FIETS U FIT
L983 - Het jaar van de
vaderlandse fietsvakantie
Veiligheid
nü betaalbaar
„Eindige" fietsband maakt
moeizaam sleutelwerk overbodig
Racetubes voor
het snelle werk
Steeds meer fietsen reizen per trein
Jieuwe fietsband
•etekent een revolutie
n de ontwikkeling
an de fiets
fietsen
groeien
naar
perfectie
Ook voor fietsbanden
belangrijk: de juiste
banden spanning!
pompje
mee in
jaszak
Overal zijn
fietsen
te huur
Stofdopjes op fietsven
tiel hebben echt wel zin
Fiets nu
in orde
maken
Cross-
35%
62%
25%
57%
43%
Ook voor trimmers
I*
fS fiets u fit
de reiswereld treden duidelijk verschuivingen op. Een vakantie
it niemand zich ontnemen, maar de reisbestemmingen veranderen
ook de manier waarop men zich verplaatst. Steeds meer mensen
zen voor een vakantie wat dichter bij huis. De laatste jaren is het
ital Nederlanders dat in eigen land vakantie heeft gehouden met
n 200.000 per jaar gestegen. Het Nationaal Bureau voor Toeris-
dat de vinger goed aan de pols houdt, verwacht dat er in 1983
er meer mensen voor een vakantie in eigen land zullen kiezen,
Dral ook omdat het met de prijsstijgingen in de binnenlandse
cantiesector best mee zal vallen. Het is niet alleen bestedingbeper-
ig die noopt tot een vakantie binnen de landsgrenzen, maar ook
duidelijke behoefte aan avontuurlijke, actieve en sportieve
canties, om het nu eens anders te doen dan anders. Niet meer eerst
den met trein, auto of vliegtuig reizen om een verre vakantiebe-
mming te bereiken; liever meteen thuis beginnen en dan een
<antie waarin je lekker bezig bent. Reisorganisaties en V.V.V.'s
ken daarop in. Het aantal binnenlandse arrangementen is aan-
nlijk uitgebreid en de reserveringsmogelijkheden zijn sterk verbe-
d. Lekker uit in eigen land. Er is veel te zien en veel te beleven. Met
me fietsvakanties raken steeds meer „in" en dan vooral een vader-
idse fietsvakantie. Dat is een trend die zich de laatste jaren steeds
■er ging aftekenen en die in 1983 duidelijk zichtbaar zal worden,
steekproeven en onderzoekingen die zijn gehouden, blijkt over-
idelijk dat een fietsvakantie dit jaar hoge ogen gooit. Niet alleen
„grote" vakantie van twee tot vier weken, maar ook tussendoor-
zoals een lang weekend of een extra weekje fijn samen of alleen
sen.
el mogelijkheden
mogelijkheden voor zo'n va-
landsë fietsvakantie zijn groot,
reisfolders, die reeds versche-
zijn, lateh;een groot aanbod
aan fietsarrangementen zien in alle
delen van Nederland. Vooral de
Streek V. V. V. Hart van Brabant in
Tilburg en de Provinciale Gelder
se V V V. pakken wat dit betreft
breed uit met geheel verzorgde
fietsvakanties. Je bent als fietser
natuurlijk niet gebonden aan zo'n
arrangement. Je kunt een fiets-
zwerftocht door heel Nederland
maken om plaatsen en st&eken te
verkennen waar je nooit eerder
aan toe kwam. Er zijn in ons land
een kleine honderd zogenoemde
„gastvrije fietscampings"waar je
als fietser in het bijzonder welkom
bent en waar voor fietsers altijd
plaatsen worden vrijgehouden.
