Winterse panne: dikwijls optelsom
van technische problemen
Onderkant van de auto:
basis van het rijplezier
Weinig autorijden betekent
niet minder onderhoud
'N WINTER-
BEURT
I:
:/P<
GOEDE START
In 1982 bijna 1,1 miljoen
Veiligheidsinspecties uitgevoerd
□BOVAG
AUTO
Voldoende vorstbeveiliging vergt voorzorgsmaatregelen
1983
VVN
y/Oi||
,f
~vr
Teneinde ie voorkomen, dat u hartje winter plotseling wordt overvallen door autopanne,
dient u ervoor te zorgen dat uw automobiel op werkelijk alle kwetsbare punten in goede
staat verkeert. Pech bij winterdag is dikwijls een optelsom van technisehe problemen. Ook
al lijkt het of alleen de zwakke accu het ongemak veroorzaakt, vaak speelt ook de kwaliteit
van de V-snaren van de dynamo, de conditie van de dynamo zelf of bijvoorbeeld vocht in
het ontstekingssysteem een rol bij startproblemen.
Wacht met het winterklaar maken van uw auto niet tot koning Winter heel Nederland reeds
in zijn ijzige greep houdt. Maak nu een afsprak met de BOVAG-garage voor de broodnodi
ge winteronderhoudsbeurt. Voldoende vorstbeveiliging vraagt nu eenmaal om tijdige voor
zorgsmaatregelen. Wie wacht tot het laatste moment krijgt vast en zeker het lid (we kunnen
hier beter spreken van ijspegel) op de neus. Daarom aandacht voor enige vitale onderdelen.
Remsysteem
Verlichting
Anti-vries
TAXI
Accu
Ruitewissers en -sproeiers
VEILIGHEIDSINSPECTIE
Diversen
Uit het oog uit het hart? Vaak wel!
Onderhoud is gebonden aan kilometrage én tijd
Misverstand
Olifant op naaldhakken
Profieldiepte
Bandenspanning
Voorzichtig
Controle
Sneeuwbanden huren
Garantie
op onderhoud en reparatie
14 DECEMBER 1983 KH
Hoewel iedere moderne auto over goe
de remmen beschikt, kan er na verloop
van tijd toch van alles misgaan. Als u
het rempedaal tot de bodem kan in
trappen, wordt, het zeker hoog tijd
naar de garage te gaan. Vastzittend
vuil kan de werking van het rem
systeem desastreus beïnvloeden. Ge
ringe afwijkingen in de beremming
kan tot catastrofen leiden. Zo kan op
winterse, gladde, wegen ongelijkmati
ge vertraging van de wielen een letter
lijke salto mortale veroorzaken.
Als de auto bij normaal remmen
scheef trekt of de wielen blokkeren te
snel, dan is er zeker iets aan de hand.
Voorts geeft een verwaarloosd rem
systeem verhoogde onderhoudskos
ten: versleten remvoeringen plegen
aanslagen op remschijven en rem-
trommels. Al met al voldoende aanlei
ding om de werking van uw remsys
teem snel te laten checken.
Controleer tevens regelmatig of het
vloeistofniveau in het remoliereservoir
zich tussen de minimum- en maxi
mumaanduiding bevindt. Vergeet
voorts niet de remvloeistof periodiek
te verversen, bijvoorbeeld eens per 2
jaar.
Met de hoofdverlichting van de ge-
Bij zo 'n 80 pet. van de Nederlandse perso
nenauto 's valt wel iets op de verlichting aan
ie merken. Met behulp van speciale kop-
lampafstelapparatuur kan de monteur de
hoofdverlichting in orde maken.
middelde auto is het droevig gesteld.
Politiecontroles wijzen uit dat bij circa
80 procent van het Nederlandse wa
genpark wel iets aan de verlichting
mankeert. Als twee koplampen het al
doen, geeft één ervan vaak fraai ver
lichte boomkruien te zien, terwijl de
andere het wegdek voor de auto in het
zonnetje zet. Op de achterverlichting
valt eveneens het nodige aan te mer
ken. Kijk daarom af en toe of alles nog
werkt. Laat de afstelling van de kop
lampen regelmatig controleren. Gara
ges en politie beschikken hiervoor
over speciale koplampafstelappara-
ten.
