FIETS U FIT L983 - Het jaar van de vaderlandse fietsvakantie Veiligheid nü betaalbaar „Eindige" fietsband maakt moeizaam sleutelwerk overbodig Racetubes voor het snelle werk Steeds meer fietsen reizen per trein Jieuwe fietsband •etekent een revolutie n de ontwikkeling an de fiets fietsen groeien naar perfectie Ook voor fietsbanden belangrijk: de juiste banden spanning! pompje mee in jaszak Overal zijn fietsen te huur Stofdopjes op fietsven tiel hebben echt wel zin Fiets nu in orde maken Cross- 35% 62% 25% 57% 43% Ook voor trimmers I* fS fiets u fit de reiswereld treden duidelijk verschuivingen op. Een vakantie it niemand zich ontnemen, maar de reisbestemmingen veranderen ook de manier waarop men zich verplaatst. Steeds meer mensen zen voor een vakantie wat dichter bij huis. De laatste jaren is het ital Nederlanders dat in eigen land vakantie heeft gehouden met n 200.000 per jaar gestegen. Het Nationaal Bureau voor Toeris- dat de vinger goed aan de pols houdt, verwacht dat er in 1983 er meer mensen voor een vakantie in eigen land zullen kiezen, Dral ook omdat het met de prijsstijgingen in de binnenlandse cantiesector best mee zal vallen. Het is niet alleen bestedingbeper- ig die noopt tot een vakantie binnen de landsgrenzen, maar ook duidelijke behoefte aan avontuurlijke, actieve en sportieve canties, om het nu eens anders te doen dan anders. Niet meer eerst den met trein, auto of vliegtuig reizen om een verre vakantiebe- mming te bereiken; liever meteen thuis beginnen en dan een <antie waarin je lekker bezig bent. Reisorganisaties en V.V.V.'s ken daarop in. Het aantal binnenlandse arrangementen is aan- nlijk uitgebreid en de reserveringsmogelijkheden zijn sterk verbe- d. Lekker uit in eigen land. Er is veel te zien en veel te beleven. Met me fietsvakanties raken steeds meer „in" en dan vooral een vader- idse fietsvakantie. Dat is een trend die zich de laatste jaren steeds ■er ging aftekenen en die in 1983 duidelijk zichtbaar zal worden, steekproeven en onderzoekingen die zijn gehouden, blijkt over- idelijk dat een fietsvakantie dit jaar hoge ogen gooit. Niet alleen „grote" vakantie van twee tot vier weken, maar ook tussendoor- zoals een lang weekend of een extra weekje fijn samen of alleen sen. el mogelijkheden mogelijkheden voor zo'n va- landsë fietsvakantie zijn groot, reisfolders, die reeds versche- zijn, lateh;een groot aanbod aan fietsarrangementen zien in alle delen van Nederland. Vooral de Streek V. V. V. Hart van Brabant in Tilburg en de Provinciale Gelder se V V V. pakken wat dit betreft breed uit met geheel verzorgde fietsvakanties. Je bent als fietser natuurlijk niet gebonden aan zo'n arrangement. Je kunt een fiets- zwerftocht door heel Nederland maken om plaatsen en st&eken te verkennen waar je nooit eerder aan toe kwam. Er zijn in ons land een kleine honderd zogenoemde „gastvrije fietscampings"waar je als fietser in het bijzonder welkom bent en waar voor fietsers altijd plaatsen worden vrijgehouden. Zeer in trek bij fietsers zijn de Wad deneilanden, Salland, Twente, de Veluwe, de Gelderse Achterhoek en Noord-Brabant. Maar in feite kun je overal terecht. Nederland is nu eenmaal een fietsland met een zeer uitgebreid net van fietspaden; eigen wegen voor fietsers waar je onbekommerd kunt rijden. Denk voor een fietszwerftocht eens aan een tocht rond het IJsselmeer. Dat biedt ve'el afwisseling en je kunt er zo lang over doen als ie maar wilt door steeds een stuk landinwaarts te gaan. Of een lange tocht door het duingebied van Den Helder tot Hoek van Holland. Door de dui nen lopen zeer aantrekkelijke fiets paden en je bent vlakbij zee zodat strand- en zeevermaak gemakke lijk kan worden meegepikt. Actief en sportief Het grote voordeel van zo'n fiets vakantie is dat je voortdurend be zig bent. Vervelen is er niet bij. Ontspanning door inspanning, ac tief en sportief. Daar -rust je echt van uit. Het is ook een uitdaging. Laten zien wat je kunt. Helemaal op eigen kracht afstanden afleg gen. Je hoeft voor een fietsvakan tie niet per sé aan een fietszwerf tocht te denken. Je kunt ook een vast uitgangspunt kiezen en van daar iedere dag of wanneer