Fietsen doe je alleen- of met elkaar wordt Hoe onze fiets gemaakt Met je fiets de lucht in Stichting: fiets! De informatiebron Tentoonstellingen waar fietsen geëxposeerd worden Het reservelampje altijd bij de hand Fietsklok Fiets je slank 29 FEBRUARI 198^ Dat kan, zonder gevaarlijke stunts uit te halen. Het gaat namelijk om fietsvakanties maar dan in een lek ker^ ver land. De fiets wordt dan voor de luchtreiziger naar het land van bestemming als vracht meege nomen. Door de belangstelling voor dè fiets zijn er al verschillende vliegmaatschappijen die deze mo gelijkheid bieden. Air France be sloot onlangs dit ook te doen. De fiets gaat gratis mee als bagage, mits het totale bagagegewicht de 20 kilo niet cebovengaat. Eventueel overgewicht moet natuurlijk extra betaald worden. De grootste informatiebron over fietsen, fietsers, onder houd, fietsroutes, fietsvakanties en noem maar op, als het maar met fietsen te maken heeft is de 'stichting: fiets!' - Europaplein 2 - 1078 GZ Amsterdam. Goed om te weten! Al is onze fiets een heel gewoon alledaags vervoermiddel, het is toch wel eens leuk om een wat bredere kijk op diezelfde fiets te krijgen. Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen, het hele aanbod eens bij elkaar zien, en zelfs in de keuken van de futuris tische modellen te kunnen kijken. Iedereen weet van de internationa le Automobieltentoonstellingen. Die trekken veel bekijks. Niet in de laatste plaats in ons land de RAI, de auto-RAI dan wel te verstaan. Maar ook voor fietsen zijn er in ternationale, bekende tentoonstel lingen. In het najaar was er zoals gebruikelijk in Milaan in Italië al weer veel nieuws te zien. Nieuwe ontwikkelingen, o.a. als veel cross- fietsen en aanpassingen op het ge bied van verlichting. En de Salon in Brussel (13-23 januari 1984) bracht het nieuws al heel dichtbij. Als u een echte enthousiast bent of wilt worden, zou u zelfs eens een vakantie kunnen koppelen aan één van de vele wereldbekende fiets- tentoonstellingen die overal ge houden worden. En er is soms meer te zien, de tentoonstellingen worden vaak gecombineerd met motorfietsen, auto's en soms zelfs boten. Hier volgen voor dit jaar enkele belangrijke data Tweewieler RAI 2-10 maart - Amsterdam; Cycle Exhibition eind juni - Har- rowgate, Engeland; IFMA 20-24 sept. - Keulen; Salon 4-14 okt. - Parijs; London Show 26 okt.-l nov. - Londen. Iedereen, die wat langer fietst is wel eens door een dienstdoende agent aangehouden, met de woor den: 'Uw achterlicht doet het niet'. En velen van ons vertellen dan, dat hij het nét nog wel deed. Weetje, en soms is dat nog waar ook! Maar in de tachtiger jaren hoeft dat niet meer. Neen, niet dat er nu lampjes zijn die nooit meer doorbranden, maar er zijn koplampen en achter lichten, die ingebouwd hun eigen reservelampje hebben. Gazelle's voor- en achterlicht met het ingebouwde reservelampje. slijpen, fraisen, boren, en tenslotte gaat het in een chemisch bad om alle overtollige resten te verwijderen. Pas dan is een schoon frame ont staan dat gereed is om z'n roestbe- scherming en zijn laklagen te krij gen. Wereldprimeur in Dieren In het Veluwse plaatsje Dieren staat de bekende Gazelle fabriek. Daar heeft men, trots op het Ne derlandse vakmanschap en de goe de Nederlandse kwaliteits fiets, een wereldprimeur ontwikkeld om 'u' tegen te zeggen. Zonder te diep technisch in te gaan op de zaak, mag gezegd worden, dat daar een soldeerproces is ontwikkeld en een stuk computer-gestuurde auto matisering is ontstaan waar in een hoog tempo frames worden gesol deerd, die in kwaliteit nog hoog waardiger zijn, dan die welke door handwerk zijn ontstaan, maar