32 ■Jii Wèè 25 jaar Veiligheidsinspecties: kwart eeuw stimulans voor meer verkeersveiligheid 1 Zo begon het... 25 jaar geleden Vrome wens van VVN vervuld iPORTen SPEL mmm Jubileumgeschenk aan autorijdend Nederland: Gratis Veiligheidsinspecties Veilig Verkeer Nederland (VVN) en BOVAG vieren feest. En ze laten heel autorijdend Ne derland delen in de feestvreugde. Dezer dagen is het namelijk 25 jaar geleden, dat onder toe zicht van VVN en BOVAG de eerste vrijwillige auto-inspecties werden uitgevoerd. Wat in september 1959 aarzelend in Rotterdam begon, is inmiddels uitgegroeid tot een niet meer weg te denken inspectie-systeem van personenauto's. Publiek en overheid hechten grote waarde aan deze veiligheidsinspecties, getuige het feit dat jaarlijks ruim 1 miljoen personen auto's worden gekeurd. En het blijkt ook uit het gegeven dat de overheid vanaf 1985 de pe- riodieke autokeuringen verplicht gaat stellen. Omdat in 1984 de vrijwillige auto-inspecties 25 jaar bestaan, stellen VVN en BOVAG alle Nederlandse automobilisten in de gelegenheid hun voertuig een GRATIS VEILIGHEIDS- INSPECTIE te laten ondergaan. In het kader van ,,25 Jaar Veiligheidsinspecties" vindt daartoe van zaterdag 6 tot zaterdag 13 oktober a.s. een landelijke aktie plaats. 1 ijdens deze feestweek staan bij de aan de aktie deelnemende BOVAG-bedrijven de werkplaatsdeuren wijd open voor het uitvoeren van de gratis veiligheidsinspecties, mits men vooraf een af spraak heeft gemaakt. Automobilist meer „keuringsgezind" maken. Jubileumaktie met aantrekkelijke prijzen Deelnemende bedrijven herkenbaar aan raamstrook Goedkeuringsvignet Vitale onderdelen Steeds meer inspecties... UITKIJKPOST 3 OKTOBER 1984 DAMESBILJARTCLUB HFS Eindelijk zijn we dan maandag 24 september weer begonnen'. Drie le den hebben voor het komende sei zoen bedankt, en 2 nieuwe leden hebben zich aangemeld zodat we nu op een aantal van 17 leden zijn. vierder gaan we weer gewoon ver der als vorig jaar. maar met Hanka •Boerhof als voorzitster, omdat Ella 'Schouten hiervoor bedankt had. De uitslagen van 24 september: vV. Becker - C. v.d. Fluit 3 - 0; M. \Hink - M. de Wit 1 - 3; N. v.d. Heide - J. Bussing 3 - 0; R. v. Op land - M. Kwant 0 - 3; N. v.d. Icide - H. Boerhof 0 - 3; W. Vader - Nd. Kwant 0 - 3: V. Becker - M. de Wit 1 - 3;J. Bussing - W. Vader 3 - 0; VM. Hink - C. v.d. Fluit 0 - 2; R. v. ■^ppzeeland - H. Boerhof 0-3. V' HEILOO 'T VB I IN OPMARS 'T VB I doet het uitstekend in de competitie. Opmerkelijk overtuigd en gemotiveerd is Karin Buzing dit jaar gaan spelen. Bas Keijser heeft concentratie moeilijkheden door drukke studiebezigheden. Met Simone Hackenitz en Raymond Berger als buitengewone talenten, lijkt het er op dat 't VB Iteam dit jaar weer hoge ogen gaat gooien. Vorige week uit tegen Flash 2 (Alk maar) was de winst 6-2. Alleen het 2e heren-enkel en het heren- dubbel gingen verloren. Dit weekend won 't VB I thuis met 7-1 van Velsen 4. Alleen een heren- enkeltje ging verloren. Volgende week speelt V VB I uit tegen Am sterdam 2 waar goéde winstkansen liggen. Zoals het er nu uit ziet zijn Noordkop 2 en Haarlem 4 de sterkste tegenstanders 't VB I zal deze ploe gen resp. 11 november (uit) en 18 nov. (thuis) ontmoeten. Bij de jeugd speelde Cl tegen Flash 2, behalve in het le herenenkel, lieten Jereoen v.d. Wal, Thom Klaas- se, Edwin Weening, Marie-José, de lijster en Marjon