Volksmuziekschool Heiloo 1962-1964 o m f ypms De Muziekschool heeft zo zijn voordelen STICHTING VOLKSMUZIEKSCHOOL HEILOO illustraties: jan giling Van 0 tot 800 leerlingen, van de hel naar de 7e hemel muziekkrant 17 SEPTEMBER 1980 I. In bele nge- In de afgelopen 18 jaar heeft de Volksmuziekschool Heiloo duizenden leerlingen onder haar dak en hoede gehad. Zowel muzikale rastalenten als huis-, tuin- en keukenmuzikanten. Onvervalste schuifdeur artiesten en notenbalkenbreiers. Maar ook enorme enthousiastelingen die soms niet veel verder kwamen dan het bespelen van de rammelaar uit hun baby-jaren. Duizenden leerlingen in alle soorten en muziekmaten. Een aantal is doorgegaan naar een conserva torium of muziekpedagogische academie. Enkele namen: Hanneke Ebrecht, Sjaak Zoon, Guus Janssen, Tom Janssen, Sander Ruis, Pieter Rijnja, Joke Voerman, Elma Teitsma, Cor Pronk, Jan Jaap Lange- reis. Veel meer leerlingen gingen niét door in de muziek. Ze haakten af door gebrek aan interesse of te drukke werkzaamheden, óf bleven amateui^en maken nu voor hun plezier muziek. We hebben de leerlingenlijsten van 1962-1964 er maar eens bijgepakt. Van de toen 10- tot 15-jarige leerlingen hebben we er een aantal opgespoord om te informeren naar hun huidige muzikale verrichtingen. Hans Klaase: in 1962 genoteerd als leerling saxofoon. Thans werkzaam als personeelschef bij de PTT. Tot vorig jaar speelde hij Tuba bij Cae- cilia. De maatschappelijke ladder gaf hij de voorkeur boven de toon ladder. Door werk en studie moest hij Caecilia verlaten. Toch hoort men hem nog regelmatig oefenen op de zolderkamer. Kees Admiraal: studeerde trompet en behaalde zijn diploma in 1964. Speelt nu niet meer. Te drukke werkzaamheden. Zijn vader echter is nog muziek-aktief en wel bij Cae cilia. Een goed voorbeeld doet goed volgen, dus we verwachten dat Kees gauw weer van zich zal laten horen. Hanneke Lödel: speelde in de jaren '62 blokfluit en oefende ijverig, net als haar zusje Anita. Vaders oren konden het niet altijd waarderen, maar de zusjes mochten hun gang blijven gaan. Hanneke is overge stapt op de accordeon. Ondanks haar drukke bezigheden als huis vrouw, bespeelt ze dit instrument nog geregeld. Zou ze iets voelen voor een accordeongroepje? Ina Olsthoorn: blokfluitiste. Als kleuterleidster heeft ze de blokfluit vaak gebruikt. Maar nu komt ze er niet meer toe. Haar man meent dat ze best weer eens aan een blokfluit- groep zou kunnen deelnemen. Wie weet. Joke Admiraal: heeft 10 jaar piano les gehad. Eerst van Dick Sijs, daarna van Piet Groot. Speelt voor namelijk klassieke muziek, 't liefst van Chopin. Ze speelt nog elke dag. Op de achtergrond begeleid door veel geroezemoes, want er zijn nog 5 kinderen thuis. Als er in Heiloo een quatre-mainsclub komt, is zij vast van de partij. Riny Pronk: speelde in '62 trompet en studeerde later piano. Hij is nu elektricien en speelt nog steeds zo dat de vonken er afspatten, bij Soli Deo Gloria in Alkmaar. Wilma Pronk: het zusje van Riny haalde in '67 haar diploma voor trombone. Door druk huishoude lijk werk moet ze het instrument la ten rusten. Volgens haar moeder zal dat echter niet lang meer duren. Caecilia hoopt dat ze gelijk heeft, Wilma is van harte welkom. Jacob Avis: vingervirtuoos op de accordeon. Vier jaar les gehad op de Volksmuziekschool. Daarna nog drie jaar privé-les. Was lid van het accordeon-orkest Accordeana. En speelde jachthoorn in het trompet terkorps Heiloo. Tegenwoordig treedt hij af en toe op voor een zeer kritisch publiek: zijn zoontje van twee jaar. Nico de Groot: ook een buitenleer ling uit Limmen. Leerde op de Volksmuziekschool de kneepjes van de accordeon. Speelt nu nog spora disch, maar zou best weer in een accordeongroepje mee willen doen. Zijn er meer accordeonisten die er zo over denken? Lidewey Lases: vroeger viool-leer ling. Haar boterham verdient ze thans als analiste. Maar haar strijk stok is niet werkloos geworden. In haar vrije tijd speelt Lidewey als violiste mee in het Begeleidingsor kest Alkmaar. Bert Voerman: leerde de finesses van het orgelspel van mevrouw v. d. Putte. Studeert nu medicijnen. Komt regelmatig