Verwissel defecte lampjes van de auto
nooit met blote handen. Voorkom
vingerafdrukken. Gebruik bij het ver
wisselen bijvoorbeeld een papieren
zakdoekje. Dit verhoogt de levens
duur van de lampjes. Let op dat u de
juiste.lampjes koopt. Er is helaas veel
rommel pp de markt. Ook kunt u niet
altijd klakkeloos halogeen lampjes in
fittingen voor gewone duplo-lampjes
plaatsen. Raadpleeg bij twijfelgeval
len altijd de dealer of het garagebe
drijf.
Gekscherend noemt men anti-vries
wel de Haarlemmerolie van het auto
rijden in winter. Vrijwel elk benzi
nestation en zeker iedere garage kan
controleren of er nog voldoende anti
vries zit in het koelsysteem van uw au
to. Men bepaalt de soortelijke massa
van de koelvloeistof en kan dan simpel
aflezen tot hoeveel graden onder nul
uw koelsysteem nog vorstbestendig is.
In Nederland is doorgaans een vorst
beveiliging tot - 20 gr. C. voldoende.
Gaat u naar de wintersport in het bui
tenland dan is een vorstbescherming
tot circa 30 gr. onder nul aan te beve
len. Bij moderne auto's met een geslo
ten koelsysteem biedt de koelvloeistof
automatisch voldoende beveiliging te
gen nachtvorst.
Laat nu het zuurgehalte van de accu
cellen meten evenals de laadspanning.
Vul de vloeistof zonodig bij moet ge-
destileerd of gedemineraliseerd water.
De vloeistom moet 1 a 1,5 cm boven
de accuplaten staan. Verwijder even
tuele loodsulfaataanslag op de polen.
Hardnekkige aanslag gaat u met een
beetje ammoniak te lijf. Smeer de po
len daarna in met zuurvrije vaseline.
Zet de kabelklemmen weer stevig vast.
Overigens bestaan er tegenwoordig
ook zogeheten "onderhoudsvrije ac
cu's, waarbij het vloeistofpeil onder
normale omstandigheden niet meer
daalt. Vloeistofcontrole is bij'dergelij-
ke accu's overbodig. Daarom noemt
men ze "onderhoudsvrij". Sommige
accufabrikanten hebben dan ook de
vuistoppen laten verwijderen, zodat
de bovenkant van de accu volkomen
vlak is. Mocht zo'n onderhoudsvrije
accu wel vuistoppen hebben, dan is het
raadzaam het vloeistofpeil toch in het
oog te houden. Bijvoorbeeld bij ex
treem hoge buitentemperaturen of te
hoge laadspanning kan de accu door
verdamping toch nog wat vloeitstof
kwijtraken.
Een zwakke accu laat u natuurlijk me
teen vervangen. Accu's gaan gemid-
Als koning Winter zich van z'n
koudste kant laat kennen, heeft meni
ge auto 's morgens grote moeite op
gang te komen. Slechts wanneer alle
vitale onderdelen in goede staat verke
ren, gaal het starten van een leien dak.
deld zo'n vier jaar mee. Dus reken
maar uit of uw "stille kracht" al bijna
aan het einde van z'n Latijn is. Bij
twijfel de garage vragen de conditie
van deze onmisbare energiebron te
checken.
Ondeugdelijke ruitewissers kunnen u
bij sneeuw, regen en ijzel lelijk parten
spelen. Na de voorbije, lange, hete zo
mer kunnen de wissers wel 'ns sterk
zijn uitgedroogd. Snel vervangen dan.
Probeer nooit sneeuw of ijs op uw ruit
met de ruitewissers te verwijderen. Als
de wissers vastgevroren zijn, loopt u
kans dat de wissermotor doorbrandt.
Dan bent u helemaal in de aap gelo
geerd. Voorspelt Pelleboer nacht
vorst, sneeuw of ijzel? Zet uw ruite
wissers dan los van de voorruit. Ver
geet de eventuele achterwisser niet. Zo
kunnen ze in ieder geval niet aan de
ruit vastvriezen.