van Aanholt hun tegenstanders alle hoeken van het veld zien, waardoor de wedstrijd met 7 - 1 werd gewonnen. UITSLAGEN TERRIERS Loenen - dames 1 0 - 1; heren I was vrij Programma voor zondag 7 okt. a.s. Heren I - Uitgeest: Magnus - dames I VW 5. Heren 2; A'dam 6 - dames 2; Heren 3 - Zandvoort 4; dames 3 - A'dam 9 DRESSUUR BIJ DE VIER HOEVEN Afgelopen zondag is bij Rijvereni- ging "de Vier Hoeven" weer een dressuur wedstrijd gereden. De deel name was erg groot, er waren 40 inschrijvingen. Ondanks de inmid dels bij wedstrijd bekende regen, werd er erg goed gereden en was de publieke belangstelling vrij groot. Familie en kennissen kwamen de verrichtingen van de deelnemers bekijken. Alle paarden en pony's zagen er keurig uit, manen inge vlochten, staart gevlochten en alle maal het dekentje van de rijver- eniging onder het zadel. De uitslag was als volgt: Rubriek I: 1. Roel Koot Limmen 135 pnt.; 2. Jerry Jansen Krommenie 132 pnt.; Rubriek II: 1. Jennifer Luijt 127 pnt. Krommenie; 2. Rebecca Jacobs 126 pnt. Limmen; 3. Hellen v. Brug gen 124 pnt. Rubriek III: 1. Monique v. Wester hoven 133i/2 pnt. Limmen; 2. Lydia de Leur 131 pnt. Castricum; 3. San dra v.d. Velden 127 pnt. Limmen. K.N.W.U. WEDSTRIJD TE HEILOO MODDERCROSS! Op 30 september j.l. was er op de crossbaan van de Boscrossers een^ KNWU-wedstrijd. Gelukkig kon deze doorgaan en behoefde niet te worden afgelast zoals op 9 sept. wegens de regen. We begonnen om half 10 met inschrijven en. toen begon het dus toch nog te regenen, wat verder de hele dag (harder en zachter) bleef vallen. Ér waren naar Heiloo 239 crossers gekomen. Om half 12 had iedereen op de inschrijf lijsten kunnen zien welke rit hij of zij had en de wedstrijd kon begin nen. De le twee manches was de baan nog redelijk te berijden maar allengs werd die slechter en de crossers smeriger. De 3e manche, de halve finales en de finales werden ver reden in een ware modderpoel. Het was met recht "crossen". Door dat de baan glad werd vielen er he laas nogal wat crossers die er dus nog fraaier uit kwamen te zien. De EHBO had weinig te doen want de crossers reden niet hard, op de zachte baan. Maar ondanks alles was het een leuke sportieve wedstrijd met een vlot verloop. Om 4 uur was de strijd ge streden en konden de prijzen worden uitgereikt. Van de. Boscrossers hadden prijs: Linda v. Westerop le PP. 7-, Dennis Natzijl 2e Exp. 10 jr., Rombout v. Kuijk 1 Exp. 14 jr.. Peter d Jeu 2 Exp., 17 Mispha Zwaan 2e Jun. 10 jr., Peter Paul Neelissen 3e jun. 11 jr., Peter Kerk- hoff 2e Jun. 13 jr., Joeri Beuke- veld le Jun. 15 jr. en 2e in de Open Klasse van 14 jr. en ouder. Op 7 okt. is er op de baan van de Kaascrossers te Alkmaar een KNWU wedstrijd. Vervoer: eigen gelegen heid. Inschrijyen van 9.^0 - 10.30 uur. Kosten 2,50. ARABEL KAMPIOEN Op de landbouwdag in Alkmaar werd de 2-jarige Merrie Arabei, kampioen van alle rijpaarden, het paard is van J. Nuijens. FIETSERS NU EXTRA AANDACHT VOOR VEILIGHEID De dagen worden weer korter en de weersomstandigheden veranderen. Reden voor de fietser om extra be dacht te zijn op zijn veiligheid in het verkeer. Hoewel het fietsen in het ne- derlandse verkeer in de afgelopen der tig jaar relatief veel veiliger is gewor den, raakt altijd nog een groot aantal fietsers betrokken bij ongelukken. De totale verkeersprestatie is in de afgelo pen dertig jaar ongeveer achttien keer zo