in Heiloo. Ten eerste om zijn moeder te bezoeken. Maar ook om een uurtje orgel te kunnen spelen in de Gereformeerde Kerk. Laat iets van je horen op 31 januari Al aan het repeteren voor 14 februari? Misschien kun je later nog eens zeggen het begon met een "open bak" van de muziekschool. Ineke en Harry Smit: speelden bij Caecilia respektievelijk piston en trombone. Hun ouders doen niet aan muziek; ze hebben in hun jeugd niet de kans gekregen, wat ze heel jammer vinden. De Volksmuziek school biedt hen nu alsnog de kans. Ook volwassenen kunnen er met wat doorzettingsvermogen veel be reiken. Doen, meneer en mevrouw Smit! Marianne Kluft: was in 1962 een zo geheten buitenleerlinge. Ze woonde namelijk in Limmen. Op de Volks muziekschool heeft ze met veel ple zier de gitaarlessen gevolgd. Slaagt er, ondanks haar drukke huishou den, nog regelmatig in de gevoelige snaren te treffen. Haar drie kinde ren zijn er dan stil van. Heiloo proficiat met uw nieuwe muziekschool. Ook wij zijn blij met optimale e lesmogelijkheden, want bij uw vakkundige opleiding horen instrumenten van klasse. Veel veil oord sinds IS6S Een 'autodidact' is volgens die ontzettend Dikke van Dale: iemand die zijn kennis door eigen studie, zonder leermeester heeft verkre gen. Ook in de muziek bestaan ze. Kinderen, volwassenen, die zich geheel zelfstandig meester maken van een bepaald muziekinstru ment. Theorie, techniek, alles. Maar 't zijn er maar weinig. Voor verreweg het merendeel is muziekonderwijs onmisbaar, wil men tot goede, bevredigende resultaten komen. Soms is er in de familie iemand die de nodige muziekkennis heeft en kan overdragen. Of een kennis. Les bij een privé-leraar is ook een mogelijkheid. Of de Volksmuziekschool. Om de keus voor u iets eenvoudiger te maken, willen wij u graag een paar facetten van de Volksmuziekschool voorleggen. Oordeelt u zelf. De Muziekschool biedt de leerlin gen de mogelijkheid samen te spelen in groepjes, ensembles en orkesten De school is een ontmoetings plaats. De kans op kontakten met "gelijkgestemden", mensen met wie men samen kan gaan musi ceren, is groter. De kwaliteit van het onderwijs is verzekerd. Veel sociale kontakten tussen leerling en docenten. Elke vrijdagavond organiseert de school een zogenaamde Voor speelavond. Stimulerend voor de leerling die een stuk moet instu deren en uitvoeren. Maar ook voor de leerlingen die er naar luisteren. De kennis van het instrument zal door theorielessen worden ver groot. Als de leerling van instrument wil veranderen, staat er direkt een nieuwe leraar voor hem of haar klaar. Docenten kunnen zich volledig concentreren op het werk, door dat zij van financiële, administra tieve en organisatorische werk zaamheden, c.q. problemen zijn gevrijwaard. Het idee ontstond zo'n 19 jaar gele den. Een kort berichtje in de Uit kijkpost is voor enkele onderne mende mensen voldoende om met elkaar te praten. Hun gemeenschap pelijk streven: goed muziekonder wijs mogelijk maken voor de bur gers van Heiloo, wier inkomen te klein is om zich particuliere lessen te kunnen veroorloven. Anders ge zegd, het oprichten van een Volks muziekschool Heiloo. Een voorbereidingskommissie wordt in het leven geroepen. Een tijd van vergaderen, informeren, onderzoeken en kontakten leggen breekt aan. Veel woorden, maar de daden blijven niet uit. Een van de belangrijkste vindt plaats op 13 april 1962; de ondertekening van een notariële akte, de "Stichting Volksmuziekschool Heiloo" is een feit. Hoewel dit de officiële geboorteda tum is, startte de Muziekschool in werkelijkheid al enkele maanden eerder. Om precies te zijn op 8 ja nuari 1962. Van de talrijke mede werkers van het eerste uur moeten toch enige namen genoemd worden. Bijvoorbeeld de direkteur, Piet Groot. Bestuursvoorzitter de heer Egas. Mevrouw A. Roos, secreta resse en eenieders steun en toever laat. Penningmeester Kuyper. De heer Tomson. De docenten Ooye- vaar, Van Loon en Van der Peet. En al die anderen, die met bewon derenswaardige energie en inzet de basis legden voor het zo succesvolle bestaan van de muziekschool. De belangstelling voor de muziek school was direkt