Meerkampers Trias kyken terug op geslaagd seizoen Per swingboot van Alkmaar naar Alkmaardermeer Filmen is: geluk bewaren voor later De wereld in het wit: een mooi fotomotief wmwmrnm Gemoedelijk Swingboat Herhaling JITKIJK UITKIJKPOST Een aantal jaren geleden begon ooit een groepje van zo'n 15 jongens fana tiek te trainen voor de oudste sport aller sporten: atletiek. Een paar van hen was al langer bezig, een groot deel begon net met de sport. Onder leiding van trainer Rob van Teyn werden alle onderdelen van de atletiek in het trai ningsprogramma opgenomen. In 1982 waren er van die 15 jongens nog 4 over. Vier hebben het al die $aren op kunnen brengen om bijna dagelijks te trainen. Hun inzet en passie voor de sport hebben dit jaar geleid tot goede resultaten en dan niet alleen binnen de vereniging (TRIAS), maar ook op na tionaal nivo. Het viertal bestaat uit Mare Kok, Paul Mul, Marco Beukenkamp en Koen Zuurbier. Alle 4 zijn het meerkam pers, dat wil zeggen, dat zij tijdens wedstrijden tien (of negen) onderdelen af moeten wérken en daarmee zoveel mogelijk punten moeten behalen. Voor alle duidelijkheid een opsomming van de verschillende onderdelen: - 100 meter - ver springen - kogelstoten - hoogspringen - 400 meter - 110 meter horden - discus werpen - polstok hoogspringen - speer werpen - 1500 meter. De eerste vijf onderdelen worden op de eerste dag (veelal zaterdag) afgewerkt, de tweede vijf op de dag erna. Elke dag begint dus met een loop nummer en eindigt ook met een loop nummer. Trainer De vier jongens worden getraind en begeleid door Freek Stam. Naast Stam is er geen begeleider of verzorger, waarmee de jongens te maken hebben. Vanuit het bestuur is er natuurlijk wel interesse voor de verrichtingen van de vier meerkampers, maar mogelijk heden om bijvoorbeeld een fysio therapeut beschikbaar te stellen - ook bij trainingen - zijn er (financiëel) niet. TRIAS Trias is en blijft in dit opzicht een ech te amateurvereniging. Dat vinden de jongens ook: ,,Het is er heel gezellig, als je bij het vaste groepje hoort. De meeste mensen doen aan atletiek vnl. voor de lol. Wij hebben een bijzondere positie, omdat we zo fanatiek zijn. Al leen de lange afstandlopers zijn eigen lijk net zo fanatiek bezig als wij." Marc, Paul, Marco en Koen willen zo ver mogelijk komen in de atletiek. Als het mogelijk is willen ze tot de Neder landse top behoren. Voorop staat ech ter, dat de school niet mag lijden onder de atletiek. Drie van de vier bezoeken dagelijks.de HTS in Alkmaar. Alleen Koen bezoekt een andere school, nl. de Vrije School in Amsterdam. Gelukkig is atletiek voornamelijk een zomersport. Dat betekent dat in de zo mermaanden wedstrijden afgewerkt moeten worden en het schoolwerk hoeft daar minder onder te lijden dan in de wintermaanden (vakanties). Toch wordt er ook 's winters getraind door het viertal. In de Veilinghal te Alkmaar zijn hiervoor de nodige voorzieningen aangebracht. De 'mogelijkheden om in grote overdekte sporthallen te trainen (bijv. AHOY-Sportpaleis) zijn zeer be perkt. De reis er naar toe is daarbij voor de meesten een struikelblok. Successen Zoals in de kop stond vermeld is het buitenseizoen 1982 zeer succesvol ge weest voor de jeugd-meerkampers van TRIAS. De jongens hebben een leeftijd rond de 18 jaar en kwamen in 1982 nog uit in de junioren A en B. In die klasse hebben ze op nationaal nivo hoge ogen gegooid. De oudste, Marco Beukenkamp (19 jaar), werd Nederlands kampioen meerkamp bij de A-junioren, haalde dezelfde titel op de 400 m horden en bereikte een twee de plaats bij de zevenkamp indoor. Paul Mul (18 jaar) werd achter Marco tweede bij de Nederlandse kampioen schappen meerkamp. Mare Kok en Koen Zuurbier - beiden nog