groot geworden. Het aantal perso nenauto's verdertigvoudigde in die pe riode en het aantal fietsen werd eve neens aanzienlijk groter. Dat betekent uiteraard ook meer kans op ongeluk ken. In een recente publicatie van de Stich ting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid wijst Ir. A. G. Welleman erop dat bij een eventuele afneming van het autogebruik en ver dere toename vanhet fietsgebruik, dit niet automatisch tot een veiliger situa tie voor de fietsers leidt. Het blijft dus oppassen. Als de meeste verkeersdeel nemers tonen ook fietsers een vaak slordig en onvoldoende aangepast ver keersgedrag waardoor zij hun eigen veiligheid en die van anderen in gevaar brengen. Iedereen kan dat dagelijks ervaren. Onvoldoende rechts houden, door rood licht rijden, geen voorrang verlenen, onjuist voorsorteren, geen richting aangeven en ga zo maar door. Dat vraagt om brokken maken. Goed en veilig fietsen Het kan ook anders. Wat meer oplet tendheid, wat meer rekening houden met anderen, beter de gegeven regels en voorschriften nakomen. Om de fietsers met de neus op de feiten te drukken en voorlichting over juist ver keersgedrag te geven, is in de serie 'Fietsotheek' het boekje 'Goed en vei lig fietsen' verschenen dat door over making van 9,90 op postgiroreke ning nr. 234567 kan worden aange vraagd bij Stichting Fiets! in Amster dam. Een boekje dat iedere fietser eens rustig zou moeten doorlezen en er dan naar handelen. Hierin wordt de hele wetgeving rond de fiets uitvoerig uit de doeken gedaan en van commen taar voorzien. Daarnaast worden al lerlei tips gegeven voor goed en veilig fietsen. Adviezen die belangrijk zijn om op te volgen ook al gaat het dan niet om wetenschappelijke verplich tingen. In aparte hoofdstukken wordt aan dacht gevraagd voor fietsende kinde ren, fietsende bejaarden en het meene men van kinderen op de fiets. Uitvoe rig wbrdt"ihg^|a|n;Qg ting en dat is dan ook een onderwerp waarop je moet blijven hameren, want het staat er met de fietsverlichting in ons land niet zo rooskleurig voor. Dat ligt-zeker niet aan de verlichting zelf, maar wel op de wijze waarop deze ver lichting door de gebruikers wordt on derhouden. Uit een soort gemakzucht wordt maar verondersteld dat je aan je fiets niets hoeft te doen en dat alles wel automatisch goed zal blijven functioneren. Het is een feit dat de fiets wel blijft rij den,ook als je er niets aan doet. Maar de fiets gaat dan wel allerlei manke menten vertonen en de verlichting is dan vaak een van de onderdelen die het af laat weten. Nu het eerder don ker wordt kan het niet goed werken van de fietsverlichting levensgevaar lijk zijn. Wie veilig wil fietsen moet gezien worden. Daarom zijn ook wet telijke voorschriften gegeven zoals de koplamp, het rode achterlichtje, de rode achterreflector, het witte achter- spatbord en de reflecterende pedalen. Als dat allemaal goed in orde is word je gezien. Je kunt er nog een schepje bovenop doen door de wielen van spaakreflectoren te voorzien en reflec terende fietsbanden te gebruiken. Vooral die zij reflectie is van belang omdat (onzichtbare) fietsers vaak in de flank worden aangereden. Zorg er ook voor steeds reservelampjes bij het hand te hebben. Winterbeurt Het onderhoud van de fietsverlichting maakt deel uit van een algehele win terbeurt voor de fiets. In de winter heeft de fiets meer te lijden en moet