I Blokken op de Blokfluit -I~v/ n/ n/ r- Rekenwerk Akoestiek Klooster Klebert "Romeinse" hal Sfeer Geluidsisolatie Toonjuweeltje STICHTING VOLKSMUZIEKSCHOOL HEILOO li MUZIEKKRANT 17 SEPTEMBER 1980 i:j MU2 Even terug in de tijd. 't Was vrijdag 16 november 1979. Een groepje mensen, vrolijk babbelend bijeen, op 'een stuk bouwrijpe grond aan Het Veld in Heiloo. Ze wrijven zich in de handen. Van kou, maar bo venal van plezier. De nieuwbouw van de Volksmuziekschool gaat van start. Voorzitter C. Knijnenberg doet de eerste grote grauwe beton nen heipaal schoksgewijs in de stugge grond verdwijnen. En dan het heden, nog geen jaar later. Op dezelfde plek is thans een magnifiek gebouw verrezen. De muziekschool is klaar. Zaterdag 20 september kunnen de deuren offi cieel, feestelijk en wagenwijd ge opend worden. Voor het zover is nemen wij alvast een kijkje. De zakrekenmachientjes en telra- men in aanslag? Dan komen nu eerst wat cijfers. De totale vloerop pervlakte bedraagt 918 m2. De inhoud telt 3465 m3. De indeling bestaat uit een grote, centrale hal van 165 m2. Daarop monden uit 12 leslokalen, een direktievertrek en een administratiekamer. Zo'n 1.780.869 muntstukken van 1 Hol landse gulden waren benodigd om de bouw te realiseren. Daarbij dienen nog apart opgeteld te wor den de inventariskosten (meubilair, kasten, stoffering, vloerbedekking en geluidsinstallatie), de grondkos- ten en de aanleg van straatwerk en tuin rond het gebouw. De nieuwe muziekschool is niet alleen een lust voor het oog. Ook het oor wordt verwend. Een indruk wekkende lijst van maatregelen is getroffen om een zo perfekt moge lijke akoestiek te bewerkstelligen. De hulp en goede raad van Advies- buro voor Bouwakoestiek Delft BV, was daarbij van onschatbaar belang. Als vloerbedekking van de lesloka len is het vrij harde marmoleum gekozen. De wanden zijn van spouwmuren en naar de hal toe van glas. Deze kombinatie zorgt voor een goede akoestiek en nagalm, die door het blafond moet worden op gevangen. Een horizontaal plafond zou echter het geluid terugkaatsen. Derhalve is het plafond onder een proefondervindelijk bepaalde schui ne hoek geplaatst; het geluid wordt Wij wensen u veel succes met de nieuwe muziekschool Muziekhandel Bladmuziek - Grammofoonplaten Muziekinstrumenten. Mient 22 Alkmaar Telefoon 072-112853 Een van de uitgangspunten bij het ontwerpen van de muziekschool was een grote, centrale hal met daaromheen gegroepeerd de diverse lokalen en andere vertrekken. Op deze basis en aan de hand van een omvangrijk eisenpakket, opgesteld door bestuur, docenten én omwo nenden, is het Buro voor Stede- bouw en Architektuur T. Zondag BV te Hoogeveen/Franeker aan de slag gegaan. Het grootmeesterlijke resultaat van hun arbeid en niet te vergeten van vele andere bij de bouw betrokken bedrijven, zal ko mende zaterdag voor iedereen zicht baar zijn. De muziekschool heeft zowel intern als extern een hoogst prettig, uitno digend karakter en biedt voortref felijke kontaktuele mogelijkheden. De ruime hal, bestemd voor mu ziekuitvoering, is begrensd door een Romeins aandoende zuilengang. De omringende leslokalen staan in vi sueel open verbinding met de hal, dankzij de vensters. De funktie van de hal valt te vergelijken met die van een dorpsplein. Een ontmoe tingsplaats voor de leerlingen en docenten. En u, het publiek. In de hal zal de komende jaren een groter aantal, voor iedereen toegankelijke muziekuitvoeringen worden gege ven. Om vooral de openheid van het ge bouw te benadrukken zijn er nage noeg geen gangen aanwezig. Im mers, als je via een gang ergens naar toe moet, dan hoor je niet bij het grote geheel. De paar gangen die er zijn, werden zo kort mogelijk ont worpen. Sterk sfeerbepalend in de school is het veelvuldige gebruik van schoon metselwerk en de toepassing van warm getinte vloertegels in de hal. Ook het uiterlijk van het gebouw doet aangenaam aan, zoals velen van u inmiddels al gekonstateerd zullen hebben. Heel markant is