B-junior - verdeelden ook de eerste twee plaatsen op de Nederlandse Kampioenschappen meerkamp, maar dan voor de B-junioren. Mare werd eer ste en Koen werd tweede. Daarnaast was er voor Mare ook nog een individu ele titel op het onderdeel polsstok hoog springen. Naast de wedstrijden voor A-junioren werden Marco en Paul ook ingezet bij de clubkampioenschappen. Zij ver sterkten het team van TRIAS dat on langs uitkwam in de finales van de eerste klasse. De inzet van de finales was een plaats in de hoofdklasse, het geen de TRIAS-ploeg ondanks de in breng van de jeugd niet. was gegund. Volgens Paul en Marco zou de hoofd klasse op dit moment ook te hoog ge grepen zijn voor TRIAS. Topsport De vier jeugdige meerkampers zijn naar hun zeggen bezig met topsport. Zij leveren prestaties op het voor hen hoogst mogelijke nivo. Vooral Paul Mul heeft een uitgesproken mening als het gaat om de definitie van topsport: „Topsport moet niet afgemeten wor den naar het hoogste nationale nivo. Het gaat er om dat iedere sporter voor zichzelf weet dat hij of zij alles er uit haalt wat mogelijk is. Ik train zeven keer per week. Meer kan niet, zeker DE OPENBARE KLEUTERSCHOOL '"T KIEFTENNEST De geschiedenis van het openbaar kleuteronderwijs in Heiloo gaat terug tot vóór de Tweede Wereldoorlog. In de dertiger jaren richtte de afdeling Heiloo van de vereniging Volksonder wijs een kleuterklas op, die zich ge durende een reeks van jaren - vooral door geldgebrek - slechts moeizaam heeft voortgesleept. Na de tweede wereldoorlog had de gemeente geen geld voor het tot stand komen van een gemeentelijke open bare kleuterschool. Hierop richtten de initiatiefnemers zich tot de inwoners van Heiloo. In het weekblad "Uitkijkpost" van 17 januari 1947 stond onder de titel "Aan het Slempad komt een huis" een enthousiast artikel, waaraan de volgende regels zijn ontleend. "Want het doet je werkelijk goed, als je in een gezelschap van één dame en een aantal heren verzeild raakt, waarvan de voorzitter kennelijk de kleuterleeftijd reeds lang gepasseerd is. 3 De commissie is vast besloten om met 1 september a.s., dus over ruim 7 maanden,,,.het kleuterschooltje te openen. De intrekking op het garantiefonds tot dekking van jaarlijks tekort heeft een dusdanig resultaat gehad, dat het benodigde bedrag van 1.500,- bijna is volgeboekt". Na ruim vier maanden kwamen de heren Rus en Eekhof (de initiatiefne mers) met de verheugende mededeling dat zij aan het Slimpad bouwterrein hadden verkregen. Het was een schenking die anoniem moest blijven. Het enige beding dat hierbij werd gesteld was, dat het be stemd was en moest blijven voor het openbaar c.q. neutraal onderwijs. Op 21 juni 1947 vond de eerste steen legging plaats, waarbij een oorkonde in een loden koker werd ingemetseld. Drie maanden later werd de kleuter school door de burgemeester van Hei loo geopend. Ondanks de vreugde toch ook- enige teleurstelling: twee klassen van 50 kinderen. Het aantal kinderen dat de school ging bezoeken bleef gestadig groeien het was nog steeds de enige open bare kleuterschool in Heiloo) en een uitbreiding was dan ook onvermijdelijk. In 1958 werd de school drastisch vergroot. Aan de oostkant kwam een speellokaal, terwijl aan de westzijde een ruim werklokaal werd aange bouwd. Daartussen de klassengalerij en een kamer voor de leidsters. Ook kwam er centrale verwarming. De school bleef groeien en in de 70- jaren kwam er zelfs een vierde lokaal bij. Toen de initiatiefnemers besloten tot de stichting van een school, moest dit een "kleuterschool op neutrale grond slag" zijn. Bestuur en Raad van Toezicht hebben er alles aan gedaan om tot een passende naam te komen. Er werd zelfs een prijsvraag aan verbonden en