je maar zin hebt fietstochten maken. Vrijwel iedere plaats in Nederland biedt daarvoor een geschikt uit gangspunt en je kunt zo'n vakantie combineren met het bezoeken van allerlei bezienswaardigheden en natuurgebieden. Het is dan ook goed mogelijk de grens over te wippen, bijvoorbeeld vanuit de oostelijke provincies Duitsland in (het Duitse Friesland kan worden aanbevolen) of vanuit Brabant of Limburg België in. Goed voorbereiden is belangrijk Net als iedere vakantie vraagt ook een fietsvakantie een goede voor bereiding. Om te beginnen moet de fiets natuurlijk goed in orde zijn en moet je over een stel degelijke fietstassen beschikken. Wegen kaarten zijn onmisbaar en voov fiëtstoerisme kunnen de Toeris- tenkaarten van de ANWB (schaal 1 1Q0.000) worden aanbevolen. Onmisbaar is ook het boekje „Goede raad voor fietstochten", dat door overmaking van 6,40 op postgirorekening nr. 234567 kan worden aangevraagd bij stich ting: fiets! in Amsterdam. Hierin ,vind je letterlijk alles wat je moet weten als je met de fiets er opuit trekt, zoals het uitzetten van rou tes, het plannen van overnachtin gen, wat je! vooral mee moet ne men, hoe je je fiets moet bepakken en welke hulpmiddelen hiervoor bestaan. Met dat boekje bij de hand kom je goed uit de voeten en maak je van zo'n vaderlandse fietsvakantie een succes dat naar meer smaakt. Echt, Nederland op de fiets ontdekken is een vakantie waard. 2t als bij de gemotoriseerde >ertuigen is er bij de fiets steeds >rake van een stuk technische >cruitgang. Ook in dit opzicht 'olueert de, fiets konstant. Een ote stap vooruit is de ontwikke- ig van een nieuw type fietsband ror Cbntinental. De nieuwe fiets end heeft niet alleen een opval- nd zilverkleurig uiterlijk, maar chnisch gezien ook heel bijzon- me eigenschappen. Door toe- ossing van nieuwe grondstoffen, euwe konstrukties en een spe- jal ontwikkeld profiel wordt de iweerstand van de fiets met 40% ■uggebradht. EEN STUKJE THEORIE Als een fiets in beweging is ont moet 'ie twee vormen van weer stand. Rolweerstand (door aanraking met het wegoppervlak) Luchtweerstand (het doorklie ven van de wind) Rol- en luchtweerstand samen vormen de totale rijweerstand. Naarmate men harder fietst wordt de verhouding tussen rol en lucji|we,erstand- anders. De lucht- weerstand wordt' steeds groter als de snelheid toeneemt. De fietser kan daaraan niet veel meer doen dan zichzelf te „stroomlijnen" door over het stuur te hangen. Anders is dat met de rolweerstand. Door de nieuwe Silverstar banden van Continental te monteren wordt de rolweerstand met maar liefst 40% teruggebracht. Afhan kelijk van de snelheid betekent dat een forse besparing op de totale rijweerstand. Met Silverstar ban den rijdt u dus veel lichter. In on derstaande tabel kunt u aflezen dat de besparing varieert tussen de 17% en 35%. Daarom mogen Sil verstar banden beslist een revolu tionaire stap in de ontwikkeling van de fiets worden genoemd. eerstand et normale tsband luchtweerstand rolweerstand totale rijweerstand :sparing met Silverstar 10 km/h 14% 86% 100% 20 km/h 38% 100% 30 km/h 100% 17% v X Reflecterende fietsbanden: Dat zijn geen bijzondere accessoires, maar slechts noodzakelijke hulp stukken voor een betere veiligheid en zichtbaarheid van de fietser. Fietsbanden met reflectiestrepen zijn leverbaar voor tour- en sport- fietsen. Voor de prijs hoeft u de montage van reflecterende fiets banden niet te laten. Reflekteren- de fietsbanden van het merk Sto- mil zijn bij de fietsvakman al te koop voor 24,- inkl. BTW. Je wilt als fietser ook wel eens wat verder van huis een tochtje ma ken. Daarvoor kun je de fiets een eindje met de trein laten reizen. Dat wordt steeds meer gedaan en de spoorwegen hebben de laatste jaren de mogelijkheden hiertoe dan ook uitgebreid, al zijn er dan nog altijd capaciteitsproblemen. De belangstelling is in ieder geval groot en zal dit jaar zeker sterk groeien, nu zo velen een vader landse fietsvakantie op hun pro gramma hebben gezet. In de tien- weekse zomer (vakantie(-periode in 1982 vervoerden de Neder landse Spoorwegen 128.000 fiet sen, een stijging van zeveneneen half procent in vergelijking