die schoon zijn, en dus veel 'milieu vriendelijker'. De kern van de hele zaak is een soldeer 'oven' waar het solderen tot stand komt door het zepr plaatselijk verhitten van de verbindingsstukken, doormiddel van een magnetisch veld, opgewekt door inÜuctiespoelen. Zonder dat er open vuur aan te pas komt, gloeien de 'lugs' tot kersrood op en vloeit koper door het hele verbindings stuk. Er vindt hierbij geen ver- brandings-oxidatie plaats omdat het 'inductie-soldeerproces' zoals het systeem heet, plaats vindt in een afgesloten kunstmatige atmos feer van stikstof en waterstof. Het opgloeien van de verbindings stukken in de moderne magne- tische-inductie soldeer-automaat. gevoerd, kan die zo naar de roest- werende baden waar de grondlaag - net als bij automobielen - door middel van elektro-forese wordt aangebracht. Met de hand gespoten versus automatische lakstraat De 10.000 door Gazelle jaarlijks vervaardigde raceframes en race fietsen, worden nog met de hand gespoten. Voor de produktie fiet sen is een automatische lakstraat van ruim 500 meter opgesteld waarin drie lagen worden aange bracht en ieder apart worden ge moffeld. De kwaliteit van de beide processen is niet van elkaar te on derscheiden. Alles d'r op en d'r an We hebben nu dan wel een com pleet en fraai ogend frame, maar er moet nog van alles op en aan voor dat we het een echte Hollandse fiets kunnen noemen. Transfers en naamplaatjes, sturen, kettingkas- ten, wielen, banden, spatborden, verlichting, alles wordt in de af- montage aangebracht om er een complete fiets van te maken. Fietsen wordt steeds meer iets anders dan een goedkoop vervoermiddel voor het woon-werk-verkeer. De fiets is al voor grote delen van onze Nederlandse bevolking een recreatie object. Nu is 'je ontspannen' voor sommige mensen: alleen er op uit. A lleen zijn met jezelf. A Is je die recreatie op defiets zoekt zijn dat dan de eenzame fietsersvan het liedje. Velen vinden het echter leuk om hun vrije tijd op de Jïets door te brengen met gelijk gestemde zielen. En daar wordt ruimschoots in voorzien. En wel in georganiseerd verband. Om te beginnen zijn er natuurlijk de fietsvakanties, waarvan er in de zomer van 1983 een ware explosie is geweest Meer dan ooit heeft men vakanties met elkaar fietsend doorgebracht In Nederland natuurlijk, maar enkele tientallen Nederlandse toeristen hebben hun trouwe karretje in laten pakken, zijn met een reis naar China gegaan en hebben China (gedeeltelijke natuurlijk) fietsend verkend. Ingebouwd Eén schroefje los, het kapotte lampje eruit, het reserve lampje erin, en meestal kun je, door zo je goede wil te tonen, dan wel een be keuring ontlopen. Er zijn meerde re merken lampen met deze inge bouwde reservelampjes. Bij Gazel le, onze grootste fietsenfabriek, monteert men standaard deze uit voering van de verlichting. Toch niet vergeten O ja, zelf moet men natuurlijk wel, kort nadat je het lampje hebt ver vangen... een nieuw lampje kopen en dat op de plaats van het reser velampje aanbrengen. Dat is iets wat nog niet geautomatiseerd is. Dus toch nog even nadenken. Al honderd jaar handwerk Al meer dan honderd jaar wordt 'de fiets' op nagenoeg dezelfde wijze veelal met de hand gemaakt. Voor een fiets wordt eerst zo'n acht meter buis op de juiste lengte gebracht. Vroeger gezaagd, nu op moderne afsteek automaten, maar aan het principe is weinig veran derd. De buizen worden dan in de verschillende verbindingsstukken gebracht met reeds erbij ingescho ven een messing ringetje om bij het soldeerproces ook van binnen uit materiaal te laten vloeien. De verbindingsstukken heten in het vakjargon 'lugs'. Nadat borax op de te solderen plaatsen is aan gebracht worden alle verbindings stukken aan elkaar gesoldeerd. Hierbij moet ook nog van de bui tenzijde af messing met een staafje in de verbinding gevloeid worden. Bij bijzondere racefietsen geschiedt dit nog geheel met de hand. Er is inmiddels enige automatisering ontstaan, het solderen gebeurt met zes brandeis tegelijk terwijl het frame in een klem tussen de vlam men wordt gedraaid. Maar zeer veel is ook hier nog handwerk. 