0 Helling haalt wintersport show naar Speeldoos Helling met ski collectie naar jubileum feest Sporthuis Helling 25 jaar: „Gebrek aan accommodatie remt sport in Zaanstreek" Mode, muziek, film en veel informatie MEP GAAT -DoÓrIÜJ (1 AjAtJT ZE MoET (006 I Vijftien jaar borstel- baan in Nu al voetbalschoenen van 249 per paar Kansen Wintersport Sponsor 06 wföH 13 «ONOJES3 Zr -3 7 14 21 28 i 8 15 22 29 2 9 16 23 30 3 10 17 24 4 11 18 25 5 12 19 26 6 13 20 27 Vader Piet Helling en zijn twee zoons Bob en Bunny hebben 't best naar hun zin. „We zijn alle drie gek op sport en als je daar dan ook nog je brood in kunt verdienen, wat wil je dan nog meer?" zeggen ze. Toch kijkt Helling sr. nog wel eens met gemengde gevoelens terug naar die periode waarin hij besloot van zijn hobby een broodwinning te maken. „Jongens, wat hebben we die eerste jaren krap gezeten en wat hebben m'n vrouw en ik ons veel moeten ontzeggen. Fijn, dat het allemaal zo goed is uitgepakt." Het is dit jaar een kwart eeuw terug, dat hij de stap naar een eigen zaak zette. In die 25 jaar groeide die uit tot een onderneming met 3 vestigingen, een personeelsbestand van 30 man en een jaaromzet van circa 10 miljoen. Het was voor vader Helling een duidelij ke opsteker, dat zoons Bob en Bunny (nu resp. 39 en 36 jaar) èn veel belangstelling voor de sport èn interesse in de zaak hadden. Terugkijkend zegt hij nu: „We hebben verschillende stroomversnellin gen beleefd. Eén ervan is dat de jongens in de zaak kwamen, een andere dat de vrije tijd in de samenleving een forse uitbrei ding onderging. De actieve sportbeoefe ning steeg met sprongen en ook camping en watersport maakt een fikse groei door." 10 OKTOBER 1979 UITKIJKPOST UITKIJI oktober October octobre oktober 1979 41 «3 zondag sunday dimanche sonntag maandag monday lundi montag dinsdag tueaday mardi dienstag woensdag Wednesday mercredi mtftwoch donderdag thursday leudi donnerstag vrijdag friday vendredi freitag zaterdag Saturday samedi samstag Woensdag 31 oktober. Dat is een dag om in uw agenda te noteren en om 's avonds vrij te houden. Dan geeft Sporthuis Helling in ,,De Speeldoos" een show, waarin alle as pecten van de wintersport voor het voetlicht komen. Skiën, langlaufen, kleding, het ma ken van foto's en films, reis- en kredietzaken, kortom: wie méér wil weten over een winter sportvakantie komt volop aan zijn of haar trekken. Presentator: Hans van Willigenburg. De show komt tot stand door samenwer king tussen het Oostenrijks Verkeersbureau, de ANWB, Intersport (een combinatie van sportzaken met in totaal 60 vestigingen) én Sporthuis Helling. Zij zorgen voor een aantrekkelijk, gevari eerd programma. Een greep daaruit: het optreden van een balletgroep van de Oos tenrijkse Staatsopera en van een muziekge zelschap uit Vorarlberg, een ski-modeshow met kleding voor dames, heren en kinderen (hierbij wordt ook de aprés-skikleding niet vergeten en de vertoning van films en dia's. De beelden geven informatie over de winter sportcentra in Oostenrijk, het langlaufen en wandelskiën, conditietraining en afstelling van ski's en de voordelen van de reis- en kredietbrief. Een functionaris van de ANWB zal een en ander ook mondeling toelichten. Een niet volledig overzicht dus van een programma met nogal wat verrassingen. Een element eruit nog: een kwis met waardevolle prijzen. Voor 6 per persoon kunt u erbij zijn: woensdag 31 oktober in ,,De Speeldoos". Kaarten kunt u kopen bij het ANWB-kantoor aan de Peperstraat en bij de drie zaken van Sporthuis Helling. Een aantal medewerksters en medewerkers van de drie sport speciaalzaken. „Je brood en je hobby, De heren Helling, links Bonny