met het jaar daarvoor, toen 9000 fietsen een treinreisje maakten. De stij ging kwam geheel voor rekening van de reizigers, die zelf hun fiet sen in de trein meenamen,. Op ie der station kun je inlichtingen krij gen hoe dat fiets-treinvervoer in zijn werk gaat. De Nederlandse Spoorwegen zijn druk in de weer om de mogelijkhe den de fiets per trein mee te ne men wat te verruimen. Zo zal er in het komende zomerseizoen een proef worden genomen mët een speciaal voor fietsen bestemd rij tuig in een aantal treinen op het traject Zandvoort-Maastricht/ Heerlen, waar in het verleden de problemen het grootst waren. In het hoogseizoen (22 juni tot en met 31 augustus) komt er een ta rief-aanpassing voor in de trein mee te nemen fietsen en dat wil zeggen dat meer voor dit vervoer moet worden betaald dan voor heen. Daar staat dan tegenover dat het van tevoren laten verzen den met de speciale fietsentreinen aanzienlijk goedkoper zal worden. Fietscross is als jeugdsport in ons land aangeslagen. Het aantal clubs groeit en het aantal banen neemt toe. De belangstelling zal nog verder toenemen nu de K.N.W.U. de zogeheten crui serklasse voor volwassen rijders, met 24 en 26 inch crossfietsen in het wedstrijdprogramma heeft op genomen. De crossfiets zelf raakt de kinderziekten ontgroeid. Deze fietsen zijn de laatste tijd veiliger en meer geperfectioneerd geworden. Gitane in Frankrijk heeft een ge heel plastic crossfiets op de markt gebracht en er zijn nu ook tubes voor crossfietsen, al zijn deze smal lere bandjes niet te gebruiken op modderig terrein. Ook is het assor timent velgen voor crossfietsen uitgebreid, zijn er schrijfremmen voor deze fietsen gekomen en spe ciale bandenlichters als de band moet worden gerepareerd, ge monteerd en gedemonteerd. Bandenpech verhelpen is nu kinderwerk. Ook dit fietsseizoen zullen er weer heel wat fietsbanden lekraken. Maar het moeizame demonteren om de bin nenband te verwisselen van het wiel is nu overbodig geworden. De „eindige" fietsband van Continental is binnen no-time van het wiel gehaald en er weer opge legd. Hij is te koop bij de fietsvakman. Jan en z'n buurmeisje Annemiek waren een stukje gaan fietsen. Dat er glas op de weg lag merkten ze pas. toen ze allebei met een lekke achterband langs de weg ston den. „Wedden dat ik 't eerst m'n band heb gemaakt." zei Annemiek. Jan lachte alleen maar, want hij was de beste sleutelaar uit de straat. Dat wisten ze allemaal. Hij draaide zich om en zette zijn fiets op z'mkop. Met handige bewegingen begon hij het wiel los te draaien. Hij deed dit dan ook niet voor 't eerst. Na een minuut of vijf liet hij van schrik de sleutel uit zijn handen vallen, want achter zich hoorde hij Annemiek triomfantelijk roepen: „Klaar is Kees". „Je houdt me voor de gek zei Jan, die net was begonnen de kettingkast te demonteren. „Nou, overtuig jezelf dan", zei Annemiek. Jan controleerde de luchtdruk van de fietsband. Tot zijn spijt moest hij toegeven, dat de fiets alweer startklaar was. „Kun jij. toveren of zo?", vroeg Jan met ontzag. „Nee hoor." troostte Annemiek hem, „als jij net zo'n band als ik had gehad, wasje vast de snelste geweest. Voor iedere fietser is een fiets pomp onmisbaar. Het best is na tuurlijk een degelijke voetpomp, maar die neem je meestal niet mee als je gaat fietsen. Je bent dan aan gewezen op een handpompje dat" aan het frame wordt geklemd. Dieven tonen daarvoor een op merkelijke belangstelling, al vraag je je af waarom. Om geen diefstal kans te geven, is er nu een pompje in de handel dat in de jaszak kan worden meegenomen. Een pompje van minimale afmetingen, telescopisch gevormd en uitschuif- baar tot een normaal formaat Wie dit jaar met vaderlandse fiets vakantie gaat en zijn eigen fiets rustig thuis wil laten, hoeft niet om zijn trouwe vervoermiddel verle gen te zitten. Nergens ter wereld zijn zoveel fietsen te huur als in Nederland. 