Bij gladheid wordt er doorgaans gepe
keld. De enige mogelijkheid om de
voorruit schoon te houden van op
spattende pekel en zo hardnekkige
aanslag te voorkomen is veel sproeien
en wissen. Daartoe moeten de rui-
tesproeiers dus goed functioneren.
Controleer tijdig of de hoeveelheid
Uit het Jaarverslag van Veilig Verkeer Nederland over 1982:
"Het aantal uitgevoerde veiligheidsinpecties steeg naar 1.082.232. Dat
zijn er 75.760 meer dan in 1981. Deze vrijwillige inspecties aan auto's,
meestal gekoppeld aan de grote onderhoudsbeurt, worden verricht in
3300 bij de BOVAG aangesloten autobedrijven en staan onder controle
van Veilig Verkeer Nederland. De veiligheidsinspecties strekken zich uit
over remmen, stuurinrichting, verlichting, banden en carrosserie.
Inspecteurs en keurmeesters van Vei
lig Verkeer Nederland (VVN) oefenen
regelmatig in de aangesloten bedrijven
- herkenbaar aan een speciaal muur-
schild - controle uit op de uitvoering
en kwaliteit van de Veiligheidsinspec
ties. Hun werkzaamheden dienen als
waarborg dat het gqedkeuringsvignet
alleen dan wordt versterkt als de auto
in een verkeersveilige conditie ver
keert. Het vignet, waarop jaar en
maand van de inspectie staan aangege
ven, heeft geen waarde zonder bijbe
horend inspectierapport. De Veilig
heidsinspecties zijn van toepassing op
personenauto's en bestelwagens tot en
met een totaalgewicht van 3.500 kg.
Iedere auto dient tenminste één maal
per jaar zo'n veiligheidskeuring te on
dergaan.
De geschiedenis van de vrijwillige Vei
ligheidsinspecties van VVN begint in
1959 bij de afdeling Rotterdam van
VVN. Van hieruit werden contacten
gelegd met de BOVAG (Bond van Au
tomobiel-, Garage- en Aanverwante
Bedrijven). Begin 1960 zetten VVN en
BOVAG de schouders onder een lande
lijke vrijwillige keuring van auto's.
Vier jaar later waren al 1.000 BOVAG-
garages ingeschakeld als inspectiestati
on. Dit aantal is inmiddels gegroeid tol
rond 3.300. In 1984 bestaan VVN-Vei-
ligheidsinspecties 25 jaar.
1982
Jan.
Febr.
Mrt.
April
Mei
Juni
Juli
Aug
Sept.
Okt.
Nov.
Dec.
NADRUK VERBODEN
VEILIG VERKEER NEDERLAND
sproeiwater nog toereikend is voor de
komende trip. Zo niet: bijvullen! Ver
geet daarbij niet ook opnieuw anti
vries aan het sproeiwaer toe te voegen.
Natuurlijk dienen nog tal van andere
punten bij de winterinspectie aan bod
te komen. Staat de luchtinlaat op win-
terstand? Als u geen multi-grade olie
gebruikt, moet uw auto voor de winter
andere olie krijgen. Hoe staat het met
de kwaliteit van de slangen van het
koelsysteem, zijn ze niet uitgedroogd?
Vertonen de!:V-snaren nog geen haar
scheurtjes? Staat er,voldoende span
ning op met name de V-snaren van de
dynamo. Deze zorgen er immers voor
dat de dynamo voldoende stroom kan
opwekken voor de accu. Kijk ook naar
de spanning van de ventilatorriem.
Stelregel voor de spanning van de V-
snaren: meer dan 1,5 cm speling is te
veel. Bedenk voorts dat een set nieuwe
bougies wonderen doet. Zijn de
sneeuwkettingen in goede staat? Valt
er niets op de spatlappen aan te mer
ken?
Filters vormen helemaal een verwaar
loosd terrein. Oliefilter, luchtfilter en
brandstoffilter dienen zonodig alle
maal te worden vernieuwd. Immers,
ook zij vormen onmisbare schakels in
het goed functioneren van zo'n inge
wikkeld stuk techniek als een automo
tor. En u weet, een ketting is altijd
slechts zo sterk als de zwakste schakel.
