Winterse panne: dikwijls optelsom van technische problemen Onderkant van de auto: basis van het rijplezier Weinig autorijden betekent niet minder onderhoud 'N WINTER- BEURT I: :/P< GOEDE START In 1982 bijna 1,1 miljoen Veiligheidsinspecties uitgevoerd □BOVAG AUTO Voldoende vorstbeveiliging vergt voorzorgsmaatregelen 1983 VVN y/Oi|| ,f ~vr Teneinde ie voorkomen, dat u hartje winter plotseling wordt overvallen door autopanne, dient u ervoor te zorgen dat uw automobiel op werkelijk alle kwetsbare punten in goede staat verkeert. Pech bij winterdag is dikwijls een optelsom van technisehe problemen. Ook al lijkt het of alleen de zwakke accu het ongemak veroorzaakt, vaak speelt ook de kwaliteit van de V-snaren van de dynamo, de conditie van de dynamo zelf of bijvoorbeeld vocht in het ontstekingssysteem een rol bij startproblemen. Wacht met het winterklaar maken van uw auto niet tot koning Winter heel Nederland reeds in zijn ijzige greep houdt. Maak nu een afsprak met de BOVAG-garage voor de broodnodi ge winteronderhoudsbeurt. Voldoende vorstbeveiliging vraagt nu eenmaal om tijdige voor zorgsmaatregelen. Wie wacht tot het laatste moment krijgt vast en zeker het lid (we kunnen hier beter spreken van ijspegel) op de neus. Daarom aandacht voor enige vitale onderdelen. Remsysteem Verlichting Anti-vries TAXI Accu Ruitewissers en -sproeiers VEILIGHEIDSINSPECTIE Diversen Uit het oog uit het hart? Vaak wel! Onderhoud is gebonden aan kilometrage én tijd Misverstand Olifant op naaldhakken Profieldiepte Bandenspanning Voorzichtig Controle Sneeuwbanden huren Garantie op onderhoud en reparatie 14 DECEMBER 1983 KH Hoewel iedere moderne auto over goe de remmen beschikt, kan er na verloop van tijd toch van alles misgaan. Als u het rempedaal tot de bodem kan in trappen, wordt, het zeker hoog tijd naar de garage te gaan. Vastzittend vuil kan de werking van het rem systeem desastreus beïnvloeden. Ge ringe afwijkingen in de beremming kan tot catastrofen leiden. Zo kan op winterse, gladde, wegen ongelijkmati ge vertraging van de wielen een letter lijke salto mortale veroorzaken. Als de auto bij normaal remmen scheef trekt of de wielen blokkeren te snel, dan is er zeker iets aan de hand. Voorts geeft een verwaarloosd rem systeem verhoogde onderhoudskos ten: versleten remvoeringen plegen aanslagen op remschijven en rem- trommels. Al met al voldoende aanlei ding om de werking van uw remsys teem snel te laten checken. Controleer tevens regelmatig of het vloeistofniveau in het remoliereservoir zich tussen de minimum- en maxi mumaanduiding bevindt. Vergeet voorts niet de remvloeistof periodiek te verversen, bijvoorbeeld eens per 2 jaar. Met de hoofdverlichting van de ge- Bij zo 'n 80 pet. van de Nederlandse perso nenauto 's valt wel iets op de verlichting aan ie merken. Met behulp van speciale kop- lampafstelapparatuur kan de monteur de hoofdverlichting in orde maken. middelde auto is het droevig gesteld. Politiecontroles wijzen uit dat bij circa 80 procent van het Nederlandse wa genpark wel iets aan de verlichting mankeert. Als twee koplampen het al doen, geeft één ervan vaak fraai ver lichte boomkruien te zien, terwijl de andere het wegdek voor de auto in het zonnetje zet. Op de achterverlichting valt eveneens het nodige aan te mer ken. Kijk daarom af en toe of alles nog werkt. Laat de afstelling van de kop lampen regelmatig controleren. Gara ges en politie beschikken hiervoor over