de vormgeving van het mastieken dak. Echt een blikvanger, maar toch niet storend in de omgeving. De Heilooër Amateur Fotoclub bracht deze historie in beeld, het resultaat is in de vorm van een expositie te bezichtigen in de centrale hal van de nieuwe school tot 10 okt. 1980. Blokfluit spelen, daar is geen fluit aan. Simpel. Leuk voor kinderen. Dat is de heersende opvatting over dit al eeuwenoude, maar zelden echt voor vol aangeziene instrument. Een holle pijp, soms ook van plastic, met wat gaatjes voor je vingers, 't Enige wat je hoeft te doen om er geluid uif'te krijgen is blazen. Iedereen kent de blokfluit, iedereen kan het. Maar is het echt zo'n eenvoudig instrument? Waarom is het zo populair in het muziekonderwijs voor kinderen. Twee van de vragen die wij voorlegden aan Ans Hermans, docente blokfluit aan de Volksmuziekschool Heiloo, en aan ex-leerling van deze school Jan Jaap Langereis, thans le-jaars student blokfluit aan het Sweelinck-conservatorium in Amsterdam. in de gewenste richting gestuurd. In de grote lokalen is zelfs een dubbele schuine hoek in het plafond aange bracht. In de hal staan tussen de pilaren een drietal akoestische houten schotten. Deze kunnen leuk aangekleed wor den met bijvoorbeeld schilderijen, tekeningen en wandkleden. Ondermeer om akoestische redenen is de voorkeur gegeven aan vloer verwarming. Bij radiatorverwar ming zouden de pijpen het geluid van het ene naar het andere door geven. Daarnaast zijn radiatoren echte stofnesten en vragen een langere opwarmingstijd. Vloerver warming heeft bovendien nog een extra voordeel dat het probleem van koude voeten resoluut wordt opge lost. Uiteraard zijn er ook zeer hoge eisen gesteld aan de geluids-isolatie. Met als gevolg dat de vloeren van de lokalen onderling van elkaar los liggen. De dakbeplating ligt vrij van de steunmuren, gescheiden door ge- luidsabsorberende viltstroken. De tussenwanden zijn geïsoleerde spouwmuren met thermopane be glazing. Dubbele beglazing met een tussenruimte van 6 cm is toegepast voor de scheiding van hal en leslo kaal. Slagwerkers kunnen onge stoord en zonder anderen te storen hun gang gaan in een afzonderlijk gelegen, praktisch geluiddicht lo kaal. Schoonheid laat zich niet beschrij ven. Wij zullen dan ook moeten volstaan met de hierboven vermelde technische 'trekjes' en bijzonderhe den van de muziekschool. Maar dat dit gebouw van een onmiskenbare eigentijdse architektonische pracht is, daar kunt u zich deze zaterdag tijdens het "open huis", zelf van gaan overtuigen. Begonnen we deze beschrijving met 'op het eerste gezicht', nu aan het eind gekomen, willen we daar graag nog het woord 'liefde' aan toevoe gen. De nieuwe Muziekschool Heiloo: LIEFDE OP HET EERSTE GE ZICHT! Heiloo proficiat met uw muziekparadijs. Onze toonjuweeltjes kunnen hierin schitteren. Koorstraat 23-25 1811 GM Alkmaar Telefoon 072-116289 'De blokfluit is wel degelijk een vol waardig instrument', aldus Ans Hermans. 'Het heeft als voordeel dat je er al in een heel vroeg stadium op een heel schappelijke manier muziek op kunt maken. Zonder al teveel theoretische kennis en grote technische vaardigheid, kun je toch gauw een goed resultaat hebben. Hetzelfde kun je zeggen van bij voorbeeld piano of elektronisch orgel. Maar die hebben als nadeel de hoge aanschafkosten. Een kind kan het proberen met een blokfluit van zeg 30, 40 gulden. Als het niets wordt, dan is dat geen ramp. De schade is te overzien. Daarom heeft het blokfluit spelen ook zo'n indrukwekkend grote vlucht genomen: voor weinig geld een redelijk instrument, snel goede resultaten en de mogelijkheid om eindeloos door te gaan.' 'De blokfluit is allesbehalve een voudig te bespelen', merkt Jan Jaap Langereis op. Natuurlijk, als je blaast komt er geluid uit. Maar wil je dat er een mooi geluid uitkomt, dan is blokfluit net zo moeilijk als welk ander instrument. Welbe schouwd is piano eenvoudiger. Een pianist tilt zijn vingers op en zet ze neer. Bij blokfluit doe je dat ook, maar bovendien moet je nog op de juiste manier blazen en je tong ge bruiken. Technisch gezien is de blokfluit ingewikkelder dan je zo op het oog zou verwachten. Met name de vorkgrepen zijn een groot strui kelblok. 