Zeer in trek bij fietsers zijn de Wad
deneilanden, Salland, Twente, de
Veluwe, de Gelderse Achterhoek
en Noord-Brabant. Maar in feite
kun je overal terecht. Nederland is
nu eenmaal een fietsland met een
zeer uitgebreid net van fietspaden;
eigen wegen voor fietsers waar je
onbekommerd kunt rijden. Denk
voor een fietszwerftocht eens aan
een tocht rond het IJsselmeer. Dat
biedt ve'el afwisseling en je kunt er
zo lang over doen als ie maar wilt
door steeds een stuk landinwaarts
te gaan. Of een lange tocht door
het duingebied van Den Helder tot
Hoek van Holland. Door de dui
nen lopen zeer aantrekkelijke fiets
paden en je bent vlakbij zee zodat
strand- en zeevermaak gemakke
lijk kan worden meegepikt.
Actief en sportief
Het grote voordeel van zo'n fiets
vakantie is dat je voortdurend be
zig bent. Vervelen is er niet bij.
Ontspanning door inspanning, ac
tief en sportief. Daar -rust je echt
van uit. Het is ook een uitdaging.
Laten zien wat je kunt. Helemaal
op eigen kracht afstanden afleg
gen. Je hoeft voor een fietsvakan
tie niet per sé aan een fietszwerf
tocht te denken. Je kunt ook een
vast uitgangspunt kiezen en van
daar iedere dag of wanneer je
maar zin hebt fietstochten maken.
Vrijwel iedere plaats in Nederland
biedt daarvoor een geschikt uit
gangspunt en je kunt zo'n vakantie
combineren met het bezoeken
van allerlei bezienswaardigheden
en natuurgebieden. Het is dan ook
goed mogelijk de grens over te
wippen, bijvoorbeeld vanuit de
oostelijke provincies Duitsland in
(het Duitse Friesland kan worden
aanbevolen) of vanuit Brabant of
Limburg België in.
Goed voorbereiden is belangrijk
Net als iedere vakantie vraagt ook
een fietsvakantie een goede voor
bereiding. Om te beginnen moet
de fiets natuurlijk goed in orde zijn
en moet je over een stel degelijke
fietstassen beschikken. Wegen
kaarten zijn onmisbaar en voov
fiëtstoerisme kunnen de Toeris-
tenkaarten van de ANWB (schaal
1 1Q0.000) worden aanbevolen.
Onmisbaar is ook het boekje
„Goede raad voor fietstochten",
dat door overmaking van 6,40
op postgirorekening nr. 234567
kan worden aangevraagd bij stich
ting: fiets! in Amsterdam. Hierin
,vind je letterlijk alles wat je moet
weten als je met de fiets er opuit
trekt, zoals het uitzetten van rou
tes, het plannen van overnachtin
gen, wat je! vooral mee moet ne
men, hoe je je fiets moet bepakken
en welke hulpmiddelen hiervoor
bestaan. Met dat boekje bij de
hand kom je goed uit de voeten en
maak je van zo'n vaderlandse
fietsvakantie een succes dat naar
meer smaakt. Echt, Nederland op
de fiets ontdekken is een vakantie
waard.
2t als bij de gemotoriseerde
>ertuigen is er bij de fiets steeds
>rake van een stuk technische
>cruitgang. Ook in dit opzicht
'olueert de, fiets konstant. Een
ote stap vooruit is de ontwikke-
ig van een nieuw type fietsband
ror Cbntinental. De nieuwe fiets
end heeft niet alleen een opval-
nd zilverkleurig uiterlijk, maar
chnisch gezien ook heel bijzon-
me eigenschappen. Door toe-
ossing van nieuwe grondstoffen,
euwe konstrukties en een spe-
jal ontwikkeld profiel wordt de
iweerstand van de fiets met 40%
■uggebradht.
EEN STUKJE THEORIE
Als een fiets in beweging is ont
moet 'ie twee vormen van weer
stand.
Rolweerstand (door aanraking
met het wegoppervlak)
Luchtweerstand (het doorklie
ven van de wind)
Rol- en luchtweerstand samen
vormen de totale rijweerstand.
Naarmate men harder fietst wordt
de verhouding tussen rol en
lucji|we,erstand- anders. De lucht-
weerstand wordt' steeds groter als
de snelheid toeneemt. De fietser
kan daaraan niet veel meer doen
dan zichzelf te „stroomlijnen"
door over het stuur te hangen.