speciale koplampafstelappara- ten. Verwissel defecte lampjes van de auto nooit met blote handen. Voorkom vingerafdrukken. Gebruik bij het ver wisselen bijvoorbeeld een papieren zakdoekje. Dit verhoogt de levens duur van de lampjes. Let op dat u de juiste.lampjes koopt. Er is helaas veel rommel pp de markt. Ook kunt u niet altijd klakkeloos halogeen lampjes in fittingen voor gewone duplo-lampjes plaatsen. Raadpleeg bij twijfelgeval len altijd de dealer of het garagebe drijf. Gekscherend noemt men anti-vries wel de Haarlemmerolie van het auto rijden in winter. Vrijwel elk benzi nestation en zeker iedere garage kan controleren of er nog voldoende anti vries zit in het koelsysteem van uw au to. Men bepaalt de soortelijke massa van de koelvloeistof en kan dan simpel aflezen tot hoeveel graden onder nul uw koelsysteem nog vorstbestendig is. In Nederland is doorgaans een vorst beveiliging tot - 20 gr. C. voldoende. Gaat u naar de wintersport in het bui tenland dan is een vorstbescherming tot circa 30 gr. onder nul aan te beve len. Bij moderne auto's met een geslo ten koelsysteem biedt de koelvloeistof automatisch voldoende beveiliging te gen nachtvorst. Laat nu het zuurgehalte van de accu cellen meten evenals de laadspanning. Vul de vloeistof zonodig bij moet ge- destileerd of gedemineraliseerd water. De vloeistom moet 1 a 1,5 cm boven de accuplaten staan. Verwijder even tuele loodsulfaataanslag op de polen. Hardnekkige aanslag gaat u met een beetje ammoniak te lijf. Smeer de po len daarna in met zuurvrije vaseline. Zet de kabelklemmen weer stevig vast. Overigens bestaan er tegenwoordig ook zogeheten "onderhoudsvrije ac cu's, waarbij het vloeistofpeil onder normale omstandigheden niet meer daalt. Vloeistofcontrole is bij'dergelij- ke accu's overbodig. Daarom noemt men ze "onderhoudsvrij". Sommige accufabrikanten hebben dan ook de vuistoppen laten verwijderen, zodat de bovenkant van de accu volkomen vlak is. Mocht zo'n onderhoudsvrije accu wel vuistoppen hebben, dan is het raadzaam het vloeistofpeil toch in het oog te houden. Bijvoorbeeld bij ex treem hoge buitentemperaturen of te hoge laadspanning kan de accu door verdamping toch nog wat vloeitstof kwijtraken. Een zwakke accu laat u natuurlijk me teen vervangen. Accu's gaan gemid- Als koning Winter zich van z'n koudste kant laat kennen, heeft meni ge auto 's morgens grote moeite op gang te komen. Slechts wanneer alle vitale onderdelen in goede staat verke ren, gaal het starten van een leien dak. deld zo'n vier jaar mee. Dus reken maar uit of uw "stille kracht" al bijna aan het einde van z'n Latijn is. Bij twijfel de garage vragen de conditie van deze onmisbare energiebron te checken. Ondeugdelijke ruitewissers kunnen u bij sneeuw, regen en ijzel lelijk parten spelen. Na de voorbije, lange, hete zo mer kunnen de wissers wel 'ns sterk zijn uitgedroogd. Snel vervangen dan. Probeer nooit sneeuw of ijs op uw ruit met de ruitewissers te verwijderen. Als de wissers vastgevroren zijn, loopt u kans dat de wissermotor doorbrandt. Dan bent u helemaal in de aap gelo geerd. Voorspelt Pelleboer nacht vorst, sneeuw of ijzel? Zet uw ruite wissers dan los van de voorruit. Ver geet de eventuele achterwisser niet. Zo kunnen ze in ieder geval niet aan de ruit vastvriezen. Bij gladheid wordt er doorgaans gepe keld. De enige mogelijkheid om de voorruit schoon te houden van op spattende pekel en zo hardnekkige aanslag te voorkomen