die de groothandel be heerst, rechts Bob die de winkels onder z'n hoede heeft; mid den Helling sr. Skioefening .hel ling" van II Primo in Bergen. Het is alweer 15 jaar geleden, dat te Bergen de eerste kunstskibaan van ons land werd geopend. Heel wat Zaankanters hebben zich in die jaren bij skiclub ,,ll Primo" (de eerste, op z'n Italiaans) gemeld om van de borstelbaan gebruik te kunnen maken. Velen van hen zullen dan ook het 3e lustrumfeest gaan meevieren, waarbij'wedstrijden, een feestavond en een kindermiddag op het programma staan. Sporthuis Helling doet mee aan de Wintersportbeurs, die van 19 tot 21 oktober als onderdeel van de feestelijkheden wordt gehouden. In twee stands geeft Helling de eerste presentatie van nieuwe collecties voor het komend seizoen. In totaal zullen 25 exposanten een overzicht geven van hetgeen er op het gebied van alpine skiën en langlaufen te koop is. Plaats van handeling: ,,De Rustende Jager" te Bergen. In de weekends erna houdt Helling in zijn drie zaken (Zaandam, Hoorn en Heiloo) ski-ins. Belangstellenden kunnen er vrij binnenstappen om de nieuwe collecties te bekijken. Voorts zijn er demonstraties en worden er films vertoond. Om het geheel nog aantrekkelijker te maken: verschillende artikelen worden sterk in prijs verlaagd en op reparaties wordt een leuke korting gegeven (zie de advertenties). Bunny Helling: „We zijn twee jaar geleden met deze ski-ins in onze zaken begonnen. Ze blijken uitstekend aan te slaan. Je kunt echt merken dat je geïnteresseerden over de vloer krijgt. Onder 't genot van een borreltje en een hapje nemen ze alle tijd voor hun hobby en als ze wat weten willen kunnen ze graag bij ons terecht. Want wintersport is ook onze hobby en dan weet je samen waarover je praat." wat wil je nog meer" ,,Het staat zo arrogant als je zegt, cfet je het hele assortiment voor zaal- en veldspor- ten hebt. Maar 't is wel zo." En voor de vuist weg begint Bob Helling met een opsomming die het noteren en het lezen tot een uiterst vermoeiende zaak zouden maken. In de wetenschap dus, dat ,,niet genoemd" niet wil zeggen: ,,niet voorradig", enkele grepen uit Bob's verhaal. ,,We hebben ons assortiment niet gericht op een bepaalde doelgroep. Omdat we zelf gek van sport zijn hebben we het idee, dat we weten wat de Zaanse sportwereld nodig heeft. En die vraag is veelzijdig. We-weten verder uit ervaring dat iedere sportman of - vróuw vakkundige adviezen bijzonder op prijs stelt. En dat zijn nou precies de twee belangrijkste elementen in onze zaken: breed assortiment en vakkundige bediening. VOETBAL is in de Zaanstreek nog altijd de meest beoefende sport. Opmerkelijk is vooral de ontwikkeling die de schoenen hebben doorgemaakt. Hieruit komt ook nog eens duidelijk naar voren, dat een belangrijk deel van de sportmensen toch uit is op prestatie. We hebben schoenen van 35 maar ook van 149 en we verklappen geen geheim als we zeggen, dat de belangstelling vooral uitgaat naar de duurdere. Er zijn nu ook schoenen van 249 op de markt, maar ik geloof niet dat daar in de Zaanstreek vraag naar zal bestaan, maar je weet 't maar nooit. Ook in TENNIS is de ontwikkeling nau welijks bij te houden. Als de accomodatie in de Zaanstreek groter zou worden zou het aantal tennissers nog veel verder stijgen. Daarbij komt nog dat door de overdekte banen het niet uitsluitend een zomersport meer is. Gelukkig kunnen wij I via twee vooraanstaande buitenlandse le- I veranciers Fred Perry uit België en Fila uit Italië het hele jaar door aan de vraag j naar tenniskleding voldoen. Ook de andere racket-sport BADMIN- I TON heeft een geweldige vlucht genomen I en wordt alleen nog