Fietscrossen in Nederland
Wees zuinig
Veel keus in fietskleding
Rekreatief fietsen sterk in opkomst
mm
fmmwWwIM
m
Mi
wÊËÊ
Het ziet er voor de fiets in de jaren tachtig zeer gunstig uit. In een tijd van teruglopende wel
vaart en dure energie biedt de fiets goedkoop vervoer. Niet meer klakkeloos voor iedere bood
schap de auto pakken, maar meer fietsen. Bovendien besteden we meer aandacht aan onze ge
zondheid en de trouwe tweewieler helpt ons aan gezonde lichaamsbeweging.
Nieuwe ontwikkelingen
§wmm
Accesoires
Iedere vrijetijdsbesteding heeft zo zijn eigen specifieke
kleding. Dit geldt ook bij het fietsen. Vooral voor het rekrea-
tief/sportief gebruik is er een ruime keus aan goedzittende en
modieuze kleding.
Fietstochten
Regenkleding
Materiaal
17 MAART 1981
IJKPOST
diefstal van de fiets kunnen beperken.
Sommige fabrikanten leveren een in
structieboekje bij de fiets waarin even
eens wat tips over diefstalpreventie zijn
opgenomen. In het boekje is plaats voor
het registratienummer van uw fiets.
Over het onderhoud nog het volgende:
maak af en toe de fietsketting schoon
met petroleum, dieselolie of speciale
vloeistof. Gebruik beslist geen benzine.
Voor het smeren van de schakels is er
speciale ketting olie. Haal met een fla
nellen doek de overtollige olie weg. Bij
een goede fiets zijn de kabels uitgerust
met smeernippels. Hierdoor wordt de
noodzakelijke smering van de
remkabels zeer eenvoudig.
Natuurlijk wilt u zo lang mogelijk
plezier hebben van uw trouwe tweewie-
Ier. De levensduur van uw fiets kan o.a.
nadelig worden beïnvloed worden
door: slecht onderhoud; onzorgvuldig
gebruik er zijn nog steeds mensen die
met volle vaart een stoeprand op
willen); zonder degelijk slot
"parkeren"; met ondeugdelijke verlich
ting rijden (een medeweggebruiker kan
in dat geval zowel de levensduur van uw
fiets als van u zelf aanzienlijk bekorten)
etc. Wordt uw fiets gestolen ondanks
een goed slot, dan kan een verzekering
en het registratie nummer van uw fiets
de schade enigszins beperken. Bij de
politie is een folder beschikbaar waarin
we kunnen lezen hoe we de kans op
Batavus als Fongers heeft nu haar
Sprintfietsen in toeruitvoering uitgerust
met kleine trommelremmen, gecombi
neerd met een Positron 5-versnellings
derailleuY. Op het model "Cambridge"
vinden we een nieuwe kabelbedienings-
constructië. Met dit nieuwe systeem kan
groter rendement (minder kracht meer
snelheid). Met oog op de veiligheid zijn
er nog twee nieuwtjes te melden. Tot nu
toe kende de lichtgewicht sportfiets als
remsysteem alleen de knijprem, al dan
niet in combinatie met een 3-versnel-
lingsnaaf of een derailleur. Zowel
ketting regelmatig schoonmaken
we gaan weer massaal op de fiets
een rekreatieve fietstocht nemen we een
licht model.. Een degelijke sportfiets als
de Cambridge van pONGERS L zowel
geschikt voor het woon-werk-schoolver-
keer als het fietstochtje in het weekend.
Dezelfde fabrikant brengt ook super-
sportfietsen (5 versnelling) met sport
stuur. Voor de sportieve trimmer is er
een semi-racefiets met racestuur, race
zadel en 10-versnellingsderailleur. Voor
de snelle sportbeoefenaars is er de licht
gewicht racefiets. Vroeger uitsluitend
door wielrenners gebruikt nu ook
enorm in opkomst bij het grote publiek.
BATAVUS speelt in op de vraag naar
tandems en komt dit jaar op de markt
met een tweetal lichtlopende solide
duofietsen. De tandem is bij uitstek
geschikt voor fietstochten met het gezin.
Dat de Nederlanders de fiets een warm
hart toedragen, is over de hele wereld
bekend. Met zo'n elf miljoen fietsen
zijn we dan ook fietsnatie nummer één.
Ons vlakke landje is nu eenmaal zeer ge
schikt voor de fiets, al zou een forse uit
breiding van vrijliggende fietspaden en
andere fietsvriendelijke maatregelen het
fietsklimaat nog gunstiger maken. Ge
lukkig is de herwaardering van de fiets
ook doorgedrongen tot de hogere en
lagere overheden en zetten de politici
hun beste trapper eh.. beentje voor.