is veel sproeien en wissen. Daartoe moeten de rui- tesproeiers dus goed functioneren. Controleer tijdig of de hoeveelheid Uit het Jaarverslag van Veilig Verkeer Nederland over 1982: "Het aantal uitgevoerde veiligheidsinpecties steeg naar 1.082.232. Dat zijn er 75.760 meer dan in 1981. Deze vrijwillige inspecties aan auto's, meestal gekoppeld aan de grote onderhoudsbeurt, worden verricht in 3300 bij de BOVAG aangesloten autobedrijven en staan onder controle van Veilig Verkeer Nederland. De veiligheidsinspecties strekken zich uit over remmen, stuurinrichting, verlichting, banden en carrosserie. Inspecteurs en keurmeesters van Vei lig Verkeer Nederland (VVN) oefenen regelmatig in de aangesloten bedrijven - herkenbaar aan een speciaal muur- schild - controle uit op de uitvoering en kwaliteit van de Veiligheidsinspec ties. Hun werkzaamheden dienen als waarborg dat het gqedkeuringsvignet alleen dan wordt versterkt als de auto in een verkeersveilige conditie ver keert. Het vignet, waarop jaar en maand van de inspectie staan aangege ven, heeft geen waarde zonder bijbe horend inspectierapport. De Veilig heidsinspecties zijn van toepassing op personenauto's en bestelwagens tot en met een totaalgewicht van 3.500 kg. Iedere auto dient tenminste één maal per jaar zo'n veiligheidskeuring te on dergaan. De geschiedenis van de vrijwillige Vei ligheidsinspecties van VVN begint in 1959 bij de afdeling Rotterdam van VVN. Van hieruit werden contacten gelegd met de BOVAG (Bond van Au tomobiel-, Garage- en Aanverwante Bedrijven). Begin 1960 zetten VVN en BOVAG de schouders onder een lande lijke vrijwillige keuring van auto's. Vier jaar later waren al 1.000 BOVAG- garages ingeschakeld als inspectiestati on. Dit aantal is inmiddels gegroeid tol rond 3.300. In 1984 bestaan VVN-Vei- ligheidsinspecties 25 jaar. 1982 Jan. Febr. Mrt. April Mei Juni Juli Aug Sept. Okt. Nov. Dec. NADRUK VERBODEN VEILIG VERKEER NEDERLAND sproeiwater nog toereikend is voor de komende trip. Zo niet: bijvullen! Ver geet daarbij niet ook opnieuw anti vries aan het sproeiwaer toe te voegen. Natuurlijk dienen nog tal van andere punten bij de winterinspectie aan bod te komen. Staat de luchtinlaat op win- terstand? Als u geen multi-grade olie gebruikt, moet uw auto voor de winter andere olie krijgen. Hoe staat het met de kwaliteit van de slangen van het koelsysteem, zijn ze niet uitgedroogd? Vertonen de!:V-snaren nog geen haar scheurtjes? Staat er,voldoende span ning op met name de V-snaren van de dynamo. Deze zorgen er immers voor dat de dynamo voldoende stroom kan opwekken voor de accu. Kijk ook naar de spanning van de ventilatorriem. Stelregel voor de spanning van de V- snaren: meer dan 1,5 cm speling is te veel. Bedenk voorts dat een set nieuwe bougies wonderen doet. Zijn de sneeuwkettingen in goede staat? Valt er niets op de spatlappen aan te mer ken? Filters vormen helemaal een verwaar loosd terrein. Oliefilter, luchtfilter en brandstoffilter dienen zonodig alle maal te worden vernieuwd. Immers, ook zij vormen onmisbare schakels in het goed functioneren van zo'n inge wikkeld stuk techniek als een automo tor. En u weet, een ketting is altijd slechts zo sterk als de zwakste schakel. Uw BOVAG-garage besteedt aan al deze punten tijdens een winteronder houdsbeurt graag aandacht. Opdat uw auto tot de tanden gewapend ko ning Winter kan trotseren. Wie in combinatie met de grote onderhouds beurt ook de