't Ene gaatje dicht, het vol gende open, het daaropvolgende weer dicht, enzovoort. Je vingers vormen zogezegd de tanden van een vork. Dat vraagt heel wat oefening. Zuiverheid Ans Hermans wijst op een ander facet van de blokfluit, welke het be spelen ervan zo verschrikkelijk moeilijk maakt. "Een blokfluit is altijd onzuiver. Natuurlijk is het mogelijk om zuiver te spelen, maar dat vereist een erg goed gehoor en een perfekte techniek. Als een piano door iemand anders goed gestemd is, dan speel je er zuiver op. Maar een zuivere blokfluit bestaat niet, evenmin als een zuivere viool. Het is de speler die het doet. Ik kan zon dermeer stellen dat de blokfluit een professioneel instrument is. Deson danks is het eenTdeaal instrument voor kinderen. Ze hebben nog een melkgebit, kleine longen en kleine handen. De blokfluit sluit daar prima op aan. Andere instrumenten zijn voor hen vaak te groot om te bespelen. Als ze blokfluit spelen begint meteen hun muzikale vor ming: notenschrift, ritmische en melodische ontwikkeling. Dat maakt het makkelijker over te gaan op een ander instrument. Er is echt alles voor te zeggen om kinderen zo vroeg als maar kan te laten begin nen met blokfluit." Jan Jaap heeft inmiddels al zo'n 9 jaar blokfluit-ervaring. Praktisch alle soorten muziek speelde hij: re-, naissance, barok, klassiek, modern, alles behalve jazz. "In de klassieke tijd is er niets ge- komponeerd voor blokfluit", merkt hij op. "Gelukkig is er wel veel klassieke muziek gearrangeerd voor dit instrument. Ook al zijn de ar rangementen niet altijd even mooi en bruikbaar, het is belangrijk dat de mensen die de blokfluit bespelen, toch kennis maken met de komposi ties van bijvoorbeeld Brahms en Mozart. Stukken met een ingewik kelde harmonie zijn niet zo ge slaagd, maar de werken waarin de melodie de boventoon voert zijn zondermeer prachtig op de blokfluit uit te voeren." Improviseren "Het leuke van barok vind ik dat je vrijer kunt spelen, improviseren. Je speelt niet wat er letterlijk staat ge schreven. De komponist ging er van uit dat de speler er zelf van alles bij maakte. Muziek van Vivaldi bij voorbeeld. Die moet je niet met allemaal mooie lange noten spelen, maar met allerlei zelf aangebrachte tierelantijntjes. De moderne komposities kun je eigenlijk met barok vergelijken. De komponist geeft een geraamte, waar je letterlijk en figuurlijk zelf leven in moet blazen." "Het vrij musiceren wordt op school niet veel gedaan", vertelt Ans Hermans. "Voor het meren deel van de leerlingen is het te moei lijk. Een kind van ongeveer 9, 10 jaar dat zondef hulp van een boekje met slechts zo'n drie grepen een eigen melodietje weet te maken, is een uitzondering. "Echt" les is voor de meeste kinderen nog altijd een lesboekje krijgen. Dan weten ze wat huiswerk is en wordt er enthou siast geoefend. Vrij musiceren is voor hen wel te leren, maar dan moet je ze vaker bij je hebben. Zoals nu, eenmaal per week, is daarvoor te weinig. Het beste zou zijn wanneer het muziek onderwijs werd ingebouwd in het basisonderwijs." Tenslotte, Jan Jaap gevraagd of er voor hem als blokfluitspeler ook muziek in de toekomst zit. "Wel, mede dankzij de uitstekende lessen die ik op de Volksmuziek school heb gekregen, ben ik nu ge- slaagd voor het toelatingsexamen blokfluit van het Sweelinck conser vatorium. Van de 30 kandidaten werden er maar 10 toegelaten. Als bijvak heb ik piano gekozen. Later wil ik les gaan geven en muziek ma ken in ensembles of groepen. Ik ben er van overtuigd dat daar een rede lijke boterham mee te verdienen valt. Maar dat zien we dan wel. Eerst 5 jaar hard studeren." I Nieuwbouw ^lksmuziekschool Heiloo Op het eerste gezicht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1980 | | pagina 16