32
■Jii
Wèè
25 jaar Veiligheidsinspecties: kwart eeuw
stimulans voor meer verkeersveiligheid
1
Zo begon het... 25 jaar geleden
Vrome wens van VVN vervuld
iPORTen SPEL
mmm
Jubileumgeschenk aan autorijdend Nederland: Gratis Veiligheidsinspecties
Veilig Verkeer Nederland (VVN) en BOVAG vieren feest. En ze laten heel autorijdend Ne
derland delen in de feestvreugde. Dezer dagen is het namelijk 25 jaar geleden, dat onder toe
zicht van VVN en BOVAG de eerste vrijwillige auto-inspecties werden uitgevoerd. Wat in
september 1959 aarzelend in Rotterdam begon, is inmiddels uitgegroeid tot een niet meer
weg te denken inspectie-systeem van personenauto's. Publiek en overheid hechten grote
waarde aan deze veiligheidsinspecties, getuige het feit dat jaarlijks ruim 1 miljoen personen
auto's worden gekeurd. En het blijkt ook uit het gegeven dat de overheid vanaf 1985 de pe-
riodieke autokeuringen verplicht gaat stellen.
Omdat in 1984 de vrijwillige auto-inspecties 25 jaar bestaan, stellen VVN en BOVAG alle
Nederlandse automobilisten in de gelegenheid hun voertuig een GRATIS VEILIGHEIDS-
INSPECTIE te laten ondergaan. In het kader van ,,25 Jaar Veiligheidsinspecties" vindt
daartoe van zaterdag 6 tot zaterdag 13 oktober a.s. een landelijke aktie plaats. 1 ijdens deze
feestweek staan bij de aan de aktie deelnemende BOVAG-bedrijven de werkplaatsdeuren
wijd open voor het uitvoeren van de gratis veiligheidsinspecties, mits men vooraf een af
spraak heeft gemaakt.
Automobilist meer
„keuringsgezind" maken.
Jubileumaktie met
aantrekkelijke prijzen
Deelnemende bedrijven
herkenbaar aan raamstrook
Goedkeuringsvignet
Vitale onderdelen
Steeds meer inspecties...
UITKIJKPOST 3 OKTOBER 1984
DAMESBILJARTCLUB HFS
Eindelijk zijn we dan maandag 24
september weer begonnen'. Drie le
den hebben voor het komende sei
zoen bedankt, en 2 nieuwe leden
hebben zich aangemeld zodat we nu
op een aantal van 17 leden zijn.
vierder gaan we weer gewoon ver
der als vorig jaar. maar met Hanka
•Boerhof als voorzitster, omdat Ella
'Schouten hiervoor bedankt had.
De uitslagen van 24 september:
vV. Becker - C. v.d. Fluit 3 - 0; M.
\Hink - M. de Wit 1 - 3; N. v.d.
Heide - J. Bussing 3 - 0; R. v. Op
land - M. Kwant 0 - 3; N. v.d.
Icide - H. Boerhof 0 - 3; W. Vader -
Nd. Kwant 0 - 3: V. Becker - M. de
Wit 1 - 3;J. Bussing - W. Vader 3 - 0;
VM. Hink - C. v.d. Fluit 0 - 2; R. v.
■^ppzeeland - H. Boerhof 0-3.
V' HEILOO
'T VB I IN OPMARS
'T VB I doet het uitstekend in de
competitie. Opmerkelijk overtuigd
en gemotiveerd is Karin Buzing
dit jaar gaan spelen. Bas Keijser
heeft concentratie moeilijkheden
door drukke studiebezigheden. Met
Simone Hackenitz en Raymond
Berger als buitengewone talenten,
lijkt het er op dat 't VB Iteam dit
jaar weer hoge ogen gaat gooien.
Vorige week uit tegen Flash 2 (Alk
maar) was de winst 6-2. Alleen
het 2e heren-enkel en het heren-
dubbel gingen verloren.
Dit weekend won 't VB I thuis met
7-1 van Velsen 4. Alleen een heren-
enkeltje ging verloren. Volgende
week speelt V VB I uit tegen Am
sterdam 2 waar goéde winstkansen
liggen. Zoals het er nu uit ziet zijn
Noordkop 2 en Haarlem 4 de sterkste
tegenstanders 't VB I zal deze ploe
gen resp. 11 november (uit) en 18
nov. (thuis) ontmoeten.