daartegen gewapend worden. Daarom moet nu de fiets grondig worden schoongemaakt en degelijk worden nagekeken. In allerlei hoekjes en gaat jes hoopt zich vuil op en dat moet worden verwijderd. De draaiende en scharniedende onderdelen moeten gesmeerd worden zodat de fiets licht blijft lopen en roestvorming wordt te gengegaan. De werking van de rem men moet worden gecontroleerd en er moet worden nagegaan of de bel nog werkt. Losgeraakte onderdelen moe ten weer worden vastgemaakt en dat is vaak een zaak«_ van een moertje aandraaien. Extra aandacht voor de banden. Die moeten niet te veel afgesleten zijn. Gladde banden raken sneller lek, maar verhogen ook het slipgevaar. Als het bandprofiel verdwenen is moeten nieuwe banden worden gemonteerd. Dat is nodig voor de veiligheid. Voor zo'n winterbeurt kun je met je fiets natuurlijk het best naar de fietsenvak- man gaan. Hij weet precies waar hij naar moet kijken, heeft oog voor zelfs verborgen gebreken en heeft het juiste gereedschap bij de hand om de fiets weer in perfecte staat te brengen. Je kunt als fietser ook zelf heel wat aan je fiets doen en je moet van tijd tot tijd ook even de fiets onder handen nemen. Daarvoor bestaat een uitste kende handleiding in de vorm van het ruim 250 bladzijden tellende boekje 'Fietsverzorging', dat door overma king van 14,50 op postgiro nr. 2345.67 kan worden aangevraagd bij Stichting Fiets! in Amsterdam. Dit boek wordt wel de 'bijbel voor de fiet ser' genoemd. Je vindt er letterlijk al les, in over het onderhoud van de fiets en het zelf verrichten van reparaties, vanaf eenvoudige zaken als het plak ken van een band tot en met het inge wikkelde bijstellen en repareren van een derailleur. Heel veel instructieve illustraties maken dit boek voor iede reen bruikbaar. Bovendien leer je hier door je fiets beter kennen en daardoor de fiets beter gebruiken. Na een goede winterbeurt fiets je veilig de winter in. OPEN KEUKEN KOST 6 PROCENT MEER ENERGIE Er zijn de afgelopen jaren in ons land heel wat woningen gebouwd met een open keuken. En er zijn ook nogal wat mensen die hun woonruimte hebben vergroot door de keuken bij het woon gedeelte te betrekken. Maar waar bouwers en verbouwers blijkbaar niet aan hebben gedacht, is dat de warm tevraag na het openbreken van een keuken met meer dan 6 procent toe neemt. Bij een gemiddeld energie verbruik van 2600 kubieke meter aardgas per woning, praat je dan al gauw over bijna 200 kubieke meter aardgas per jaar. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de open-keuken trend op zijn retour is. Juist de ver bouwers zien er steeds meer vanaf om de keuken open te breken. Dat zij het daardoor extra moeilijk heb ben om binnen het beperkte aantal vierkante meters van hun keuken ruimte een aantrekkelijk interieur te maken is begrijpelijk. VAN KARTING NAAR DE FORMULE I U kent ze vast wel: Nelson Piquet, Keke 'cowboy' Rosberg, Ricardo Patrese, Elio de Angelis en Ayrton Senna. De grote mannen uit de he dendaagse Formule I autorensport. Deze coureurs zijn begonnen met een (bijna) lege spaarpot. Op de eerste trede van de autosportladder begon nen, namelijk met karting. Maar door veel en kundig rijden (en met goed materiaal natuurlijk) zijn zij opgeklommen tot het niveau waarop zij nu zijn: de Formule I. En dat kunt u ook. Jazeker, want voor de prijs van een goede brommer koopt u al een in goede staat