VVN-veiligheidsinspectie laat uitvoeren is in veel gevallen goed koper uit dan wanneer men beide con troles afzonderlijk laat doen. "U ziet me niet, maar ik ben er wel degelijk", grapte komiek Sjef van Oekel als radio-medewerker enige jaren terug regelmatig door de ether. In soortgelijke bewoordingen kunnen we ook de onderkant van de auto beschrijven: "U ziet hem niet, maar hij is er wel degelijk". Nou ja, dege lijk, daarover valt nog te twisten. Bij sommige auto's is de onderkant er wel, maar laat de degelijkheid nogal te wensen over. Echt penibel wordt het als de onderkant niet of nauwelijks meer bestaat: dan zit de automo bilist vrijwel op straat en kan hij remmen a la Fred Flintstone. Zover komt het gelukkig echter zelden. Wel zijn er veel automobilisten, die het fundament van hun auto en dus de basis van hun rijplezier verwaarlo zen. Hoewel meestal niet bewust, wordt de onderkant van de auto toch vaak over het hoofd gezien. Ten onrechte, want een goed onderhouden onderkant vormt een garantie voor veiligheid en duurzaamheid van het automobiel. 't Lijkt zo eenvoudig: een anti- roestbehandeling van de onderkant hoort gewoon thuis-in het jaarlijkse onderhoudspakket van de auto. Nieu we auto's zijn tot in alle hoeken en ga ten gewapend tegen de aanslagen van pekel, sneeuw, ijzel en steenslag. Daarna is het zaak de onderkant minstens ééns per jaar een nabehande ling te geven. Bij voorkeur in het na jaar voor de winterse ellende in alle he vigheid losbarst. Als de wagen pico- bello in orde is, kan hij alle gemene aanslagen van Koning Winter weer staan. Heeft u de onderkant "verge ten" dan krijgt de auto het zwaar te verduren. Voor het behouden van de garantie van het bedrijf dat de anti-roestbehan- deling uitvoert, is het eveneens nood zakelijk minstens één keer per jaar de onderkant te laten reinigen, controle ren en bijwerken. De kwaliteit en betrouwbaarheid van chassis-balken, remleidingen en bo- Dit zijn dure gaten: ze maken van wat eens een betrouwbare automobiel was een on deugdelijk wrak, een gevaar op de weg. Door de onderkant van de auto ééns per jaar grondig te inspecteren op roestvor- ming en zonodig opnieuw een anti-roest be handeling te geven kan dergelijk onheil worden voorkomen. demplaat'staat of valt (ja, ook letter lijk als u niet oppast) met een juiste roestpreventie. Daartoe is een jaarlijk se anti-corrosie behandeling onmis baar. Vooral de grote groep autobezitters, die jaarlijks slechts een paar dui zend kilometers rijdt, wordt soms door pech overvallen omdat bepaalde vitale onderdelen als V-snaren, uitlaten, banden, waterslangen enzo voort het begeven, terwijl ze volgens Bartjens nog duizenden kilometers voor de boeg hadden. Oorzaak: er wordt te weinig met de auto gereden. Want ook voor het automobiel geldt: stilstand is achteruitgang. Immers, de uitlaat roest ook, misschien wel extra hard, als de auto steeds stilstaat en zeker bij korte ritten. Banden, V-snaren en waterslangen drogen uit, carterolie dikt in na verloop van tijd, en ga zo maar door. We spreken over deze problematiek met een deskundige, de heer J. van Zwel, secre taris van de Afdeling Auto van de BOVAG.» J. van Zwet is een man uit de praktijk, werkte jarenlang bij een grote auto dealer en is nu al weer geruime tijd se cretaris van de Afdeling Auto van de BOVAG. Hij haalt één van z'n stok paardjes van stal als hij vertelt over de nonchalance, die bepaalde automobi listen