Uw BOVAG-garage besteedt aan al
deze punten tijdens een winteronder
houdsbeurt graag aandacht. Opdat
uw auto tot de tanden gewapend ko
ning Winter kan trotseren. Wie in
combinatie met de grote onderhouds
beurt ook de VVN-veiligheidsinspectie
laat uitvoeren is in veel gevallen goed
koper uit dan wanneer men beide con
troles afzonderlijk laat doen.
"U ziet me niet, maar ik ben er wel degelijk", grapte komiek Sjef van
Oekel als radio-medewerker enige jaren terug regelmatig door de ether.
In soortgelijke bewoordingen kunnen we ook de onderkant van de auto
beschrijven: "U ziet hem niet, maar hij is er wel degelijk". Nou ja, dege
lijk, daarover valt nog te twisten. Bij sommige auto's is de onderkant er
wel, maar laat de degelijkheid nogal te wensen over. Echt penibel wordt
het als de onderkant niet of nauwelijks meer bestaat: dan zit de automo
bilist vrijwel op straat en kan hij remmen a la Fred Flintstone. Zover
komt het gelukkig echter zelden. Wel zijn er veel automobilisten, die het
fundament van hun auto en dus de basis van hun rijplezier verwaarlo
zen. Hoewel meestal niet bewust, wordt de onderkant van de auto toch
vaak over het hoofd gezien. Ten onrechte, want een goed onderhouden
onderkant vormt een garantie voor veiligheid en duurzaamheid van het
automobiel.
't Lijkt zo eenvoudig: een anti-
roestbehandeling van de onderkant
hoort gewoon thuis-in het jaarlijkse
onderhoudspakket van de auto. Nieu
we auto's zijn tot in alle hoeken en ga
ten gewapend tegen de aanslagen van
pekel, sneeuw, ijzel en steenslag.
Daarna is het zaak de onderkant
minstens ééns per jaar een nabehande
ling te geven. Bij voorkeur in het na
jaar voor de winterse ellende in alle he
vigheid losbarst. Als de wagen pico-
bello in orde is, kan hij alle gemene
aanslagen van Koning Winter weer
staan. Heeft u de onderkant "verge
ten" dan krijgt de auto het zwaar te
verduren.
Voor het behouden van de garantie
van het bedrijf dat de anti-roestbehan-
deling uitvoert, is het eveneens nood
zakelijk minstens één keer per jaar de
onderkant te laten reinigen, controle
ren en bijwerken.
De kwaliteit en betrouwbaarheid van
chassis-balken, remleidingen en bo-
Dit zijn dure gaten: ze maken van wat eens
een betrouwbare automobiel was een on
deugdelijk wrak, een gevaar op de weg.
Door de onderkant van de auto ééns per
jaar grondig te inspecteren op roestvor-
ming en zonodig opnieuw een anti-roest be
handeling te geven kan dergelijk onheil
worden voorkomen.
demplaat'staat of valt (ja, ook letter
lijk als u niet oppast) met een juiste
roestpreventie. Daartoe is een jaarlijk
se anti-corrosie behandeling onmis
baar.
Vooral de grote groep autobezitters, die jaarlijks slechts een paar dui
zend kilometers rijdt, wordt soms door pech overvallen omdat bepaalde
vitale onderdelen als V-snaren, uitlaten, banden, waterslangen enzo
voort het begeven, terwijl ze volgens Bartjens nog duizenden kilometers
voor de boeg hadden. Oorzaak: er wordt te weinig met de auto gereden.
Want ook voor het automobiel geldt: stilstand is achteruitgang. Immers,
de uitlaat roest ook, misschien wel extra hard, als de auto steeds stilstaat
en zeker bij korte ritten. Banden, V-snaren en waterslangen drogen uit,
carterolie dikt in na verloop van tijd, en ga zo maar door. We spreken
over deze problematiek met een deskundige, de heer J. van Zwel, secre
taris van de Afdeling Auto van de BOVAG.»