Anders is dat met de rolweerstand.
Door de nieuwe Silverstar banden
van Continental te monteren
wordt de rolweerstand met maar
liefst 40% teruggebracht. Afhan
kelijk van de snelheid betekent dat
een forse besparing op de totale
rijweerstand. Met Silverstar ban
den rijdt u dus veel lichter. In on
derstaande tabel kunt u aflezen
dat de besparing varieert tussen de
17% en 35%. Daarom mogen Sil
verstar banden beslist een revolu
tionaire stap in de ontwikkeling
van de fiets worden genoemd.
eerstand
et normale
tsband
luchtweerstand
rolweerstand
totale rijweerstand
:sparing met Silverstar
10 km/h
14%
86%
100%
20 km/h
38%
100%
30 km/h
100%
17%
v X
Reflecterende fietsbanden: Dat
zijn geen bijzondere accessoires,
maar slechts noodzakelijke hulp
stukken voor een betere veiligheid
en zichtbaarheid van de fietser.
Fietsbanden met reflectiestrepen
zijn leverbaar voor tour- en sport-
fietsen. Voor de prijs hoeft u de
montage van reflecterende fiets
banden niet te laten. Reflekteren-
de fietsbanden van het merk Sto-
mil zijn bij de fietsvakman al te
koop voor 24,- inkl. BTW.
Je wilt als fietser ook wel eens wat
verder van huis een tochtje ma
ken. Daarvoor kun je de fiets een
eindje met de trein laten reizen.
Dat wordt steeds meer gedaan en
de spoorwegen hebben de laatste
jaren de mogelijkheden hiertoe
dan ook uitgebreid, al zijn er dan
nog altijd capaciteitsproblemen.
De belangstelling is in ieder geval
groot en zal dit jaar zeker sterk
groeien, nu zo velen een vader
landse fietsvakantie op hun pro
gramma hebben gezet. In de tien-
weekse zomer (vakantie(-periode
in 1982 vervoerden de Neder
landse Spoorwegen 128.000 fiet
sen, een stijging van zeveneneen
half procent in vergelijking met het
jaar daarvoor, toen 9000 fietsen
een treinreisje maakten. De stij
ging kwam geheel voor rekening
van de reizigers, die zelf hun fiet
sen in de trein meenamen,. Op ie
der station kun je inlichtingen krij
gen hoe dat fiets-treinvervoer in
zijn werk gaat.
De Nederlandse Spoorwegen zijn
druk in de weer om de mogelijkhe
den de fiets per trein mee te ne
men wat te verruimen. Zo zal er in
het komende zomerseizoen een
proef worden genomen mët een
speciaal voor fietsen bestemd rij
tuig in een aantal treinen op het
traject Zandvoort-Maastricht/
Heerlen, waar in het verleden de
problemen het grootst waren. In
het hoogseizoen (22 juni tot en
met 31 augustus) komt er een ta
rief-aanpassing voor in de trein
mee te nemen fietsen en dat wil
zeggen dat meer voor dit vervoer
moet worden betaald dan voor
heen. Daar staat dan tegenover
dat het van tevoren laten verzen
den met de speciale fietsentreinen
aanzienlijk goedkoper zal worden.
Fietscross is als jeugdsport in ons
land aangeslagen. Het aantal
clubs groeit en het aantal banen
neemt toe. De belangstelling zal
nog verder toenemen nu de
K.N.W.U. de zogeheten crui
serklasse voor volwassen rijders,
met 24 en 26 inch crossfietsen in
het wedstrijdprogramma heeft op
genomen. De crossfiets zelf raakt
de kinderziekten ontgroeid. Deze
fietsen zijn de laatste tijd veiliger en
meer geperfectioneerd geworden.