alhoewel er talloze suggesties werden ingezonden werd er niet één geschikt bevonden. Maar in de volksmond - en dat gebeur de vroeger veelvuldig - was al heel gauw een naam gevonden. Omdat op de schoorsteen van de school een ooievaar prijkte, een werkstuk van de toenmalige branweercomman- dant Van Dijk, had de school al spoe dig de naam 't Ooievaartje". De officiële naam 't Kieftennest" werd op 17 februari 1959 door Burge meester en Wethouders van Heiloo aan de school gegeven, naar de vrouw die in 1946 de grond had geschonken maar anoniem wenste te blijven, mejuffrouw Alida Kieft. als ik ook nog op school zit." Voor het seizoen 1983 hebben de vier jongens de nodige verwachtingen. Marco Beukenkamp wil zich meer gaan toeleggen op de 400 m horden. De tien kamp laat hij een beetje schieten. Dat zelfde geldt ook voor Koen Zuurbier. Ook hij zal zich meer gaan toeleg gen op individuele nummers, bijv. de 400 m horden en het polsstok hoog springen. Paul Mul blijft meerkamper. Van de winter wil hij keihard trainen voor het volgende seizoen. Dit jaar zijn er duide lijke vooruitgangen geweest en die wil hij verder voortzetten. Alleen Mare heeft zijn verwachtingen op een iets lager pitje staan. Hij wordt volgend jaar voor het eerste jaar A-junior en in zo'n jaar is het altijd moeilijk direkt met de besten mee tc komen. Vele mensen zullen atletiek een saaie kijksport vinden. Het duurt allemaal nogal lang, vooral als het om concentra tie gaat. Toch gebeuren er tijdens at letiekwedstrijden soms de meest vreemde dingen. Bijv. een keer in Purmerend, toen een speer terecht kwam in de bak voor het polsstok hoogspringen. Of de keer in Vught, toen bij het kogelslingeren de slinger nogal eens in het net bleef hangen, doordat de slingeraar het ge vaarte te vroeg los liet. Iedere keer moest een jurylid met een trappetje de slinger naar beneden halen. Al met al is atletiek een mooie sport. Alle elementen van de sport vind je er in terug. Alle andere sporten hebben met atletiek te maken. Voor Mare, Paul, Marco en Koen is de verscheiden heid binnen de atletiek de reden dat ze er mee door zullen gaan. Volgend sei zoen horen we vast en zeker meer van hen. aan boord van een riverboat onder het genot van levende muziek. De plannen waren, nog niet bekend geworden of de kaarten, die in verband met de try-out alleen onder kennissen en bekenden werden verspreid, vlogen als verse broodjes over de toonbank. Van te voren kon het idee van de swingboat al een succes genoemd worden. Alleen de practische uitvoering ervan moest nog bekeken worden. Eenmaal aan boord was er geen ontkomen meer aan. Letterlijk te verstaan dan wel: nadat de boot los was van de kade kon je er niet meer af voordat het twee uur 's nachts zou zijn, of je moest er een nat pak voor over hebben. De feestgangers zaten hier totaal niet mee. Iedereea kende ieder een, de laatste nieuwtjes werden uitgewisseld onder het genot van een kopje koffie. Toen begon de Framhouse Jazzband te spelen. Niet het bij popgroepen gewone gedoe met veel microfoons en oorver dovend geluid, maar grotendeels onver- sterkt werd de dixieland-muziek de zaal ingespeeld. Het duurde niet lang of de muziek had de" mensen te pakken: de dansvloer raakte overvol en bleef zo vol net zolang als de band bleef spelen. De koffie was ondertussen allang ingeruild voor steviger drankjes en de sfeer werd steeds beter. Tijdens de pauze van de Farmhoüse Jazzband speelde op het bovendek een combo gevarieerde muziek. Niet de hoem- papa-muziek van vandaagdedag, maar schitterende easy-listenine muziek. Ook Toen ik op de middelbare school zat, werd er op een dag in de Veilinghal te Alkmaar voor scholieren een concert georganiseerd van de Dutch Swing