J. van Zwet is een man uit de praktijk,
werkte jarenlang bij een grote auto
dealer en is nu al weer geruime tijd se
cretaris van de Afdeling Auto van de
BOVAG. Hij haalt één van z'n stok
paardjes van stal als hij vertelt over de
nonchalance, die bepaalde automobi
listen aan de dag leggen bij het laten
uitvoeren van onderhoudsbeurten ten
einde hun trouwe vierwieler optimaal
in conditie te houden.
Van Zwet: "Sommige automobilisten
huldigen de opvatting, dat een auto,
die weinig kilometers rijdt ook weinig
onderhoud nodig heeft. Dit is een mis
verstand. Want onderhoud is niet al
leen gebonden aan de afgelegde kilo
meters, maar is ook tijdsgebonden, 'n
Goed voorbeeld is het autootje van
mijn vrouw. Dat loopt jaarlijks niet
meer dan 5.000 km. Toch moet ook
die auto ieder jaar een grote beurt heb
ben, hoewel het volgens de richtlijnen
van de importeur ook om iedere
15.000 km kan geschieden. Doch dat
/ou betekenen, dat het wagentje
slechts ééns in de drie jaar een garage
bedrijf van .binnen zou zien. Dat is dan
vragen om moeilijkheden. Kijk, er
heeft wel 'ns iemand gesteld, dat auto
banden die stil staan even hard slijten
als banden waarmee dagelijks een
flink eind wordt gereden. Zuiver we
tenschappelijk is dit natuurlijk niet
juist, maar er schuilt wel een kern van
waarheid in. Een auto met alles wat er
in, op en aan zit is gemaakt om te rij
den. Niet om stil te staan of om slechts
'ns af en toe een klein rondje mee te
maken. Bij regelmatige stilstand gaan
de remschijven roesten en remzuigers
en remcilinders vastzitten met alle el
lendige en kostbare gevolgen van dien.
Nu wil ik niet bepleiten dat iedereen
voortaan dagelijks een flink stuk moet
gaan rijden. Maar toch moet de auto
van tijd tot tijd 'ns goed in aktie ko
men. Nel als een sportman zonder
training geen hoge prestaties kan leve
ren, zo moet ook een auto over een
basis-conditie beschikken. Daarom is
het raadzaam met de auto op gezette
tijden een traject van minstens 25 a 30
km af te leggen, zodat.de motoren olie
goed op temperatuur komen; de ver
brandingskamers en bougies reinigen
zichzelf enigszins terwijl de dynamo
weer 'ns de accu volledig op spanning
brengt. Daarnaast dient de auto dus
minstens eens per jaar een grote on
derhoudsbeurt- te krijgen, eventueel
gecombineerd met een Veiligheidsin
spectie. Bij de BOVAG-garagebedrij-
ven vindt men de deskundigen, die
zo'n servicebeurt goed en snel kunnen
uitvoeren. Bovendien geven deze gara
ges drie maanden garantie op onder
houd en reparaties", aldus Van Zwet.
Zonder banden komt een auto niet ver, terwijl hij zonder verlichting, ruitewissers, bumpers of zo nog best
tot flinke ritten in staat is. Banden zijn dus onontbeerlijk voor het autorijden. Ze maken wezenlijk deel uit
van het vervoermiddel. Maar er is met de banden veel meer aan de hand: ze bepalen in meer of mindere mate
de wegligging, comfort, bochtvastheid, lengte van de remweg, veiligheid, ja zelfs tot op zekere hoogte het
brandstofverbruik van de auto. Over deze belangrijke schakels tussen techniek en wegdek, deze onmisbare
rubberen rondjes, die uitmaken hoe snel en hoe veilig we op de plaats van bestemming aankomen, spreken
we met Boudewijn Hamel, hoofd van de Technische Dienst van de BOVAG. "Met de winter vlak voor de
deur is het hoog tijd te beseffen hoe belangrijk goede banden zijn. Voldoende profiel geeft meer tractie op be--
sneeuwde of bemodderende wegen, voorkomt aquaplaning en verkort de remweg, om maar 'n paar steek
houdende argumenten te noemen waarom iedere automobilist juist voor de winter extra aandacht aan de
"schoenen van z'n auto" moet besteden. Je gaat midden in de winter ook niet met sandalen aan in de sneeuw
of modder lopen. Waarom dan wel met slechte banden met hoge snelheid over de door sneeuw, regen, blade
ren, modder of ijzel verraderlijk geworden wegen voortjagen?", stelt Boudewijn Hamel.