aan de dag leggen bij het laten uitvoeren van onderhoudsbeurten ten einde hun trouwe vierwieler optimaal in conditie te houden. Van Zwet: "Sommige automobilisten huldigen de opvatting, dat een auto, die weinig kilometers rijdt ook weinig onderhoud nodig heeft. Dit is een mis verstand. Want onderhoud is niet al leen gebonden aan de afgelegde kilo meters, maar is ook tijdsgebonden, 'n Goed voorbeeld is het autootje van mijn vrouw. Dat loopt jaarlijks niet meer dan 5.000 km. Toch moet ook die auto ieder jaar een grote beurt heb ben, hoewel het volgens de richtlijnen van de importeur ook om iedere 15.000 km kan geschieden. Doch dat /ou betekenen, dat het wagentje slechts ééns in de drie jaar een garage bedrijf van .binnen zou zien. Dat is dan vragen om moeilijkheden. Kijk, er heeft wel 'ns iemand gesteld, dat auto banden die stil staan even hard slijten als banden waarmee dagelijks een flink eind wordt gereden. Zuiver we tenschappelijk is dit natuurlijk niet juist, maar er schuilt wel een kern van waarheid in. Een auto met alles wat er in, op en aan zit is gemaakt om te rij den. Niet om stil te staan of om slechts 'ns af en toe een klein rondje mee te maken. Bij regelmatige stilstand gaan de remschijven roesten en remzuigers en remcilinders vastzitten met alle el lendige en kostbare gevolgen van dien. Nu wil ik niet bepleiten dat iedereen voortaan dagelijks een flink stuk moet gaan rijden. Maar toch moet de auto van tijd tot tijd 'ns goed in aktie ko men. Nel als een sportman zonder training geen hoge prestaties kan leve ren, zo moet ook een auto over een basis-conditie beschikken. Daarom is het raadzaam met de auto op gezette tijden een traject van minstens 25 a 30 km af te leggen, zodat.de motoren olie goed op temperatuur komen; de ver brandingskamers en bougies reinigen zichzelf enigszins terwijl de dynamo weer 'ns de accu volledig op spanning brengt. Daarnaast dient de auto dus minstens eens per jaar een grote on derhoudsbeurt- te krijgen, eventueel gecombineerd met een Veiligheidsin spectie. Bij de BOVAG-garagebedrij- ven vindt men de deskundigen, die zo'n servicebeurt goed en snel kunnen uitvoeren. Bovendien geven deze gara ges drie maanden garantie op onder houd en reparaties", aldus Van Zwet. Zonder banden komt een auto niet ver, terwijl hij zonder verlichting, ruitewissers, bumpers of zo nog best tot flinke ritten in staat is. Banden zijn dus onontbeerlijk voor het autorijden. Ze maken wezenlijk deel uit van het vervoermiddel. Maar er is met de banden veel meer aan de hand: ze bepalen in meer of mindere mate de wegligging, comfort, bochtvastheid, lengte van de remweg, veiligheid, ja zelfs tot op zekere hoogte het brandstofverbruik van de auto. Over deze belangrijke schakels tussen techniek en wegdek, deze onmisbare rubberen rondjes, die uitmaken hoe snel en hoe veilig we op de plaats van bestemming aankomen, spreken we met Boudewijn Hamel, hoofd van de Technische Dienst van de BOVAG. "Met de winter vlak voor de deur is het hoog tijd te beseffen hoe belangrijk goede banden zijn. Voldoende profiel geeft meer tractie op be-- sneeuwde of bemodderende wegen, voorkomt aquaplaning en verkort de remweg, om maar 'n paar steek houdende argumenten te noemen waarom iedere automobilist juist voor de winter extra aandacht aan de "schoenen van z'n auto" moet besteden. Je gaat midden in de winter ook niet met sandalen aan in de sneeuw of modder lopen. Waarom