College Band. Al vastgeroest in de poptraditie van die tijd (Beatles, Rolling Stones, Slade etc.) bedacht ik een hoop smoesjes om onder dat optreden uit te komen. „Helaas" werden deze door de leraren dobrzien en er was geen ontkomen aan. Op de bewuste dinsdagmiddag ging ik dus op de fiets naar de rand van Alkmaar. Het achterste gedeelte van de Veilinghal was voor driekwart gevuld met leeftijdgenoten en op een groot podium stonden wat oudere heren hun instrumenten te stemmen. Kort na mijn aankomst begon de D.S.C. Band te spelen en ik wist niet zo goed wat me overkwam: de door de band gespeelde muziek swong uit de pan, ook al ontbraken stevige drumpartijen en gierende gitaarsolo's. Sinds die tijd moet ik altijd weer terug denken aan dat ppneert bij het horen van idixielandmuziek op radio of televisie. Het is muziek, die je aangrijpt. Het is muziek waarbij stilzitten onmo gelijk is. Het moge toevallig heten, maar op een vrijdag in september van dit jaar was er opnieuw een dixielandconcert in dezelf de hoek van Alkmaar. Ook deze keer ging ik er op de fiets naar toe. meestal in kleur wordt vastgelegd en dat is op zich al een klein wonder. De film vertelt ook wat er gebeurde door de beweging te laten zien. En wie een geluidscamera heeft, maakt de werke lijkheid kompleet. Beeld en kleur, be weging en geluid zorgen voor een vol maakte weergave van wat we hebben meegemaakt. Drie motieven Het merkwaardige is dat bijna iedereen fotografeert en veel minder mensen fil men. Je zou verwachten dat die vol maakte manier om je geluk te bewaren door het grootste aantal mensen zou worden gekozen. Als je probeert na te gaan waarom filmen minder populair is dan fotograferen dan blijken er drie motieven te zijn. Filmen is moeilijk is het eerste argument, dat mensen noe-., men als je ze vraagt waarom ze wel fo to's maken maar geen films. Dit mis verstand - want dat is het! - is te wij ten aan het feit, dat die vooroorlogse filmcamera's niet zo eenvoudig te be dienen waren. Maar de techniek heeft niet stilgestaan en de filmcamera van vandaag is een automaat, die eigenlijk alles zelf regelt behalve dan het zoeken naar een onderwerp. Maar dat is niet moeilijk. tegen geringe kosten. En zo kunt U uw al bestaande of nog te maken films in de toekomst probleemloos afspelen oo uw televisie-apparaat en dat is dan weer een verrijking van de mogelijkheden. Nu opnemen Wie het een aantrekkelijk idee vindt om in de toekomst ook zijn eigen films op video af të spelen, moet één ding niet vergeten. Dat is: wie straks ook van daag terug wil zien, moet nu gaan fil men. Moet niet wachten op betere sys temen, die over een aantal jaren mis schien zullen komen. En moet beden ken, dat „het geluk van nu bewaren voor straks" alleen kan als die beelden nu door de filmcamera in kleur, bewe ging en geluid worden vastgelegd. Bij de foto: De eerste schaatsles... een gebeurte nis, die nooit terugkomt in een mensen leven. Het advies van onze filmmede werker: film zo'n voorval in het leven van een kind nu en wacht niet tot later. Filmen is duur Dat argument is maar ten dele waar, want wie eenmaal een camera en een projektor heeft aangeschaft, kan wat betreft de kosten van de films en het ontwikkelen, zoveel of zo weinig be steden als hij of zij zelf wil. Wie per jaar enkele films volschiet zal gemiddeld niet veel meer geld kwijt zijn dan ie mand, die bijv. regelmatig fotogra feert. Toch ontstaat er, ook als men twee of drie films per jaar gebruikt, in de loop der jaren een film, waarin alle hoogtepunten van het leven zijn ver werkt. Als men bijv. zo de belevenis sen van een kind volgt, dan bestaat er, als dat kind is opgegroeid en zo'n jaar of vijftien is, een film van zijn of