Bij de jeugd speelde Cl tegen Flash
2, behalve in het le herenenkel,
lieten Jereoen v.d. Wal, Thom Klaas-
se, Edwin Weening, Marie-José,
de lijster en Marjon van Aanholt
hun tegenstanders alle hoeken van
het veld zien, waardoor de wedstrijd
met 7 - 1 werd gewonnen.
UITSLAGEN TERRIERS
Loenen - dames 1 0 - 1; heren I was
vrij
Programma voor zondag 7 okt. a.s.
Heren I - Uitgeest: Magnus - dames I
VW 5. Heren 2; A'dam 6 - dames 2;
Heren 3 - Zandvoort 4; dames 3 -
A'dam 9
DRESSUUR BIJ DE VIER HOEVEN
Afgelopen zondag is bij Rijvereni-
ging "de Vier Hoeven" weer een
dressuur wedstrijd gereden. De deel
name was erg groot, er waren 40
inschrijvingen. Ondanks de inmid
dels bij wedstrijd bekende regen,
werd er erg goed gereden en was de
publieke belangstelling vrij groot.
Familie en kennissen kwamen de
verrichtingen van de deelnemers
bekijken. Alle paarden en pony's
zagen er keurig uit, manen inge
vlochten, staart gevlochten en alle
maal het dekentje van de rijver-
eniging onder het zadel.
De uitslag was als volgt:
Rubriek I: 1. Roel Koot Limmen 135
pnt.; 2. Jerry Jansen Krommenie
132 pnt.;
Rubriek II: 1. Jennifer Luijt 127
pnt. Krommenie; 2. Rebecca Jacobs
126 pnt. Limmen; 3. Hellen v. Brug
gen 124 pnt.
Rubriek III: 1. Monique v. Wester
hoven 133i/2 pnt. Limmen; 2. Lydia
de Leur 131 pnt. Castricum; 3. San
dra v.d. Velden 127 pnt. Limmen.
K.N.W.U. WEDSTRIJD TE HEILOO
MODDERCROSS!
Op 30 september j.l. was er op de
crossbaan van de Boscrossers een^
KNWU-wedstrijd. Gelukkig kon
deze doorgaan en behoefde niet te
worden afgelast zoals op 9 sept.
wegens de regen. We begonnen
om half 10 met inschrijven en. toen
begon het dus toch nog te regenen,
wat verder de hele dag (harder en
zachter) bleef vallen. Ér waren naar
Heiloo 239 crossers gekomen. Om
half 12 had iedereen op de inschrijf
lijsten kunnen zien welke rit hij of
zij had en de wedstrijd kon begin
nen.
De le twee manches was de baan
nog redelijk te berijden maar allengs
werd die slechter en de crossers
smeriger. De 3e manche, de halve
finales en de finales werden ver
reden in een ware modderpoel.
Het was met recht "crossen". Door
dat de baan glad werd vielen er he
laas nogal wat crossers die er dus
nog fraaier uit kwamen te zien.
De EHBO had weinig te doen want
de crossers reden niet hard,
op de zachte baan.
Maar ondanks alles was het een leuke
sportieve wedstrijd met een vlot
verloop. Om 4 uur was de strijd ge
streden en konden de prijzen worden
uitgereikt. Van de. Boscrossers
hadden prijs: Linda v. Westerop
le PP. 7-, Dennis Natzijl 2e Exp.
10 jr., Rombout v. Kuijk 1 Exp. 14
jr.. Peter d Jeu 2 Exp., 17 Mispha
Zwaan 2e Jun. 10 jr., Peter Paul
Neelissen 3e jun. 11 jr., Peter Kerk-
hoff 2e Jun. 13 jr., Joeri Beuke-
veld le Jun. 15 jr. en 2e in de Open
Klasse van 14 jr. en ouder.
Op 7 okt. is er op de baan van de
Kaascrossers te Alkmaar een KNWU
wedstrijd. Vervoer: eigen gelegen
heid. Inschrijyen van 9.^0 - 10.30
uur. Kosten 2,50.