'Vuile' frames 'Als een magnetron oven' Het klinkt misschien oneerbiedig en is ook technisch niet juist. Maar er gebeurt hetzelfde als in een magnetronoven (bekend van snackbars en meeneem-restau- rants) namelijk verhitting van ma terie zonder dat er open vuur aan te pas komt. In de magnetron wordt het voedsel heet. In de 'soldeeroven' de metalen frameverbindingen. Moderne techniek dus, voor een zeer klassiek vervoermiddel. Maar bij Gazelle was dit de com pletering van een toch al sterk mo dern opgezette fabrikage van de fiets. Want na het afkoelen van het frame en een enkele nabewerking, zoals het bracket ruimen en de zadelsleuf zagen, dat in dezelfde mallen gebeurt als waarin het frame door de 'inductie-oven' werd Het met de hand solderen van de verbindingsstukken van de frames. Hollandse kwaliteit Wij hier in Holland hebben een naam op te houden, als het om fiet sen gaat. Wij zijn trots op de kwa liteit en het vakmanschap van ons Hollandse karretje. Zelfs Rusland heeft contact ge zocht met onze Nederlandse rij wielindustrie om tot technische bij stand te komen bij het opzetten van een grote fietsen-fabriek in Rus land. We mogen dus gerust trots zijn op onze Nederlandse fiets. Dat milieu-vriendelijke vervoer middel dat als dienst-rijwiel al in 1868 door de Rijkstelegraaf in ge bruik werd genomen. Ruim 115 jaar later worden weer proeven met dienstfietsen genomen. L'histoire se répète. Als we ons beseffen dat in ieder Nederlands gezin eind vorig jaar 2,66 fietsen aanwezig waren (dat is natuurlijk een gemiddelde) en dat dat gemiddelde in 1981 nog maar 2,55 bedroeg, dan is het toch gerechtvaardigd om de fiets eens in het zonnetje te zetten. Het is ook cijfermatig) duidelijk een Hol lands instituut. In ons en natuurlijk andere landen wordt het auto bezit uitgedrukt per hoeveel gezin nen er één auto is. Neen, beseft u het goed, bij fietsen is het bijna 3 fietsen per één gezin! Het is dan ook niet vreemd te weten dat er jaarlijks in Nederland ruim één miljoen fietsen nieuw worden verkocht. En ook is er een levendige handel in op geknapte tweedehands fietsen. In de studentenstad Nijmegen is er zelfs een 'Second-Life-Fietsen-Hal' geopend. Wat er nu is ontstaan zijn erg 'vuile' frames. Vol borax klodders, messing druipsels en oxidatie-ran den door het solderen in de open atmosfeer. Het frame krijgt nu een zorgvuldige nabewerking. Richten, Vierdaagse Als de fiets recreatie wat korter wordt beoefend, dan zijn er in Ne derland de vierdaagsen: de bekend- sten zijn Nijmegen (ja ook voor fietsers), de Drentse Rijwiel Vier daagse, Alphen, Almelo en Dene kamp. Voor wie geen snipperda gen wil opnemen zijn er ook avond vierdaagse rijwieltochten. Over toertochten, die veelal over per fecte fietspaden gaan en waar vaak een voorrijder het juiste niet te hoge vempo aangeeft, kunnen we kort zijn. Daarvan zijn er in ons land honderden en honderden. Vaak verreden in het wëekend. En langs vaak de mooiste plekjes van ons land. Eén van de bekendste moet even speciaal genoemd wor den: De 8e VAEL OUWE TOCHT op zaterdag 7 juli 1984. Het aan tal deelnemers kent een maximum: 4500. En ondanks het feit dat het een pittige tocht van 100 