haar leven van twee volle uren, waarin alle belangrijke gebeurtenissen te zien zijn. Wachten op video Het derde argument, dat de laatste tijd door sommige mensen wordt genoemd. En ook dat is een misverstand. Want al heeft de videotechniek vele mogelijk heden en kun je met deze apparatuur méér plezier hebben van je televisie toestel: een filmsysteem voor life-op- namen is het beslist nog niet. De film camera is volgens de deskundigen voorlopig nog de enige en ideale moge lijkheid om gemakkelijk beelden te filmen van een goede kwaliteit, die je ook op een eenvoudige manier tot een boeiend geheel kunt monteren. Smal- filmen en video zijn nu al wèl een goede kombinatie om de films van uw gezin gemakkelijk weer te geven via uw eigen TV-apparaat. Het „overschrijven" van uw films op videoband is nl. mogelijk Waarom fotograferen en filmen we? Je hoeft geen psycholoog te zijn om dat te weten. Blader eens door een familie album of bekijk op een avond een paar films van een bevriend gezin: album en films laten geluk zien, dat een mens be leeft. Kinderen in hun spel, vakanties, een Sinterklaasavond of een dagje uit. Het zijn beelden van de mooie dingen, die het leven kleur geven. Fotograferen en filmen is: de gelukkige episoden in een mensenleven bewaren voor later. Zo kompleet mogelijk Dat gebeurt vooral met de foto-camera. Maar ook de filmcamera wordt door ve len gebruikt omdat deze waardevolle elementen toevoegt aan de beelden, die de herinnering vasthouden. Een foto geeft een stilstaand beeld weer, dat Echter, het grote verschil was dat dit concert niet in de Veilinghal, maar op een boot plaats vond. Deze boot, mudje vol met liefhebbers van de imitatie-jazz uit het begin van deze eeuw, lag afgemeerd langs de kade van het Noord-Hollands kanaal en vertrok om een uur of acht voor een swintocht naar het Alkmaardermeer. Zo'n tocht mag voor Nederland een unicum genoemd worden. Aan boord bevonden zich behalve enkele honderden mensen, die voor de muziek, de sfeer en de gezelligheid coratie een serie geslaagde foto's overhouden. Erop uit! Het enige, dat u er voor moet doen is: niet thuis blijven zitten, maar de win- terwereld intrekken. En rondkijken. En met de camera alles, wat anders is dan gewoonlijk vastleggen. Want meestal is al dat moois vlug voorbij en dan is er alleen nog de herinnering. Maar uw foto's vertellen het verhaal van deze winter nog als straks het ijs en sneeuw al lang zijn verdwenen. Bj de foto: Een eikeboom na een sneeuwbui. De sneeuw is van deze kant tegen de stam en de takken gewaaid, waar door en boeiend zwart/wit-effect wordt verkregen. deze muziek nodigde het publiek bij tijd en wijle uit voor een dansje. Wie even genoeg had van de warmte en van de muziek kon op het buitendek een luchtje gaan scheppen. Ondanks de frisse wind was het er plezierig toeven. Je wisselde wat gedachten uit met kan niet schelen wie en vooral de gesprekken over waar de boot zich op dat moment bevond waren zeer intrek. In de duisternis was het veelal onmogelijk te bepalen waar de wal zich bevond (op het Alkmaardermeer wel te verstaan). Gelukkig wist de kapitein van de Alcmaria van rederij Woltheus dat wel. Het was een kalme vaart. Om een uur of twee in de morgen meerde de boot af bij de Leeghwater- brug te Alkmaar. De landrotten verlie ten met enige spijt de Alcmaria en gingen op weg naar huis. Slechts weinigen zullen blij geweest zijn dat de swingtocht er op zat. De initiatiefnemers van de „RIVER- BOAT-PARTY" mogen terug kijken op een zeer geslaagde try-out. Een dixieland-feest is het geweest, dat zeker voor herhaling vatbaar is. De reacties van de opvarenden wezen in ieder geval wel in die richting. Of er nog zo'n swingboat zal gaan varen? Ik