verkerend kart je' (m'ct of zonder versnellingen). En met niet al te dure banden kunt u zo een jaartje probleemloos sturen op de diverse banen in Nederland. U weet toch wat een kart is? Of een skelter zo u wilt. Een buizenframe met de motor schuin achter het kuipstoeltje, een bodemplaat, een starre achteras, geen vering en de aandrijving via een ketting. Er wordt gereden in diverse klassen afhanke lijk van leeftijd, gewicht en motor type. Er wordt namelijk gereden met 100 en 135cc eencilinder-motoren zonder versnellingen en met 125 en 250 cc een-en tweecilinder motor fiets-motoren met meestal zes ver snellingen. De 250cc modellen hebben dan ook nog spoilers voor- en achterop de kart. Veel mogelijkheden dus, waar bij jongeren vanaf 11 jaar in wed strijden kunnen uitmaken wie er Nederlands kampioen gaat worden3$ Het zal u duidelijk zijn, om te karten heeft u geen rijbewijs nodig. Maar als u nu denkt dat het rijden op een kart zo eenvoudig is dan heeft u het mis. Gaat u maar eens een paar rondjes rijden op een "langzame"; huurkart op een van de banen in ons land. En als u zich dan realK sécrt, dat een goede lOOcc ka^. op een recht stukje zo maar 140; km/uur haalt en dat de snelhedet£ ieder jaar stijgen, met racebanden? in vele samenstellingen en uiterst? ver ontwikkelde motor- en chassis? preparatie dan zult u het eens zijn met de slogan "Kartsport is autoy sport". Op de racen in Alkmaar op 7 oktobeij bent u dan ook van harte welkom want alle rijders zullen u graaÜ te woord staan om uw vragen over deze facinerende sport te beant woorden. U kunt ook het secretariaat van Kar ting Noord-Holland bellen voor alle informatie: 02518 - 55655. Voor deelname aan de wedstrijden a.s. zondag te Alkmaar hebben de volgende Prominenten toegezegt Marco Bakker, Nico Haak. Krijn Torringa, Amée Post, Hans Kits Frank v. Egelen enz. Plaats: Gros mark t/Wastora-terrein, Wcndclaai^ straat. Toegang gratis!! zondag 7 oktober, tijd 13.00 uur aanvang. "w Andere aktiviteiten roler ski. fotq nemen op Formule I wagens.enz. Org. Carting Noord-Holland met sponsering van Fiat Pouwels Gros; markt/Wastora. Rotterdam is de geboortestad van de vrijwillige periodieke veiligheids inspecties, zoals die nu al een kwart eeuw onder controle van Veilig Ver keer Nederland en samen met inmiddels circa 3500 BOVAG- garagebedrijven worden uitgevoerd. De afdeling vah VVN in de Maasstad vormde tegen het eind van de jaren '50 een commissie, die moest nagaan hoe men in deze stad met periodieke autokeuringen zou kunnen beginnen. Contacten met de BOVAG leidden ertoe, dat in juni 1959 de voorbereidende werkzaamheden startten, waarna in september 1959 de inspecties begonnen. Vijftig plaatselijke garagebedrijven deden mee. Deze inspectiestations hanteerden keuringseisen opgesteld door VVN, BOVAG en de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Hoe belangrijk deze veiligheids inspecties zijn, tonen de keurings uitkomsten aan. Hoogst zelden wordt een auto aangetroffen waarbij alles O.K. is. Heel vaak zijn er bij de gekeurde auto's be paalde zaken niet in orde. Vooral verlichtingsproblemen vormen een veel voorkomend verschijnsel. Voorts voldoen de remmen dik wijls niet aan de eisen. Terwijl de geconstateerde gebreken aan an dere essentiële onderdelen eve neens vaak tot direct ingrijpen no pen. Voor zeer veel Nederlandse auto mobilisten is het inmiddels een