of 200 km is is de inschrijving vaak al ver voor juni overtekend. Vandaar het adres Secr. Gazelle-Vael Ouwe Tocht, Boogaardstraat 11, 6883 GK Velp. Voor informatie over die andere honderden toertochten kunt u te recht bij de NRTU, Postbus 326, 3900 AH Veenendaal en het toer- seizoen opent al in maart. Wintertochten In de winter staat het toerrijden ook niet stil, maar dat is in meer dere opzichten wat meer voor de 'doorgewinterde' fietser. Dezelfde NRTU organiseert veel veldtoer- tochten. Dat wil zeggen tochten over onverharde paden, maar geen cross, dus geen springen over om gevallen bomen, tegen trappen op klimmen en geen trappetjes afrij den. Het zijn tochten die voor een fietser in conditie, met een stevige sportieve fiets, te doen zijn. In februari zijn er nog veel veld- toertochten. Dan kan men terecht in Zuid Laren, de Sallandse Heu velrug, Haaksbergen, Zelhem, Dordrecht, Roosendaal en Eind hoven. Zo u ziet keus genoeg. Geen racen En bij al deze tochten, of het nu deze wat meer winterse zijn of de mildere zomerse tochten, bij al deze recreatieve tochten is er geen prestatie dwang. Er zijn geen eer sten en tweeden. Ieder die binnen de gestelde tijd de tocht volbrengt (en dat is als je het rustig opbouwt goed te doen) krijgt een herinne ring. Al was het maar een stempel, in zijn of haar registratie boekje. Fietsen is heerlijk ontspannen, door een stukje gezonde inspan-1 ning. Goed voor u. Met deze Starley 'Rover' Bicycle uit 1888, is na een fase van ont wikkeling die nauwelijks veertig jaar geduurd had, de 'moderne' en door velen als definitief erva ren vorm van de fiets tot stand ge komen. Een van de vele andere pogingen om de menselijke kracht naar de wielen over te brengen toont de inzet van de Lawson 'Lever' Safety Bicycle uit 1876. je in de groenstroken van de grote steden steeds meer elkaar met een opgestoken hand groetende 'hard lopers' tegen. Slank is vandaag een combinatie van lichaamsbeweging en van niet teveel, niet te vet eten. Nu is joggen wel aardig maar je ziet steeds hetzelfde. Op de fiets kan het ook. Kan het in sommige opzichten veel beter. Experts die heilig geloven in fietsen als condi tiemiddel voor de gewone burger, hebben becijferd dat iedere dag 3 kilometer fietsen in een matig tempo al een jaarverlies van 6 kilo met zich mee brengt. Het aardige van fietsen is echter dat een uurtje fietsen, zelfs in een matig tempo je al heel ver kan brengen. En terug ook. Je kunt let terlijk de paden op, de lanen in. Als je dat wilt iedere dag een andere route. Leuk hoor: je ziet meer... en het is gezond. Maar overdrijf nooit en als je twijfelt praat dan eerst eens met je huisarts. Niet slank genoeg. Of gewoon te dik. Het is een kreet die we maar al te vaak horen. Honger-dieeten zijn in de laatste jaren meer en meer af gezworen. De mens van vandaag moet meer bewegen. De 'jogging'rage is uit Amerika naar ons overgewaaid. En in de vroege ochtenduren kom De wereld heeftal heel wat bijzon dere klokken gezien. Van de Chi nese waterklok tot alle moderne digitale elektronische wonderen aan toe. Maar waarschijnlijk typisch Ne derlands is de klok die gemaakt is van uitsluitend fietsonderdelen. De 'onrust' slaat tegen een crank- kettingwiel, de beweging wordt via verschillende, met kettingen aan elkaar verbonden, tandwielen ge reduceerd. De gewichten hangen aan gewone fietskettingen en het slinger-gewicht is ook een groot ketting tandwiel. Deze bijzondere klok werd ver vaardigd door de 70-jarige heer Nengerman uit Winterswijk. En zal een plaatsje krijgen in het Gazelle-museum in Dieren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1984 | | pagina 8