Het hoofd van de Technische Dienst
van de BOVAG geeft een aantal ban-
dentips. Automobilisten doen er goed
aan deze tips ter harte te nemen, willen
ze de winterse ongemakken zo goed
mo§elijk het, hoofd kunnen bieden.
Boudewijn Hamel: "Bij een auto van
zo'n 1.000 kg gewicht, die met flinke
snelheid voortraast komen geweldige
krachten vrij, die door vier kleine rub
beren vlakjes op de weg worden over
gedragen. Iemand heeft dit krach
tenspel wel 'ns vergeleken met een
"olifant op naaldhakken". Moet je je
voorstellen wat er gebeurt als die met
80 km/u een bocht neemt. Zie je het
voor je? Dat loopt falikant verkeerd
af. En ook al gaat deze vergelijking
wellicht 'n beetje mank, hij geeft wel
aan hoe belangrijk de banden zijn om
te zorgen dat het met de auto en z'n in
zittenden niet verkeerd afloopt".
"'s Winters kan het hebben van vol
doende profieldiepte op de banden let
terlijk een kwestie van leven en dood
zijn. Wij van de BOVAG en tal van
andere deskundigen vinden twee mm
wel het absolute minimum. Vooral de
veiligheid is1 gebaat met een zo diep
mogelijk profiel. Des te beter zal de
wagen remmen, houvast hebben op
het wegdek en regenwater of sneeuw
afvoeren. Aquaplaning, het drijven
van de auto op water, zonder dat de
banden nog contact hebben met de
weg, treedt eerder en sterker op naar
mate het bandenprofiel geringer is".
"Over bandenspanning doen de
raarste verhalen de ronde. Zo maak
ten mensen elkaar een tijd lang wijs,
dat je 's winters de bandenspanning
moest verlagen om een betere weglig
ging te krijgen. Dit is grote onzin. Met
slappe banden loop je juist extra kans
in een bocht weg te glijden, omdat de
band te weinig grip heeft op het weg
dek. Bovendien zorgt onderspanning
voor extra slijtage, vooral van de wan
gen en schouders van de banden.
Voorts verhoogt onderspanning de
rol-w.eeistand van de auto, waardoor
het brandstofverbruik stijgt. Dit kan
makkelijk 5 procent extra brandstof
consumptie tot gevolg hebben.
Onderzoek heeft aangetoond, dat cir
ca 50 procent van de Nederlandse au
to's met te zachte banden rijdt. Laat
iedereen dus maar 'ns snel controleren
of zijn banden wel hard genoeg zijn.
Overigens is het omgekeerde, te harde
banden, evenmin bevorderlijk voor
een veilig weggedrag. Overspannen
banden hebben te weinig wegcontact
en zijn dus evenmin betrouwbaar. Bo
vendien slijt bij te hard opgepompte
banden het middelste deel van het
loopvlak onevenredig hard. Ook het
comfort wordt nadelig beïnvloed.
Zowel te harde als te zachte banden
leiden dus tot voortijdige slijtage. Al
leen de juiste spanning - zie instructie
boekje of vraag het garagebedrijf - ga
randeert een veilig rijgedrag samen
met een lange levensduur van de
band".
"Veel automobilisten springen erg on
voorzichtig om met de banden van
hun auto. Er wordt te veel tegen stoe
pen aangereden of halfop het trottoir
geparkeerd. Iedere dag een stoeprand-
je pikken zijn er 365 per jaar. Dat
houdt geen band vol. Bovendien zijn
de moderne radiaalbanden en ook de
lichtmetalen velgen erg gevoelig voor
inrijdingen tegen bijvoorbeeld trot
toirs. Door rijden tegen of langs stoe
pranden kunnen tevens de uitbalan
ceerloodjes van de velgen worden ge
reden. Wat na verloop van tijd weer
extra bandenslijtage tijdens het rijden
veroorzaakt. Voorzichtigheid bij het
parkeren is dus geboden, wil men de
levensduur van de band niet te veel
verkorten".