ARABEL KAMPIOEN
Op de landbouwdag in Alkmaar
werd de 2-jarige Merrie Arabei,
kampioen van alle rijpaarden, het
paard is van J. Nuijens.
FIETSERS NU EXTRA
AANDACHT VOOR
VEILIGHEID
De dagen worden weer korter en de
weersomstandigheden veranderen.
Reden voor de fietser om extra be
dacht te zijn op zijn veiligheid in het
verkeer. Hoewel het fietsen in het ne-
derlandse verkeer in de afgelopen der
tig jaar relatief veel veiliger is gewor
den, raakt altijd nog een groot aantal
fietsers betrokken bij ongelukken. De
totale verkeersprestatie is in de afgelo
pen dertig jaar ongeveer achttien keer
zo groot geworden. Het aantal perso
nenauto's verdertigvoudigde in die pe
riode en het aantal fietsen werd eve
neens aanzienlijk groter. Dat betekent
uiteraard ook meer kans op ongeluk
ken.
In een recente publicatie van de Stich
ting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid wijst Ir. A. G.
Welleman erop dat bij een eventuele
afneming van het autogebruik en ver
dere toename vanhet fietsgebruik, dit
niet automatisch tot een veiliger situa
tie voor de fietsers leidt. Het blijft dus
oppassen. Als de meeste verkeersdeel
nemers tonen ook fietsers een vaak
slordig en onvoldoende aangepast ver
keersgedrag waardoor zij hun eigen
veiligheid en die van anderen in gevaar
brengen. Iedereen kan dat dagelijks
ervaren. Onvoldoende rechts houden,
door rood licht rijden, geen voorrang
verlenen, onjuist voorsorteren, geen
richting aangeven en ga zo maar door.
Dat vraagt om brokken maken.
Goed en veilig fietsen
Het kan ook anders. Wat meer oplet
tendheid, wat meer rekening houden
met anderen, beter de gegeven regels
en voorschriften nakomen. Om de
fietsers met de neus op de feiten te
drukken en voorlichting over juist ver
keersgedrag te geven, is in de serie
'Fietsotheek' het boekje 'Goed en vei
lig fietsen' verschenen dat door over
making van 9,90 op postgiroreke
ning nr. 234567 kan worden aange
vraagd bij Stichting Fiets! in Amster
dam. Een boekje dat iedere fietser
eens rustig zou moeten doorlezen en er
dan naar handelen. Hierin wordt de
hele wetgeving rond de fiets uitvoerig
uit de doeken gedaan en van commen
taar voorzien. Daarnaast worden al
lerlei tips gegeven voor goed en veilig
fietsen. Adviezen die belangrijk zijn
om op te volgen ook al gaat het dan
niet om wetenschappelijke verplich
tingen.
In aparte hoofdstukken wordt aan
dacht gevraagd voor fietsende kinde
ren, fietsende bejaarden en het meene
men van kinderen op de fiets. Uitvoe
rig wbrdt"ihg^|a|n;Qg
ting en dat is dan ook een onderwerp
waarop je moet blijven hameren, want
het staat er met de fietsverlichting in
ons land niet zo rooskleurig voor. Dat
ligt-zeker niet aan de verlichting zelf,
maar wel op de wijze waarop deze ver
lichting door de gebruikers wordt on
derhouden. Uit een soort gemakzucht
wordt maar verondersteld dat je aan
je fiets niets hoeft te doen en dat alles
wel automatisch goed zal blijven
functioneren.
Het is een feit dat de fiets wel blijft rij
den,ook als je er niets aan doet. Maar
de fiets gaat dan wel allerlei manke
menten vertonen en de verlichting is
dan vaak een van de onderdelen die
het af laat weten. Nu het eerder don
ker wordt kan het niet goed werken
van de fietsverlichting levensgevaar
lijk zijn. Wie veilig wil fietsen moet
gezien worden. Daarom zijn ook wet
telijke voorschriften gegeven zoals de
koplamp, het rode achterlichtje, de
rode achterreflector, het witte achter-
spatbord en de reflecterende pedalen.
Als dat allemaal goed in orde is word
je gezien. Je kunt er nog een schepje
bovenop doen door de wielen van
spaakreflectoren te voorzien en reflec
terende fietsbanden te gebruiken.