in de groei beperkt door I ruimtegebrek. Dat zelfde zou je ook kunnen I zeggen van de vrij nieuwe sport SQUASH, [die in de Zaanstreek nog niet wordt beoe- I fend, maar waarvoor al veel Zaankanters I naar omliggende plaatsen gaan. Onder de naam Helling Euroski B.V. worden wintersportartikelen en -kleding van 40 vooraan staande huizen uit Europa en daarbuiten (o.a. Japan, Taiwan) ingevoerd. Bob Helling: ,,Die groothandel heeft ons een leidinggevende plaats op de Nederlandse markt bezorgd. Doo'r onze grote afname staan we bij de leveranciers hoog aangeschreven en daarvan profiteren dan weer onze afnemers, waaronder warenhuizen als V&D, Wehkamp en Perry Sport. En natuurlijk niet te vergeten de klanten in onze eigen win kels." Je zou het een vooruitziende blik kunnen noemen dat Helling koos voor een pand (het voormalige „Keizershof") aan de Gedempte Gracht. Toen een wat dooie hoek, nu een winkelstraat met allure. Zoon Bunny, zorgde voor een zeker niet min der belangrijk groei-element. Tijdens een verblijf van 2 jaar in het Duitse Karlsruhe maakte hij kennis met de mogelijkheden van de toen in opkomst rakende wintersport. Bunny: „Dat was in 1959 en bij m'n terugkeer naar Nederland Van de zaalsporten zijn VOLLEYBAL en BASKETBAL toppers. Ook hier geldt, dat minder getalenteerden bepaald geen genoe gen nemen met goedkope uitrusting. We zeggen wel eens: Jan Kruk wil dezelfde spullen als Jan Crack. Dat is trouwens ook het verschijnsel bij de jongeren. Die dragen ook enkelbanden, zwachtels, kniebescher mers en swetlets. De belangstelling voor ZWEMMEN is in de Zaanstreek groot. Om aan de vraag naar kwaliteitsartikelen te kunnen voldoen hebben we de alleenverkoop van Solar zwemkleding genomen. Mede hierdoor hebben we kunnen realiseren dat het eerste dames- en heren team van Nereus door Solar wordt gespon sord met trainingspakken, badjassen, zwem kleding, slippers enz. Ja, en dan natuurlijk HONKBAL. Die sport beoefenen we zelf en dat laat je ook in de zaak niet los. Door onze specialisering hierin hebben we praktisch elke vereniging in Noord-Holland tot klant. Een volgende keer mag Bob Helling verder vertellen. Over wintersportkleding, trimmen/ jogging enz. Piet Helling was een bekend figuur in de Zaanse sportwereld. Hij was o.a. lid van de elftalcommissie van ZFC en voetbalscheidsrech ter. Zorgen baarde hem zijn beroep. De groot handel in lederfournituren begon tekenen van verval te vertonen door de verminderde aktivitei- ten in de Nederlandse schoenindustrie. „Ze hadden al eens tegen me gezegd: pro beer 't eens met een eigen winkel. Maar daar moet je dan wel eens een nachtje of wat over slapen. Maar toen het besluit eenmaal was genomen stonden m'n vrouw en ik er ook helemaal achter. Dat 't een sportzaak zou wor den stond natuurlijk wel vast." kostte het me niet veel moeite om ook vader enthousiast te maken. We begonnen met de verkoop van ski's, in één jaar 14 paar. Nou gaan we niet opzij voor 10.000 paar per jaar." Dat aantal wordt overigens niet alleen ver kocht in de drie winkels van Helling (er zijn ook vestigingen te Heiloo en Hoorn). De geweldige ontwikkeling in de wintersport was aanleiding voor de stichting van een eigen groothandel. Welke koers gaat Helling de komende jaren varen? „We houden van een geleidelijke ontwikkeling, maar er doen zich in de zaken wereld nu eenmaal wel eens kansen voor die je moet grijpen. Als we de markt bekijken lijkt de spectaculaire groei er wel wat uit. Maar als we de kans krijgen bijvoorbeeld via overne ming uit te breiden zal dat een serieuze overweging waard zijn."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1979 | | pagina 20