Gitane in Frankrijk heeft een ge
heel plastic crossfiets op de markt
gebracht en er zijn nu ook tubes
voor crossfietsen, al zijn deze smal
lere bandjes niet te gebruiken op
modderig terrein. Ook is het assor
timent velgen voor crossfietsen
uitgebreid, zijn er schrijfremmen
voor deze fietsen gekomen en spe
ciale bandenlichters als de band
moet worden gerepareerd, ge
monteerd en gedemonteerd.
Bandenpech verhelpen is nu kinderwerk.
Ook dit fietsseizoen zullen er weer heel wat fietsbanden
lekraken. Maar het moeizame demonteren om de bin
nenband te verwisselen van het wiel is nu overbodig
geworden. De „eindige" fietsband van Continental is
binnen no-time van het wiel gehaald en er weer opge
legd. Hij is te koop bij de fietsvakman.
Jan en z'n buurmeisje Annemiek waren een stukje gaan
fietsen. Dat er glas op de weg lag merkten ze pas. toen
ze allebei met een lekke achterband langs de weg ston
den.
„Wedden dat ik 't eerst m'n band heb gemaakt." zei
Annemiek.
Jan lachte alleen maar, want hij was de beste sleutelaar
uit de straat. Dat wisten ze allemaal. Hij draaide zich om
en zette zijn fiets op z'mkop. Met handige bewegingen
begon hij het wiel los te draaien. Hij deed dit dan ook
niet voor 't eerst.
Na een minuut of vijf liet hij van schrik de sleutel uit zijn
handen vallen, want achter zich hoorde hij Annemiek
triomfantelijk roepen: „Klaar is Kees".
„Je houdt me voor de gek zei Jan, die net was
begonnen de kettingkast te demonteren.
„Nou, overtuig jezelf dan", zei Annemiek.
Jan controleerde de luchtdruk van de fietsband.
Tot zijn spijt moest hij toegeven, dat de fiets alweer
startklaar was.
„Kun jij. toveren of zo?", vroeg Jan met ontzag.
„Nee hoor." troostte Annemiek hem, „als jij net zo'n
band als ik had gehad, wasje vast de snelste geweest.
Voor iedere fietser is een fiets
pomp onmisbaar. Het best is na
tuurlijk een degelijke voetpomp,
maar die neem je meestal niet mee
als je gaat fietsen. Je bent dan aan
gewezen op een handpompje dat"
aan het frame wordt geklemd.
Dieven tonen daarvoor een op
merkelijke belangstelling, al vraag
je je af waarom. Om geen diefstal
kans te geven, is er nu een pompje
in de handel dat in de jaszak kan
worden meegenomen. Een
pompje van minimale afmetingen,
telescopisch gevormd en uitschuif-
baar tot een normaal formaat
Wie dit jaar met vaderlandse fiets
vakantie gaat en zijn eigen fiets
rustig thuis wil laten, hoeft niet om
zijn trouwe vervoermiddel verle
gen te zitten. Nergens ter wereld
zijn zoveel fietsen te huur als in
Nederland. 'Vrijwel overal staan
fietsen en tandems te huur en in
aantrekkelijke fietsgebieden vaak
bij honderden tegelijk. Wie wil we
ten waar een fiets kan worden ge
huurd, vindt de adressen in het
boekje „Fiets-verhuur-adressen",
dat door overmaking van 5,80
op postgirorekening nr. 234567
kan worden aangevraagd bij stich
ting: fiets! in Amsterdam. Hierin
meer dan duizend adressen met
telefoonnummers, per provincie
naar plaatsnamen alfabetisch ge
rangschikt; met vermelding wie
tandems heeft.
Te weinig spanning in de band
verhoogt de rolweerstand van de
fiets. Het vermindert de rijveilig-
heid, omdat de fiets gaat ..zwem
men". Te weinig spanning leidt er
toe, dat de band zich sterk gaat
vervormen.
Bij wegoneffenheden kan de band
dan defect raken. Te weinig span
ning geeft nadelen. Voldoende
spanning is bij de fiets net zo be-
langrijk ais bij een nr.otpr of auto
Fietsbanden zijn op voldoende,
spanningals u ze bij degebruike
lijke duimen dnikproef niet meer
waarneembaar kunt indrukken.