Vooral die zij reflectie is van belang
omdat (onzichtbare) fietsers vaak in
de flank worden aangereden. Zorg er
ook voor steeds reservelampjes bij het
hand te hebben.
Winterbeurt
Het onderhoud van de fietsverlichting
maakt deel uit van een algehele win
terbeurt voor de fiets. In de winter
heeft de fiets meer te lijden en moet
daartegen gewapend worden. Daarom
moet nu de fiets grondig worden
schoongemaakt en degelijk worden
nagekeken. In allerlei hoekjes en gaat
jes hoopt zich vuil op en dat moet
worden verwijderd. De draaiende en
scharniedende onderdelen moeten
gesmeerd worden zodat de fiets licht
blijft lopen en roestvorming wordt te
gengegaan. De werking van de rem
men moet worden gecontroleerd en er
moet worden nagegaan of de bel nog
werkt. Losgeraakte onderdelen moe
ten weer worden vastgemaakt en dat is
vaak een zaak«_ van een moertje
aandraaien.
Extra aandacht voor de banden. Die
moeten niet te veel afgesleten zijn.
Gladde banden raken sneller lek,
maar verhogen ook het slipgevaar. Als
het bandprofiel verdwenen is moeten
nieuwe banden worden gemonteerd.
Dat is nodig voor de veiligheid. Voor
zo'n winterbeurt kun je met je fiets
natuurlijk het best naar de fietsenvak-
man gaan. Hij weet precies waar hij
naar moet kijken, heeft oog voor zelfs
verborgen gebreken en heeft het juiste
gereedschap bij de hand om de fiets
weer in perfecte staat te brengen. Je
kunt als fietser ook zelf heel wat aan
je fiets doen en je moet van tijd tot
tijd ook even de fiets onder handen
nemen. Daarvoor bestaat een uitste
kende handleiding in de vorm van het
ruim 250 bladzijden tellende boekje
'Fietsverzorging', dat door overma
king van 14,50 op postgiro nr.
2345.67 kan worden aangevraagd bij
Stichting Fiets! in Amsterdam. Dit
boek wordt wel de 'bijbel voor de fiet
ser' genoemd. Je vindt er letterlijk al
les, in over het onderhoud van de fiets
en het zelf verrichten van reparaties,
vanaf eenvoudige zaken als het plak
ken van een band tot en met het inge
wikkelde bijstellen en repareren van
een derailleur. Heel veel instructieve
illustraties maken dit boek voor iede
reen bruikbaar. Bovendien leer je hier
door je fiets beter kennen en daardoor
de fiets beter gebruiken. Na een goede
winterbeurt fiets je veilig de winter in.
OPEN KEUKEN KOST 6 PROCENT
MEER ENERGIE
Er zijn de afgelopen jaren in ons land
heel wat woningen gebouwd met een
open keuken. En er zijn ook nogal wat
mensen die hun woonruimte hebben
vergroot door de keuken bij het woon
gedeelte te betrekken. Maar waar
bouwers en verbouwers blijkbaar niet
aan hebben gedacht, is dat de warm
tevraag na het openbreken van een
keuken met meer dan 6 procent toe
neemt. Bij een gemiddeld energie
verbruik van 2600 kubieke meter
aardgas per woning, praat je dan al
gauw over bijna 200 kubieke meter
aardgas per jaar. Het is dan ook niet
zo verwonderlijk dat de open-keuken
trend op zijn retour is. Juist de ver
bouwers zien er steeds meer vanaf
om de keuken open te breken. Dat
zij het daardoor extra moeilijk heb
ben om binnen het beperkte aantal
vierkante meters van hun keuken
ruimte een aantrekkelijk interieur
te maken is begrijpelijk.
VAN KARTING NAAR DE
FORMULE I
U kent ze vast wel: Nelson Piquet,
Keke 'cowboy' Rosberg, Ricardo
Patrese, Elio de Angelis en Ayrton
Senna. De grote mannen uit de he
dendaagse Formule I autorensport.