dan wel met slechte banden met hoge snelheid over de door sneeuw, regen, blade ren, modder of ijzel verraderlijk geworden wegen voortjagen?", stelt Boudewijn Hamel. Het hoofd van de Technische Dienst van de BOVAG geeft een aantal ban- dentips. Automobilisten doen er goed aan deze tips ter harte te nemen, willen ze de winterse ongemakken zo goed mo§elijk het, hoofd kunnen bieden. Boudewijn Hamel: "Bij een auto van zo'n 1.000 kg gewicht, die met flinke snelheid voortraast komen geweldige krachten vrij, die door vier kleine rub beren vlakjes op de weg worden over gedragen. Iemand heeft dit krach tenspel wel 'ns vergeleken met een "olifant op naaldhakken". Moet je je voorstellen wat er gebeurt als die met 80 km/u een bocht neemt. Zie je het voor je? Dat loopt falikant verkeerd af. En ook al gaat deze vergelijking wellicht 'n beetje mank, hij geeft wel aan hoe belangrijk de banden zijn om te zorgen dat het met de auto en z'n in zittenden niet verkeerd afloopt". "'s Winters kan het hebben van vol doende profieldiepte op de banden let terlijk een kwestie van leven en dood zijn. Wij van de BOVAG en tal van andere deskundigen vinden twee mm wel het absolute minimum. Vooral de veiligheid is1 gebaat met een zo diep mogelijk profiel. Des te beter zal de wagen remmen, houvast hebben op het wegdek en regenwater of sneeuw afvoeren. Aquaplaning, het drijven van de auto op water, zonder dat de banden nog contact hebben met de weg, treedt eerder en sterker op naar mate het bandenprofiel geringer is". "Over bandenspanning doen de raarste verhalen de ronde. Zo maak ten mensen elkaar een tijd lang wijs, dat je 's winters de bandenspanning moest verlagen om een betere weglig ging te krijgen. Dit is grote onzin. Met slappe banden loop je juist extra kans in een bocht weg te glijden, omdat de band te weinig grip heeft op het weg dek. Bovendien zorgt onderspanning voor extra slijtage, vooral van de wan gen en schouders van de banden. Voorts verhoogt onderspanning de rol-w.eeistand van de auto, waardoor het brandstofverbruik stijgt. Dit kan makkelijk 5 procent extra brandstof consumptie tot gevolg hebben. Onderzoek heeft aangetoond, dat cir ca 50 procent van de Nederlandse au to's met te zachte banden rijdt. Laat iedereen dus maar 'ns snel controleren of zijn banden wel hard genoeg zijn. Overigens is het omgekeerde, te harde banden, evenmin bevorderlijk voor een veilig weggedrag. Overspannen banden hebben te weinig wegcontact en zijn dus evenmin betrouwbaar. Bo vendien slijt bij te hard opgepompte banden het middelste deel van het loopvlak onevenredig hard. Ook het comfort wordt nadelig beïnvloed. Zowel te harde als te zachte banden leiden dus tot voortijdige slijtage. Al leen de juiste spanning - zie instructie boekje of vraag het garagebedrijf - ga randeert een veilig rijgedrag samen met een lange levensduur van de band". "Veel automobilisten springen erg on voorzichtig om met de banden van hun auto. Er wordt te veel tegen stoe pen aangereden of halfop het trottoir geparkeerd. Iedere dag een stoeprand- je pikken zijn er 365 per jaar. Dat houdt geen band vol. Bovendien zijn de moderne radiaalbanden en ook de lichtmetalen velgen erg gevoelig voor inrijdingen tegen bijvoorbeeld trot toirs. Door rijden tegen of langs stoe pranden kunnen tevens de uitbalan ceerloodjes van de velgen worden ge reden. Wat na verloop van tijd weer extra bandenslijtage tijdens het rijden