De voordelen van de fiets en het fietsen
zijn leglj>: Fietsen is gezond: het lichaam
krijgt beweging; been-, arm-, buik en
bilspieren komen in actie; Regelmatig
een fikse fietstocht en het opkomende
buikje laat zich minder gauw zien; In de
vrije natuur kunnen de longen weer eens
op "adem" komen; Fietsen is milieu
vriendelijk; de fiets maakt gebruik van
goedkope "benen-energie" en stoot
geen schadelijke uitlaatgassen uit;
Fietsen is sportief, je blijft er gezond
bij. Na een inspannende fietstocht leef
je weer helemaal op. Met de fiets zie je
meer van de omgeving en kom je op
plaatsen waar je met de auto nooit kan
komen. Bovendien heb je bij het fietsen
of tijdens een pitstop langs het fietspad
vaak leuk contact met andere fietsers of
fietsgroepen. De fiets heeft verder nog
een positieve invloed op onze economie.
De export van fietsen ontwikkelt zich
zeer positief. Gingen er in 1978 zo'n
200.000 Nederlandse fietsen naar het
buitenland, in 1981 is dat aantal meer
dan verdubbeld.
sportieve broeders onder U: onder de
naam Dr. Pfrimmer is er sportvoeding
te krijgen die tijdens en na een inspan
nende fietstocht de stoffen aanvult die
het lichaam verliest tijdens transpiratie
(Mineral Drink). Voor de voeding van
de spieren is er opvouwkoncentraat B6
(eiwitpreparaat).
De fiets is nog niet aan het einde van
zijn ontwikkeling. Ieder jaar komen de
fabrikanten weer met nieuwe vindingen
die aan het rijwiel ten goede komen. Tij
dens de wereldkampioenschappen op de
weg in 1981 trok de aërodynamische
fiets van Batavus coureur Gerard
Schipper de aandacht. De race-fiets is
geheel opgebouwd uit onderdelen met
zeer weinig luchtweerstand. Nog in ex
perimentele fase is een ligfiets van
Batavus Intercycle. Deze fiets heeft een
lage luchtweerstand en een ergonomisch
gebruikt kettingolie voor de smering
Batavus coureur Gerard Schipper tijdens de
WK-'81 op de weg met een aërodynamische
racefiets
de tandem is een veel gevraagde fiets.
Gezellig met zijn tweeën door het mooie
landschap (foto Batavus)
Er zijn heel wat losse accesoires te
krijgen die het fietsen veraangenamen.
Een bezoekje aan één van de 5000 fiet
senmakers, die ons land telt, is zeker de
moeite waard. De fietsenmaker is een
deskundige, die u niet alleen helpt bij de
keus uit het grote rijwielaanbod maar
hij maakt u tevens wegwijs in de vele ac
cesoires. Zo breng INTERCYCLE
SPORT een paar handige extra's op de
markt. Voor de fiets- en vakantietoch-
ten zijn er fietstassen te krijgen die ach
terop de bagagedrager, aan het stuur en
op een lichte bagagedrager boven het
voorwiel, de inhoud uit een flinke kof
ferbak van een auto kunnen bergen.
Voor het vervoer van veel boodschap
pen en of bagage brengt Intercycle
Sport een fietsvouwkar dat door een
simpele handeling kan worden samenge
vouwen tot een pakket van 20 x 122 x 50
cm. Het karretje kan vrachten tot 80 kg
vervoeren. Steeds meer mensen nemen
de fiets mee op het imperiaal van de
auto. Een mooie fietstocht ligt nu een
maal niet altijd vlak in de buurt. Om be
schadigingen aan zowel dak als fiets (en)
te voorkomen doet u er goed aan een
speciaal voor fietsen gemaakte
Dakdrager te gebruiken. Voor de
De kleding is zo gemaakt dat het njet voor dat het lichaam droog blijft en niet
hindert tijdens het fietsen. Zo zijn er opeens afkoelt. Deze kleding, door
speciale reklametruien, koerstruien, Intercycle Sport geïntroduceerd, is ver-
koersbroeken en trainingspakken in krijgbaar in diverse kleuren en model-
moderne kleuren of in de kleuren van de len.
grote fabrieksmerken die de bekende
wielrenners dragen. Met bijpassende
raceschoen kunt u zo in de Tour de
France. Na een inspannende fietstocht
komt er heel wat transpiratievocht vrij.