De laatste trap op de pomp moet
moeite kosten. Ook belangrijk is
het ventieldopje. Het verhindert
dat er vuil in het fietsventiel komt
en tot lekke banden leidt.
Wie zijn fiets alleen zo nu en dan
gebruikt, moet erop letten, dat ook
tijdens het niet gebruiken er vol
doende spanning op de band is.
Bij het ontsnappen van lucht krij
gen binnen- en buitenband door
k^SPMQit is nadelig
Knikken kunnen worden verme
den door de fiets op te hangen e; 8
met de wielen naar boven teplc.a:
sen.
In de wielersport worden in plaats
van normale banden tubes ge
monteerd. Alleen hierdoor is de
wielrenner in staat de hoogste
snelheden te behalen.
Wat is een tube eigenlijk?
Het is een binnenbandje met er
omheen gevulcaniseerd een dun
buitenbandje, dat aan de onder
kant (die op het velg-bed ligt) is
dichtgenaaid. Op de bovenkant
uiteraard bevindt zich het wat ster
ker gerubberde loopvlak. Doóf
deze konstruktie kan zo'n racetu
be voor de wedstrijdsport worden
opgepompt tot maar liefst 10 at
mosfeer. Door deze hoge lucht
druk is het draagvermogen van de
band erg groot en de rolweerstand
minimaal. Een bijkomend voor
deel van deze racetubes is dat je ze
gemakkelijk opgevouwen onder
het zadel kunt meenemen.
Ook trimmers en gelegenheidsfiet
sers hebben de voordelen van de
racetubes ontdekt. Sinds kort hoe
ven zij het voor de prijs ook niet
meer te laten. Continental bracht
een nieuw type racetube onder de
naam Universal Butyl op de
markt. Dit is een allround tube die
maar 35,- kost. Voor dat geld
krijg je een wegvaste, perfekt ron
de band met een uniek profiel.
Wie hart heeft voor zijn sport hoeft
het niet meer met minder te doen;
f Stofdopjes op het fietsventiel zijn
van die dingen die nogal gemak
kelijk weg raken. Zij worden ver
geten bij het plakken van een
band of blijven na het oppompen
van de band domweg ergens lig
gen. Toch zijn die stofdopjes nuttig
en zinnig om te voorkomen dat het
ventiel verstopt raakt. Wees er
maar zuinig op. Een tip voor fabri
kanten van tubetjes solutie. Maak
het dopje op de tube zo, dat het
ook als stofdopje op het ventiel
past. Zo krijg je reservedopjes bij
de hand en dit materiaal wordt
nogeens een keer gebruikt.
Het voorjaar komt snel naderbij.
Dan wordt het weer tijd om op de
fiets te stappen. De bollen staan
straks weer in bloei, de vruchtbo
men zijn op hun mooist en overal
komt de natuur weer tot leven.
Hoe kun je daar beter van genie
ten dan op de fiets. Fijne tochten
maken en de winterloomheid weg
trappen. Dat genoegen geniet je
alleen als je fiets goed in orde is.
Laat daarom je fiets door de fiet
senmaker nakijken. Hij heeft er nu
de tijd voor. Je kunt dat natuurlijk
ook zelf doen. Zeker een normale
grote onderhoudsbeurt en kleine
reparaties Er is daarvoor een
voortreffelijke uitgebreide hand
leiding beschikbaar, waar letterlijk
alles in te vinden is; van eenvoudi
ge karweitjes als het plakken van
een band tot en met ingewikkelde
zaken als het bijstellen van een de-
railleur. Allemaal te vinden in het
ruim 250 bladzijden tellende boek
„Fietsverzorging", dat door over
making van 14,50 op postgiro
rekening nr. 234567 kan worden
aangevraagd bij stichting: fiets! in
Amsterdam. Echt hèt handboek
voor iedere fietser, helemaal bij de
tijd en met heel veel illustraties, die
het sleutelen aan de fiets in beeld
brengen. En dan op twee wielen
het voorjaar in.