'Vrijwel overal staan fietsen en tandems te huur en in aantrekkelijke fietsgebieden vaak bij honderden tegelijk. Wie wil we ten waar een fiets kan worden ge huurd, vindt de adressen in het boekje „Fiets-verhuur-adressen", dat door overmaking van 5,80 op postgirorekening nr. 234567 kan worden aangevraagd bij stich ting: fiets! in Amsterdam. Hierin meer dan duizend adressen met telefoonnummers, per provincie naar plaatsnamen alfabetisch ge rangschikt; met vermelding wie tandems heeft. Te weinig spanning in de band verhoogt de rolweerstand van de fiets. Het vermindert de rijveilig- heid, omdat de fiets gaat ..zwem men". Te weinig spanning leidt er toe, dat de band zich sterk gaat vervormen. Bij wegoneffenheden kan de band dan defect raken. Te weinig span ning geeft nadelen. Voldoende spanning is bij de fiets net zo be- langrijk ais bij een nr.otpr of auto Fietsbanden zijn op voldoende, spanningals u ze bij degebruike lijke duimen dnikproef niet meer waarneembaar kunt indrukken. De laatste trap op de pomp moet moeite kosten. Ook belangrijk is het ventieldopje. Het verhindert dat er vuil in het fietsventiel komt en tot lekke banden leidt. Wie zijn fiets alleen zo nu en dan gebruikt, moet erop letten, dat ook tijdens het niet gebruiken er vol doende spanning op de band is. Bij het ontsnappen van lucht krij gen binnen- en buitenband door k^SPMQit is nadelig Knikken kunnen worden verme den door de fiets op te hangen e; 8 met de wielen naar boven teplc.a: sen. In de wielersport worden in plaats van normale banden tubes ge monteerd. Alleen hierdoor is de wielrenner in staat de hoogste snelheden te behalen. Wat is een tube eigenlijk? Het is een binnenbandje met er omheen gevulcaniseerd een dun buitenbandje, dat aan de onder kant (die op het velg-bed ligt) is dichtgenaaid. Op de bovenkant uiteraard bevindt zich het wat ster ker gerubberde loopvlak. Doóf deze konstruktie kan zo'n racetu be voor de wedstrijdsport worden opgepompt tot maar liefst 10 at mosfeer. Door deze hoge lucht druk is het draagvermogen van de band erg groot en de rolweerstand minimaal. Een bijkomend voor deel van deze racetubes is dat je ze gemakkelijk opgevouwen onder het zadel kunt meenemen. Ook trimmers en gelegenheidsfiet sers hebben de voordelen van de racetubes ontdekt. Sinds kort hoe ven zij het voor de prijs ook niet meer te laten. Continental bracht een nieuw type racetube onder de naam Universal Butyl op de markt. Dit is een allround tube die maar 35,- kost. Voor dat geld krijg je een wegvaste, perfekt ron de band met een uniek profiel. Wie hart heeft voor zijn sport hoeft het niet meer met minder te doen; f Stofdopjes op het fietsventiel zijn van die dingen die nogal gemak kelijk weg raken. Zij worden ver geten bij het plakken van een band of blijven na het oppompen van de band domweg ergens lig gen. Toch zijn die stofdopjes nuttig en zinnig om te voorkomen dat het ventiel verstopt raakt. Wees er maar zuinig op. Een tip voor fabri kanten van tubetjes solutie. Maak het dopje op de tube zo, dat het ook als stofdopje op het ventiel past. Zo krijg je reservedopjes bij de hand en dit materiaal wordt nogeens een keer gebruikt. Het voorjaar komt snel naderbij. Dan wordt het weer tijd om op de fiets te stappen. De bollen staan straks weer in bloei, de vruchtbo men zijn op hun mooist en overal komt de natuur weer tot leven. Hoe kun je daar beter van genie ten dan op de fiets. Fijne tochten maken en de winterloomheid weg trappen. Dat genoegen geniet je alleen als je fiets goed in orde is. Laat daarom je fiets door de fiet senmaker nakijken. Hij heeft er nu de tijd voor. Je kunt dat natuurlijk ook zelf doen. Zeker een normale grote onderhoudsbeurt en kleine reparaties Er is daarvoor een voortreffelijke uitgebreide hand leiding beschikbaar, waar letterlijk alles in te vinden is; van eenvoudi ge karweitjes als het plakken van een band tot en met ingewikkelde zaken als het bijstellen van een de- railleur. Allemaal te vinden in het ruim 250 bladzijden tellende boek „Fietsverzorging", dat door over making van 14,50 op postgiro rekening nr. 234567 kan worden aangevraagd bij stichting: fiets! in Amsterdam. Echt hèt handboek voor iedere fietser, helemaal bij de tijd en met heel veel illustraties, die het sleutelen aan de fiets in beeld brengen. En dan op twee wielen het voorjaar in.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1983 | | pagina 8