De kleding moet er voor zorgen dat het
vocht wordt opgezogen. De vezel met de
naam Dunova, een uitvinding van de
chemiegigant Bayer, is verwerkt in de
Gonso wielerkleding. Hij is opgebouwd
uit een netwerk van kleine kanaaltjes, speciale kleding voor de wielrenner met de
Deze nemen het vocht op en zorgen er- vochtabsorbehende vezel
Het rekreatieve gebruik van de fiets zal
naar de mening van alle deskundigen
verder stijgen. Dit is de afgelopen jaren
goed merkbaar. De rekreatiefiets (toer-,
trim-, racefiets etc.) is niet meer weg te
denken uit het straatbeeld. Was het
vroeger knap. lastig om met een zware
ouderwetse fiets een heuveltje of
tegenwind te trotseren; met een
moderne lichtgewicht rekreatiefiets is
het een waar genoegen. Naast het ge
wone rekreatieve fietsen, zomaar voor
z'n raap weg, kunnen we ook in club
verband aan toertochten deelnemen. In
het fietsseizoen - van half maart tot half
september - worden er door de
verschillende toerclubs zo'n 3000
ééndags evenementen georganiseerd. De
11-stedentocht (kunt u hem dit jaar toch
nog rijden) is zo'n ééndags evenement.
Daarnaast zijn er nog diverse andere
tochten waaronder de Avondfietsvier-
daagse. Belangrijke adressen voor
verdere informatie: "Stichting fiets!",
RAI-gebouw, Europaplein 2, 1078 GZ
Amsterdam; K.N.W.U. - Koninklijke
Nederlandse Wielren Unie - (Crossfiet-
sen, Tour- en wedstrijdsport), postbus
136, 3440 AC Woerden; N.R.T.U. -
Nederlandse Rijwiel Toer Unie-,
Ambachtsherénlaan 1162 A, 2722 VJ
Zoetermeer; E.N.F.B. - Echte Neder
landse Fietsers Bond, postbus 2150,
3440 DD Woerden.
een experimenteel model dat aangeeft dat
het einde van de fietsontwikkeling nog niet
voorbij is
er geen "vering" meer optreden in de
kabels. Het hinderlijk doorslaan van de
trapperas behoort tot het verleden door
invoering van een nieuw trapper-kógel-
lager-systeem. Bij de trapperas is een
ring om de kogellager geplaatst waar
door vuil en stof geen vat meer krijgen
op de lagers. Eenaltijd lichtlopende
trapperconstructie is het resultaat. De
fietsen die dit systeem hebben, hoeven
niet meer nagesteld of gesmeerd
worden.
Helaas hebben we in ons land een
klimaat waarbij we regenkleding niet
kunnen missen. Bij het fietsen is het be
langrijk dat we helemaal droog blijven.
Bij I.C. Sport hebben ze nu een trench-
met de smeernippels kunnen de remkabels
eenvoudig gesmeerd worden
net bijbenen. Tijdens het crossen krijgt
de fiets heel wat te verduren. Het is
daarom zaak om een goede crossfiets te
nemen. Zo worden ongelukken door
materiaal pech vermeden.
Fietscrossen kunnen wé zien als een
nieuwe jeugd-trent. Het begon allemaal
in de jaren zeventig in Amerika. Daar is
het "Fietscrossen" inmiddels een ware
rage. In Amerika beoefenen zo'n 60.000
kinderen deze sport in wedstrijdverband
In Nederland werd eind 1978 de Stich
ting Fietscross Nederland opgericht.
Deze organisatie organiseerd de wed
strijdcross. De fietsen-fabrikanten
kunnen de vraag paar crossfietsen maar
coat ontwikkeld met een uitritsbaar
voorstuk, hierdoor blijven nu ook de
bovenbenen droog. Bij het ontwerp is
rekening gehouden met de veiligheid
van de fietser. Aan één kant van de cein
tuur bracht men een reflecterende strip
aan. Onder de naam coat-jack brengt
I.C. Sport een jas die zowel een lange
regenmantel als een sportief (kort) jack
kan zijn. Daarvoor vouwt men de
onderkant van de jas naar binnen.
Fietscrossen in wedstrijdverband werd
mogelijk gemaakt door de Stichting
Fietscross nederland. (foto Batavus
Crossfietsen)
I.C. sport ontwikkelde praktische regen
kleding
een dakdrager voor maximaal 2 fietsen. Zo
kunt u ook eens fietsen in ver afgelegen
gebieden, (foto Intercycle Sport)
De enorme groei van het rekreatieve
fietsgebruik en het daarbij aansluitende
aanbod van speciaal voor deze categorie
fietsers ontwikkelde materiaal heeft het
fietsenpark snel doen uitgroeien. We
kunnen kiezen uit verschillende fietsmo-
dellen. Welke fiets u ook neemt; let op
de kwaliteit, het merk (een bekend merk
heeft een naam hoog te houden), de
service ("Koop bij de man, die ook re
pareren kan") en kies een model dat
aan al uw fietswensen zal voldoen. Een
postbode, een krantenjongen of een po
litieagent heeft meer aan een stevig,
robuust model. Een lichte sportfiets zou
het zware werk niet aankunnen. Voor
Y////S''"
een fietsvouwkar om 80 kg vracht in te
vervoeren. Het karretje is eenvoudig
inklapbaar en neemt weinig bergruimte in
beslag.