durf hef niet te zeggen. Het weer wordt wat slechter en met windkracht acht op een boot zitten lijkt mij geen pretje. Als u er meer over wilt weten loopt u dan eens binnen bij Disco Heiloo, de grammofoonplatenzaak in 't Loo. Erik Nap zal u daar graag te woord staan. kwamen, ook een aantal topmusici. Deze muzikanten behoorden tot de FARMHOUSE JAZZBAND, een dixie land orkest uit Noord-Holland, dat in zijn genre tot de besten van Nederland gerekend mag worden. De drummer van de Framhouse Jazz band -de in Heiloo niet onbekende Erik Nap - had samen met enkele kennissen (Piet Asjes en Jan Smit) de boottocht georganiseerd. De initiatiefnemers wil den gewoon eens uitproberen of er in Noord-Holland, net als in bijv. Enge land, interesse was voor een avondje uit Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar voor de meeste mensen is de winter de tijd om lekker in huis te blij ven. De verwarming of de allesbrander is behaaglijker dan de kille Noorden wind buiten of een pak natte sneeuw. Wie niet hoeft, zoekt de gezelligheid thuis. Maar - we zeiden het al - er zijn uitzonderingen. En vooral als het heeft gesneeuwd of als bij helder vries weer de zon schijnt, dan trekken ve len de natuur in. Een goede raad voor wie dat doet: neem de camera mee en zet die kille schoonheid om u heen op de plaat. Want de winter is best een paar foto's waard! Camera is koukleum De eerste tip voor wie erop uittrekt: bedenk wel dat uw camera, vooral als u een moderne automatische ca mera hebt, wel een koukleum is. Dat blijkt bijv. uit de reactie van uw bat terij: als het goed koud is en de batte rij is niet meer zo sterk, dan kan dat problemen geven - net als bij de accu van een auto - bij het indrukken van de ontspanknop. Neem voor zo'n geval als 't kan een reserve-batterij mee. sneeuwbui zorgt soms voor een bijzon der effect. Een goede raad: trek er als dat kan direct na zo'n sneeuwbui op uit vóór die witte weelde is weg gesmolten. En als u ergens kinderen ziet sleeën of druk bezig met het maken van een sneeuwpop: maak er een paar foto's van! Ook ijs en r(jp Ook als het vriest en er wordt overal geschaatst, is het goed om daar de camera op te richten. Zo'n ouderwets schaatsfestijn kan een boeiende re portage opleveren, maar u moet, als u met de camera het ijs op gaat, na tuurlijk wel stevig ter been zijn. En ook de rijp, de bevroren aanslag op bomen en struiken en de ijsbloemen op een raamvoor wie oplet en er attent op is kan van die winterse de- Het licht is anders Als de wereld wit is, wordt veel van het licht, dat normaal door de omgeving wordt opgenomen, door de sneeuw weerkaatst. De automatische be lichting van uw camera weet dat niet en hij meet gewoon teveel licht. Ook een losse belichtingsmeter doet dat. Het resultaat is dan vaak: een onder belichte foto. Om dit te voorkomen kunt u de tegenlicht-correctieknop inschake len of - als die niet op uw toestel zit - uw camera of de moter instellen op een iets lagere filmgevoeligheid. De kleur is anders Uw oog ziet sneeuw en u denkt, dat die zuiver wit is. Maar uw oog bedriegt u, want in de sneuw weerkaatst de blauwe lucht. Uw camera laat zich niet voor de gek houden en in de foto ziet u straks een blauwzeem. Wie die witte wereld ook zo blank mogelijk wil weergeven, gebruikt een ultra violet - of skylight-filter, waarover uw foto-adviseur u kan inlichten. De wereld is anders Over de motieven hoef je een ent housiast fotograaf eigenlijk niets te vertellenb, want de winter siert de vertellen, want de winter siert de derwerpen zijn. De sneeuw is een mo tief; onze alledaagse omgeving wordt er ineens anders door. Zelfs een lichte

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1982 | | pagina 10