overweldigend. Maar liefst 182 jongens en meisjes konden ingeschreven worden. Bin nen niet al te lange tijd volgden de eerste volwassenen. Een duidelijk bewijs van de toen enorme behoefte aan betaalbaar muziekonderwijs. Dankzij een aanmoedigingssubsidie van de gemeente konden wat instru menten aangeschaft worden. Een piano, een pick-up en platen, een bandrecorder en Orff instrumenta- f WÊËÊM ttfgf lp rium. Naast Algemene Muziekvor- ming, kon nu ook een begin ge maakt worden met instrumentale lessen. Vanwege het onverwacht grote aan tal leerlingen, vormde de huisves ting een gigantisch probleem. Men beschikte over 3 lesruimtes, op ver schillende plaatsen in het dorp. Het thans verdwenen Dorpshuis, het Bruno-gebouw en een zaaltje in de "Vergadering des Heren" aan de Holleweg. Lokalen die niet bere kend waren op muziekonderwijs en door hun ligging ver uit elkaar, het kontakt tussen direkteur, docenten en leerlingen ernstig bemoeilijkten. Deze "woningnood" was al snel aanleiding besprekingen te begin nen over een nieuwe huisvesting. En met succes, de redding was nabij. Samen met de juist opgerichte Stichting "Bibliotheek Heiloo" kreeg men de beschikking over het Rode Huis, later omgedoopt tot Witte Huis. De benedenverdieping werd bibliotheek. En begin oktober '63, na maanden van ingrijpende verbouwingen, kon de muziek school de bovenverdieping betrek ken. "Van de hel in de hemel", was een vaak gehoorde kreet. De muziekschool groeide en groeide; maar door. Geruime tijd voor de verhuizing was het leerlingental al de 230 gepasseerd. Het docenten korps en daarmee het lessenpakket werd in hoog tempo uitgebreid. Naast Algemene Muziekvorming kon men zich nu ook aanmelden voor onder andere de instrumentale lessen piano, accordeon, gitaar, viool, blokfluit en tal van koperen blaasinstrumenten. Voortdurend werden nieuwe mogelijkheden toe gevoegd. Een ontwikkeling die de jaren daaraanvolgend sterk door zette. Met als logisch gevolg dat op een gegeven moment ook het Witte Huis te klein werd om de cursisten nog naar behoren te kunnen opvan gen en onderwijzen. Enkele depen dances, waaronder ook weer het Bruno-gebouw, boden slechts een tijdelijke oplossing. De Heilooë Amateur Fotoclub bracht deze historie in beeld, het resultaat is in de vorm van een expositie te bezichtigen in de centrale hal van de nieuwe school tot 10 okt. 1980. De 2e hemel werd gezocht en gevon den. Het aan de Pastoor van Muijenweg gelegen klooster van de R.K. Willibrorduskerk kwam vrij. Na overleg met kerkbestuur en pas toor werd een huurkontrakt voor 10 jaar overeengekomen. Beslist vermeld dient te worden de nimmer aflatende steun van het ge meentebestuur, dat de totale ver bouwing van het klooster voor haar rekening nam. Het werd een schitte rend schoolgebouw. Diverse kleine leslokalen, een paar grotere voor het klassikaal onderwijs. En grote gehoorzaal, die met behulp van schuifdeuren in drie lokalen veran derd kon worden. Een direktieka- mer, een... ach, in één woord ideaal! Maar.u weet hoe het verder gaat. De geschiedenis,herhaalt zich. Jaar na jaar verstreek. Jaar na jaar breidde de muziekschool zich uit. Zonder ophouden, tot er in 1979 wekelijks een kleine 800 leerlingen in het gebouw aanwezig waren. En daar was zelfs dit, jarenlang toch unieke onderkomen niet op bere kend. De hoofden werden bij elkaar ge stoken. Wat nu! Wie het precies is geweest die als eerste het woord nieuwbouw durfde uit te spreken, is niet te achterhalen. Bekend is alleen dat het hoge woord viel, en boven dien in goede aarde. Na een lange tijd van voorbereiding, kon op 16 november 1979 de eerste paal voor een geheel nieuw gebouw geslagen worden. Nog een paar dagen en de Stichting Volksmuziekschool Heiloo veran dert voor de derde maal in haar be staan van adres. En eenieder van u, die zaterdag tijdens het Open Huis een kijkje neemt, zal het eens zijn met deze konstatering: het is een volmaakt gebouw, het is de 7e hemel. - Tieners van toen en wat ze nu aan muziek doen. Langestraat 73-77 - Alkmaar Tel. 072-117343 Historie 5». mmm

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1980 | | pagina 17