Deze coureurs zijn begonnen met een
(bijna) lege spaarpot. Op de eerste
trede van de autosportladder begon
nen, namelijk met karting. Maar
door veel en kundig rijden (en met
goed materiaal natuurlijk) zijn zij
opgeklommen tot het niveau waarop
zij nu zijn: de Formule I. En dat
kunt u ook. Jazeker, want voor de
prijs van een goede brommer koopt
u al een in goede staat verkerend
kart je' (m'ct of zonder versnellingen).
En met niet al te dure banden kunt
u zo een jaartje probleemloos sturen
op de diverse banen in Nederland.
U weet toch wat een kart is? Of een
skelter zo u wilt. Een buizenframe
met de motor schuin achter het
kuipstoeltje, een bodemplaat, een
starre achteras, geen vering en de
aandrijving via een ketting. Er wordt
gereden in diverse klassen afhanke
lijk van leeftijd, gewicht en motor
type. Er wordt namelijk gereden met
100 en 135cc eencilinder-motoren
zonder versnellingen en met 125
en 250 cc een-en tweecilinder motor
fiets-motoren met meestal zes ver
snellingen.
De 250cc modellen hebben dan ook
nog spoilers voor- en achterop de
kart. Veel mogelijkheden dus, waar
bij jongeren vanaf 11 jaar in wed
strijden kunnen uitmaken wie er
Nederlands kampioen gaat worden3$
Het zal u duidelijk zijn, om te karten
heeft u geen rijbewijs nodig. Maar
als u nu denkt dat het rijden op een
kart zo eenvoudig is dan heeft u het
mis. Gaat u maar eens een paar
rondjes rijden op een "langzame";
huurkart op een van de banen in
ons land. En als u zich dan realK
sécrt, dat een goede lOOcc ka^.
op een recht stukje zo maar 140;
km/uur haalt en dat de snelhedet£
ieder jaar stijgen, met racebanden?
in vele samenstellingen en uiterst?
ver ontwikkelde motor- en chassis?
preparatie dan zult u het eens zijn
met de slogan "Kartsport is autoy
sport".
Op de racen in Alkmaar op 7 oktobeij
bent u dan ook van harte welkom
want alle rijders zullen u graaÜ
te woord staan om uw vragen over
deze facinerende sport te beant
woorden.
U kunt ook het secretariaat van Kar
ting Noord-Holland bellen voor alle
informatie: 02518 - 55655.
Voor deelname aan de wedstrijden
a.s. zondag te Alkmaar hebben de
volgende Prominenten toegezegt
Marco Bakker, Nico Haak. Krijn
Torringa, Amée Post, Hans Kits
Frank v. Egelen enz. Plaats: Gros
mark t/Wastora-terrein, Wcndclaai^
straat. Toegang gratis!! zondag 7
oktober, tijd 13.00 uur aanvang. "w
Andere aktiviteiten roler ski. fotq
nemen op Formule I wagens.enz.
Org. Carting Noord-Holland met
sponsering van Fiat Pouwels Gros;
markt/Wastora.
Rotterdam is de geboortestad van de vrijwillige periodieke veiligheids
inspecties, zoals die nu al een kwart eeuw onder controle van Veilig Ver
keer Nederland en samen met inmiddels circa 3500 BOVAG-
garagebedrijven worden uitgevoerd. De afdeling vah VVN in de
Maasstad vormde tegen het eind van de jaren '50 een commissie, die
moest nagaan hoe men in deze stad met periodieke autokeuringen zou
kunnen beginnen. Contacten met de BOVAG leidden ertoe, dat in juni
1959 de voorbereidende werkzaamheden startten, waarna in september
1959 de inspecties begonnen. Vijftig plaatselijke garagebedrijven deden
mee. Deze inspectiestations hanteerden keuringseisen opgesteld door
VVN, BOVAG en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Hoe belangrijk deze veiligheids
inspecties zijn, tonen de keurings
uitkomsten aan. Hoogst zelden
wordt een auto aangetroffen
waarbij alles O.K. is. Heel vaak
zijn er bij de gekeurde auto's be
paalde zaken niet in orde. Vooral
verlichtingsproblemen vormen een
veel voorkomend verschijnsel.
Voorts voldoen de remmen dik
wijls niet aan de eisen. Terwijl de
geconstateerde gebreken aan an
dere essentiële onderdelen eve
neens vaak tot direct ingrijpen no
pen.