uit gemaakte zaak, dat zijn/haar voertuig jaarlijks een veiligheids inspectie moet ondergaan. Met de gratis inspectie in de perio de 6 tot 13. oktober '84 beogen de organisatoren met name de auto mobilisten te bereiken, die nog Tijdens een veiligheidsinspectie wordt een personenauto op tal van vitale punten doorgelicht. In de komende aktieweek rond ,,25 Jaar Veiligheidsinspectiesvoe ren honderden BOVAG-garagebedrijven gratis Veiligheidsinspecties uit. nooit een veiligheidskeuring heb ben laten uitvoeren. Daarbij kan zo'n kennismakingsinspectie ertoe leiden, dat de automobilist meer ,,keuringsgezind" wordt en zijn voertuig voortaan jaarlijks ter in spectie aanbiedt. Samen met de plaatselijke afde lingen van Veilig Verkeer Neder land zullen de deelnemende BO- VAG-garages in de herfst de gele genheid te baat nemen hun klanten nog eens extra te wijzen op het nut van de veiligheidsinspecties. Iedereen, die zijn personenauto in de aktieweek (6-13 oktober a.s.) bij een der deelnemende BOVAG- garagebedrijven laat nakijken, ontvangt een folder. Naast infor matie over de VVN/BOVAG-Vei- ligheidsinspecties staat daarin een rebusprijsvraag. De oplossing van de rebus kan worden genoteerd op een in de folder opgenomen ant woordkaart. Met deze kaart kan men zich tevens als nieuw lid van de vereniging Veilig Verkeer Ne derland aanmelden. Onder de in zenders van de prijsvraag worden aantrekkelijke prijzen verloot: een grootbeeld-kleuren tv (66 cm) en drie videorecorders. Voor wie zich ook als nieuw VVN-lid aanmeldt zijn als extra prijzen nog eens drie videorecorders beschikbaar. Alle rond 3500 BOVAG-garagebe- VVN/BOVAG inspecties zijn herkenbaar aan dit affiche. Bedrijven die aan de aktie meedoen maken dit kenbaar met een raainstrook. drijven, die als VVN-inspectiesta- tion staan ingeschreven, kunnen aan de jubileumaktie deelnemen. Al jaar en dag zijn dergelijke'be drijven herkenbaar aan een speci aal muurschild voorzien van de be kende ,,goedkeuringskrul" en het VVN-vignet. Inspectiestations, zijn voorts te herkennen aan een groot formaat affiche. Bij de affi che geeft een tekststrook aan dat automobilisten bij dit bedrijf van 6 tot 13 oktober welkom zijn voor een gratis veiligheidsinspectie. Ook via advertenties in de regiona le kranten zullen de deelnemende garagebedrijven aankondigen, dat zij aan de aktie meedoen. Voor een gratis inspectie dient men vooraf en afspraak te maken met de BOVAG-garage. Ook hierover worden in de advertenties nadere mededelingen gedaan. In de loop van 1985 gaat in Neder land de verplichte periodieke auto keuring voor personenauto's (af gekort A.P.K. genoemd) van start. Begonnen wordt met auto's van tien jaar en ouder. In de vol gende jaren wordt steeds één of meer nieuwere jaargangen aan de te inspecteren vloot toegevoegd. Alleen auto's van jonger dan vier jaar blijven buiten de wettelijke verplichting. Met de invoering van de verplichte periodieke autokeuring ziet Veilig Verkeer Nederland een langge koesterde wens eindelijk vervuld. Al jaren ijverde deze vereniging, die de verkeersveiligheid op alle manieren wil bevorderen, ervoor de autokeuring wettelijk te rege len. Zoals dat in sommige Europe se landen al lange tijd het geval is. Hoewel de overheid zich nu dus gedeeltelijk met de periodieke au tokeuringen gaat bezig houden (namelijk voor auto[s van 4 jaar en ouder), zal VVN het