veroorzaakt. Voorzichtigheid bij het parkeren is dus geboden, wil men de levensduur van de band niet te veel verkorten". "Automobilisten raden we aan ten minste iedere twee weken, bijvoor beeld tijdens de wasbeurt, de autoban den aan een geduchte inspectie te on derwerpen. Vergeet daarbij van tijd tot tijd het vijfde wiel van de wagen, de resorveband, niet. Controleer de banden op bijvoorbeeld vastzittende steentjes of - erger - glasscherven, spij kers, haarspelden, noem maar op. Let ook op inrijdingen veroorzaakt door vrijpartijtjes met de trottoirband. Verder moeten de banden regelmatig afslijten. Ongelijkmatige slijtageplek- ken duiden vaak op een technisch mankement. Hapvormige slijtage wordt meestal veroorzaakt door slechte schokdem pers. Banden en schokdempers vor men nu eenmaal een twee-eenheid die elkaar wederzijds beïnvloeden. Zoda nig dat zelfs een stelregel uit de prak tijk zegt dat vaak ook de schokdemper aan vervanging toe is, wanneer een moderne radiaalband dient te worden vervangen. Scheef afgesleten banden geven een in dicatie van verkeerd uitlijnen. Iets wat de oplettende automobilisten dan vaak eveneens merkt in het stuurge- drag van zijn wagen. En dan natuurlijk letten op de profiel diepte: een voetballer gaat ook niet met balletschoenen zonder noppen het drassige veld op; dus zorg dat de auto ook voor, de winter op scherp staat". "Nog een tip voor de wintersportgan- gers. U kunt tegenwoordig naast sneeuwkettingen ook sneeuwbanden huren. De garage weet er waarschijn lijk web meer van. Spijkerbanden zijn en blijven in Nederland uit den boze. Komt u na ampele overweging tot de conclusie dat u binnenkort aan nieuwe banden toe bent, laat ze dan vast nu vervangen. Dan bent u Koning Thialf een slag voor. Want u weet nu: hoe meer bandenprofiel destemeer grip u heeft op de weg bij sneeuw, regen, ij zel of bij wegrijden uit sneeuw of blubber". "Laat u deskundig voorlichten over de juiste banden voor uw auto. Extra hoge kortingen voor nieuwe banden kunnen verdacht zijn. Dan heeft u misschien met afgekeurde of inferieu re banden te maken. Kijk daarvoor uit. Vroeger tiet de voerman zijn paard be slaan, zodat het brave beest bij winterdag de barre omstandigheden kon trotseren. Bij moderne auto 's zorgen de banden met een juist profiel ervoor dat de wagen "op scherp" staat. l! herkent til171 CS -garages aan dit schild. Als u bij een erkend garagebedrijf uw banden laat controleren, dan krijgt u vast en zeker een betrouwbaar advies wat er eventueel aan deze vooral 's, winters zo belangrijke onderdanen van uw auto moet geschieden. De BOVAG-garage is zo'n betrouwbaar adres voor onderhoud, winterbeurt, controle en reparaties. Bovendien ge ven deze aan het BOVAG-schild her kenbare garages drie maanden garan tie op onderhoud of reparaties. Voor eventuele klachten over de behande ling of service van een BOVAG-garage kan men altijd terecht bij het BOVAG-bemiddelingsbureau, Post bus 441, 2280 AK Rijswijk (Z.-H.). Mocht een garagebedrijf om welke re den dan ook niet aan zijn verplichtin gen kunnen voldoen, dan staat de BO VAG borg. Kortom, volop zekerheid voor de klant. Alles pleit er dus voor snel een afspraak te maken met een BOVAG-garagebedrijf voor een win teronderhoudsbeurt, VVN-veilig heidsinspectie, bandencontrole enzo voort", aldus Boudewijn Hamel, hoofd van de BOVAG Technische Dienst. 1 »r).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1983 | | pagina 14