Voor zeer veel Nederlandse auto
mobilisten is het inmiddels een uit
gemaakte zaak, dat zijn/haar
voertuig jaarlijks een veiligheids
inspectie moet ondergaan.
Met de gratis inspectie in de perio
de 6 tot 13. oktober '84 beogen de
organisatoren met name de auto
mobilisten te bereiken, die nog
Tijdens een veiligheidsinspectie wordt een
personenauto op tal van vitale punten
doorgelicht. In de komende aktieweek
rond ,,25 Jaar Veiligheidsinspectiesvoe
ren honderden BOVAG-garagebedrijven
gratis Veiligheidsinspecties uit.
nooit een veiligheidskeuring heb
ben laten uitvoeren. Daarbij kan
zo'n kennismakingsinspectie ertoe
leiden, dat de automobilist meer
,,keuringsgezind" wordt en zijn
voertuig voortaan jaarlijks ter in
spectie aanbiedt.
Samen met de plaatselijke afde
lingen van Veilig Verkeer Neder
land zullen de deelnemende BO-
VAG-garages in de herfst de gele
genheid te baat nemen hun klanten
nog eens extra te wijzen op het nut
van de veiligheidsinspecties.
Iedereen, die zijn personenauto in
de aktieweek (6-13 oktober a.s.)
bij een der deelnemende BOVAG-
garagebedrijven laat nakijken,
ontvangt een folder. Naast infor
matie over de VVN/BOVAG-Vei-
ligheidsinspecties staat daarin een
rebusprijsvraag. De oplossing van
de rebus kan worden genoteerd op
een in de folder opgenomen ant
woordkaart. Met deze kaart kan
men zich tevens als nieuw lid van
de vereniging Veilig Verkeer Ne
derland aanmelden. Onder de in
zenders van de prijsvraag worden
aantrekkelijke prijzen verloot: een
grootbeeld-kleuren tv (66 cm) en
drie videorecorders. Voor wie zich
ook als nieuw VVN-lid aanmeldt
zijn als extra prijzen nog eens drie
videorecorders beschikbaar.
Alle rond 3500 BOVAG-garagebe-
VVN/BOVAG inspecties zijn herkenbaar
aan dit affiche. Bedrijven die aan de aktie
meedoen maken dit kenbaar met een
raainstrook.
drijven, die als VVN-inspectiesta-
tion staan ingeschreven, kunnen
aan de jubileumaktie deelnemen.
Al jaar en dag zijn dergelijke'be
drijven herkenbaar aan een speci
aal muurschild voorzien van de be
kende ,,goedkeuringskrul" en het
VVN-vignet. Inspectiestations,
zijn voorts te herkennen aan een
groot formaat affiche. Bij de affi
che geeft een tekststrook aan dat
automobilisten bij dit bedrijf van
6 tot 13 oktober welkom zijn voor
een gratis veiligheidsinspectie.
Ook via advertenties in de regiona
le kranten zullen de deelnemende
garagebedrijven aankondigen, dat
zij aan de aktie meedoen. Voor een
gratis inspectie dient men vooraf
en afspraak te maken met de
BOVAG-garage. Ook hierover
worden in de advertenties nadere
mededelingen gedaan.
In de loop van 1985 gaat in Neder
land de verplichte periodieke auto
keuring voor personenauto's (af
gekort A.P.K. genoemd) van
start. Begonnen wordt met auto's
van tien jaar en ouder. In de vol
gende jaren wordt steeds één of
meer nieuwere jaargangen aan de
te inspecteren vloot toegevoegd.
Alleen auto's van jonger dan vier
jaar blijven buiten de wettelijke
verplichting.
Met de invoering van de verplichte
periodieke autokeuring ziet Veilig
Verkeer Nederland een langge
koesterde wens eindelijk vervuld.
Al jaren ijverde deze vereniging,
die de verkeersveiligheid op alle
manieren wil bevorderen, ervoor
de autokeuring wettelijk te rege
len. Zoals dat in sommige Europe
se landen al lange tijd het geval is.