onderhoud van auto's blijven propageren. Qm 7 wmzmA. Begin 1960 zetten VVN en BO VAG de schouders onder een lan delijke vrijwillige autokeuring van auto's naar Rotterdam's voor beeld. In 1964 waren al 1.000 BOVAG-garages ingeschakeld als inspectiestation. Anno 1984 is dit aantal meer dan verdrievoudigd. Veilig Verkeer Nederland stelt aan deze inspectiestations strenge ei sen wat betreft hun apparatuur en vakmanschap. Keurmeesters en inspecteurs van VVN voeren regel matig inspecties uit op de verrichte veiligheidsinspecties. De keurings stations zijn herkenbaar aan een van het VVN-embleem voorzien muurschild. De vrijwillige inspecties in deze be drijven zijn volledig ingebouwd in de grote periodieke onderhouds beurten. Een auto, die in een ver keersveilige conditie verkeert, krijgt als duidelijk herkenningste ken een op de voorruit geplakt goedkeuringsvignet. Dit vignet en het bijbehorende, op naam gestel de inspectierapport zijn geldig tot de volgende grote onderhouds beurt, overeenkomstig het fa- brieksonderhoudsschema van de auto, echter maximaal één jaar. Iedere veiligheidsinspectie wordt uitgevoerd volgens een vast door VVN opgesteld schema. Daarbij wordt een groot aantal vitale on derdelen, dat direct met de ver keersveiligheid te maken heeft, ge controleerd. De voorgeschreven controlepunten zijn verdeeld over zes hoofdgroepen: remmen, stuur inrichting, verlichting, banden, carrosserieën proefrit. Het inspec tierapport bevat een indrukwek kende lijst van zaken, die aan een minitieus onderzoek worden on derworpen. Een kleine bloemle zing: stuurhuis, stuurstang en - armen, onderstel en dwarsbal ken, brandstoftank en -leidingen, uitlaat, schokdempers, remleidin gen, remvoering, lampen, kop lampreflectoren, claxon, accube vestiging, sluitingen van portie ren, motorkap en kofferdeksel, pedaalrubbers, bevestiging van de voorstoelen, bandenprofiel en nog veel meer voor de veiligheid van de auto essentiële onderdelen. Al deze punten moeten stuk voor stuk in orde zijn wil de controleur aan de auto het bekende goedkeu ringsvignet met ,,de krul" verle nen. Van de keuringsbevindingen wordt voorts een rapport opge maakt dat de automobilist mee krijgt. Over het vignet met de krul zeggen VVN en BOVAG:,,Een zichtbaar .fc teken van veiligheid". En de auto mobilist weet zeker dat hij op dat moment in een veilige auto rijdt. Een prettige gedachte, waarvoor de vrijwillige veiligheidsinspecties nu al een kwart eeuw zorgdragen. Na de start in Rotterdam werd aan het begin van de jaren '60 het inspectie-net uitgebreid met enkele proefgebieden rond de Maasstad, gevolgd door Oost-Brabant, Oost- Groningen, de Zaanstreek en 't Gooi totdat tenslotte in heel Ne derland BOVAG-bedrijven waren ingeschakeld als inspectiestations. In 1966 kwam het landelijk sy- steem echt goed van de grond. Toen werden 17.368 inspecties verricht. In 1968 waren dat er al 156.390. De goedkeuringsvignet ten van 1984 hebben toepasselijk een zilveren jubileumkrul en et- wordt ook in woord en beeld gewag ge maakt van ,,25 Jaar Veiligheidsinspec ties In 1981 werd het aantal van 1 mil- Ti joen in één jaar uitgevoerde keu ringen gehaald, terwijl in 1983 het recordaantal van ruim 1,1 miljoen inspecties werd genoteerd. Insi ders verwachten dat 1984 weer een nieuw record te zien zal geven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1984 | | pagina 6