"Automobilisten raden we aan ten
minste iedere twee weken, bijvoor
beeld tijdens de wasbeurt, de autoban
den aan een geduchte inspectie te on
derwerpen. Vergeet daarbij van tijd
tot tijd het vijfde wiel van de wagen,
de resorveband, niet. Controleer de
banden op bijvoorbeeld vastzittende
steentjes of - erger - glasscherven, spij
kers, haarspelden, noem maar op. Let
ook op inrijdingen veroorzaakt door
vrijpartijtjes met de trottoirband.
Verder moeten de banden regelmatig
afslijten. Ongelijkmatige slijtageplek-
ken duiden vaak op een technisch
mankement.
Hapvormige slijtage wordt meestal
veroorzaakt door slechte schokdem
pers. Banden en schokdempers vor
men nu eenmaal een twee-eenheid die
elkaar wederzijds beïnvloeden. Zoda
nig dat zelfs een stelregel uit de prak
tijk zegt dat vaak ook de schokdemper
aan vervanging toe is, wanneer een
moderne radiaalband dient te worden
vervangen.
Scheef afgesleten banden geven een in
dicatie van verkeerd uitlijnen. Iets wat
de oplettende automobilisten dan
vaak eveneens merkt in het stuurge-
drag van zijn wagen.
En dan natuurlijk letten op de profiel
diepte: een voetballer gaat ook niet
met balletschoenen zonder noppen het
drassige veld op; dus zorg dat de auto
ook voor, de winter op scherp staat".
"Nog een tip voor de wintersportgan-
gers. U kunt tegenwoordig naast
sneeuwkettingen ook sneeuwbanden
huren. De garage weet er waarschijn
lijk web meer van. Spijkerbanden zijn
en blijven in Nederland uit den boze.
Komt u na ampele overweging tot de
conclusie dat u binnenkort aan nieuwe
banden toe bent, laat ze dan vast nu
vervangen. Dan bent u Koning Thialf
een slag voor. Want u weet nu: hoe
meer bandenprofiel destemeer grip u
heeft op de weg bij sneeuw, regen, ij
zel of bij wegrijden uit sneeuw of
blubber".
"Laat u deskundig voorlichten over
de juiste banden voor uw auto. Extra
hoge kortingen voor nieuwe banden
kunnen verdacht zijn. Dan heeft u
misschien met afgekeurde of inferieu
re banden te maken. Kijk daarvoor
uit.
Vroeger tiet de voerman zijn paard be
slaan, zodat het brave beest bij winterdag
de barre omstandigheden kon trotseren.
Bij moderne auto 's zorgen de banden met
een juist profiel ervoor dat de wagen "op
scherp" staat.
l! herkent til171 CS -garages aan dit schild.
Als u bij een erkend garagebedrijf uw
banden laat controleren, dan krijgt u
vast en zeker een betrouwbaar advies
wat er eventueel aan deze vooral 's,
winters zo belangrijke onderdanen
van uw auto moet geschieden. De
BOVAG-garage is zo'n betrouwbaar
adres voor onderhoud, winterbeurt,
controle en reparaties. Bovendien ge
ven deze aan het BOVAG-schild her
kenbare garages drie maanden garan
tie op onderhoud of reparaties. Voor
eventuele klachten over de behande
ling of service van een BOVAG-garage
kan men altijd terecht bij het
BOVAG-bemiddelingsbureau, Post
bus 441, 2280 AK Rijswijk (Z.-H.).
Mocht een garagebedrijf om welke re
den dan ook niet aan zijn verplichtin
gen kunnen voldoen, dan staat de BO
VAG borg. Kortom, volop zekerheid
voor de klant. Alles pleit er dus voor
snel een afspraak te maken met een
BOVAG-garagebedrijf voor een win
teronderhoudsbeurt, VVN-veilig
heidsinspectie, bandencontrole enzo
voort", aldus Boudewijn Hamel,
hoofd van de BOVAG Technische
Dienst.
1 »r).