Hoewel de overheid zich nu dus
gedeeltelijk met de periodieke au
tokeuringen gaat bezig houden
(namelijk voor auto[s van 4 jaar en
ouder), zal VVN het onderhoud
van auto's blijven propageren.
Qm 7
wmzmA.
Begin 1960 zetten VVN en BO
VAG de schouders onder een lan
delijke vrijwillige autokeuring van
auto's naar Rotterdam's voor
beeld. In 1964 waren al 1.000
BOVAG-garages ingeschakeld als
inspectiestation. Anno 1984 is dit
aantal meer dan verdrievoudigd.
Veilig Verkeer Nederland stelt aan
deze inspectiestations strenge ei
sen wat betreft hun apparatuur en
vakmanschap. Keurmeesters en
inspecteurs van VVN voeren regel
matig inspecties uit op de verrichte
veiligheidsinspecties. De keurings
stations zijn herkenbaar aan een
van het VVN-embleem voorzien
muurschild.
De vrijwillige inspecties in deze be
drijven zijn volledig ingebouwd in
de grote periodieke onderhouds
beurten. Een auto, die in een ver
keersveilige conditie verkeert,
krijgt als duidelijk herkenningste
ken een op de voorruit geplakt
goedkeuringsvignet. Dit vignet en
het bijbehorende, op naam gestel
de inspectierapport zijn geldig tot
de volgende grote onderhouds
beurt, overeenkomstig het fa-
brieksonderhoudsschema van de
auto, echter maximaal één jaar.
Iedere veiligheidsinspectie wordt
uitgevoerd volgens een vast door
VVN opgesteld schema. Daarbij
wordt een groot aantal vitale on
derdelen, dat direct met de ver
keersveiligheid te maken heeft, ge
controleerd. De voorgeschreven
controlepunten zijn verdeeld over
zes hoofdgroepen: remmen, stuur
inrichting, verlichting, banden,
carrosserieën proefrit. Het inspec
tierapport bevat een indrukwek
kende lijst van zaken, die aan een
minitieus onderzoek worden on
derworpen. Een kleine bloemle
zing: stuurhuis, stuurstang en
- armen, onderstel en dwarsbal
ken, brandstoftank en -leidingen,
uitlaat, schokdempers, remleidin
gen, remvoering, lampen, kop
lampreflectoren, claxon, accube
vestiging, sluitingen van portie
ren, motorkap en kofferdeksel,
pedaalrubbers, bevestiging van de
voorstoelen, bandenprofiel en nog
veel meer voor de veiligheid van de
auto essentiële onderdelen.
Al deze punten moeten stuk voor
stuk in orde zijn wil de controleur
aan de auto het bekende goedkeu
ringsvignet met ,,de krul" verle
nen. Van de keuringsbevindingen
wordt voorts een rapport opge
maakt dat de automobilist mee
krijgt.
Over het vignet met de krul zeggen
VVN en BOVAG:,,Een zichtbaar .fc
teken van veiligheid". En de auto
mobilist weet zeker dat hij op dat
moment in een veilige auto rijdt.
Een prettige gedachte, waarvoor
de vrijwillige veiligheidsinspecties
nu al een kwart eeuw zorgdragen.
Na de start in Rotterdam werd aan
het begin van de jaren '60 het
inspectie-net uitgebreid met enkele
proefgebieden rond de Maasstad,
gevolgd door Oost-Brabant, Oost-
Groningen, de Zaanstreek en 't
Gooi totdat tenslotte in heel Ne
derland BOVAG-bedrijven waren
ingeschakeld als inspectiestations.
In 1966 kwam het landelijk sy-
steem echt goed van de grond.
Toen werden 17.368 inspecties
verricht. In 1968 waren dat er al
156.390.
De goedkeuringsvignet ten van 1984 hebben
toepasselijk een zilveren jubileumkrul en et-
wordt ook in woord en beeld gewag ge
maakt van ,,25 Jaar Veiligheidsinspec
ties
In 1981 werd het aantal van 1 mil- Ti
joen in één jaar uitgevoerde keu
ringen gehaald, terwijl in 1983 het
recordaantal van ruim 1,1 miljoen
inspecties werd genoteerd. Insi
ders verwachten dat 1984 weer een
nieuw record te zien zal geven.